پیست های اسکی تهران | لمس هیجان در پایتخت

0

تهران شهری است برای همه فصول؛ زیرا در هر زمانی از سال می‌توان در این شهر کاری برای انجام‌دادن و لذت‌بردن پیدا کرد. یکی از این لذت‌ها، اسکی سواری در فصل‌های سرد سال در کوه‌های اطراف تهران است که تعدادی از مشهورترین و بهترین پیست های اسکی ایران را در خود جای داده است. به همین دلیل هم هست اسکی‌بازان زیادی در طول پاییز و زمستان خود را با خرید بلیطی مثل بلیط هواپیما تهران به این شهر می‌رسانند. از این رو به سراغ پیست های برفی تهران رفتیم تا با معرفی آن‌ها، شما را با این گزینه‌های تفریح و هیجان در پایتخت و در هوای سرد لذت‌بخش کوهستان آشنا کنیم. اگر به دنبال یک ماجراجویی حسابی هستید و می‌خواهید آدرنالین خونتان را حسابی افزایش دهید، با ما همراه شوید تا گشتی در تعدادی از پیست های اسکی تهران بزنیم.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

پیست اسکی توچال

پیست اسکی توچال تهران مشهورترین پیست اسکی پایتخت است و به‌عنوان نزدیک‌ترین پیست اسکی به تهران نیز شناخته می‌شود. برای رسیدن به پیست اسکی توچال باید خود را به مجموعه تفریحی توچال برسانید. این پیست در ایستگاه هفتم تله کابین توچال قرار گرفته است و از مرتفع‌ترین پیست‌ های اسکی تهران و ایران محسوب می‌شود. نقطه بالایی پیست اسکی توچال در ارتفاع 3850 متری و نقطه پایینی آن در ارتفاع 3500 متری قله توچال قرار دارد. طول این پیست اسکی 1200 متر است و از امکانات آن می‌توان به یک تله سیژ، یک تله اسکی، یک هتل و دو رستوران در کنار مدرسه اسکی اشاره کرد. شما در مدرسه پیست اسکی توچال به بهترین لوازم اسکی و مجرب‌ترین مربیان دسترسی دارید و می‌توانید با خیال راحت آموزش اسکی‌ را در این مدرسه دنبال کنید.

  • بهترین فصل استفاده از پیست اسکی توچال

بهترین زمان رفتن به پیست اسکی توچال

جالب است بدانید ازآنجایی‌که پیست اسکی توچال در ارتفاع بالایی ساخته شده است، از آن به‌عنوان اولین پیست اسکی برف‌گیر کشور نیز یاد می‌کنند. همچنین اگر بارش برف در طول سال خوب باشد می‌توان حدود هشت ماه، از اواسط آبان تا اواسط خرداد در آن اسکی کرد.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

پیست‌های مختلف توچال

مجموعه اسکی توچال سه پیست مختلف دارد:

  • پیست اسکی ایستگاه هفتم (قله)

بالاترین نقطه پیست اسکی ایستگاه هفتم (قله) از پایین قله توچال در ارتفاع 3850متری شروع و در هتل با ارتفاع 3550 متری تمام می‌شود. این پیست 1 دستگاه تله سیژ دوپل مایر و 1 دستگاه تله اسکی به طول 1200 متر دارد.

همان طور که گفتیم به دلیل اینکه پیست اسکی ایستگاه هفتم در ارتفاع 3500 متری از سطح دریا قرار دارد، در کنار پیست اسکی آلوارس اردبیل، که در دامنه کوه سبلان در استان اردبیل قرار گرفته است، نخستین پیست‌های اسکی برف‌گیر کشور محسوب می‌شوند.

  • پیست اسکی ایستگاه هفتم (دامنه غربی)

پیست اسکی ایستگاه هفتم در دامنه غربی کوه توچال قرار دارد و چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از کوه‌های البرز را پیش روی شما می‌گستراند. طول این پیست 900 متر است که در بالاترین نقطه، ارتفاع آن به 3750 متر و در پایین‌ترین نقطه ارتفاع آن به 3550 متر می‌رسد. در این پیست یک تله سیژ پوما اسکی‌بازان را جابه‌جا می‌کند.

  • پیست اسکی ایستگاه هفتم به پنجم

این پیست از ارتفاع 3750 متری در ایستگاه هفتم شروع می‌شود و در انتها به ایستگاه پنجم در ارتفاع 2940 متری می‌رسد. باید بدانید ازآنجایی‌که این پیست نوساز است، امکانات تله سیژ یا تله اسکی در آن به چشم نمی‌خورد.  

آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک.

پیست اسکی دیزین

تصویر پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین مهم‌ترین پیست اسکی ایران است که در حوالی تهران و در مسیر جاده چالوس قرار دارد و از آن به‌عنوان معتبرترین پیست اسکی خاورمیانه یاد می‌کنند. این پیست که در سال 1348 افتتاح شده است، اولین پیست بین‌المللی ایران نیز محسوب می‌شود و امکانات بسیاری در آن به چشم می‌خورد. دلیل این انتخاب رعایت نکات فنی مانند شیب مسیر، طول مسیر، محلی خوب برای برگزاری مسابقات و امکانات رفاهی است.

بلندترین نقطه این پیست در ارتفاع 3600 متری و پایین‌ترین نقطه آن در ارتفاع 2650 متری از سطح دریا قرار دارد. 4 تله کابین، 2 تله سیژ، 7 تله اسکی بشقابی مانند دوبل مایر، سی چال، گوزنی، پشت ویل مبتدی و چمن و 1 تله اسکی چکشی از مهم‌ترین امکانات ورزشی این پیست است. در کنار آن این مجموعه به 2 هتل، 19 کلبه، 5 رستوران، پارکینگ، فروشگاه‌های فروش لوازم اسکی، اجاره لوازم اسکی، مدرسه اسکی، مسجد و اورژانس نیز مجهز است.

  • موقعیت و زمان استفاده از پیست اسکی دیزین

بهترین زمان اسکی در پیست دیزین

پیست اسکی دیزین 123 کیلومتر از جاده چالوس، 74 کیلومتر از شهر کرج و 71 کیلومتر از مسیر پیست شمشک فاصله دارد. اسکی‌بازان در سال‌های پربارش، می‌توانند همه ساله از اوایل آذرماه تا اواخر اردیبهشت از امکانات این پیست استفاده کنند.

وجود امکانات رفاهی متعدد، آب‌وهوای خوب زمستانی (تا منفی 20 درجه سانتی گراد) با روزهای آفتابی زیاد و آب‌و‌هوای مناسب تابستانی (تا مثبت 20 درجه سانتی گراد) در این پیست باعث شده است اینجا یکی از بهترین دهکده‌های توریستی زمستانه و تابستانه در کشور و خاورمیانه لقب بگیرد.

پیست های مختلف مجموعه اسکی دیزین

مجموعه اسکی دیزین 24 پیست مختلف دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • پیست اسکی روی چمن

مجموعه دیزین به پیست اسکی روی چمن نیز مجهز است و تجربه هیجان در آن به فصل‌های سرد سال محدود نمی‌شود. طول پیست اسکی روی چمن دیزین، 650 متر است و هر ساله مسابقه‌های داخلی و بین‌المللی متعددی در آن برگزار می‌شود. در بخش پیست اسکی روی چمن می‌توانید از بازی‌ها و فعالیت‌های متنوعی مانند دوچرخه‌سواری کوهستانی، تیراندازی با کمان و کایت سواری لذت ببرید. محل پیست اسکی روی چمن در ضلع شمال غربی دفتر مدیریت است که تا جنوب رستوران چمن ادامه پیدا می‌کند.

  • پیست اسنوپارک

پیست اسنو پارک برای استفاده ورزشکاران حرفه‌ای اسنوبرد ساخته شده است و در شمال رستوران چمن قرار دارد.

  • پیست یو

پیست یو نیز مختص ورزشکاران حرفه‌ای اسنوبرد است و در ضلع شمالی رستوران چمن قرار گرفته است.

  • پیست مبتدی

همه افراد در هر سنی می‌توانند به پیست مبتدی واقع در شمال شرقی رستوران چمن مراجعه کنند و به فراگیری ورزش اسکی بپردازند.

پیست دیزین همچنین مناطقی برای پرش مانند پرش بهزاد و گوزنی دارد.

آدرس: استان البرز، شهرستان کرج، منطقه گاجره.

پیست اسکی آبعلی

در ادامه سری می‌زنیم به یکی از قدیمی‌ترین پیست های اسکی تهران، پیست اسکی آبعلی که در جاده هراز قرار گفته است. مرتفع‌ترین نقطه پیست 2650 متر و پایین‌ترین نقطه آن 2400 متر ارتفاع از سطح دریا دارد. پیست اسکی آبعلی، اولین پیست اسکی ایران است که دستگاه‌های بالابر در سال 1332 به آن راه پیدا کردند و به دلیل دسترسی راحتی که دارد شلوغ‌تر از دیگر پیست‌های پایتخت است. پیست اسکی آبعلی 5 زمین اسکی مختلف دارد. همچنین 1 تله کابین، 5 تله اسکی بشقابی، 1 تله سیژ و 3 تله اسکی چکشی، مدرسه اسکی، کمک‌های پزشکی، چندین رستوران، هتل و پارکینگ از امکانات آن است. حتی اگر توانایی مالی تهیه لوازم اسکی را نداشته باشید، باز هم می‌توانید در پیست اسکی آبعلی از برف بازی لذت ببرید و با تیوپ سواری یک روز شاد را در کنار دوستان و خانواده‌تان خلق کنید. 

  • موقعیت و فصل استفاده از پیست اسکی آبعلی

پیست اسکی آبعلی در 57کیلومتری تهران و در شهر آبعلی در جاده معروف هراز قرار دارد. شما می‌توانید از خدمات این پیست از اوایل دی ماه تا اواخر اسفند ماه استفاده کنید. البته در فصل‌های گرم سال هم می‌توانید سری به پیست اسکی آبعلی بزنید و از سوارکاری، تنیس در زمین‌های تنیس و کایت سواری لذت وافر ببرید. در کنار بازدید از این پیست می‌توانید به‌سراغ جاذبه‌های نزدیک به آن مانند امامزاده هاشم و رستوران‌های اطرافش بروید. 

آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، رودهن، دهستان آبعلی، جاده هراز.

پیست اسکی شمشک

پیست اسکی شمشک دومین پیست اسکی ایران است که توانست عنوان پیست اسکی بین‌المللی را به دست بیاورد. این پیست که تاریخ افتتاح آن به سال 1327 می‌رسد در بالاترین نقطه 3050 متر و در پایین‌ترین نقطه 2550 متر ارتفاع از سطح دریا دارد و به‌عنوان یکی از بهترین پیست های اسکی تهران و ایران شناخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم پیست اسکی شمشک، پیست شبانه آن است که 950 متر طول دارد و بعد از غروب آفتاب از ساعت 18 تا 22 به علاقه‌مندان اسکی خدمات‌دهی می‌کند. از مهم‌ترین امکانات این پیست می‌توان از 2 تله سیژ، 3 تله اسکی بشقابی، 2 تله اسکی چکشی، 2 هتل و 4 رستوران نام برد. یکی از این رستوران‌ها روی قله قرار دارد.

مهندسان آلمانی نخستین کسانی بودند که از سال 1237 اسکی را به شمشک آوردند و پیست اسکی شمشک را در اینجا به راه انداختند. البته از سال 1337 بعد از نصب تله سیژ، فعالیت اسکی در این پیست به‌طور حرفه‌ای‌تر ادامه پیدا کرد و در سال 1357، بعد از انجام اصلاحاتی نام آن در میان پیست‌های بین‌المللی فدراسیون جهانی اسکی قرار گرفت.

  • موقعیت و فصل استفاده از پیست اسکی شمشک

پیست اسکی شمشک در فاصله ۵۷کیلومتری از شمال شرق تهران قرار دارد و بخشی از محدوده شهر شمشک دربندسر از توابع رودبار قصران شهرستان شمیرانات در استان تهران محسوب می‌شود. با استفاده از مسیرهای لشکرک، فشم و کرج، گچسر (فقط در فصل تابستان) می‌توانید به این پیست دسترسی پیدا کنید. فصل اسکی در پیست شمشک معمولاً از اوایل آذر شروع می‌شود و تا اواسط فروردین ادامه دارد.

پیست اسکی شمشک همانند پیست‌های آبعلی و دیزین، پیست تابستانه دارد و در فصل‌های گرم سال نیز پذیرای گردشگران است.

  • بخش‌های مختلف پیست شمشک

پيست آفتاب: واقع در بخش شرقی پیست اسکی شمشک به طول 1850 متر؛

پيست مهتاب: واقع در ضلع غربی پيست شمشک به طول 1950 متر؛

پيست شب: واقع در ضلع غربی پيست شمشک به طول 950 متر؛

پيست مبتدی: محیطی برای آموزش اسکی بازان مبتدی واقع در جنوب غربی پیست آفتاب به طول 400 متر؛

آدرس: تهران، بزرگراه بابایی، جاده لشگرک، جاده اوشان فشم، شمشک، پیست اسکی شمشک.

پيست اسكى خور

پیست اسکی خور شاید در میان دیگر پیست‌های اسکی تهران، چندان شناخته شده نباشد؛ اما اینجا یکی از پیست‌های خوب نزدیک به پایتخت است و در نزدیکی روستای تاریخی خور قرار دارد. تاریخ ساخت پیست خور به سال 1352 باز می‌گردد و دو مسیر 1850 متری و 350 متری برای اسکی در آن ساخته شده است. این پیست به تله اسکی، مدرسه اسکی، اسنوموبیل، کمپ قله، رستوران و کافی شاپ مجهز شده و سیستم تله اسکی آن ساخت شرکت پومای فرانسه است. در مدرسه اسکی پیست خور، آموزش اسکی و اسنوبرد هم وجود دارد.

  • موقعیت پیست اسکی خور

برای رسیدن به پیست اسکی خور باید خود را به استان البرز و نزدیکی سد امیرکبیر برسانید، پس از طی 23 کیلومتر از جاده کرج به چالوس، قبل از ورودی تأسیسات سد امیرکبیر، میسر راه فرعی به سمت روستای خور را در پیش بگیرید. سپس از روستاهای ارنگه و جی عبور کنید تا در نهایت به پیست اسکی خور برسید. از جاذبه‌های مشهور نزدیک به پیست اسکی خور می‌توان به آبشار خور اشاره کرد و در طبیعت کوهستانی اطراف این پیست می‌توان به یخ‌نوردی، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی پرداخت.

  • نکات ایمنی برای رفتن به پیست

 بیرون از محوطه پیست اسکی خور، قسمتی برای سرسره‌بازی با تیوپ به چشم می‌خورد که مسئولیت نظارت بر آن با پیست اسکی خور نیست و به نظر می‌رسد این کار با اجازه شورای روستای خور انجام می‌شود. این قسمت در فصل‌های سرد سال بسیار شلوغ می‌شود و طرف‌داران بسیاری پیدا می‌کند. با توجه به گفته‌های مدیریت پیست، سرسره‌بازی در این بخش بسیار خطرناک است و مدتی هم با همکاری نیروی انتظامی جلوی فعالیت آن گرفته شده بود؛ اما دوباره این بخش فعالیت خود را آغاز کرده است.

با وجود همه اخطارها باز هم آخر هر هفته و روزهای تعطیل، خانواده‌ها و گروه‌های‌ دوستان، با تیوپ‌های شخصی یا اجاره‌ای به این قسمت سری می‌زنند و به تیوپ‌سواری مشغول می‌شوند. ازآنجایی‌که مسیر این سرسره‌بازی ناهموار است، سر خوردن با تیوپ روی آن خطرات بسیاری دارد و می‌تواند مشکلات زیادی برای افراد ایجاد کند. متأسفانه هر ساله افراد مختلفی در این قسمت دچار آسیب‌های جسمی می‌شوند؛ پس اگر سری به پیست اسکی خور زدید، بهتر است از خیر این بخش بگذرید و جانتان را به خطر نیندازید.

آدرس: استان البرز، در نزدیکی سد امیرکبیر (سد کرج)، روستای تاریخی خور.

پیست اسکی دربندسر

در انتهای لیستمان می‌رسیم به یکی دیگر از پیست‌های بین‌المللی تهران که نسبت‌به دیگر پیست‌های پایتخت و اطراف آن، جدیدتر است. این پیست در روستای دربندسر قرار دارد و از مجهزترین پیست های اسکی تهران و ایران محسوب می‌شود. پیست اسکی دربندسر که در سال 1361 تحت عنوان مجموعه تفریحی دربندسر آغاز به کار کرد، تنها پیست اسکی کشور است که دستگاه برف‌ساز دارد. ارتفاع بالاترین نقطه آن به ۳۵۷۰ متر و ارتفاع پایین‌ترین نقطه آن به ۲۶۷۰ متر بالاتر از سطح دریا می‌رسد.

چندین تله سیژ، تله اسکی بشقابی، تله کابین 12 نفره، تله اسکی چکشی، 1 دستگاه برف‌ساز، 3 دستگاه برف‌کوب، مدرسه اسکی، کافی شاپ، رستوران و واحد اورژانس از امکانات این پیست اسکی مجهز به حساب می‌آید. پیست اسکی دربندسر پیست شبانه هم دارد و دوست‌داران اسکی شب‌ها نیز می‌توانند در این مجموعه به تفریح بپردازند. همچنین از سال 94، این پیست در فصل تابستان نیز میزبان گردشگران است.

  • موقعیت و فصل استفاده از پیست اسکی دربندسر

پیست اسکی بین‌المللی دربندسر در 50کیلومتری شمال تهران در محله دربندسرِ شهر جدید شمشک و از توابع لواسانات و رودبار قصران قرار دارد. برای رسیدن به این پیست اسکی باید از مسیرهای جاده لواسانات و محور لشکرک، فشم در همه طول سال و جاده کرج، گچسر فقط در فصل تابستان استفاده کنید. فصل اسکی در این پیست از اواسط آذر شروع می‌شود و تا اوایل اردیبهشت ادامه پیدا می‌کند که این فصل‌های اسکی با توجه به شرایط جوی ممکن است در سال‌های مختلف فرق کند.

همچنین مجموعه تفریحی دربندسر از تابستان 1394، در فصل‌های گرم سال و خارج از فصل اسکی نیز میزبان گردشگران است. در این فصل در این مجموعه امکان تجربه فعالیت‌های مختلف را در فضای باز دارید. به‌لطف امکانات این مرکز از مجموعه پیست های اسکی تهران می‌توانید در کافه و رستوران بالای کوه از تماشای چشم‌انداز و آب‌وهوای کوهستان لذت ببرید و از شر تابستان گرم تهران دور بمانید. از دیدنی‌های نزدیک به پیست دربندسر نیز می‌توان به آبشار و دره دربندسر اشاره کرد.

  • کلاس‌های آموزشی پیست اسکی دربندسر

کلاس آموزش اسکی در پیست دربندسر

افرادی که با ورزش اسکی آشنایی ندارند و دوست دارند این ورزش را به‌طور حرفه‌ای یاد بگیرند، می‌توانند سری به پیست اسکی دربندسر بزنند و با شرکت در کلاس‌های تخصصی این مجموعه، به‌ طور کامل با این ورزش هیجان‌انگیز آشنا شوند.

خدمات ارائه شده در کلاس‌های آموزش اسکی دربندسر

  • کلاس‌های اختصاصی آموزش آلپاین؛
  • کلاس‌های اختصاصی آموزش اسنوبرد؛
  • ثبت‌نام و دادن کارت عضویت مخصوص کلوپ مجموعه شرکت تله‌کابین دربندسر؛
  • استفاده از مربیان حرفه‌ای در سطوح مختلف با مدارک بین‌المللی آموزش اسکی؛
  • استفاده از مربیان حرفه‌ای با تسلط بر زبان‌های لاتین، فرانسه، آلمانی؛
  • ارائه بسته‌های آموزشی مناسب افراد ۵ سال تا ۵۰ سال.
آدرس: تهران، رودبار قصران، شهر شمشک، دربند سر.

با خواندن این مطلب حتماً وسوسه شده‌اید که در فصل‌های سرد سال سری به یکی از این پیست‌های برفی بزنید و نوع متفاوتی از جاهای تفریحی تهران را تجربه کنید. این پیست‌های اسکی که نام آن‌ها در میان بهترین پیست های اسکی ایران قرار دارد، با امکانات و چشم‌اندازهای خوبی که دارند می‌توانند خاطره یک روز خوش را برای شما و دوستان یا خانواده‌تان رقم بزنند؛ پس تجربه این ورزش در این پیست‌ها را به هیچ عنوان از دست ندهید. راستی اگر مسافری با خرید بلیط قطار تهران یا بلیط اتوبوس تهران خود را به پایتخت برساند و بخواهد اسکی را در یکی از این پیست‌ها تجربه کند، پیشنهاد شما کدام است؟ اگر سفری به یکی از این پیست های اسکی تهران داشتید حتماً تجربه‌تان را با ما در ره بال آسمان در میان بگذارید.

پیست اسکی دیزین مهم‌ترین پیست اسکی ایران است که در حوالی تهران و در مسیر جاده چالوس قرار دارد و از آن به عنوان معتبرترین پیست اسکی خاورمیانه یاد می‌کنند.

یست اسکی توچال تهران مشهورترین پیست پایتخت است و به عنوان نزدیک‌ترین پیست اسکی به تهران نیز شناخته می‌شود.

قدیمی‌ترین پیست اسکی تهران، پیست اسکی آبعلی است که در جاده هراز قرار گفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.