مراکز خرید سنندج | از تاناکورا تا کالاهای وارداتی

0

غرب ایران سرزمین مردم اصیل و مهربان کرد است. مردمی که سعی کرده‌اند اصالت و فرهنگ خود را حفظ کنند و این از لباس‌های رنگارنگشان مشخص است. این لباس‌ها علاوه بر زیبایی کاربرد مهمی دارند. این لباس‌ها با اقلیم سرد این مناطق هماهنگ هستند. برف سفید مهمان همیشگی شهرهای غربی ایران است. در فصل بهار گل‌های رنگارنگ بهاری از زمین سفید بیرون می‌آیند و منظره‌ای پر از رنگ را به وجود می‌آورند. استان کردستان استانی پر از رنگ است. رنگ‌ جنگل، رنگ کوه‌های هزاررنگ، رنگ آسمان آبی، رنگ لباس‌های محلی، رنگ ساختمان‌ها و رنگ سوغات گوناگون. صحبت از سوغات شد. چقدر درباره سوغات سنندج می‌دانید؟ درباره مراکز خرید سنندج چطور؟ دانستن درباره این موضوعات حال آدم را خوب می‌کند. فکر اینکه با خرید بلیط هواپیما سنندج می‌توانید در این مراکز قدم بزنید و لذت ببرید؛ پس همراه ما باشید تا با این مراکز آشنا شوید.

مراکز خرید سنندج

بازار سنندج

بازار سنندج از بازارهای ارزان سنندج

بازار سنندج شناخته شده‌ترین بازار در میان مراکز خرید سنندج است. این بازار قدیمی‌ترین بازار این شهر است. اکثر گردشگران این بازار را می‌شناسند. نام دیگر این بازار، بازار آصف است. بازار سرپوشیده آصف، بازاری است که از قدیم برای ما به یادگار مانده است. متأسفانه نمی‌شود این بازار را کامل به شما معرفی کنیم. به همین علت به شمردن ویژگی‌های آن اکتفا می‌کنیم. معماری خاص و قدمت زیاد باعث شد چند سال پیش بازار آصف به‌عنوان یک اثر ملی ثبت شود. بازار آصف جالب‌ترین معمای را در میان بازارهای سنندج دارد. معماری این بازار متعلق به دوران صفویه است.

بازار سنندج از مراکز خرید سنندج

این بازار به شکل یک مستطیل بزرگ است که شما از ضلعی به ضلع دیگر حرکت می‌کنید و از دیدن و خریدن لذت می‌برید. در این مستطیل بزرگ، خبری از راه‌های فرعی و تونل مانند نیست.
بافت تاریخی این بازار از دیوارهایش مشخص است؛ اگر به اصفهان سفر کرده باشید، متوجه شباهت بازار بزرگ اصفهان با این بازار می‌شوید. تعداد چشمگیری از گردشگران برای بازدید از بافت سنتی و زیبای بازار به آن می‌آیند. این بازار سرپوشیده است که برای هوای همیشه بارانی سنندج مناسب است. مردم محلی زیاد به این بازار می‌آیند. آن‌ها در این رفت‌وآمدها لباس‌ محلی و رنگارنگ خریداری می‌کنند. در این بازار از شیر مرغ تا جان آدمی وجود دارد؛ مثلاً ادویه، لباس، وسایل تزنیتی، صنایع دستی، لوازم آرایش و کفش. در این بازار کالاهای سنتی مانند ظروف چوبی و صنایع دستی مانند ظرف‌های حصیری فروخته می‌شود. اکثر هتل های سنندج در نزدیکی این بازار قرار دارند؛ پس شما برای خرید به زحمت نمی‌افتید.

آدرس: سنندج، خیابان انقلاب.

بازار تاناکورا

بازار تاناکورا از مراکز خرید سنندج

بازار تاناکورا سنندج بهترین مرکز خرید سنندج و شهرهای اطراف است. شاید نام تاناکورا را شنیده باشید یا از این فروشگاه‌ها خرید کرده باشید. برای آن‌هایی که نمی‌دانند توضیح می‌دهیم که تاناکورا چیست. تاناکورا لباس‌های دست‌دومی هستند که از دهه 70 در ایران طرف‌داران بسیاری پیدا کردند. این لباس‌ها به‌شکل قاچاق به ایران می‌آیند و در فروشگاه‌های تاناکورا به فروش می‌رسند. مرکز تاناکورای ایران مهاباد است. اجناس بازارهای تاناکورا سنندج و دیگر شهرهای ایران از مهاباد تأمین می‌شوند. تاناکورا سنندج از سایر بازارها ارزان‌تر است و کیفیت بهتری هم دارد. علت آن نزدیکی این شهر به مرز عراق است. بهترین فصل برای خرید تاناکورا آبان و آذر است. در این فصل‌ها در بازارهای تاناکورا جای سوزن‌انداختن نیست. دیگر مراکز خرید سنندج به‌لطف تاناکورا رونق بیشتری می‌گیرند. اغلب افراد برای خرید لباس و لوازم کوه‌نوردی به این بازار می‌روند؛ اما لباس‌ها و اجناس دیگری هم در این بازار وجود دارد که قیمت مناسبی دارند.

آدرس: سنندج، خیابان فرحزادی، نزدیک بازار شهرداری.

پاساژ کردستان

پاساژ کردستان از پاساژها و مراکز خرید سنندج

پاساژ کردستان در راهنمای سفر سنندج به‌عنوان معروف‌ترین مرکز شلوغ در مراکز خرید سنندج معرفی شده است. این پاساژ به داشتن کالاهای لوکس و مدرن معروف است. در این بازار هر وسیله‌ای که بخواهید پیدا می‌شود. لوازم خانگی و وسایل آشپزخانه این پاساژ طرف‌داران بسیاری دارد. لباس‌فروشی‌های متعدد رتبه بعد را در پاساژ کردستان دارند. لباس کودک و بزرگ‌سال این پاساژ مرغوب، شیک و گران است؛ اگر پول همراه دارید به طلافروشی‌های این پاساژ هم سری بزنید؛ اگر پول ندارید، باز هم به این فروشگاه‌ها سر بزنید. خریدن و دیدن طلا شادی‌بخش است، خصوصاً طلاهای کردی این پاساژ. می‌توانید بعد از اتمام خریدتان سری به رستوران این پاساژ بزنید. رستوران غروب پاساژ کردستان از رستوران های سنندج است که شهرت خوبی در مشتری‌مداری دارد؛ اگر گرسنه نیستید، می‌توانید به کافه این پاساژ بروید و میان وعده‌ای خوشمزه انتخاب کنید.

آدرس: سنندج، بلوار ورزش، جنب پاساژ طنین.

مرکز تجاری صدف

مرکز تجاری صدف از پاساژهای سنندج

مرکز تجاری صدف پاساژی نسبتاً مدرن است. برخلاف دیگر مراکز خرید سنندج که بسیار متنوع هستند، این پاساژ فقط لباس و منسوجات دارد. شاید بهتر باشد نام دیگر پاساژ صدف را پاساژ لباس بگذارند. گردشگران در سفرهای خود به دنبال مراکزی هستند که اجناس مرغوب را با قیمت مناسب بفروشند. این مراکز خرید برای خرید سوغات سنندج مناسب هستند. مرکز تجاری صدف این ویژگی را دارد. اکثر خریداران این پاساژ گردشگرانی هستند که قصد خرید سوغات دارند؛ اگر قصد خرید سوغات ندارید باز هم به این پاساژ سر بزنید. مرکز تجاری صدف از ارزان ترین بازارهای سنندج به حساب می‌آید. با اینکه اکثر مغازه‌ها لباس‌فروشی هستند؛ اما از تنوع اجناس این پاساژ کم نشده است. فکرش را بکنید، پاساژی پر از لباس‌های متنوع. این مرکز خرید برای هر سلیقه‌ای لباس دارد؛ پس حتماً سری به آن بزنید. این پاساژ در روزهای جمعه تعطیل است.

آدرس: سنندج، بلوار پاسداران.

بازار سرتپوله سنندج

بازار سرتپوله سنندج از بازارهای سنندج

بازار سرتپوله سنندج از جالب‌ترین بازارهای سنندج به حساب می‌آید، هم نام این بازار جالب است و هم گذشته‌اش. بافت سنتی و زیبای این بازار به ثبت ملی رسید. در همین ابتدا کار باید بگوییم که نبض رونق این بازار دارد از کار می‌افتد. اجناس این بازار شامل ادویه، لباس محلی و پارچه‌های رنگارنگ است. این اجناس برای سوغات مناسب هستند. شاید مظلوم‌ترین بازار در میان مراکز خرید سنندج این بازار باشد. با اینکه سرتپوله فاصله کمی با بازار سنتی سنندج دارد؛ اما از رونق آن برخودار نیست به همین علت نام بازار سرتپوله در میان ارزان ترین بازارهای سنندج قرار دارد. فاصله این دو بازار کم است و شما باید از سرتپوله عبور ‌کنید تا وارد بازار سنتی شوید. سقف‌نداشتن سرتپوله وجه تمایز آن با بازار آصف است. در گذشته هر کسی که می‌خواسته به مریوان و سقز سفر کند باید از این بازار عبور می‌کرده و این مسیر باعث رونق بازار می‌شده است. نام این بازار از محله‌ای که در آن قرار دارد گرفته شده است. محله سرتپوله پر از آثار تاریخی است. آثاری مانند حمام‌های قدیمی، امامزاده و عمارت‌های قدیمی. این محله برای گردشگران محبوبیت خاصی دارد.

آدرس: سنندج، بالاتر از خیابان شهدا، محله سرتپوله.

بازار نازک کاران تخته نرد

بازار نازک کاران تخته نرد سنندج

بازار نازک کاران هنری‌ترین بازار مراکز خرید سنندج است. این بازار از هنر دست هنرمندانی خوش‌ذوق رونق گرفته است. این هنرمندان هر چوبی را به اثری فاخر تبدیل می‌کنند. بازار نازک کاران قدمتی 150ساله دارد؛ یعنی 150 سال است که مردم این منطقه با چوب‌ها وقت می‌گذرانند و از چوب‌های خشک و بی‌روح وسایلی می‌سازند که بیننده را انگشت‌به‌دهان می‌کند. مهم‌ترین محصولی که از این بازار خریداری می‌شود تخته نرد است. به همین علت در نام این بازار کلمه تخته نرد استفاده شده است. نازک‌‌کاری هنر قدیمی سنندج است. در این هنر روی چوب‌های جنگلی شکل‌هایی رسم می‌کنند و وسایلی ارزشمند می‌سازند. مرکز خرید نازک‌کاران سنندج رحل‌ قرآن، کیف‌های چوبی و ظرف‌های کوچک می‌فروشند؛ حتی اگر قصد خرید ندارید، از این بازار دیدن کنید. نشانه‌هایی از ذهن سالم و روح خلاق را در این بازار و اجناس آن می‌بینید. امکان دارد این روح در شما هم دمیده شود.

آدرس: سنندج، خیابان شهدا، کنار پارک شهدا.

دیگر بازارها و مراکز خرید کردستان

بازارچه مرزی مریوان

بازارچه مرزی مریوان از بازارهای اطراف شهر سنندج

بازارچه مرزی مریوان بسیار با پاساژهای سنندج متفاوت است. این بازار متفاوت‌ترین بازار مراکز خرید سنندج است؛ اما همین تفاوت‌هاست که زندگی را هیجان‌انگیز می‌کند. مریوان شهری مرزی است که در فاصله 125کیلومتری از سنندج واقع شده است. این شهر طبیعت بسیار زیبایی دارد. بازدید از شهر مریوان برای گردشگران هم فال است و هم تماشا. در این شهر بازارچه مرزی برپا شده که همه‌چیز در آن فروخته می‌شود. وسایل برقی، لباس، کفش‌های دست‌دوز و لباس‌های محلی. خرید از این بازار صرفه اقتصادی دارد. فاصله کم این شهر تا مرز هزینه جابه‌جایی را کاهش می‌دهد؛ پس قیمت اجناس کم می‌شود. با این حال بهتر است وسایلی با ریسک کمتر خریداری کنید. کیفیت اجناس این بازار پذیرفتنی است و می‌توانید با خیال راحت خرید کنید. این بازار در روزهای تعطیل و نوروز خیلی خیلی شلوغ می‌شود.

آدرس: سنندج، 15کیلومتری مریوان.

بازار بیجار

بازار بیجار از مراکز خرید اطراف سنندج

بازار بیجار در شهری با همین نام واقع شده است. این بازار هم‌دوره بازار آصف است؛ یعنی در دوران صفوی ساخته شده است. معماری این دو بازار شباهت‌هایی دارد. قدمت این بازار بیشتر از کل پاساژهای سنندج است. این بازار از زمان‌های قدیم تا به امروز محل تأمین احتیاجات مردم بیجار بوده و هست. شاید برایتان سؤال شود که بازار بیجار چه ربطی به مراکز خرید سنندج دارد؟ جواب ساده است، هنر دست مردم بیجار باعث می‌شود گردشگران فاصله 143کیلومتری سنندج تا بیجار را طی کنند.

بازار بیجار از مراکز خرید اطراف سنندج
این بازار چندین مرتبه خراب شده و دوباره با همت مردم بازسازی و مرمت شده است. بازار بیجار در آثار ملی به ثبت رسید. این بازار در حال مرمت است. گفتیم که بازار محل تأمین احتیاجات مردم است و همه‌جور جنسی در آن پیدا می‌شود؛ اما موضوعی که درباره این بازار برای ما جالب است فرش‌های این بازار است. فرش‌های دستباف این بازار بسیار دیدنی و بسیار گران‌بها هستند. برای دیدن هنر دست این مردم هنگام خرید بلیط اتوبوس سنندج بلیطی هم برای بیجار رزرو کنید.

آدرس: استان کردستان، شهر بیجار، خیابان شهید اردلان.

بازار قدیمی سقز

بازار قدیمی سقز از بازارهای سنندج

شهر سقز در منطقه اورامان کردستان واقع شده است. این شهر یکی از جاذبه‌های گردشگری کردستان است. بازار این شهر قدمت طولانی دارد؛ اما هنوز سرپاست. قسمت‌هایی از بازار تغییر کرده و از حالت سنتی خارج شده است؛ اما اکثر قسمت‌های بازار قدیمی سقز هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده‌اند. این بازار مانند مراکز خرید سنندج رنگارنگ و زیباست. لباس‌های پر از رنگ، زیورآلات شیک و براق، وسایلی که هنر دست زنان و مردان این شهر است و کفش‌های بادوام باعث شهرت این بازار شده‌اند. این بازار هنوز هم برای اقتصاد سقز اهمیت دارد.

آدرس: استان کردستان، سقز، مرکز شهر.

مراکز خرید شهر بانه

بازار بزرگ آفتاب درخشان بانه

بازار بزرگ آفتاب درخشان بانه

بازار بزرگ آفتاب به‌معنای واقعی کلمه بزرگ است. چند سال اخیر بانه به داشتن اجناس وارداتی ارزان‌قیمت معروف شد. قیمت‌های این بازار از پاساژهای سنندج اندکی کمتر است. بازار بزرگ آفتاب درواقع پاساژی 3طبقه است. در طبقه اول این پاساژ لوازم خانگی و در 2 طبقه دیگر پوشاک قرار دارد. این پاساژ به داشتن اجناس مرغوب و ارزان قیمت مشهور است به همین علت در تعطیلات خیلی شلوغ می‌شود؛ اما نگران نباشید، پارکینگ این پاساژ ظرفیت 500 خودرو را دارد. از قدیم به ما گفته‌اند هیچ ارزانی بدون حکمت نیست. این جمله درباره بعضی اجناس این پاساژ کاربرد دارد. باید مراقب باشید و با دقت انتخاب کنید.

آدرس: استان کردستان، بانه، بلوار ورزش، روبه‌روی ورزشگاه تختی.

پاساژ خدری در بانه

پاساژ خدری در بانه

با کمی پرس‌وجو درباره مراکز خرید سنندج یا بانه با اسم پاساژ خدری مواجه می‌شوید. افرادی که قصد خرید جهیزیه دارند باید به این پاساژ سر بزنند. این پاساژ مرکز ظروف چینی و اوپال است در بانه است. ظروف این بازار بسیار مرغوب و مد روز هستند. واردشدنتان به این پاساژ با خودتان است و خارج‌شدنتان از آن با خداست؛ یعنی تا وقتی که پول‌هایتان را تمام نکنید از این پاساژ بیرون نمی‌آیید. الحق که قیمت‌های این بازار بسیار مناسب هستند؛ اما انتظار تخفیف نداشته باشید. قیمت‌ها مناسب و منصفانه هستند.

آدرس: استان کردستان، بانه، میدان 15 خرداد، بلوار شهدا.

پاساژ پاسارگاد بانه

پاساژ پاسارگاد بانه

با ورود به بانه با ساختمانی مدرن و بزرگ مواجه می‌شوید. این پاساژ از مراکز خرید معروف در بانه است. اولین پاساژ در ورودی بانه پاساژ پاسارگاد است. این پاساژ، سه طبقه دارد. فروشگاه‌های لوازم خانگی که اغلبشان از برندهای سامسونگ و ال جی هستند در دو طبقه این پاساژ قرار دارند. طبقه بعد متعلق به انواع پوشاک‌های مرغوب خانگی و مجلسی است. مردم محلی این پاسا‌ژ را با نام پاساژ شوی می‌شناسند. ممکن است برای پیداکردن این پاساژ مجبور شوید از این نام استفاده کنید؛ پس آن را به خاطر بسپارید.

آدرس: استان کردستان، بانه، بلوار سقز، پایین‌تر از بلوار توحید.

پاساژ گلستان بانه

پاساژ گلستان بانه

آرایشگران یا افرادی که به لوازم آرایشی و بهداشتی علاقه‌مند هستند این قسمت را از دست ندهند. کمی بعد از پاساژ پاسارگاد به پاساژ گلستان می‌رسید. پاساژ گلستان ساختمانی با چهار طبقه است که دو طبقه آن لوازم آرایشی و دو طبقه دیگر لوازم خانگی دارد. لوازم این پاساژ قیمت بسیار مناسبی دارند. نام پاساژ گلستان در میان ارزان ترین بازارهای بانه قرار دارد. آرایشی‌های این بازار به‌صورت عمده و تک فروخته می‌شود؛ اگر فروشنده هستید یا قصد خرید سوغات به تعداد زیاد دارید، اجناس عمده این پاساژ را از دست ندهید. لوازم خانگی این پاساژ قیمت مناسبی دارد؛ اما برای احتیاط نرخ اجناس را داشته باشید تا خریدی مطمئن را تجربه کنید.

آدرس: استان کردستان، بانه، بلوار سقز، پایین‌تر از پاساژ پاسارگاد.

پاساژ طنین بانه

پاساژ طنین بانه

بلوار سقز بانه مراکز خرید بسیاری دارد که ما دوتا از مهم‌ترین پاساژهای این بلوار را در قسمت قبل به شما معرفی کردیم. برخلاف مراکز خرید سنندج که از هم فاصله دارند، مراکز خرید بانه نزدیک هم هستند؛ یعنی شما از این مغازه به آن یکی و از این پاساژ به دیگری می‌روید و اجناس متنوعی خریداری می‌کنید. پاساژ طنین اجناس گوناگونی دارد. فروشگاه‌های این پاساژ شامل فروشگاه‌های لوازم خانگی، پوشاک، لوازم آرایشی و محصولات بهداشتی می‌شود. خوبی تعدد پاساژها در تقسیم‌شدن جمعیت است؛ مثلاً در نوروز که بانه پر از مسافر می‌شود هر پاساژ میزبان تعدادی مسافر می‌شود و جمعیت در یک پاساژ تجمع نمی‌کنند.

آدرس: استان کردستان، بانه، بلوار سقز، کوچه پشت پاساژ گلستان.

پاساژ بهشت بانه

پاساژ بهشت بانه

پاساژ بهشت از پاساژهای قبلی لوکس‌تر است و اجناس آن مدرن‌تر هستند. این پاساژ بزرگ‌ترین پاساژ بانه است. ساختمان پاساژ بهشت 14 طبقه دارد که در هر طبقه آن اجناس زیبا و مد روز عرضه می‌شود. بهشت بانه تمایز جالبی با مراکز خرید سنندج و دیگر مراکز خرید بانه دارد. این تمایز وجود فروشگاه‌های صنایع دستی مردم بانه است. این فروشگاه‌ها کفش، لباس، تابلو، وسایل تزیینی و ظروفی که هنر دست مردم این استان است را به گردشگران می‌فروشند. خرید این اجناس در واقع زنده‌نگه‌داشتن قسمتی از فرهنگ غنی این مردم است.

پاساژ بهشت بانه

تعدادی فروشگاه آلات موسیقی محلی کردستان هم در این پاساژ قرار دارد. بعضی فروشنده‌ها ضمن فروختن ساز هنرنمایی هم می‌کنند. خریدکردن در پاساژ با آوای ساز محلی لذت‌بخش‌تر می‌شود. برای شنیدن صدای ساز محلی هم که شده با به این پاساژ سری بزنید. از دیگر امکانات این پاساژ می‌توان به پارکینگ چندطبقه، کافه و رستوان آن اشاره کرد. مسئولان این پاساژ نهایت سعی خود برای راحتی گردشگران به کار گرفته‌اند.

آدرس: بانه، بلوار شهرداری ، نبش خیابان قادر خان‌زاده.

پاساژ کاندیش

پاساژ کاندیش

پاساژ کاندیش همسایه پاساژ گلستان است و با این پاساژ 100 متر فاصله دارد. این پاساژ مانند چند پاساژ قبلی بورس انواع پوشاک، لوزام خانگی، لوازم آرایشی و لوازم زینتی است. قبلاً گفتیم و باز هم تکرار می‌کنیم، با اینکه این پاساژها در عنوان مغازه‌ها مانند هم هستند؛ اما اجناس این فروشگاه‌ها متنوع است. شنیدن هیچ موقع مانند دیدن نیست؛ پس ما قضاوت را به عهده خودتان می‌گذاریم. به مراکز خرید سنندج و بانه سر بزنید و از نزدیک اجناس آن را ببینید.

آدرس: استان کردستان، بانه، بلوار سقز.

هر سخن اضافه‌ای ممکن است شیرینی خرید در مراکز خرید سنندج را از بین ببرد؛ پس فقط نکاتی کوچک را ذکر می‌کنیم. جاهای دیدنی سنندج از مراکز خرید آن متنوع‌تر است؛ پس حتماً از این جاذبه‌ها دیدن کنید. ره بال آسمان سعی کرده است تمام نکاتی که درباره خرید از این فروشگاه‌ها به شما کمک می‌کند را بگوید. شما هم سعی کنید با نوشتن نظرات و خاطراتتان در بهترشدن به ما کمک کنید. ممنون از همراهی‌تان.

نزدیک‌بودن استان کردستان به مرز باعث تنوع در اجناس این مراکز شده است. با این وجود از لباس تا لوازم خانگی در این مراکز به فروش می‌رسد.

بله مهاباد مرکز تاناکورا ایران است و اجناس این شهر به سنندج فرستاده می‌شوند.

در شهر سنندج پاساژ کردستان اجناس لوکس دارد.

پاساژ خرید خدری در بانه برای خرید جهیزیه مناسب است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.