جاهای دیدنی اطراف زنجان |‌ کشف جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری

0

شهر زنجان به لطف داشتن فرهنگ و تاریخی غنی، جاذبه‌های تاریخی ارزشمند، طبیعتی مسحور‌کننده و آب‌و‌هوایی دل‌نشین و مطلوب، از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری ایران شمرده می‌شود. پیش از این در مطالب دیگر در‌ خصوص جاذبه‌های گردشگری درون این شهر، بهترین رستوران های زنجان، هتل های زنجان، مراکز خرید زنجان و… سخن گفته‌ایم. در این مطلب قصد داریم همراه با هم گشتی در حوالی این شهر زده و به کشف جاهای دیدنی اطراف زنجان بپردازیم. از‌این‌رو اگر خیال خرید بلیط هواپیما زنجان یا سفر به این به روش‌های دیگر را در سر دارید، در این مطلب با ما همراه باشید تا با جاذبه‌هایی بی‌نظیر در نزدیکی این شهر آشنا شده و سفر خاطره‌انگیزی را در این دیار تجربه کنید.

فهرست مطالب

مجموعه تفریحی ائل داغی (گاوازنگ) | مجموعه‌ای با‌صفا در دامنه کوه گاوازنگ

عکس مجموعه تفریحی ائل داغی از مکان های دیدنی نزدیک به زنجان

مجموعه تفریحی ائل داغی که به «مجموعه تفریحی گاوازنگ» نیز شهرت دارد را می‌توان به‌عنوان یکی از دلربا‌ترین و زیبا‌ترین جاهای دیدنی اطراف زنجان معرفی کرد. این مجموعه در شمالی‌ترین قسمت شهر زنجان و در دامنه کوه گاوازنگ جای خوش کرده است. اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، بی‌شک شیفته طبیعت بی‌نظیر دامنه کوه گاوازنگ و مجموعه تفریحی ائل داغی خواهید شد. در این مجموعه تفریحی فضا‌های مناسب و امکانات رفاهی و تفریحی همچون آبشار مصنوعی، رستوران، آلاچیق، پیست دوچرخه‌سواری، چایخانه، آمفی‌تئاتر، مجموعه ورزشی، لندمارک و… فراهم شده است. 

  • آدرس مجموعه تفریحی ائل داغی (گاوازنگ) روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از مجموعه تفریحی ائل داغی (گاوازنگ)

آدرسایران، استان زنجان، ۳کیلومتری شهر زنجان
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۱۷:۰۰ تا ۱:۰۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۷:۰۰ تا ۰۰:۰۰
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۳ تا ۴ ساعت 

آبشار هشترخان (آبشار بزرگ) | از شگفت‌انگیز‌ترین جاهای دیدنی اطراف زنجان 

عکس آبشار هشترخان (آبشار بزرگ) از مکان های دیدنی نزدیک به زنجان

آبشار هشتر‌خان (به معنای آبشار بزرگ) از دیگر جاهای دیدنی اطراف زنجان است که در شهرستان «طارم» و در نزدیکی روستای «لار»، با زیبایی خود، دلربایی می‌کند. این آبشار دلفریب از ۸ چشمه جوشان در دل کوه‌های اطراف روستای لار سر‌چشمه می‌گیرد و از صخره‌ای به ارتفاع ۳۰ متر، درون دره‌ای خرم و سر‌سبز می‌ریزد. آبشار هشتر‌خان به طبیعت درون دره‌ای که در آن می‌ریزد و مناطق اطراف خود، جان می‌بخشد و سبب ایجاد طبیعتی بی‌نظیر و مسحور‌کننده در منطقه شده است. در این منطقه درختان تنومند و سر‌به‌فلک‌کشیده متعددی به چشم می‌خورند. از جمله درخت‌های موجود در منطقه می‌توان به درخت فندق، درخت زیتون، درخت زالزالک، درخت گردو و بوته‌های تمشک اشاره کرد. 

  • آدرس آبشار هشترخان (آبشار بزرگ) روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از آبشار هشترخان (آبشار بزرگ)

آدرس ایران، استان زنجان، طارم، نزدیکی روستای لار
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت 

روستای شیت | مقصدی عالی در میان جاهای دیدنی اطراف زنجان 

روستای شیت از زیبا‌ترین و آباد‌ترین روستا‌های استان زنجان است. این روستا از توابع بخش چورزق شهرستان طارم شمرده می‌شود. روستای شیت در دامنه کوه‌هایی سر‌به‌فلک‌کشیده جای خوش کرده و با کوه‌هایی مرتفع احاطه شده است. طبیعت روستای شیت به‌قدری فوق‌العاده است که زیبایی و شکوه آن در وصف نمی‌گنجد. این روستا مملوء از چشمه‌سار‌ها و رود‌های پر‌آب است که سبب ایجاد طبیعتی بی‌نظیر در اطراف خود شده‌اند. از جمله جاذبه‌های گردشگری واقع در روستای شیت می‌توان به قلعه شیت، غار سید‌‌باغی، ییلاق دولا و ییلاق نراب، امامزاده سید محمد ماهوری شیت و… اشاره کرد. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به زنجان سری به این روستای با‌صفا زده و از طبیعت بی‌نظیر آن لذت ببرید. 

  • آدرس روستای شیت روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از روستای شیت

آدرسایران، استان زنجان، چورزق، طارم
ساعات بازدید۲۴‌ساعته 
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدنیمی از روز

پیست اسکی پاپایی | از مهیج‌ترین جاهای دیدنی اطراف زنجان 

عکس پیست اسکی پاپایی ازجاهای دیدنی اطراف زنجان

اگر در میان جاهای دیدنی اطراف زنجان به‌دنبال مقصدی برای تجربه تفریح‌های پر‌هیجان و جذاب هستید، پیشنهاد ما به شما پیست اسکی پاپایی است. این پیست اسکی بزرگ و جذاب در ۳کیلومتری مرکز شهرستان ایجرود و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. این پیست اسکی حدود ۴۵ کیلو‌متر با شهر زنجان فاصله دارد. وسعت پیست اسکی پاپایی به ۸۰ هکتار می‌رسد. شیب این پیست بسیار ملایم بوده و شرایط آن کاملاً استاندارد است؛ از‌این‌رو اسکی‌بازارن مبتدی و عموم مردم نیز می‌توانند برای اسکی‌بازی و تفریح به آن مراجعه کنند. بی‌تردید حضور در پیست اسکی پاپایی و تجربه هیجان بی‌نظیر اسکی‌بازی در آن اوقات خوشی را برای شما رقم خواهد زد. 

  • آدرس پیست اسکی پاپایی روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از پیست اسکی پاپایی

آدرسایران، زنجان، ۴۵کیلومتری جنوب غربی زنجان
ساعات بازدیدیک‌شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۷:۰۰، پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۰۰ و شنبه‌‌ها، دوشنبه‌ها و چهار‌شنبه‌ها تعطیل
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت

پارک جنگلی ارم زنجان | پارکی خرم و آباد در غرب زنجان 

پارک جنگلی ارم از دیگر جاذبه های گردشگری اطراف زنجان بوده و مقصدی عالی برای عاشقان طبیعت است. این پارک وسیع و خرم از «میدان جهاد» در غرب زنجان شروع می‌شود و در امتداد «اتوبان زنجان- میانه» ادامه دارد. پارک جنگلی ارم محیطی مناسب برای طبیعت‌گردی و چادر‌زنی است. اگر در سفر به زنجان به‌دنبال جایی به دور از فضای شلوغ شهری هستید که آرامش در آن در جریان باشد، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به این پارک خرم و زیبا زده و از محیط دلنشین آن بهره‌مند شوید. از مهم‌ترین جاذبه‌های موجود در این پارک می‌توان به «موزه تاریخ طبیعی زنجان» اشاره کرد. در ادامه در‌خصوص این موزه جذاب و دیدنی توضیح داده‌ایم. 

  • آدرس پارک جنگلی ارم زنجان روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از پارک جنگلی ارم زنجان

آدرسایران، زنجان، بخش غربی زنجان، بعد از میدان جهاد، ابتدای اتوبان زنجان- میانه
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت 

موزه تاریخ طبیعی زنجان | از دیدنی‌ترین مکان های دیدنی نزدیک به زنجان

عکس موزه تاریخ طبیعی زنجان ازجاهای دیدنی اطراف زنجان

موزه تاریخ طبیعی زنجان را می‌توان به‌عنوان یک مؤسسه تحقیقاتی، آموزشی و نمایشگاهی معرفی کرد که در آن انواع گونه‌های گیاهی و جانوری برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است. همان طور که گفتیم این موزه جذاب و دیدنی در پارک جنگلی ارم زنجان قرار داشته و جزو جاهای دیدنی اطراف زنجان شمرده می‌شود. تاریخ تأسیس موزه تاریخ طبیعی زنجان متعلق به سال ۱۳۷۳ است. این موزه در طی سالیان گسترش یافته و امروزه نام آن در کنار غنی‌ترین و بهترین موزه‌های کشور با موضوع طبیعت و حیات وحش می‌درخشد. در این موزه می‌توانید تاکسیدرمی انواع جانوران از پستانداران نادر تا خزندگان، پرندگان، حشرات را تماشا کنید. در بخشی از موزه تاریخ طبیعی زنجان نیز تجسمی از دایناسورها و گونه‌های جانوری و گیاهی باز‌سازی شده و برای بازدید عموم به نمایش درآمده است. 

  • آدرس موزه تاریخ طبیعی زنجان روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از موزه تاریخ طبیعی زنجان 

آدرس ایران، استان زنجان، زنجان، ابتدای جاده تبریز، پارک جنگلی ارم، موزه تاریخ طبیعی زنجان
شماره تماس۰۲۴۱۵۲۴۱۰۰۱
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۴:۰۰ و جمعه‌ها تعطیل
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت 

آبشار شارشار | از دلربا‌ترین جاهای دیدنی اطراف زنجان 

عکس آبشار شارشار ازجاهای دیدنی اطراف زنجان

در معرفی جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی اطراف زنجان، نام آبشار شارشار را نباید از قلم انداخت. این آبشار زیبا در «منطقه تهم»، واقع در شمال‌شرقی شهر زنجان، قرار دارد. آبشار شار‌شار تنها آبشار موجود در مناطق اطراف زنجان است. این آبشار هر‌ساله در فصل بهار و تابستان، عاشقان طبیعت و گردشگران را به‌سوی خود می‌کشاند و با زیبایی بی‌نظیر و آوای گوشنوازی که دارد، شادی و آرامش را به جان بازدید‌کنندگان تزریق می‌کند. در‌نهایت گفتنی است که آبشار شارشار در محیطی بکر، میان صخره‌ها قرار دارد و برای رسیدن به آن باید حدود یک کوهنوردی کنید. 

  • آدرس آبشار شار‌شار روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از آبشار شار‌شار 

آدرساستان زنجان، شهرستان زنجان، منطقه تهم
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت

غار کتله خور خدابنده | از حیرت‌انگیز‌ترین غار‌های ایران و جهان

عکس غار کتله‌خور خدابنده از جاذبه های گردشگری اطراف زنجان

غار کتله خور خدابنده که در نزدیکی شهر زنجان جای خوش کرده، از معروف ترین غار‌های ایران و از اعجاب‌انگیز‌ترین غار‌های جهان است. این غار جزو غار‌های آهکی ایران شمرده می‌شود و از هر‌نظر به‌خصوص در قدمت، وسعت، تعداد طبقات، تنوع و… در فهرست منحصر‌به‌فرد‌ترین و جذاب‌ترین غار‌های جهان قرار می‌گیرد. مردم زنجان در گویش محلی، به کوه «کتله» می‌گویند و «خور»‌ نیز احتمالاً به معنای خورشید است. وجه تسمیه غار کتله‌خور به این دلیل است که این غار در دل کوهی از کوه‌های اطراف زنجان قرار دارد. و در زمان طلوع خورشید نیز منظره‌ای ایجاد می‌شود که گویی خورشید از درون کوه طلوع کرده است. اگر از غار‌نوردی و کشف شگفتی‌های طبیعی لذت می‌برید، در میان مکان های دیدنی نزدیک به زنجان، غار کتله‌خور مقصدی مناسب برای شماست. 

  • آدرس غار کتله‌خور خدابنده روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از غار کتله‌خور خدابنده

آدرسایران، زنجان، ۱۵۵کیلومتری جنوب زنجان، نزدیکی گرماب
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت

روستای پلکانی قوزلو ماهنشان | بهشتی بی‌نظیر در قلب استان زنجان 

عکس روستای پلکانی قوزلو ماهنشان از جاذبه های گردشگری اطراف زنجان

روستای پلکانی قوزلو ماهنشان را می‌توان به‌عنوان بهشتی بی‌نظیر در قلب استان زنجان معرفی کرد. این روستا که از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف زنجان شمرده می‌شود، در ۱۱۳‌کیلو‌متری شمال‌غربی این دیار قرار دارد. شاید بسیاری از گردشگران نام روستای پلکانی قوزلو ماهنشان را نشنیده باشند؛ اما بی‌تردید این روستا با طبیعت مسحور‌کننده و اعجاب‌انگیزش، از زیبا‌ترین جاذبه‌های استان زنجان است. رودی پر‌آب و خروشان از میانه این روستا می‌گذرد و به طبیعت اطراف خود، جان می‌بخشد. آب‌و‌هوای روستای قوزلو نیز بی‌نهایت پاک و دلپذیر بوده و محیط درون آن نیز آرامش‌بخش و دلنشین است. از دیگر جاذبه‌های دیدنی این روستا، بافت تاریخی خانه‌های روستایی است که به‌صورت پلکانی روی هم بنا شده‌اند. اگر به هر دلیلی در شهر زنجان حضور دارید و به‌دنبال محیطی آرام و زیبا برای تفریح، استراحت و طبیعت‌گردی می‌گردید،‌ پیشنهاد ما به شما روستای پلکانی قوزلو ماهنشان است. 

  • آدرس روستای پلکانی قوزلو ماهنشان روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از روستای پلکانی قوزلو ماهنشان

آدرسایران، استان زنجان، ۱۱۳‌کیلو‌متری شمال‌غربی زنجان، روستای پلکانی قوزلو ماهنشان 
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدنیمی از روز 

روستای شیلاندر زنجان | از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی اطراف زنجان 

روستای شیلاندر از دیگر جاذبه های گردشگری اطراف زنجان است که در ۳۰‌کیلومتری شمال‌غرب زنجان و ۱۵‌کیلومتری روستای تهم، جای خوش کرده است. این روستای زیبا با بافت تاریخی جذاب، طبیعتی مثال‌زدنی، آبشار‌ها و رود‌های پر‌آب و خروشان، کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده و دره‌های عمیق و خرم خود گردشگران را به‌سوی خود می‌کشاند و از بازدید‌کنندگان دلبری می‌کند. خانه‌های این روستا به‌صورت پلکانی روی هم بنا شده‌اند و پشت‌بام هر‌خانه، حیاط خانه‌ای دیگر است. در اطراف این روستا آبشار‌های زیبایی به چشم می‌خورند که در ادامه به‌صورت رودی پر‌آب، جریان دارند. از دیگر دیدنی‌های طبیعی روستای شیلاندر زنجان کوه‌های مرتفع و دره‌های عمیق آن است. دامنه این کوه‌ها و فضای درون دره‌ها نیز بسیار خرم و سر‌سبز بوده و طبیعتی بکر و دست‌نخورده دارند که برای عاشقان طبیعت به‌سان بهشت می‌مانند. 

  • آدرس روستای شیلاندر زنجان روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از روستای شیلاندر زنجان

آدرسایران، استان زنجان، زنجان، بخش مرکزی، تهم، روستای شیلاندر
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید۱۳ تا ۱۵ ساعت (نیمی از روز)

دودکش جن | از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی اطراف زنجان 

دودکش جن از شگفت‌انگیز‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف زنجان و از ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران است که در ۱۵۰‌کیلومتری شهر زنجان و در ۲۰‌کیلو‌متری شهر ماهنشان قرار دارد. این جاذبه متشکل از چندین ستون بزرگ و بلند، از جنس خاک رس است که در جوار هم قرار دارند و تخته سنگ‌هایی بزرگ و صاف نیز روی آن‌ها جای گرفته‌اند. این ستون‌های بلند ظاهری عجیب دارند و به همین سبب همواره در طول تاریخ افسانه‌ها و شایعات بسیاری راجع‌به آن‌ها ساخته و سینه‌به‌سینه منتقل شده است. ظاهر خاص ستون‌های دودکش جن در اثر فرسایشی طولانی‌مدت به وجود آمده است. این پدیده طبیعی در علم زمین‌شناسی «هودو» نام دارد. به بیان دیگر به سنگی شبیه به قارچ که در اثر فرسایش، شبیه به مناره‌ای بلند و نازک شده است، «هودو» می‌گویند. 

  • آدرس دودکش جن روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از دودکش جن

آدرسایران، استان زنجان، ماهنشان، ۲۰ کیلومتری ماهنشان، نزدیکی روستای ایگلی بلاغ
شماره تماس۰۹۱۰۹۷۴۲۱۵۴
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت 

قلعه بهستان | دژی کهن و تاریخی 

عکس قلعه بهستان ازبناهای تاریخی اطراف زنجان

قلعه بهستان از جاهای دیدنی و بناهای تاریخی اطراف زنجان بوده و به‌لحاظ تاریخی جزو ارزشمند‌ترین آثار موجود در استان زنجان است. این قلعه تاریخی به «کهن دژ» و «قلعه دیو» نیز شهرت دارد. قلعه بهستان درست در کنار «دودکش جن» واقع شده و در جوار آن رودی به‌نام «قزل‌اوزن» در جریان است. جنس این قلعه از خاک سفت شده بوده و چندین مناره سنگی قارچی‌شکل دیواره‌های آن را تشکیل داده‌اند. قلعه بهستان ظاهری بسیار خاص و اسرار‌آمیز دارد و همین امر باعث شده است تا توجه گردشگران به‌سوی آن جلب شود. 

  • آدرس قلعه بهستان روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از قلعه بهستان

آدرسایران، استان زنجان، ماهنشان، ۲۰ کیلومتری ماهنشان، نزدیکی روستای ایگلی بلاغ
شماره تماس۰۹۱۰۹۷۴۲۱۵۴
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت 

مسجد جامع سجاس | از برجسته‌ترین جاذبه‌های تاریخی نزدیک به زنجان 

عکس مسجد جامع سجاس ازبناهای تاریخی اطراف زنجان

مسجد جامع سجاس را می‌توان به‌عنوان یکی از ارزشمند‌ترین و برجسته‌ترین جاهای دیدنی اطراف زنجان معرفی کرد. سبک معماری این مسجد شبیه به «مساجد شبستانی» است. ابعاد بنای اصلی مسجد ۵.۹ در ۵.۷ بوده و گنبدی بزرگ و مرتفع دارد. فضای بیرون مسجد سجاس با آجر‌کاری زینت داده شده است. بسیاری معتقدند که قدمت ساخت این بنا به دوره حکومت سلجوقیان در ایران باز‌می‌گردد؛ اما در پشت آجر‌کاری‌های نزدیک محراب مسجد، لایه‌ای دیگر با تزئینات متفاوت و بافتی قدیمی‌تر یافت شده که نشان می‌دهد که این بنا قدمت طولانی‌تری دارد. باستان‌شناسان احتمال می‌دهند که اصل بنا در دوره حکومت ساسانیان در ایران ساخته شده است. همچنین این احتمال وجود دارد که مسجد جامع سجاس در آن زمان آتشکده بوده و بعد‌ها در زمان حکومت سلجوقیان به مسجد تغییر کاربری داده باشد. 

  • آدرس مسجد جامع سجاس روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از مسجد جامع سجاس

آدرسایران، استان زنجان، خدابنده (قیدار)
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت 

معبد داش کسن (معبد اژدهای سنگی) | تلفیق معماری ایرانی و چینی

عکس معبد داش کسن (معبد اژدهای سنگی) ازجاهای دیدنی اطراف زنجان

معبد داش کسن را می‌توان به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین و جالب‌توجه‌ترین جاهای دیدنی زنجان معرفی کرد. این اثر تاریخی برجسته و ارزشمند، که به «معبد اژدها» نیز شهرت دارد، جلوه‌گر تلفیق شگفت‌انگیز و جذاب سبک معماری ایرانی و چینی است. بسیاری از این اثر با عنوان «شاخص‌ترین آثار معماری صخره‌ای در ایران» یاد می‌کنند. در معبد تاریخی داش کسن نقش برجسته دو اژدها که از بارز‌ترین نماد‌های معماری چینی است، بیش از هرچیزی خود‌نمایی می‌کند. قدمت ساخت معبد شگفت‌انگیز اژدهای سنگی به دوره حکومت ایلخانی در ایران باز‌می‌گردد. جالب است بدانید که این معبد به همت شخصی به نام «الجای خاتون» که خواهر سلطان محمد خدا بنده بود، بنا شد. 

  • آدرس معبد داش کسن (معبد اژدهای سنگی) روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از معبد داش کسن (معبد اژدهای سنگی)

آدرسایران، استان زنجان، ۱۵کیلومتری سلطانیه، روستای ویر
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا۱۸:۰۰
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت

باغ و عمارت تاریخی معین | بنایی ارزشمند در میان جاهای دیدنی اطراف زنجان

عکس باغ و عمارت تاریخی معین ازجاهای دیدنی اطراف زنجان

در معرفی جاهای دیدنی و بناهای تاریخی اطراف زنجان، نام باغ و عمارت تاریخی معین را نباید از قلم انداخت. این باغ زیبا و عمارت پر‌شکوه درون آن از شمال توسط «رودخانه زنجان رود» و از غرب توسط «پل سردار» احاطه شده است. قدمت ساخت عمارت تاریخی معین، به دوران حکومت قاجار در ایران باز‌می‌گردد. این بنا در قلب باغی خرم و سر‌سبز بنا شده و معماری متقارن و زیبایی دارد. 

عکس باغ و عمارت تاریخی معین ازجاهای دیدنی اطراف زنجان

عمارت معین، ایوانی وسیع دارد که تمام ضلع جنوبی بنا را در بر‌گرفته و چشم‌انداز چشم‌نوازی از باغ معین را نمایان می‌کند. این ایوان از طریق دو راه‌پله شرقی و غربی به کف حیاط راه دارد. بالای پله‌ها، یعنی در دو سمت ایوان نیز، دو ستون بزرگ که با سنگ‌های زیبا مزین شده و دارای سرستون‌های تزئین‌شده با قالب‌های گچی هستند، به چشم می‌خورند که بر شکوه و زیبایی بنا افزوده‌اند. سقف بنای عمارت تاریخی معین نیز به‌صورت شیروانی بوده و با نقش‌های چشم‌نواز از گل و بوته مزین شده است.

  • آدرس باغ و عمارت تاریخی معین روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از باغ و عمارت تاریخی معین

آدرسایران، استان زنجان، زنجان، ضلع جنوب غربی زنجان و در مجاورت شمال رودخانه زنجانرود و غرب پل سردارخانه
شماره تماس۰۹۱۰۹۶۰۷۶۲۶
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت

 گنبد سلطانیه | از شاهکار‌های معماری و جاهای دیدنی نزدیک به زنجان 

عکس گنبد سلطانیه ازجاهای دیدنی اطراف زنجان

گنبد سلطانیه از دیگر مکان های دیدنی نزدیک به زنجان است که می‌توان آن را به‌عنوان یکی از شاهکار‌های معماری به‌یادگار‌مانده از دوران حکومت ایلخانی معرفی کرد. این بنا گنبدی با ارتفاع ۵۰/۴۸ متر و قطر دهانه ۴۰/۲۴ متر دارد که با عنوان‌های «بزرگ‌ترین گنبد تاریخی در ایران»‌ و «بزرگ‌ترین گنبد آجری در جهان»‌ شناخته می‌شود. بنای گنبد سلطانیه، به‌قدری بزرگ و پر‌شکوه است که گنبد نیلگون آن در مسیر تهران- زنجان در قلب دشتی فراخ به چشم می‌خورد. جالب است بدانید که در بسیاری از متون تاریخی و سفرنامه‌ها بار‌ها به وسعت و عظمت این بنای پر‌شکوه اشاره شده است و بسیاری معماری بی‌نظیر آن را ستوده‌اند. گنبد سلطانیه به دستور یکی از پادشاهان مغول که «اولجایتو» نام داشت و به «سلطان محمد خدابنده» معروف بود، بنا شد. این بنا اکنون آرامگاه وی است. 

  • آدرس  گنبد سلطانیه روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از  گنبد سلطانیه

آدرسایران، استان زنجان، سلطانیه، میدان علامه حلی، بلوار علامه حلی، خیابان اریباد
شماره تماس۰۲۴۳۸۲۳۲۷۷
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰ و جمعه‌ها تعطیل
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت

آلاداغ لار (کوه‌های رنگی) | از زیبا‌ترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی اطراف زنجان

عکس آلاداغ لار (کوه‌های رنگی) ازجاهای دیدنی اطراف زنجان

کوه های رنگی آلاداغ لار که به «کوه‌های رنگین‌کمانی» نیز شهرت دارند، از شگفت‌انگیز‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی اطراف زنجان هستند. این کوه‌ها از حوالی «شهرستان ماهنشان» در استان زنجان آغاز شده و تا «شهرستان اهر» در استان آذربایجان شرقی ادامه دارند. خاک این کوه‌ها به دلیل وجود مواد معدنی رنگارنگ است؛ به‌طوری که گویی ادویه‌هایی هزار‌رنگ کوه‌های آلاداغ لار را پوشانده‌اند. در خاک این کوه‌های حیرت‌انگیز رنگ‌های قرمز، قهوه ای، نارنجی، سبز، زرد و سفید به چشم می‌خورند. بی‌شک تماشای این کوه‌ها هر بیننده‌ای را به شگفتی و ستایش وا‌می‌دارد؛ از‌این‌رو توصیه می‌کنیم در سفر به شمال غرب ایران، بازدید از این کوه‌های رنگین‌کمانی و شگفت‌انگیز را از دست ندهید. 

  • آدرس آلاداغ لار (کوه‌های رنگی) زنجان روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از آلاداغ لار (کوه‌های رنگی) زنجان

آدرسایران، استان آذربایجان شرقی، ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز، مسیر شهرستان اهر- تبریز و خواجه
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت 

دریاچه پری (دریاچه خندقلو) زنجان | تنها دریاچه طبیعی استان زنجان

عکس دریاچه پری (دریاچه خندقلو) ازجاهای دیدنی اطراف زنجان

دریاچه پری تنها دریاچه طبیعی استان زنجان است که به نام‌های «دریاچه خندقلو» و «دریاچه شورگلی» نیز شناخته می‌شود. این دریاچه زیبا و پر‌آب حدود ۵۰۰ متر‌مربع وسعت دارد. دریاچه پری روزی‌بخش منطقه ماهنشان است؛ چرا‌که از آب این دریاچه برای مصارف کشاورزی زمین‌های اطراف و پر‌ورش انواع ماهی استفاده می‌شود. حضور در کنار دریاچه پری در زمان غروب آفتاب بسیار دلپذیر و آرامش‌بخش است. در این زمان چشم‌اندازی زیبا از انعکاس غروب خورشید در افق دریاچه به چشم می‌خورد که هر چشمی را به خود خیره می‌کند. اگر در میان جاهای دیدنی اطراف زنجان به‌دنبال جایی آرام و زیبا می‌گردید، بی‌تردید دریاچه پری مقصدی مناسب برای شماست. 

  • آدرس دریاچه پری (دریاچه خندقلو) زنجان روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از دریاچه پری (دریاچه خندقلو) زنجان 

آدرسایران، استان زنجان، شهرستان ماهنشان، ۲ کیلومتری شمال‌شرقی روستای پری
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت 

رودخانه قزل اوزن زنجان | از پر‌آب‌ترین رودخانه‌های ایران

عکس رودخانه قزل اوزن ازجاهای دیدنی اطراف زنجان

رودخانه قزل اوزون را می‌توان به‌عنوان یکی از پر‌آب‌ترین رودخانه‌های ایران معرفی کرد. این رودخانه از ارتفاعات کردستان و آذربایجان شرقی سر‌چشمه می‌گیرد و پس از گذر از مناطق مختلف، از جمله حوالی شهر زنجان، به رود بزرگ شاهرود می‌پیوندد. بیش از نیمی از این رودخانه پر‌آب و عریض در استان زنجان جریان دارد. جالب است بدانید که رودخانه بزرگ «سفید رود» حاصل پیوند رود‌های «قزل اوزون» و «رود بزرگ شاهرود» است. اگر در‌خصوص معنای اسم این رودخانه بپرسید، باید بگوییم قزل در زبان ترکی به معنای «طلا و طلایی» و اوزون به معنای «شناور و رودخانه» بوده و به‌طور کلی می‌توان آن را رودخانه طلایی معنا کرد. 

  • آدرس رودخانه قزل اوزن زنجان روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از رودخانه قزل اوزن زنجان

آدرسایران، استان زنجان 
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت 

آبشار دگاهی زنجان | آبشاری زیبا در اعماق دره 

عکس آبشار دگاهی ازجاهای دیدنی اطراف زنجان

اگر در میان جاذبه های گردشگری اطراف زنجان به‌دنبال مکانی آرام و دلنشین می‌گردید که از هر‌نظر بی‌نظیر باشد، پیشنهاد ما به شما آبشار دگاهی زنجان و طبیعت دلکش اطراف آن است. این آبشار در نزدیکی روستایی با همین نام که در منطقه طارم استان زنجان، در جریان است و به طبیعت بی‌نظیر اطراف خود جان می‌بخشد. بی‌تردید حضور در کنار این آبشار، گوش دادن به صدای گوشنوار ریزش آب و تماشای طبیعت خرم و دلکش اطراف آن روح و جان شما را جلا می‌بخشد و حس شادی و سر‌زندگی را به وجود شما تزریق می‌کند؛ از‌این‌رو توصیه می‌کنیم در سفر به زنجان بازید از آبشار دگاهی را از دست ندهید. 

  • آدرس آبشار دگاهی زنجان روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از آبشار دگاهی زنجان

آدرسایران، استان زنجان، زنجان، ۴کیلومتری غرب روستای دگاهی
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید۳ تا ۴ ساعت 

آبشار هشترخان زنجان | از دلربا‌ترین جاهای دیدنی اطراف زنجان 

عکس آبشار هشترخان ازجاهای دیدنی اطراف زنجان

اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید و در میان جاذبه های گردشگری اطراف زنجان به‌دنبال بکر‌ترین و زیبا‌ترین جاذبه‌های طبیعی می‌گردید، نام آبشار هشتر‌خان زنجان را به خاطر بسپارید. این آبشار با ۳۰ متر ارتفاع، از بلند‌ترین و دلربا‌ترین آبشار‌های زنجان شمرده می‌شود. آبشار هشتر‌خان در دل صخره‌ای سر‌سبز و دلکش، واقع در منطقه طارم استان زنجان جای خوش کرده است. آبشار هشترخان بر شکوه و زیبایی طبیعت اطراف خود افزوده است و با صدای گوش‌نواز و چشم‌انداز زیبایی که دارد، از بینندگان دلبری می‌کند. این آبشار پر‌آب و چشم‌نواز حاصل تلاقی هشت چشمه جوشان است. 

  • آدرس آبشار هشترخان زنجان روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از آبشار هشترخان زنجان

آدرسایران، استان زنجان، طارم، نزدیکی روستای لار
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت

آبشار آرانا زنجان | از چشم‌نواز‌ترین جاهای دیدنی اطراف زنجان 

آبشار آرانا از زیبا‌ترین و چشم‌نواز‌ترین جاهای دیدنی اطراف زنجان است که همچون نگینی آبی‌رنگ در استان زنجان می‌درخشد. این آبشار زیبا و پر‌آب در ۲۷کیلومتری شمال شهرستان خرم‌دره، بین روستای مغول‌آباد و روستای آرانا واقع شده است. آبشار آرانا از میان صخره‌ها درون حوضچه‌ای می‌ریزد و منظره‌ای زیبا و صدایی گوش‌نواز ایجاد می‌کند. این آبشار توسط طبیعتی زیبا و مسحور‌کننده احاطه شده و آب‌و‌هوایی مطلوب و دلپذیر دارد. چیزی که این جاذبه طبیعی را از سایر جاذبه‌های طبیعی اطراف زنجان مجزا می‌کند این است که مسیر دسترسی به آن بسیار راحت بوده و گردشگران می‌توانند سریع و راحت به این بهشت زیبا برسند. 

  • آدرس آبشار آرانا زنجان روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از آبشار آرانا زنجان 

آدرسایران، استان زنجان، خرمدره‎، جاده ارانج
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدنیمی از روز

آتشکده تشویر طارم | یادگاری از دوره ساسانیان در منطقه تاریخی طارم 

عکس آتشکده تشویر طارم ازبناهای تاریخی اطراف زنجان

آتشکده تشویر یادگاری از دوره حکومت ساسانیان در منطقه تاریخی طارم، واقع در استان زنجان است. این آتشکده جزو جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی اطراف زنجان شمرده می‌شود و به لطف ارزش تاریخی و معماری خاصی که دارد، گردشگران را به‌سوی خود می‌کشاند. جنس این آتشکده از خشت، آجر و سنگ بوده و گنبدی بزرگ در قسمت فوقانی بنا به چشم می‌خورد. خوب است بدانید که نام این آتشکده تاریخی و ارزشمند در تاریخ ۱ مهر ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۹۸۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. 

  • آدرس آتشکده تشویر روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از آتشکده تشویر

آدرسایران، استان زنجان، زنجان، طارم، روستای تشویر
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت

آتشکده گیلانکشه | از دیگر جاهای دیدنی منطقه طارم زنجان 

آتشکده گیلانکشه از دیگر جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی اطراف زنجان بوده که در شهر گردشگری طارم جای خوش کرده است. این آتشکده در ارتفاعات نزدیک به روستایی با همین نام قرار دارد. از کنار این آتشکده رودخانه زیبای گیلانکشه نیز به چشم می‌خورد. این بنا به‌صورت راستگوشی گنبد‌دار طراحی و ساخته شده و جنس آن نیز از خشت، آجر، سنگ و ملات گدی-آهکی است. در قسمت جنوبی بنا درگاهی وجود دارد که از آن به‌عنوان ورودی آتشکده استفاده می‌شود. در قسمت شرقی بنا بقایای پلکانی به چشم می‌خورد که احتمالاً در گذشته راه ارتباطی برای رسیدن به قسمت فوقانی آتشکده بوده است. درون بخش داخلی بنا نیز طاق‌نماهایی با قوس جناغی به چشم می‌خورند که جزو عناصر مهم معماری آتشکده گیلانکشه شمرده می‌شوند. 

  • آدرس آتشکده گیلانکشه روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از آتشکده گیلانکشه

آدرسایران، استان زنجان، زنجان، طارم
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدنیمی از روز 

غار خرمنه سر | از شگفت‌انگیز‌ترین جاهای دیدنی اطراف زنجان 

غار خرمنه سر از دیگر پدیده‌های طبیعی شگفت‌انگیز استان زنجان است. این غار در دل کوه بزرگ و مرتفع خرمنه سر قرار دارد. این کوه سر‌به‌فلک‌کشیده و غار شگفت‌انگیز درون آن در فاصله ۱۱۰کیلومتری شهر زنجان و ۲۲کیلومتری شهر آب‌بر واقع شده‌اند. غار عظیم و حیرت‌انگیز خرمنه سر در ارتفاع ۱۶۰۰‌متری از سطح دریا قرار دارد. برای دسترسی به این پدیده طبیعی جذاب باید از بستر رودخانه‌ای پر‌آب که از کوه‌های شمالی شانیش سرچشمه می‌گیرد، گذر کنید. درختان سر‌به‌فلک‌کشیده و کهن زیتون و انجیر نیز این مسیر رؤیایی را زینت بخشیده‌اند. در‌نهایت خوب است اشاره کنیم که درون غار خرمنه سر چاه‌ها و دره‌های عمیق و خطرناک بسیاری وجود دارند؛‌ از‌این‌رو اگر قصد بازدید از آن را داریدحتماً تجهیزات کامل غارنوردی و کوه‌‌نوردی را به‌همراه داشته و با راهنمایی شخصی مجرب به درون غار بروید. 

  • آدرس غار خرمنه سر روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از غار خرمنه سر

آدرسایران، استان زنجان، زنجان، روستای شاه‌ نشین طارم
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت

سد کینه ورس | تماشای چشم‌اندازی خیره‌کننده 

عکس سد کینه ورس از جاهای دیدنی اطراف زنجان

در این بخش از معرفی جاهای دیدنی اطراف زنجان می‌خواهیم در‌ وصف زیبایی سد کینه ورس و چشم‌انداز بی‌نظیر آن سخن بگوییم. این سد بزرگ و پر‌آب در ۱۴‌کیلو‌متری جنوب‌غربی شهرستان ابهر و ۵‌کیلومتری روستای کینه ورس قرار دارد. سد کینه ورس توسط کوه‌ها و تپه‌های کوتاه‌و‌بلند احاطه شده و همچون نگینی آبی‌رنگ در میان آن‌ها می‌درخشد. چشم‌انداز این سد در زمان غروب آفتاب به‌قدری زیباست که هر چشمی را به خود خیره می‌کند؛ از‌این‌رو اگر قصد بازدید از آن را دارید، بهتر است به‌هنگام غروب به سمت آن روانه شوید. 

  • آدرس سد کینه ورس روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از سد کینه ورس

آدرسایران، استان زنجان، ابهر، جاده ابهر-قیدار 
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید کمتر از ۱ ساعت 

چشمه آبگرم ابدال زنجان | از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف زنجان 

چشمه آبگرم ابدال زنجان از دیگر جاهای دیدنی اطراف زنجان است که در ۳۰کیلومتری جنوب‌شرقی جاده زنجان-تبریز می‌جوشد و در جریان است. این چشمه آبگرم در ارتفاعات ابدال قرار گرفته و به همین دلیل نیز به همین نام شهرت دارد. چشمه آبگرم ابدال دارای خاصیت درمانی و دارویی بوده و به همین سبب نیز در میان اهالی زنجان و گردشگران جزو مقاصد محبوب شمرده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به زنجان برای بهره بردن از زیبایی و خواص دارویی و درمانی چشمه آبگرم ابدال اوقاتی را برای بازدید از آن اختصاص دهید. 

  • آدرس چشمه آبگرم ابدال زنجان روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از چشمه آبگرم ابدال زنجان

آدرسایران، استان زنجان، زنجان، ۳۰کیلومتری جنوب شرقی جاده زنجان-تبریز
ساعات بازدید۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت 

کاروانسرای سنگی زنجان | یادگاری از دوران حکومت صفویه در ایران 

کاروانسرای سنگی زنجان آخرین جاذبه از جاهای دیدنی اطراف زنجان است که قصد داریم به معرفی آن بپردازیم. این کاروانسرا رو‌به‌روی ایستگاه قطار زنجان، واقع در جاده کمربندی زنجان-میانه قرار دارد. قدمت ساخت کاروانسرای سنگی زنجان به دوره حکومت صفویه در ایران باز‌می‌گردد. اگر در‌خصوص معماری این بنا بپرسید، باید بگوییم که پلان ساخت آن به سبک چهار ایوانی بوده، سقفی قوسی‌شکل دارد و حجره‌های آن نیز در یک طبقه قرار گرفته‌اند. به‌تازگی از بنای این کاروانسرای تاریخی به‌عنوان رستورانی سنتی در زنجان استفاده می‌شود؛ از‌این‌رو اگر خیال خرید بلیط قطار زنجان یا سفر به این شهر به هر روش دیگری را دارید، فراموش نکنید که در این شهر سری به رستوران سنتی کاروانسرای سنگی زده و از غذا‌های خوشمزه و فضای سنتی آن لذت ببرید. 

  • آدرس کاروانسرای سنگی زنجان روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از کاروانسرای سنگی زنجان

آدرسایران، زنجان، بلوار شهید بهشتی 
شماره تماس۰۲۴۳۳۳۶۳۱۵۰ و ۰۲۴۳۳۳۶۳۱۵۱
آدرس سایت karvansarasangi.com
آدرس پیج اینستاگرامkarvansara_sangi.zanjan@
ساعات کاریهر‌روز هفته از ساعت ۷:۰۰ تا ۲۳:۰۰ 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان به کمک نیروی واژه به‌سوی استان زنجان سفر کردیم تا با جذاب‌ترین و شگفت‌انگیز‌ترین جاهای دیدنی اطراف زنجان آشنا شویم. اگر خیال خرید بلیط اتوبوس زنجان یا سفر به این شهر به طرق دیگر را در سر دارید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر‌کاری، راهنمای سفر زنجان را مطالعه کنید تا چراغ راه شما برای تجربه سفری دلپذیر و خاطره‌انگیز در این شهر باشد. در‌نهایت فراموش نکنید که مثل همیشه، اگر تجربه سفر به زنجان و بازدید از جاذبه‌های گردشگری اطراف آن را داشته‌اید، ضمن معرفی آن‌ها به ما و مخاطبان ما، نظر و تجربیات ارزشمند خود را راجع‌به آن‌ها برای ما بنویسید.

روستای پلکانی قوزلو، روستای شیلاندر، قلعه بهستان، مسجد جامع سجاس، معبد داش کسن (معبد اژدهای سنگی)، باغ و عمارت تاریخی معین، گنبد سلطانیه، آتشکده تشویر طارم و کاروانسرای سنگی زنجان را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی اطراف زنجان معرفی کرد.

از مهم‌ترین و زیبا‌ترین آبشار‌های اطراف زنجان می‌توان به آبشار هشترخان (آبشار بزرگ)، آبشار شارشار، آبشار دگاهی، آبشار هشترخان و آبشار آرانا اشاره کرد.

روستای شیت، روستای پلکانی قوزلو ماهنشان و روستای شیلاندر را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین روستا‌های گردشگری اطراف زنجان معرفی کرد.

پارک جنگلی ارم را می‌توان به‌عنوان زیبا‌ترین و خرم‌ترین پارک‌ جنگلی اطراف زنجان معرفی کرد.

از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی اطراف زنجان می‌توان به آبشار شارشار، روستای شیلاندر، آلاداغ لار (کوه‌های رنگی)، دریاچه پری (دریاچه خندقلو)، رودخانه قزل اوزن، آبشار دگاهی، آبشار هشترخان، آبشار آرانا، غار خرمنه سر، سد کینه ورس و چشمه آبگرم ابدال اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.