راهنمای سفر به دهلران | سفر به دنیای عجایب

0

امروز قصد داریم تا با هم سری به غرب ایران و استان ایلام بزنیم که آن را به جاذبه‌های طبیعی بسیار عجیب‌وغریب می‌شناسند. با ما همراه باشید تا هر آنچه نیاز دارید را پیش از سفر به دهلران بدانید.

فهرست مطالب

دهلران کجاست؟

دهلران نام شهری در جنوب استان ایلام و غرب ایران است. این شهر از نظر جمعیت، دومین شهرستان بزرگ استان ایلام محسوب می‌شود. ایلام بیشترین مرز مشترک را با کشور عراق دارد. به همین خاطر دهلران را می‌توان جزء شهرهای مرزی ایران دانست. این شهر در فاصله 230‌کیلومتری از شهر ایلام واقع شده است. این شهر از شمال به شهرستان آبدانان، از جنوب به کشور عراق، از غرب به شهرستان مهران و از شرق به خوزستان محدود می‌شود.

طبیعت دهلران

عکس طبیعت دهلران

دهلران فقط حدود 200 متر از سطح دریا فاصله دارد. به همین خاطر از نظر ارتفاع جزء مناطق پست محسوب می‌شود. در این شهر هوا نسبتاً گرم است و میانگین دما در طول سال به حدود 45 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. دهلران منابع آب زیرزمینی بسیار غنی و ارزشمندی دارد. به لطف این منابع آب می‌توانیم شاهد دشت‌های سرسبز، چشمه‌های جوشان و رودهای جاری متعددی در این منطقه باشیم. بد نیست بدانید یکی از بزرگ‌ترین میادین گازی و نفتی ایران نیز در همین شهر واقع شده است. جاهای دیدنی دهلران بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد هستند. همین مسئله همه‌ساله گردشگران بسیاری را جذب دهلران می‌کند. بخش عمده طبیعت این شهر هنوز هم بکر و دست‌نخورده باقی مانده است.

بهترین زمان سفر به دهلران

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

دهلران جزء شهرهای گرم ایران به حساب می‌آید. همان طور که اشاره کردیم، میانگین دمای هوای این شهر در طول سال حدود 45 درجه سانتی‌گراد است. میانگین بارش باران در سال نیز به حدود 45 میلی‌لیتر در سال می‌رسد. پس می‌توان گفت که دهلران شهری گرم و خشک است از‌این‌رو 6 ماه دوم سال، بهترین زمان بازدید از این شهر زیبا محسوب می‌شود. هوا از اواسط مهر خنک خواهد شد و تا اوایل بهار نیز معتدل است.

جاهای دیدنی دهلران

  • چشمه‌های آبگرم دهلران

در 3‌کیلومتری این شهر و دامنه کوه سیاه کوه، دقیقاً نزدیک به غار خفاش، چشمه‌های آبگرم گوگردی دهلران از دل خاک به بیرون می‌جوشند. جالب است بدانید دمای آب این چشمه‌ها به حدود 50 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این محدوده دارای چشمه‌های آبگرم بهداشتی و استخرهای مخصوص لجن‌درمانی است. بر اساس نظر پزشکان، حضور در این چشمه‌های آب گرم باعث کاهش درد مفاصل، دردهای استخوانی همانند شکستگی، آرتروز و رماتیسم می‌شود. همچنین وجود املاح مختلف چشمه، در کاهش حساسیت پوستی و از‌بین‌بردن دمل و زخم‌های پوستی نیز مؤثر است. البته فراموش نکنید فراوانی گوگرد در محیط می‌تواند برای افرادی که دچار بیماری قلبی هستند، مضر باشد. پس حتماً پیش از مراجعه به این چشمه‌های آبگرم، با پزشک خود مشورت کنید. با توجه به گرمای هوای دهلران، زمستان تا اوایل بهار بهترین زمان بازدید از این چشمه‌های آبگرم محسوب می‌شود.

  • آبشار آبتاف

عکس آبشار آبتاف

آبشار زیبای آبتاف در مسیر میمه – پهله زرین‌آباد واقع شده است. از این آبشار به‌عنوان یکی از زیباترین آبشارهای استان ایلام یاد می‌کنند. همچنین باید بدانید که آبشار آبتاف، یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. در نزدیکی این آبشار، امکانات رفاهی و خدماتی مختلف برای گردشگران و مسافران تعبیه شده است. دسترسی به این آبشار با کمک جاده خاکی به طول 400 متر امکان‌پذیر است. برای تماشای زیبایی آبشار آبتاف، نیازی به پیاده‌روی سخت در طبیعت نیست. شما با وسیله نقلیه می‌توانید تا نزدیکی آبشار پیش بروید. آب این آبشار نهایتاً به رودخانه کشکان می‌ریزد. لازم به ذکر است که این آبشار جزء آبشارهای فصلی ایلام به حساب می‌آید. معمولاً آب آبشار در فصل تابستان به حداقل مقدار خود می‌رسد. پس فقط زمستان را برای بازدید از این آبشار انتخاب کنید.

  • چشمه قیر دهلران

عکس چشمه قیر دهلران

در 7‌کیلومتری شهرستان دهلران، چشمه‌ای عجیب با قیر روان وجود دارد. این چشمه یکی از پدیده‌های طبیعی کمیاب ایران به حساب می‌آید. شاید تصور کنید که این نام‌گذاری فقط به‌خاطر سیاهی مواد داخل چشمه انجام شده است؛ اما واقعاً هزاران سال است که از این چشمه قیر بیرون می‌زند. قیر یکی از فراورده‌های نفتی مهم محسوب می‌شود. این شهر نیز دارای میادین بزرگ نفتی است و به همین خاطر شاهد این پدیده عجیب هستیم. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، یک میدان بزرگ زیرزمینی به مساحت 70‌هکتار زیر این چشمه وجود دارد و باعث می‌شود قیر به سطح زمین بیاید. این چشمه 9 متر قطر و 50 سانتی‌متر عمق دارد. گرمای قیر روان به حدود 35 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. چشمه قیر یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی دهلران محسوب می‌شود و حتماً باید از آن دیدن کنید.

  • غار خفاش دهلران

عکس غار خفاش دهلران

 

غار خفاش در 3‌کیلومتری شمال‌شرق دهلران و در دامنه رشته کوه دینارکوه واقع شده است. این غار کاملاً به چشمه‌های آبگرم این شهر اشراف دارد. پس می‌توانید ابتدا از این غار دیدن کنید و در مسیر بازگشت سری به چشمه‌های آبگرم بزنید. بد نیست بدانید غار خفاش دهلران، یکی از غارهای باستانی منطقه است. در این غار آثاری از حضور انسان‌های اولیه به چشم می‌خورد؛ اما حالا به زیستگاه هزاران خفاش تبدیل شده است. غار خفاش دارای استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های بسیار فراوانی است. همچنین این غار چندین و چند دهلیز مختلف دارد. عمق برخی از این دهلیزها به حدود 400 متر می‌رسد. شاید برای شما جالب باشد بدانید که در این غار بیش از 30هزار خفاش مختلف از 7 گونه متنوع زندگی می‌کنند. همین مسئله باعث شده تا کاوشگران بسیاری این غار را برای تحقیق درباره خفاش‌ها انتخاب کنند.

  • سیاه کوه دهلران

سیاه کوه با ارتفاع 1408 متر در 16‌کیلومتری شمال‌شرق دهلران قرار دارد. این کوه از شمال‌غرب به دینارکوه و از شرق به کوه‌خرگهی منتهی می‌شود. مهم‌ترین رودهای دهلران، یعنی ماشاب، دره‌شور و گل‌گل از دامنه‌های همین کوه سرچشمه می‌گیرند. مسیر صعود به قله این کوه چندان سخت نیست. به همین خاطر کوه‌نوردان بسیاری مهارت خود را در این کوه به چالش می‌کشند. البته تلاش آن‌ها بدون پاداش باقی نمی‌ماند و در بخش دامنه‌های جنوبی می‌توانند از چشمه آب معدنی کوه لذت ببرند.

تاریخچه و قدمت تاریخی

شاید برایتان جالب باشد بدانید بر اساس اسناد تاریخی موجود، قدمت این شهر بین 5 تا 10هزار سال تخمین زده می‌شود. این یعنی محل امروزی دهلران، زیستگاه انسان‌های اولیه بوده است. طی کاوش‌های انجام‌شده، آثاری تاریخی متعلق به دوران «نو سنگی» کشف شده است. همین مسئله مهم مهر تأییدی بر قدمت تاریخی این منطقه است. همچنین در بین تپه‌های دهلران آثاری یافت شده‌اند که نشان می‌دهند در این منطقه اولین دهکده‌های دائمی در تاریخ بشر احداث شده بودند.

بناهای تاریخی دهلران

  • تپه علی کش

عکس تپه علی کش

تپه علی کش نام یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی دهلران است. این تپه باستانی در 6‌کیلومتری این شهر و در میان اراضی کشاورزی و نزدیک رود میمه قرار دارد. قدمت این تپه به 8هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. پس می‌توان گفت که این تپه یکی از قدیمی‌ترین نقاط در تمام ایران محسوب می‌شود. بر اساس اسناد تاریخی به‌دست‌آمده، انسان‌های اولیه در این مکان زندگی می‌کردند. همچنین آثاری از اولین دهکده‌های دائمی تاریخ نیز در این مکان یافت شده است. بر اساس آثار کشف‌شده، گویا مردم روستایی در این منطقه با کشت دانه‌هایی همانند عدس، ماش و کتان امرار معاش می‌کردند. برای اولین‌بار در سال 1961 میلادی، به قدمت تاریخی این تپه‌های باستانی پی بردند. کشف این آثار، داستان‌های جدیدی را برای کاوشگران روایت کرد.

  • امامزاده ابراهیم قتال

عکس امامزاده ابراهیم قتال

امامزاده قتال از نوادگان محمد حنفی و از فرزندان حضرت علی(ع) است. مقبره این امامزاده در محور جاده دهلران – مهران، بعد از روستای بیشه دراز و در 45‌کیلومتری غرب دهلران قرار دارد. بسیاری از مردم محلی به این امامزاده ارادت دارند و برای برآورده‌شدن حاجات خود روانه بقعه امامزاده ابراهیم قتال می‌شوند. در نزدیکی این امامزاده، دریاچه تفریحی همراه با قایق‌های موتوری و پدالی نیز وجود دارد. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید و پس از زیارت، به سراغ دریاچه این شهر بروید.

  • قلعه تاریخی شیاخ

عکس قلعه تاریخی شیاخ

قلعه تاریخی شیاخ یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین قلعه‌های تاریخی استان ایلام محسوب می‌شود. این قلعه روی تپه‌ای در زرین‌آباد قرار دارد. در حقیقت این قلعه تاریخی در حدفاصل بین رودخانه میمه و ارتفاعات تخت پیران واقع شده است. از لحاظ موقعیت قرارگیری می‌توان حدس زد که این قلعه یکی از قلعه‌های مهم و استراتژیک زمان خود بوده است. بر اساس نوع متریال به‌کاررفته و همچنین سبک معماری، کارشناسان قدمت این قلعه را به دوران ساسانی نسبت می‌دهند. به احتمال فراوان، این قلعه یک قلعه مسکونی – نظامی بوده است. به همین خاطر آن را روی تپه احداث کرده‌اند تا بر منطقه به‌صورت کامل مشرف باشد. این قلعه یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی و جاهای دیدنی دهلران محسوب می‌شود. پس بازدید از آن را حتماً در برنامه سفرتان قرار دهید.

فرهنگ و هنر

عکس کشاورزی مردم دهلران

بر اساس آخرین سرشماری انجام‌شده، حدود 33هزار نفر در دهلران مشغول زندگی هستند. با این جمعیت، این شهر دومین شهر پرجمعیت استان ایلام به حساب می‌آید. مردم دهلران به‌صورت کلی به زبان کردی، لری، عربی و لکی صحبت می‌کنند. مردم دهلران اکثراً مسلمان و شیعه هستند. ترکیب نژادی مردم دهلران بسیار منحصر‌به‌فرد است. مردم این شهر ترکیب اقوام کرد، لر و عرب هستند. از طرف دیگر جالب است بدانید کردهای دهلران، کردهایی هستند که از نظر تاریخی، اصیل‌ترین ایل کرد به حساب می‌آیند. به همین خاطر می‌توان گفت که ریشه اصلی زبان مردم این شهر نیز کردی است.

مردم این شهر بیشتر به کشاورزی، دامداری و تولید صنایع‌دستی همانند گلیم و جاجیم مشغول هستند. گندم و جو از مهم‌ترین محصولات کشاورزی دهلران محسوب می‌شوند. از نظر فرهنگی، مردم دهلران شباهت بسیاری به اقوام کرد زبان دارند. آبگوشت بامیه، ترخینه، ماسوا، شله امیری ، خورش تره کوهی و دنده پلو جزء معروف‌ترین غذاهای محلی دهلران به شمار می‌آیند.

اقامت

دهلران شهری نسبتاً کوچک است. به همین خاطر خبری از هتل‌های بزرگ در این شهر نیست. هتل سعید و هتل پدیده دهلران، معروف‌ترین هتل‌های این شهر محسوب می‌شوند. البته کرایه سوئیت و خانه‌های دربست نیز در این شهر رایج است.

رستوران

 

رستوران پدیده دهلران، رستوران هتل سعید، رستوران نخل جنوب، پیتزا پاسارگاد و فست‌فود آگرین از بهترین رستوران های دهلران محسوب می‌شوند.

سوغات دهلران

  • بژی برساق؛
  • کله کنجی؛
  • حلوای بگل؛
  • شله کینه؛
  • برنج عنبربو؛
  • روغن حیوانی؛
  • عسل؛
  • گلیم برجسته؛
  • چیغ بافی.

مسیر دسترسی

  • دسترسی زمینی

دهلران فاقد ایستگاه قطار مستقل است. برای همین باید خودتان را به ایستگاه اندیمشک برسانید. نزدیک‌ترین ایستگاه قطار در اندیمشک قرار دارد. اندیمشک در فاصله 120‌کیلومتری شرق دهلران واقع شده است. از اندیمشک نیز می‌توانید خودتان را با اتوبوس در عرض 2 ساعت به این شهر برسانید. بهترین و ارزان‌ترین مسیر دسترسی به دهلران، اتوبوس است. دهلران از تهران حدود 800‌کیلومتر فاصله دارد. از تهران باید به‌سمت اراک و از آنجا به‌سمت خرم‌آباد حرکت کنید. سپس مسیر را به‌سمت اندیمشک ادامه دهید و راهی دهلران شوید.

  • دسترسی با پرواز

اگر قصد دارید تا سفر هوایی به دهلران را تجربه کنید، باید بدانید که این شهر فاقد فرودگاه مستقل است. استان ایلام فقط یک فرودگاه دارد آن هم در مرکز استان واقع شده است. همه‌روزه از تهران به‌سمت ایلام دو پرواز انجام می‌شود. پرواز تهران تا ایلام حدود یک ساعت به طول می‌انجامد. این شهر در فاصله 220‌کیلومتری از مرکز استان قرار دارد. شما می‌توانید با اتوبوس خودتان را از ایلام به دهلران برسانید. مسیر زمینی دهلران تا ایلام حدود 3 ساعت طول می‌کشد. البته لازم به ذکر است که احداث فرودگاه مستقل برای شهرستان دهلران در دستور کار قرار دارد. به امید آنکه در آینده نزدیک شاهد احداث این فرودگاه باشیم.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره سفر به دهلران چیست؟ به نظر شما زیباترین شهر غرب ایران کدام است؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

دهلران در 220‌کیلومتری جنوب‌شرق شهر ایلام قرار دارد.

فصل زمستان بهترین زمان سفر به دهلران محسوب می‌شود.

تهران تا دهلران حدود 800‌کیلومتر فاصله دارد.

خیر، این شهر فاقد فرودگاه مستقل است. البته در آینده نزدیک ممکن است شاهد احداث فرودگاه در این شهرستان باشیم.

خیر، این شهرستان فاقد ایستگاه قطار اختصاصی است. ایستگاه قطار اندیمشک نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به دهلران محسوب می‌شود.

استان ایلام

[

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.