سنگ آب ندوشن | معماری نادر طبیعت

0

اگر اهل تجربه‌کردن دیدنی‌های جدید هستید، فقط کافی است در پی پیداکردن شگفتی‌های طبیعت باشید. سنگ آب ندوشن جاذبه‌ای تماشایی است که خالق آن طبیعت است.

سنگ آب‌ ندوشن کجاست؟

سنگ آب ندوشن جایی در دل طبیعت زبیای مرکز ایران انتظارمان را می‌کشد. در شهر میبد استان یزد روستایی به اسم نیوک هست که سنگ آب ندوشن آنجاست. این چشمه در 18کیلومتری رشته کوه‌های غرب ندوشن می‌جوشد.

جاذبه‌های سنگ آب ندوشن

تصویری از سنگ آب ندوشن

سنگ آب ندوشن حوضچه‌های کوچک و بزرگی در دامنه کوه و به رنگ سفید آهکی هستند. این حوضچه‌های پلکانی نشان می‌دهد که طبیعت، معماری خوش‌سلیقه است. این چشمه سنگ آب از زیباترین جاهای دیدنی یزد است که هرسال گردشگرهای فراوانی از آن بازدید می‌کنند. این معماری خلاقانه را در فهرست آثار طبیعی ایران ثبت ملی هم کرده‌اند.

علت شکل‌گیری سنگ آب

طبیعت حوصله بسیاری برای خلق زیبایی و به‌رخ‌کشیدن مهارت‌هایش دارد. چشمه سنگ آب‌ها هم با گذشت سال‌های زیاد و رسوب‌گذاری پرحوصله آب به وجود آمده است. هرجا هم که چشمه باشد، آب پر از املاح معدنی است. املاح چشمه سنگ آب نمک، آهن و گوگرد است که از خودشان رسوبات سفید و آهکی به جا می‌گذارند.

چشمه‌های آب شور

در اطراف این سنگ آب، چشمه‌هایی معروف به آب‌شور جاری است که در نوع آب‌دهی با چشمه‌های دیگر متفاوت هستند. چشمه‌های آب‌شور سه شاخه اصلی دارند. در تمام روزهای سال، آب این چشمه‌ها، هر 20 دقیقه یک‌بار جاری و بعد قطع می‌شود. سرچشمه‌های آب‌شور در بالاترین نقطه کوه هستند و از بالادست حوضچه‌ها به پایین جاری‌اند.

خواص درمانی چشمه

تصویری از چشمه آبگرم سنگ آب ندوشن

این چشمه مثل خیلی از چشمه‌های معدنی دیگر خاصیت‌درمانی دارد. رفع بیماری‌های پوستی مهم‌ترین خواص درمانی این چشمه سنگ آب است. آب حوضچه‌های سنگ آب ندوشن، طعم شور و ترشی دارد؛ اما حواستان باشد که از این آب ننوشید. املاح زیاد این حوضچه‌ها برایتان ضرر دارد.

جاذبه‌های طبیعی سنگ آب ندوشن

جدا از زیبایی سنگ آب ندوشن، تماشای حیوانات و پرندگان خاص اطراف آن جذابیت خودش را دارد. اگر به عکاسی از طبیعت و حیات‌وحش علاقه دارید، بهتر است کمی بیشتر در اطراف این چشمه بمانید. صبور که باشید، چند عکس زیبا نصیبتان می‌شود.

نمونه‌های جهانی چشمه سنگ آب

تعدادی از این چشمه سنگ آب‌های کمیاب در سراسر دنیا هست که جزء تصویرهای زیبا طبیعت است. برای مثال در پاموک کاله ترکیه که به آن قصر پنبه‌ای هم می‌گویند، تعداد زیادی از چشمه‌های تراورتن به وجود آمده است. ایوان‌های مطبق سفید و صورتی نیوزیلند هم نمونه دیگر آن هستند. این تراس‌های سفید و صورتی در دریاچه روتوماهانا تصویر شگفت‌انگیزی از طبیعت را به ما نشان می‌دهد. فهرستی از دیگر چشمه سنگ آب‌های طبیعی را برایتان می‌گذارم.

  • بایشوایتای چین؛
  • منطقه سنگ زرد ایالت متحده آمریکا؛
  • باگنی سان فلیپو ایتالیا؛
  • هیرو ال آگورا مکزیک.

سنگ آب‌های ایرانی

در ایران هم چشمه‌های باداب سورت، چشمه سنگ آب طبیعی دیگری است که به سنگ آب ندوشن شباهت دارد. چشمه‌های باداب سورت از نوع چشمه‌های تراورتن هستند و در دامنه کوهی در روستای ارست ساری به وجود آمده‌اند.

چشمه‌های آهکی روستای توران پشت و آبشار سفیده ندوشن هم جزء چشمه‌های آهکی هستند؛ اما هنوز شکل پلکانی به خود نگرفته‌اند. باید برای دیدن چنین تصویری در این منطقه سال‌ها منتظر طبیعت بمانیم.

خطرهایی در کمین سنگ آب ندوشن

تصویری از سنگ آب ندوشن

به همان اندازه که از طبیعت لذت می‌بریم، باید حواسمان به حفاظت از آن هم باشد. پدیده‌هایی مثل سنگ آب‌ها نادرند و سال‌ها طول می‌کشد تا به وجود بیایند؛ پس آسیب‌زدن به آن‌ها هزینه‌ای برابر با عمر ما دارد. احداث معدن در نزدیکی سنگ آب ندوشن و عبورومرور ماشین‌های سنگین به این حوضچه‌های سنگ آب آسیب زده است. بر اثر بهره‌برداری از زمین و لرزه‌های آن حوضچه‌ها ترک می‌خورند و شکل اصلی خود را از دست می‌دهند. برش‌هایی که معدنچی‌ها روی زمین ایجاد می‌کنند، مسیر چشمه‌ها را تغییر می‌دهد. گاهی هم چشمه‌ها به همین خاطر رو به خشکی می‌روند. عامل دیگر این آسیب‌ها، فرسایش نشستن گرد و غبار بر روی حوضچه‌‌هاست.

بهترین زمان بازدید از سنگ آب ندوشن

تصویری از سنگ آب ندوشن

از اواخر زمستان تا اواسط بهار بهترین زمانی است که می‌شود برای دیدن سنگ آب‌ به ندوشن رفت.

اقامت

اگر سفری چندروزه را در برنامه‌تان دارید، به جاهای دیدنی ندوشن هم سری بزنید. نگران نباشید. چند اقامتگاه بومگردی در جاده میبد به ندوشن هست که می‌توانید آنجا بمانید. اقامتگاه‌ها و هتل‌های سنتی میبد هم گزینه‌های خوبی برای اقامتتان هستند. لیستی از اقامتگاه‌ها را برایتان می‌گذارم.

  • اقامتگاه بومگردی عمه رباب در جاده ندوشن؛
  • اقامتگاه بومگردی هوراک ندوشن؛
  • اقامتگاه بومگردی عطار؛
  • اقامتگاه بومگردی شاطربمون؛
  • اقامتگاه بومگردی لب خندق؛
  • هتل سنتی گلشن؛
  • هتل سنتی قلعه وزیر؛
  • هتل سنتی حاج ملک.

مسیر دسترسی به سنگ آب ندوشن

برای رسیدن به میبد باید از جاده فولاد یزد استفاده کنید. حدود 55 کیلومتر را که پشت سر گذاشتید، به جاده‌ای می‌رسید که به میبد و ندوشن راه دارد. به سمت چپ بپیچید و وارد این جاده شوید. حواستان به تابلوهای راهنما هم باشد. روستای نیوک در 13کیلومتری جاده ندوشن به میبد است. کمی که در این جاده پیش بروید، تابلوی نیوک را می‌بینید.

از روستا، 5کیلومتر دیگر پیش بروید و در کنار مسجد حضرت ابوالفضل توقف کنید. از اینجا به بعد را باید پیاده بروید و از محلی‌ها کمک بگیرید. خودتان را برای 30 دقیقه پیاده‌روی تا کنار سنگ آب ندوشن آماده کنید. بعد از گذشتن از تپه‌های رنگی، دامنه کوه‌ها را می‌بینید. اگر آبراهه‌های آهکی را در طول مسیر دیدید، مطمئن باشید مسیر را درست رفته‌اید. تا چشمه سنگ آب راهی نمانده است.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان یزد، ندوشن، ۱۸ کیلومتری رشته کوه‌‌های غرب ندوشن

هر چه از سنگ آب ندوشن می‌دانستیم برایتان گفتیم؛ اما دیدن این پدیده نادر لطف دیگری دارد. اگر برای این سفر مشتاقید، ره بال آسمان هم‌سفر خوبی برایتان می‌شود. اگر در سفرهای قبلی تجربه دیدن سنگ آب ندوشن را دارید، برایمان از تجربه‌هایتان بنویسید.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.