خانه رجایی مشهد | نمادی از ساده‌زیستی یک سیاستمدار

0

خانه رجایی مشهد از آن دسته جاهایی دیدنی استان خراسان رضوی است که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این خانه به لحاظ موقعیت مکانی به بسیاری از جاهای دیدنی مشهد نزدیک است. به لطف این شرایط گردشگرانی که به بازدید از خانه های قدیمی مشهد اهمیت می‌دهند، سری به خانه شهید رجایی می‌زنند. جالب است بدانید خانواده شهید رجایی تا چندین سال پیش در این خانه زندگی می‌کردند. این شرایط باعث شده تا سازو‌بست این خانه در وضعیت مناسبی قرار بگیرد. همان‌گونه که حتماً شنیده‌اید شهید رجایی به ساده‌زیستی معروف بود. برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به مکان‌ زندگی این شهید بزرگوار بیندازید. به همین دلیل در ادامه با هم نگاهی به خانه شهید رجایی می‌اندازیم تا با جوانب مختلف یکی از بناهای زیبا و تاثیرگذار مشهد آشنا شوید.

خانه رجایی کجاست؟

در همین ابتدا اجازه دهید به این نکته اشاره کنیم که در کنار خانه شهید رجایی در مشهد، این شهید بزرگوار خانه‌ای در تهران نیز داشتند. با این حال خانه‌ای که امروز به آن اشاره می‌کنیم، خانه شهید رجایی در مشهد است. این خانه در محله سرشور مشهد قرار دارد. همان‌گونه که حتماً می‌دانید محله سرشور، یکی از اعیان‌نشین‌های قدیم مشهد بود. این محله اکنون در قلب بافت قدیم مشهد قرار گرفته است. برای رسیدن به خانه شهید رجایی باید راه خیابان خسروی‌نو مشهد را در پیش بگیرید. سپس به محله سرشور بروید. سرشور ۲۰، همان جایی است که باید دنبال خانه شهید رجایی بگردید. ناگفته نماند به کوچه سرشور ۲۰، کوچه پرتو هم گفته می‌شود.

خانه رجایی مشهد چه دیدنی‌هایی دارد؟

عکس حوض خانه رجایی مشهد

خانه‌ شهید رجایی با یک ورودی نسبتاً بزرگ آغاز می‌شود. درِ این ورودی در کوچه پرتو قرار گرفته است. ورودی این خانه از دری آهنی و بزرگ تشکیل شده است. پس از عبور از این در، چشم شما به جمال حیاطی باصفا روشن می‌شود. از آنجایی که حوض‌های فیروزه‌ای، رونق‌بخش حیاطِ خانه‌های قدیمی بوده‌اند، در حیاط خانه شهید رجایی نیز حوضی زیبا خودنمایی می‌کند. گفته‌ می‌شود شهید بزرگوار در کنار این حوض آستین بالا می‌زده و وضو می‌گرفته است.

پس از تماشای حوض زیبایی که به آن اشاره کردیم، ۳ باغچه نسبتاً بزرگ در اطراف حیاط نظر شما را به خود جلب می‌کند. گفته می‌شود شهید رجایی اهل گل‌و‌گیاه بوده‌اند و شخصاً گیاهان این باغچه‌ها را هرس می‌کردند. از حیاط زیبا و دلگشای خانه که بگذریم، به نمای ساختمان اصلی منزل می‌رسیم. در گوشه‌و‌کنار این نما، آجرکاری‌هایی به چشم می‌خورد. این آجرکاری‌ها با کتیبه‌های قدیمی مزین شده‌اند. در کنار آجرکاری، این بنا به نقش‌برجسته‌های زیبایی نیز آراسته شده تا خانه شهید رجایی به لحاظ زیبایی چیزی کم نداشته باشد.

خانه رجایی چه معماری دارد؟

خانه شهید رجایی در گروه‌های خانه‌های نسبتاً قدیمی محله سرشور قرار می‌گیرد. خانه‌های این منطقه عموماً در ۲ طبقه ساخته می‌شدند. خانه شهید رجایی نیز بنایی دوطبقه است. به داخل خانه که پا می‌‌گذارید، راهروی بزرگی شما را به طبقه‌های مختلف آن می‌رساند. در هر کدام از این طبقه‌ها، چندین اتاق بزرگ‌و‌کوچک مشاهده می‌شود. طبق روال خانه‌های قدیمی، طبقه اول خانه شهید رجایی به پذیرایی و اتاق مخصوص مهمان‌ها اختصاص یافته بود. طبقه همکف نیز مکان زندگی روزمره اهالی این منزل بود. بر خلاف کاشیکاری‌های بیرون این منزل، در قسمت داخل با نمای خاصی روبه‌رو نیستیم. ناگفته نماند در قسمت‌هایی از نمای داخلی منزل گچ‌بری‌هایی به چشم می‌خورد.

خانه رجایی مشهد چه تاریخچه‌ای دارد؟

زمان ساخت خانه شهید رجایی به روزهای پایانی سلطنت قاجار باز می‌گردد. این خانه در اوایل دوران پهلوی یکی از بهترین خانه‌های محله سرشور مشهد به حساب می‌آمد. با این حال خانه‌ شهید رجایی مشهد تا همین چند سال پیش مکان زندگی خانواده این شهید بزرگوار بود. اما این روزها این خانه تغییر کاربری داده و از مسکونی، به اقامتی تبدیل شده است. قرارگیری خانه شهید رجایی در محله سرشور مشهد به‌عنوان یکی از محله‌های زواری، شرایط تغییر کاربری را از منزل مسکونی به مسافرخانه فراهم کرده است. به همین دلیل بهینه‌سازی‌هایی را نیز در این منزل شاهد هستیم. اضافه شدن چندین چشمه سرویس‌بهداشتی و حمام، قسمتی از این بهینه‌سازی‌ها به حساب می‌آید. به لطف این تغییرات، این روزها زائران امام رضا (ع)، برای اسکان در این خانه دور هم جمع می‌شوند.

خانه رجایی چه امکانات گردشگری دارد؟

برای شما گفتیم که این خانه اکنون به مسافرخانه‌ای برای اسکان زائران آقا امام رضا (ع)، تبدیل شده است. به همین دلیل امکانات چندانی برای گردشگری در آن وجود ندارد. با این حساب انصافاً باید اعتراف کرد، خانه شهید رجایی به لحاظ جاذبه های گردشگری، شایسته توجه بیشتری است. این خانه شاید برای زندگی یکی از معروف‌ترین سیاستمدارهای جمهوری اسلامی، خانه‌ای ساده به نظر برسد. با این حال همین سادگی به یکی از جاذبه های آن تبدیل شده تا گردشگران از بازدید در خانه شهید رجایی، درس‌ زندگی بیاموزند.

خانه رجایی به کدام جاهای دیدنی مشهد نزدیک است؟

این خانه در همسایگی بارگاه امام رضا (ع)، قرار دارد. به همین دلیل با گشت‌و‌گذار در خانه شهید رجایی، فرصتی برای زیارت هم پیدا می‌کنید. از دیگر جاهای نزدیک به خانه شهید رجایی می‌توان به بازار رضا (ع)، اشاره کرد. این بازار در سال ۱۳۵۵ ساخته شد و یکی از مهم‌ترین مراکز خرید مشهد به حساب می‌آید. به گردشگرانی که می‌خواهند آشنایی بیشتری از فرهنگ مشهدی‌ها داشته باشند نیز پیشنهاد می‌کنیم سری به حمام مهدی قلی بیک بزنند. این حمام اکنون به موزه مردم‌شناسی مشهد تبدیل شده است. مسجد گوهرشاد، گنبد سبز مشهد، مسجد ۷۲ تن و آرامگاه پیرپالاندوز از جاهای دیدنی است که فاصله کمی با خانه شهید رجایی دارد.

خانه رجایی از کدام‌مسیر سرراست‌تر است؟

برای رسیدن به محله سرشور مشهد باید راهی خیابان اندرزگو شوید. در این خیابان به محله سرشور بروید و کوچه پرتو را پیدا کنید. به کوچه پرتو که رسیدید چشم شما به خانه شهید رجایی روشن می‌شود.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان خراسان رضوی، مشهد مقدس، محله سرشور، کوچه پرتو

خانه رجایی مشهد منزل سیاستمداری است که این روزها به سرپناه زائران تبدیل شده. بازدید از این خانه در کنار جاذبه‌ های گردشگری، سیاحتی در زندگی یکی از ساده‌زیست‌ترین سیاستمداران ایران نیز به حساب می‌آید. به شما قول می‌دهیم گشت‌و‌گذار در خانه شهید رجایی برای شما هم فال باشد و هم تماشا. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم اطلاعات جالبی از خانه‌های قدیمی در شمال شرق ایران دارید، این اطلاعات را با همراهان خود در ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

خانه رجایی در محله سرشور مشهد قرار دارد.

ساخت این خانه به اواخر دوران قاجار نسبت داده می‌شود.

در این خانه خبری از امکانات گردشگری نیست.

مسجد گوهرشاد، گنبدسبز، مسجد ۷۲ تن و آرامگاه پیرپالاندوز از جاهای دیدنی است که فاصله کمی با خانه شهید رجایی دارد.

این خانه مدتی است که از مسکونی به مسافرخانه تغییر کاربری داده است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.