جنگل نارنجلو | بهشتی در بندپی غربی

2

استان مازندران از بخش‌های سرسبز کشور است. در گوشه و کنار این استان با آب‌وهوای حیات‌بخشی که دارد، جنگل‌هایی عظیم سبز شده‌اند. در این مقاله، قصد داریم سفری به بندپی غربی در مازندران سرسبز داشته باشیم و در یکی از جنگل‌های رؤیایی و بهشتی این منطقه، ماجراجویی کنیم. مقصد ما جنگل نارنجلو است. پیشنهاد می‌کنیم که برای آشنایی با این جنگل دوست‌داشتنی، تا پایان این مطلب با ما هم‌سفر باشید.

آشنایی با منطقه بندپی و جاهای دیدنی آن

تصویری از جنگل های سرسبز بندپی استان مازندران

در چند کیلومتری بابل و در استان مازندران، منطقه‌ای خیال‌انگیز با نام بندپی روی نقشه در شمال ایران واقع شده است. این منطقه تماشایی و مرتفع بدون شک تکه‌ای جامانده از بهشت ‌روی زمین است که تمام زیبایی‌های طبیعت جنگلی، جلگه‌ای، کوهستانی و کوهپایه‌ای مازندران را در کنار هم جمع کرده‌ است. بندپی به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود و جاهای دیدنی زیبا و بکر بسیاری دارد. از جاهای دیدنی بندپی می‌توان به جنگل نارنجلو اشاره کرد که در بخش غربی این منطقه واقع شده است. این جنگل یکی از زیباترین جاهای دیدنی مازندران و از تماشایی‌ترین جنگل‌های بابل است. روستای ییلاقی شیخ موسی نیز یکی از مناطق دیدنی در بندپی شرقی است و ارتفاعات جاده کوهستانی منتهی به این روستا، شما را به لذت از تماشای اقیانوس ابر دعوت می‌کند.

از دیگر جذابیت‌های منطقه بندپی، شالیزارهای سرسبز پلکانی است که در منطقه جلگه‌ای بندپی شرقی دیده می‌شوند. روستای ییلاقی و توریستی فیلبند در تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی به بندپی غربی تعلق دارد و تشکیل اقیانوس ابر در ارتفاعات فیلبند یکی از زیبا‌ترین جاذبه‌های توریستی روستاهای شمال ایران است. سد شیاده نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی بندپی است که در ۳۳کیلومتری جنوب غربی بابل قرار دارد. این سد بابل یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های مازندران است. هر ساله مسافران بسیاری به سمت این جاذبه راهی می‌شوند. دریاچه کامی کلا یکی دیگر از جاهای دیدنی بندپی در بخش غربی آن است که زیبایی دل‌نشینی دارد. این دریاچه در نزدیکی روستایی هم‌نام خودش واقع شده است و از جاذبه‌های محبوب عاشقان طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. آبشار درازکش، روستای دیوا، روستای لموسکلا و… نیز از دیگر جاهای دیدنی بندپی هستند.

جنگل نارنجلو کجاست؟

جنگل نارنجلو در بخش بندپی غربی بابل در استان مازندران واقع شده است. فاصله جنگل نارنجلو تا بابل تقریباً ۱۲۰کیلومتر است و نارنجلو در غرب این شهر قرار دارد. نورشهر در غرب این جنگل و در فاصله تقریبی ۲۰کیلومتری آن جا خوش کرده است. آمل نیز در جنوب شرقی آن و در فاصله ۹۴کیلومتری واقع شده است. کندلوس در جنوب جنگل نارنجلو ‌روی نقشه دیده می‌شود و مسافت بین این دو حدود ۸۷ کیلومتر است. رویان و نور نیز در شرق جنگل نارنجلو بابل به ترتیب با فاصله‌هایی در حدود ۴۶ و ۵۱ کیلومتر به چشم می‌خورند. فاصله جنگل نارنجلو تا تهران برابر ۱۸۰ کیلومتر است و پایتخت در جنوب این منطقه سرسبز و بهشتی قرار گرفته.

آشنایی با جنگل نارنجلو

تصویری از جنگل نارنجلو در استان مازندران

جنگل نارنجلو از از زیباترین جنگل‌های ایران است که در مقایسه با سایر جنگل‌های منطقه، کمتر شناخته شده است و به همین دلیل تقریباً می‌توان آن را یکی از مناطق بکر دانست. جنگل‌نوردی در این بهشت سرسبز، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود. در حین ماجراجویی در این جنگل به تنوع پوشش گیاهی آن دقت کنید تا لذت بیشتری از این ماجراجویی و زیبایی خیره‌کننده ببرید. صدای طبیعت، نُت اصلی این منطقه است؛ پس غرق این موسیقی شنیدنی شوید. در این جنگل زمردی پیش بروید، اکسیژن خالص جنگلی را تنفس کنید و گاهی نیز در زیر سایه درختان، به تماشای زیبایی‌های طبیعت بنشینید.

 بهترین زمان سفر به جنگل نارنجلو

وقتی قرار است که به‌سراغ طبیعت جنگلی بروید و به دل طبیعت بزنید، دیگر فصل نباید معیار شما در انتخاب زمان سفر باشد؛ زیرا در همه ایام سال، جنگل‌ها زیبا و دوست‌داشتنی هستند. جنگل نارنجلو مثل سایر جنگل‌های جغرافیای شمالی ایران در چهار فصل سال طبیعتی شگفت‌انگیز دارد. اما فصل بهار به دلیل آب‌‌وهوای دل‌چسب و سرسبزی تازه‌به‌بارنشسته درختان، از محبوب‌ترین فصل‌ها برای جنگل‌نوردی است. همچنین برای تماشای تصاویر کارت‌پستالی و لذت از جنگلی رؤیایی و هزار رنگ، فصل پاییز را از دست ندهید. برای اقامت در این سفر می‌توانید به‌سراغ شهرهای اطراف بروید و شب را در سوئیت‌ها، ویلاها یا خانه‌های محلی شهرها و روستاهای اطراف جنگل به صبح برسانید.

چطور به جنگل نارنجلو بابل برویم؟

تصویری از روستای نارنجلو

برای آنکه به این جنگل بابل بروید، باید خودتان را به استان سرسبز و بهشتی مازندران در شمال ایران برسانید. اگر از تهران قصد حرکت به جنگل نارنجلو بابل را دارید، باید ابتدا وارد آزادراه تهران ـ شمال شوید، سپس وارد تونل سنگان شوید و مجدد مسیرتان را در آزادراه تهران ـ شمال ادامه دهید. سپس وارد جاده چالوس شده، مرزن آباد را پشت سر بگذارید و مسیرتان را تا رسیدن به جاده سیاهکل‌رود ـ مازندران ادامه دهید. بعد از رسیدن به این جاده ساحلی، مسیرتان را تا بریدگی خیابان نجار‌ده ادامه دهید. در این خیابان تا جاده جنگل بندپی پیش بروید. در ادامه این مسیر در نهایت به جنگل نارنجلو، یکی از جاهای دیدنی بابل خواهید رسید.

دیگر جاهای دیدنی در همسایگی بابل

جنگل لفور یکی دیگر از مناطق جنگلی شمال ایران است که در نزدیکی بابل واقع شده است. این جنگل زیبا نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی استان مازندران است و بخشی از شهرستان سوادکوه محسوب می‌شود. آبشار گزو و سد لفور یکی از نام‌آشناترین جاذبه‌های جنگل لفور هستند. همچنین هفت آبشار یکی از جاذبه‌های بهشتی جنگل لفور است. مجموعه‌ای هفت‌گانه از آبشارهای کوچک و بزرگ که در کنار هم لفور را به منطقه‌ای بهشتی تبدیل کرده‌‌اند.

امیرکلا نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی مازندران است که در ۷کیلومتری شمال بابل واقع شده است و جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد. مسجد چهل ستون، جمعه بازار، بازار شیخ مهدی، بلوار ساحلی، پارک شهرداری و… از جاهای دیدنی امیرکلا به شمار می‌آیند.

در بابل پارک‌های جذاب بسیاری برای خوش‌گذرانی در طبیعت وجود دارند که می‌توانند لحظه‌های جذابی برایتان بسازند. پارک ساحلی بابل، نوشیروانی و شادی از جمله پارک‌های بابل هستند. رودخانه‌های زیبای مازندران نیز هرکدام جذابیت گردشگری بسیاری دارند. مسافران بابل می‌توانند کنار این رودهای سرمست و خروشان خاطراتی فراموش‌نشدنی بسازند. رودخانه چلیم یکی از رودخانه‌های زیبای مازندران است که سد شیاده روی آن بسته شده است. رودخانه تالار نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی مازندران است که در جنوب شرقی بابل واقع شده است و از کوه‌های البرز سوادکوه جان می‌گیرد.

چند نکته در سفر به بندپی غربی

  • از تجربه‌های مفرح در سفر به جنگل نارنجلو می‌توان به جنگل‌نوردی، کوه‌نوردی و پیک‌نیک‌های گروهی اشاره کرد.
  • در این سفر باید خودتان را برای یک پیاده‌روی حسابی در طبیعت آماده کنید. پس پوشیدن کفش مناسب هرگز فراموش نشود.
  • سبک سفر کنید و کوله‌پشتی را فقط با تجهیزات ضروری پر کنید.
  • غذاهای کم‌حجم فاسدنشدنی، کیسه زباله، زیرانداز، عینک آفتابی، کلاه آفتاب‌گیر، کرم ضدآفتاب، یک دست لباس اضافه و… از جمله اقلام ضروری در سفر به مناطق جنگلی هستند.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرسمازندران، بابل، بخش بندپی غربی

امیدواریم که از سفرتان به بندپی غربی و جنگل نارنجلو بابل لذت ببرید و خاطره‌ای خوش برای خود و عزیزانتان بسازید. برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های سبز ایران با مجله گردشگری ره بال آسمان همراه باشید. آیا تا امروز سفری به جنگل نارنجلو داشته‌اید؟ تجربه‌های خود را از این سفر برای ما بنویسید. شما سفر به کدام جاذبه بابل را به خوانندگان مجله ره بال آسمان پیشنهاد می‌کنید؟ به‌نظر شما در سفر بعدی ره بال آسمان، کدام یک جاذبه‌های جغرافیای شمالی ایران را معرفی کنیم؟

جنگل نارنجلو در بخش بندپی غربی بابل در استان مازندران واقع شده است.

فاصله جنگل نارنجلو تا بابل تقریباً ۱۲۰کیلومتر است و نارنجلو در غرب این شهر قرار دارد.

این جنگل در چهار فصل سال زیباست.

برای اقامت در این سفر می‌توانید به‌سراغ شهرهای اطراف بروید و شب را در سوئیت‌ها، ویلاها یا خانه‌های محلی شهرها و روستاهای اطراف جنگل به صبح برسانید.

4/5 (4 نظر)
2 نظرات
  1. سارا می گوید

    وجب به وجب شمال دیدنیه؛ هر چی هم آدم از شمال به شمال غرب میره؛ جنگل‌هاش تماشایی‌تر میشه. به شخصه یه تیکه از قلبم برای همیشه توی جنگل‌های شمال می‌مونه ?

    1. بانو تقیان می گوید

      سارای عزیز، کاملاً باهاتون موافقم. امیدوارم این ذخایر زیبای ایران سالم و پایدار بمونند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.