روستای پالنگان | گردشگری در یکی از باصفاترین روستاهای پلکانی ایران

2

روستای پالنگان با معماری پلکانی و آب‌و‌هوای خوش در بین جاهای دیدنی استان کردستان خودنمایی می‌کند. زیبایی‌های این روستا به‌اندازه‌ای است که طرف‌داران به آن لقب بهشت گمشده داده‌اند. انصافاً هم باید گفت این لقب برازنده روستاست. پالنگان مردمان باصفایی دارد که هم‌صحبتی با آن‌ها لذت گردشگری را دوچندان می‌کند. این روستا فاصله کمی با بسیاری از جاهای دیدنی استان کردستان دارد. به‌لطف این شرایط گردشگران بی‌شماری را سراغ داریم که راه پالنگان را در پیش می‌گیرند. با این حال برای اینکه گردشگری در این روستا بیشتر خوش بگذرد، بهتر است قبل از سفر اطلاعاتی درباره پالنگان داشته باشید. در ادامه به برخی از ویژگی‌های گردشگری این روستا اشاره می‌کنیم. به شما قول می‌دهیم مطالعه این مطلب تا انتها گردشگری خاطره‌سازی را در سفر به غرب ایران برایتان به همراه داشته باشد.

روستای پالنگان کجاست؟

روستای پالنگان کجاست؟

استان کردستان شهرستانی خوش‌‌آب‌و‌هوا با نام کامیاران دارد. این شهرستان چیزی حدود ۷۰ کیلومتر از سنندج دورتر است. در ۵۷‌کیلومتری شهرستان کامیاران روستایی با مردمانی باصفا و طبیعتی تماشایی خودنمایی می‌کند. این روستا با نام پالنگان شناخته می‌شود. روستایی که از آن صحبت می‌کنیم فاصله کمی با دامنه ارتفاعات شاهو دارد. جنوب غربی این روستا را کوه‌های کل و سرلو و جنوب شرقی آن را گردنه زمان گریوه فرا گرفته است. قرارگیری این روستا در بین منطقه‌‌های کوهستانی استان کردستان باعث شده تا معماری پلکانی داشته باشد. روستای پالنگان چیزی حدود ۱۰۲۰ متر از سطح دریا بالاتر است. به‌لطف این ارتفاع، پالنگان آب‌و‌هوای بسیار مطبوعی دارد.

معرفی روستای پالنگان

روستای پالنگان کردستان

روستاهای ایران با سبک‌های مختلفی ساخته شده‌اند. بعضی از این سبک‌ها ریشه در فرهنگ مردمان آن دیار دارد. بعضی از سبک‌ها نیز به دلیل شرایط خاص جغرافیایی یا آب‌و‌هوایی یک منطقه ساخته شده‌اند. به همین دلیل اولین چیزی که در پالنگان خودنمایی می‌کند، معماری پلکانی این روستاست.در مشاهده معماری روستاهای پلکانی ایران متوجه می‌شوید که کلبه‌های روستا اغلب در قسمت‌های پایین دامنه کوه ساخته می‌شود. سپس در قسمت بالاتر کلبه‌ای دیگر قرار می‌گیرد.

روستای پالنگان در کردستان

از آنجایی که این کلبه‌ها در ارتفاعی بالاتر از یکدیگر قرار دارند، سقف کلبه پایین به حیاط کلبه بالا تبدیل می‌شود. به‌لطف چنین معماری کلبه‌های اهالی روستا در فاصله‌ای نزدیک به هم قرار می‌گیرند. در نتیجه رابطه‌ای دوستانه بین اهالی برقرار می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان معماری پلکانی را نشانه‌ای از سادگی و محبت بین اهالی یک روستا حکایت دارد. ماسوله مهم‌ترین روستای ایران با معماری پلکانی است. هورامان نیز منطقه‌ای در کردستان است که خانه‌های زیادی با معماری پلکانی دارد. به این روستا‌ها، روستای پالنگان را هم اضافه کنید. در این روستا هرچقدر که به کلبه‌های بالایی آن بروید، در ارتفاعی بیشتر قرار می‌گیرید و با منظره‌ای تماشایی‌تر روبه‌رو می‌شوید.

پالنگان آب‌و‌هوایی کوهستانی دارد. به همین دلیل اطراف این روستا را درخت‌های بلوط فرا گرفته است. جالب است بدانید خاک این منطقه برای رشد گیاهان دارویی مناسب است؛ درنتیجه در اطراف روستا تا چشم کار می‌کند بوته‌های گل‌ گاو‌زبان، خاکشیر، گل ختمی، بابونه و کاسنی مشاهده می‌شود. پالنگان مراتع سرسبزی دارد و گله‌داری یکی از حرفه‌های اصلی مردمان این منطقه است. اهالی این روستا نوروز هر سال جشن باشکوهی برگزار می‌کنند. جشن کوچ بهاری کوچ‌روان نیز یکی دیگر از جشن‌های مهم این منطقه است. در این ناحیه مراسم عروسی با رسم‌و‌رسوم‌ جالبی برگزار می‌شود. اگر در حین سفر به پالنگان با مراسم عروسی روبه‌رو شدید، حتماً با اجازه اهالی روستا در این مراسم شرکت کنید.

جاذبه های گردشگری روستای پالنگان

چشمه‌های جوشان، آبشارهای خروشان و اماکن تاریخی مهمی در پالنگان وجود دارد. جاهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم به‌عنوان بهترین جاذبه‌های گردشگری پالنگان شناخته می‌شود.

جاذبه های طبیعی روستای پالنگان

چشمه‌های جوشان پالنگان

چشمه‌های جوشان پالنگان

برای شما از طبیعت سرسبز پالنگان گفتیم. این طبیعت سرسبز به‌لطف چشمه‌های جوشانِ اطراف روستا ایجاد شده است. به هر گوشه‌ای از پالنگان که نظر کنید چشمتان به جمال چشمه‌ای جوشان روشن می‌شود. با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت در گوشه‌و‌کنار پالنگان چیزی حدود ۲۰ چشمه وجود دارد. از این تعداد، ۸ چشمه دائمی است و بقیه به‌عنوان چشمه‌های فصلی پالنگان شناخته می‌شوند. چشمه سید علاءالدین، خاتون و شیته از مهم‌ترین چشمه‌های پالنگان است. تمامی چشمه‌های پالنگان به داخل رودخانه‌های سیروان و تنگی‌ور جریان پیدا می‌کنند. این چشمه‌ها آبی گوارا دارند و سرشار از مواد معدنی هستند. حدود ۱۰ کیلومتر دورتر از پالنگان چشمه‌ای سرشار از املاح معدنی قرار دارد. ترکیبات معدنی این چشمه به‌اندازه‌ای است که رنگ آب آن را سفید کرده. این ترکیبات را بیشتر آهن و گوگرد تشکیل می‌دهد. اگر خدای ناکرده وجود نازنینتان گرفتار بیماری‌های پوستی، تنفسی و رماتیسمی است، حتماً سری به این چشمه بزنید.

آبشارهای خروشان روستای پالنگان

آبشارهای خروشان روستای پالنگان

برای شما از تعداد زیاد چشمه‌های پالنگان گفتیم. از طرف دیگر به این نکته اشاره کردیم که پالنگان روستایی در دامنه کوه است. به همین دلیل آب چشمه‌ها به سمت پایین سرازیر می‌شود و فروریختن آن از صخره‌ها، آبشارهای زیبایی را شکل می‌دهد. یکی از زیباترین این آبشارها شیخ عمر نام دارد. این آبشار در بین انبوهی از درختان سربه‌فلک‌کشیده قرار گرفته است. به همین دلیل در کنار آبی خروشان، منظره‌ای تماشایی دارد. آبشارهای پالنگان حدود نیم‌ساعت از روستا دورتر است. برای رسیدن به این آبشارها باید رودخانه را به سمت بال بروید تا به سرچشمه آبشارهای زیبای پالنگان برسید.

رودخانه‌های پالنگان

رودخانه‌های پالنگان

رودخانه خروشان تنگی ور از میان روستای پالنگان می‌گذرد. در شمال روستا نیز رود سیروان جریان دارد. رود سیروان یکی از مهم‌ترین رودهای غرب ایران به حساب می‌آید. رودخانه‌های قسمت‌های جنوب غربی، غرب و مرکز استان کردستان به‌هم‌پیوسته‌اند تا رود سیروان تشکیل شود. وجود این رودخانه جاذبه های گردشگری روستای پالنگان را دوچندان کرده است. در اطراف رودخانه پرنده‌های خوش‌الحان مشغول نغمه‌سرایی هستند. در رود سیروان ماهی‌‌های خوشمزه‌ای از خانواده کپور، وجود دارد. اگر اهل ماهیگیری هستید و می‌‌خواهید در سفر به روستای پالنگان خودتان را مهمان وعده‌ای ماهی خوشمزه کنید، در این سفر حتماً‌ لوازم ماهیگیری همراه داشته باشید.

بناهای تاریخی روستای پالنگان

قلعه پالنگان

در ۸۰۰متری جنوب روستای پالنگان قلعه‌ای باستانی خودنمایی می‌کند. این قلعه سالیان سال جان و مال مردمان روستا را در برابر دژخیمان حفظ کرده است. قلعه پالنگان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و یکی از جاهای دیدنی روستا به حساب می‌آید. تاریخ‌شناسان بر این باور هستند که این قلعه تا سده ۱۰ هجری قمری کاربرد داشته است. از آن زمان به بعد رفته‌رفته از کارایی این قلعه کاسته شد. در نتیجه این روزها قسمت‌های زیادی از قلعه پالنگان تخریب شده است. با این حال هنوز هم مکان‌هایی مانند دروازه و پل این قلعه سالم مانده است.

قبرستان پالنگان

قبرستان پالنگان

روستای پالنگان قدمتی به درازای تاریخ دارد. به همین دلیل قبرستان این روستا به یکی از جاهای تاریخی آن تبدیل شده. تاریخ ساخت قبرستانی که از آن صحبت می‌کنیم به سده هفتم یا هشتم هجری باز می‌گردد. در گوشه‌و‌کنار این قبرستان حکاکی‌هایی با خط کوفی مشاهده می‌شود. این حکاکی‌ها از تأثیر فرهنگ اسلامی در بین مردمان روستا حکایت دارد.

پل های تاریخی رودخانه تنگی‌ور

پل های تاریخی رودخانه تنگی‌ور

برای شما گفتیم که رودخانه تنگی ور یکی از رودخانه‌های مهم کردستان است که در روستای پالنگان جریان دارد. آب این رودخانه در فصل‌های بارندگی به‌اندازه‌ای خروشان می‌شود که اهالی روستا به‌راحتی از آن عبور نمی‌کنند. به همین دلیل مردمان این منطقه در روزگاران بسیار دور پل‌های تاریخی روی رودخانه تنگی‌ور احداث کرده‌اند. خوشبختانه قسمت‌های زیادی از این پل‌ها هنوز هم پابرجاست و می‌توان از آن بازدید کرد.

مرکز پرورش ماهی پالنگان

مرکز پرورش ماهی پالنگان

وجود رودخانه‌ها و چشمه‌های خروشان در پالنگان شرایطی مناسب برای احداث مرکز پرورش ماهی در این روستا فراهم کرده است. ماهی‌های خوشمزه‌ای در این مرکز پرورش داده می‌شود. جالب است بدانید قیمت‌ این ماهی‌ها نسبت به مراکز شهر بسیار ارزان‌تر است. در نتیجه اگر راهی روستای پالنگان شدید، حتماً سری به مرکز پرورش ماهی بزنید و چندین ماهی خوشمزه خریداری کنید. به شما قول می‌دهیم طعم خوش این ماهی‌ها برای همیشه زیر دندانتان باقی بماند. اکنون که صحبت از خوراکی‌های خوشمزه به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر به این نکته نیز اشاره کنیم که کدبانوهای پالنگان آش‌های بسیار خوش‌طعمی می‌پزند. آش غازینه، آش پریوله، آش شلمین و آش دوینه از آش‌های معروف این ناحیه به حساب می‌آید.

امکانات روستای پالنگان

تا مدتی پیش نام پالنگان به گوش علاقه‌مندان گشت‌و‌گذار در غرب ایران نخورده بود. با این حال آب‌و‌هوای خوش و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این روستا باعث شد تا پالنگان به یکی از مراکز گردشگری در استان کردستان تبدیل شود. به‌دنبال محبوبیت این منطقه در بین گردشگران، امکانات رفاهی مختلفی در روستای پالنگان ایجاد شده است. پالنگان به‌لحاظ امنیت نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و با منطقه‌ای روبه‌رو هستیم که مردمانی غیور و مهمان‌دوست دارد. اهالی این روستا با کشاورزی، دامداری، صنایع‌دستی و شیلات روزگار می‌گذرانند. در گوشه‌و‌کنار این منطقه باغ‌های میوه خودنمایی می‌کند. به همین دلیل اگر در تابستان راهی پالنگان شوید، فرصتی برای امتحان میوه‌‌های خوشمزه این منطقه پیدا می‌کنید. انار، هلو، زردآلو، انجیر از میوه‌های خوشمزه‌ای است که در باغ‌های پالنگان کشت می‌شود.

امکانات روستای پالنگان

لبنیات، دوغ و کشک نیز از دیگر محصولاتی است که می‌توانید از پالنگان به سوغات ببرید. جالب است بدانید پالنگان عسل‌های معروفی دارد. این عسل‌‌ها در کنار کیفیت، از قیمت مناسب‌تری نسبت به مراکز شهر برخوردار هستند. جالب‌تر اینکه پالنگان مردمان هنرمندی دارد. گیوه‌ و جاجیم‌ از مهم‌ترین صنایع‌دستی این روستا به حساب می‌آید. در این روستا هنری با نام موج‌بافی نیز رایج است. منظور از موج‌بافی، هنری است که با کمک آن روانداز بافته می‌شود. این روانداز‌ها از پشم درست شده و بسیار باکیفیت هستند. محصولاتی که با این هنر بافته می‌شود به‌عنوان سوغات در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. مغازه‌های کوچک، مسجد، خودپرداز، رستوران، قهوه‌خانه، سرویس‌بهداشتی و اقامتگاه‌های محلی از دیگر امکانات پالنگان است.

بهترین زمان بازدید از روستای پالنگان

روستای پالنگان در کردستان

علاقه‌مندان گردشگری در جاهای دیدنی کردستان به‌خوبی می‌دانند که این منطقه بهارهای دل‌انگیزی دارد. در بهار به هر کجای کردستان که بروید سرسبز و تماشایی است. جاذبه‌های گردشگری پالنگان در بهار دوچندان می‌شود. در همسایگی این روستا دشتی وسیع وجود دارد. این دشت در بهار هر سال لاله‌گون می‌شود. آبشار‌ها و چشمه‌های پالنگان نیز در بهار از همیشه پرآب‌تر است. پالنگان در تابستان نیز آن‌قدر گرم نمی‌شود که گردشگری در آن به شما خوش نگذرد. این منطقه تابستان‌های زیبایی دارد و گردشگری خاطره‌سازی را برای علاقه‌‌مندان رقم می‌زند. از آنجایی که با روستایی کوه‌پایه‌ای روبه‌رو هستیم، پالنگان در پاییز سرد می‌شود. به همین دلیل باید اعتراف کرد که گردشگری پاییزی در این منطقه چندان خوش نمی‌گذرد. زمستان نیز حرف سفر به پالنگان را نزنید. در این فصل پرنده در پالنگان پر نمی‌زند و چراغ گردشگری این ناحیه خاموش می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک به روستای پالنگان

روستای کامیاران

در اطراف پالنگان چندین روستای زیبا با اهالی مردم‌دوست وجود دارد. به گردشگرانی که از گشت‌و‌گذار در روستاهای ایران سیر نمی‌شوند، پیشنهاد می‌‌‌کنیم اگر سری به پالنگان زدید، حتماً از روستای کامیاران بازدید کنید. این روستا حدود ۵۰ کیلومتر از پالنگان دورتر است. روستای مریوان با فاصله ۸۵ کیلومتر نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک به پالنگان به حساب می‌آید. جالب است بدانید دریاچه‌ای آرام و تماشایی در فاصله ۸۹کیلومتری پالنگان وجود دارد. نام این دریاچه زریوار است و گردشگران بی‌شماری سالانه از آن بازدید می‌کنند.

نکات مهم برای بازدید از روستای پالنگان

روستای پالنگان در کردستان

از آنجایی که با روستایی کوه‌پایه‌ای روبه‌رو هستیم، حتماً در سفر به این روستا کفش مخصوص کوه‌پیمایی همراه داشته باشید. چادر برای کمپ‌زدن، لوازم روشن‌کردن آتش، تنقلات، کلاه آفتابگیر، کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی از دیگر لوازمی است که در سفر به پالنگان لازم می‌شود. بسته به فصلی که قصد سفر به این منطقه دارید، لباس مناسب بردارید. اگر هم اهل آب‌تنی هستید، چند دست لباس اضافه همراه داشته باشید. کمک‌های اولیه، گوشی هوشمند با دوربینی باکیفیت یا دوربین عکاسی از دیگر لوازمی است که در این سفر نیاز دارید.

اقامت در روستای پالنگان

اقامتگاه بوم‌گردی کریمیان

انصافاً باید گفت حیف است راهی پالنگان شوید و چندین روز را در این روستا به گردشگری مشغول نشوید. خوشبختانه در پالنگان چندین اقامتگاه بوم‌گردی و سوئیت وجود دارد. اقامتگاه بوم‌گردی کریمیان و سوئیت پالنگان کریمیان از مکان‌هایی است که برای اقامت شبانه در این منطقه می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. از طرف دیگر برای گذران شب می‌تو‌انید از اهالی روستا کمک بگیرید. روستایی‌های این منطقه با کمال میل اتاق و امکانات اقامتی لازم را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. از طرف دیگر اگر بهار یا تابستان راهی پالنگان شده باشید، نیاز چندانی به اقامت در کلبه‌های روستایی ندارید. کافی است چادر همراه ببرید و در اطراف روستا چادر بزنید.

هتل‌های معروف سنندج

در این روستا باغی با نام باغ شیخ عمر وجود دارد. این باغ را می‌توانید از صبح تا غروب خورشید کرایه کنید و از منظره زیبا و طبیعت باصفای آن لذت ببرید. مالکین باغ‌های این روستا با دریافت مبلغی منصفانه، به گردشگران اجازه چادرزدن و گذران شب را می‌دهند. گردشگرانی که حوصله اقامت در طبیعت را ندارند، بهتر است برنامه سفر به پالنگان را به‌گونه‌ای ترتیب دهند که شب به کرمانشاه باز گردند. در کرمانشاه تا دلتان بخواهد هتل‌های درجه‌یک و اشرافی وجود دارد. هتل چهار ستاره جمشید کرمانشاه گزینه‌ای مناسب برای اقامت است. از آنجایی که سنندج فاصله زیادی با پالنگان ندارد، می‌توانید شب به این شهر باز گردید. هتل چهار ستاره شادی سنندج و هتل سه ستاره جهانگردی از هتل‌های سنندج به حساب می‌آیند.

رستوران در روستای پالنگان

رستوران فتحی در روستای پالنگان

برای شما از مرکز پرورش ماهی پالنگان گفتیم و به ماهی‌های خوشمزه‌ رودخانه سیروان اشاره کردیم. به‌لطف منابع ماهی‌های این منطقه در پالنگان رستوران‌های زیادی وجود دارد. همان‌گونه که حتماً حدس زده‌اید، غذای اصلی این رستوران‌ها ماهی است. اگر اهل خوردن ماهی نیستید، غم به دل خود راه ندهید. در این رستوران‌ها در کنار ماهی‌های خوشمزه، خوراکی‌های محلی و ایرانی پیش روی مشتریان قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که پالنگان نان‌های سنتی بسیار خوش‌طعمی دارد. به شما قول می‌دهیم طعم خوش این نان‌ها به همراه ماست محلی را هرگز فراموش نکنید. پالنگان رستوران معروفی با نام فتحی دارد. کسی را سراغ نداریم که از غذاهای این رستوران ناراضی باشد. رستوران ماهی کباب بشیری و باغ رستوران شیخ عمر از دیگر رستوران‌های معروف پالنگان است.

مسیر دسترسی به روستای پالنگان

از کامیاران، پاوه و سروآباد به پالنگان دسترسی دارید. خوشبختانه تمامی مسیرهایی که به این روستا منتهی می‌شود، جاده‌ای آسفالت دارد. به گردشگرانی که می‌خواهند از تهران راهی پالنگان شوند، پیشنهاد می‌‌کنیم راه کرمانشاه را در پیش بگیرند. در این مسیر آزادراهی با ترافیک روان پیش روی گردشگران قرار دارد. پس از کرمانشاه باید راهی کامیاران شوید. سپس به جاده روستای توبره ریز بروید. این جاده را در پیش بگیرد و مسیر را ادامه دهید تا چشم شما به روستای پالنگان روشن شود. این مسیر از روستاهای ماویان، گشکی، گازرخانی، بزوش،‌ کاشتر و یوزیدر گذر می‌کند. به همین دلیل اگر اهل روستاگردی هستید و فرصت دارید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار پالنگان، حتماً سری به این روستاها بزنید.

جالب است بدانید از کرمانشاه تا سنندج را می‌توانید با مینی‌بوس یا تاکسی‌های بین‌شهری طی کنید. مینی‌بوس‌های این مسیر برنامه حرکت دقیقی ندارند. با این حال تاکسی‌های بین‌شهری نیز کرایه زیادی نمی‌گیرند و زمان‌بندی حرکت آن‌ها دقیق‌تر است. این تاکسی‌ها گردشگران را دربست از کامیاران به پالنگان می‌رسانند. روستای پالنگان ۱۱۰ کیلومتر از کرمانشاه فاصله دارد. این فاصله در عرض یک یا نهایتاً‌ ۲ ساعت طی می‌شود.

روستای پالنگان با جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی چشم‌انتظار گردشگرانی است که از گشت‌و‌گذار در روستاهای غرب ایران سیر نمی‌شوند. امیدواریم اطلاعاتی که از این روستا با شما مطرح کردیم یکی از بهترین سفرهایتان به استان کردستان را رقم بزند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از مسافرت به غرب ایران دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

روستای زیبای پالنگان در استان کردستان قرار دارد. این روستا چیزی حدود ۷۰ کیلومتر از سنندج دورتر است.

این روستا طبیعت بسیار زیبایی دارد. چشمه‌های جوشان و رودهای خروشان در آن جاری است و دشتی لاله‌گون در اطراف روستا خودنمایی می‌کند.

پالنگان آب‌و‌هوای سردی دارد. در نتیجه بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این روستاست.

فروشگاه، مسجد، سرویس‌بهداشتی، خودپرداز و اقامتگاه‌ بو‌م‌گردی از امکانات رفاهی پالنگان به حساب می‌آید.

صنایع‌دستی، میوه و لبنیات به‌عنوان سوغات اصلی پالنگان شناخته می‌شود.

کفش مخصوص کوه‌پیمایی، کمک‌های اولیه، عینک آفتابی، چادر برای کمپ‌زدن و لوازم روشن‌کردن آتش از تجهیزاتی است که در سفر به پالنگان باید حتماً همراه داشته باشید.

0/5 (0 نظر)
2 نظرات
  1. فرهمند می گوید

    درود بر شما
    بسیار عالی و آموزنده.
    با سپاس از شما.

    1. بانو تقیان می گوید

      سپاس دوست عزیز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.