آبشار رودمعجن تربت حیدریه | آبشاری در سایه‌سار صخره‌ها

0

آبشار رودمعجن تربت حیدریه مقصد اول آبشاردوست‌هایی است که می‌خواهند گشت‌و‌گذار خاطره‌انگیزی در جاهای دیدنی اطراف مشهد داشته باشند. زیبایی‌های این آبشار در شمال شرق ایران نظیر ندارد. از طرف دیگر جاهای دیدنی روستای رودمعجن نیز شرایطی فراهم می‌کند تا در کنار آبشارگردی، فرصتی برای گردشگری در دیگر جاهای زیبای این روستا پیدا کنید. زیبایی‌های این آبشار به اندازه‌ای است که حتی برای یک بار هم که شده، باید سری به آن بزنید. به همین دلیل برای اینکه در این آبشار بیشتر از همیشه به شما خوش بگذرد، در ادامه به ویژگی‌های آبشار زیبای رودمعجن تربت حیدریه اشاره می‌‌کنیم. به شما قول می‌دهیم مطالعه این مطلب باعث می‌شود گردشگری در تربت حیدریه را به ردیف اول برنامه‌های مسافرتی خود اضافه کنید.

روستای رودمعجن کجاست؟

عکس روستای رودمعجن

رودمعجن، نام روستایی زیبا در تربت حیدریه است. آبشار و رودی که در این منطقه جاری است نیز با نام رودمعجن شناخته می‌شود. برای رسیدن به این روستا باید راه تربت حیدریه را در پیش بگیرید. تربت حیدریه شهری زیبا با مردمانی مهمان‌دوست در جنوب خراسان رضوی است. به لحاظ جغرافیایی می‌توانید تربت حیدریه را در ۱۵۰کیلومتری مشهد پیدا کنید. فاصله تربت حیدریه از تهران نیز چیزی حدود ۱۰۰۵ کیلومتر است. روستای زیبای رودمعجن که از آن صحبت می‌‌کنیم، در ۴۸‌کیلومتری غرب تربت حیدریه قرار دارد.

آبشار رود معجن کجاست؟

برای رسیدن به این آبشار باید در هر کجای ایران که هستید، راه تربت حیدریه را در پیش بگیرید، سپس به روستای رودمعجن بروید. پس از اینکه به روستا رودمعجن رسیدید، باید ۴ کیلومتر دیگر مسیر خود را ادامه دهید تا به آبشار زیبای رودمعجن برسید. فاصله نزدیک آبشار تا روستا رودمعجن شرایطی فراهم می‌کند تا در کنار گشت‌و‌گذاری در آبشار، سری به این روستا هم بزنید.

آبشار رودمعجن تربت حیدریه چه پوشش گیاهی و جانوری دارد؟

این آبشار در میان صخره‌ها قرار گرفته است. به همین دلیل نیز آبشار و حوضچه آن در سایه قرار دارد. این شرایط باعث شده تا پوشش گیاهی چندانی در اطراف آبشار وجود نداشته باشد. خوشبختانه این وضعیت کمی دورتر از آبشار تغییر می‌کند و پوشش گیاهی متنوعی را مشاهده می‌کنیم. در زیر صخره‌های عظیم اطراف آبشار، درخت‌های گردو خودنمایی‌ می‌کند. یک درخت چنار کهنسال و چندین درخت انجیر نیز در محیطی دورتر از آبشار رشد کرده‌ است. در کنار طبیعت اطراف آبشار، تربت حیدریه پوشش گیاهی متنوع‌تری دارد. احتمالاً شما هم شنیده‌اید که تربت حیدریه پایتخت زعفران جهان شناخته می‌شود. به همین دلیل امکان ندارد در سر راهی که از تربت حیدریه برای رسیدن به آبشار رود معجن می‌کنید با مزارع زعفران روبه‌رو نشوید.

در فاصله‌ای نسبتاً نزدیک به آبشار نیز با گیاهان متنوعی مانند گون، کنگر، درمنه، ریواس و لاله روبه‌‌رو می‌شوید. این ناحیه خاکی غنی برای پرورش گیاهان دارویی دارد. به لطف این شرایط در گوشه‌و‌کنار طبیعت تربت حیدریه چشم شما به کلپوره، آویشن، گل ختمی و گل‌‌گاوزبان می‌افتد. تربت حیدریه شهرستانی با ۳۷۰ هکتار وسعت است. در این مساحت انواع حیوان‌های گوشت‌خوار و علف‌خوار پیدا می‌شود. پرنده‌های وحشی زیبایی نیز در آسمان این ناحیه پر می‌زنند. قوچ، میش، تیهو و باقرقره از حیواناتی است که احتمالاً در مسیرِ آبشار، سر راه شما قرار می‌گیرند. ناگفته نماند در این ناحیه، روباه،‌ کفتار، گرگ و گراز نیز زندگی می‌کند؛ اما احتمال رویارویی شما با این حیوان‌های خطرناک بسیار کم است.

آبشار رود معجن چه جاذبه‌هایی دارد؟

رودمعجن از کوه‌های چهل‌تن سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از باغ‌های روستا معجن، به آبشار زیبای این منطقه می‌رسد. سپس از تاج آبشار که در صخره‌هایی با ارتفاع حدود ۲۸‌ متر قرار گرفته، به پایین سرازیر می‌شود تا حوضچه‌ای از آب خنک و زلال زیر آبشار تشکیل شود. اطراف آبشار را تخته‌سنگ‌های بزرگی محاصره کرده تا بیشتر اوقات سایه‌ای بر سر آبشار افکنده شده باشد.
یکی دیگر از جاذبه‌های این آبشار، شیوه ریختن آب آن از بالا به پایین است. از آنجایی که اطراف آبشار را تخته‌سنگ‌های بزرگی احاطه کرده، می‌توانید در فاصله‌ای حدود ۲‌متری، میان آبشار و تخته‌سنگ‌ها قرار بگیرید و از ریزش خروشان آب رودخانه به داخل حوضچه آن لذت ببرید. از عظمت و شکوه تاج آبشار که بگذریم، به حوضچه زیرین آن می‌رسیم. این حوضچه عمق چندانی ندارد و با خیال راحت می‌توانید در آن آب‌تنی کنید.

آبشار رودمعجن تربت حیدریه چه امکانات گردشگری دارد؟

در اطراف آبشار خبری از امکانات گردشگری نیست. از آنجایی که این آبشار در میان‌ تخته‌‌سنگ‌های بزرگی قرار گرفته،‌ فکر رسیدن به تاج آن را هم باید از سر بیرون کنید. این سکه روی دیگری هم دارد و تخته‌سنگ‌های اطراف آبشار،‌ سایه‌ای خنک و دائم برای گردشگران فراهم کرده است. فاصله کم آبشار از روستا رودمعجن جای خالی نبود امکانات رفاهی نزدیک به آبشار را پر می‌کند. در این روستا امکانات اولیه رفاهی برای گردشگران مهیاست. سرویس‌بهداشتی و پارکینگ از امکاناتی است که در روستای رودمعجن می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. ناگفته نماند این منطقه به رغم اینکه در دل صخره‌ها قرار دارد، باز هم پوشش‌دهی موبایل در آبشار و روستا رودمعجن خوب است.

آبشار رود معجن به کدام جاهای دیدنی تربت حیدریه نزدیک است؟

تربت حیدریه دیار زیبایی‌هاست. به لطف این ویژگی، در کنار آبشار تا جایی که دلتان بخواهد منطقه دیدنی پیش روی گردشگران  قرار می‌گیرد. اگر اهل‌ گشت‌و‌گذار در روستا هستید، روستای کدکن و گل‌بوی در شمال رودمعجن، روستای بایگ و رزگ در شرق و قلعه‌ جوق و فدیهه در جنوب شرقی بایگ انتظار شما را می‌کشد. جالب است بدانید چندین سال پیش غاری در پشت آبشار کشف شد،‌ گشت‌و‌گذار در این غار نیز به گردشگران ماجراجو پیشنهاد می‌شود. در ۱۵‌کیلومتری رودمعجن، منطقه گردشگری حصار قرار دارد.

اکنون که به تربت حیدریه آمده‌اید، حیف است که سری به مجموعه گردشگری قطب‌ الدین حیدر نزنید. کاروانسرای طبسی، یکی دیگر از جاهای دیدنی تربت حیدریه است که فاصله کمی با مجموعه گردشگری قطب الدین حیدر دارد. باغ ملی تربت حیدریه، پارک کوهستانی پیشکوه و قله ملکوه از جاهای دیدنی تربت حیدریه است که گشت‌و‌گذار در آن‌ها را به طبیعت‌دوست‌ها پیشنهاد می‌کنیم.

آبشار رودمعجن تربت حیدریه چه نکته‌‌هایی برای گردشگری دارد؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانید آبشار و روستای رودمعجن مسیری کوهستانی و پیچ‌در‌پیچ دارد. در کنار این مسیر پر پیچ‌و‌خم، باید از باغ‌ها و رودخانه معجن هم عبور کنید. به همین دلیل انصافاً باید اعتراف کرد با مسیر دشواری روبه‌رو هستید که برای کودکان و سالخورده‌ها مناسب نیست. پیشنهاد می‌‌کنیم در این سفر حتماً کفش مخصوص پیاده‌روی، چوب کوهنوردی، زیرانداز، لوازم روشن‌کردن آتش، تنقلات، ضدآفتاب و کلاه آفتابگیر همراه داشته باشید. آب آشامیدنی، پلاستیک زباله و چند دست لباس از دیگر لوازمی است که برای گشت‌و‌گذار در آبشار حتماً لازم می‌شود.

آبشار رود معجن در چه فصلی از سال تماشایی‌تر است؟

علاقه‌مندان طبیعت بهتر می‌دانند که هر چقدر آبشار خروشان‌تر باشد، گشت‌و‌گذار در این آبشار بیشتر خوش می‌گذرد. به همین دلیل کاملاً مشخص است که بهار بهترین زمان برای خوشگذرانی در این آبشار است. البته روزهای تعطیلِ عیدنوروز گردشگرانی زیادی راهی این منطقه می‌شوند. با این حساب اگر می‌خواهید در شرایطی خلوت آبشار را ببینید، بعد از تعطیلات عیدنوروز راه آبشار را در پیش بگیرید. این آبشار اردیبهشت از همیشه تماشایی‌تر است. در این ماه رایحه گل‌های بهاری مشام گردشگران را معطر می‌کند و آب‌و‌هوای خوش این منطقه فرصتی فراهم می‌کند تا چرخی در دیگر جاهای دیدنی تربت حیدریه هم بزنید.

هوای تربت حیدریه در تابستان گرم می‌شود؛ اما از آنجایی که مسیر رسیدن به آبشار در کنار رودخانه است، گرمای هوا چندان آزاردهنده به نظر نمی‌رسد. از طرف دیگر مکان آبشار را نیز صخره‌های بزرگ فرا گرفته و کاملاً سایه است. گشت‌وگذار در این آبشار، پاییز هم خوش می‌گذرد. این سکه روی دیگری هم دارد و زمستان‌های تربت حیدریه به اندازه‌ای سرد است که هر گونه گردشگری در این منطقه ناممکن می‌شود.

آبشار رود معجن چه امکانات اقامتی دارد؟

منطقه رودمجعن به اندازه‌ای تماشایی است که می‌توانید یک تا دو روز از برنامه سفر به تربت حیدریه را به گردشگری در این ناحیه اختصاص دهید. به همین دلیل در روستا رودمعجن اقامتگاه بوم‌گردی شودالون با هدف اسکان گردشگران ساخته شده است. در این اقامتگاه در کنار اتاق‌هایی برای گذران شب و امکانات رفاهی مطلوب، مکانی برای پخت غذاهای سنتی هم وجود دارد. به شما قول می‌دهیم طعم خوش نان‌های تنوری این اقامتگاه را هرگز فراموش نکنید. قسمتی از این اقامتگاه به موزه‌‌ مردم‌شناسی اختصاص یافته تا با فرهنگ و رسم‌و‌رسوم مردمان این منطقه بیشتر آشنا شوید.

اقامتگاه گردشگری خوش‌نشین، مکان دیگری است که برای گذران شب در روستا رودمعجن می‌توانید به آن مراجعه کنید. همان‌گونه که از نام این اقامتگاه پیداست، سوئیت‌های خوش‌نشینی دارد. این اقامتگاه نسبتاً تازه‌ساز است و امکانات رفاهی کاملی پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. لازم به ذکر است اگر در زمان‌های پرگردشگر راهی رودمعجن هستید، حتماً‌ از قبل اتاق رزرو کنید.

آبشار رودمعجن تربت حیدریه از کدام‌ جاده خوش‌مسیرتر است؟

فاصله آبشار رودمعجن تا تربت حیدریه ۴۸ کیلومتر است. از طرف دیگر فاصله آبشار رودمعجن تا روستا چیزی حدود ۴ کیلومتر است. فاصله آبشار رودمعجن تا مشهد نیز چیزی معادل ۲۰۰ کیلومتر می‌شود. این فاصله را با خودرو می‌توانید طی کنید؛ اما به روستا که رسیدید، باید خودروی شخصی را پارک کنید و پیاده راه خود را ادامه دهید. مسیر روستا رودمعجن تا این آبشار در عرض ۲۰ دقیقه طی می‌‌شود.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان خراسان رضوی، تربت حیدریه

آبشار رودمعجن بی‌دلیل به یکی از جاهای دیدنی تربت حیدریه تبدیل نشده است. این آبشار در کنار جلوه‌ زیبایی که دارد، به دیگر جاهای دیدنی دیگر شمال شرق ایران هم نزدیک است. امیدواریم اطلاعاتی که از این آبشار با شما در میان گذاشتیم، یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای شما به استان خراسان رضوی را رقم بزند. در پایان از آنجایی که می‌دانیم همراهان ما در ره بال آسمان از گشت‌و‌گذار در آبشارهای ایران سیر نمی‌شوند، پیشنهاد می‌‌کنیم در قسمت نظرات از تجربه‌های خود در سفر به آبشارهای زیبای ایران بگویید و خاطره‌های خوشی که داشته‌اید را با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

آبشار رودمعجن در ۴۸‌کیلومتری تربت حیدریه قرار دارد.

در روستا رودمعجن چندین اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد که می‌توانید برای گذران شدن روی آن‌ها حساب باز کنید.

این آبشار در بهار هر سال دیدنی‌تر از همیشه است و اردیبهشت‌های تماشایی‌ دارد.

آبشار رودمعجن مسیری پرپیچ‌و‌خم دارد. به همین دلیل کفش مخصوص پیاده‌روی و کمک‌های اولیه همراه داشته باشید. مسیر این آبشار برای کودکان و کهنسالان هم دشوار است.

مجموعه گردشگری قطب الدین حیدر، کاروانسرای طبسی، باغ ملی تربت حیدریه، پارک کوهستانی پیشکوه و قله ملکوه از جاهای دیدنی تربت حیدریه نزدیک به آبشار رودمعجن به حساب می‌آید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.