رودخانه پنج دره مشهد | رودخانه‌ای که از دل دشت ارغوان می‌گذرد

2

رودخانه پنج دره مشهد مکانی زیبا برای گردشگرانی است که از تماشای هنرنمایی مادر طبیعت سیر نمی‌شوند. این رودخانه در منطقه ییلاقی و دلگشای طرقبه مشهد واقع شده است. طرقبه تا جایی که دلتان بخواهد جاهای دیدنی دارد. به لطف این شرایط فرصتی برای گشت‌و‌گذار در دیگر جاهای دیدنی مشهد پیدا می‌کنید. پنج دره از آن دسته رودخانه‌های زیبای اطراف مشهد است که مسیری پرپیچ‌و‌خم دارد. به همین دلیل به گردشگرانی که از قدم‌زدن در امتداد رودخانه لذت می‌برند، سیاحت در پنج دره را پیشنهاد می‌‌کنیم. گشت‌و‌گذار در اطراف رودخانه پنج دره زمانی بیشتر خوش می‌گذرد که اطلاعات کاملی از این رودخانه داشته باشید. در این متن اطلاعات سودمندی از رودخانه پنج دره مطرح می‌کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، رودخانه‌گردی جانانه‌ای را در پنج دره تجربه کنید و با کوله‌باری از خاطره‌های خوش به دیار خود باز گردید.

رودخانه پنج دره مشهد کجاست؟

رودخانه پنج دره در منطقه زیبای طرقبه مشهد قرار دارد. این منطقه یکی از معروف ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است. طرقبه چیزی حدود ۱۸ کیلومتر از مشهد دورتر است. خوشبختانه منطقه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم مسیر سرراستی از مشهد دارد. برای رسیدن به طرقبه باید در هر کجای مشهد که هستید خودتان را به بلوار وکیل آباد برسانید. این بلوار یکی از بزرگ‌ترین بلوارهای مشهد است و مترو، اتوبوس و تاکسی دارد. در نتیجه مشکلی برای رسیدن به بلوار وکیل آباد پیدا نمی‌‌کنید. به بلوار وکیل آباد که رسیدید، مسیر انتهای غرب این بلوار را در پیش بگیرید. در این مسیر چشم شما به تابلو طرقبه می‌افتد. این راه را ادامه دهید تا به طرقبه برسید. در طرقبه راه منطقه طرقدر را در پیش بگیرید. به این منطقه که رسیدید، راهی روستای کلاته آهن شوید. از این روستا تا رودخانه پنج دره راه چندانی ندارید. در انتهای این متن درباره مسیر دسترسی به رودخانه پنج دره بیشتر صحبت می‌کنیم.

معرفی رودخانه پنج دره مشهد

رودخانه پنج دره مشهد

رودخانه پنج دره از کوه‌ سربه‌فلک‌کشیده فلسکه سرچشمه می‌گیرید. این کوه در رشته‌ کوه‌‌های بینالود قرار دارد. آب این رودخانه در دامنه کوه روان می‌شود و به دره زیبای ارغوان می‌رسد. این دره یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف مشهد به حساب می‌آید. جاری‌شدن پنج دره در کوه‌و‌کمر باعث شده تا این رودخانه پیچ‌و‌خم‌های بی‌شماری داشته باشد. رودخانه پنج دره با گذر از این پیچ‌و‌خم‌‌ها به باغهای پنج دره می‌رسد. سپس به رود دیگری که در روستای کلاته آهن جاری است می‌ریزد. در نهایت آب این رودخانه‌ها به رودخانه بار روان می‌شود تا باغ‌های تشنه را سیراب کند. در نهایت نیز رودخانه پنج دره به بند گلستان روان می‌شود تا سدی تماشایی را در منطقه طرقبه ایجاد کند.

پنج دره در طول مسیر خود پوشش گیاهی سرسبزی را ایجاد کرده است. در گوشه‌و‌کنار مسیر این رودخانه درخت‌های اوروس خودنمایی می‌کند. گاهی اوقات تراکم این درخت‌ها به اندازه‌ای است که جنگلی کوچک را تشکیل می‌دهد. دره ارغوان نیز در مسیر این رودخانه قرار دارد و منظره‌ای تماشایی و شاعرانه پیش روی طبیعت‌دوست‌ها قرار می‌دهد. در طول مسیر رودخانه پنج دره به هر کجا که نگاه کنید، چشمتان به گیاهان زیبایی مانند نسترن وحشی، زرشک، گل گزی و شیرخشت روشن می‌شود. به علاقه‌مندان گیاهان دارویی نیز این نوید را بدهیم که در مسیر رود پنج دره تا دلتان بخوهد بنفشه مطهر، گل گندم، پونه و اسطوخودوس رشد می‌کند. برای شما گفتیم که پنج دره از ارتفاعات بینالود سرچشمه می‌گیرد. در این ارتفاعات حیوانات درنده‌ای مانند گرگ، کفتار، روباه و شغال زندگی می‌کنند. با این حال اگر در مناطق پایین رودخانه گردشگری کنید،‌ بعید است چشمتان به این حیوانات بیفتد.

جاذبه های گردشگری رودخانه پنج دره مشهد

انصافاً باید گفت پنج دره در بین رودخانه های ایران جاذبه‌های تماشایی زیادی دارد. آب این رودخانه در بهار از همیشه خروشان‌تر است. به لطف این شرایط می‌توانید مسیر پنج دره را در پیش بگیرید و با این رود هم‌قدم شوید. تماشای منظره‌های سرسبز اطراف نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری رودخانه پنج دره به حساب می‌آید. مسیر این رودخانه به گونه‌ای است که هر زمان خسته شدید و هوس کمپ‌زدن کردید، می‌توانید بساط چای آتشی و خوراکی‌های کبابی را به راه بیندازید. از این جاذبه‌ها که بگذریم، به آب‌و‌هوای خوش این منطقه می‌رسیم. به گردشگرانی که می‌خواهند از آلودگی هوای مشهد دوری بگیرند و نفسی تازه کنند، پیشنهاد می‌کنیم سری به رودخانه پنج دره بزنند. آب‌و‌هوای خوش این منطقه جگر طبیعت‌دوست‌ها را صفا می‌دهد.

جاهای دیدنی نزدیک به رودخانه پنج دره مشهد

تصویری از چالیدره در مشهد

اجازه دهید خیالتان را راحت کنیم که منطقه طرقبه یکی از معروف‌ترین مراکز گردشگری در شمال شرق ایران است. به لطف قرارگیری پنج دره در این منطقه، هر زمان که اراده کنید می‌توانید رودخانه‌گردی را به پایان برسانید و راهی جاهای دیدنی طرقبه شوید. اگر راهی طرقبه شدید، حرف ما را زمین نیندازید و سری به چالیدره بزنید. در این مجموعه تفریحی انواع سرگرمی‌های آبی و تفریحات هیجان‌انگیز انتظار گردشگران را می‌کشد. پیست اتوموبیل‌رانی و سوارکاری از دیگر سرگرمی‌های هیجان‌انگیزی است که تجربه آن‌ها برای گردشگران خراسان رضوی خالی از لطف نخواهد بود. منطقه طرقبه روستاهای بسیار زیبا با اهالی باصفایی دارد. روستای کنگ، نغندر، جاغرق، دهبار، مایان ازغد و روستای حصار گلستان از روستاهایی است که طبیعت‌گردی شما را در رودخانه پنج دره کامل می‌کند.

آوازه رستوران‌های طرقبه در سرتاسر ایران پیچیده است. حیف است که راهی رودخانه پنج دره شوید و غذایی جانانه در یکی از بهترین رستوران های طرقبه به بدن نزنید. رستوران گنجعلی خان، رستوران آرتیمان و رستوران سران از بهترین مجموعه‌های غذایی در منطقه طرقبه و شاندیز به حساب می‌آیند. به آن دسته گردشگرانی که از طبیعت‌گردی سیر نمی‌شوند نیز گشت‌و‌گذار در پارک جنگلی وکیل آباد، بوستان سنگی کمر مقبولا، پارک جنگلی بهمن و پارک پونه را پیشنهاد می‌‌کنیم. به شما قول می‌دهیم گردشگری در جاهای دیدنی اطراف رودخانه پنج دره، عیشتان را در مشهد کامل کند.

بهترین زمان بازدید از رودخانه پنج دره مشهد

بهترین زمان بازدید از رودخانه پنج دره مشهد

قانون نانوشته‌ای درباره گردشگری در رودخانه های ایران وجود دارد که بر اساس آن، بهار بهترین فصل برای رودخانه‌گردی است. رودخانه پنج دره در بهار هر سال از همیشه پرآب‌تر می‌شود. محیط اطراف این رودخانه نیز رخت نو به تن می‌کند و جلوه‌ای سرسبز از هنرنمایی مادر طبیعت پیش روی گردشگران قرا می‌دهد. برای شما گفتیم که رودخانه پنج دره از دره زیبای ارغوان می‌‌گذرد. درخت‌های ارغوانِ این دره در اردیبهشت شکوفه می‌دهند تا این دره منظره‌ای عاشقانه پیدا کند.

بهترین زمان بازدید از رودخانه پنج دره مشهد

انصافاً باید گفت رودخانه پنج دره در تابستان نیز تماشایی است. تابستان ممکن است آب این رودخانه کمتر از بهار باشد، اما منظره‌های زیبای مناطق اطراف رودخانه این کم‌آبی را جبران می‌کند. رودخانه پنج دره تا اواسط پاییز تماشایی است. در پاییز برگ درختان رنگی طلایی پیدا می‌کند و جلوه‌ای شاعرانه به رودخانه پنج دره می‌دهد. زمستان‌های پنج دره حسابی سرد است و کرکره گردشگری در این ناحیه پایین کشیده می‌شود.

مسیر دسترسی به رودخانه پنج دره مشهد

بسته به علاقه‌ای که به طبیعت دارید، از دو مسیر می‌توانید به رودخانه پنج دره مشهد برسید. مسیر اول با خودرو طی می‌شود و طبیعت کمتری می‌بینید. در این مسیر باید پس از رسیدن به طرقبه، راه منطقه طرقدر را در پیش بگیرید و به روستای کلاته آهن برسید. به این روستا که رسیدید، جاده خاکی سمت چپ را ادامه دهید تا پس از ۲ کیلومتر به منطقه تفریحی برسید که رودخانه پنج دره در آن قرار دارد.

دومین مسیر، راهی است که با پای پیاده باید طی کنید. این راه دشوارتر، اما زیباتر است. در این مسیر باید به منطقه رودخانه بار در طرقبه بروید. سپس راه سرچشمه رودخانه را دنبال کنید تا به محل تلاقی دو رودخانه کوچک‌و‌بزرگ برسید. این مکان، ابتدای منطقه زیبای پنج دره است. سپس اگر حوصله داشتید، می‌‌توانید راه سمت راست را ادامه دهید تا به سرچشمه رود برسید.

رودخانه پنج دره مشهد با جاذبه‌‌های تماشایی و آب‌و‌هوایی خوش انتظار گردشگران عاشق طبیعت را می‌کشد. امیدواریم اطلاعاتی که از رودخانه پنج دره آماده کرده‌ایم، گشت‌و‌گذار شما در پنج دره را به گردشگری خاطره‌سازی تبدیل کند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرین از گردشگری در جاهای دیدنی مشهد دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

رودخانه پنج دره در منطقه ییلاقی طرقبه مشهد قرار دارد.

مسیری پرپیچ‌و‌خم، طبیعتی سرسبز و آبی زلال از ویژگی‌های اصلی رودخانه پنج دره به حساب می‌آید.

مجموعه تفریحی چالیدره، پارک جنگلی وکیل آباد، پیست اتوموبیل‌رانی و رستوران‌های طرقبه از جاهای است که فاصله کمی با رودخانه پنج دره دارد.

رودخانه پنج دره در بهار از همیشه زیباتر است. گردشگری در تابستان تا اواسط پاییز نیز در این رودخانه خوش می‌گذرد.

باید پس از رسیدن به طرقبه، راه منطقه طرقدر را در پیش بگیرید و به روستای کلاته آهن برسید. به این روستا که رسیدید، جاده خاکی سمت چپ را ادامه دهید تا پس از ۲ کیلومتر به منطقه تفریحی برسید که رودخانه پنج دره در آن قرار دارد.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. عسل می گوید

    هنر کردین اینجور جاهارو یاد مردم میدین؟ جز تخریب و کثیفی چی برامون به ارمغان میارن؟ این سایت همه چیزش دروغه من چند بار رفتم اونجا اصلا اینجور زیبا و تمیز نیست اون عکسا ک گذاشته از مناظر شمال کشوره

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. ممنونیم که دغدغه و نظرتون رو گذاشتید. ما هم در ادامه دل‌نگرانی شما از همه مردم خواهش می‌کنیم وقتی به جایی سفر می‌کنند، حرمت میزبان رو نگه دارند و به طبیعت آسیب نرسونند.
      درباره عکس‌ها هم باید بگم که همه با تصاویر موجود در گوگل‌مپ مقایسه می‌شن و البته متن رو هم معمولاً افرادی می‌نویسند که بومی همون منطقه هستند و حداقل یه بار به اون جاذبه سر زدند؛ با این توضیح فکر کنم قشنگ نباشه که نادانسته، قضاوت کنیم و بگیم هر چی در این مجله درج می‌شه، دروغه!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.