جاهای دیدنی سنندج | معرفی بیش از ۳۰ جاذبه گردشگری در سنندج

12

سنندج شهری زیبا و دوست‌داشتنی در غرب ایران، با مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز است. این شهر به‌لطف دارابودن تاریخی غنی و طبیعتی خرم، دارای جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار است. جاهای دیدنی سنندج به‌قدری متنوع و زیادند که در طول یک سفر نمی‌توانید از تمام آن‌ها بازدید کنید. اینجاست که اطلاع از جاذبه‌های گردشگری مختلف در این شهر به شما کمک می‌کند تا بتوانید بر‌اساس سلیقه خود، بهترین مکان‌های دیدنی را انتخاب کرده و برنامه‌ای عالی برای گشت‌و‌گذار در این شهر بچینید. به همین سبب در این مطلب قصد داریم مهمان شهر کوهستانی و زیبای سنندج شده و با جاهای دیدنی آن آشنا شویم. اگر خیال خرید بلیط هواپیما سنندج و سفر به این شهر برای تعطیلات بعدی را در سر دارید، توصیه می‌کنیم در این مطلب همراه ما باشید. 

فهرست مطالب

پارک تفریحی آبیدر | بهشتی در‌ میان جاهای دیدنی سنندج 

عکس پارک تفریحی آبیدر

پارک تفریحی آبیدر که به آن پارک جنگلی یا پارک کوهستانی آبیدر نیز گفته می‌شود، با داشتن طبیعتی مسحور‌کننده و فضایی دل‌نشین و با‌صفا، از بهترین مقاصد برای تفریحات دوستانه و خانوادگی در سنندج به‌ شمار می‌آید. آبیدر (تلفظ کردی آن «ئاویه‌ر») در‌ واقع نام کوهی مرتفع در غرب ایران است. در زبان کردی، به جایی که در آن آب فراوان باشد، «آبیدر» می‌گویند.

در این کوه نیز چشمه‌های طبیعتی فراوانی می‌جوشند، جاری می‌شوند، دلبری می‌کنند و به طبیعت اطرافشان جان می‌بخشند. وجود چشمه‌های متعدد در این کوه باعث شده است آن را آبیدر بنامند. پارک تفریحی آبیدر نیز درست در دامنه این کوه سر‌به‌فلک‌کشیده قرار دارد. طبیعت این پارک به‌لطف وجود چشمه‌های پر‌آب و خروشان، بسیار خرم و سر‌سبز است و حضور در آن همچون گشت‌و‌گذار در بهشتی زمینی، دل‌نشین و لذت‌بخش خواهد بود. 

آدرس: سنندج، انتهای خیابان آبیدر، دامنه کوه آبیدر، پارک جنگلی آبیدر.

دریاچه سد قشلاق (دریاچه سد وحدت) |‌ از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی سنندج 

عکس دریاچه سد قشلاق از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی سنندج 

از دیگر جاهای دیدنی سنندج که برای عاشقان طبیعت و طبیعت‌گردی جذابیت بسیار دارد، دریاچه سد قشلاق است که آن را با نام دریاچه سد وحدت نیز می‌شناسند. این دریاچه در فاصله ۱۲‌کیلو‌متری شمال سنندج قرار دارد. درختان سر‌سبز و تنومند، کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده خرم در کنار دریاچه‌ای وسیع، فضای دلربایی در این منطقه ایجاد‌ کرده‌اند.

جالب است بدانید که وسعت دریاچه سد قشلاق به بیش از ۹۳۴ هكتار می‌رسد! همچنین این دریاچه بزرگ و تماشایی، زیستگاه انواع مختلف جانوران آبزی از جمله ماهى عروس، شاه‌کولى، سياه‌ماهى، آلبورنوس کاپیتو، ماهى ‌سياه و سس‌ماهى است. در‌ نهایت باید بگوییم که دریاچه سد وحدت علاوه‌بر دارابودن محیطی آرام و زیبا برای پیک‌نیک و طبیعت‌گردی، دارای امکانات مناسب برای تجربه تفریحات آبی از جمله ماهیگیری و قایق‌رانی است.  

آدرس: سنندج، ۱۲کیلومتری شمال شهر سنندج، دریاچه سد قشلاق.

بازار سنندج | بازاری کهن در قلب سنندج

بازار سنندج قدیمی‌ترین بازار شهر است که قدمت آن به سال ۱۰۴۶ هجری قمری باز ‌می‌گردد. این بازار در زمان حکومت اردلان‌ها ساخته شد. جالب است بدانید که در آن زمان شهر سنندج مرکز حکومت اردلان‌ها در ایران بود. این بازار قدیمی و پر‌اهمیت در دو سوی خیابان انقلاب سنندج قرار گرفته و به شکل مستطیل است. گفتنی است که بازار سنندج به‌لحاظ ظاهر و معماری، شباهت بسیاری به بازار میدان نقش جهان اصفهان دارد.

با وجود اینکه هنوز هم تجارت در این بازار رونق دارد؛ اما بسیاری آن را جزو جاهای دیدنی سنندج و جاذبه‌های تاریخی مهم این شهر می‌دانند؛ در‌نتیجه بازدید از بازار سنندج هم فال است و هم تماشا؛ چرا‌که می‌توانید ضمن بازار‌گردی و خرید، از تماشای شگفتی‌های این بنای تاریخی لذت ببرید. 

آدرس: سنندج، دو طرف خیابان انقلاب، بازار سنندج.
ساعات کاری بازار: شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۹:۰۰.

حمام خان سنندج | از مهم‌ترین جاهای دیدنی سنندج 

مگر می‌شود سخن از «جاهای دیدنی سنندج و جاذبه های تاریخی این شهر» به میان آورد و چیزی از حمام خان سنندج نگفت؟ این حمام از قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و با‌شکوه‌ترین حمام‌های سنتی ایران است که قدمت آن به سال ۱۲۲۰ هجری قمری باز‌ می‌گردد. حمام خان درست در ضلع شمالی بازار سر‌پوشیده سنندج قرار دارد. این حمام بزرگ و سنتی که امروزه به جاذبه‌ای گردشگری تبدیل شده، شامل بخش‌های مختلف است.

از جمله بخش‌های مهم این حمام می‌توان به سردر ورودی، هشتی، سربینه (حمام سرد)، میان در، بینه (حمام گرم)، خزینه، خلوتی، سرویس‌های بهداشتی، آب انبار اضافی و تونه اشاره کرد. لازم به ذکر است که نام بنای پر‌شکوه این حمام سنتی در سال ۱۳۷۸ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

آدرس:‌ سنندج، ضلع شمالی بازار سنندج، جنب مسجد داروغه، حمام خان سنندج.

پل تاریخی قشلاق (پل شیخ) | از منحصر‌به‌فرد‌ترین جاهای دیدنی سنندج 

عکس پل تاریخی قشلاق از جاهای دیدنی سنندج 

پل تاریخی قشلاق که آن را با نام «پل شیخ» نیز می‌شناسند، از منحصر‌به‌فرد‌ترین سازه‌های تاریخی سنندج است که به دلیل موقعیت قرار‌گیری بی‌نظیرش، هم برای دوست‌داران سازه‌های تاریخی جذابیت دارد و هم برای عاشقان طبیعت، مقصدی بی‌نظیر است. این پل بر رود‌خانه‌ای با همین نام واقع شده است که در مجاورت تپه‌هایی سر‌سبز و زیبا قرار دارد. طول این پل به ۷۸ متر و عرض آن به ۳ متر می‌رسد. ارتفاع پل تاریخی قشلاق از سطح رود‌خانه در بالا‌ترین قسمت آن، حدود ۶.۸ متر است. ساخت پل قشلاق سنندج در سال ۱۰۴۶ هجری قمری به دستور شاه صفی و به دستور سلیمان خان اردلان بنا شد. بعد‌ها این بنای تاریخی در دوره‌های مختلف، باز‌سازی و مرمت شد. 

آدرس:‌ شرق سنندج، رودخانه قشلاق، پل تاریخی قشلاق.

باغ سپیدار | تاریخ و طبیعت در کنار هم 

عکس باغ سپیدار سنندج 

باغ سپیدار از دیگر مکان‌های تاریخی سنندج بوده که در نوع خود منحصر‌به‌فرد است. این باغ در مجاورت عمارت وکیل الملک قرار دارد. قدمت باغ سپیدار به دوره قاجار باز‌می‌گردد. جالب است بدانید که این باغ در گذشته، حیاط چاپار‌خانه سنندج بوده است. هم‌اکنون باغ سپیدار جزو تماشایی‌ترین جاهای دیدنی سنندج به شمار می‌آید؛ چرا‌که در این باغ سر‌سبز و خرم، درختان سپیدار کهن‌سال و سر‌به‌فلک‌کشیده متعددی وجود دارند که سبب ایجاد فضایی دلربا و با‌صفا در قلب شهر سنندج شده‌اند. توصیه می‌کنیم اگر به باغ‌های خرم و جاهای تاریخی علاقه‌مند هستید، بازدید از باغ سپیدار سنندج را از دست ندهید. 

آدرس: سنندج، خیابان کشاورز، مجاور عمارت وکیل، باغ سپیدار.

بازار سرتپوله | از مهم‌ترین مراکز خرید و جاهای دیدنی سنندج 

بازار سر‌تپوله از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز خرید سنندج است که به‌لطف داشتن بافتی قدیمی و فضایی دل‌نشین جزو جاذبه‌های دیدنی این شهر نیز به شمار می‌آید. این بازار در محله‌ای با همین نام (سرتپوله) قرار دارد و از خیابان شهدای سنندج آغاز می‌شود و انتهای آن به ابتدای بازار سنندج متصل می‌شود. این بازار قدیمی، زمانی در مسیر مریوان و سقز به کردستان عراق قرار داشت و در آن زمان تجارت در آن بسیار پر‌رونق بود. اگر به گشت‌و‌گذار در بازار‌هایی با بافت قدیمی و سنتی لذت می‌برید و تماشای حجره‌های کوچک و رنگارنگ برایتان دلپذیر است، توصیه می‌کنیم در سفر به شهر زیبای سنندج، بازدید از بازار سرتپوله را از دست ندهید. 

آدرس: سنندج، محله سرتپوله، بازار سرتپوله.

حمام شیشه‌ | از خاص‌ترین جاهای دیدنی سنندج 

عکس حمام شیشه‌ از خاص‌ترین جاهای دیدنی سنندج 

احتمالاً با شنیدن نام حمام شیشه تصویر حمام‌های شیشه‌ای مدرن امروزی در ذهنتان تداعی شود؛ اما باید بگوییم که حمام شیشه سنندج، بنایی تاریخی از جنس سنگ، گچ و ملات است. پس چرا این بنا را حمام شیشه نامیده‌اند؟ علت انتخاب این نام، وجود شیشه‌کاری‌های ظریف و هنرمندانه با شیشه‌های رنگارنگ، بر دیوار‌ها و ستون‌های آن بود.

متأسفانه امروزه دیگر اثری از آن شیشه‌کاری‌های چشم‌نواز باقی نمانده؛ اما هنوز هم آن را با نام حمام شیشه می‌شناسند. چیزی که این حمام را از سایر حمام‌های قدیمی ایرانی متمایز می‌کند، طراحی زیبا و منحصر‌به‌فرد سکوهای آن و وجود آب‌نما‌های گرم و سرد و خزینه در آن است. به‌علاوه بنای این حمام در عین سادگی، بسیار تماشایی است و طراحی متوازن و معماری موزونی دارد. 

آدرس: سنندج، ضلع شمالی بلوار کردستان، مجاور پل و مسجد ملاویسی، حمام شیشه.

حمام صلاحی | جاذبه‌ای پنهان در زیر زمین 

عکس حمام صلاحی سنندج 

اگر به ضلع شرقی خیابان فردوسی سنندج بروید، در نزدیکی بازار قدیمی سنندج، درست در زیر حجره‌ها و مغازه‌های بازار، حمام قدیمی را مشاهده خواهید کرد که مردم در گذشته آن را با نام گرمابه ممتاز (حمام صلاحی) می‌شناختند. امروزه این گرمابه کاربری گذشته خود را از دست داده و  جزو جاهای دیدنی سنندج به شمار می‌آید. بنای حمام صلاحی متشکل از چهار فضای گنبددار است که تمام آن‌ها در زیرِ زمین قرار دارند. توصیه می‌کنیم هنگام ماجراجویی در شهر زیبا و پر‌رمز‌و‌راز سنندج و بازدید از بازار سنندج از حمام صلاحی نیز بازدید کنید. 

آدرس:‌ سنندج، خیابان فردوسی، داخل پاساژ کفش‌فروش‌ها، حمام صلاحی.

کلیسای سنندج | کلیسایی فراموش‌شده در بطن کردستان 

در گذشته محله قدیمی «آغه زمان» در سنندج، محله‌ای مسیحی‌نشین بود. ارامنه مهاجر که توسط حکومت عثمانی تبعید شده بودند، در آن محله سکونت داشتند. در اوایل دوره قاجار، کلیسایی برای مهاجران ارمنی در سنندج ساخته شد که امروزه جزو متفاوت‌ترین جاهای دیدنی سنندج به ‌شمار می‌آید. از ویژگی‌های قابل‌توجه این کلیسای قدیمی می‌توان به سردر ورودی زیبای آن با اتاق‌های نیم‌دایره‌شکل متداخل، دهلیز ورودی و شبستان اشاره کرد که سقفی منحنی‌شکل دارد.

شبستان کلیسای سنندج متشکل از ۱۲ طاق، ۶ ستون و محرابی بزرگ بوده و سقف آن به‌صورت طاق و تویزه ساخته شده است. اگر از تماشای بنا‌های تاریخی که به‌لحاظ معماری ارزشمند هستند، لذت می‌برید، توصیه می‌کنیم در سفر به سنندج بازدید از کلیسای محله آغه زمان را از دست ندهید. 

آدرس:‌ سنندج، محله آغه زمان، خیابان نمکی، کوچه کلیسا، کلیسای سنندج.

محله چهار‌باغ سنندج | محله‌ای با بافتی کهن در شمال‌شرقی شهر 

محله چهار‌باغ از آن دست جاهای دیدنی سنندج است که با گشت‌و‌گذار در آن می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و چندین و چند جاذبه تاریخی پر‌شکوه و ارزشمند در این شهر را یک‌جا تماشا کنید. این محله در شمال‌شرق شهر سنندج واقع شده و بافتی کهن دارد. بسیاری از عمارت‌ها و بناهای تاریخی سنندج در این محله جای خشک کرده‌اند.

گفتنی است که قدمت این محله و بنا‌های آن به دوره حکومت قاجاریه در ایران باز ‌می‌گردد و روایت‌های تاریخی بسیاری در سینه دارد. از جمله جاذبه‌های مهم این محله تاریخی و دیدنی می‌توان به بازارچه چهارباغ، تیمچه شهباز (پاساژ شهباز)، مسجد داروغه، مسجد حریری و مسجد ملا شفیع اشاره کرد. 

آدرس:‌ سنندج، محله چهار باغ.

موزه تاریخ طبیعی کردستان | از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سنندج 

اگر بپرسید در میان جاهای دیدنی سنندج، کدام جاذبه خاص‌تر است؟ پاسخ ما به شما موزه تاریخ طبیعی کردستان خواهد بود؛ چرا‌که در این موزه نمونه‌هایی از ۴۷۰ گونه جانوری مختلف به نمایش گذاشته شده‌اند! گونه‌های موجود در این موزه شامل ۲۱۲ نمونه از پرندگان مختلف، ۲۷ نمونه از پستانداران، ۱۵۰ نمونه از حشرات، ۳۱ نمونه از بی‌مهرگان، ۱۰ نمونه از آبزیان، ۵ نمونه از دوزیستان و ۱۴ نمونه از خزندگان می‌شوند.

همچنین در این موزه ۱۸ نمونه از سنگ‌ها و کانی‌های مختلف نیز وجود دارند. علاوه بر همه این گونه‌ها و نمونه‌های تاکسیدرمی شده، ۳ نمونه از اسکلت پرندگان، یک نمونه از اسکلت ماهی و یک نمونه از اسکلت لاک‌پشت نیز در این موزه بزرگ نگهداری می‌شوند. 

آدرس: سنندج، بلوار پاسداران، پشت پارک دیدگاه، اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان، موزه تاریخ طبیعی کردستان.
ساعات بازدید: شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۴:۰۰

عمارت سالار سعید | یادگاری از حکومت قاجار در سنندج 

عکس عمارت سالار سعید

عمارت سالار سعید، از ارزشمند‌ترین بنا‌های تاریخی و جاهای دیدنی سنندج است که قدمت آن به دوره حکومت قاجاریه در ایران باز‌ می‌گردد. این عمارت با‌صفا و دیدنی، پس از گذراندن عمری طولانی و داشتن کاربری‌های مختلف، امروزه به یکی از موزه‌های مهم سنندج تبدیل شده است و با آغوشی باز از گردشگران میزبانی می‌کند.

معماری عمارت سالار سعید از سبک معماری ایران باستان تأثیر پذیرفته و در ساخت آن از سنگ، آجر و چوب استفاده شده است. بدون‌شک دیدنی‌ترین بخش این عمارت سالن اصلی یا همان هال بناست. در هال ساختمان اصلی این عمارت، ۷ پنجره ارسی بزرگ با شیشه‌های رنگارنگ قرار دارند که فضایی زیبا و رؤیایی ایجاد کرده‌اند. 

آدرس: سنندج، خیابان امام، کوچه حبیبی، عمارت سالار سعید.
ساعات بازدید: شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۳:۰۰ و ۱۵:۳۰ تا ۲۰:۰۰

عمارت آصف وزیری (خانه کرد) | گنجینه فرهنگی و تاریخی استان کردستان 

عکس عمارت آصف وزیری از بنا‌های تاریخی سنندج

اگر به دنیای تاریخ و کشف شگفتی‌های بنا‌های تاریخی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به استان کردستان، بازدید از عمارت آصف وزیری را از دست ندهید. عمارت آصف وزیری که به «خانه کرد» نیز شهرت دارد، از مهم‌ترین جاهای دیدنی سنندج به ‌شمار می‌آید. این عمارت پر‌شکوه و تماشایی در دوره حکومت صفویه در ایران بنا شده است. بعد‌ها در دوره حکومت‌های قاجار و پهلوی نیز بخش‌‌هایی به این عمارت اضافه شد؛ به همین سبب می‌توان گفت که عمارت آصف وزیری جلوه‌گر هنر معماری در سه دوره تاریخی است. گفتنی است که وسعت خانه کرد در مجموع به بیش از ۴هزار متر‌مربع می‌رسد. موزه مردم‌شناسی قوم کرد در عمارت آصف وزیری قرار دارد و به همین سبب است که می‌گوییم این عمارت گنجینه تاریخی و فرهنگی استان کردستان است. 

آدرس: سنندج، خیابان امام خمینی (شاپور)، نرسیده به مسجد دارالاحسان، عمارت آصف وزیری.
ساعات بازدید: شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۳:۰۰ و ۱۵:۳۰ تا ۱۹:۳۰

عمارت خسروآباد | پر‌شکوه‌ترین عمارت استان کردستان 

عکس عمارت خسروآباد سنندج

عمارت خسرو‌آباد را می‌توان به‌عنوان پر‌شکوه‌ترین و پر‌اهمیت‌ترین عمارت غرب ایران معرفی کرد؛ چرا‌که این عمارت در زمانه خود محل فرمانروایی و حکومت خاندان اردلان بوده است. مساحت کلی این عمارت به بیش از ۶هزار متر‌مربع می‌رسد. معماری عمارت خسرو‌آباد به‌قدری هنر‌مندانه و منحصر‌به‌فرد است که هر‌ بیننده‌ای را شیفته و مدهوش خود می‌کند؛ چرا‌که گوشه‌گوشه این بنا جلوه‌گر هنر‌های مختلف از جمله گچ‌بری و آجر‌کاری است. این عمارت بخش‌های مختلفی دارد. از جمله بخش‌های مهم و دیدنی عمارت خسرو‌آباد می‌توان به درب ورودی عظیم و چوبی آن، هشتی با سقف گنبدی‌شکل و ستون‌نماهای چشم‌نوازش، حیاط بزرگ و حوض چلیپایی شکلی که در قلب آن جای خشک کرده، قصر خسرویه با پله‌های سنگی حیرت‌انگیزش و عمارت سر‌در با ایوان سر‌تاسری‌اش اشاره کرد. 

آدرس: سنندج، بلوار خسروآباد، عمارت خسرو‌آباد.
ساعات بازدید: شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰

عمارت مشیر دیوان | از زیبا‌ترین جاهای دیدنی سنندج برای شیفتگان معماری ایرانی

عکس عمارت مشیر دیوان سنندج

از دیگر مکان های دیدنی سنندج که در سفر به این شهر نباید از آن غافل ماند، عمارت مشیر دیوان سنندج است. در ابتدا باید بگوییم که این بنای پر‌شکوه و تماشایی، در دوره حکومت قاجار به دستور «میرزا یوسف مشیر دیوان» ساخته شد که در آن زمان مشاور و جانشین حاکم منطقه بوده است. معماری این بنا جلوه‌گر هنر معماری ایرانی بوده و زیبایی و شکوه آن مثال‌زدنی است. عمارت مشیر دیوان دارای هفت حیاط بزرگ و مجزاست که هر‌یک از این حیاط‌ها دارای بخش‌های مختلفی از جمله بخش‌های خصوصی، عمومی، تشریفاتی، خدماتی و بهداشتی هستند. همچنین در قلب حیاط‌های با‌صفای این عمارت آب‌نما‌هایی تماشایی قرار دارند که زیبایی و صفای حیاط‌ها را دو‌چندان کرده‌اند. 

آدرس: سنندج، خیابان شهدا (فرح)، محله‌ی قدیمی سرتپوله، عمارت مشیر دیوان.
ساعات بازدید: شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۴:۰۰

عمارت وکیل الملک | خانه‌ای تاریخی متعلق به خانواده وکیل 

عکس عمارت وکیل الملک از جاهای دیدنی سنندج

عمارت وکیل الملک از دیگر جاهای دیدنی سنندج است که تا چندی پیش به خانواده وکیل تعلق داشت. بنای این عمارت در زمان حکومت زندیه در ایران، به دستور حاج محمد رشید بیگ وکیل، از امیران زند ساخته شد. پس از آن این عمارت به فرزندان و نوادگان حاج محمد رشید بیگ وکیل به ارث رسید و این خاندان سال‌های سال در عمارت وکیل الملک زندگی می‌کردند. این عمارت در طی دوران‌های مختلف، بار‌ها تحت مرمت و باز‌سازی قرار گرفت و بخش‌های مختلفی به آن اضافه شد.

امروزه این عمارت به‌عنوان جاذبه‌ای تاریخی در استان کردستان گردشگران را به‌سوی خود جذب می‌کند. ستون‌های بزرگ سنگی با تزیینات طنابی، ارسی‌های چوبی با تزئینات ظریف و زیبا، آجرکاری‌های چشم‌نواز و… همگی جلوه‌ای تماشایی به این عمارت پر‌شکوه بخشیده‌اند.

آدرس: سنندج، خیابان کشاورز، عمارت وکیل الملک.

خانه احمد‌زاده | بنایی به جا مانده از دوره پهلوی 

در میان جاهای دیدنی سنندج و عمارت‌های پر‌شکوه و چشم‌نواز آن، نام خانه احمد‌زاده را نباید از قلم انداخت. قدمت این بنای تاریخی به دوره حکومت پهلوی در ایران باز‌می‌گردد. خانه احمدزاده، متشکل از حیاطی چهار‌گوش و بنایی دو‌طبقه در بطن آن است. در نگاه اول آجر‌کاری‌ها و آجر‌تراشی‌های ظریف و حیرت‌انگیز این بنا توجه شما را به خود جلب می‌کند. اگر با سبک‌های معماری مختلف آشنا باشید، متوجه خواهید شد که الهام از سبک معماری کردستانی از ویژگی‌های بارز بنای عمارت احمد‌زاده است. از آنجایی‌که این بنا هم از نظر تاریخی و هم از نظر معماری از ارزش والایی برخوردار است، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ایران، خانه احمد‌زاده را در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رساند. 

آدرس: سنندج، خیابان نمکی، محله آغا، خانه احمدزاده.

خانه معمار‌باشی | بنایی خوش‌نقش‌و‌نگار در میان جاهای دیدنی سنندج 

خانه معمار‌باشی از دیگر جاذبه‌های تاریخی ارزشمند شهر سنندج است که قدمت آن به اواخر دوره حکومت قاجار و اوایل دوره پهلوی در ایران باز‌ می‌گردد. بنای این خانه سه طبقه دارد و کل عمارت شامل بخش‌های مختلف می‌شود. از دیدنی‌ترین بخش‌های خانه معمار‌باشی می‌توان به مطبخ، اندرونی، بیرونی، شاه‌نشین و حوضی در قلب حیاط با‌صفای آن اشاره کرد.

جالب است بدانید که استفاده از تزیینات خاص آجر‌تراشی و الماس‌بر برای اولین‌بار در شهر سنندج، برای زیبایی‌بخشیدن به این خانه ارزشمند استفاده شد. بارز‌ترین ویژگی ظاهری این عمارت زیبا و با‌صفا، نقوش و تذهیب‌های زیبای آن است که در دوره پهلوی از این تزیینات برای زیبا‌سازی عمارت‌ها، بسیار استفاده می‌شد.

آدرس:‌ سنندج، جنوب خیابان شهدا، کنار پارک شهدا، خانه معمار‌باشی.

عمارت امجدالاشراف سنندج | جلوه‌گر هنر معماران اصفهانی در سنندج 

عمارت امجدالاشراف از دیگر جاهای دیدنی سنندج است که شیفتگان هنر معماری ایرانی را به سوی خود می‌کشاند. قدمت این عمارت به سال ۱۲۱۷ هجری قمری باز‌ می‌گردد. در آن زمان تاجری اصفهانی به نام میرابوطالب دستور ساخت این عمارت را داد و معماران و استادکاران هنر‌مند و چیره‌دست اصفهانی در ساخت این بنا، سنگ تمام گذاشتند. به‌طور کلی عمارت امجدالاشراف سنندج شامل دو بخش مسکونی و تالار تشریفات است.

از تالار تشریفات این عمارت در ایام محرم، برای برگزاری مراسمات عزاداری امام حسین (ع) استفاده می‌شد. از ویژگی‌های بارز این عمارت که توجه‌ها را به‌سوی خود جلب می‌کنند می‌توان به نقوش اسلیمی که با گچ‌بری‌های هنر‌مندانه و ظریف بر دیوار‌ها و ستون‌ها نقش شده‌اند، نقاشی‌هایی به سبک نقاشی‌های غربی، اتاق‌های سه دری و پنج دری در دو طبقه و پنجره‌هایی بزرگ و زیبا با شیشه‌های رنگی اشاره کرد. 

آدرس: سنندج، خیابان صلاح‌الدین ایوبی، عمارت امجدالاشراف سنندج.

عمارت حبیبی | از زیبا‌ترین بناهای تاریخی سنندج 

یکی دیگر از زیبا‌ترین بناهای تاریخی سنندج که بازدید از آن خالی از لطف نیست، عمارت حبیبی است که قدمت آن به دوران حکومت ناصرالدین‌شاه باز‌می‌گردد. این عمارت بزرگ و تماشایی به همت شخصی به‌نام «شیخ الاسلام» بنا شده است و با گچ‌بری‌ها و آیینه‌کاری‌های منحصر‌به‌فردش در میان عمارت‌های تاریخی سنندج خود‌نمایی می‌کند. جالب است بدانید که این عمارت پر‌شکوه، دارای بزرگ‌ترین ارسی‌های کشور است. این ارسی‌ها به دست استاد حبیب‌الله سنندجی ساخته شده‌اند که به استاد نسا شهرت داشت و از نام‌آشنا‌ترین و زبده‌ترین استادان کردستانی بود. 

آدرس: سنندج، خیابان امام خمینی، کوچه حبیبی، عمارت حبیبی.

عمارت سرهنگ آزموده اردلان | عمارتی همه‌چیز تمام 

عمارت سرهنگ آزموده اردلان از دیگر جاهای دیدنی سنندج است که هم به‌لحاظ معماری و هم از نظر تاریخی ارزش والایی دارد. این عمارت پر‌شکوه در گذشته متعلق به فردی از خانواده «اردلان» بود و اکنون به‌سبب ارزش تاریخی بسیاری که دارد، تحت تملک اداره میراث فرهنگی استان کردستان درآمده است. اگر بخواهیم به وصف ساختار و زیبایی این عمارت بپردازیم، باید بگوییم که پس از گذر از سردر ورودی این بنا که به شکل نیم‌هشتی ساخته شده است، با حیاطی چهار‌ضلعی و با‌صفا رو‌به‌رو خواهید شد که با آب‌نما و باغچه‌ای سر‌سبز زینت داده شده است. بخش‌های مختلف ساختمان این عمارت در پیرامون حیاط قرار دارند که اگر درون آن‌ها قدم بگذارید، محو زیبایی گچ‌بری‌های رنگی، حجاری‌های هنرمندانه، آجرکاری‌های زیبا و نرده‌های فلزی خوش‌تراش آن خواهید شد.  

آدرس: سنندج، محله قطارچیان، کوچه خسروی، عمارت سرهنگ آزموده اردلان.

عمارت شیخ محمد باقر غیاثی | محل سکونت عارفی بزرگ در کردستان 

عکس عمارت شیخ محمد باقر غیاثی سنندج 

عمارت شیخ محمد باقر غیاثی از دیگر عمارت‌های بی‌شمار سنندج است که در گذشته متعلق به عارفی بزرگ با همین نام بوده است. با گذر از سردر اصلی این عمارت وارد حیاط کوچکی که به آن حیاط بیرونی گفته می‌شود، خواهید شد. پس از گذر از حیاط بیرونی، به حیاط اصلی عمارت می‌رسید که فضایی بسیار دل‌نشین و آرام دارد.

با ورود به بنای اصلی عمارت، آجر‌کاری‌ها، حجاری‌ها، طرح‌های اسلیمی نقش بسته بر دیوار‌ها و… چشمان شما را به خود خیره می‌کند. می‌توان گفت که عمارت شیخ محمد باقر غیاثی جزو شاهکار‌های معماری غرب ایران به‌شمار می‌آید. خوب است بدانید که طراحی و معماری این بنا، به دست استاد «ابراهیم مختارپوریان» انجام شده است که از معماران برجسته آن دوره بود. 

آدرس:‌ سنندج، خیابان کشاورز، عمارت شیخ محمد باقر غیاثی.

عمارت و باغ آیت الله مردوخ | از جاهای دیدنی اطراف سنندج 

عمارت و باغ آیت الله مردوخ از جاهای دیدنی اطراف سنندج است که در ۷۰۰متری روستای نوره قرار دارد. زمان ساخت این بنا متعلق به سال ۱۳۲۲ است. عمارت آیت الله مردوخ به سبک قلعه‌های قدیمی طراحی شده و به همین سبب این عمارت به تمام بخش‌های روستای نوره اشراف دارد. طراحی این بنا توسط «آیت الله مردوخ» انجام شده و ساخت آن بر‌عهده استادان زبده‌ای همچون «استاد عنایت‌الله» و «استاد علی محمد» بوده است. در‌خصوص ویژگی‌های کلی بنا باید بگوییم که حیاطی بزرگ در ضلع غربی آن قرار دارد و در بخش‌های شمالی و جنوبی ساختمان اصلی، دو برج دیدبانی جای گرفته‌اند. 

آدرس:‌ سنندج، روستای نوره، عمارت و باغ آیت الله مردوخ.

پارک جنگلی کشاورز | از زیبا‌ترین جاذبه‌های تفریحی سنندج

پارک جنگلی کشاورز پارکی با‌طراوت و خرم در شرق شهر خوش‌آب‌و‌هوای سنندج است. این پارک از وسیع‌ترین فضا‌های سبز شهری سنندج به شمار می‌آید و فضایی عالی برای تجربه تفریحاتی همچون کوه‌نوردی، پیاده‌روی و کمپینگ همراه با دوستان و خانواده است. گفتنی است که پارک جنگلی کشاورز مجهز به امکانات رفاهی و تفریحی همچون سرویس بهداشتی، پارکینگ، آلاچیق و… است. در‌ نهایت باید بگوییم که اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، می‌توانید این جاذبه را به‌عنوان مقصدی مناسب برای تفریحات نیم‌روزه در شهر زیبای سنندج انتخاب کنید. 

آدرس: سنندج، بزرگراه سنندج همدان، پارک جنگلی کشاورز.

پارک لاله سنندج | مقصدی دلنشین برای تفریحات نیم‌روزی

عکس پارک لاله سنندج

اگر در میان جاهای دیدنی سنندج به‌دنبال مکانی پر‌آرامش و دل‌نشین برای گذراندن عصری دل‌پذیر می‌گردید، پیشنهاد ما به شما پارک لاله سنندج است. پارک لاله از بزرگ‌ترین و سرسبز‌ترین پارک‌های سنندج بوده و جزو جاذبه‌های گردشگری این شهر به ‌شمار می‌آید. فضای این پارک بزرگ برای انجام تفریحاتی همچون پیاده‌روی، دو‌چرخه‌سواری، شب‌گردی، عکاسی، پیک‌نیک و… مناسب است.

همچنین خوب است اشاره کنیم که در این پارک به‌منظور ایجاد رفاه و راحتی بازدید‌کنندگان، امکانات متعددی فراهم شده است. از جمله امکانات رفاهی و تفریحی پارک لاله سنندج می‌توان به کافی‌شاپ، آلاچیق، نیمکت، سرویس بهداشتی، آب‌خوری پارکینگ، نماز‌خانه و… اشاره کرد. 

آدرس: سنندج، خیابان لاله، پارک لاله سنندج.

پارک ملت سنندج (پارک دیدگاه) | از محبوب‌ترین جاذبه‌های تفریحی و جاهای دیدنی سنندج 

پارک ملت سنندج که آن را با نام «پارک دیدگاه» نیز می‌شناسند، از محبوب‌ترین جاذبه‌های رفاهی و تفریحی و جاهای دیدنی سنندج برای مسافران است؛ چرا‌که این پارک سر‌سبز و زیبا، هر‌ساله با آغوشی باز، پذیرای مسافرانی است که از شهر‌های دیگر، مهمان شهر دوست‌داشتنی سنندج شده‌اند. از مهم‌ترین ویژگی‌های پارک ملت سنندج می‌توان به فضای سبز وسیع و با‌طراوت و شهر‌بازی مهیج آن اشاره کرد. محیط این پارک برای تفریحات خانوادگی، به‌خصوص خانواده‌هایی که فرزند کم‌سن‌‌وسال دارند، بسیار مناسب است. از امکانات رفاهی و بخش‌های مختلف پارک ملت سنندج می‌توان به رستوران، سرویس بهداشتی عمومی، نیمکت، مسیر‌های پیاده‌روی، شهر‌بازی و… اشاره کرد. 

آدرس: سنندج، بلوار پاسداران، خیابان دیدگاه، پارک ملت سنندج.

سینمای رو‌باز سنندج |‌ بزرگ‌ترین سینما روباز خاورمیانه 

عکس سینمای رو‌باز سنندج

چه کسی است که از تماشاکردن فیلم در محیطی آرام و دل‌نشین، زیر آسمان شب لذت نبرد؟ امکان تجربه چنین تفریح دل‌پذیری در شهر سنندج، با وجود سینمای روباز پارک آبیدر، میسر است. سینمای رو‌باز سنندج با گنجایش بالغ‌بر ۱۰هزار نفر و پرده‌ای در ابعاد ۲۵ در ۱۲ متر، بزرگ‌ترین سینمای رو‌باز در ایران و خاور‌میانه به‌شمار می‌آید!

این سینما در پارک کوهستانی آبیدر قرار دارد و مقصد محبوب مردمان سنندج و آبیدر در شب‌های آرام تابستانی است. جالب است بدانید که صدای فیلم‌های این سینما، در تمام نقاط پارک آبیدر از طریق موج اف‌ام رادیویی قابل دریافت بوده و شما می‌توانید همراه دوستان و خانواده خود در ماشین یا کنار آن نشسته و در پرده‌ای به وسعت ۳۰۰ متر‌مربع، فیلم تماشا کنید. 

آدرس:‌ سنندج، مجموعه تفریحی آبیدر، پارک امیریه، سینمای رو‌باز سنندج.
زمان پخش فیلم در سینمای رو‌باز سنندج: هر‌شب ساعت ۲۱:۰۰

مسجد جامع (مسجد دارالاحسان) | شاهکار معماری دوره حکومت قاجار در سنندج 

مسجد جامع سنندج که آن را با نام «مسجد دارالاحسان» نیز می‌شناسند، نه‌تنها مکانی مقدس، بلکه شاهکاری تاریخی در قلب شهر سنندج است و جزو ارزشمند‌ترین جاهای دیدنی سنندج به‌شمار می‌آید. این مسجد از دیگر یادگاری‌های پر‌ارزش حکومت قاجار در ایران است. به‌طور دقیق‌تر مسجد جامع در سال ۱۲۲۸ هجری به دستور امان‌الله خان اردلان که از والیان بزرگ کردستان در آن زمان بود، ساخته شد.

اگر بخواهیم در وصف زیبایی مسجد جامع سنندج سخن بگوییم، باید بگوییم که در آن به هر سوی که بنگرید، جلوه‌ای از هنر‌های کاشی‌کاری، آجر‌کاری، حجاری، مقرنس‌کاری و… در چشمان شما می‌درخشد. در‌نهایت باید بگوییم که این بنای پر‌شکوه و مستحکم از افتخارات شهر سنندج است و توصیه می‌کنیم بدون بازدید از بنای مسجد شهر سنندج را وداع نگویید. 

آدرس:‌ سنندج، ضلع شمالی خیابان امام، مسجد جامع.

امامزاده پیر عمر | از مقدس‌ترین جاهای دیدنی سنندج 

امامزاده پیر عمر از مدفن مقدس «سید عبدالصمد»، از پسران حضرت علی (ع) است. با بازدید از حرم کوچک این امامزاده می‌توانید زیارت را چاشنی سفر سیاحتی خود در سنندج کرده و در عین حال از تماشای بنای قدیمی و زیبای آن لذت ببرید. بنای اصلی این امامزاده در سال ۱۰۴۶ هجری قمری، زمانی که «سلیمان‌خان اردلان» در منطقه حکومت می‌کرد، ساخته شد. بعد‌ها در دوره‌های مختلف بخش‌های دیگری نیز به بنای اصلی امامزاده اضافه شدند.

هم‌اکنون بنای امامزاده پیر عمر متشکل از ۳ فضا با گنبد‌های مشابه است. یکی از این فضا‌های گنبد‌دار، به‌عنوان مسجد استفاده می‌شود و قسمت‌های دیگر به زیارتگاه اختصاص داده شده‌اند. با‌وجود باز‌سازی‌های فراوان، بنای امامزاده پیر عمر همچنان بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده و همین ویژگی‌ آن باعث شده است تا گردشگران با هر دین و اعتقادی، جذب آن شوند. 

آدرس: سنندج، خیابان امام، کوچه امامزاده پیرعمر.

امامزاده پیر محمد | مقبره محمدبن یحیی در سنندج 

امامزاده پیر محمد سنندج، مقبره محمد بن یحیی، فرزند پیر عمر و نوه امام علی (ع) است. این مقبره در بالای تپه‌ای در میدان نبوت سنندج قرار دارد و گنبد هشت‌ضلعی سبز‌رنگ آن از فواصل دور نیز خود‌نمایی می‌کند. گنبد زیبای این امامزاده با الهام از سبک معماری سلجوقی، به شکل هشت‌ضلعی بنا شده و با هنر چشم‌نواز کاشی‌کاری زینت داده شده است.

روی گنبد زیبای این مقبره، آیاتی چند از قرآن کریم و عباراتی در مدح حضرت رسول اکرم (ص) به وسیله هنر کاشی‌کاشی نقش شده است. در‌نهایت باید بگوییم که اگر از تماشای بنا‌های قدیمی با معماری‌های منحصر‌به‌فرد لذت می‌برید، در سفر به سنندج سری به امامزاده پیر محمد بزنید تا در کنار بازدید از بنای تماشایی آن، از لذت معنوی زیارت نیز بی‌بهره نمانید. 

آدرس: سنندج، میدان نبوت، امامزاده پیر محمد.

مسجد آویهنگ | مسجدی با قدمت چند‌صد‌ساله 

عکس مسجد آویهنگ سنندج 

مسجد آویهنگ با قدمتی چند‌صد‌ساله علاوه‌ بر ارزش معنوی، از ارزش تاریخی نیز برخوردار است. این مسجد به‌لطف داشتن معماری منحصر‌به‌فرد و زیبا، جزو جاهای دیدنی سنندج به شمار می‌آید. بنای مسجد آویهنگ دارای دو طبقه است که طبقه اول را «بخش قدیمی» و طبقه دوم را «بخش الحاقی» می‌گویند. طبقه اول مسجد دارای شبستان با پلانی به شکل مستطیل، حوض‌خانه و اتاق ورودی بوده و طبقه دوم نیز دارای شبستان، غسالخانه و یک اتاق است. رد‌پای سبک معماری قاجار را می‌توان در قوس‌های نیم‌دایره بنای مسجد به‌وضوح مشاهده کرد. گفتنی است که نام این بنا در ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت. 

آدرس: شهرستان سنندج، بخش کلاترزان، روستای آویهنگ، مسجد آویهنگ.

مسجد ملا احمد قیامتی | قدیمی‌ترین مسجد سنندج 

عکس مسجد ملا احمد قیامتی سنندج 

در ورودی بازار سنندج، که پیشتر به معرفی آن پرداختیم، مسجدی تاریخی به نام مسجد ملا احمد قیامتی قرار دارد. قدمت این مسجد به اواخر دوره حکومت صفویه و اوایل دوره حکومت قاجار در ایران باز‌می‌گردد. گفتنی است که بسیاری این مسجد را به‌عنوان قدیمی‌ترین مسجد سنندج می‌شناسند؛ به همین سبب مسجد ملا احمد قیامتی، بسیار ارزشمند است. در‌نهایت باید بگوییم که نام این مسجد در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. 

آدرس:‌ سنندج، گذر آصف، ورودی بازار، مسجد ملا احمد قیامتی. 

مسجد و زیارتگاه هاجر خاتون |‌ مرقد خواهر امام رضا (ع) در سنندج

آخرین جاذبه از میان جاهای دیدنی سنندج که می‌خواهیم به معرفی آن بپردازیم، مسجد و زیارتگاهی تاریخی است که «هاجر خاتون» نام دارد. این مسجد و زیارتگاه، از مهم‌ترین مساجد شهر سنندج بوده و به دست عارفی بزرگ و مشهور به نام «حاج شیخ شکرالله» ساخته شده است. بر‌اساس روایات، این زیارتگاه مرقد خواهر امام رضا (ع) است که وی در طول سفری همراه با برادرش در کردستان در‌گذشت. بنای زیارتگاه هاجر خاتون با الهام از سبک معماری کردستانی بنا شده و با هنر‌های گچ‌بری، آیینه‌کاری و نقوش زیبای گل و گیاه زینت داده شده است. 

لذت سفرکردن زمانی کامل می‌شود که زمان مناسب را برای سفر انتخاب کرده و علاوه‌بر گشت‌و‌گذاری پر‌ماجرا و خاطره‌انگیز در جاهای دیدنی سنندج، اقامتگاهی مناسب نیز در این شهر داشته باشید. به همین سبب توصیه می‌کنیم پیش از اقدام برای خرید بلیط اتوبوس سنندج، راهنمای سفر سنندج را مطالعه کنید تا چراغ راه شما برای تجربه سفری دل‌پذیر در این شهر باشد. در این راهنما ضمن بررسی بهترین زمان سفر به این شهر، بهترین هتل های سنندج را معرفی کرده و نگاهی بر معروف‌ترین رستوران های سنندج نیز کرده‌ایم.

آدرس: سنندج، خیابان صلاح الدین ایوبی، مسجد و زیارتگاه هاجر خاتون.

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، سوار بر بال نوشته، به شهر سنندج، در غرب ایران، سفر کرده و با جاهای دیدنی آن آشنا شدیم. اگر شما نیز تجربه سفر به سنندج و بازدید از جاهای دیدنی این شهر را داشته‌اید، خواهشمندیم تجربه‌های ارزشمند را در قسمت نظرات با ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما به اشتراک بگذارید. 

پارک تفریحی آبیدر و دریاچه سد قشلاق (دریاچه سد وحدت) جاذبه‌های طبیعی شهر سنندج هستند.

از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی سنندج می‌توان به بازار سنندج، حمام خان سنندج، پل تاریخی قشلاق (پل شیخ)، باغ سپیدار، بازار سرتپوله، حمام شیشه، حمام صلاحی، کلیسای سنندج و محله چهار‌باغ سنندج اشاره کرد.

در سنندج موزه و عمارت‌های تاریخی بسیاری جای خشک کرده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موزه تاریخ طبیعی کردستان، عمارت سالار سعید، عمارت آصف وزیری (خانه کرد)، عمارت خسرو آباد، عمارت مشیر دیوان، عمارت وکیل الملک، خانه احمد‌زاده، خانه معمار‌باشی، عمارت امجدالاشراف سنندج، عمارت حبیبی، عمارت سرهنگ آزموده اردلان، عمارت شیخ محمد باقر غیاثی و عمارت و باغ آیت الله مردوخ اشاره کرد.

پارک جنگلی کشاورز، پارک لاله سنندج، پارک ملت سنندج (پارک دیدگاه) و سینمای روباز سنندج از جذاب‌ترین جاذبه‌های تفریحی سنندج به‌شمار می‌آیند.

12 نظرات
  1. عشق تاریخ می گوید

    کنیسه یهودیان سنندج رو یادتون رفت ذکر کنیذ یکی از بناهای تاریخی و قدیمی سنندج هستش

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنونیم برای توضیحتون. در فرصت‌های بعدی اضافه می‌کنیم.

  2. سنندج قلب آذربایجان می گوید

    سنندج قلب آذربایجان 💪
    خواهشا از جمعیت بالای ترک های شهر سنندج هم مطلب بذارین ترک های بیشماری در شهرهای سنندج، بیجار قروه دیواندره سریش آباد و روستاهای اطراف استان سنندج زندگی میکنن اگر ماه محرم به شهرهای سنندج، بیجار سریش آباد تشریف بیارین ترک های اینجا هم مثله شهرهای ترک نشین تبریز ارومیه زنجان و اردبیل مراسم ماه محرم رو با شکوه هر چه بیشتر برگزار میکنن ناگفته نماند استان سنندج رنگین کمان اقوام است!!

    یاشاسین آذربایجان 💪
    یاشاسین سنندج 💪

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      سنندج رو اکثر ما ایرانی‌ها به یه شهر کردنشین می‌شناسیم. باز هم به روی چشم. در اولین به‌روزرسانی، درباره ترک‌های عزیز هم مطلب خواهیم نوشت.

      1. ترک سنندج❤ می گوید

        با سلام ، محض اطلاع شما بانو تقیان عزیز
        من خودم ترک زبان اهل سنندج هستم که بالای 40 درصد خود شهر سنندج ترک‌ زبان هستند اگر شما توی گوگل مراسم عزاداری ترک های شهر سنندج رو سرچ کنید و نگاه کنید خودتون متوجه جمعیت بالای ترک های اینجا میشوید علاوه بر سنندج شهرهای بیجار و قروه کلا ترک زبان و شیعه هستند حتما امسال ماه محرم رو به شهر ما تشریف بیارید تا خودتون متوجه قضیه بشوید شهرهای دیگر مثله دیواندره، سریش اباد و مریوان هم ترک های خودشون دارن به علاوه اکثر روستای استان سنندج که ترک زبان هستند !!
        یاشاسین سنندج ❤ یاشاسین آذربایجان

        1. بانو تقیان می گوید

          سلام دوست عزیز
          بله حق با شماست. من بعد توصیه‌تون مقاله‌ها و گزارش‌های متعددی در این باره خوندم و متوجه شدم که بخش زیادی از کردستان امروز، متعلق به آذربایحان بوده. بازم برای توضیحی که دادید، ممنونم.
          یاشاسین سنندج ❤ یاشاسین آذربایجان

          1. سنندج قلب آذربایجان 💓💓 می گوید

            سنندج‌ قلب آذربایجان 😍
            یاشاسین سینان داش 😍
            یاشاسین آذربایجان 😍

    2. mps می گوید

      خدا به تو عقل دهد . افرادی مثل شماها مملکت را به فنا دادید.

      1. سنندج دلی آذربایجان می گوید

        سنندج دلی آذربایجان 🤩
        یاشاسین سینان داش آذربایجان 🤩

    3. ناشناس می گوید

      ساقی هستم نمونه کارم:
      خود آذربایجان یه کلمه کوردی بوده آذر پایگان اونوقت پایتخت دوم کردستان ترکه؟😂😂😂

      1. سنندج دلی آذربایجان می گوید

        آذربایجان ک ر دی هس؟ خخخخ
        جوک جدید چرا میسوزی از مرز باشماق سنندج گرفته تا رودخانه قزل اوزون بزرگترین رودخانه استان سینان داش خاک آذربایجانه‌😍

        سینان داش قلب آذربایجان ❤

  3. سنندج قلب آذربایجان ❤ می گوید

    سنندج قلب آذربایجان ❤یاشاسین سینان داش قلب آذربایجان ❤

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.