زندگی در استانبول | تجربه زندگی جدید در همسایگی خاک ایران

0

اگر به‌دنبال مهاجرت هستید، کشور ترکیه بهترین گزینه برایتان محسوب می‌شود. این کشور همسایه ایران است و از نظر فرهنگی شباهت بسیاری به کشورمان دارد. این کشور مسلمان، دارای قوانین بسیار مناسبی است و می‌توانید به‌راحتی به آن مهاجرت کنید. بسیاری از افراد، زندگی در استانبول را برای آینده خود و خانواده‌شان انتخاب می‌کنند؛ اما آیا استانبول گزینه مناسبی برای زندگی است؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه که نیاز دارید را درباره زندگی در استانبول بدانید.

از بین شهرهای ترکیه کدام شهر برای زندگی بهتر است؟

  • استانبول، گزینه مناسب برای زندگی

استانبول جزو بزرگ‌ترین شهرهای ترکیه و پنجمین شهر بزرگ دنیاست. در این شهر بزرگ، بسیاری از مردم از کشورهای مختلف را می‌توانید ببینید که مهاجرت کردند و زندگی جدیدی را برای خود به وجود آورده‌اند. استانبول از نظر امکانات جزو برترین شهرهای ترکیه به حساب می‌آید. صنعت گردشگری باعث شده تا اکثر کسب‌وکارهای محلی این شهر رونق بسیاری داشته باشند. استانبول به‌حدی اهمیت دارد که بسیاری آن را به اشتباه پایتخت ترکیه می‌دانند.

در حالی که این‌طور نیست. استانبول قدمت بسیاری دارد. از نظر تاریخی می‌توان آن را با شهرهای مهمی همانند شیراز در ایران مقایسه کرد. درباره زیبایی استانبول هم که هرچه بگوییم کم است. دولت ترکیه تمام تلاش خود را می‌کند تا بافت تاریخی استانبول حفظ شود. این شهر تنها شهری در دنیاست که از وسط به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم می‌شود. همین موضوع آن را به یکی از شهرهای بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد تبدیل می‌کند. پس می‌توانید یکی از دو بخش اروپایی یا آسیایی را برای زندگی انتخاب کنید.

  • آنکارا، گزینه مناسب برای بازرگانان و تاجران

آنکارا پایتخت کشور زیبا و بزرگ ترکیه است. در سال 1923، مصطفی کمال آتاتورک، این شهر را به‌عنوان پایتخت ترکیه نام‌گذاری کرد. در حقیقت می‌توان گفت که آنکارا قلب تپنده اقتصاد و بازرگانی کشور ترکیه به حساب می‌آید. از زمانی که آنکارا به‌عنوان پایتخت انتخاب شد، بسیاری از دفاتر شرکت‌های مهم بازرگانی و کارخانه‌های تولیدی عازم آنجا شدند. اگر بازرگان هستید یا به تجارت می‌پردازید و برای گسترش کسب‌وکارتان یا کسب درآمد بیشتر می‌خواهید اقدام به مهاجرت کنید، بهتر است آنکارا را در لیست خود قرار دهید. این شهر ظاهر بسیار زیبایی دارد و بسیار هم شلوغ است.

  • آنتالیا، تجربه گردشگری به سبک اروپایی

آنتالیا شهر بسیار کوچکی است. معمولاً کمتر کسی آنتالیا را برای مهاجرت و زندگی انتخاب می‌کند. در این شهر کوچک، صنعت گردشگر بسیار پررونق است. در هر وجب از این شهر، یک هتل را می‌توانید مشاهده کنید. با وجود تعداد فراوان این هتل‌ها، باز هم در دوران پیک سیزن، جای خالی در این هتل‌ها پیدا نمی‌شود. در صورتی که به فعالیت در صنایع گردشگری علاقه‌مند هستید یا موقعیت شغلی مناسبی در هتل‌ها یا مشاغل مرتبط پیدا کنید، زندگی راحتی را در آنتالیا تجربه خواهید کرد. البته بسیاری از سرمایه‌گذاران نیز سرمایه‌گذاری در بخش املاک آنتالیا را توصیه می‌کنند. آن‌ها بر این باور هستند که شهری کوچک با ظرفیت عالی، فضای کافی برای رشد در آینده خواهد داشت.

  • بورسا، شهری خلوت و آرام

شاید تعجب کنید که در این فهرست نام شهری به غیر از سه شهر قبل را می‌بینید. ترکیه کشوری توریست‌پذیر است. همین موضوع باعث شده تا در شهرهای شلوغ و معروف ترکیه شاهد حضور جمعیت بسیار متنوعی باشیم. در شهرهای بزرگ همانند استانبول یا آنکارا، مهاجران خارجی بسیاری زندگی می‌کنند. در حالی که بورسا شهری آرام و تاریخی است که معمولاً کسی آن را برای مهاجرت انتخاب نمی‌کند. در این شهر شاید همانند استانبول و آنکارا موقعیت‌های شغلی فراوانی وجود نداشته باشد؛ اما اگر به‌دنبال زندگی آرام در کنار مردم اصیل ترکیه هستید، بورسا برایتان بهترین گزینه خواهد بود.

  • ازمیر، سومین شهر پرجمعیت ترکیه

ازمیر جزو قدیمی‌ترین شهرهای ترکیه است. قدمت این شهر به حدود 8هزار سال پیش بازمی‌گردد. حتی قدم‌زدن در کوچه و پس‌کوچه‌های این شهر همانند بازدید از موزه می‌تواند لذت‌بخش باشد. این شهر جزو شهرهای بندری به شمار می‌آید. به همین خاطر صنایع وابسته به بازرگانی و تجارت در این شهر بسیار رونق دارد. در صورتی که قصد دارید تا در مشاغل مرتبط با بازرگانی و تجارت فعالیت داشته باشید، ازمیر می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد. این شهر نیز جمعیت مهاجر بسیاری دارد و حتی خیلی از ایرانیان نیز این شهر را برای مهاجرت و زندگی انتخاب می‌کنند.

مزایای زندگی در استانبول چیست

تصویری از استانبول

استانبول شهر بسیار بزرگی است. به همین خاطر ازدحام جمعیت و حضور مهاجران خارجی در آن چندان به چشم نمی‌آید. از نظر فرهنگی، آیینی و دینی شباهت بسیاری بین ساکنان استانبول و ایران وجود دارد. مخصوصاً اگر به زبان ترکی تسلط داشته باشید، می‌توانید با کمی تمرین و قرارگیری در محیط، با مردم به‌راحتی ارتباط برقرار کنید. ترکی استانبول شباهت بسیاری به ترکی آذری ایران دارد. در نتیجه پس از مدتی کوتاه، مردم آذری‌زبان می‌توانند به زبان ترکی استانبولی تسلط پیدا کنند.

تصویری از استانبول

صنعت گردشگری در این شهر بسیار رواج دارد. همان طور که می‌دانید بسیاری از گردشگران کشورهای همسایه همانند ایران، روسیه، ارمنستان و… همه‌ساله برای تفریح به این شهر می‌آیند. همین موضوع فرصت‌های شغلی بسیاری را به وجود می‌آورد. پس لازم نیست که در باب یافتن شغل مناسب و پردرآمد در این شهر نگران باشید.

تصویری از استانبول

برای سفر به تمام شهرهای کشور ترکیه، ایرانیان به دریافت ویزا نیاز ندارند. استانبول هم از این قاعده مستثنی نیست. به همین خاطر ایرانیان با خیال راحت عازم این شهر می‌شوند و سپس از همان طریق روند مهاجرت و کسب اقامت را سپری می‌کنند. زندگی در استانبول شباهت بسیاری به زندگی در شهرهای شلوغ ایران همانند تهران دارد. امکانات بی‌نظیری در این شهر وجود دارند که حتی مهاجران نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

تصویری از استانبول

از نظر آب‌وهوایی نیز شباهت بسیاری بین ایران و استانبول وجود دارد. در اصل می‌توان آب‌وهوای این شهر را با شهرهای ساحلی ایران مقایسه کرد. وجود دریای سیاه و دریای مرمر باعث شده تا هم اختلاف دما در تابستان و زمستان بیش از انتظار نشود و هم از مناظر زیبا دیدن کنید. هوای این شهر بسیار پاک است و می‌توانید هر زمان که خسته شدید، کنار تنگه بسفر بنشینید و از مناظر لذت ببرید.

 معایب زندگی در استانبول چیست؟

حال نوبت به معایب زندگی در استانبول می‌رسد. در اصل باید بدانید که همه مردم ایران به زبان ترکی آذری تسلط ندارند. اگر به این زبان تسلط داشته باشید، یادگیری زبان ترکی استانبولی نیز برایتان مثل آب خوردن خواهد بود؛ اما اگر فارسی‌زبان هستید، شاید زندگی در استانبول در مراحل ابتدایی برایتان کمی سخت باشد. یا حتی شاید مجبور شوید پیش از مهاجرت، اقدام به یادگیری زبان ترکی استانبولی در مؤسسه‌های معتبر کنید. برای افرادی که به زبان‌های بین‌المللی همانند انگلیسی تسلط دارند، زندگی در استانبول شاید کمی دشوار باشد. البته کشورهایی که به‌ زبان انگلیسی صبحت می‌کنند، کشورهایی هستند که به‌سختی می‌توان اقدام به مهاجرت به آن‌ها کرد.

همه ما ایرانیان با سیستم زندگی در کشور خودمان آشنایی داریم. به همین خاطر بعد از مهاجرت به کشورها و شهرهای دیگر، دچار مشکلاتی از قبیل تفاوت فرهنگی و تفاوت قوانین خواهیم شد. برای مثال باید بدانید که نرخ مالیات در استانبول به‌مراتب بیشتر از ایران است. همچنین باید هزینه گزافی را بابت بنزین یا حتی اقامت در استانبول بپردازید. برخی مردم این شهر هنوز هم تعصب مذهبی دارند و شاید این موضوع نیز مهاجران را آزار دهد.

تصویری از ترافیک شهر استانبول

سرعت اینترنت در ترکیه مناسب است؛ اما باز هم سانسور و فیلترینگ‌های مخصوص به ترکیه در آن اعمال می‌شود. خیابان‌ها همانند تهران و کلان‌شهرهای دیگر ایران شلوغ است و ترافیک ممکن است شما را کلافه کند. همچنین به هر صورت در این کشور یک غریبه، مهمان و خارجی هستید. از‌این‌رو ممکن است مردم محلی رفتار مناسبی با شما نداشته باشند. حتی دزدی از مهاجران نیز محتمل است. همچنین اگر اقدام به زندگی در استانبول کردید، باید خودتان را برای هزینه گزاف تاکسی نیز آماده کنید. در ضمن باید بدانید که معمولاً راننده تاکسی‌های استانبولی معمولاً اعصاب ندارند! شاید بهتر باشد که با اتوبوس و مترو تردد کنید یا یک ماشین شخصی بخرید. با دانستن دقیق مسیرهای رف و آمد مترو، می‌توانید به هر نقطه از شهر که خواستید، در کمترین زمان ممکن سفر کنید. برای آگاهی بیشتر می‌توانید مقاله نقشه مترو استانبول را مطالعه کنید.

هزینه‌های زندگی در استانبول چقدر است؟

  • هزینه خرید خانه

هزینه خرید خانه در استانبول

با خرید خانه در این شهر، یک گام به زندگی در استانبول نزدیک می‌شوید. اگر بتوانید در بدو ورود به این کشور، اقدام به خرید خانه کنید، به این ترتیب هم با درخواست اقامت شما راحت‌تر موافقت می‌شود و هم دیگر لازم نیست که هزینه بسیاری را بابت اجاره ماهانه بپردازید. هزینه خرید خانه در مناطق و محلات مختلف استانبول به هم تفاوت دارند. در حال حاضر می‌توان در بخش غربی استانبول، یک خانه 70متری یک خوابه را با قیمت حدود 300هزار لیر خریداری کرد. در اصل به‌طور میانگین، هزینه هر مترمربع خانه در استانبول حدود 4هزار لیر است. همچنین باید بدانید که خانه در شهرهای دیگر همانند ازمیر، آنتالیا، آنکارا و… به‌مراتب ارزان‌تر است. دنیزلی ارزان‌ترین محل برای خرید خانه در استانبول محسوب می‌شود.

  • هزینه اجاره خانه

هزینه اجاره خانه در استانبول

به‌صورت متوسط برای کرایه یک خانه 70متری در استانبول باید ماهانه بین ۲ تا ۳هزار لیر پرداخت کنید. جالب است بدانید که سیستم کرایه خانه در استانبول با ایران کاملاً تفاوت دارد. در ایران می‌توانید مبلغی را به‌عنوان رهن بپردازید و دیگر اجاره پرداخت نکنید؛ اما برای زندگی در استانبول نیازی به هزینه رهن نیست. در حقیقت هیچ‌گونه پیش‌پرداختی به‌عنوان رهن از مستأجر دریافت نمی‌شود. این موضوع دو جنبه مثبت و منفی دارد. اول اینکه یا باید خانه بخرید یا باید هزینه اجاره ماهانه بپردازید. پس نمی‌توانید با نقدینگی متوسط اقدام به رهن خانه کنید. از طرفی هم مهاجران می‌توانند با حداقل سرمایه اقدام به کرایه خانه در استانبول کنند. البته در نظر بگیرید که به‌عنوان ضمانت، همیشه باید به اندازه 2 اجاره را به صاحب‌خانه بپردازید.

هزینه اجاره خانه در استانبول

برای اجاره خانه نیز فقط کافی است تا به وب‌سایت‌های معروف اجاره خانه مراجعه کنید. محله‌های مختلف استانبول نیز دارای قیمت‌های اجاره مختلفی هستند. برخی مناطق خیلی معروف همانند فاتح را به مهاجران کرایه نمی‌دهند؛ اما مناطق بسیار مناسبی در استانبول وجود دارد. به‌صورت کلی قیمت خانه‌ها در بخش اروپایی بیشتر از بخش آسیایی است. بیلیک، اسنیورت، باهچه شهیر و منطقه ببک جزو مناطق مناسبی در بخش اروپایی هستند که می‌توانید برای زندگی انتخاب کنید. اگر به‌دنبال آب‌وهوای عالی هستید نیز سری به منطقه بشیکتاش بزنید. البته کرایه خانه در این منطقه بسیار گران است.

  • هزینه خورد و خوراک

هزینه خورد و خوراک در استانبول

هزینه خورد و خوراک در استانبول تفاوت چندانی با هزینه خوراک در ایران و مخصوصاً شهرهای بزرگ و گرانی همانند تهران ندارد. مثلاً با 6 لیر می‌توانید 1 لیتر شیر، با 30 لیر یک کیلو سینه مرغ، با 80 لیر یک کیلو گوشت گاو، با 2 لیر یک بطری 1.5 لیتری آب و با 2 لیر یک قرص نان سفید نیم کیلویی تهیه کنید. حتی اگر بخواهید در رستوران غذایتان را میل کنید، باید بین 35 تا 100 لیر را برای یک وعده غذا در رستوران های استانبول کنار بگذارید. پس می‌توان گفت که هزینه خوراک برای زندگی در استانبول چندان گران نیست.

  • هزینه پوشاک

هزینه پوشاک در استانبول

همه ما می‌دانیم که بسیاری از هم‌وطنان ما همه‌ساله برای خرید پوشاک عازم ترکیه می‌شوند تا خرید سال خودشان را با قیمت مناسب انجام دهند. البته باید در نظر داشته باشید که خرید پوشاک نیز در استانبول هنر است. بسیاری از مردم محلی استانبول منتظر جشنواره‌های تخفیف مختلف می‌مانند. مثلاً در اعیاد مهم همانند عید قربان یا تعطیلات کریسمس، همیشه تخفیف‌های بسیاری شامل حال فروشگاه‌های برند در استانبول می‌شود. به این ترتیب می‌توانید با کمترین هزینه، بهترین لباس‌ها را بخرید و از زیبایی آن‌ها لذت ببرید. همچنین باید بدانید که لباس‌های ترک کیفیت بسیاری دارند و جزو بهترین‌ها به حساب می‌آیند.

  • هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل در استانبول

هزینه حمل و نقل در استانبول گران است. اگر ماشین شخصی داشته باشید که به‌ازای هر یک لیتر بنزین باید حدود 8 لیر بپردازید که هزینه گرانی است. به همین خاطر اکثر مردم از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. با توجه به نرخ بنزین، جابه‌جایی با تاکسی نیز گران خواهد بود. برای هر یک کیلومتر استفاده از تاکسی 4 لیر و هر ساعت استفاده از تاکسی باید 32 لیر بپردازید که هزینه کمی نیست. برای خرید یک خودرو همانند فولکس گلف نیز باید حدود 350هزار لیر کنار بگذارید که تقریباً معادل خرید یک خانه کوچک در استانبول است. برای خرید بلیط یک‌‌طرفه مترو نیز باید 4 لیر بپردازید. پس حتی مترو هم چندان ارزان نیست. به‌صورت کلی یک فرد عادی در استانبول ماهانه 230 لیر برای حمل و نقل عمومی پرداخت می‌کند.

  • هزینه تحصیل

هزینه تحصیل در ترکیه

برای تحصیل در استانبول بهتر است تلاش کنید تا در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شوید. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی استانبول کاملاً رایگان است. البته در صورتی که در یکی از دانشگاه‌های خصوصی بورسیه به دست بیاورید نیز لازم نیست هزینه‌ای بابت تحصیل پرداخت کنید. حتی در برخی مواقع، به نخبگان و دانشجویان برتر، کمک هزینه تحصیل نیز پرداخت می‌شود. لازم به ذکر است با وجود خوابگاه‌های مجهز، حتی نیازی به کرایه خانه در استانبول نیز نیست.

هزینه تحصیل در ترکیه

خب همه محصل‌ها قادر به اخذ بورسیه یا حضور در دانشگاه‌های دولتی نیستند. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی استانبول به‌صورت سالانه بین 10هزار تا 30هزار لیر متغیر است. اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های نیمه‌دولتی را داشته باشید نیز باید سالانه بین 5هزار تا 10هزار لیر برای تحصیل کنار بگذارید. هزینه تحصیل در مقاطع متفاوت و امکانات مختلف با هم تفاوت خواهند داشت. برای مثال در صورتی که بخواهید از خدمات خوابگاه استفاده کنید، باید حداکثر مبلغ سالانه را بپردازید.

  • هزینه های درمان

هزینه های درمان

جالب است بدانید در استانبول بیمارستان‌های بسیار مجهز و پزشکان متعهد حضور دارند؛ اما هزینه درمان در این شهر به‌مراتب از شهرهای اروپایی کمتر است. برای مثال برای یک عمل جراحی سنگین فقط باید حدود 5هزار دلار بپردازید. این رقم در مقایسه با کشورهای اروپایی حدود 60درصد ارزان‌تر است.

  • هزینه تفریح و خوش‌گذرانی

تصویری از هزینه تفریح و خوش‌گذرانی

تفریح و خوش‌گذرانی در استانبول که هیچ حد و مرزی ندارد. پس شاید اختصاص هزینه خاصی به آن کمی کار دشوار باشد. تفریح و خوش‌گذرانی انواع مختلفی دارد. شما نیز باید نوع تفریحات خودتان را در این بار در نظر داشته باشید. مثلاً با حدود 100 لیر می‌توانید وارد یک مجموعه شهربازی بزرگ شوید و از تفریحات آن لذت ببرید. هزینه استفاده از استخر عمومی نیز حدود 40 لیر است. همچنین برای تماشای فیلم می‌توانید با 30 لیر وارد سینما شوید و از تماشای فیلم لذت ببرید.

  • سایر هزینه‌های روتین زندگی

تصویری از هزینه تفریح و خوش‌گذرانی

معمولاً باید برای زندگی در استانبول به‌صورت ماهانه مبلغ 500 لیر برای هزینه‌های عمومی همانند هزینه انواع قبوض کنار بگذارید. همچنین برای اینترنت پرسرعت نیز باید معمولاً به‌صورت ماهانه 120 لیر پرداخت کنید. هزینه باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی به‌صورت میانگین 200 لیر در ماه هستند.

تحصیل در استانبول چگونه است؟

بسیاری از افراد فقط برای تحصیل به ترکیه سفر می‌کنند. معمولاً اکثر این افراد نیز پس از اتمام دوره تحصیلی، در همین استانبول شروع به کار کرده و اقامت به دست می‌آورند. تحصیل از جمله روش‌های عالی برای مهاجرت و زندگی در استانبول محسوب می‌شود.

  • تحصیل به‌عنوان دانشجو

تحصیل به‌عنوان دانشجو

برای تحصیل در ترکیه باید موضوعات مختلفی را در نظر داشته باشید. در وهله اول باید برترین دانشگاه‌ها را بررسی کنید. در یک فهرست کامل، دانشگاه را به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم نمایید. دانشگاه‌های خصوصی و نیمه‌خصوصی هزینه تحصیل گران‌قیمتی دارند. در عین حال اگر بتوانید در دانشگاه‌های دولتی پذیرش شوید، نیازی به پرداخت هزینه تحصیل نیست. برای ورود به ترکیه به‌عنوان توریست نیازی به ویزا نخواهید داشت؛ اما برای اقامت طولانی مدت تحصیلی، باید اقامت تحصیلی به دست بیاورید. دریافت اقامت تحصیلی اصلاً دشوار نیست. ابتدا باید تمامی مراحل پذیرش و ثبت‌نام در دانشگاه را انجام دهید و سپس با مدارک کامل، اقدام به دریافت اقامت ترکیه نمایید. توجه داشته باشید که این ویزا برای زندگی در استانبول به مدت طولانی نیست و پس از مدتی منقضی می‌شود. پس حتماً باید درس خودتان را در مدت مقرر به پایان برسانید.

  • افرادی که فرزند محصل دارند

تمامی اعضای درجه یک خانواده فردی که در استانبول در حال تحصیل است می‌توانند ویزای موقت دریافت کنند. برای مثال فردی که در این کشور در حال تحصیل است، می‌تواند پدر و مادرش خودش را در کنارش داشته باشد. در چنین شرایطی پس از موافقت با درخواست ویزای تحصیلی فرد دانشجو یا محصل، پدر، مادر یا سایر اعضای درجه یک خانواده او می‌توانند درخواست ویزای خودشان را ثبت کنند.

روش های گرفتن اقامت ترکیه و زندگی در استانبول چیست؟

اقامت ترکیه

روش‌های مختلفی برای گرفتن اقامت ترکیه و زندگی در استانبول وجود دارد. در وهله اول باید بدانید که ایرانیان برای حضور در استانبول ترکیه نیازی به دریافت ویزای توریستی ندارند. در اصل هر فرد می‌تواند به مدت محدود و حدود 2 ماه در ترکیه بدون نیاز به ویزا حضور داشته باشد. برای اقامت بیش از 3 ماه، باید وضعیت اقامت را به مسئولان گزارش دهید و طی این مدت حق انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری را نخواهید داشت. برای دریافت ویزای یک ساله نیاز به ارائه مدارک خاصی از جمله تحصیل در ترکیه، مدارک اجاره یا خرید خانه در ترکیه، شروع یک شغل خاص در خاک این کشور یا ارائه مدرک ازدواج با شهروندان ترکیه خواهید داشت.

اقامت تحصیلی، اقامت سرمایه‌گذاری و خرید ملک، اقامت کسب‌وکار و نهایتاً اقامت دائم نیز جزو انواع اقامت‌های ترکیه هستند. فقط در نظر داشته باشید که امکان دریافت اقامت دائم به‌صورت تک‌مرحله‌ای وجود ندارد و باید ابتدا اقامت‌های کوتاه‌مدت دریافت کنید و نهایتاً برای دریافت اقامت دائم ثبت درخواست کنید.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظرتان درباره زندگی در استانبول چیست؟ آیا جاهای دیدنی استانبول شما را نیز تحریک می‌کند که این شهر را برای یک عمر زندگی انتخاب کنید؟ آیا تجربه زندگی در این شهر را داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

برای خرید خانه باید حداقل 300هزار لیر کنار بگذارید.

استانبول گران‌ترین شهر برای زندگی در ترکیه است.

به‌صورت سالانه باید بین 10 تا 30هزار لیر برای تحصیل کنار بگذارید.

برای اجاره خانه در استانبول باید حدود 2هزار لیر در ماه کنار بگذارید.

خیر، ایرانیان برای سفرهای کوتاه‌مدت نیازی به دریافت ویزا نخواهند داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.