دره سعید آباد | دره‌ای خرم و آباد در نزدیکی شهر تبریز

0

شهر تبریز که به‌عنوان سومین شهر بزرگ ایران شناخته می‌شود، شهری است مملوء از ظرافت، شکوه و زیبایی. در این شهر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌شماری به چشم می‌خورند که هر‌یک به‌نحوی از بازدید‌کنندگان دلربایی می‌کنند. پیش از این در مطالب دیگر به‌طور مفصل در‌خصوص راه‌و‌چاه سفر به این شهر، جاذبه‌های گردشگری، هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و رستوران های تبریز سخن گفته‌ایم. در این مطلب قصد داریم به معرفی دره سعید آباد تبریز که از دلفریب‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهر است، بپردازیم. از‌این‌رو اگر خیال سفر به تبریز را در سر دارید و طبیعت‌های بکر، بهشت شماست، در این مطلب با ما همراه باشید تا با این جاذبه طبیعی منحصر‌به‌فرد و زیبا آشنا شوید. 

دره سعید آباد کجاست؟ 

دره سعید آباد

دره سعید‌آباد نام منطقه‌ای خرم و ییلاقی در استان آذربایجان شرقی است که همچون نگینی سبز با رگه‌ای آبی می‌درخشد. این دره دلکش و آباد در ۲‌کیلومتری جاده ترانزیتی تبریز-تهران قرار دارد و جزو زیبا‌ترین جاهای دیدنی اطراف تبریز شمرده می‌شود. رودخانه پر‌آب، موسوم به «رودخانه سید آوا» از میان این دره می‌گذرد و کشتزارها و باغ‌های میوه اطراف آن را حیات و نشاط می‌بخشد. 

معرفی دره سعید آباد تبریز | دره‌ای خرم و سرسبز

دره سعید آباد تبریز 

دره سعید آباد تبریز که در نزدیکی روستایی با همین نام جای خوش کرده، از دلربا‌ترین و خرم‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان آذربایجان شرقی است. اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، بی‌شک شیفته این دره خرم و طبیعت دلربای اطراف آن خواهید شد. 

  • پوشش گیاهی دره سعید آباد 

پوشش گیاهی دره سعید آباد 

بخش اعظم پوشش گیاهی دره سعید‌آباد متشکل از کشتزار‌ها و باغ‌های میوه است. در بهار شکوفه‌های رنگارنگ و در تابستان میوه‌های خوش‌عطر این منطقه را زینت می‌بخشند. 

جاذبه های دره سعید آباد | رودخانه خروشان سید آوا و پل باستانی شیخ

جاذبه های دره سعید آباد

رودخانه‌ای پر‌آب و خروشان میان دره سعید آباد در جریان است که به رودخانه «سید آوا» یا «سید آوا چای» شهرت دارد. این رودخانه از جبهه شمالی کوهستان سهند و کوه هرم داغی سر‌چشمه می‌گیرد. جریان آب رودخانه سید آوا سبب رونق کشاورزی در منطقه شده است و به بسیاری از کشتزار‌ها، مزارع و باغ‌های منطقه جان می‌بخشد. از دیگر جاذبه‌های موجود در دره سعید  آباد تبریز می‌توان به «پل شیخ»‌ اشاره کرد. این پل اثری تاریخی است که قدمت آن به دوره حکومت صفویه در ایران باز‌می‌گردد. نام این پل تاریخی در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۵۰۲ در فهرست آثار ملی ایران جای گرفته و جزو آثار تاریخی ارزشمند منطقه شمرده می‌شود. 

بهترین زمان بازدید از دره سعید آباد | تماشای زیبا‌ترین چهره طبیعت

 

به‌طور کلی شهر تبریز در منطقه کوهستانی ایران واقع شده و آب‌و‌هوایی سرد و خشک دارد؛ از‌این‌رو بهترین زمان سفر به تبریز به‌لحاظ شرایط آب‌و‌هوایی در بهار و اوایل تابستان است. این فصل‌ها برای بازدید از دره سعید‌آباد نیز ایامی مناسب هستند؛ چرا‌که در این ایام طبیعت این جاذبه طبیعی زیبا‌ترین و سبز‌ترین لباس خود را می‌پوشد و رودخانه سید آوا خروشان‌تر و پر‌آب‌تر از همیشه است. 

جاهای دیدنی اطراف دره سعید آباد | ماجراجویی در اطراف شهر تبریز

سفر کردن زمانی دلپذیر‌تر می‌شود که با جاذبه‌های گردشگری مقصد سفر آشنا باشید و بتوانید از زمان محدود خود به بهترین شکل استفاده کنید. از جمله کار‌هایی که به شما کمک می‌کند تا سفر جذاب‌تری را تجربه کنید، آشنایی با جاذبه‌های گردشگری است که در نزدیکی هم قرار دارند. این کار به شما کمک می‌کند تا با یک تیر چند نشان زده و در یک منطقه از چندین جاذبه دیدنی بازدید کنید. از‌این‌رو در این بخش سه تا از بهترین جاهای دیدنی تبریز را معرفی کرده‌ایم که در نزدیکی دره سعید آباد قرار دارند.

  • بوستان و بنای تاریخی ربع رشیدی 

شهر تبریز دارای تمدنی کهن و غنی است و وجود بنا‌های ارزشمند تاریخی در این شهر، گواه بر این ادعا هستند. بنای تاریخی ربع رشیدی از مهم‌ترین آثار تاریخی ارزشمند موجود در شهر تبریز است که قدمت آن به قرن هفتم هجری شمسی می‌رسد. این بنا در‌واقع دانشگاهی وسیع بوده که به همت شخصی به‌ نام «خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی» بر‌پا شده است. گفتنی است که بنای تاریخی ربع رشیدی به‌عنوان «اولین و بزرگ‌ترین دانشگاه بین‌المللی ثبت شده در جهان» شناخته می‌شود و جلوه‌گر قدمت و شکوه فرهنگ و تمدن ایرانی است. در‌نهایت خوب است اشاره کنیم که در جوار این بنای تاریخی و فرهنگی ارزشمند، «پارک بزرگ ربع رشیدی» نیز بر‌پا شده که فضای سبز با‌صفا و دلنشینی دارد. این پارک مقصدی عالی برای گذراندن اوقات فراغت در کنار دوستان و خانواده است. 

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، بزرگراه پاسداران، نرسیده به مسیر پارک ربع رشیدی‌
فاصله بوستان و بنای تاریخی ربع رشیدی تا دره سعید آباد تبریز: ۱.۷ کیلومتر
  • تفرجگاه عینالی تبریز 

در نزدیکی شهر تبریز رشته‌کوه‌هایی سر‌به‌فلک‌کشیده و سرخ‌رنگ به چشم می‌خورند که با نام کوه عینالی شناخته می‌شوند. بر فراز این کوه‌ها تفرجگاهی جذاب با امکانات رفاهی و تفریحی هیجان‌انگیز و رضایت‌بخش بر‌پا شده که می‌توان از آن با عنوان مهم‌ترین و بهترین مقصد تفریحی در شهر تبریز یاد کرد. در این تفرجگاه امکانات و فضا‌های مناسبی برای تفریح و سرگرمی فراهم شده است. از جمله این امکانات و فضا‌ها می‌توان به تله کابین، مسیر‌های مناسب برای کوه‌نوردی، دریاچه مصنوعی، آبشار مصنوعی، طرح‌های جنگل‌کاری، زیارتگاه و مسجد عون بن علی و… اشاره کرد. 

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، بلوار رجایی
فاصله آبشار مصنوعی عینالی تبریز تا دره سعید آباد: ۲.۲ کیلومتر 
  • تله‌کابین عینالی تبریز 

تله کابین عینالی تبریز از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد تفریحی تبریز است که در روز‌های خوش‌آب‌و‌هوا و زیبا اهالی شهر و گردشگران را به‌سوی خود می‌کشاند تا چشم‌اندازی خیره‌کننده را به چشمانشان هدیه دهد. این تله کابین ۶ دکل دارد و قرار است تعداد دکل‌ها در فاز نهایی به ۲۴ عدد برسد. ظرفیت هر‌کدام از کابین‌های این تله‌کابین ۸ نفر (معادل ۶۴۰ کیلو) است. دکل‌های تله‌کابین عینالی تبریز، مسیری به طول ۱۴۸۰ متر را به‌سوی قله عینالی طی می‌کنند و لحظات خوشی را برای مسافران خود رقم می‌زنند. در‌نهایت خوب است بگوییم که در فاز اول ساخت تله‌کابین تبریز، دو ایستگاه بنا شده که فاصله ارتفاع ایستگاه اول و دوم ۲۴۰ متر است.

آدرس: ایران،‌ استان آذربایجان شرقی، تبریز، بزرگراه پاسداران
فاصله تله کابین عینالی تبریز تا دره سعید آباد: ۲ کیلومتر

مسیر دسترسی به دره سعید آباد | راحت‌تر از تصور شما 

سخن پایانی

برای رسیدن به دره سعید آباد و لذت‌بردن از طبیعت بی‌نظیر آن ابتدا باید خود را به شهر تبریز برسانید. دسترسی به شهر تبریز از مبدأ تهران بسیار ساده است. بزرگراه تهران-تبریز، از تهران شروع می‌شود، از شهر‌های کرج، قزوین و زنجان می‌گذرد و در‌نهایت به شهر تبریز می‌رسد. پس از رسیدن به شهر تبریز ابتدا باید وارد جاده ترانزیتی تبریز-تهران شده و در حدود دو کیلومتر از مسیر را طی کنید. پس از آن به روستای زیبای سعید‌آباد و دره خرم آن خواهید رسید.  

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان به کمک نیروی واژگان به‌سوی دره سعید آباد تبریز سفر کرده و به وصف شگفتی‌ها و زیبایی‌های بی‌انتهای این جاذبه طبیعی در شمال غرب ایران پرداختیم. اکنون زمان آن رسیده تا بار سفر را بسته و برای تجربه سفری به‌یاد‌ماندنی و دلپذیر، رهسپار این شهر دوست‌داشتنی شوید. فراموش نکنید که اگر از مردم بومی شهر تبریز هستید یا تجربه سفر به این شهر و بازدید از دره خرم سعیدآباد را داشته‌اید، نظر و تجربیات ارزشمند خود را در‌خصوص گشت‌و‌گذار در این بهشت دلربا، با ما و مخاطبان خوش‌ذوق و خوش‌سفر ما نیز به اشتراک بگذارید. 

دره سعید آباد نام منطقه‌ای خرم و ییلاقی در استان آذربایجان شرقی است که همچون نگینی سبز با رگه‌ای آبی می‌درخشد. این دره دلکش و آباد در ۲‌کیلومتری جاده ترانزیتی تبریز-تهران قرار دارد و جزو زیبا‌ترین جاهای دیدنی اطراف تبریز شمرده می‌شود.

از مهم‌ترین و بهترین جاهای دیدنی تبریز که در نزدیکی دره سعید آباد قرار دارند می‌توان به بوستان و بنای تاریخی ربع رشیدی ، تفرجگاه عینالی تبریز و تله‌کابین عینالی تبریز اشاره کرد.

بخش اعظم پوشش گیاهی دره سعید آباد متشکل از کشتزار‌ها و باغ‌های میوه است. در بهار شکوفه‌های رنگارنگ و در تابستان میوه‌های خوش‌عطر این منطقه را زینت می‌بخشند.

بهترین زمان سفر به تبریز به‌لحاظ شرایط آب‌و‌هوایی در بهار و اوایل تابستان است. این فصل‌ها برای بازدید از دره سعید آباد نیز ایامی مناسب هستند.

برای رسیدن به دره سعید آباد و لذت بردن از طبیعت بی‌نظیر آن ابتدا باید خود را به شهر تبریز برسانید. پس از رسیدن به شهر تبریز ابتدا باید وارد جاده ترانزیتی تبریز-تهران شده و در حدود ۲ کیلومتر از مسیر را طی کنید. پس از آن به روستای زیبای سعید آباد و دره خرم آن خواهید رسید.

4.3/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.