سوغات ساری چیست و از کجا می‌توانیم بخریم؟

0

همه ما در بچگی آرزو داشتیم یکی از اقوام به سفر برود و برای ما سوغاتی بیاورد. برای ما مهم نبود این سوغاتی چقدر ارزش مادی دارد. ما از این خوشحال بودیم که فردی در سفر دور و درازی که داشته به فکر ما بوده است. الآن ما بزرگ شدیم و همچنان از گرفتن سوغاتی لذت می‌بریم. هنوز این قانون پا برجاست که دریافت سوغاتی یکی از بهترین حس‌های دنیا را به شما منتقل می‌کند. هر شهر سوغات مخصوص خود را دارد که باید قبل از سفر با آن‌ها آشنا شوید تا بدانید که برای هر فرد خانواده چه هدیه‌ای مناسب است. اگر قصد سفر به ساری را دارید یا برای پروژه درسی‌تان عبارت سوغات ساری را در گوگل جست‌و کرده‌اید، به مقاله خوبی آمده‌اید. ما در ادامه به شما می‌گوییم این شهر چه یادگاری‌هایی دارد.

سوغات خوراکی

سوغات ساری بسیارند و از صنایع دستی جذاب تا خوراکی‌های خوشمزه را شامل می‌شوند. برای اینکه شما بتوانید راحت انتخاب کنید، تمام محصولات را به شما معرفی می‌کنیم.

کلوچه

به جرئت می‌توان گفت یکی از پر طرفدارترین سوغات ساری کلوچه است. کلوچه‌هایی در این قسمت از شمال ایران پیدا می‌شوند، کارخانه‌ای و سنتی هستند. در مغازه‌های شهر می‌توانید در کنار کلوچه‌های بسته بندی شده، کلوچه‌های داغ را ببینید که توسط مردم محلی زحمت‌کش تهیه شده‌اند. این شیرینی‌های کوچک مزه بهشت می‌دهند. توصیه ما این است که حتماً این شیرینی‌های داغ پر از گردو و کشمش را امتحان کنید، پشیمان نمی‌شوید. اگر با خرید بلیط هواپیما ساری به سوی شهرتان، قصد بازگشت از این شهر را دارید، می‌توانید حتی کلوچه داغ هم با خودتان سوغاتی ببرید؛‌ چون در مسیر هیچ آسیبی نمی‌بیند.

عسل کوهی طبیعی‌ترین سوغات ساری

عسل کوهی یک از گران قیمت‌ترین سوغاتی است که شما می‌توانید خریداری کنید. زیادبودن قیمت این عسل علت دارد. این عسل را نمی‌توانید در همه جا پیدا کنید. زنبورهای وحشی محل‌های خاص و صعب العبور را برای لانه سازی انتخاب می‌کنند. هر کسی نمی‌تواند به محل زندگی این زنبورها نزدیک شود. دوربودن محل زندگی زنبورهای وحشی از انسان خاصیت‌هایی دارد یکی از این خواص نبود زباله و شیرینی‌ها مصنوعی است. مطمئن باشید زنبورهای سازنده این عسل کوهی از بهترین گل‌ها و گیاهان تغذیه کرده‌اند.

برنج

شمال ایران یکی از مناطقی است که تمام خوبی‌های خوبان را با هم دارد. سوغات ساری هر کدام عطر و بوی خوب و خاصی دارند؛ اما عطر برنج ساری چیز دیگری است. این برنج وقتی با ماهی تازه همراه شود می‌تواند هوش از سر آدم ببرد. بعد از امتحان این دانه‌های سفید، برنج‌های دیگر در نظرتان خوشمزه نیستند. این نوع از برنج مانند هر چیز با ارزش دیگر قیمت زیادی دارد که ممکن است بعضی افراد را متعجب کند. برنج ساری حاصل دست مردان و زنان زحمت‌کش است، تلاش این افراد بیشترین قیمت را دارد. اگر قصد خرید بلیط قطار ساری را دارید، می‌توانید با خیال راحت مقدار بیشتری برنج با خودتان به سوغات ببرید؛ چون محدودیت میزان بار هواپیما را ندارید.

رب انار ترش چاشنی ملس سوغات ساری

غذاهای شمالی و بعضی از غذاهای رایج بدون چاشنی خوشمزه نمی‌شوند. تصور فسنجان یا آغوز ماست بدون رب انار سخت است. رب انار یکی از خوشمزه‌ترین چاشنی‌هاست. با چشیدن این رب می‌توانید مزه انار ترش را حس کنید. دهانتان آب افتاد نه؟ رب انار علاوه بر اینکه به غذا طعمی ملس می‌دهد می‌تواند رنگ غذا را هم تیره کند. این رب را می‌توانید در مزه‌های ملس یا خیلی ترش تهیه کنید و از آن لذت ببرید. رب انار محبوب‌ترین سوغاتی است که می‌توانید برای یک آشپز ببرید.

گزنه

گزنه گیاهی با خاصیت دارویی که از سوغات ساری به حساب می‌آید. این گیاه سبز را به‌عنوان دمنوش یا چایی مصرف می‌کنند. توجه داشته باشید که برگ تازه این گیاه در تماس با پوست ایجاد حساسیت می‌کند؛ اما عصار یا جوشانده این گیاه می‌تواند به بدن شما کمک کند. این دکتر سبزپوش خواص زیادی برای بدن دارد؛ ولی مانند تمام داروهای موجود استفاده بی‌رویه از این گیاه می‌تواند به شما آسیب بزند. گزنه تازه یا خشک شده را می‌توانید از استان مازندران تهیه کنید. رستوران های ساری با استفاده از گزنه آشی خوشمزه با همین نام می‌پزند که در میان مسافران معروف است.

انواع مربا

رسیدیم به قسمت شیرین ماجرای سوغات ساری. مردم خلاق شمال با طعم میوه‌های متنوعی که دارند بازی می‌کنند، بازی ترکیب طعم‌ها. وقتی در بازارهای سنتی این شهر قدم می‌زنید به رنگ موجود در مغازه‌ها دقت کنید. خوش‌رنگ‌ترین مغازه‌های شمال، مغازه‌های ترشی و مربا فروشی است. مرباهای زردآلو، به و کدو در نگاه اول زرد هستند؛ اما با کمی دقت متوجه طیف رنگ متفاوت آن‌ها می‌شوید. این داستان برای رنگ قرمز آلبالو، گیلاس و توت فرنگی هم صادق است. داستان مزه این مرباهای ماجرای خوشمزه دیگری است که شما باید آن را بنویسید.

عرقیجات

گفتیم که مردم شمال در همه زمینه‌ها هنرمند هستند؛ اما هنر آن‌ها در استفاده مفید از نعمت‌هایی که دارند بی‌مانند است. مردم این منطقه گیاهان دارویی را می‌شناسند و با استفاده از علم عرق‌گیری که دارند از خواص این گیاهان استفاده می‌کنند. البته همه این عرقیجات‌های سوغات ساری کاربرد درمانی ندارند و بعضی از آن‌ها به‌عنوان شربت و چاشنی استفاده می‌شوند. وجود آب و نعمت آبادانی که به همراه دارد باعث و بانی اصلی رونق عرق گیری است. عرق نعنا و گلاب شمال از بهترین محصولاتی است که می‌توانید تهیه کنید و با خود به یادگار ببرید.

تمشک

یکی از خوش رنگ‌ترین و خوش مزه‌ترین میوه‌های جنگلی موجود در دنیا و ایران تمشک است. ظاهر تمشک شباهت بسیاری به توت سیاه دارد؛ اما طعم تمشک شباهت کمی با توت دارد. مردم شمال از میوه کوچک محصولات متفاوتی تولید می‌کنند. در صورتی که مزه این میوه خوشتان آمد می‌توانید رب، مربا، شربت یا خود این میوه را به‌عنوان سوغات ساری تهیه کنید و به دیار خود ببرید. با قدم‌زدن در جنگل می‌توانید بوته‌های زیبای این گیاه را ببینید و با کمک دوربین‌ این منظره زیبا را شکار کرده و ذخیره کنید.

ازگیل

ازگیل یکی از میوه‌هایی است که با هوای شمال سازگاری بسیار دارد و در مناطق کمی از ایران پیدا می‌شوند. در کنار جاهای دیدنی ساری می‌توانید از درختان ازگیل هم دیدن کنید. میوه این درخت کمی بزرگ‌تر از آلو و شبیه به گلابی است. با چشیدن ازگیل متوجه می‌شوید که علاوه بر ظاهری که دارد، طعمش هم ترکیبی است. مناسب‌ترین توصیف برای مزه این میوه ترکیب مزه هلو و انبه است. از آنجایی که شنیدن کی بود مانند دیدن، به شما توصیه می‌کنیم در کنار دیگر سوغات ساری این میوه را هم امتحان کنید.

مرکبات

در راهنمای سفر ساری می‌خوانید که این شهر پر از باغات میوه و مرکبات است. کوچه باغ‌های شمال برای عکاسی و خلق تصاویر هنری بهترین انتخاب است. اگر زمان سفر شما به شمال ماه اردیبهشت باشد از بوی این درختان و رنگ شکوفه‌های آن‌ها مست می‌شوید. نارنگی، پرتقال، بالنگ و نارنج تعدادی از مرکباتی‌ هستند که در شمال پیدا می‌شوند. علاوه بر این میوه‌های براق و زیبا شما می‌توانید نهال این درختان را هم با قیمت مناسب تهیه کنید.

ترشی انار

انار میوه‌ای پر طرفدار و پر برکت. این میوه قرمز تاج به سر می‌تواند به شکل‌های مختلفی دلبری کند. با طعم شیرین، ترش و ملسی که دارد، با ربی به رنگ سیاه و با ترشی خوش عطر. برخلاف رب انار که رنگی تیره و مایل به سیاه دارد، رنگ ترشی انار صورتی یا قرمز ملایم است. مراقب باشید گول ظاهر ملیح این ترشی را نخورید ترشی انار یکی از ترش‌ترین سوغات ساری به حساب می‌آید.

سیر ترشی

یکی از پر طرفدارترین سوغات ساری و دیگر مناطق شمال سیر ترشی است. بعضی خوراکی‌ها به شکل تازه خوشمزه هستند و بعضی دیگر با گذر زمان خوشمزه می‌شوند. سیر و سیر ترشی یکی از خوراکی‌هایی است که چه تازه باشد چه مسن طعمی باور نکردنی و عالی دارد. البته بعضی افراد می‌گویند که سیر ترشی اگر هفت‌ساله شود بهترین طعم دنیا را دارد؛ اما به نظر ما سیر ترشی همه جوره خواستنی است.

آلوچه ترش

طرفداران ترشی و ترشیجات بشتابید. این قسمت و قسمت پایین مخصوص شماست. آلوچه ترش همان آلوزرد خشک شده است. این میوه تابستانه در ترکیب با رب انار، نمک و آب لیمو به خوراکی‌ خاص تبدیل می‌شود. آلوچه ترش به شکل سنتی و بسته بندی به فروش می‌رسد. در خرید سنتی شما می‌توانید محصولی با میزان ترشی دلخواه انتخاب کنید ولی این امکان در خرید سوغات ساری به شکل بسته بندی وجود ندارد.

لواشک

بازی خوشمزه و هیجان‌‌انگیز مزه‌ها در ایجاد تنقلات ترکیبی نقش مؤثری دارند. شما با ترکیب میوه‌های مختلف مزه‌های مختلف می‌سازید. در مراکز خرید ساری در کنار پرطرفدارترین سوغات ساری یعنی برنج، زیتون و ترشی می‌توانید لواشک را قرار دهید. امکان ندارد از کنار قسمت لواشک‌‌ها عبور کنید و دلتان نگوید یکی از این لوله‌های خوش رنگ را امتحان کن. با چشیدن مقدار کمی از لواشک دیگر نمی‌توانید از آن‌ دل بکنید؛ پس مزه‌ها و ترکیبات متفاوت را امتحان کرده و خوشمزه‌ترین آن‌ها را خریداری می‌کنید.

زردکیجای

تا به حال گیاهی خورده‌اید که طعم گوشت بدهد؟ به احتمال زیاد تابه‌حال چنین چیزی را امتحان نکرده‌اید. ساری سرزمین عجایب مزه‌هاست. در میان سوغات ساری می‌توانید زردکیجای را پیدا کنید قارچی با طعم گوشت. این قارچ در پاییز رنگ سبز جنگل را به زردی می‌کشاند. رنگی زیبا و آرام بخش. در زبان شیرین مازندرانی کیجا به معنی دختر است؛ پس نام این قارچ می‌شود دختر زرد. به راستی که نام این گیاه برازنده است.

زیتون

زیتون مانند بیشتر سوغات ساری انواع گوناگون دارد. زیتون سبز و زیتون سیاه دو نوع رایج در شمال هستند. فکر می‌کنید تنوع زیتون شمالی همین بود؟ در اشتباه هستید. با ورود به مغازه متوجه می شوید که زیتون می‌تواند شور، شکسته، بدون هسته یا پرورده باشد؛ اگر تابه‌حال این محصولات بی نظیر را امتحان نکرده‌اید، نگران نباشید. در فروشگاه‌های ساری به شما ظرف‌هایی برای تست و امتحان محصول داده می‌شود تا شما با چشم باز و با رضایت، انتخاب و خرید کنید. مشتری‌مداری از این بیشتر؟

صنایع دستی ساری

خوشمزه‌های ساری تمام شد و نوبت به خوشگل‌های ساری رسید. فکر نکنید که هنر مردمان شمال در تهیه و ساخت خوراکی‌های مختلف خلاصه می‌شود. هنر مردم شمال به گستردگی مفهوم کلمه هنر است، بی‌انتها و بدون حد و مرز. امیدواریم از این قسمت هم لذت فراوان ببرید.

کنده کاری روی چوب

منبت‌کاری یا همان کنده‌کاری چوب یعنی نقش در خشت خام دیدن. هنرمندان این صنعت با دستان زحمت‌کش و با کمک روح خلاق خود از دل چوب مرده نقش‌هایی را بیرون می‌کشند که نشانی از زندگی دارند. برق این محصولات و هنرهای دستی هر بیننده‌ای را عاشق و شیدا می‌کند. حتی اگر قصد خرید نداشته باشید هم می‌توانید تصویر این چوب‌های پرنقش‌ونگار را به‌عنوان سوغات ساری به دیار خود ببرید. شما حتی با تعریف از مجسمه‌ها یا تابلوهای چوبی به نشر این هنر کمک کرده‌اید. با هر قدمی که در مغازه‌های منبت کاری برمی‌دارید بوی خوش چوب بینی شما را نوازش می‌کند.

سفال گری و سرامیک سازی

بعضی هنرها و صنایع دستی امروزی هستند و بعضی دیگر قدمتی به اندازه فرهنگ مردمان دارند. یکی از صنایع و هنرهای سنتی ایران و شمال سفال گری است. سفالگر با نفس مسیحایی خود در گل بی‌جان می‌دمد و آن را زنده می‌کند. یکی از آرامش‌بخش‌ترین سوغات ساری سفال است. ظروف زینتی و زیبا بهترین سوغاتی است برای یک علاقه‌‌مند به هنرهای دستی. قدمت هنر سفال گری چندین برابر قدمت سرامیک سازی است؛ ولی این سن کم از ارزش هنر سرامیک سازی کم نمی‌کند. سرامیک را بیشتر ما در حوض خانه‌های قدیمی دیده‌ایم اما سرامیک سازی در ظروف زینتی هم استفاده می‌شود. نزدیک عید نوروز در گوشه گوشه بازار ظروف هفت سین سرامیکی را مشاهده می‌کنید. شما می‌توانید بهترین ظروف سرامیک را از ساری تهیه کنید.

لاک تراشی لمس روح لطیف طبیعت با کمک سوغات ساری

شاید با دیدن وسایل لاک تراشی با خود بگویید اینکه همان منبت کاری و تراشکاری چوب است؛ اما این تفکر درست نیست. لاک تراشی هنری است مظلوم که تقریباً از یاد مردم رفته است. چو کاران یا همان لاک تراشان، بازارشان به علت واردات بی‌رویه کساد شده و دیگر امیدی به این شغل گران‌بها ندارند. این هنر تلفیق خلاقیت، آشنایی کامل با انواع چوب و ظرافت است که مردم شمال به خوبی این تلفیق را انجام می‌دهند. ظروف لاکی پر هستند از خطوط ظریف و نقش‌های جذاب. بعضی از وسایل لاکی را می‌شود استفاده کرد و بعضی دیگر فقط جنبه زینتی دارند.

موج بافی

موج بافی نام دیگر گلیم بافی است که در شمال ایران و قسمت عشایری ایران شناخته شده است. ترکیب رنگ زیبا این گلیم‌ها به همراه نخ‌های پشمی چشم بیننده را به خود خیره می‌کند. سوغات ساری می‌تواند به همین کاربردی و زیبایی باشد. این پارچه‌ها همراه همیشگی زمستان سرد مردم و قسمتی از جهاز دختران بوده است؛ اما این هنر کهنسال در جنگ با اجناس خارجی تازه‌به‌دوران‌رسیده، شکست‌خورده و نزدیک است که فراموش شود. گلیم می‌تواند یک روانداز گرم و بی‌‌مانند باشد، می‌تواند سجاده عبادت باشد و گاهی هم می‌تواند نشان کدبانویی خانمی شمالی باشد. با نگاهی دقیق به گلیم‌ها متوجه می‌شوید که چه نقش و نگارهای زیبا و ظریفی روی این پارچه‌های رنگی رنگی وجود دارد.

نمد مالی | پر زحمت‌ترین سوغات ساری

مستند نمدمالی مدتی پیش در تلوزیون پخش شد و گوشه‌ای کوچک از زحمات شغل نمد مالی را به تصویر کشید. نمد هم مانند گلیم کاربردهای مختلفی دارد؛ اما بیشتر به‌عنوان فرش یا پادری استفاده می‌کنند. جنس ضخیم این فرش‌های کوچک در کنار نقش و نگارهایی که هنرمندان روی آن‌ها می‌اندازند می‌تواند به یکی از ماندگار‌ترین سوغات ساری برای شما تبدیل شود. گفتیم جنس نمد زبر و ضخیم است؛ ولی نگفتیم نمد از چه ساخته می‌شود. نمد از پشم گوسفند است که در فشار، رطوبت و حرارت قرار می‌گیرد و به فرش، کلاه یا پالتو گرم تبدیل می‌شود.

جاجیم بافی

یکی دیگر از صنایع دستی مشترک میان ساری و عشایر هنر جاجیم بافی است. اصلاً جاجیم چیست؟ شاید در نگاه اول نتوانید تفاوت میان جاجیم و گلیم را تشخیص دهید؛ اما با اندکی دقت متوجه تفاوت‌های ریز و درشت این دو هنر می‌شوید. جاجیم زیر اندازی دو رویه است که در گذشته روی کرسی انداخته می‌شد. بافت جاجیم کمی از پلاس نازک‌تر است. این محافظ سرما از نخ‌های پشمی ای پنبه‌ای ساخته می‌شوند. البته بعضی افراد هر دو نخ را در بافت جاجیم استفاده می‌کنند. این سوغات ساری بدون مو، با رنگ‌های شاد و نقش‌های ریز است که با نگاه به آن‌ها روحتان تازه می‌شود.

پارچه بافی

روانشناسی رنگ‌ها علمی است که به‌تازگی پا به عرصه وجود گذاشته است؛ استفاده از اثر رنگ‌ها بر انسان کاری است که ما در گذشته انجام می‌داده‌ایم. در میان صنایع دستی ساری هنری وجود دارد به نام پارچه بافی که روانشناسی رنگ پایه اصلی آن است. تلفیق صحیح رنگ‌ها با کمک نخ‌های افقی و عمودی صنعتی را به وجود آورده‌ که نگاه به آن‌ها بسیار لذت‌بخش و خوشایند است. جنس نخ‌های استفاده شده در پارچه بافی پشم یا پنبه است. جنس خوب این نخ‌های علت مهم دیگری است که این سوغات ساری را تهیه کنید و از آن به بهترین نحو استفاده کنید.

حصیر بافی

استفاده از کم‌ترین امکانات و بردن بیشترین بهره از این امکانات کاری است که گذشتگان ما انجام می‌دادند. حصیر بافی یعنی ساخت سبد‌ها و وسایل مختلفی مانند سینی‌های بزرگ، لیوان و ظروف از رشته‌های گیاهان مختلف. آمدن نام بافتن در کنار حصیر به این علت است که پیچ‌وتاب این ریشه‌های درست مانند پیچ‌وتابی است که حین بافتن به مو می‌دهیم. گره‌زدن ریشه با خود ریشه کاری است که در حصیربافی انجام می‌شود. سبدها و محصولات حصیری را می‌توانید به غیر از سوغات ساری از دیگر مغازه‌ها تهیه کنید؛ اما خرید این هنر از مردم ساری به معنای حمایت آن‌ها و کمک به معیشت آن‌هاست.

جوراب بافی

مردم در روزهای سرد زمستان شمال به سپری محکم در برابر سرما نیاز داشتند. نبود امکانات امروزی باعث شد مردم به فکر ساخت و بافت پوشش‌های کلفت‌تر بیفتند. همت بلند آن‌ها این فکر را به عمل تبدیل کرد. حدس می‌زنید نتیجه چه شد؟ بله به‌وجودآمدن صنعت جوراب بافی. پاپوش‌ها یا همان جوراب‌های مازندرانی توانست از مردم در برابر سرمای جانسوز زمستان محافظت کند. این جوراب‌ها به غیر از فایده مهمی که دارند، ظاهرشان هم زیباست. اگر شما هم در خانه خود یا در اقوامتان یک فرد سرمایی دارید، با خرید لین سوغات ساری می‌توانید او را خوشحال کنید؛ چه سوغاتی بهتر از سپر در برابر سرما. خوبی این سوغات این است که اگر با خرید بلیط اتوبوس ساری عازم وطنتان باشید، نیازی نباشد ساک و چمدان بزرگ همراهتان ببرید.

بهترین مراکز خرید ساری برای تهیه سوغاتی

راهنمای سفر به ساری با معرفی مراکز خرید ساری تکمیل می‌شود. اگر نمی‌دانید این سوغات را از کجا تهیه کنید با بهترین مراکز خرید ساری همراه ما باشید.

  • پاساژ الهیه: این پاساژ بهترین مرکز برای خرید سوغات ساری است؛ اما در این مرکز خرید اجناس سنتی و خوراکی‌ها پیدا نمی‌شوند. شما می‌توانید لباس‌ها و وسایل امروزی خریداری کنید. لوکس‌ترین خرید عمرتان.
  • بازار ترکمن‌های ساری: افرادی که دوست‌دارند هنر دست زنان شمال را خریداری کنند و با این کار دل آن‌ها را شاد کنند باید برای خرید سوغات ساری به بازار ترکمن سر بزنند. خرید از این بازار یعنی ما به فرهنگ و هنر مردم احترام می‌گذاریم و از آن حمایت می‌کنیم.
  • بازار نرگسیه و رجایی: قسمت خوشمزه ماجرا اینجاست. در این بازار هر نوع خوراکی شور، شیرین و ترش را می‌توانید پیدا کنید؛ پس حتماً برای خرید خوراکی‌های سوغات ساری به این بازار بروید.

این هم از معرفی انواع سوغات ساری. مدرن‌بودن اصلاً چیز بدی نیست؛ اما این مدرنیته نباید باعث آسیب و فراموشی عده‌ای از مردم شود. خواهش ما این است که در کنار تمام خریدهای مدرن و لوکستان تکه‌ای کوچک از هنر این مردمان خونگرم را هم خریداری کنید تا امیدی برای ادامه راهشان باشد. مناً اگر خواستید با هتل های ساری یا رستوران های ساری آشنا شوید، به مقالات دیگر مجله گردشگری ره بال آسمان سر بزنید. در پایان هر نوشته هم نظرات، خاطرات و صحبت‌هایتان را بگذارید. ما آن‌ها را با گوش جان می‌شنویم.

سوغات ساری شامل خوراکی‌ها و صنایع دستی می‌شود که گردشگران با توجه به سلیقه خود این سوغات را انتخاب می‌کنند.

در میان خوراکی‌ها زیتون، برنج و ترشیجات بیشترین طرفدار را دارد؟

جاجیم، گلیم، سفال و سرامیک ساری در میان گردشگران بیشتر شناخته شده است.

سوغاتی برای گردشگران خارجی مناسب است که بتوانند آن را به کشور خود ببرند مانند گلیم، جاجیم، لاک‌ها، سفال و سرامیک.

لواشک‌ها، ترشی‌ها و مرباهای ساری در میان خارجی‌ها طرفدار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.