تنگه بسفر و جاذبه هایش | سفر به زیباترین تنگه ترکیه

0

تنگه بسفر آبراهی تماشایی است که قاره‌های آسیا و اروپا را به هم پیوند می‌دهد. این تنگه با طولی حدود ۳۰ کیلومتر و عرضی بین ۷۰۰ تا ۳۵۵۰ متر، جلوه‌ای رؤیایی به استانبول داده است. تنگه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم از دیرباز تاکنون نقش مهمی در اقتصاد و زندگی مردمان استانبول ایفا کرده است. بسیاری از مردمانِ استانبولِ قدیم، روزیِ خود را از آب‌های خروشان این تنگه به دست می‌آوردند. اکنون نیز بسفر به تنگه‌‌ای زیبا برای گردشگری در استانبول تبدیل شده است. از آنجایی که تنگه بسفر دو منطقه آسیایی و اروپایی استانبول را  جدا می‌‌کند، امکان ندارد راهی استانبول شوید و گذارتان به این تنگه نیفتد. به همین دلیل برای اینکه گردشگری در استانبول بیشتر از همیشه به شما خوش بگذرد، در ادامه اطلاعات جالبی از این تنگه پیش روی شما قرار می‌دهیم. امیدواریم به لطف این اطلاعات، یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین سفرهای خود به استانبول را تجربه کنید.

تنگه بسفر کجاست؟

قبل از اینکه از زیبایی‌های این تنگه بگوییم، بهتر است ببینیم تنگه بسفر کجاست. در استانبول آبراهی بزرگ وجود دارد که آب دریای سیاه و دریای مرمره را به هم مرتبط می‌کند. مکان تلاقی آب این دو دریا را با نام بسفر می‌شناسند. به لحاظ جغرافیایی دو ناحیه بزرگ استانبول در دو طرف تنگه قرار گرفته‌اند. جالب است بدانید ناحیه‌‌ای که در طرف شرق بسفر قرار دارد با نام منطقه آسیایی استانبول شناخته می‌شود. قسمت غربی استانبول در آن طرف تنگه نیز به نام منطقه اروپایی استانبول معروف است.

به زبان ساده می‌توان گفت بسفر درواقع مرزی بین قاره آسیا و قاره اروپا در استانبول است. بسفر به لحاظ مساحت نیز یکی از بزرگ‌ترین تنگه‌های منطقه است. استانبولی‌ها برای تردد بین ناحیه آسیایی و اروپایی استانبول از کشتی‌های مسافربری کمک می‌گیرند که در گوشه‌و‌کنار تنگه پهلو گرفته‌اند. در کنار این کشتی‌ها، پل‌های زیبا و عظیمی روی تنگه کشیده شده تا گردشگران و استانبولی‌ها در حین عبور از ناحیه آسیایی به اروپایی، مهمان تماشای منظره‌ای چشم‌نواز باشند.

قدمت و تاریخچه تنگه بسفر

بسفر تاریخچه‌ای به درازای تاریخ دارد. به همین دلیل در گوشه‌و‌کنار این تنگه تا چشم کار می‌کند، جاهای دیدنی استانبول مشاهده می‌شود. از مکان‌های تاریخی و تماشایی در اطراف تنگه که بگذریم، به پل‌های زیبای آن می‌رسیم. جالب است بدانید داریوش، پادشاه بزرگ هخامنش صدها سال پیش فرمان ساخت پلی زیبا و مستحکم بر روی این تنگه را صادر کرد. داریوش با ساخت این تنگه می‌خواست راهی برای ورود به منطقه بالکان پیدا کند تا سپاهیان ایران‌زمین به مقدونیه برسند. جالب‌تر اینکه در نوشته‌های هرودوت، تاریخ‌نویس باستان، نیز به فرمان داریوش برای ساخت پلی بر روی تنگه بسفر اشاره شده است. هم‌اکنون سه پل زیبا بر روی بسفر کشیده شده است. هر کدام از این پل‌ها تاریخچه‌ای خاص خود دارند. با این حال پل بسفر، معروف‌ترین پلِ این تنگه به حساب می‌آید.

پل بسفر در طول تاریخ بارها مرمت شد. آخرین بازسازی این پل به دهه ۷۰ میلادی باز می‌گردد. در سال ۱۹۷۰ پروژه بازسازی پل بسفر آغاز شد و ۳ سال بعد به پایان رسید. در آن زمان این پروژه چیزی حدود ۲۰۰ میلیون دلار روی دست دولت ترکیه خرج گذاشت. اگر از نزدیک نگاهی به پل بسفر بیندازید، مجذوب زیبایی‌های آن خواهید شد و به این نتیجه می‌رسید که خرج گزاف بازسازی پل، ارزشش را داشته است. پل بسفر به لحاظ طول، مقام چهارمین پل معلق دنیا را از آن خود کرده است. این پل یکی از طولانی‌ترین پل‌های معلق در قاره اروپاست. پل بسفر که با نام پل شهیدان ۱۵ جولای نیز شناخته می‌شود، محله اورتاکوی در قسمت اروپایی استانبول را به منطقه بَلَریَبی در قسمت آسیایی این شهر متصل می‌کند.

محله های تنگه بسفر

محله ببک

در اطراف تنگه بسفر چندین محله وجود دارد. اگر اهل خرید هستید، حتماً سری به منطقه ببک بزنید. فروشگاه‌های این محله ویترینی رنگارنگ از بهترین سوغات استانبول پیش روی گردشگران قرار می‌دهند. در این فروشگاه‌ها کالاهای ترک و دیگر برند‌های معتبر خارجی نیز وجود دارد. به شما قول می‌دهیم از گردشگری در محله ببک استانبول دست خالی بیرون نخواهید آمد. در این محله رستوران های تنگه بسفر صف کشیده‌اند. اگر اهل غذاهای دریایی هستید و می‌خواهید خودتان را مهمان غذایی جانانه در استانبول کنید، محله ببک در تنگه بسفر همان‌جایی است که دنبال آن می‌گردید. حتی اگر گرسنه نیستید، باز هم پیشنهاد می‌کنیم بستنی و وافل‌های خوشمزه‌ای که در کافه‌های محله ببک وجود دارد را امتحان کنید.

محله اورتاکوی

گردشگری در محله اورتاکوی هم فال است و هم تماشا. در محله اورتاکوی تا دلتان بخواهد مکان‌های تاریخی وجود دارد. گردشگرانی که اهل گشت‌و‌گذار در مکان‌های تاریخی مذهبی هستند، از تماشای مسجد‌ها و کلیساهای زیبای محله اورتاکوی سیر نمی‌شوند. این محله بهشت شکم‌گردهاست. غرفه‌های پخت غذاهای خیابانی در جاهای پرگردشگر محله اورتاکوی خودنمایی می‌کند. محله اورتاکوی نمایی تماشایی به تنگه بسفر هم دارد. به همین دلیل می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و در کنار گردشگری در یکی از محله‌های قدیمی استانبول، خودتان را مهمان منظره زیبای این تنگه کنید.

محله میرگان

برای شما گفتیم تنگه بسفر تاریخچه‌ای بسیار غنی دارد. برای اثبات این ادعا کافی است سری به محله میرگان بزنید. در این محله عمارت‌های قدیمی با معماری باستانی انتظار گردشگران را می‌کشد. محله میرگان پارک بسیار زیبایی هم دارد. اگر راهنمای جامع سفر به استانبول را مطالعه کرده‌اید، حتماً می‌دانید که بهار یکی از بهترین فصل‌ها برای گردشگری در استانبول است. به همین دلیل اگر بهار را برای سفر به استانبول انتخاب کرده‌اید، حتماً‌ در این سفر سری به محله میرگان بزنید. پارک‌های محله میرگان در بهار هر سال لاله‌گون می‌شود. زیبایی گل‌های لاله این پارک‌ها به اندازه‌ای است که سفر استانبول را به یکی از خاطره‌انگیزترین مسافرت‌های خارجی شما تبدیل می‌کند.

جاذبه های گردشگری تنگه بسفر

کشتی کروز

کشتی کروز جان می‌دهد برای گردشگرانی که می‌خواهند سفری اشرافی را در استانبول تجربه کنند. چندین کشتی کروز در اسکله‌های تنگه بسفر پهلو گرفته‌اند. این کشتی‌ها در کنار زیبایی، امکانات رفاهی چشمگیری هم دارند. بساط شادی و تفریح گردشگران در کشتی‌ های کروز استانبول مهیاست. این کشتی‌ها گردشگران را به مناطق زیبای دریایی اطراف بسفر می‌برند. از آنجایی که کشتی کروز نوید از سفری اعیانی به گردشگران می‌دهد، در این کشتی‌ها بهترین غذاها پیش روی مسافرین قرار می‌گیرد. به لطف این شرایط می‌توان گفت بعید می‌دانیم تفریحی به اندازه سفر با کشتی کروز در تنگه بسفر به گردشگران خوش بگذرد.

قایق های تفریحی

حتی اگر قصد قایق‌سواری در سفر استانبول نداشته باشید، باز هم زیبایی‌ آب‌های تنگه بسفر شما را به وسوسه می‌اندازد. به همین دلیل اگر هوس قایق‌سواری کردید، می‌توانید با قایق‌های تفریحی دوری در بسفر بزنید. این قایق‌ها، گردشگران را به زیباترین قسمت‌های این تنگه می‌برند. تماشای جاذبه های دیدنی استانبول از آب‌های زلال این تنگه لذتی است که فقط گردشگران اهل دل قدر آن را می‌دانند. به لحاظ قیمت نیز هزینه قایق های تفریحی استانبول نسبت به کشتی کروز بسیار کمتر است. به همین دلیل اگر دنبال تفریحات رایگان در استانبول می‌گردید و نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید، قایق‌ های تفریحی بهترین انتخاب برای شما به حساب می‌آید.

موزه های تنگه بسفر

امکان ندارد در منطقه‌ای تاریخی از استانبول حضور داشته باشید و چشم شما به جمال چندین موزه روشن نشود. این شرایط درباره بسفر نیز صدق می‌کند. در این تنگه چندین موزه تماشایی وجود دارد. موزه ساکیپ سابانجی (Sakip Sabanci)، یکی از این موزه‌هاست. همان‌گونه که از نام این موزه پیداست، از خانه‌ای اشرافی و قدیمی صحبت می‌کنیم که امروزه به موزه تبدیل شده است.

در این مکان شخصیتی با نام ساکیپ سابانجی، یکی از چهره‌های سرشناس استانبول، زندگی می‌کرده است. وسایل آنتیک، آثار هنری و لوازم قدیمی در این موزه نگهداری می‌شود. در حوالی موزه ساکیپ سابانجی، کافه‌ای با نوشیدنی‌های گوارا و خوردنی‌های خوشمزه وجود دارد. پس از موزه‌گردی و تماشای زیبایی‌های تنگه بسفر، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به این کافه بزنید. موزه سادبرک حانیم، یکی دیگر از موزه‌های معروف در همسایگی بسفر است. در این موزه آثار باستانی از فرهنگ مردمان استانبول قدیم نگهداری می‌شود.

مساجد زیبای تنگه بسفر

مسجدهای کوچک‌و‌بزرگی در اطراف بسفر خودنمایی می‌کنند. برای نمونه می‌توان به مسجد اورتاکوی اشاره کرد. همان‌گونه که از نام این مسجد پیداست، در محله اروتاکوی استانبول واقع شده است. مسجد اورتاکوی در کنار زیبایی، یکی از مسجد‌‌های قدیمی ترکیه به حساب می‌آید. تاریخ ساخت مسجد اورتاکوی به سال ۱۸۵۶ میلادی باز می‌گردد. معماری این مسجد در سبک باروک انجام شده تا نمای مسجد اورتاکوی زیبایی‌های نهفته‌ای داشته باشد. درهای مسجد اورتاکوی به غیر از زمان برگزاری نماز جماعت، در دیگر ساعت‌های روز به روی گردشگران باز است.

در سال‌های بسیار دور، استانبول معماری با نام سینان داشت. این معمار در طول زندگی خود مسجدها‌ی باشکوهی را در دیار ترک ساخت. یکی از این مسجدها، مسجد ایسکله نام دارد. مسجدی که از آن صحبت می‌کنیم در منطقه اوسکودار استانبول خودنمایی می‌کند. تاریخ ساخت مسجد ایسکله به سال ۱۵۴۸ میلادی باز می‌گردد. این مسجد از آن زمان تاکنون مکان رازونیاز مردمان استانبول بوده است. این روزها نیز مسجد ایسکله در کنار محل عبادت، به یکی از جاهای گردشگری استانبول تبدیل شده است.

مسجد شمسی پاشا یکی دیگر از مساجد زیبای تنگه بسفر است. این مسجد همانند مسجد ایسکله، توسط سینان، معمار افسانه‌ای ترک، ساخته شده است. مسجد شمسی پاشا به لحاظ تاریخ ساخت در گروه مساجد باستانی استانبول قرار می‌گیرد. این مسجد در سال ۱۵۸۰ میلادی بنا شده و از آن زمان تاکنون به‌ عنوان یکی از زیباترین مساجد استانبول شناخته می‌شود.

کاخ های عثمانی تنگه بسفر

برای شما از زیبایی‌های بسفر و آب‌‌های خروشان آن گفتیم. این زیبایی‌ها باعث شده تا بسفر از زمان قدیم تا امروز به یکی از مناطق اشرافی استانبول تبدیل شود. به همین منظور در حوالی بسفر تا دلتان بخواهد کاخ‌های باشکوه و عمارت‌های اعیانی وجود دارد. کاخ توپکاپی، گل سرسبد کاخ‌های بسفر به حساب می‌آید. این کاخ در سده چهاردهم میلادی به فرمان سلطان محمد دوم ساخته شده است. کاخ توپقاپی در سده پانزده تا نوزده میلادی مرکز سیاسی پادشاهی عثمانی شناخته می‌شد. کاخ توپقاپی به رغم گذشت زمان، جلال‌وشکوه خود را حفظ کرده است. به همین دلیل گردشگران از گوشه‌و‌کنار دنیا راه تنگه بسفر را در پیش می‌گیرند تا زیبایی‌های این کاخ را از نزدیک ببینند.

کاخ سیرگان یکی دیگر از کاخ‌های تماشایی در اطراف بسفر است. جالب اینکه این کاخ اکنون به هتلی ۵ ستاره تبدیل شده است. به همین دلیل اگر دنبال بهترین هتل های استانبول هستید و می‌خواهید به تنگه بسفر نزدیک باشید، کاخ سیرگان انتخاب بسیار مناسبی برای شماست.

برج های تنگه بسفر

استانبولی‌های قدیم برای اینکه اشراف کاملی به بسفر داشته باشند، برج‌های بلندی در این منطقه احداث کرده‌اند. این برج‌ها اکنون به جاذبه های گردشگری استانبول تبدیل شده‌اند. یکی از زیباترین برج های استانبول، برج دختر است. این برج رازهای سربه‌مهری را در سینه دارد. برج دختر در وسط آب‌های خروشان بسفر واقع شده است.

برج گالاتا دیگر برج‌ تماشایی است که در بسفر خودنمایی می‌کند. این برج با ۹ طبقه، یکی از بلندترین برج‌های قدیمی استانبول به حساب می‌آید. طبقه بالایی برج گالاتا نمایی از تنگه بسفر پیش روی شما قرار می‌دهد که از دیدن آن سیر نخواهید شد. جالب اینجاست به رغم اینکه با برجی قدیمی روبه‌رو هستیم، برج گالاتا تا بالاترین طبقه آسانسور دارد. این روزها رستورانی زیبا با غذاهای خوشمزه در طبقه بالایی برج گالاتا جا خوش کرده است.

آکواریوم استانبول

زیبایی آب‌های بسفر به اندازه‌ای است که هوس می‌کنید بیشتر از دنیای زیر آب ببینید. اینجاست که آکواریوم استانبول با فاصله‌ای چند قدمی از بسفر، گردشگران را فرا می‌خواند. آکواریوم استانبول با ساختمانی دوطبقه‌ای، نزدیک به ۱۵۰۰ گونه جانور دریایی را در خود جای داده است. این آکواریوم حدود ۲۲هزار مترمربع وسعت دارد. به لطف این مساحت زیاد، شرایط دریایی قسمت‌های مهم دنیا مانند اقیانوس اطلس، کانال پاناما، اقیانوس آرام و تنگه جبل الطارق در آکواریوم استانبول شبیه‌سازی شده است. از آنجایی که آکواریوم استانبول فاصله چندانی با بسفر ندارد، حیف است سری به این منطقه بزنید و از آکواریوم استانبول دیدن نکنید.

امکانات گردشگری تنگه بسفر

بسفر یکی از پرگردشگرترین مکان های دیدنی استانبول است. به همین دلیل طیف گسترده‌ای از بهترین امکانات گردشگری در این ناحیه پیش روی گردشگران قرار دارد. بهترین رستوران‌ها، هتل‌ها و سرگرمی‌های استانبول در بسفر انتظار گردشگران را می‌کشد. این منطقه به لحاظ امنیت نیز یکی از امن‌ترین قسمت‌های گردشگری استانبول است. در اطراف بسفر انواع امکانات بهداشتی، رفاهی و پزشکی وجود دارد. به لحاظ سرگرمی و تفریح نیز هرچقدر از امکانات گردشگری بسفر بگوییم، کم گفته‌ایم. به لطف این شرایط می‌توانید با خیال راحت سری به بسفر بزنید و غمی برای امکانات گردشگری نداشته باشید.

هتل های تنگه بسفر

بسفر در کنار اینکه منطقه‌ای پرگردشگر است، یکی از قسمت‌های اشرافی استانبول به حساب می‌آید. این شرایط باعث شده تا در قسمت‌های آسیایی و اروپایی استانبول که فاصله کمی با بسفر دارد، بهترین هتل های استانبول قد علم کنند. بعضی از این هتل‌ها در ساختمان‌های اعیانی و قدیمی ایجاد شده‌اند. برای نمونه می‌توان به هتل کاخ چراغان استانبول اشاره کرد. همان‌گونه که از نام این مکان پیداست، قبلاً کاخی زیبا بود. این روزها کاخ چراغان تغییر کاربری داده و به هتلی ۵ ستاره تبدیل شده است. هتل گرند حیات استانبول، هتل هلیتون بسفروس استانبول، هتل دیوان استانبول و هتل ببک استانبول از بهترین هتل های مشرف به بسفر به حساب می‌آیند.

بهترین زمان بازدید از تنگه بسفر

وقتی صحبت از تنگه‌ای با آب‌های خروشان به میان می‌آید، به‌راحتی متوجه خواهید شد که فصل‌های گرم بهترین زمان برای بازدید از بسفر است. بسفر بهارهای دل‌انگیزی دارد. در این فصل نسیم خنکی که از آب‌های تنگه می‌گذرد، نوازشگر وجود نازنین گردشگران است. انصافاً باید گفت بسفر تابستان‌های باصفایی دارد. پیشنهاد می‌‌کنیم اگر تابستان راهی استانبول شدید، یک شب کامل را به گردشگری در بسفر اختصاص دهید. چراغ‌‌های کشتی‌ها، شب‌های بسفر را ستاره‌باران می‌کند. پاییز هم بسفر تماشایی است. با این حال اگر سرمایی هستید، بهتر است فصل‌های گرم‌تر را برای سفر استانبول انتخاب کنید. بسفر زمستان‌ها چندان صفایی ندارد؛ اما از آنجایی که هزینه گردشگری در زمستان‌های استانبول کمتر است، به گردشگرانی که می‌خواهند سفر ارزان استانبول را تجربه کنند، مسافرت زمستانی به استانبول و گشت‌و‌گذار در بسفر را پیشنهاد می‌کنیم.

اطلاعات بازدید از تنگه بسفر

از آنجایی که زیبایی‌های تنگه بسفر پایانی ندارد، نمی‌توان زمان‌بندی دقیقی برای گردشگری در این مکان مشخص کرد. بهتر است وقت کافی برای گشت‌و‌گذار در بسفر کنار بگذارید و اجازه دهید در این منطقه هر چه پیش آمد، خوش آید. خوشبختانه دست گردشگران برای کاهش یا افزایش هزینه‌های گردشگری در بسفر باز است. در این منطقه از قیمت گزاف هتل‌های بسفر که بگذریم، دیگر تفریحات را می‌توانید بر اساس بودجه‌بندی که برای سفر استانبول در نظر گرفته‌اید، انتخاب کنید.

بهترین مسیر دسترسی به تنگه بسفر

در میدان تکسیم و بشیکتاش، اتوبوس‌های شهری انتظار گردشگران را می‌کشند تا آن‌ها را به بسفر برسانند. برای رسیدن به بسفر با تراموا نیز باید در ایستگاه کاباتاش سوار تراموا شوید. اگر هم عجله دارید و نگران هزینه‌های حمل‌ و نقل در استانبول نیستید، کافی است تاکسی بگیرید و در یک چشم به هم زدن به بسفر برسید.

تنگه بسفر یکی از جاذبه های گردشگری استانبول است که باید گشت‌و‌گذاری جانانه در آن داشته باشید. امیدواریم اطلاعاتی که از این تنگه با شما در میان گذاشتیم، گشت‌و‌گذار در بسفر را به مسافرتی خاطره‌انگیز تبدیل کند. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از بسفر و تنگه زیبای آن دارید، این اطلاعات را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

تنگه بسفر در منطقه میان قسمت آسیایی و قسمت اروپایی استانبول واقع شده است.

برای رسیدن به این تنگه در میدان‌های تکسیم و بشیکتاش سوار اتوبوس شهری شوید و راه تنگه بسفر را در پیش بگیرید.

تنگه بسفر بهارهای دل‌انگیز، تابستان‌های باصفا و پاییزی فراموش‌نشدنی دارد.

کشتی کروز، قایق‌های تفریحی، بازدید از کاخ‌ها و برج‌های باستانی و صرف غذاهای دریایی در رستوران‌هایی با نمایی به آب‌های تنگه بسفر از بهترین تفریحات این منطقه به حساب می‌آید.

محله‌های ببک، اورتاکوی و میرگان از محله‌ های نزدیک به تنگه بسفر هستند.

در این تنگه هر امکانات رفاهی و گردشگری که فکرش را بکنید برای مسافران مهیاست.

 

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.