روستای گیتورن هلند | دهکده‌ای از قصه‌های شاه پریان

2

روستای گیتورن هلند (Giethoorn)، در میان تمامی روستاها و مناطق دیدنی اروپا زبانزد گردشگران است. این منطقه به اندازه‌ای زیبا و خاص است که گردشگران اروپایی به آن ونیز هلندی می‌گویند. زیبایی‌های روستای گیتورن این منطقه را به بهشتی روی زمین تبدیل کرده که هر عاشق طبیعی آرزوی آن را دارد.

دهکده گیتورن به لحاظ قدمت نیز یکی از مکان‌های تاریخی اروپا به حساب می‌آید. خوشبختانه ردپای فناوری‌های نوین آنچنان در روستای خیتورن به چشم نمی‌خورد. به لطف این وضعیت گیتورن به دور از هرگونه فناوری، صفای روزگاران قدیم را در ذهن گردشگران زنده می‌کند.

این شرایط باعث شده تا آوازه زیبایی‌های گیتورن هلند نه‌تنها به گوش گردشگران اروپایی، بلکه به گوش تمامی گردشگران عاشق طبیعت در سرتاسر دنیا برسد. از آنجایی که رسم داریم همراهان خود در ره بال آسمان را به خاص‌ترین مکان‌های گردشگری دنیا ببریم، در ادامه برای شما از روستای گیتورن می‌گوییم تا ببینیم چرا این روستا به شهر روی آب در هلند معروف شده است.

روستای گیتورن کجاست؟

نمایی ازروستای خیتورن

روستای گیتورن که به آن روستای خیتورن هم گفته می‌شود، در استان افریسل (Overijssel) کشور زیبای هلند قرار دارد. بر اساس سرشماری که در سال ۲۰۲۰ از اهالی این روستا به عمل آمد، حدوداً ۲هزار و ۷۹۵ روستایی باصفا در گیتورن زندگی می‌کنند. این روستا به لحاظ جغرافیایی در جنوب غربی شهرستان استین ویکرلاند (Steenwijkerland) به چشم می‌خورد.

مطمئن هستیم حتی اگر اسم هیچ کدام از استان‌های هلند را ندانید، بدون شک نام آمستردام، پایتخت کشور گل و بلبل را شنیده‌اید؛ پس اجازه دهید از آمستردام، پایتخت آلمان به دهکده گیتورن آدرس دهیم.

روستای گیتورن حدود ۱.۵ ساعت با آمستردام فاصله دارد. این مسافت کم باعث شده تا گردشگران آمستردام، پس از گشت‌و‌گذار در این شهر زیبا، سری به گیتورن بزنند. جالب است بدانید مسیری که به گیتورن می‌رسد، یکی از زیباترین جاده‌های دنیاست. این مسیر به اندازه‌ای تماشایی است که هوس می‌کنید قدم‌زنان و با پای پیاده راهی مقصد شوید و از طبیعت دست‌نخورده آن لذت ببرید. راهنمای سفر به آمستردام به شما کمک می‌کند تا سفری شگفت‌انگیز و به‌یادماندنی به این شهر داشته باشید.

روستای گیتورن به لحاظ مسافت، روستایی کوچک به حساب می‌آید. به لطف این شرایط در گیتورن چندان خبری از جاده و مسیر آسفالت نیست. نبود خودرو و ابزارهای ماشینی در معابر گیتورن این روستا را به منطقه‌ای تبدیل کرده که غیر از صدای گوش‌نواز طبیعت، صدای دیگری شنیده نمی‌شود.

ناگفته نماند تبلیغات زیادی درباره نبود کامل خودرو و جاده در گیتورن وجود دارد. این تبلیغات درست نیست و به لحاظ فنی این روستا جاده‌کشی شده است. در گوشه‌و‌کنار گیتورن خودرو هم به چشم می‌‌خورد؛ اما قسمت مرکزی و اصلی روستا فقط با مسیرهای آبی و راه مال‌رو خیابان‌کشی شده است.

روستای گیتورن در تاریخ هلند ریشه دارد

نمایی ازبهشت روی زمین در گیتورن

سال‌های بسیار اطراف گیتورن معادنی سرشار از ذغال‌سنگ داشت. پس از خالی شدن ذغال‌سنگ از این معادن، چاله‌هایی که حفر شده بود با آب دریاچه‌های اطراف پر شد. در نتیجه قسمت‌های کوچکی از خاک گیتورن به‌صورت پراکنده مانند جزیره‌های کوچکی از آب بیرون ماندند. در سال ۱۲۳۰ میلادی منطقه گیتورن به روستای مسکونی تبدیل شد؛ اما سال‌ها ناشناخته ماند تا اینکه در سده ۲۰ میلادی بخت این روستا باز شد.

گیتورن روستایی زیبا اما غریب در دل هلند بود تا اینکه در سال ‍۱۹۵۸، بِرت هانسترا (Bert Haanstra)، فیلمی در این منطقه ساخت. این فیلم فان‌فار (Fanfare)، نام داشت و توانست به جشنواره‌های بین‌المللی معروفی مانند کن و فستیوال بین‌المللی مسکو راه پیدا کند. در فیلم فان‌فار شاهد صحنه‌های زیبایی از طبیعت دست‌نخورده گیتورن هستیم. فیلم فان‌فار به دلیل این جاذبه‌های زیبا در میان گرشگران سرتاسر دنیا دست‌به‌دست شد. در نهایت نیز آوازه گیتورن بر سر زبان‌ها افتاد.

این روزها گردشگران از سرتاسر دنیا برای بازدید از گیتورن صف کشیده‌اند. افزایش تقاضای گردشگری به این بهشت روی زمین، رونق گیتورن را به دنبال داشت تا از منطقه‌ای ناشناس، به مهد گردشگران طبعیت‌دوست در سرتاسر دنیا تبدیل شود. رونق گیتورن باعث راه‌اندازی شهرداری مستقلی در این منطقه شد. مدتی بعد نیز در سال ۲۰۰۱،‌ گیتورن با استان افریسل ادغام شد تا زمینه رشد گردشگری این ناحیه بیشتر فراهم شود.

روستای گیتورن چه جاذبه‌ های دیدنی دارد؟

نمایی ازروستای گیتورن هلند

گردشگرانی که به گشت‌و‌گذار در دهکده‌های اروپایی علاقه دارند، به خوبی در جریان هستند که این روزها حتی در دورافتاده‌ترین دهکده‌های غربی نیز با فناوری‌های پیشرفت سروکار داریم. این شرایط باعث شده تا گردشگرانی که دلشان برای گشت‌و‌گذار در مکانی دنج با سبک‌زندگی قدیمی تنگ شده، دنبال دهکده‌های سنتی بگردند. گیتورن برای این دسته از گردشگران دقیقاً همان‌جایی است که دنبال آن می‌گردند.

در واقع می‌توان گفت اولین جاذبه دیدنی گیتورن، فضای روستایی دست‌نخورده آن است. این روزها چنین فضایی در کمتر روستایی از اروپا فراهم شده است. بیشتر قسمت‌های گیتورن با نهرهای آب به هم متصل است. این شرایط باعث شده تا گردشگران با روستایی روبه‌رو باشند که ۱۷۶ پل قسمت‌های مختلف آن را به هم وصل کرده است.

اگر به گردشگری در ایتالیا علاقه داشته باشید،‌ حتماً به‌خوبی می‌دانید که ونیز تنها شهر بزرگ دنیاست که روی آب بنا شده. در این شهر به جای خیابان، با نهرهای آبی سروکار داریم. شباهت مسیرهای آبی در گیتورن و ونیز باعث شده تا گردشگران غربی به گیتورن، لقب ونیز هلندی بدهند.

بهترین مسیر دسترسی به روستای گیتورن

نمایی ازمسیر جاده آمستردام

اولین و راحت‌ترین مسیر به گیتورن، رانندگی از آمستردام به این دهکده است. در این مسیر با حدود ۱.۵ ساعت رانندگی به زیباترین روستای هلند می‌رسید. به گردشگرانی که حوصله رانندگی ندارند نیز پیشنهاد می‌کنیم با هواپیما به شهر زووله (Zwolle)، بروند. این شهر فاصله‌ چندانی تا گیتورن هلند ندارد. آمستردام به زووله خط‌ آهن هم دارد تا پس از حدود ۲ ساعت قطارسواری چشم‌تان به بهشت روی زمین روشن شود.

کلبه‌های روستایی گیتورن چه معماری دارند؟

نمایی ازکلبه‌های روستایی گیتورن

به همان ترتیب که عظمت یک شهر را معماری خانه‌های آن به نمایش می‌گذارند. زیبایی دهکده‌ها نیز با کلبه‌های آن‌ها محک زده می‌شود. در این زمینه باید اعتراف کرد وقتی صحبت از زیبایی کلبه‌های یک روستا به میان می‌آيد، در کمتر روستایی کلبه‌هایی مانند گیتورن را شاهد هستیم. تمامی این کلبه‌ها با نهرهای آب به هم ارتباط دارند. در وسط دهکده نیز ۳ خانه زیبا و بزرگ به چشم می‌خورد که با فاصله‌ای زیاد از دیگر کلبه‌ها بنا شده‌اند. این ۳ خانه در دل آب‌، نمایی مانند جزیره‌ای کوچک را در دل دهکده پیدا کرده است.

در کنار معماری زیبای کلبه‌های گیتورن، این منطقه کانال‌کشی جالبی هم دارد. تردد قایق‌ها در این کانال‌ها باعث شده تا در سر تقاطع‌ها، آینه‌هایی برای جلوگیری از تصادف قایق‌ها نصب شود.

روستای گیتورن چه تفریحاتی دارد؟

بعید می‌دانیم تفریحی بهتر از طبیعت‌گردی سراغ داشته باشید. در این زمینه گیتورن حرف اول را در تمامی روستاهای دنیا می‌زند. از طبیعت‌گردی که بگذریم گیتورن تفریح‌های جالب دیگری هم دارد که در ادامه با هم نگاهی به آن‌ها می‌اندازیم.

  • قایق سواری در روستای گیتورن

نمایی ازقایق سواری در روستای گیتورن

پای خود را از هرکدام از رستوران های گیتورن یا کلبه‌های آن که بیرون بگذارید، با نهر آب روبه‌رو می‌شوید. کاملاً مشخص است در چنین شرایطی، قایق سواری حسابی می‌چسبد. اهالی گیتورن هرکدام قایق‌های خاص خودشان را دارند. این قایق‌ها همانند خوروهای شخصی، روبه‌روی کلبه‌ها لنگر می‌گیرد.

گردشگران نیز در قایق سواری اهالی گیتورن سهیم هستند. مردمان باصفای گیتورن قایق‌های بزرگی برای گردشگران درست کرد‌ه‌اند. به لطف این قایق‌ها، گردشگردان در دسته‌های چندنفره در نهرهای روان گیتورن گردش و تفریح می‌کنند.

  • دوچرخه سواری در روستای گیتورن

وقتی به یکی از زیباترین دهکده‌های دنیا می‌روید، نباید انتظاری به‌غیر از سرگرمی‌های طبیعت‌گردی داشته باشد. اهالی گیتورن تاجایی که امکان دارد از وسائل‌نقلیه موتوری استفاده نمی‌کنند. اینجاست که جایگاه ویژه‌ای برای دوچرخه‌ سواری در گیتورن اختصاص یافته است. در کنار نهر روانی که در جای‌جای گیتورن جاری است، مسیری برای دوچرخه سواری وجود دارد. به لطف این مسیر گردشگران با کرایه کردن دوچرخه، گشتی در گوشه‌و‌کنار گیتورن می‌زنند و جولان می‌دهند.

  • شکم‌ گردی در روستای گیتورن

هلند به داشتن خوراکی‌های خوشمزه معروف است و مطمئن هستیم تاکنون آوازه پنیر هلندی به گوش شما خورده. گیتورنی‌ها نیز غذاهای خوشمزه‌ای دارند که بسیاری از این غذاها با پنیرهای معروف هلندی پخته می‌شود. به شما قول می‌دهیم غذاهایی که در رستوران ‌های گیتورن پیش‌ روی مشتریان قرار می‌گیرد را در هیچ‌ کجای دنیا نخواهید چشید.

مردمان گیتورن اهل شب‌زنده‌داری و گپ‌و‌گفت هستند. این روحیه باعث شده تا در گوشه‌‌وکنار روستای گیتورن کافه‌های محلی به چشم بخورد. این کافه‌ها خوش‌عطرترین و گواراترین نوشیدنی‌های محلی هلند را به مشتریان عرضه می‌کنند.

اگر تاکنون سفری به کشورهای اروپایی داشته‌اید یا به گردشگری در این قاره علاقه‌مند هستید. حتماً به‌خوبی می‌دانید که هلند، یکی از گران‌ترین کشورهای اروپایی برای گردشگری است. این شرایط برای خوراکی‌های گیتورن نیز صدق می‌کند و بهتر است خودتان را برای پرداخت صورت‌حساب‌های گزاف آماده کنید. البته در این میان، رستوران دی اِسلوتاک (De Sloothak) و کافه گرند کافه فان‌فار (Grand Cafe Fanfare) در گیتورن قیمت‌ مناسب و غذای خوشمزه‌ای دارند.

  • موزه گردی در روستای گیتورن

برای شما گفتیم گیتورن در تاریخ هلند ریشه دارد. قدمت گیتورن این دهکده‌ را به منطقه‌ای با میراثی کهن تبدیل کرده است. اهالی گیتورن به رغم جمعیت کمی که دارند، اهمیت خاصی برای میراث این دهکده قائل هستند. این اهمیت در موزه گیتورن بازتاب دارد. در این موزه سنگ‌های قیمتی،‌ عتیقه‌جات، کانی‌ها و صخره‌های کوچک معدنی و لوازم زندگی مردمان قدیم به چشم می‌خورد.

بهترین زمان برای سفر به گیتورن چه فصلی است؟

بهترین زمان برای سفر به گیتورن

گیتورن آب‌‌وهوای معتدلی دارد و تقریباً هر فصلی از سال که راهی این روستا شوید، خوش‌آب‌و‌هواست. گردشگرانی که انتظار گشت‌و‌گذاری خلوت را در گیتورن می‌کشند، بهتر است آوریل تا اکتبر راهی گیتورن شوند. ناگفته نماند گیتورن آگوست هر سال حسابی شلوغ می‌شود.

بد نیست بدانید چینی‌ها علاقه خاصی به گیتورن دارند. آخر هر هفته، فوجی از گردشگر چینی راهی این روستای زیبا می‌شود. با این حساب شرط عقل این است که برنامه‌ سفر به گیتورن را به روزهای وسط هفته تغییر دهید.

در سفر به گیتورن به این جاهای دیدنی هلند هم سر بزنید

از آنجایی که گردشگران فرصت کافی برای گردشگری در تمامی جاهای دیدنی هلند را ندارند، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به گیتورن، سری به شهرهای قدیمی فولِن هوفه (Vollenhove) و بلوک زیل (Blokzijl)، بزنید. کلیسا‌های قدیمی و قلعه‌های باشکوه در این شهرها انتظار گردشگران را می‌کشد. به علاقه‌مندان شکم گردی در هلند توصیه می‌کنیم در رستوران کاتی بیج دی سلیس ( Kaatje bij de Sluis ) در شهر بلوک زیل، یک وعده خودشان را مهمان کنند. اگر هم اهل طبیعت‌ گردی در هلند هستید، حتماً راهی پارک ملی دی ویربِن ویدِن (National Park De Weerribben-Wieden)، شوید.

جاهای دیدنی مشابه گیتورن در ایران

نمایی ازدشت لاله های کندر

عاشقان ایران به‌خوبی با جاهای دیدنی این مرزوبوم آشنا هستند و می‌دانند که دیار پارس چیزی از زیباترین جاهای دنیا کمتر ندارد. با این حساب اگر با تعریف‌و‌تمجیدی که از گیتورن کردیم، هوس کرده‌اید به منطقه‌ای مانند این روستا سر بزنید، راه شمال یا غرب کشور را در پیش بگیرید. در این مناطق روستاهای زیبایی وجود دارد که طبیعت سرسبز آن‌ها باجی به گیتورن نمی‌دهد و لطف صفای مردان این دهکده‌‌ها از هر جای دیگری دنیا بیشتر است.

جالب است بدانید در ۴۰ کیلومتری تهران روستایی با نام کندر قرار دارد. در دشت‌های این روستا چیزی بیشتر از ۲ میلیون گل لاله وجود دارد که یادآور لاله‌زارهای زیبای هلند است. اگر به دنبال جاهای دیدنی مشابه گیتورن در ایران می‌گردید و می‌خواهید هلند اطراف تهران را ببینید، حتماً راهی شمال شرقی کرج در استان البرز شوید.

هزینه سفر به دهکده گیتورن چقدر می‌شود؟

بهتر است بدانید در سفر به گیتون با مسافرتی ارزان روبه‌رو نیستید. هلند یکی از گران‌ترین شهرهای توریستی در اروپا شناخته می‌شود. در میان تمامی شهرهای هلند نیز گیتورن قیمت گردشگری بیشتری دارد. به‌خصوص رستوران‌های این منطقه به گران‌فروشی معروف هستند.

نمایی ازقایق‌سواری اختصاصی در گیتورن

قایق‌سواری اختصاصی در گیتورن حدود ۵۰ یورو تمام می‌شود. سواری با قایق‌های بزرگ و دسته‌جمعی نیز حدود ۱۵ یورو به حساب هر مسافر است. با این حساب عدد دقیقی را نمی‌توان برای قیمت تور روستای گیتورن هلند مشخص کرد. هزینه‌های ویزا و بلیط نیز بسته به زمان مسافرت تفاوت چشمگیری دارد. به این نکته نیز اشاره کنیم هزینه ایاب‌و‌ذهاب چندانی در گیتورن ندارید. قایق‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم گردشگران را به تمامی قسمت‌های تماشایی گیتورن می‌برند.

روستای گیتورن خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را در ذهن گردشگران باقی می‌گذارد که نظیر آن را در جایی سراغ نداریم. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که از دهکده گیتورن با شما در میان گذاشتیم، یکی از بهترین سفرهای عمر خود را در گیتورن هلند تجربه کنید. اگر هم از علاقه‌مندان گردشگری به کشورهای سرسبز اروپایی هستید و اطلاعات سودمند یا خاطره‌های خوشی از روستای خیتورن دارید، این اطلاعات را در قسمت نظرات ره بال آسمان با ما و دیگر گردشگران به اشتراک بگذارید.

در این روستا تا چشم کار می‌کند رودخانه و جنگل مشاهده می‌شود.

گیتورن در استان افریسل در کشور هلند قرار دارد.

قایق‌‌سواری و دوچرخه‌سواری در طبیعت سرسبز روستا از مهم‌ترین تفریحات گیتورن است.

از امستردام با پرواز، خط‌آهن و جاده می‌توان راه گیتورن را در پیش گرفت.

دشت لاله‌ها در ۴۰ کیلومتری تهران شباهت زیادی به لاله‌زارهای گیتورن دارد.

5/5 (3 نظر)
2 نظرات
  1. رها می گوید

    اصلاً نمی‌دونم چرا اما با دیدن اینجا یاد دوتا فیلم افتادم یکی ارباب حلقه‌ها و یکی هم لی‌لی‌پوت‌ها و مخصوصا دومی. خیلی مدل خونه‌هاش رو دوست دارم. مدل پنجره‌ها رو واااای قایق‌های رنگاررررررنگش، خیلی قایق‌ها جذابن، الحق که ونیزیه برای خودش! یعنی هر فصلش یه جور قشنگه. شما روی خونه‌ها برف رو تصور کن. در کنارش توی پاییز طبیعت هزار رنگ رو ببین. اصلاً تصور عطر گل‌ها توی بهار و تابستون می‌تونه من رو کاملاً به وجد بیاره.هر چی از زیبایی اینجا بگیم کمه واقعاً. یه بخش خیلی جذابش هم اینه که می‌شه توی روستا دوچرخه‌سواری کرد. توی این همه زیبایی رکاب بزنی و هوای تازه رو استنشاق کنی. ریه‌های آدمم جلا پیدا می‌کنه!

    1. بانو تقیان می گوید

      رها عزیز، چه متن پر از احساس و زیبایی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.