جاهای دیدنی سمیرم | شهر چشمه‌های جوشان و آبشارهای زیبا

0

سمیرم با درختان زیبا و چشمه‌های جوشانش، در بهار مثل دخترکی آرام می‌شود که دامن مخمل سبزش را روی سنگ‌های سخت کوه های زاگرس پهن کرده و به مسافرانش خوشامد می‌گوید. در تابستان دکمه‌های زرد و صورتی هلو و گلابی به دامن دخترک می‌نشیند. پاییز که بیاید نمی‌دانی لپ‌های دخترک از سرما سرخ شده یا برق سیب‌های مزرعه است که خون به صورت او می‌آورد. زمستان هر سال، دخترک عروسی است با لباسی سراسر سفید و هر سال، این قصه تکرار می‌شود. سمیرم وسعت چندانی ندارد؛ اما پر از زیبایی است. اگر شما هم دوست دارید با جاهای دیدنی سمیرم اصفهان آشنا شوید، در این سفر مجازی، همراه ره بال آسمان باشید.

فهرست مطالب

سمیرم کجاست؟

اگر به نقشه اصفهان نگاه کنید، راحت‌تر می‌توانید بفهمید سمیرم کجاست. این شهر زیبا در ۱۶۵کیلومتری جنوب استان اصفهان و جنوب شرقی رشته‌کوه زاگرس قرار دارد. کوه‌های دنا هم مثل دیواری بلند ‌و دژی محکم از غرب و جنوب غربی سمیرم محافظت می‌کنند.

وارد سمیرم که شوید می‌توانید در هر کوی و برزن یکی از زنان قشقایی را ببینید که با دامن‌های پرچین معروف و روسری‌های خاصشان، پابه‌پای مردان تلاش می‌کنند تا روزی خانواده را تأمین کنند. بیشتر ساکنان این منطقه از عشایر قشقایی هستند که به ترکی قشقایی صحبت می‌کنند. البته زبان رسمی و غالب مردم سمیرم فارسی با لهجه‌ای بیشتر شبیه لهجه شیرازی است.

بهترین فصل سفر به سمیرم | بهار دل‌انگیز و تابستان زیبا

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

شهر سمیرم با قدمتی به بلندای ۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح‌، شهری کوهستانی است که به خاطر موقعیت جغرافیایی خاصش، زمستان‌هایی سرد و پر برف و تابستان‌هایی معتدل ‌دارد.

منابع طبیعی فراوان، آبشارها‌، چشمه‌ها و مراتع حاصلخیز، سمیرم را به محل ییلاق عشایر در بهار و تابستان تبدیل کرده است. این شهر سالیانه شاهد ورود مسافران و گردشگرانی بسیاری است که مهمانِ هوای دل‌پذیر و خنک آن می‌شوند و از مناظر دل‌انگیز و چشم‌نواز این منطقه لذت می‌برند.

پوشش گیاهی | سبز و پربار

تصویری از پوشش گیاهی و باغ های میوه روستاهای اطراف شهرضا

شهرت شهر سمیرم با سیب اعلای آن گره خورده است. این محصول به‌خاطر طعم و کیفیت مرغوب، از بزرگ‌ترین کالاهای صادراتی ایران است. باغ‌های سیب از اصلی‌ترین جاذبه‌های طبیعی ساخته دست انسان در این منطقه هستند.

البته موقعیت طبیعی و جغرافیایی سمیرم باعث رشد کشاورزی و دامپروری شده است. همچنین به‌دلیل وجود آب کافی و زمین حاصلخیز، محصولاتی مثل حبوبات‌، گندم‌، جو‌، چغندر قند و… در این منطقه کاشته می‌شوند‌.

سالانه به‌طور متوسط ۲۵۰۰ کیلوگرم کتیرا از این منطقه برداشت می‌شود‌. جوی وحشی‌، جاشیر‌، استپا‌، سریش‌، گون‌، کنگر‌ و جاز‌ هم از مهم‌‌ترین گونه‌ها‌ی طبیعی منطقه‌اند که از آن‌ها برای خوراک دام استفاده می‌شود.

پوشش جنگلی منطقه شامل درخت‌هایی از گونه‌های بادام کوهی‌، زالزالک‌، سیب‌، گز، گلابی، زرشک‌، بید‌، افرا‌، شیرخشت‌، بادام وحشی و پسته می‌شود.

جاذبه های طبیعی | شهر هزار چشمه

سمیرم شهری کوهستانی است که حتی سبک معماری خاص بخشی از آن باعث جذب گردشگر و توریست می‌شود. به عبارتی این بخش از شهر را می‌توان چیزی شبیه ماسوله دانست که معماری پلکانی دارد و حیاط هر خانه‌ای، سقف خانه همسایه است. این شهر از نظر طبیعی هم کاملاً غنی است و هر آنچه یک شهر توریستی لازم دارد، در خود جمع کرده است. از چشمه‌های پرآب و خروشان گرفته تا آبشارهای متنوع و زیبا و باغ‌هایی پر از محصولات خوشمزه، همه‌وهمه جاذبه های دیدنی سمیرم هستند. به همین دلیل است که مسافران اصفهان، علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی اصفهان، سری هم به این روستا می‌زنند.

  • چشمه های سمیرم

تصویری زیبا از چشمه های سمیرم

سمیرم به شهر هزار چشمه هم معروف است. چشمه‌های معروف خانعلی و خوانسار باعث آبادی و سرسبزی این شهر شده‌اند. چشمه آب‌ملخ‌، چشمه ناز ونک و چشمه بابا زرنگ کمه‌ هم از دیگر چشمه‌های اطراف این شهرستان هستند.

  • آبشارهای سمیرم

نمایی از آبشار های سمیرم

آبشارهای بلند و خروشان، همچون بی‌بی سِیدان‌، تنگ سیر، آبشار خفر و آبشار بین‌المللی سمیرم هر کدام جاذبه خاصی دارند. برای مثال آبشار بزرگ و معروفش قبلاً از ارتفاع ۷۰متری به زمین می‌رسید که این روزها، فرسایش سنگ‌ها باعث شده حدود ۳۵ متر از ارتفاع آن باقی بماند.

همچنین معروف است که ملخ‌ها نزدیک آب آبشار آب ملخ نمی‌شوند؛ زیرا مواد معدنی آبشار برای آن‌ها سمی است و باعث مرگشان می‌شود. برخی هم می‌گویند علت نام‌گذاری این آبشار همین اتفاق بوده است. این آبشارهای زیبا هر ساله پذیرای علاقه‌مندانی هستند که از راه‌های دور و نزدیک به سمیرم سفر می‌کنند.

رودخانه‌های شمس آباد‌، ماربر و ونک هم همگی به رود خرسان می‌رسند و در آنجا به هم ملحق می‌شوند‌. از دیگر جاذبه‌های طبیعی سمیرم می‌توان به آب ملخ‌، تخت سلیمان و دهاتِ پادنا و… اشاره کرد.

  • غارهای سمیرم

تصویری از غار دنگزلو در استان اصفهان

غارهای سمیرم همگی رمز و راز خاص خود را دارند. مثلاً غار اشکفت زر با فاصله ۲کیلومتری از آبشار سمیرم‌، از غارهایی است که از دیواره‌ها و سقف آن آب فرو می‌ریزد‌. در غار دنگزلو چند تالاب وجود دارد که برای گذر از آن باید از قایق بادی استفاده کنید. قندیل‌های زیبا و ریزش آب از سقف غار باعث می‌شود نظر گردشگران به این پدیده زیبا جلب شود.

غار یخی خفر از جمله غارهایی است که در تمامی طول سال پوشیده از برف و یخ است. اگر بین اردیبهشت تا تیرماه عازم شهر هزار چشمه اصفهان شدید، بازدید از این غار را در برنامه خود قرار دهید. وارد غار که بشوید، حجم فراوانی از ستون‌های یخی شما را احاطه می‌کند. در انتهای غار دریاچه‌ای است که تکه های بزرگ یخ روی آن شناور شده‌اند. غار کیخسرو هم از دیگر غارهای دیدنی روستای خفر است.

  • دریاچه سد حنا

نمایی از دریاچه سد حنا در استان اصفهان

به ۳۰کیلومتری جنوب سمیرم که بروید به منطقه حنا می‌رسید. در این منطقه سدی احداث شده و دریاچه‌ای پشت آن خودنمایی می‌کند. در دریاچه سد حنا چند نوع ماهی هم وجود دارد. این منطقه یکی از جاهای دیدنی سمیرم و جاذبه‌های گردشگری آن است. امکان قایق‌سواری روی آب دریاچه و تفریحات شبیه آن در این منطقه وجود دارد.

  • روستای نیمروز

روستای نیمروز یکی از روستاهای صعب‌العبور سمیرم است که معمولاً کمتر کسی به آن سر می‌زند. آنچه درباره این روستا جالب است، میزان ساعاتی است که خورشید مهمان آن می‌شود. موقعیت جغرافیایی روستا به شکلی است که فقط سه ساعت در روز می‌تواند خورشید را ببیند و بقیه ساعات یا سایه کوه‌ها بر روستا آن را تاریک می‌کند یا غروب خورشید. رفتن به این روستا بسیار سخت است و به هر کسی پیشنهاد نمی‌شود.

تاریخچه | سمیرم در گذر زمان

نمایی از آثار تاریخی در سمیرم

سابقه تاریخی شهر سمیرم مربوط ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و چیزی حدود زمان هخامنشیان ‌است‌. شاهد این ادعا وجود خرابه‌هایی از خانه‌ای باستانی در میان مزرعه‌ای در جنوب شهر سمیرم‌، سنگ قبرهایی مربوط به اوایل اسلام‌، آتشگاه‌های معتبر‌، کتیبه‌های ناخوانای غار اشکفت‌زر‌، فیل‌های سنگی دوران ساسانی و سنگ نبشته‌های میخی است که در دل کوه‌های اطراف شهر حک شده‌اند. همه این نشانه‌ها از قدمت چندهزارساله‌ سمیرم حکایت دارند.

جاهای تاریخی سمیرم | یادگاری از گذشتگان

هرچند شهر هزار چشمه قدمتی چند هزار ساله دارد؛ اما آثار تاریخی باقی‌مانده که بشود از آن بازدید کرد، بیشتر به دوران قاجار برمی‌گردد. شبستان مسجد جامع سمیرم و مسجد و حمام خان علی از آثار باقی‌مانده از دوران قاجار هستند.

  • شبستان مسجد جامع

تصویری از شبستان قدیمی در سمیرم

آنچه شبستان مسجد جامع سمیرم را از سایر بناها مجزا می‌کند، شیوه ساخت آن است. این مسجد در عمق ۴متری از سطح زمین ساخته شده است. نکته جالب اینکه داخل شبستان سقف‌های گنبدی‌شکل دارد؛ اما در طبقه بالای آن خود مسجد جامع ساخته شده است.

  • حمام و مسجد خانعلی

تصویری از مسجد خانعلی در شهرستان سمیرم

به مسجد خانعلی سمیرم که بروید، چشمه‌ای جوشان می‌بینید که در حیاط مسجد وجود دارد. مطمئنیم نظیر این پدیده را در هیچ کجای ایران ندیده باشید. بنای این ساختمان مربوط به دوره قاجاریه است. حمام خانعلی هم این روزها به لطف میراث فرهنگی استان اصفهان، به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است.

سوغات سمیرم | یادگار سفر

تصویری از سوغاتی روستاهای اطراف اصفهان

زنان و مردان پرتلاش سمیرم، دوشادوش یکدیگر تلاش می‌کنند و حاصل این فعالیت‌ها صنایع دستی زیبا و خوراکی‌های خوشمزه است. از صنایع دستی این شهر قالی‌، جاجیم و گلیم را می‌توان برشمرد. شیره انگور‌، کشمش‌، بادام‌، گردو‌، باسلوق‌، قارا‌، کشک و سیب هم از سوغات این شهر هستند.

اقامت در سمیرم | گذران لحظات خوش

تصویری از اقامت در بوم گردی در شهرستان سمیرم

هرچند بیشتر افراد سفر به سمیرم را در یک روز خلاصه می‌کنند؛ اما اگر دوست داشتید زمان بیشتری در این شهر بگذرانید، نگران محل اقامتتان نباشید. چندین سويیت، متل و اقامتگاه بومگردی در سمیرم وجود دارد که علاوه بر اسکان می‌توانید از خدمات پذیرایی شامل ناهار و شام آن نیز استفاده کنید.

مسیر دسترسی به سمیرم | سفر به ییلاق اصفهان

سمیرم متأسفانه فرودگاه و ایستگاه راه آهن ندارد و تنها راه ارتباطی آن مسیر جاده‌ای است. این شهر در میان ۳ استان کهگیلویه و بویراحمد‌، فارس و چهارمحال و بختیاری قرار دارد و بزرگ‌ترین شاهراه ارتباطی عشایر جنوب کشور ‌است‌.

مهم‌‌ترین جاده ارتباطی که به‌تازگی احداث شده است،‌ از شمال به شهرضا و از جنوب به بهبهان و بویراحمد ختم می‌شود. از جاده‌های اصلی می‌توان بزرگراه سمیرم شهرضا و راه ارتباطی به استان کهگیلویه و بویر احمد یا شهر یاسوج را نام برد. کمربندی شهر، بزرگراه سمیرم، شهرضا را به جاده سمیرم یاسوج متصل می‌کند. فاصله سمیرم تا اصفهان ۱۶۳ کیلومتر و فاصله سمیرم تا تهران ۶۱۸ کیلومتر است.

سمیرم فقط یک شهر نیست، بلکه نگینی است بر صنعت گردشگری اصفهان. درباره جاهای دیدنی سمیرم خیلی بیشتر از این‌ها می‌شود صحبت کرد. اگر به شهر هزار چشمه رفته‌اید، کدام قسمتش بیشتر شما را جذب خود کرده است؟ برای ما بنویسید تا در سفرهای مجازی بعدی ره بال آسمان به معرفی آن جاذبه خاص بپردازیم.

۱. بهترین فصل سفر به سمیرم چه زمانی است؟

سمیرم آب‌و‌هوای سرد و کوهستانی دارد؛ بنابراین بهتر است در بهار و تابستان به آن سفر کرد.

۲. جاهای دیدنی سمیرم کدامند؟

دریاچه سد حنا، آبشار بین‌المللی، غار اشکفت و چندین چشمه و آبشار دیگر از جمله جاذبه‌های طبیعی سمیرم است.

۳. مکان‌های تاریخی سمیرم کدامند؟

شبستان مسجد جامع، مسجد خانعلی و حمامی که به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است، از جمله جاهای تاریخی سمیرم هستند.

۴. برای اقامت در سمیرم به کجا برویم؟

چندین اقامتگاه بومگردی، سوييت و متل در سمیرم وجود دارد که در برخی از آن‌ها امکان سرو غذا هم هست.

استان اصفهان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.