آبشار شادان کردکوی | آبشار هفت طبقه در دل جنگل‌های دامنه البرز

2

آبشار شادان کردکوی که به آبشار هفت طبقه هم معروف است، به‌عنوان یکی از زیباترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود. این آبشار در دل جنگل‌های سرسبز استان گلستان قرار دارد. به همین دلیل در کنار گشت‌و‌گذار در آبشار، جنگل‌گردی جانانه‌ای را تجربه خواهید کرد. آبشار شادان به لحاظ ارتفاع نیز یکی از بلندترین آبشارهای ایران است. جاذبه‌های این آبشار به اندازه‌ای است که ارزش دارد یک سفر کامل را به آبشارگردی در این ناحیه اختصاص دهید. به همین دلیل برای اینکه گشت‌و‌گذار در این آبشار بیشتر به شما خوش بگذرد، اطلاعات جالبی از آن آماده کرده‌ایم. امیدواریم به لطف این اطلاعات، سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید و حسابی به شما خوش بگذرد.

آبشار شادان کردکوی کجاست؟

آبشار شادان کردکوی

آبشار شادان در ۷کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی قرار دارد. شهرستان کردکوی یکی از مناطق باصفای استان گلستان است که در غرب این استان خودنمایی می‌کند. این شهرستان با گرگان، بندرگز، ترکمن، سمنان و رشته‌کوه‌های البرز همسایه است. به لطف این شرایط، در کنار گردشگری در کردکوی، می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی گرگان و شهرستان‌های اطراف آن بازدید کنید. کردکوی در ۲۵کیلومتری غرب شهرستان گرگان قرار دارد. پس از رسیدن به کردکوی باید راهی مسیر ۷کیلومتری جنوب این شهر شوید. سپس به جنگل‌های زیبایی می‌رسید که در دل آن‌ها آبشاری خروشان پنهان شده است.

معرفی آبشار هفت طبقه

آبشار هفت طبقه

شمال ایران به اندازه‌ای جای دیدنی دارد که بعضی از آن‌ها از دید گردشگران پنهان مانده‌اند. برای نمونه می‌توان آبشار شادان اشاره کرد. این آبشار به‌رغم اینکه یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای کشور به حساب می‌آید، تا همین چند مدت پیش ناشناخته مانده بود. ماجرای کشف آبشار شادان به چند سال پیش باز می‌گردد. در آن زمان گروهی از کوهنوردان خبره راهی دامنه البرز می‌شوند. این گروه کوهنوردی در مسیر حرکت خود به سمت قسمت‌های بالاتر البرز به جنگلی انبوه بر می‌خورند. آن‌ها مسیر جنگل را دنبال می‌کنند و از فرازونشیب‌های صخره‌ها بالا می‌روند.

در این بین صدای ریزش آب توجه آن‌ها را جلب می‌کند. کوهنوردانی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم به دنبال صدای آب می‌روند و در امتداد این مسیر چشمشان به جمال آبشاری خروشان روشن می‌شود. گروه کوهنوردی که صحبتش به میان آمد با نام گروه کوهنوردان بالابلوک شناخته می‌شود. این گروه ۷نفره که سرپرستی آن‌ها را فردی با نام آقای منوچهری بر عهده داشت، نام شادان را برای این آبشار انتخاب کردند.

تاج این آبشار حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد. این آب خروشان بر روی صخره‌هایی می‌ریزد که حالتی طبقه‌مانند دارند. به همین دلیل به آبشار شادان، آبشار هفت طبقه هم گفته می‌شود. جالب است بدانید درواقع دو آبشار در این مکان در کنار هم تشکیل شده‌اند. آب اولین آبشار که در سمت چپ وجود دارد، خروشان‌‌تر است. با این حال این آبشار نسبت به آبشار دوم عرض کمتری دارد. آب آبشار دوم که در سمت راست قرار گرفته، از ارتفاع بیشتری به پایین می‌ریزد و عرض آن هم بیشتر است. به همین دلیل آبشار دوم به‌عنوان آبشار اصلی شناخته می‌شود.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی گلستان، روی لینک زیر کلیک کنید:

جاذبه های گردشگری آبشار شادان کردکوی

آبشار هفت طبقه

آبشار هفت طبقه در دل جنگلی انبوه با درختان سربه‌فلک‌کشیده قرار دارد. جنگلی که از آن صحبت می‌کنیم به دامنه‌های البرز منتهی می‌شود. این آبشار تا همین چند وقت پیش ناشناخته بود و کسی از مکان دقیق آن خبر نداشت. به‌رغم اینکه اکنون گردشگران این آبشار را می‌شناس؛ اما افراد زیادی راهی آن نمی‌شوند. در نتیجه دنج‌بودن این آبشار، مهم‌ترین جاذبه گردشگری آن به حساب می‌آید. به لطف این شرایط، طبیعت اطراف آبشار نیز دست‌نخورده و زیبا باقی مانده است. در آبشار شادان، خبری از زباله نیست و با محیطی روبه‌رو هستید که سال‌های سال هیچ بنی‌بشری در آن پا نگذاشته است.

حتماً‌ شما هم شنیده‌اید که می‌‌گویند مسیر رسیدن به مقصد، گاهی اوقات از خودِ مقصد ازرشمندتر است. این ویژگی درباره آبشار شادان کاملاً صدق می‌کند. این آبشار مسیری راحت و هموار ندارد. به همین دلیل از مکانی که از خودرو پیاده می‌شوید تا زمانی که به این آبشار می‌رسید حدود ۲ ساعت پیاده‌روی دارید. در این مسیر از جنگلی انبوه می‌گذرید که گردشگران ماجراجو را به چالش می‌کشد. اگر اهل ماجراجویی هستید و می‌خواهید در یکی از بهترین آبشارهای ایران گشت‌و‌گذار کنید، آبشار هفت طبقه همان جایی است که دنبال آن می‌گردید. در مسیر رسیدن به این آبشار از دیگر جاهای دیدنی اطراف گرگان نیز می‌گذرید. غول سنگ، تیل سر و توسکا چشمه از مکان‌هایی هستند که در مسیر رسیدن به آبشار شادان از آن‌ها باید عبور کنید.

مسیری که برای رسیدن به آبشار باید طی کنید، در کنار زیبایی، دشواری‌هایی نیز دارد. در این مسیر باید از عرض سه رودخانه بگذرید. آب یکی از این رودخانه‌ها بسیار خروشان است؛ در نتیجه عبور از آن به یکی دیگر از چالش‌های جذاب برای گردشگران ماجراجو تبدیل می‌شود. این اطمینان را می‌دهیم که پس از رسیدن به آبشار، محو تماشای زیبایی‌های آن خواهید شد و رنج سفر را فراموش می‌کنید.

بایدها و نبایدهای بازدید از آبشار شادان کردکوی

آبشار شادان کردکوی

آبشار شادان زیبایی‌های چشمگیری دارد؛ اما انصافاً رسیدن به آن دشوار است؛ در نتیجه گشت‌و‌گذار در این منطقه برای کهنسالان و کودکان مناسب نیست. به لحاظ تجهیزات کوهنوردی هرچقدر مجهزتر به این آبشار بروید، سلامت وجود نازنینتان بیشتر تضمین می‌شود و راحت‌تر به آن می‌رسید. از آنجایی که ممکن است پس از رسیدن به آبشار، هوس آب‌تنی به سرتان بزند، چند دست لباس همراه ببرید. لوازم روشن‌کردن آتش، تنقلات، زیرانداز و آب آشامیدنی از وسایلی است که قبل از اینکه راهی آبشار شوید باید همراه داشته باشید.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار شادان کردکوی

آبشار شادان به اندازه‌ای زیباست که می‌توانید یک روز کامل را به گشت‌و‌گذار در آن اختصاص دهید. از طرف دیگر با توجه به اینکه مسیر دشواری را برای رسیدن به آبشار در پیش دارید، حسابی خسته می‌شوید و شبِ روزی که به آبشار رفته‌اید را باید حسابی استراحت کنید. با این حال انصافاً باید اعتراف کرد که از جاهای دیدنی کردکوی به‌راحتی نمی‌توان گذشت؛ در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم برنامه‌ای چند روزه برای سفر به کردکوی ترتیب دهید تا در کنار آبشار شادان، از دیگر جاهای این شهر زیبا هم بازدید کنید.

میل رادکان کردکوی، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر است. این میل که به آن گنبد رادکان نیز گفته می‌شود، فاصله کمی از روستای باستانی کردکوی دارد. برای رسیدن به میل رادکان باید مسیر ۴کیلومتری جنوب شرقی این روستا را در پیش بگیرید.

در راه رسیدن به آبشار رادکان، با دوراهی روبه‌رو می‌شوید که یکی از ‌این راه‌ها به آبشار رادکان می‌رسد و مسیر دیگر به روستای درازنو. این روستا با اهالی باصفا و طبیعتی سرسبز، یکی از جاهای دیدنی راکان است. در رسیدن به آبشار رادکان از منطقه‌ای زیبا با نام توسکا چشمه نیز عبور می‌کنید. طبیعت‌ سرسبز این منطقه باعث شده تا به پارک جنگلی توسکا چشمه تبدیل شود. این پارک جنگلی امکانات رفاهی مناسبی دارد و گردشگری جانانه‌ای را پیش روی علاقه‌مندان جنگل قرار می‌دهد.

بهترین زمان بازدید از آبشار شادان کردکوی

آبشار شادان همانند تمامی آبشارهای دنیا در فصل بهار خروشان‌تر از همیشه است. در نتیجه بدون شک بهترین زمان برای بازدید از آن بهار است. از آنجایی که آبشارگردی در تابستان صفا دارد و آب خنک آبشار، گرمای هوا را جبران می‌کند، گردشگری تابستانه در این آبشار حسابی خوش می‌گذرد. گردشگری پاییزی در آبشار شادان را به افراد سرمایی پیشنهاد نمی‌‌کنیم. با این حال اگر ماه‌های آغازین پاییز را برای گشت‌و‌گذار در آبشار انتخاب کنید و با سرما هم میانه خوبی دارید، سفر پاییزی به این منطقه خالی از لطف نیست. آبشار شادان کردکوی در زمستان حسابی سرد است و گردشگری در آن خوش نمی‌گذرد.

مسیر دسترسی به آبشار شادان کردکوی

برای رسیدن به آبشار شادان، باید راه شهر زیبای کردکوی را در پیش بگیرید. کردکوی در استان گلستان قرار دارد. این شهر در قسمت غربی استان گلستان خودنمایی می‌کند. فاصله کردکوی تا گرگان حدود ۲۹ کیلومتر است. پس از اینکه به کردکوی رسیدید، باید مسیر ۷کیلومتری جنوب این شهرستان را ادامه دهید و از بین جنگلی زیبا عبور کنید. در این جنگل منطقه‌ای با نام داو یا دوآب وجود دارد. این منطقه محل تلاقی دو رودخانه بزرگ است. با رسیدن به این مکان، چشم شما به تابلویی می‌افتد که مشخصات ناحیه درازنو روی آن نوشته شده است. این مکان، محل آغاز حرکت به سمت آبشار شادان است.

مسیر سمت راستی که به آن اشاره کردیم به یال درازنو منتهی می‌شود. مسیر سمت چپ نیز همان‌ راهی است که باید در پیش بگیرید تا به آبشار شادان برسید. مسیری که از آن صحبت می‌کنیم، سربالایی ملایمی دارد. با این حال از آنجایی که از بین صخره‌ها و درخت‌های جنگلی باید عبور کنید، حتماً‌ کفش مخصوص پیاده‌روی همراه داشته باشید. در بعضی از قسمت‌های این مسیر طنابی برای راحت‌ترکردن عبور از رودخانه‌های خروشان کشیده شده است. از آنجایی که در راه رفت به آبشار شادان باید سربالایی بروید، برگشتن از این آبشار سرپایینی است و با مسیر راحت‌تری روبه‌رو هستید.

سخن پایانی

آبشار شادان کردکوی با طبیعتی بکر و زیبایی‌هایی بی‌نظیر چشم‌انتظار علاقه‌مندان به گردشگری در آبشارهای ایران است. امیدواریم اطلاعاتی که از آبشار هفت طبقه با شما مطرح کردیم، گردشگری در آبشار را به یکی از خاطره‌سازترین گشت‌و‌گذارهای شما در شمال ایران تبدیل کند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از مسافرت به شمال ایران دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌‌های شیرین را در قسمت نظرات با ما همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

آبشار شادان در ۷کیلومتری کردکوی قرار دارد.

آبِ این آبشار بر روی طبقه‌های سنگی می‌ریزد و جلوه‌ای زیبا و تماشایی دارد.

این آبشار مسیری دشوار دارد. بهتر است قبل از اینکه راهی آن شوید، لوازم مخصوص کوهنوردی همراه داشته باشید.

آبشار هفت طبقه به میل رادکان کردکوی، روستای درازنو و توسکا چشمه نزدیک است.

این آبشار در بهار از همیشه خروشان‌تر است.

4.5/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. علی می گوید

    مسیر طاقت فرسای دو ساعته واسه رسیدن به یه آبشار قشنگ کمی دور از انتظار هست ، شاید واسه همینه که هنوز اون منطقه تمیز و بکر باقی مونده ، احتمالا گردشگران زیادی مثل من ترجیح میدن همون گوشه کنار های جنگل بشینن و کاری به اون بخش آبشار نداشته باشن. ??

    1. بانو تقیان می گوید

      بله علی عزیز، مسیر طولانیه؛ ولی کل مسیر سرسبز و زیباست و شما متوجه طولانی‌بودنش نمی‌شید و خب البته باید عاشق طبیعت باشید که متوجه خستگی راه نشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.