روستای خرو نیشابور | گردشگری در دل طبیعت با طعم آلو بخارا

0

روستای خرو نیشابور با آب‌و‌هوایی خوش، معماری پلکانی و منظره‌های تماشایی به ماسوله خراسان معروف شده است. انصافاً باید گفت آوازه‌ای که خرو در بین دیگر روستاهای پلکانی ایران دارد، بی‌دلیل نیست. این روستا در کنار جاذبه‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، باغ‌های سرسبزی دارد که خوشمزه‌ترین میوه‌های ایرانی در آن پرورش می‌یابد. دو آبشار خروشان، چندین جویبار با آبی روان، کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و طبیعتی سرسبز از دیگر جاذبه‌های این روستا به حساب می‌آید. به لطف این شرایط گردشگران بی‌شماری را سراغ داریم که از گوشه‌و‌کنار ایران، راه روستا خرو را در پیش می‌گیرند. برای اینکه گردشگری در این روستا بیشتر به شما خوش بگذرد، اطلاعات جالبی درباره گشت‌و‌گذار در خرو شهرستان نیشابور فراهم کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم مطالعه این مطلب هوای سفر به خرو را در سرتان بیندازد.

روستای خرو کجاست؟

روستای خرو

قبل از اینکه با هم ببینیم خرو کجاست اجازه دهید این توضیح را بدهیم که منظور ما در این مطلب، روستای خرو نیشابور است. دلیل این توضیح آن است که روستای دیگری با نام خرو در حدود ۲۵کیلومتری طبس وجود دارد. این روستا آب‌و‌هوایی خوش دارد و یکی از منطقه‌های ییلاقی اطراف طبس به حساب می‌آید. با این حال روستایی که از آن صحبت می‌کنیم در نیشابور واقع شده است. این روستا در جاده مشهد به سمت نیشابور خودنمایی می‌کند.

مسیر دسترسی به روستای خرو نیشابور

اگر دقیقاً می‌خواهید بدانید خرو کجاست، باید بگوییم این روستا در ۲۰کیلومتری نیشابور قرار دارد. به ۲۰‌کیلومتری نیشابور که رسیدید، باید مسیر خود را از جاده اصلی به جاده فرعی تغییر دهید. این تغییر مسیر چیزی حدود ۶ کیلومتر طول می‌کشد. جاده فرعی را باید ادامه دهید تا چشمتان به روستا روشن شود. به این نکته نیز اشاره کنیم که این روستا در بین اهالی منطقه با نام «روستای خرو علیا» نیز معروف است. این مسیر شاید کمی پرپیچ‌و‌خم به‌ نظر برسد. با این حال جاذبه‌های خرو به‌اندازه‌ای است که ارزش دارد رنج سفر را به جان بخرید. از آنجایی که با منطقه‌‌ای کوه‌پایه‌ای روبه‌رو هستید، پیشنهاد می‌‌کنیم حتماً کفش و لوازم مخصوص کوه‌پیمایی همراه داشته باشید. لازم به ذکر است در مسیر پنجراه نیشابور، خودروهای سواری صف کشیده‌اند تا گردشگران را به خرو برسانند.

 

تاریخچه روستای خرو نیشابور

روستای خرو علیا

برای آشنایی با تاریخچه روستا خرو کافی‌ست نگاهی به کتب باستانی بیندازید. جالب است بدانید نام روستای خرو علیا در کتاب‌های تاریخی مهمی مانند اسرار التوحید، منتخب السیاق، معجم‌البلدان، تاریخ نیشابور و تاریخ بیقهی مشاهده می‌شود. در تمامی این کتاب‌ها از خرو به‌‌عنوان یکی از مهم‌ترین روستاهای خراسان یاد شده است. در نتیجه به‌راحتی می‌توان نتیجه گرفت با روستایی روبه‌رو هستیم که تاریخچه‌ای غنی و کهن دارد. جالب‌تر اینکه نام ریشه واژه خرو به ادبیات زرتشت باز می‌گردد. خرو در این زبان به معنای مشرقی‌ترین سرزمین است. این واژه معنای جایگاه روشنایی خورشید هم می‌دهد. از قرار معلوم در روزگاران بسیار دور، اهالی منطقه، مسیر خورشید را در این روستا رصد می‌کردند. به همین دلیل نیز این روستا به‌عنوان جایگاه روشنایی خورشید شناخته می‌شود.

تصویری از روستای خرو خراسان

به‌دلیل تاریخچه غنی روستا، اهالی این منطقه پایبند به رعایت آداب‌و‌رسوم‌های قدیمی‌ هستند. مردمان خرو از هر فرصتی برای دیدوبازدید و صله رحم کمک می‌گیرند. شب‌نشینی‌های زمستانی، جشن‌های نوروزی، مراسم شب چله و کله‌گرگی از مهم‌ترین رسم‌هایی است که اهالی خرو انجام می‌دهند.

معماری روستای خرو نیشابور

تصویری از ماسلوه خراسان

گردشگرانِ علاقه‌مند به گشت‌و‌گذار در روستاهای دیدنی ایران در جریان هستند که این روستاها عموماً‌ با توجه به طبیعت اطراف شکل‌ گرفته‌اند. برای نمونه می‌توان به روستا خرو اشاره کرد. این روستا در دامنه قله شیرباد و کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده بینالود قرار دارد. همسایگی روستا با دامنه کوه باعث شده تا معماری کلبه‌های آن به صورت پلکانی انجام شود. به همین دلیل نیز به خرو، ماسوله خراسان می‌گویند. همان‌گونه که می‌دانید در معماری پلکانی، سقف خانه‌ای که در ارتفاعی پایین‌تر قرار گرفته به حیاط خانه بالایی تبدیل می‌شود. این سبک از معماری ارتباط میان همسایه‌ها را نزدیک‌تر می‌کند؛ در نتیجه در کنار زیبایی، همدلی بیشتری میان اهالی روستا ایجاد می‌شود.

جاهای دیدنی روستای خرو نیشابور

خرو یکی از جاهای دیدنی شمال شرق ایران است که اگر بخواهیم به تمامی آن‌ها بپردازیم، مثنوی هفتادمن‌کاغذ می‌شود. با این حال مکان‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم در گروه زیباترین جاهای دیدنی این منطقه قرار می‌‌گیرد.

آبشار خرو

آبشار خرو از جاذبه های دیدنی روستای خرو نیشابور

در منطقه‌ای که روستای خرو علیا قرار دارد، چندین آبشار خروشان خودنمایی می‌کند. مهمترین این آبشارها با نام خرو شناخته می‌شود. آبشار خرو در ۸کیلومتری شمال شهرستان خرو جا خوش کرده است. این آبشار در بین دره‌ای زیبا قرار دارد و آبی خروشان در آن روان است. آبشاری که از آن صحبت می‌کنیم فاصله کمی با آبشار درود دارد. این آبشار یکی از جاهای دیدنی نیشابور است. اگر راهی خرو شدید و هوس آبشارگردی به سرتان زد، گردشگری در آبشار خرو را به برنامه سفر خود اضافه کنید.

آبشار رودمیان

آبشار رودمیان از جاذبه های دیدنی ماسال خراسان

رودخانه‌ای خروشان با نام رودمیان در حوالی خرو جریان دارد. این رودخانه به منطقه خرو که می‌رسد آبشاری زیبا را در صخره‌های اطراف این ناحیه تشکیل می‌دهد. این آبشار که با نام رودمیان شناخته می‌شود، یکی از جاهای دیدنی روستای خرو است.

آبشار شش آب

آبشار شش آب از جاذبه های دیدنی روستای خرو

اهالی خرو آبشار تماشایی دیگری نیز با نام آبشار شش آب دارند. این آبشار با نام آبشار ششو، آبشار شاه آب و آبشار بزرگ نیز شناخته می‌شود. قضیه نام‌گذاری این آبشار به رودهای اطراف خرو باز می‌گردد. در این منطقه حدود شش رودخانه کوچک‌و‌بزرگ روان است. این رودها به هم می‌پیوندند و آبشاری بزرگ را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل نیز به این آبشار، آبشار شش آب گفته می‌شود.

بقعه چشمه علی

بقعه چشمه‌علی

در ۴‌کیلومتری شمال شرقی روستا، دو رودخانه به هم می‌پیوندد و در نزدیکی محل تلاقی این روخانه‌ها بقعه سنگی خودنمایی می‌کند. در این بقعه سنگی چشمه‌ای جوشان وجود دارد. اهالی خرو بر این باور هستند که امام رضا (ع) از این مکان گذر کرده‌اند. آب این چشمه بسیار خنک و گواراست. مکان اطراف بقعه چشمه علی طبیعتی دل‌انگیز دارد که جان می‌دهد برای گردشگری.

بوستان حاج قره

خرو روستایی است که به دو محله علیا و صفلی تقسیم می‌شود. در بین ایندو منطقه بوستانی زیبا خودنمایی می‌کند که به آن بوستان حاج قره می‌گویند. بوستانی که از آن صحبت می‌کنیم، چشم‌اندازی بسیار تماشایی به باغ‌های میوه دارد. جالب است بدانید بالای تپه‌ای که در همسایگی بوستان حاج‌قره قرار دارد یکی از مکان‌های مذهبی برای اهالی منطقه به حساب می‌آید. بر اساس باورهای قدیمی، بانویی پرهیزگار در حال فرار از دست دژخیمان در این منطقه ناپدید می‌شود. به همین دلیل تخته‌سنگ‌های این ناحیه و درخت طاغونی که در روی این تپه قرار دارد به جایگاهی با ارزش معنوی در بین اهالی منطقه تبدیل شده است.

گذرگاه تاریخی خرو به زشک

برای شما از تاریخچه غنی خرو گفتیم. به همین دلیل با گشت‌و‌گذار در خرو احساس می‌کنید که از تونل تاریخ گذر می‌کنید. گذرگاهی تاریخی بین خرو و زشک (منطقه‌ای خوش آب‌و‌هوا)، کشیده شده است. از قرار معلوم در روزگاران بسیار دور، لشکریان تاتار پس از فتح توس، حمله خود را از این گذرگاه به سمت نیشابور در پیش می‌گیرند. با این حال شیردلان خرو در این گذرگاه راه را بر دژخیمان می‌بندند. در این منطقه نبردی جانانه میان سپاه تاتار و جوانمردان خرو در می‌گیرد. در این نبرد تعداد بی‌شماری از دژخیمان توسط پهلوان‌های خرو به هلاکت می‌رسند. گذرگاه تاریخی خرو به زشک اکنون شرایطی آرام دارد که جان می‌دهد برای گردشگری. این روزها گذرگاه تاریخی خرو به زشک، ارتباط بین دشت‌های شمالی و جنوبی رشته‌کوه بینالود را فراهم کرده است.

رباط قلعه

رباط قلعه از جاهای دیدنی روستای خرو

رباط قلعه روستای خرو علیا، رباطی قدیمی است که چهار اتاق دارد. این رباط با سنگ ساخته شده و تاریخ تأسیس آن به دوران صفویان بازمی‌گردد. رباط قلعه برای اسکان زائران امام هشتم بنا شده است. این رباط قدیمی در محل تلاقی مسیر زشک‌ و جاغرق خودنمایی می‌کند.

غارهای پیرامون روستای خرو

غارهای پیرامون روستای خرو

به گردشگران ماجراجویی که دلشان برای غارنوردی تنگ شده، گشت‌و‌گذار در غارهای اطراف روستای خرو نیشابور را پیشنهاد می‌کنیم. در اطراف این روستا کوه‌های زیادی وجود دارد. در بسیاری از این کوه‌ها، غارهای تنگ‌و‌تاریکی جا خوش کرده‌اند. غار رودخانه کوچک، غار رودمیان و غار تیغ سفید از مهم‌ترین غارهای اطراف خرو به حساب می‌آید. جالب است بدانید در این ناحیه برجی باستانی با نام تیغ قلعه وجود دارد. جالب‌تر اینکه در روزگاران بسیار دور، زمانی که دژخیمان قلعه را محاصره می‌کردند، اهالی این قلعه از راهی مخفی به رودخانه نزدیک آن می‌آمدند تا آب لازم را به ساکنان قلعه برسانند.

قنات‌های روستای خرو

خرو یکی از معروف‌ترین روستاهای ایران به‌لحاظ داشتن قنات‌های پرآب است. در این ناحیه حدود ۱۷ قنات پرآب وجود دارد. برای بازدید از یکی از معروف‌ترین قنات‌های روستا می‌توانید به خانه‌ای قدیمی در دل آبادی بروید. از داخل این خانه به قناتی در دل زمین راه پیدا می‌کنید. معماری هنرمندانه این قنات از اهمیت آب در بین مردمان خرو قدیم حکایت دارد.

سوغات روستای خرو علیا

امکان ندارد جایی از ایران آب‌و‌هوایی خوش داشته باشد و در آن خبری از باغ‌های پر از میوه نباشد. به همین دلیل خوراکی‌های خوشمزه به‌عنوان سوغات اصلی خرو شناخته می‌شود. خرو اهالی هنرمندی نیز دارد؛ در نتیجه در کنار میوه‌های خوشمزه، با دستی پر از صنایع‌دستی بازمی‌گردید. در ادامه به محبوب‌ترین سوغات خرو اشاره می‌کنیم.

آلو بخارای خرو

آلو بخارای روستای خرو

جالب است بدانید خرو به پایتخت آلوی ایران معروف است. آلوهایی در این منطقه کشت می‌شود که نظیرشان را در جای دیگری پیدا نمی‌کنید. جالب‌تر اینکه در کنار آلو، مشتقات دیگر آن مانند لواشک و آب آلو در خرو فروخته می‌شود. آلوی خرو به آلو بخارا معروف است. این آلو در ایران خشک می‌شود تا از خرو به کشورهای پاکستان، بنگلادش و امارات متحده عربی صادر شود. مجموع صادرات آلو بخارا و مشتقات آن سالانه بیشتر از ۱۷۰۰ تن است. به همین دلیل حیف است که راهی خرو شوید و دهانتان را با آلوهای آبدار این منطقه ترش‌و‌شیرین نکنید.

آلو بخارای روستای خرو

علاقه‌مندان تنقلات ترش بهتر از ما می‌دانند که حساب لواشک آلو از دیگر لواشک‌ها جداست. به‌ خصوص اگر این لواشک با آلو بخارا درست شده باشد. اگر اهل لواشک هستید، به شما این نوید را می‌دهیم که خرو پایتخت لواشک ایران است. از آنجایی که ماندگاری لواشک بیشتر از آلو تازه است، می‌توانید به جای آلو، لواشک آلو بخارا به عنوان سوغات نیشابور به منزل ببرید.

سایر محصولات باغی

عسل روستای خرو

روستای خرو نیشابور در کنار آب‌و‌هوای خوش، خاک حاصلخیزی دارد. در نتیجه شرایط برای کشت خوشمزه‌ترین میوه‌های ایران در این روستا مهیاست. گوشه‌و‌کنار این روستا سرشار از باغ‌های میوه‌ای است که برای عابران خودنمایی می‌کنند. در این باغ‌ها هر میوه‌ای که فکرش را بکنید از گیلاس و هلو گرفته تا سیب و گلابی کشت می‌شود. به همراه این میوه‌های خوشمزه، خرو کانون کشت گردو است. به میوه‌های خوشمزه‌ای که اشاره کردیم،‌ گلابی را هم اضافه کنید.

عسل ناب

عسل روستای خرو

حتماً‌ شما هم شنیده‌اید که می‌گویند عسل هم دواست و هم غذا. کندوهای زنبور عسل در اطراف خرو وجود دارد. زنبورهای این کندوها شهد شیرین گل‌هایی که در دل کوه‌های بینالود پرورش می‌یابند را جمع می‌کنند. به همین دلیل یکی از ناب‌ترین عسل‌های ایرانی در خرو تولید می‌شود. عسل این منطقه در کنار فایده‌های خوراکی، خاصیت‌های دارویی بی‌شماری دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی خرو نیشابور شدید، حتماً عسل‌های مختلف این روستا را به‌عنوان سوغات به شهرتان ببرید.

گیاه ریواس

گیاه ریواس

ریواس از آن دسته سبزیجات خوشمزه‌ای است که خاصیت‌های سودمند بی‌شماری دارد. نیشابور مهد کشت بهترین ریواس ایران است. در خرو تا دلتان بخواهد ریواس‌های ترش و خوشمزه کشت می‌شود. اگر راهی این روستا شدید، حتماً ریواس و مشتقات آن مانند آب ریواس را تهیه کنید.

سبدهای حصیری و محصولات دستباف

سبدهای حصیری و محصولات دستباف روستای خرو

خرو مردمانی هنرمند دارد. اهالی این روستا قالیباف‌های چیره‌دستی هستند. در کنار قالیبافی، گلیم‌های خوش‌بافت و چاقوهای آبدیده از صنایع‌دستی است که توسط هنرمندان خرو به گردشگران عرضه می‌شود. به سوغاتی که اشاره کردیم، سبدهای حصیری را نیز باید اضافه کنید.

اقامت در روستای خرو نیشابور

اقامت در روستای خرو نیشابور

جاذبه‌های گردشگری خرو، آوازه این منطقه را به گوش گردشگران رسانده است. به همین دلیل این روستا روزبه‌روز رونق گردشگری بیشتری پیدا می‌کند. با این حال به‌رغم محبوبیت این منطقه در نزد گردشگران، در خرو خبری از هتل یا مسافرخانه نیست. خوشبختانه جایی برای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا در خرو چندین سوئیت برای اقامت گردشگران در نظر گرفته شده است. از طرف دیگر اهالی روستا با کمال‌میل در ازای مبلغی منصفانه اتاق و امکانات اقامتی در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. نیشابور فاصله چندانی با خرو ندارد؛ در نتیجه می‌توانید پس‌ از گشت‌و‌گذار در این روستا، سری به نیشابور بزنید و در هتل‌های این شهر زیبا شب را به صبح برسانید.

روستای خرو نیشابور جاذبه‌های گردشگری دارد که نمی‌شود به‌راحتی از کنار آن‌ها گذشت. امیدواریم اطلاعاتی که از این روستا با شما مطرح کردیم، سفری خاطره‌انگیز به این منطقه را برایتان رقم بزند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرینی از گردشگری در روستاهای پلکانی ایران دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر علاقه‌مندان به اشتراک بگذارید.

روستای خرو در ۲۰‌کیلومتری جاده مشهد نیشابور قرار دارد.

این روستا با معماری پلکانی ساخته شده است؛ بنابراین جذابیت خاصی برای گردشگران دارد.

آبشار رودمیان، آبشار شش‌‌آب، بقعه چشمه‌علی، بوستان حاج قره، گذرگاه تاریخی خرو به زشک، رباط قلعه، غار رودخانه کوچک، غار رودمیان، غار تیغ سفید و قنات‌های پر آب از جاهای دیدنی مهم روستای خرو نیشابور به حساب می‌آید.

آلو بخارا، مهم‌ترین سوغات این روستاست. مشتقات آلو مانند لواشک و آب آلو، عسل، صنایع دستی، میوه‌های خوشمزه و ریواس از دیگر سوغات روستای خرو نیشابور شناخته می‌شود.

در این روستا چندین سوئیت برای گذران شب گردشگران در نظر گرفته شده است. اهالی روستا نیز به مسافرین اتاق و امکانات اقامتی اجاره می‌‌دهند.

3.5/5 (4 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.