توسکا چشمه | توسه های سبز مازندران

2

در ایران جاهایی پیدا می‌شود که در تابستان دمای زیر صفر دارد. یکی از این جاها توسکا چشمه مازندران است. امروز کوله‌بار سفرمان را به سمت گلوگاه مازندران می‎بریم. می‌رویم به دل طبیعت.

توسکا چشمه مازندران کجاست؟

سراغ پارک جنگلی توسکا را در جنوب گلوگاه در شمال ایران بگیرید. فهمیدن اینکه چرا به این جنگل، جنگل توسکا می‌گویند کار سختی نیست. این جنگل پر است از درخت‌های توسکا. توسکا یا همان توسه درختی است که زودتر از هر درخت دیگری به شکوفه می‌نشیند و دیرتر از جنگل به پاییز می‌رسد. حالا چرا نمی‌گویند چشمه توسکا؟ در زبان‌های شمال ترکیب‌ها را عکس زبان فارسی استفاده می‌کنند. و ترتیب کلمه‌ها در این ترکیب از زبان محلی آمده است.

توسکا چشمه و جاده گلوگاه | چشم به جاده، گوش به هواشناسی

تصویر پاییزی از جاده توسکا چشمه به گلوگاه

جاده گلوگاه به دامغان جاده‌ جنگلی زیبایی است که گاهی مهی به آن می‌نشیند و زیبایی‌اش را چند برابر می‌کند. در جاده درخت‌های انار و توت وحشی هم هست. برای رسیدن به چشمه باید از این جاده تماشایی بگذرید؛ اما حواستان به آب‌وهوا باشد. مازندران یکی از استان‌های شمال ایران و پربارش است که در سال‌های اخبر بارندگی‌اش بیشتر هم شده. گاهی مسیرها مسدود می‌شوند یا راهداری جاده‌ها را می‌بندد؛ پس قبل از راهی‌شدن حتماً مسیرتان را از لینک زیر ارزیابی کنید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی گلستان، روی لینک زیر کلیک کنید:

امکانات توسکا چشمه | از پارکینگ تا بوفه

تصویری از پارکینگ توسکا چشمه

توسکا چشمه بهشهر، همان پارک جنگلی توسکاست. پارک هم امکانات خوبی دارد و جزو زیباترین پارک های جنگلی ایران است. اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید؛ پس برایتان مهم است بدانید که این پارک جنگلی پارکینگ هم داشته باشد. سرویس بهداشتی هم در پارک هست. اگر چیزی برای خوردن هم لازم است می‌توانید از بوفه تهیه کنید؛ ولی اگر غذای مفصل‌تری می‌خواهید رستوران‌های منطقه مناسب هستند. برای آب هم از همان بوفه آب‌معدنی تهیه کنید. چشمه‌ها هم آب آشامیدنی دارند؛ اما این یکی ریسک بیماری هم دارد.

اقامت در توسکا چشمه | استراحت در شب

تصویری از اقامتگاه در توسکا چشمه

چون بازدید از پارک جنگی توسکا حداقل یک روز زمان لازم دارد، اطلاعات اقامتگاه‌ها برای سفر لازم است. در نزدیکی توسکا چشمه گلوگاه و پارک جنگلی اقامتگاهی نیست؛ اما چون پارک شبانه‌روزی است می‌شود چادر و کمپینگ را در آن راه انداخت. حالا که قرارمان بر چادر شد، امکانات پیک‌نیک را فراموش نکنید.

چشمه توسکا و جاهای دیدنی نزدیک به آن | جاهای دیدنی گلوگاه

جاهای دیدنی مازندران کم نیست. جاهای دیدنی بهشهر هم زمان خودش را می‌طلبد. پس در گلوگاه چرخی می‌زنیم.

  • جر کلباد

تصویری از خندق کلبادی

جر یا خندق تاریخی کلباد به دستور شاه عباس صفوی برای محافظت از شهر اشرف حفر شد. شهر اشرف در تاریخ همان بهشهر امروزی است که زمانی پایتخت صفویان هم بود.

  • روستای نیالا

تصویری از روستای نیالا استان مازندران

روستای نیالا در 28کیلومتری گلوگاه است. گورستان این روستای زیبا را ثبت ملی هم کرده‌اند.

  • دریای گلوگاه

تصویری از قابق در ساحل آرام دریا گلوگاه

بخشی از کرانه دریای مازندران در شمال گلوگاه است که امواجی آرام دارد و بین شناگرها محبوب است. آب‌تنی در فصل‌های کم‌خطر خاطره خوبی می‌شود.

  • چشمه‌های دیگر

تصویری از افرا چشمه

چشمه توسکا تنها چشمه گلوگاه نیست. اینجا زمین سبز و آب فراوان است. افرا چشمه، ریگ چشمه، حسن چشمه، از چشمه‌های دیگر این شهرستان هستند؛ اما همه چیز به چشمه‌های آب ختم نمی‌شود. در گلوگاه چشمه‌های قیر هم هست. مناطقی که احتملاً نفت خیز است و شاید کمتر به آن توجه کرده‌اند.

  • قبرستان باستانی سپیدچاه

تصویری از قبرستان سپیدچاه

قبرستان باستانی سپیدچاه با سنگ‌های عمودی نقاشی‌شده ثبت ملی شده است. نقاشی‌ها با طرح‌های عجیب بازدیدکنندگان فراوانی دارد و اسم روستا را سر زبان‌ها انداخته است. گفته‌اند قبرستان سپیدچاه که متعلق به دوره تیموریان است، اولین قبرستان مسلمانان در ایران هم هست.

توسکا چشمه و بهترین زمان سفر

تصویری از جاده جنگلی توسکا

بازدید از جنگل های ایران پر فصل‌های سرد یا پربارش دردسرهای خودش را دارد، از مسیرهای مسدود تا چشمه و رودخانه‌های طغیان کرده؛ پس برای سفر به گلوگاه و چشمه توسکا بهتر است تابستان را انتخاب کنید؛ اما در هر صورت انتخاب با شماست.

مسیر دسترسی توسکا چشمه

گلوگاه شهری است در شرق مازندران که 350 کیلومتر با تهران و 30کیلومتر با بهشهر فاصله دارد. اگر هوایی سفر می‌کنید، نزدیک‌ترین فرودگاه‌ها، فرودگاه ساری و گرگان است؛ اما زمینی تقریباً 29 کیلومتر بعد از کمربندی بهشهر به گلوگاه می‌رسید. پارک جنگلی توسکا هم در 50کیلومتری جنوب گلوگاه است. برای مسیر دقیق‌تر از گوگل مپ کمک بگیرید.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسمازندران، گلوگاه، توسکا چشمه

با هم سری به چشمه توسکای مازندران زدیم. امیدواریم این سفر مجازی رنگ‌وبوی واقعیت به خودش بگیرد و ره بال آسمان را برای هم‌سفری با خودتان قابل بدانید. اگر از قبل تجربه‌بازدید از چشمه توسکا را دارید برایمان کامنت بگذارید. منتظرتان هستیم.

پارکینگ، بوفه، سرویس بهداشتی

خود پارک جنگل اقامتگاه ندارد؛ اما امکان چادرزدن و کمپینگ وجود دارد.

4.3/5 (3 نظر)
2 نظرات
  1. رها می گوید

    جادۀ گلوگاه به دامغان واقعاً قابلیت اینکهتوی پاییز ساعت‌ها توش قدم بزنی رو داره. اصلاً مغزم نمی‌تونه این همه رنگ‌وزیبایی رو یه‌جا پردازش کنه. عکاسی ازش هم که معرکه است، معرکه. خود چشمه هم که نگم براتون چقدررررررررر جذابه. یعنی من اگه نقاش طبیعت بودم می‌رفتم یه بوم می‌ذاشتم اینجا و ساعت‌ها نقاشیش می‌کردم؛ اما الآن چون هم نقاش نیستم و هم تنبلیم میاد به عکاسی بسنده می‌کنم:)))
    در کل ولی خیلی آدم قبرستون رفتن نیستم، حالا چه سنگ قبرها ایستاده چه خوابیده چه کاریه آدم بره قبرستون ببینه آخه. خودم اینجوری‌ام که مگه جا قحطه؟:دی چرا هیچکاک‌بازی دراریم اصلاً؟:دی

    1. بانو تقیان می گوید

      رها عزیز، ممنونیم برای توصیف و توضیحات خوبتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.