کاخ چای خوران چالوس | یک فنجان چای پهلوی

2

جاده کندوان را که پشت سر بگذارید، پهنه آبی دریا ورودتان را به خطه شمال «خوش‌آمد» می‌گوید. در بین شهرهای شمالی انتخابتان که چالوس باشد، سفری لذت‌بخش را تجربه می‌کنید. برای گشت‌وگذار در این شهر، پیشنهاد ما بازدید از کاخ چای خوران است.

کاخ چای خوران کجاست؟

چالوس را دیگر همه می‌شناسند و اسمش به گوششان خورده است. برای بازدید از کاخ چای خوران باید به این شهر خوش‌آب‌وهوا در شمال ایران بروید. چالوس از شهرهای غربی استان مازندارن است. می‌توانید در میدان معلم چالوس و در نزدیکی جاده اصلی، کاخ چای خوران را پیدا کنید.

معرفی کاخ چای خوران چالوس

عکس معرفی کاخ چای خوران چالوس

رضاشاه در زمان حکومتش بناهای فراوانی ساخت. کاخ چای خوران چالوس هم یکی از آن‌ها است. این کاخ حدود ۴هزار مترمربع وسعت دارد. عمارت چای خوران را روی دامنه کوه ساخته‌اند. محل ساخت عمارت، ارتفاع بیشتری نسبت به شهر دارد. به همین خاطر افراد محلی این منطقه را به محوطه کاخ می‌شناسند. هر طرف محوطه را که نگاه کنید، نشانی از سرسبزی شمال می‌بینید.

آن زمان رضاشاه علاقه خاصی به سبک معماری اروپایی داشت. به همین خاطر دستور داد تا کاخ را باب میلش بسازند. اگر کاخ شاه رامسر را دیده باشید‌، متوجه می‌شوید که عمارت چای خوران تشریفات کمتری دارد؛ اما می‌شود گچ‌بری‌های چشم‌نوازی را در نمای این بنا دید. داشتن حوض و آب‌نما هم از بخش‌های واجب عمارت‌های شاهانه بود. حوضی دایره‌ای با طرحی زیبا در جلوی عمارت وجود دارد. از دو طرف حوض پله‌هایی سنگی ساخته‌اند که رفت‌وآمد را راحت‌تر می‌کند.

بخش‌های مختلف کاخ

کاخ چای خوران چالوس را یک طبقه‌ای ساخته‌اند و یک زیرزمین هم دارد. می‌شود از دو ورودی شرقی و غربی به داخل عمارت رفت. فضای داخل ساختمان به دو بخش اصلی و خدماتی تقسیم می‌شود.

  • بخش اصلی کاخ چای خوران

عکس بخش اصلی کاخ چای خوران

ملاقات‌های شاه با وزیرها در بخش اصلی کاخ بود. در این بخش دو تالار مربعی در طرف شمالی عمارت، ساخته‌اند. یک تالار مستطیلی هم در طرف شمالی-جنوبی است. بخش اصلی به بالکن عمارت راه دارد. در کنار ستون‌های بالکن، می‌شود عکس‌های زیبایی گرفت. روزی رضاشاه هم در این بالکن قدمی می‌زد. چای می‌نوشید و سبیلش را تاب می‌داد.

  • بخش خدماتی

عکس ایوان کاخ چای خوران چالوس

خدمتکارها در بخش‌خدماتی، اسباب پذیرایی شاه و مهمان‌هایش را فراهم می‌کردند. راهرویی، این بخش را به بخش اصلی عمارت وصل می‌کند. بخش خدماتی دارای آبدارخانه، دو اتاق و ایوان‌های شرقی و غربی است.

تاریخچه کاخ چای خوران چالوس

ایرانی‌ها هرجایی باشند، چایشان به راه است. البته چای یک پدیده در آن سال‌هایی که کاخ بنا شد، چای یک پدیده نوظهور بود. به مرور زمان، نوشیدن چای در ایران رواج پیدا کرد و کم‌کم بخشی از فرهنگ ما شد. رضاشاه پهلوی هم در دوره حکومتش، به این سنت اهمیت زیادی داد. او دستور داد کاخی بسازند تا سنت نوشیدن چای، در ایران حفظ شود. رضاشاه در مسیر رفت‌وآمدش معمولاً سری به این کاخ می‌زد و زمان کمی را در آن می‌گذراند. به همین خاطر اسم این عمارت را عمارت چای خوران گذاشتند.

  • بعد از انقلاب

قدمت کاخ چای خوران به سال 1298 بر می‌گردد. بعد از انقلاب، از این عمارت به‌عنوان پادگان استفاده می‌کردند؛ اما در حال حاضر عمارت چای خوران در دست بخشی خصوصی است. بخش خصوصی، عمارت چای خوران را بازسازی کرده است و برنامه‌های جدیدی برای این عمارت دارد.

جاهای دیدنی نزدیک به کاخ چای خوران

اگر سفر به شمال برایتان در ویلانشینی خلاصه نمی‌شود، می‌توانید از جاهای زیادی، دیدن کنید. شمال‌گردی با گشت‌وگذارش خاطره می‌شود.

  • مرداب هسل

مرداب هسل، مردابی صورتی در دل جنگل‌های چالوس است؛ البته گاهی هم به رنگ قرمز یا سبز در می‌آید. اگر طبیعت‌گرد حرفه‌ای باشید، بازدید از این تالاب برایتان هیجان‌انگیز می‌شود. مرداب هسل را به تالاب کَنیچال هم می‌شناسند. هر زمان از سال، طبیعت اطراف تالاب تماشایی است. برای رسیدن به این مرداب باید به روستای سینوا در 10کیلومتری چالوس بروید.

  • پارک جنگلی چالوس

عکس پارک جنگلی فین چالوس

برای گشت‌وگذار و پیک‌نیک در جنگل، پارک جنگلی چالوس جای خوبی است. امکاناتی مثل آلاچیق، زمین بازی، میز و نیمکت هم دارد. رودخانه‌ای از کنار این پارک می‌گذرد و حال‌هوای پارک را دلنشین‌تر می‌کند.

  • نمک آبرود

عکس بهترین زمان بازدید تله کابین نمک آبرود

شهرهای شمالی، فاصله زیادی از هم ندارند. می‌توانید در مدت اقامتتان از جاهای بیشتری، دیدن کنید. یک تیر و چند نشان می‌شود. نمک آبرود در نزدیکی چالوس است و بعد از 17 کیلومتر به آنجا می‌رسید. این شهر کوچک است؛ اما جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد. حواس‌جمع که از کنار این شهر بگذرید، خط تله‌کابین‌ها را روی دامنه کوه می‌بینید. اگر ترسی از ارتفاع ندارید، امتحانش کنید. در حین بالارفتن از دامنه کوه، چشم‌انداز دریا تماشایی است. تفریح‌های دیگری مثل زیپ لاین، پل معلق، سورتمه، پینت‌بال، کارتینگ را در پارک جنگلی نمک آبرود تجربه کنید. اگر مشتاق تفریح‌های آبی هستید، سری به پارک ساحلی بزنید. شاتل، پاراسل، قایق‌سواری، جت اسکی در پارک، طرفدار زیادی دارد. کودکان هم می‌توانند در شهربازی سرگرم شوند. اطلاعات بیشتر درباره جاهای دیدنی نمک آبرود را در صفحه دیگری از ره بال آسمان بخوانید.

  • ساحل رادیو دریا

از زیباترین جاهای دیدنی چالوس، ساحل رادیو دریا است؛ پس حالا که تا کاخ چای خوران آمده‌ایم، بهتر است سری به آن بزنیم. قدم‌زدن در ساحل شنی رادیو دریا لذت خاصی دارد. هوا هم که آفتابی باشد، می‌شود دل به آب زد؛ البته دریا شناگر ماهر می‌خواهد و دریای شمال چاه‌های پنهان دارد؛ پس فقط در منطقه‌های مشخص شده شنا کنید. در زمان طلوع یا غروب خورشید، تصویر دریا دیدنی است. عکس‌های زیبایی نصیبتان می‌شود.
دیگر جاهای دیدنی چالوس را برایتان می‌گذارم.

  • پارک جنگلی فین چالوس؛
  • دریاچه سد دریوک؛
  • پل زغال؛
  • دریاچه ولشت؛
  • کاروانسرای سنگی پای قله کندوان.

بهترین زمان بازدید

شمال هر فصلش دیدنی است. با شروع بهار این خطه، غرق در عطر بهارنارنج‌و شکوفه‌ها می‌شود. تابستان هم که باشد، گشت‌وگذار کنار دریا و در بلندی‌های کوه صفای خودش را دارد. اگر هوای بارانی و ابری را دوست دارید، پاییز هم انتخاب خوبی است. طبیعت به مخلوطی از رنگ‌های زرد و قرمز و نارنجی در می‌آید. در همه‌جا می‌توان بوی خاک نم‌زده را حس کرد. زمستان‌هایش اغلب سرد و بارانی است و بلندی‌ها از برف پوشیده می‌شود. شما کدام را فصل را برای دیدن کاخ چای خوران انتخاب می‌کنید؟

اقامت

خوبی سفر به شمال این است که برای اقامت حق انتخاب فراوانی دارید. هتل، سوییت‌، ویلاهای اجاره‌ای و اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیادی مهیاست. حالا که برای دیدن کاخ چای خوران تا شمال رفته‌اید، دستتان برای انتخاب باز است.

  • هتل ونوس پلاس چالوس

عکس بهترین زمان بازید هتل ونوس پلاس چالوس

اگر دوست دارید در هتل بمانید، پیشنهاد ما هتل ونوس پلاس است. این هتل در دامنه کوه البرز است و چشم‌اندازه ویژه‌ای به کوه دارد. کافی است هوا مه‌آلود باشد تا رویایی‌ترین تصویر را از پنجره اتاقتان ببینید. اگر مشتاقید اطلاعات بیشتری درباره هتل داشته باشید، مقاله‌اش را بخوانید.

دیگر جاهای اقامتی چالوس را برایتان می‌گذارم. انتخابش پای خودتان باشد.

  • هتل آزادی خزر چالوس؛
  • هتل آپارتمان فلامینگو؛
  • هتل کوروش چالوس؛
  • هتل ساحلی نارین چالوس؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی حاجی سید چالوس؛
  • مجتمع اقامتی در ساحل آرام چالوس؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی ننه گل ابرو چالوس.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به کاخ چای خوران، باید به چالوس بروید. اگر مسیر حرکتتان از تهران باشد، نزدیک‌ترین راه جاده کندوان است. از تهران تا چالوس حدود 197 کیلومتر را باید رانندگی کنید. مسیر را تا میدان معلم چالوس ادامه بدهید. محلی‌ها میدان معلم را به میدان مخابرات چالوس هم می‌شناسند. به طرف خروجی جنوبی میدان بروید. از پارک معلم که گذشتید، به خیابانی با شیب زیاد می‌رسید. این خیابان را ادامه دهید، در ورودی کاخ را می‌بینید.

هزینه ورودی30هزار تومان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان مازندران ، چالوس

کاخ چای خوران چالوس، بنایی زیبا است که از دوره پهلوی به یادگار مانده است. هر چه از آن می‌دانستیم برایتان گفتیم. تجربه این سفر مجازی با ره بال آسمان برایتان مفید بود؟ اگر در سفرهای قبلی از این عمارت دیدن کرده‌اید، تجربه‌هایتان را در کامنت‌ها بنویسید. مشتاق خواندنشان هستیم.

4/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. مهدیه می گوید

    کی گفته رایگان من خودم چالوس زندگی میکنم
    چندروز پیش رفتم اونجا آزمون نفری 30تومن ورودی گرفتن

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام مهدیه عزیز، احتمالاً نظرشون عوض شده؛ چون توی مشخصات گوگل‌مپ هم زدند که رایگانه! بازم ممنونیم که این نکته رو یادآور شدید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.