سوغات تهران | لیستی پر و پیمان از سوغات پایتخت

0

اگر قصد خرید بلیط هواپیما تهران و سفر به پایتخت را دارید، حتماً خودتان را برای تماشای جاهای دیدنی تهران آماده کرده‌اید. زمانی که موقع برگشت سفر می‌رسد، ناگهان از خودتان می‌پرسید که سوغات تهران چیست؟! شاید پاسخ به این سؤال برای شما خیلی دشوار باشد. البته که حق هم دارید. حتی ساکنین خود پایتخت هم اطلاعات دقیقی درباره سوغات شهرشان ندارند! اکثر مردم سری به بازارهای لوکس پایتخت می‌زنند و انواع پوشاک یا عطر و ادکلن برای عزیزان خود سوغات می‌خرند. این در حالی است که می‌توانید انواع سوغات سنتی مخصوص استان تهران را خریداری کنید. استان تهران فقط به شهر تهران خلاصه نمی‌شود. با کمی کنجکاوی می‌توانید در گوشه‌به‌گوشه این استان، انواع سوغات مخصوص سنتی را تهیه کنید. با ما در این مقاله همراه باشید تا انواع سوغات تهران را بهتر بشناسید.

سوغات خوراکی تهران

همیشه سوغاتی‌های خوراکی جایگاه ویژه‌ای دارند! قرار نیست که فقط برای دوستان و آشنایان خود سوغات بیاورید. بلکه می‌توانید مقداری از هر کدام هم برای خودتان بخرید و طعم آن‌ها را بچشید. اگر همانند ما شکمو باشید، حتماً دلتان می‌خواهد هرچه زودتر با سوغات خوراکی تهران آشنا شوید! پس بیشتر از این منتظرتان نمی‌گذاریم و مستقیم به سراغ معرفی انواع سوغات خوراکی و خوشمزه تهران می‌رویم.

  • سیب دماوند

سیب دماوند،از سوغات تهران

دماوند یکی از شهرهای استان تهران است. این شهر در بخش شمال‌شرقی پایتخت قرار دارد. دماوند دارای خاکی حاصلخیز و منابع آب کافی است. این شهرستان آب‌وهوایی بسیار مناسب و مطلوب دارد. از این رو می‌توانید شاهد ویلاسازی انبوه در این منطقه باشید. دماوند محصولات کشاورزی متعددی دارد. در این میان، سیب دماوند از گذشته تا به امروز شهرت بسیاری پیدا کرده است. این سیب بسیار ترد و آبدار بوده و طعمی بی‌نظیر دارد. اصلاً نمی‌توان طعم سیب دماوند را با سیب‌های دیگر مقایسه کرد. اولین گاز که به این سیب بزنید، متوجه تفاوت آن با سیب مناطق دیگر خواهید بود.

سیب‌های دماوند سرخ یا زرد هستند. تمامی آن‌ها بافتی بسیار ترد دارند. حتی وقتی که پوست سیب را بو می‌کشید، از عطر آن لذت خواهید برد. سیب دماوند معمولاً اکثر درشت و مجلسی است. اگر قصد خرید سیب دماوند را به‌عنوان سوغات تهران دارید، فقط کافی است به جاده فیروزکوه بروید. برای دسترسی به جاده فیروزکوه باید بزرگراه بابایی یا زین‌الدین را تا انتها به سمت شرق بروید و نهایتاً وارد جاده پردیس شوید. در دوراهی فیروزکوه و هراز به سمت فیروزکوه بروید. مسیر را حدود نیم‌ساعت ادامه دهید تا به دماوند برسید. در کنار جاده انواع وانت را می‌بینید که سیب بساط کرده‌اند!

  • دوغ آبعلی

دوغ آبعلی،از سوغات تهران

درست در 10کیلومتری شمال‌شرق شهرستان رودهن، منطقه‌ای با نام آبعلی وجود دارد. اگر با خودتان فکر می‌کنید که قبلاً این نام را کجا شنیده‌اید، باید بگوییم که حتماً آبعلی را به پیست اسکی بزرگ آن می‌شناسید. این پیست یکی از معروف‌ترین پیست‌ های اسکی تهران است. آبعلی در جاده فیروزکوه قرار دارد. درست در سال 1317، یعنی در دوره پهلوی اول، یک کارخانه آب معدنی در این منطقه تأسیس شد. بعد آن، کارخانه دوغ آبعلی در این منطقه تأسیس شد و تصمیم گرفت تا از این آب‌معدنی گازدار در دوغ‌های خود استفاده کند. جالب است بدانید که آب منطقه مقداری گوگرد دارد و  به همین خاطر گازدار است. خب بسیاری از ما هم عاشق دوغ گازداریم و این شد ابتکار دوغ آبعلی!

دوغ آبعلی،از سوغات تهران
بعد از دوغ آبعلی، کارخانه دیگری نیز در این منطقه تأسیس شد؛ اما موفق نشد با این کارخانه رقابت کند. این دوغ علاوه بر اینکه بسیار خوشمزه است و مثال آن را در هیچ کجای ایران پیدا نمی‌کنید، بلکه به هضم غذا، تنظیم کلسترول، کاهش اسید اوریک و بهبود سیستم گوارش نیز کمک می‌کند! در گذشته دوغ آبعلی فقط شیشه‌ای بود؛ اما حالا انواع خانواده و پلاستیکی آن هم تولید شده است. اگر می‌خواهید دوغ آبعلی را به‌عنوان سوغات تهران بخرید، باید حتماً اقدام به خرید بلیط قطار تهران یا بلیط اتوبوس تهران کنید؛ زیرا مایعات اجازه ورود به هواپیما را ندارند!

  • سوهان تهران و شهرری

سوهان تهران و شهرری

همه ما سوهان را به‌عنوان سوغات قم می‌شناسیم؛ اما این شیرینی سنتی خوشمزه فقط به قم تعلق ندارد. البته فاصله قم و تهران نیز بسیار اندک است؛ پس طبیعی است که برخی انواع سوغات تهران و سوغات قم مشترک باشند. سوهان تهران و قم هر دو یک دستور پخت دارند. هر دوی آن‌ها بسیار خوشمزه و خوش‌خوراک هستند. سوهان بهترین دوست و رفیق چای پررنگ ایرانی است. اصلاً وقتی که یک جرعه چای می‌نوشید، شیرینی سوهان با تلخی چای ترکیب می‌شود و از طعم آن لذت خواهید برد.

سوهان تهران و شهرری
سوهان در گذشته فقط به‌صورت بسته‌بندی عرضه می‌شد. در حال حاضر در شهرری و مناطق مختلف تهران، انواع مغازه تولید سوهان به وجود آمده‌اند. این مغازه‌ها جلوی چشم مشتری به‌صورت تازه سوهان را آماده می‌کنند. اصلاً وقتی که از کنار این مغازه‌ها عبور می‌کنید، مست عطر سوهان خواهید شد؛ پس اگر به‌دنبال یک سوغات خوراکی باحال تهرانی هستید، بهتر است یک بسته سوهان تازه پسته‌ای تهیه کنید. در بازار تهران یعنی 15خرداد و بازار حرم شهرری می‌توانید انواع این مغازه را پیدا کنید.

  • کشمش شهریار

کشمش شهریار،از سوغات تهران

وقتی که صحبت از انگور و کشمش باشد، حتماً همه ما به یاد استان قزوین و شهرستان تاکستان می‌افتیم. وقتی که از جاده تاکستان عبور می‌کنیم، می‌توانیم مزارع انگور را از نزدیک ببینیم. با وجود آنکه ظرفیت تولید کشمش و انگور تاکستان بسیار فراوان است؛ اما باید بدانید که یکی از بهترین کشمش‌ها به شهریار تهران تعلق دارد. شهریار در بخش حاشیه غربی تهران واقع شده است. این شهرستان باغ‌های میوه بسیاری دارد. در این میان می‌توان به تاکستان‌های بسیار پربار اشاره کرد. انگورهای شهریار بسیار کشیده، خوشمزه، شیرین و مقوی هستند. بسیاری از این انگورها را به‌صورت آفتابی در همان منطقه به کشمش تبدیل می‌کنند.

کشمش شهریار،از سوغات تهران
کشمش‌های شهریار به اصطلاح تیزابی نیستند. به همین خاطر عطر، رنگ و طعم بسیار عالی دارند. اگر در سفرتان به تهران عازم مناطق غربی شدید، حتماً سری به شهریار بزنید و از همانجا کشمش بخرید؛ زیرا در بسیاری از بازارها، کشمش مناطق دیگر را به اسم کشمش شهریار می‌فروشند؛ اما خب خشکبارهای خود شهریار فقط کشمش شهریار را دارند! این کشمش قطعاً یکی از بهترین انواع سوغات تهران است.

  • آلوچه و لواشک‌های دربند

آلوچه و لواشک‌های دربند

به تصاویر بالا نگاه کنید. حتی از پشت گوشی موبایل و مانیتور هم آب دهن آدم راه می‌افتد! دربند تهران یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران است. این منطقه ییلاقی در بخش شمالی پایتخت قرار دارد. مسیر دربند هم برای تفریح و هم برای ورزش کوه‌نوردی جان می‌دهد. البته که شکم‌گردی لذت بیشتری دارد! در طول مسیر دربند، علاوه‌بر انواع سفره‌خانه سنتی و رستوران، شاهد حضور دکه‌های خوراکی خواهید بود. این دکه‌ها هم انواع میوه فصل و هم انواع لواشک و آلوچه می‌فروشند. دکه‌های دربند آن‌قدر رنگارنگ و زیبا هستند که به سوژه عکاسی بسیاری از عکاسان تبدیل شده‌اند.

آلوچه و لواشک‌های دربند از سوغات تهران

طعم آلوچه و لواشک‌های دربند بسیار بی‌نظیر است. این لواشک و آلوچه‌ها و انواع ترشیجات دیگر، طعمی بسیار عالی و بی‌نظیر دارند. اگر مقداری از این ترشیجات خوشمزه را چشیدید و به یاد عزیزان خود افتادید که دوست داشتید در کنار شما بودند و این طعم را می‌چشیدند، می‌توانید مقداری از آن را به عنوان سوغات تهران بخرید. البته باید بدانید که اگر اقدام به خرید بلیط اتوبوس تهران کرده‌اید، نمی‌توانید ترشیجاتی که آبکی هستند را همراه خود ببرید؛ زیرا تمام ساک و چمدان شما را کثیف می‌کنند!

  • نان گلاج فیروز کوه

نان گلاج فیروز کوه

شهرستان فیروزکوه در جاده فیروزکوه و فاصله 100کیلومتری شرق تهران قرار دارد. این شهرستان دارای آب‌وهوای بسیار عالی و بی‌نظیر است. فیروزکوه یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های مردم پایتخت به حساب می‌آید. در فصل تابستان، می‌توانید برای فرار از گرمای پایتخت، سری به فیروزکوه بزنید. در شهر فیروزکوه، مردمانی محلی همین منطقه حضور دارند. آن‌ها دارای فرهنگ خاص بومی خود هستند. جالب است بدانید که برخی عشایر نیز در این منطقه زندگی می‌کنند. عشایر این منطقه، دارای نان سنتی بسیار خوشمزه‌ای هستند. این نان سنتی، گلاج نام دارد.

گلاج از ترکیب آرد گند، شکر، شیر، تخم‌مرغ، آب، دارچین، خمیر مایه و روغن حیوانی آماده می‌شود. نان گلاج یک نان بسیار مقوی است و طبعی گرم دارد. این نان را می‌توانید خالی‌خالی و بدون پنیر یا هر چیز دیگر میل کنید و از طعم آن لذت ببرید. گلاج برای صبحانه گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه بسیار مقوی است، تا ساعت‌ها شما را سیر نگه می‌دارد؛ پس چه بهتر که این نان خاص و خوشمزه را به عنوان سوغات تهران خریداری کنید.

  • سبزی کوهی فیروزکوه

سبزی کوهی فیروزکوه،از سوغات تهران

چند خط قبل درباره زیبایی فیروزکوه صحبت کردیم. فیروزکوه یک منطقه کاملاً کوهستانی است. بد نیست بدانید که در ارتفاعات فیروزکوه، بیش از 100 گونه گیاه دارویی و انواع سبزی کوهی خوراکی رشت می‌کنند. در فصل بهار، مردم محلی به ارتفاعات می‌روند و انواع سبزی کوهی و گیاهان دارویی را برداشت می‌کنند. خود مردم از این سبزی‌ها برای پخت انواع غذا استفاده می‌کنند. برخی دیگر از این موضوع به عنوان یک فرصت شغلی نگاه می‌کنند و به گردشگران این سبزی‌ها را می‌فروشند. همان طور که اشاره کردیم، این سبزی‌ها فقط در فصل بهار رشد می‌کنند. پس این سوغات تهران فقط در فصل بهار در دسترس خواهد بود. مشابه این سبزی کوهی را در هیچ شهر دیگری نمی‌توانید ببینید. فقط به یاد داشته باشید که این سبزی‌ها ممکن است پلاسیده و خراب شوند. پس در آخرین روز سفر آن‌ها را بخرید تا سوغات شما خراب نشود!

  • آلبالو و گیلاس فیروزکوه

آلبالو و گیلاس فیروزکوهحتماً می‌دانید که آلبالو و گیلاس در مناطق کوهستانی رشد می‌کند. چند خطی می‌شود که درباره زیبایی طبیعت فیروزکوه صحبت می‌کنیم. بسیاری از مردم محلی فیروزکوه، مشغول باغداری هستند. خاک این منطقه بسیار حاصلخیز است. با توجه به آب‌وهوای کوهستانی، آلبالو و گیلاس به‌خوبی در این منطقه رشد می‌کند. از‌این‌رو بسیاری از باغات این منطقه، باغ‌های آلبالو و گیلاس هستند. در فصل تابستان، می‌توانید شاهد حضور مردم محلی کنار جاده اصلی باشید که به‌صورت مستقیم محصولات ارگانیک و خوشمزه خود را عرضه می‌کنند. با خرید از این عزیزان هم به اقتصاد منطقه کمک می‌کنید و هم الحق و النصاف از طعم خوشمزه‌ترین آلبالو و گیلاس لذت خواهید برد.

صنایع دستی تهران

برخی افراد تصور می‌کنند که قدمت تهران به دوران قاجار باز می‌گردد. در اصل باید گفت که در دوران قاجار، تهران به پایتخت ایران تبدیل شد. پیش از آن هم مردمانی در این منطقه زندگی می‌کردند. به همین خاطر است که صنایع‌دستی و فرهنگی خاص سنتی در پایتخت وجود دارد. خرید صنایع‌دستی مزایای خاصی دارد. اول از همه که به بقای این هنر زیبا و سنتی کمک می‌کنید. دوم اینکه یک سوغاتی برای خود و عزیزانتان می‌خرید که هیچگاه تمام نمی‌شود! پس سالیان سال با دیدن این سوغات، به یاد سفر خوشتان به پایتخت می‌افتید. در این بخش قصد داریم تا انواع صنایع‌دستی تهران را به شما معرفی کنیم.

  • قالی بافی

قالی بافی،از سوغات تهران

قالی بافی یکی از مهم‌ترین هنرهای ایرانی به حساب می‌آید. در هر گوشه از ایران می‌توانید شاهد هنر قالی‌بافی باشید. هنر قالی‌بافی مرزی در ایران نمی‌شناسند. در هر شهر ایران، هنرمندانی حضور دارند که مشغول قالی‌بافی هستند. از قضا باید بدانید که قالی‌بافی در پایتخت نیز شهرت بسیاری دارد. اگر قصد خرید انواع قالی دستبافت تهرانی را دارید، باید سری به بازار بزرگ تهران بزنید. در بازار تهران انواع قالی‌های دستبافت باکیفیت را می‌توانید خریداری کنید. به یاد داشته باشید که قیمت این فرش‌ها می‌تواند بسیار گران‌قیمت باشد؛ پس خودتان را برای دیدن قیمت‌های میلیونی و چه بسا میلیاردی آماده کنید!

  • نقاشی روی چرم

نقاشی روی چرم از سوغات تهران

قدمت استفاده از چرم توسط بشر به دوران انسان‌های اولیه و غارنشین باز می‌گردد. از آن دوران انسان از چرم برای ساخت محصولات مختلف استفاده می‌کرد. به تدریج با ورود به عصر جدید، انسان‌ها به‌دنبال تجملات رفتند. به همین خاطر بعد مدتی تزیینات روی چرم نیز به وجود آمد. نقاشی روی چرم به هزاران سال پیش باز می‌گردد. در دوران گذشته علائم و نمادهای قبیله‌ای را روی چرم نقاشی می‌کردند. به‌تدریج این هنر با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم عجین شد. در حال حاضر نقاشی روی چرم یکی از صنایع‌دستی تهران به حساب می‌آید.

نقاشی روی چرم
هنرمندان با دقت بسیاری روی چرم نقاشی می‌کنند. برای نقاشی روی چرم از قلم مو، کاتر، خط‌کش، راپید، چسب، اره و… استفاده می‌کنند. همچنین معمولاً از رنگ‌های پودری، الکل به‌عنوان حلال، ورنی، رزین، چرم و چسب در ساخت این اثر هنری استفاده می‌شود. برخی نقاشی‌های روی چرم بر روی محصولات چرمی همانند کیف‌های رودوشی انجام می‌شود. برخی دیگر روی چرم‌های یک تکه انجام می‌شوند تا روی دیوار نصب شوند. انواع مختلف چرم وجود دارد .خود چرم نیز قیمتی است. وقتی که روی آن نقاشی می‌کنند، ارزش آن دوچندان می‌شود؛ پس باید انتظار داشته باشید که برای نقاشی روی چرم قیمت گرانی را بپردازید.

  • جاجیم‌های فیروزکوه

جاجیم‌های فیروزکوه

جاجیم نوعی فرش، پارچه یا زیرانداز است که از پارچه‌های رنگارنگ پنبه‌ای یا پشمی بافته می‌شود. جاجیم از نظر ظاهری شباهت بسیاری به فرش یا پلاس بدون پرز دارد. ضخامت جاجیم از پلاس کمتر است. به همین خاطر جاجیم ظرافت بسیاری دارد و از آن برای مصارف مختلف استفاده می‌کنند. جاجیم اصیل از نقش پشمی تهیه می‌شود. در حال حاضر داخل بازار از نخ‌های مصنوعی برای بافت جاجیم استفاده می‌کنند. در حالی که مردم فیروزکوه هنوز هم از پشم گوسفندان خود نخ تولید می‌کنند و جاجیم می‌باشند. به همین خاطر جاجیم‌های فیروزکوه بسیار اصیل و زیبا هستند. از نظر ظرافت هم که جاجیم‌های این شهرستان بسیار شهرت دارند. به همین خاطر می‌توانید جاجیم‌های مختلف را از فیروزکوه به‌عنوان سوغات تهیه کنید.

  • چاپ باتیک

چاپ باتیک

باتیک یک کلمه خارجی است. این کلمه را از فرهنگ لغات جاوه‌ای گرفته‌اند. جاوه نام جزیره‌ای معروف در کشور اندونزی است. باتیک در ترجمه به‌معنای چاپ مقاوم است. در این هنر چاپ، قسمت‌هایی از پارچه را با نوعی ماده خاص مقاوم می‌کنند. به این ترتیب مانع از نفوذ رنگ به پارچه می‌شوند. به این ترتیب نقوش خاصی را روی پارچه ایجاد می‌کنند. قدمت این نوع چاپ به حدود 2هزار سال پیش باز می‌گردد. در آن دوران از عصاره برخی درختان برای جلوگیری از نفوذ رنگ به پارچه استفاده می‌کردند. جالب است بدانید که نمونه‌هایی از چاپ باتیک را در یافته‌های مصر باستان نیز پیدا کرده‌اند. این نوع چاپ در ایران نیز رواج داشته و هنوز هم در تهران به چشم می‌خورد. در بازار تهران و مراکز خرید سنتی می‌توانید شاهد پارچه چاپ باتیک باشید. البته باید بدانید که این نوع پارچه بسیار گران است و جزو گران ترین سوغات تهران محسوب می‌شود.

  • شیشه گری و تراش شیشه

شیشه گری و تراش شیشه

شیشه گری و تراش روی تیشه از جمله هنرهایی است که در تهران رواج دارد. شیشه‌گری بیشتر در اصفهان دیده می‌شود. با این حال تراش شیشه یکی از هنرهای بسیار سخت است که در تهران و مناطق بازار به چشم می‌خورد. شیشه یک ماده بسیار حساس است. شیشه با ضربه و فشار شکسته می‌شود. حال تصور کنید که هنرمندان ایرانی با وسایل تیز، طرح‌هایی بسیار خاص روی شیشه تراش می‌دهند. این طرح‌ها می‌توانند بسیار ظریف یا کلی باشند. هرچه ظرافت طراحی بیشتر باشد، آن اثر قیمت بیشتری دارد. باید بدانید که برای ایجاد یک طرح ظریف و زیبا، هنرمند چندین و چند روز و بعضاً هفته‌ها مشغول کار است. به همین خاطر ظروف تراش شیشه دستی جزو سوغات گران تهران به حساب می‌آیند. فقط اگر شما هم شیفته زیبایی این ظروف شدید و خواستید آن‌ها را به‌عنوان سوغات تهران تهیه کنید، حتماً آن‌ها را به‌خوبی بسته‌بندی کنید.

  • سفال

سفال،از سوغات تهران

سفال‌گری از جمله قدیمی‌ترین هنرهای دنیاست. در تمدن‌های قدیمی، از سفال‌گری برای ساخت وسایل مختلف استفاده می‌کردند. هنوز هم در بسیاری از خانه‌ها، ظروف سفالی به عنوان نمادی از تاریخ دیده می‌شود. سفال‌گری در تهران نیز رواج دارد. اگر سری به بازار تهران یا پاساژ پروانه بزنید، قطعاً ظروف سفالی مختلفی را خواهید دید. ظروف سفالی تهران نه فقط حالت تزیینی و دکوری، بلکه کاربردی هم هستند. برای مثال اگر شما یک کوزه سفالی تهیه کنید و درون آن آب میل کنید، باعث کاهش ذرات معلق و مضر در آب خواهد شد. پس بد نیست در سفر به تهران، چند اثر سفالی هم تهیه کنید. فقط در بسته‌بندی و جابه‌جایی آن دقت داشته باشید که ظروف سفالی بسیار شکننده هستند.

  • رودوزی

رودوزی

به تزیین پارچه با کمک سوزن و قلاب و نخ‌های رنگارنگ، رودوزی گفته می‌شود. این هنر بیشتر مخصوص بانوان و دختران است. در رودوزی از طرح‌های اصیل ایرانی استفاده می‌کنند. هنر رودوزی ایرانی به 5 دسته مختلف تقسیم می‌شود. یک نوع رودوزی با نخ‌های رنگی است که شامل برودری دوزی، قلاب‌دوزی، نقش‌دوزی و ابرشیم‌دوزی می‌شود. نوعی دیگر رودوزی با زمینه شامل پته‌دوزی، بخارادوزی و سوزن‌دوزی بلوچ است.

یک نوع دیگر با حذف تاروپود همراه است. انواع چشمه‌دوزی، سکمه‌دوزی، شبکه یا ژوردوزی جزو این نوع رودوزی هستند. رودوزی همراه با افزونه‌ای تزیینی نیز شامل نقده‌دوزی، ملیله‌دوزی، گلابتون‌دوزی و ده‌یک‌دوزی می‌شود. در نهایت نیز رودوزی‌های تلفیقی هستند که شامل خوس‌دوزی، ابریشم‌دوزی، سکه‌دوزی، بخارا‌دوزی و… می‌شوند. این هنر بسیار ارزشمند است و هنرمند برای خلق آن وقت بسیاری خلق می‌کند. به همین خاطر آثار رودوزی قیمت گرانی دارد. شما می‌توانید انواع رودوزی زیبا را از بازارهای صنایع‌دستی تهران تهیه کنید. رودوزی می‌تواند یکی از زیباترین انواع سوغات تهران باشد.

  • ورنی بافی

ورنی بافی

ورنی را گاهی با نام گلیم سوزنی نیز می‌شناسند. بافت ورنی نوعی سوماک است. در بافت این سوماک، بافنده که معمولاً عشایر ارسباران هستند، از نقشه استفاده نمی‌کنند. در حقیقت نوعی بداهه هنری در صنعت گلیم‌سوزی به حساب می‌آید. داخل بسیاری از مناطق تاریخی همانند ارسباران و شهرستان ارس می‌توانید شاهد ورنی‌بافی باشید. خوشبختانه این هنر زیبا در تهران نیز شهرت دارد. اگر سری به خیابان مولوی تهران یا مغازه‌های صنایع‌دستی بزنید، قطعاً با چند ورنی رو‌به‌رو می‌شوید. فقط به یاد داشته باشید که تشخیص ورنی دستبافت از ماشینی کار دشواری است. همچنین باید اطلاعات دقیقی درباره نوع ورنی داشته باشید. ورنی می‌تواند بسیار گران باشد؛ پس اگر قصد خرید ورنی اصل با قیمت گران را دارید، حتماً از مغازه‌های معتبر تهران خرید خود را انجام دهید.

  • تابلوفرش های نفیس

تابلوفرش های نفیس

اگر سری به راسته بازار فرش‌فروش‌ها در 15 خرداد بزنید، قطعاً شاهد تابلوفرش‌های بسیار نفیس خواهید بود. تابلوفرش نوعی قالی دستبافت با جزئیات بسیار و ظرافت عالی است. هنرمند برای خلق این اثر هنری وقت بسیاری صرف می‌کند. برخی انواع تابلوفرش را با نخ ابریشم می‌بافند که به نوعی گران‌ترین نوع تابلوفرش به حساب می‌آید. تابلوفرش بر اساس ظرافت، طرح، نوع مواد، ابعاد، هنرمندی که آن را بافتده و چندین عامل دیگر قیمت‌گذاری می‌شود. اگر همراه هواپیما سفر می‌کنید و نگران اضافه بار هستید، می‌توانید تابلوفرش را از قاب جداکنید و درون چمدان قرار دهید. فقط باید مراقب باشید که افراد سودجو سرتان را کلاه نگذارند. تابلوفرش بسیار گران است و انواع ماشینی و نخ آن نیز در بازار وجود دارند.

سوغات تهران را از کجا بخریم؟

این همه درباره انواع سوغات تهران صحبت کردیم. حال سؤال اینجاست که اگر قصد خرید این صنایع‌دستی و خوراکی‌های خوشمزه را داشته باشید، باید به کدام یک از مراکز خرید تهران مراجعه کنیم؟ در ادامه چندتا از مهم‌ترین مراکز خریدی که برای سوغات تهران مناسب هستند را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • پاساژ پروانه

پاساژ پروانه

جمعه بازار پروانه نام یک پاساژ است که در نزدیکی چهارراه استانبول قرار داشت. وقتی که در روزهای عادی به این پاساژ می‌رفتید، هیچگونه سوغات خاصی به جز طلا پیدا نمی‌کردید! در حقیقت پارکینگ پاساژ پروانه در روز جمعه به یک جمعه‌بازار بسیار عجیب و خاص تبدیل می‌شد. این جمعه بازار را می‌توان خاص‌ترین و عجیب‌ترین جمعه‌بازار در تمام تهران بود. ازدحام جمعیت و جای کم باعث شد این جمعه بازار محل خود را تغییر دهد و در جایی وسیع‌تر قرار بگیرد. این روزها می‌توانید سراغ جمعه بازار پروانه را از اراضی عباس آباد و باغ هنر تهران بگیرید.

آدرس: اراضی عباس آباد، باغ هنر
  • بازار تجریش

بازار تجریش

به‌به ! بازار تجریش! بازار تجریش از جمله خاص‌ترین بازارهای تهران است. این بازار سنتی درست در میدان تجریش و کنار امامزاده صالح قرار دارد. بازار تجریش دارای بافت سنتی و بسیار دوست‌داشتنی است. اصلاً نیازی نیست برای آنکه از این بازار لذت ببرید، خرید کنید. حتی قدم‌زدن و تماشای مغازه‌های رنگارنگ و معماری این بازار نیز لذت‌بخش خواهد بود. در این بازار می‌توانید انواع میوه خاص استوایی، سوهان تازه، نان‌های سنتی، البسه، لوازم آرایشی و بهداشتی، انواع ادویه و خلاصه هرچه تصور کنید را بخرید. این بازار فضایی بسیار دلنشین دارد که عاشقش می‌شود؛ پس حتماً سری به آن بزنید.

آدرس: تهران، میدان تجریش

خیابان استاد نجات الهی

خیابان استاد نجات الهی

خیابان استاد نجات الهی به بورس مغازه‌های فروش صنایع‌دستی تهران تبدیل شده است. اگر از مردم محلی درباره این خیابان پرسید و کسی درباره آن نمی‌دانست، نگران نباشید. خیابان استاد نجات الهی را اکثر مردم پایتخت هنوز با نام قدیمی ویلا می‌شناسند. خیابان ویلا بورس فروشگاه‌های صنایع‌دستی است. اگر به‌دنبال یکی از انواع سوغات تهران با قیمت گران و کیفیت عالی هستید، سری به این خیابان بزنید. چندین و چند مغازه بسیار بزرگ فروش صنایع‌دستی سنتی در این خیابان فعالیت می‌کنند. در ضمن بد نیست بدانید که بسیاری از هتل های تهران نیز در همین نزدیکی همین خیابان حضور دارند.

آدرس: تهران، استاد نجات الهی
  • مراکز خرید عتیقه منوچهری

مراکز خرید عتیقه منوچهری

خیابان منوچهری یکی از خیابان‌های معروف تهران در محدوده جنوب است. این خیابان را بسیاری به فروش انواع ساک و چمدان می‌شناسند. برخی دیگر این خیابان را مخصوص خرید لوازم آرایشی و بهداشتی می‌دانند. بسیاری هم منوچهری را به فروش سشوار، ماشین اصلاح و تعمیرات آن‌ها می‌شناسند. در عین حال اگر عاشق عتیقه‌جات باشید، باید سری به منوچهری بزنید. در این خیابان چند مغازه آنتیک‌فروشی بسیار قدیمی وجود دارند. این مغازه‌ها اجناس عتیقه بسیار خاصی را ارائه می‌دهند. البته باید اطلاعات کافی در خصوص اجناس عتیقه داشته باشید تا کسی اجناس معمولی را به اجناس عتیقه به شما نفروشد.

آدرس: تهران، خیابان منوچهری

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره سوغات تهران چیست؟ آیا می‌دانستید که پایتخت این همه سوغات خاص و مخصوص دارد؟ به نظرتان بهترین سوغات تهران کدام است؟ اگر کسی قرار باشد از تهران برایتان سوغات بیاورد، دلتان می‌خواهد کدام سوغات را داشته باشید؟ حتماً نظر خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

بازار تجریش و بازار 15 خرداد بهترین مراکز برای خرید سوغات خوراکی تهران هستند.

خیابان ویلا بهترین مرکز برای خرید صنایع‌دستی تهران است.

جمعه‌بازار پاساژ پروانه و خیابان منوچهری بهترین مراکز خرید برای خرید عتیقه‌جات هستند.

تابلوفرش‌های دستبافت ابریشمی را می‌توان گران‌ترین سوغات تهران دانست.

انواع خوراکی از قبیل سیب، لواشک و نان‌های سنتی را می‌توان جزو ارزان‌ترین سوغات تهران دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.