نقشه مترو استانبول | شاه‌کلید گردشگری در استانبول

0

نقشه مترو استانبول چراغ راه گردشگرانی است که می‌خواهند با ارزان‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن از جاهای دیدنی استانبول بازدید کنند. با تهیه کارت گردشگری استانبول یا استانبول کارت راه شما برای دسترسی به مترو یکی از زیباترین شهرهای ترکیه باز می‌شود. مترو این شهر در نزدیکی مراکز خرید استانبول، هتل های استانبول و فرودگاه های استانبول ایستگاه دارد. به همین دلیل در هر کجای شهر که برای گردشگری رفته باشید، مترو در چندقدمی شماست. آشنایی با این نقشه حتی برای گذران زندگی در استانبول نیز کاربرد دارد. با این حساب امکان ندارد راهنمای جامع سفر به استانبول را مطالعه کنید و در این راهنما اشاره‌ای به مترو استانبول نشده باشد. از آنجایی که مترو بهترین انتخاب برای تردد در استانبول است، در ادامه با هم نگاهی به نقشه مترو این شهر می‌اندازیم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب، مسیرهای مترو را در نقشه همانند کف دستتان بشناسید.

نقشه مترو استانبول و داستان‌هایش

عکس نقشه مترو استانبول

حتماً می‌دانید که چندین‌وچند خط مترو در استانبول وجود دارد. کاملاً مشخص است ناآشنایی با این خط‌ها ممکن است گردشگران را سردرگم کند. از طرف دیگر در مترو استانبول برای تغییر خط باید دوباره هزینه پرداخت کنید. به همین دلیل قبل از سوارشدن به مترو، باید با مسیری که قصد تردد در آن را دارید کاملاً آشنا باشید. از آنجایی که مترو استانبول ایستگاه‌های متعددی هم دارد و از مسیرهای مختلفی عبور می‌کند، گردشگران باید شناخت کاملی با نقشه مترو  استانبول پیدا کنند. برای رسیدن به این هدف، همراه داشتن نقشه مترو استانبول برای گردشگری در این شهر زیبا ضروری است. خوشخبتانه به لطف جایگاه ویژه‌ای که استانبول در دل گردشگران ایرانی دارد، نقشه استانبول به زبان فارسی نیز ترجمه شده است. حتی اگر نقشه مترو را در سفر به استانبول همراه نداشتید، غم به دل خود راه ندهید. تصویرش را اینجا برایتان می‌گذاریم تا بتوانید ذخیره‌اش کنید.

خطوط مترو روی نقشه مترو استانبول

استانبول در مجموع ۸ خط مترو دارد. خط‌های M4، M3، M2، M1 و M6 از خط‌های مترو فعال استانبول به حساب می‌آیند. خط‌های M7، M5 و M8 نیز خط‌های در حال گسترش مترو استانبول هستند. در میان تمامی این خط‌ها، خط مترو M1، قدیمی‌ترین خط مترو استانبول است. زمان ساخت خط مترو M1 به سال ۱۹۸۹ باز می‌گردد. برای آشنایی کامل با خط های فعال مترو استانبول، در ادامه به این خطوط و ایستگاه‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خط مترو M1

در این خط ۲ مترو با شماره‌های M1A و M1B تردد می‌کند. این ۲ خط در نقشه مترو استانبول با M1 نیز شناخته می‌شوند. این خط مترو در منطقه فاتح استانبول قرار دارد. خط‌های مترو M1A و M1B، از ایستگاه ینیکاپی (Yenikapı) حرکت می‌کنند و پس از عبور از ایستگاه‌های مختلف به ایستگاه اوتوگار (Otogar) می‌رسند. ناگفته نماند خط مترو M1B مسیر جداگانه‌ای را به سمت ایستگاه کِرزالی طی می‌کند. تعداد ایستگاه‌های خط M1A و M1B به ۲۳ ایستگاه می‌رسد. از این تعداد ایستگاه، ۱۱ ایستگاه در زیرزمین و ۳ ایستگاه در روی زمین قرار دارند. خط مترو M1 مسیری برابر با ۲۶.۸ کیلومتر را طی می‌کند. در مجموع می‌توان گفت هر ۲ خط مترو M1، پل ارتباطی میان مرکز استانبول و فرودگاه بین‌ المللی آتاتورک به حساب می‌آيند.

خط مترو M2

در نقشه مترو استانبول، خط M2 را با رنگ سبز نشان می‌دهند. این رنگ‌بندی به این معناست که خط مترو M2 در گروه متروهای سریع‌السیر استانبول قرار دارد. این مترو گردشگران را از ایستگاه حاجی‌عثمان (Hacıosman ) در منطقه ساریر (Sarıyer) به ایستگاه ینیکاپی در منطقه فاتح می‌رساند. مترو M2 در ۱۶ ایستگاه توقف دارد. تمامی این ایستگاه‌ها در زیرزمین قرار گرفته‌‌اند. مترو M2 مجموعاً ۲۳.۵ کیلومتر را در استانبول طی می‌کند. جالب است بدانید چیزی حدود ۵۰۰ هزارنفر روزانه سوار این مترو می‌شوند. به همین دلیل مترو M2، یکی از شلوغ‌ترین خط‌های مترو استانبول شناخته می‌شود.

خط مترو M3

نقشه مترو استانبول، خط M3 را در قسمت اروپایی این شهر نشان می‌دهد. خط مترو M3 در گروه خط‌های مترو سریع‌السیر استانبول قرار می‌گیرد. مترو M3 منطقه کرازلی باجیلار (Kirazlı-Bağcılar) استانبول را به باشاکشهیر (Başakşehir)، متصل می‌کند. خط M3، در نقشه مترو استانبول با رنگ آبی نمایش داده می‌شود. مسیر این خط از ایستگاه باکرکوی آغاز می‌شود. این مترو پس از گذر از چندین ایستگاه، در ملاقرانی (Molla Gürani) به ایستگاه آخر می‌رسد. مترو M3 با خط‌های M1 و M7 تقاطع دارد. طول خط مترو M3 نزدیک حدود ۱۵.۹ کیلومتر است.

خط مترو M4

در نقشه مترو استانبول، خط مترو M4 با طول ۲۶.۵ کیلومتر دیده می‌شود. این خط مترو با ۱۹ ایستگاه، در گروه متروهای سریع‌السیر دسته‌بندی می‌شود. قرار است در آینده ۴ ایستگاه دیگر نیز به مترو M4 استانبول اضافه شود. مترو M4 در قسمت آسیایی استانبول فعالیت دارد. این مترو در سال ۲۰۱۲ با برگزاری مراسم باشکوهی افتتاح شد. اهمیت مترو M4 در حمل‌و‌نقل شهری استانبول به اندازه‌ای است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور وقت ترکیه برای افتتاح این خط، سوار مترو M4 شد. اولین ایستگاه مترو M4 در محله قاضی‌کوی (Kadıköy)، قرار دارد. تاوشان‌تپه (Tavşantepe)، آخرین ایستگاه این مترو به حساب می‌آید.

خط مترو M5

در نقشه مترو استانبول که نگاه کنید، خط مترو M5 را با ۱۶ ایستگاه می‌بینید. این مترو در کنار اینکه یکی از خط‌های سریع‌السیر استانبول شناخته می‌شود، اولین متروی سریع خودران (بدون راننده)، استانبول است. اولین ایستگاه مترو M5 در محله اسکودار (Üsküdar) قرار دارد. مسافرین با سوارشدن بر خط مترو M5، به آخرین ایستگاه این مترو در محله چکمه‌کوی (Çekmeköy) می‌رسند. مترو M5، چیزی حدود ۲۰ کیلومتر را در قسمت آسیایی استانبول طی می‌کند. ایستگاه‌های خط مترو M5 به لحاظ امکانات رفاهی و امنیتی، در گروه بهترین ایستگاه‌های مترو استانبول قرار دارند.

خط مترو M6

به نقشه مترو استانبول نگاه کنید. خط M6 کوتاه‌ترین مسیر متروی این شهر است. این خط مترو فقط ۳.۳ طول دارد. در کنار طول بسیار کم، مترو M6، تونل بسیار کوچکی نیز دارد. به لحاظ زمان ساخت نیز مترو M6، یکی از کم‌عمرترین خط‌های مترو استانبول به حساب می‌آید. این مترو در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد. ناگفته پیداست از مترویی با طول ۳.۳ کیلومتر، نباید انتظار تعداد زیادی ایستگاه داشت. مترو M6، فقط ۴ ایستگاه دارد. این ایستگاه‌ها با فاصله نسبتاً کوتاهی از یکدیگر قرار گرفته‌اند. یک ایستگاه از تعداد ۴ ایستگاه مترو M6 با خط مترو M2، تقاطع دارد. مسیر مترو M6، از ایستگاه لونت (Levent)، آغاز می‌شود و در ایستگاه دانشگاه بغازیچی (Boğaziçi Üniversitesi)، به پایان می‌رسد.

خط مترو M7

نقشه مترو استانبول خط مترو M7 را در گروه متروهای سریع‌السیر قرار داده است. این خط ۲۴.۵ کیلومتر طول دارد. تعداد ۱۹ ایستگاه در خط مترو M7 مشاهده می‌شود. جالب است بدانید مترو M7، در برنامه‌ توسعه حمل‌و‌نقل استانبول قرار گرفته. به همین دلیل در آینده ایستگاه‌های بیشتری به این خط مترو اضافه خواهد شد. گفته می‌شود پس از پایان تمامی فازهای عملیاتی مترو M7، این مترو ۱۲ منطقه از استانبول را به یکدیگر متصل خواهد کرد. قسمتی از خط مترو M7، در مرحله اجرایی قرار گرفته است. این قسمت ایستگاه شیشلی مجیدیه کوی (Şişli—Mecidiyeköy)، را به ایستگاه محمودبی (Mahmutbey) متصل می‌کند.

پس از اینکه فازهای خط مترو M7 به اتمام رسید، این خط مترو قرار است حمل‌و‌نقل چیزی حدود یک میلیون مسافر را بر عهده بگیرد. گفته می‌شود برای خط مترو M7، از وسایل خودران استفاده خواهد شد. در مجموع برای این خط مترو ۳۰۰ واگن در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است خط مترو M7 به فاز پایانی نرسیده. به همین دلیل قبل از اینکه راه ایستگاه‌های این مترو را در پیش بگیرید، حتماً از نقشه مترو استانبول به‌روز رسانی‌شده استفاده کنید.

خط مترو M8

نقشه مترو استانبول، خط مترو M8 را در گروه متروهایی قرار داده که قرار است در آینده به ناوگان حمل‌و‌نقل استانبول اضافه شود. این خط در دسته خط‌های مترو سریع‌السیر استانبول قرار خواهد گرفت. مترو M8، هم‌اکنون در منطقه آسیایی استانبول در حال ساخت است. خط مترو M8، پس از پایان‌کار، مجموعاً ۱۴.۲ کیلومتر طول خواهد داشت. این مترو قرار است با ۱۳ ایستگاه در تاریخ ۲۰۲۲ افتتاح شود.

ساعت کار مترو استانبول

مترو استانبول روزانه هزاران مسافر را به گوشه‌و‌کنار این شهر می‌رساند. این شرایط باعث شده تا مترو استانبول از صبح خروس‌خوان تا پاسی از شب به مسافران خدمت‌رسانی کند. مسافران از ساعت ۶ بامداد می‌توانند در تمامی ایستگاه‌های استانبول سوار مترو شوند. خط‌های مترو این شهر تا ۱۲ نیمه‌شب فعالیت می‌کنند. لازم به ذکر است در روزهای پرگردشگر و شلوغ، ساعت فعالیت مترو استانبول تا ۱ نیمه‌شب نیز افزایش پیدا می‌کند.

انواع کارت برای استفاده از مترو استانبول

برای شما گفتیم که استفاده از مترو به میزان چشمگیری در وقت و هزینه گردشگران صرفه‌جویی به دنبال دارد. با این حال جالب است بدانید حتی برای استفاده از مترو استانبول نیز می‌توانید با انتخاب بهترین کارت برای استفاده از مترو، هزینه‌های حمل‌و‌نقل شهری را بیشتر کاهش دهید. گردشگران برای دسترسی به مترو باید یکی از ۴ کارت زیر را انتخاب کنند. هر کدام از این کارت‌ها، فایده‌های خاصی دارد. به همین دلیل بسته به صلاحدید خود، بهترین روشِ دسترسی به مترو استانبول را انتخاب کنید.

  • کارت یک‌بار‌مصرف مترو استانبول

همان گونه که از نام این کارت پیداست، فقط برای استفاده در یک سفر کاربرد دارد. کارت یک‌بارمصرف ‌مترو استانبول با قیمت ۵ لیر صادر می‌شود. پس از اینکه با این کارت از ورودی مترو عبور کردید، اعتبار کارت یک‌بارمصرف به پایان می‌رسد. استفاده از این کارت برای گردشگرانی که تمامی سفرهای درون‌شهری خود را با مترو انجام می‌‌دهند، پیشنهاد نمی‌شود. با این حال اگر تاکسی یا دیگر روش‌های حمل‌و‌نقل در استانبول را برای گردشگری انتخاب کرده‌اید و فقط می‌خواهید یک بار سوار مترو شوید، کارت یک‌بارمصرف مترو استانبول انتخاب مناسبی برای شماست.

  • استانبول کارت

کارت مترو استانبول یا استانبول کارت یا کارت گردشگری استانبول، همه این‌ها یک کارت واحد هستند که با نام‌های مختلف در بین مردم شناخته می‌شوند. این کارت با مبلغی حدود ۱۰ لیر در اختیار مسافرین قرار می‌گیرد. جالب است بدانید با یک کارت مترو، ۵ نفر می‌توانند سوار مترو شوند. استانبول کارت شرایط دسترسی گردشگران را به مترو استانبول فراهم می‌کند. برای خرید استانبول کارت کافی است سری به دکه‌های روزنامه‌فروشی استانبول بزنید. استانبول کارت در کنار دسترسی به مترو، امکانات رفاهی چشمگیری در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. در کنار دسترسی به مترو، استانبول کارت دسترسی مسافرین به اتوبوس، تراموا، قایق‌ و اتوبوس‌های فرودگاهی‌ را مهیا می‌کند. اینترنت رایگان، سرویس رایگان از فرودگاه به محل اقامت در استانبول، رایگان‌ یا ارزان‌ترشدن برخی از تفریحات استانبول و حمل‌و‌نقل با تخفیف چشمگیر از ویژ‌گی‌های استانبول کارت به حساب می‌آید. این کارت حتی در کاهش هزینه برخی هتل های استانبول نیز کاربرد دارد

  • ولکام کارت

ولکام کارت استانبول (Welcome Card Istanbul)، به لحاظ امکانات شباهت‌هایی با استانبول کارت دارد. این کارت دسترسی گردشگران به بعضی از جاهای دیدنی استانبول از جمله موزه‌های استانبول بدون انتظار در صف و تخفیف چشمگیر در بازدید از آن‌ها را فراهم می‌کند. ولکام کارت در ۴ نوع کارت لوکس، خانوادگی، ویژه و کلاسیک با امکانات و امتیازهای مختلف و بالتبع قیمت‌های متفاوت در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

کدام کارت برای گردشگری و کدام کارت برای زندگی در استانبول؟

شاید شما هم بعد از دیدن انواع کارت مترو استانبول در انتخاب کارت مناسب خود سردرگم شده‌اید.نگران نباشید، ما کمکتان می‌کنیم. پیشنهاد ما این است که برای گردش یا زندگی در استانبول، استانبول کارت را خریداری کنید. خرید کارت مترو یک‌بارمصرف گزینه‌ای مناسب برای گردشگرانی است که در طول روز فقط یک‌بار از مترو استفاده می‌کنند. ناگفته نماند ولکام کارت نیز تخفیف‌های خوبی برای حمل‌و‌نقل و بازدید از جاهای دیدنی استانبول دارد.

روش های خرید کارت مترو استانبول

برای خرید کارت مترو کافی است به نقشه مترو استانبول نگاهی بیندازید. در تمامی ایستگاه‌های مترو، فرودگاه و قسمت‌های پرگردشگر استانبول دکه‌هایی برای فروش کارت مترو تعبیه شده است. در مکان‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، دستگاه‌های زردرنگی وجود دارد. وظیفه این دستگاه‌ها، صدور کارت مترو استانبول است. لازم به ذکر است که این کارت را اینترنتی هم می‌توانید بخرید.

قیمت کارت مترو استانبول

عکس قیمت کارت مترو استانبول

کارت مترو استانبول با مبلغ ۱۰ لیر برای مسافران صادر می‌شود. کودکان کمتر از ۶ سال اگر همراه پدرومادر خود سوار مترو شوند، نیازی به استفاده از کارت مترو ندارند. کارتی که برای گردشگران صادر می‌شود تا ۲ سال اعتبار دارد. به همین دلیل اگر در پایان سفر، هنوز در کارت موجودی باقی بود، می‌توانید کارت را به دیگر گردشگران بفروشید یا برای سفر بعدی خود نگه دارید. یادتان باشد که پس‌گرفتن شارژ باقی‌مانده کارت، قوانین سخت و پیچیده‌ای دارد که به دردسرش نمی‌ارزد. پس هم کارت را به‌مرور و کم‌کم شارژ کنید و هم اینکه قبل از بازگشت آن را به یک گردشگر دیگر بفروشید تا دردسر کمتری داشته باشید.

روش استفاده و شارژ کارت مترو استانبول

برای شارژ کارت مترو استانبول باید از دستگاه‌های شارژی که در ایستگاه‌های مترو تعبیه شده، کمک بگیرید. پس از اینکه دستگاه را پیدا کردید، کارت را روی قسمت شیشه‌ای دستگاه نگه دارید. در این حالت موجودی کارت مترو در صفحه‌نمایش دستگاه نمایان می‌شود. در این مرحله برای افزایش شارژ، اسکناسی تانخورده را داخل دستگاه قرار دهید. سپس دوباره کارت را در قسمت شیشه‌ای بگذارید تا به مبلغ اسکناس، شارژ شود. برای استفاده از این کارت نیز کافی است در دروازه ورودی مترو، کارت را روی قسمت مخصوص قرار دهید تا گیت برایتان باز شود.

ایستگاه های محبوب گردشگری در نقشه مترو استانبول

یکی از کاربردهای خوب نقشه مترو استانبول این است که می‌توانید جاهای دیدنی، مراکز تفریحی، هتل‌ها و مراکز خرید استانبول را شناسیایی کنید و در ایستگاه نزدیک به آن پیاده شوید. از این بین مکان های دیدنی استانبول اهمیت بیشتری دارند. می‌دانید که این شهر پر است از جاذبه و اگر بخواهید مسیر بین همه آن‌ها را با تاکسی طی کنید، هزینه‌های گزافی پشت دستتان می‌اندازد. از سویی با کمک مترو می‌توانید از شر ترافیک سنگین هم خلاص شوید. برای همین ما در ادامه به ایستگاه‌هایی اشاره می‌کنیم که فاصله کمی با جاهای دیدنی استانبول دارند. به این ترتیب با یک کارت و در زمان کوتاه‌تری می‌توانید به چند جا سر بزنید.

  • ایستگاه آتاتورک

ایستگاه مترو آتاتورک از آن دسته‌ ایستگاه‌های مهمی است که امکان ندارد گذار گردشگران به آن نیفتد. مرکز تجارت جهانی استانبول، فانوس‌دریایی یشیل‌کوی، موزه هوانوردی و ساختمان دریایی فلوریدا از جاهای دیدنی نزدیک به ایستگاه آتاتورک به حساب می‌آید.

  • ایستگاه زیتین بورنو

زیتین بورنو (zeytinburnu)، منطقه‌ای خوش‌ آب‌و‌هوا و ساحلی در استانبول است. چندین مرکز خرید و ساختمان باستانی در همسایگی ایستگاه زیتین بورنو خودنمایی می‌کند. محله زیتین بورنو، بافت قدیمی دارد. به لطف این شرایط، گشت‌وگذار در این محله گردشگران با فرهنگ استانبولی‌های قدیم آشنا می‌کند.

  • ایستگاه میدان تکسیم

میدان تکسیم استانبول قلب تپنده آن است. با پیاده‌شدن از مترو در این میدان، فرصتی پیدا می‌کنید تا سری به موزه پرا، کاخ دلما باغچه، بازار بزرگ استانبول و خیابان استقلال استانبول بزنید.

  • ایستگاه کاباتاش

ایستگاه کاباتاش فاصله بسیار کمی با اسکله کاباتاش دارد. در کنار دیدنی‌های این اسکله،‌ می‌توانید سوار اتوبوس‌های دریایی شوید و به یکی از زیباترین جزیره های استانبول، یعنی جزیره بیوک آدا بروید.

  • ایستگاه سلطان احمد

با پیاده‌شدن در ایستگاه سلطان احمد، به قلب تاریخی استانبول وارد می‌شوید. مکان‌های دیدنی بی‌شماری مانند ایا صوفیه، بازار آراستا، کاخ توپکاپی و مسجد سلطان احمد یا همان مسجد آبی فاصله کمی با ایستگاه سلطان احمد دارند.

نقشه مترو استانبول به فارسی برای دانلود

عکس نقشه استانبول به زبان فارسی

انصافاً باید اعتراف کرد مترو استانبول نقشه‌ای ساده دارد. بررسی این نقشه با اطلاعاتی که از مترو استانبول مطرح کردیم، کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد. با این حال به شما حق می‌دهیم اگر برای تعامل با نقشه مترو به زبان ترکی، دچار مشکل شوید. خوشبختانه مترو استانبول نقشه فارسی هم دارد. این نقشه را به‌راحتی می‌توانید از اینترنت دانلود کنید. عکسش را هم همین جا برایتان گذاشته‌ایم که اگر خواستید، روی گوشی‌تان ذخیره کنید.

نقشه مترو استانبول راهنمای خوبی برای گشت‌و‌گذاری سریع و خوش‌قیمت در این شهر است. همان‌گونه که وعده‌ داده بودیم، اطلاعات کافی از این نقشه را برای گردشگری در استانبول با شما در میان گذاشتیم. اگر دوست دارید بیشتر با این شهر هزاررنگ و نقش آشنا شوید، مقاله راهنمای جامع سفر به استانبول را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در پایان از آنجایی که می‌دانیم همراهان ما در ره بال آسمان، اطلاعات جالب و سودمندی از گردشگری با مترو در استانبول دارند، پیشنهاد می‌کنیم این اطلاعات را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید. .

استانبول مجموعا ۸ خط مترو دارد.

خط مترو M1، قدیمی‌ترین خط مترو استانبول شناخته می‌شود.

استانبول کارت، کارت مترو استانبول، ولکام کارت و کارت‌ مترو یک‌بارمصرف، از کارت‌های رایجی است که برای سوارشدن بر مترو استانبول کاربرد دارد.

کارت گردشگری استانبول انتخاب مناسبی برای توریست‌های این شهر است.

ایستگاه آتاتورک، ایستگاه زیتین بورنو، ایستگاه میدان تکسیم، ایستگاه کاباتاش و ایستگاه سلطان احمد از بهترین ایستگاه‌های استانبول به حساب می‌آیند که فاصله کمی با جاهای دیدنی این شهر دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.