بندر گواتر | ناشناخته ای در حاشیه دریای عمان

2

بندر گَواتَر یکی از مناطق مرزی ایران در استان سیستان و بلوچستان است که با وجود جاذبه‌های فراوان گردشگری، ناشناخته مانده. بندر گواتر که به آن خلیج گواتر هم می‌گویند در حاشیه آب‌های دریای عمان قرار دارد و یکی از جواهرات گنجینه جغرافیای جنوبی ایران محسوب می‌شود. اگر آشنایی با این بندر برای شما هم جالب است و دوست دارید با جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری آن آشنا شوید، در این مطلب همسفر ره بال باشید تا با هم به خلیج گواتر برویم و این منطقه مرزی را بهتر بشناسیم.

بندر گواتر کجاست؟

بلافاصله بعد از شنیدن نام این بندر، خیلی افراد می‌پرسند که خلیج گواتر کجاست. بندر گواتر از جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان است که در چابهار واقع شده است. این بندر در فصل‌های سرد سال، آب‌وهوایی معتدل داشته و یکی از بهترین بندرهای ایران در جغرافیای جنوب شرقی ایران محسوب می‌شود. اگر دقیق‌تر بخواهید بدانید، باید بگوییم این بندر در طول ساحل مکران و در مرز ایران و پاکستان واقع شده است. موقعیت جغرافیایی این بندر، میان خلیج چابهار در ایران و بندر گوادر در پاکستان است. در غرب این خلیج، ساحل زیبای بریس جا خوش کرده و در شرق آن سواحل پاکستان ‌روی نقشه دیده می‌شود. فاصله خلیج گواتر از چابهار در حدود ۱۰۰ کیلومتر است.

این خلیج در شرق چابهار قرار دارد و ایرانشهر در شمال آن واقع شده است. برای آنکه از ایرانشهر به بندر برسید، باید حدود ۴۰۰ کیلومتر به سمت جنوب برانید. بندرعباس در شمال غربی بندر گواتر با فاصله ۷۷۰کیلومتری است. دو شهر بم و کرمان نیز در شمال غربی گواتر به ترتیب با فاصله‌های تقریبی ۷۵۰ و ۹۳۰ کیلومتر واقع شده‌اند. اگر از زاهدان به سمت این بندر راهی شوید، باید حدود ۷۰۰ کیلومتر به سمت جنوب حرکت کنید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی چابهار، روی لینک زیر کلیک کنید:

جاذبه های طبیعی بندر گواتر

تصویری از سه جاذبه گواتر

این بندر نقطه اشتراک دو رود از ایران و پاکستان است. «باهوکلات» از ایران و رود «نهردشت» از پاکستان، در این خلیج با هم یکی می‌شوند. ساحل طلایی و دریای آبی عمان، یکی از دلایل اصلی زیبایی خلیج گواتر است. دریایی خوش‌رنگ جنوبی ایران با پرتوهای پرقدرت و طلایی خورشید در این منطقه، تصویری بکر و تماشایی از خلیج گواتر در ذهنتان ثبت می‌کند و بدون شک با یک بار سفر، شیفته این منطقه بکر ساحلی خواهید شد. مهم‌ترین ویژگی ساحل این خلیج، دست‌نخورده ماندن آن و آلوده‌نشدن به تغییرات بشر است. در این ساحل طلایی شانس این را خواهید داشت که شاهد حرکت آرام خرچنگ‌های کوچک و بزرگی باشید که از دریا به خشکی آمده‌اند. اگر کمی خوش‌شانس‌تر باشید، شاید بتوانید لاک‌پشت‌های این ساحل را هم ببینید یا شاهد شنای دلفین‌ها باشید.

پرندگان مهاجر هم با سردشدن هوا، به بندر گواتر سفر می‌کنند و باعث زیبایی دوچندان این منطقه می‌شوند. آرامش این ساحل وصف‌نشدنی است و می‌توان ساعت‌ها در این منطقه دنج با طبیعت بکر خلوت کرد، به تماشای دریای آبی و خورشید طلایی نشست و از حضور پرندگان زیبای مهاجر، بر فراز آب لذت برد. از ویژگی‌های دیگر طبیعی و جغرافیایی خلیج گواتر، نزدیکی آن به جنگل های حرا است. این جنگل‌ها از گنجینه‌های مناطق جنوبی با آب‌وهوای گرم ایران محسوب می‌شوند که اکوسیستم جذابی دارند و شما شاهد جنگل در میان آب خواهید بود. بندر گواتر به دلیل همسایگی با این گنجینه ارزشمند، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

منبع درآمد مردمان گواتر

تصویری از منابع درآمد مردم خلیج گواتر

با وجود زیبایی منحصربه‌فرد بندر گواتر و آب‌وهوای معتدل و دلچسب آن در فصل‌های سرد سال، هنوز این بندر به‌عنوان یک مقصد گردشگری زمستانی برای مردم ناشناخته مانده است. به همین دلیل درآمد حاصل از صنعت گردشگری چندان در این منطقه مرزی رونق نگرفته است. زیبایی‌های طبیعی این خلیج کم از مناطق پربازدید جنوبی همچون قشم و کیش نیست و تنها تفاوت این مناطق با خلیج گواتر، امکانات رفاهی و امتیازات گردشگری آن است.

درآمد اصلی مردمان محلی و خونگرم بندر گواتر به ماهیگیری و حصیربافی محدود می‌شود. این منطقه یکی از مهم‌ترین مراکز پرورش میگو در کشور است. البته ناگفته نماند که امروزه حرفه ماهیگیری و پرورش میگو در گواتر، هرگز رونق سابق را ندارد و کسب درآمد از این حرفه دریایی، برای مردمان منطقه بسیار سخت شده است. بنابراین با سفر به بندر گواتر، علاوه بر لذت از طبیعت بی‌نظیر ساحلی، به رشد صنعت گردشگری و درآمدزایی مردمان این منطقه کمک بزرگی خواهید کرد.

بهترین زمان سفر به خلیج گواتر

نمایی از خلیج گواتر

بندر گواتر در جنوب شرقی ایران و در یکی از مناطق گرم کشورمان واقع شده است. بنابراین بهترین زمان سفر به این منطقه، با شروع فصل سرما آغاز می‌شود. اواسط پاییز تا اواسط بهار، بهترین زمانی است که می‌توانید بار و بندیلتان را ببندید و به سمت خلیج گواتر راهی شوید. در فصول سرد سال شانس این را خواهید داشت که در طول سفرتان، شاهد شکوه پرندگان مهاجر باشید و عکس‌های زیبایی از آن‌ها ثبت کنید. در ماه‌های فصل تابستان نیز خورشید و نور طلایی آن غوغا می‌کند و منظره‌ای رؤیایی به دریای آبی عمان و بندر گواتر می‌بخشد. پس اگر مشکلی با گرما ندارید یا به این نوع آب‌وهوا عادت دارید، فصل تابستان نیز برای شما می‌تواند زمان جذابی باشد. البته ناگفته نماند که گرمای بندر گواتر به شدت مناطق دیگر ساحلی جنوبی ایران نیست.

جاذبه‌های اطراف گواتر

تصویری از دو جاذبه اطراف گواتر

در سفرتان به بندر گواتر می‌توانید سراغ جاذبه‌های زیبا و تماشایی نزدیک به این منطقه هم بروید. بندر بریس از مناطق نزدیک به خلیج گواتر است که در غرب آن، با فاصله تقریبی ۴۰ کیلومتر واقع شده است. صخره عظیمی که در ساحل بندر بریس جا خوش کرده، به یکی از محبوب‌ترین مناطق برای گردشگران تبدیل شده است. در بلندای این صخره می‌توانید شاهد زیباترین مناظر دریای جنوب باشید. بریس در ۶۲ کیلومتری شرق چابهار واقع شده است.

دریاچه صورتی لیپار نیز از دیگر جاهای دیدنی اطراف زاهدان است که فاصله چندانی با بندر گواتر ندارد. این دریاچه در غرب گواتر با فاصله‌ای حدود ۸۰ کیلومتر واقع شده است. این دریاچه به دلیل وجود موجودات بسیار ریزی به‌نام پلانکتون به رنگ صورتی درآمده است و تبدیل به یکی از جاذبه‌های رؤیایی چابهار شده است. این دریاچه در ۲۰ کیلومتری شرق چابهار واقع شده است. کوه های مریخی یا مینیاتوری هم از دیگر جاذبه‌های چابهار است که فاصله کمی با تالاب لیپار دارد. پیشنهاد می‌کنیم که از دیدن این جاذبه غافل نشوید. با تماشای این کوه‌ها تصور خواهید کرد که وارد سیاره‌ای دیگر شده‌اید و از طرح عجیب‌وغریب این منطقه شگفت‌زده خواهید شد.

اقامت در بندر گواتر

نمایی از خلیج گواتر

اگر قصد دارید که به بندر گواتر سفر کنید، اصلاً نگران محل اقامت خود نباشید. در اطراف این بندر هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی وجود دارند که می‌توانید شب را در آنجا سپری کنید. همچنین هتل‌های چابهار نیز از دیگر گزینه‌های اقامتی این سفر محسوب می‌شوند.

دسترسی به خلیج گواتر


برای رفتن به خلیج گواتر می‌توانید خودتان را از طریق خطوط هوایی یا مسیرهای زمینی به سیستان و بلوچستان و پس از آن به چابهار برسانید و سپس از این شهر حدود ۱۰۰ کیلومتر به سمت شرق در جاده ساحلی حرکت کنید. همچنین از طریق خطوط هوایی یا مسیرهای زمینی به سمت جنوب ایران می‌توانید وارد شهرهای زاهدان، کرمان و بم بشوید و از این مناطق به سمت بندر گواتر به راه بیفتید و در مسیر جنوب برانید.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24ساعته
آدرساستان سیستان و بلوچستان، 100کیلومتری شرق چابهار.

امیدوارم با خواندن این مطلب توجیه شده باشید که حتماً در زمان مناسب به بندر گواتر سفر کنید و از ماجراجویی در طبیعتی رؤیایی و حضور در میان مردمان خونگرم لذت ببرید. البته اگر قبلاً به خلیج گواتر سفر کرده‌اید، حتماً از تجربه‌های زیبای خودتان برای ما و سایر مخاطبان خوب ره بال آسمان بنویسید.

5/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. javidi1351@yahoo.com می گوید

    باسلام به دوستانی که قصد سفر با خودرو دارند خاطر نشان می کنم حتما به فکر تهیه بنزین باشند چون در استان سیستان کارت سوخت ماشینهای شهرستانهای دیگر غیر فعال هستند و یک گالن بنزین 20لیتری360.000تومان قیمت داره.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنونیم برای توضیحی که دادید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.