موزه اسباب بازی استانبول | بازدید از خاطرات دوران کودکی

0

انیمیشن داستان اسباب بازی‌ها را دیده‌اید؟ تقریباً همه ما در کودکی در فکر این بودیم که مچ اسباب بازی‌هایمان را حین حرکت و حرف‌زدن بگیریم. برای همین هم گوشه‌ای کمین می‌کردیم و آرام سرک می‌کشیدیم، گاهی هم یک‌دفعه درب اتاق را باز می‌کردیم تا شاید موفق شویم غافلگیرشان کنیم. عجب روزگار شیرینی بود. با اینکه همه ما در پروژه مچ‌گیری شکست‌خوردیم؛ اما هیجان تجسس‌هایمان هنوز همراهمان است. با اینکه اکثرمان امروزه قد کشیده‌ایم و دیگر با ماشین‌ها و عروسک‌هایمان زمان را سپری نمی‌کنیم؛ اما هنوز هنگام عبور از کنار یک اسباب‌بازی‌فروشی قدم‌هایمان را کند می‌کنیم تا چند لحظه بیشتر از زیبایی این لوازم حظ ببریم. انگار این علاقه به اسباب بازی در وجود ما انسان‌ها فطری است. شاید برایتان جالب باشد که در ترکیه شخصی اینقدر عاشق اسباب بازی بوده که موزه‌ای بنا کرده است. بله تعجب‌آور است؛ اما موزه اسباب بازی استانبول وجود خارجی دارد. برای اینکه درباره این موزه عجیب بیشتر بدانید، همراه ما باشید.

موزه اسباب بازی استانبول کجاست؟

ترکیه موزه‌های بسیاری دارد. اکثر ما درباره موزه های ترکیه داستان‌هایی شنیده‌ایم و مشتاق بازدید از این موزه‌ها هستیم. اگر بخواهیم لیستی از شلوغ‌ترین جاهای دیدنی ترکیه تهیه کنیم حتماً نام موزه اسباب بازی استانبول در این لیست قرار می‌گیرد؛ گفتیم که علاقه به وسایل بازی در وجود ما نهادینه شده است. از آنجایی که ترکیه کشوری مهاجرپذیر است، محله‌های گوناگونی دارد. اولین کاری که برای بازدید از جاذبه‌های استانبول انجام می‌دهیم مشخص‌کردن بخشی است که جاذبه در آن واقع شده است. موزه اسباب بازی در بخش آسیایی‌های استانبول قرار دارد. این محله یکی از زیباترین و البته شلوغ‌ترین محله‌های ترکیه است. قدمت بالای این محله باعث جلب‌ توجه گردشگران شده است. بعد از اینکه به منطقه آسیایی‌ها رفتید، باید به دنبال محله تاریخی کادیکوی باشید. کادیکوی مشهورترین محله ترکیه است.

معرفی موزه اسباب بازی استانبول

هدف از ساخت چنین موزه‌ای ایجاد تونل زمان و نمایش اسباب بازی‌های سه نسل از هر خانواده است؛ پس مهم نیست شما چند سال دارید، حتماً چندتا از وسایل این موزه برای شما آشناست. سرجمع در این موزه 4هزار وسیله وجود دارد. تعدادی از این وسایل قدمتشان به 200 سال می‌رسد. اتاق‌های موزه را یکی از معماران و هنرمندان معروف ترکیه به نام آیهان دوقان ساخته است. معماری موزه اسباب بازی استانبول بسیار جالب است. موزه تقسیم‌بندی موضوعی دارد؛ یعنی اگر دوست دارید سیر سفر به ماه را دنبال کنید، باید به قسمت فضانوردی موزه مراجعه کنید. قدیمی‌ترین اسباب بازی‌های این موزه عروسک میکی ‌موس، عروسک چارلی چاپین و ویالونی 200ساله است.

تاریخچه موزه اسباب بازی استانبول

در این قسمت قصد داریم بگوییم چه شد که این موزه دوست‌داشتنی ساخته شد. موزه اسباب بازی استانبول یکی از شاهکارهای ترکیه است. این موزه در محله حیرت‌انگیز کادیکوی قرار دارد. موزه اسباب بازی در سال 2005 روز حاکمیت ملی و روز کودک افتتاح شد. نویسنده و شاعر مشهور ترک به نام Sunay Arkan بنیان‌گذار این موزه است. سونای آکین 20 سال از عمرش را صرف جمع‌آوری این وسایل زیبا کرده است. شاعر خوش ذوق ماجرا یک‌به‌یک حراجی‌ها و مغازه‌های عتیقه‌ فروشی 40 کشور را برای تکمیل‌کردن این کلکسیون گران‌بها طی کرده است.

این موزه علاوه بر اسباب بازی‌، بازی‌های سنتی‌ کشورهای مختلف را هم معرفی کرده است. در سال 2012 موزه اسباب بازی استانبول نامزد جایزه آکادمی اروپا شد. این موزه را یک شاعر تأسیس و یک طراح صحنه طراحی کرده است. این موزه اولین موزه‌ای است که چنین ویژگی دارد. موزه استانبول در تأسیس موزه اسباب بازی و کودکان پیشگام بوده به همین علت به این موزه لقب پایتخت موزه‌های اسباب بازی تعلق گرفته است.

بخش های مختلف موزه

گفتیم که یک طراح صحنه طراحی این موزه را به عهده داشته است. موزه اسباب بازی استانبول 6 طبقه دارد. در کل ساختمان موزه 10 اتاق دارد که این 10 اتاق 80 ویترین را در خود جا داده‌اند. این موزه دارای 4120 اسباب بازی است که از 5 قاره جمع‌آوری شده است. گفتیم که معماری این موزه موضوعی است؛ اما این تمام ماجرا نیست. سونای سعی کرده بازی‌های مربوط به بازه خاصی از تاریخ را به نمایش درآورد. این موزه طیفی از تاریخ را نشان می‌دهد؛ یک سر این طیف سبک زندگی سرخ‌پوستان و سر دیگر آن مربوط به جنگ‌جهانی دوم است. شاید جالب‌ترین قسمت موزه کافه آن باشد. طراحی کافه شبیه به قصرهای افسانه‌ای است. به همین علت گردشگران نمی‌خواهند این کافه را ترک کنند.

جاهای دیدنی نزدیک به موزه اسباب بازی استانبول

موزه پرا

موزه پرا در همین نزدیک‌ها قرار دارد. این موزه توانسته موضوعات مختلف را در کنار هم قرار دهد بدون اینکه محیط را ناهمگون یا شلوغ کند. پرا یکی از موزه های استانبول است که بیننده را مجذوب خود می‌کند. در اپرا آثار تاریخی، هنرهای سنتی، نقاشی‌های مهم و هنرهای مدرن در کنار هم قرار گرفته‌اند. اپرا یک موزه خصوصی در ساختمانی ارزشمند است. این ساختمان از قرن 19 به جا مانده است. ساختمان باشکوه موزه زمانی هتل تاریخی بریستول بوده است. معمار این ساختمان آشیل مانوسوس، از هنرمندان بنام ترک بوده است. اگر از دو موزه اپر و اسباب بازی در یک روز بازدید کنید، می‌توانید گوشه‌ای از جهان هنر را ببینید و به این درک برسید که هنر مرز ندارد.

پاساژ اوپرا اونو استانبول

پاساژ اوپرا اونو یکی از شلوغ‌ترین جاهای دیدنی استانبول است. این پاساژ به داشتن اجناس مرغوب و ارزان مشهور است. امکان ندارد به قصد سفر به ترکیه داشته باشید و به شما پیشنهاد بازدید از این پاساژ نشود. خوشبختانه این پاساژ فاصله کمی تا موزه اسباب بازی استانبول دارد و می‌توانید از هر دو جاذبه در یک روز بازدید کنید.

رستوران های نزدیک به موزه اسباب بازی استانبول

یکی از خوبی‌های این موزه، محله قرارگیری آن است. در محله کادیکوی ترکیه تعداد زیادی کافه و رستوران وجود دارد. رستوران‌های این محله غذاهای مرغوبی در اختیار مشتری قرار می‌دهند. سیاست این رستوران‌ها در ارائه خدمات مناسب و غذای مرغوب باعث مشتری‌گیرشدن این رستوران‌ها شده است. می‌توان گفت تمام این رستوران‌ها شلوغ هستند. رستوران اسکندر و بستنی علی اوستا دوتا از مشهورترین مراکز استانبول هستند. رستوران چیا با منوی غذاهای ترکی و یک شیرینی‌فروشی با 200 سال قدمت، دارد؛ یعنی این این رستوران توانسته 200 سال خود را در دل و ذهن مردم جاودان کند. حتی تصور اینکه کسی بتواند برای 2قرن مردم را شیدا کند کار سختی است که چیا آن را عملی کرده است.

هتل های نزدیک به موزه اسباب بازی استانبول

گردشگران بسیاری برای اقامت در استانبول محله کادیکوی را انتخاب می‌کنند. این محله بافتی سنتی و قدیمی دارد؛ اما به مراکز مهم شهر بسیار نزدیک است. این نزدیکی باعث راحتی کار گردشگران شده است. هتل‌های نزدیک موزه اسباب بازی استانبول تنوع بسیاری دارند. در این محله هم هتل‌های مدرن هم هتل‌های سنتی و سوئیت پیدا می‌شود. هتل مودا، هتل هیلتون، هتل سودایه، هتل دیلا، هتل مای دورا، هتل زیرویوتل، هتل سیدونا و کادیکوی پارک سوئیت از جمله هتل های استانبول هستند که گردشگران از آن‌ها رضایت داشته‌اند.

بهترین زمان بازدید از موزه

استانبول قوانین خاص و هوایی خاص دارد. اگر هدفتان از سفر به ترکیه فقط بازدید از جاهای دیدنی مانند موزه اسباب بازی استانبول است، بهترین زمان سفر به استانبول برای شما بهار و پاییز است. اگر قصد خرید و گرفتن تخفیفات عالی دارید، بهترین زمان سفر برای شما زمستان و نزدیک به کریسمس است. ترکیه کشوری است که در هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد. بهتر است در تابستان به این شهر سفر نکنید؛ چراکه با هوایی شرجی روبه‌رو می‌شوید که نفس‌کشیدن را دشوار می‌کند.

اطلاعات بازدید از موزه اسباب بازی استانبول

روزهای بازدیدهمه روزه به‌جز دوشنبه‌ها
زمان بازدید9:30 تا 18
میزان زمان لازم برای بازدید حدود ۳ ساعت
هزینه بلیط ورودی۱۵ لیر
تخفیف بلیط ورودیمعلمان، کودکان کمتر از ۳ سال و افراد بیش از ۶۵ سال: 12 لیر

مسیر دسترسی به موزه

گفتیم که موزه اسباب بازی استانبول در قسمت آسیایی‌ها قرار دارد. برای بازدید از این موزه می‌توانید از اتوبوس، ون یا خط مترو بگهاد استفاده کنید. اگر در نزدیکی میدان تکسیم اقامت دارید، می‌توانید از اسکله امینیو یا بشیکتاش با لنچ یا کشتی برای رفتن به این موزه استفاده کنید. خطوط اتوبوس 16، E14D و 10B شما را به موزه می‌رسانند. در مقاله‌ای مجزا نقشه مترو استانبول را برایتان آورده‌ایم. می‌توانید از این مقاله هم برای آدرس‌یابی استفاده کنید.

در بازدید از موزه اسباب بازی استانبول سعی کنید با تمام وجود به گفته‌های راهنما توجه کنید تا بیشتر درباره وسایل بازی موجود در این موزه بدانید. امیدواریم که سفر به دوران کودکی برای شما خوشایند بوده باشد. ممنون که تا اینجا همراه با ره بال آسمان بودید. هر نکته یا نظری که درباره این موزه داشتید را می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

این موزه در بخش آسیایی استانبول و در محله کادیکای قرار دارد.

همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت 9:30 تا 18

همه افراد: ۱۵ لیر
معلمان، کودکان کمتر از ۳ سال و افراد بیش از ۶۵ سال: ۲۱ لیر

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.