معبد هندوها بندرعباس | زیارتگاهی که خالی ماند

4

معبد هندوها بندرعباس یکی از بناهای تاریخی است که امروز قرار است به آن سری بزنیم. البته مردم محلی به اینجا بت گوران یا بتکده هندوها هم می‌گویند که دلیلش را بعداً برایتان توضیح می‌دهیم. در ادامه قرار است برایتان بگوییم که معبد هندوها کجای بندرعباس است، چه تاریخچه‌ای دارد، چه جاهای دیدنی اطرافش هست و چطور و چه وقت می‌توان به آن سر زد. اگر هر کدام از این پرسش‌ها در ذهن شما هم نقش بسته، معطل نکنید. اینجا کلی حرف برایتان داریم.

معبد هندوها کجاست؟ | کجا پیدایش کنیم؟

معبد هندوها بندعباس

در مقدمه گفتیم که معبد هندوها یکی از جاهای دیدنی بندرعباس است. این معبد درست روبه‌روی بازار روز بندرعباس، در بلوار امام خمینی برای هوادارانش دلبری می‌کند. اگر با تاکسی بخواهید بروید، کافی است اسم معبد را به راننده بگویید. آنقدر معروف هست که رانندگان محلی چشم‌بسته شما را به آنجا برسانند. اگر هم می‌خواهید از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید، کافی است اسمش را جست‌وجو کنید تا خود مکان‌یاب، هدایتتان کند. اگر هم لازم است آدرس را در اپلیکیشن وارد کنید، آدرس دقیق‌ترش می‌شود: بندرعباس، بلوار امام خمینی، چهار راه برق، روبه‌روی بازار روز.

تاریخچه معبد هندوها | قدمتی نه‌چندان کهن

معبد هندوها بندعباس

دانستن تاریخچه و قدمت معبد هندوها بندرعباس، به لذت گردش در این اثر تاریخی کمک می‌کند. جانمان برایتان بگوید که در روزگاران قدیم، مسافران و تاجران هندی بسیاری به ایران رفت‌وآمد می‌کردند. می‌دانید که ایران و هند در زمینه مذهب، اشتراکات زیادی با هم دارند. بسیاری از ایرانیان کهن، زرتشتی بودند و این دین هم در هند رواج خوبی داشت. همین موضوع و بحث تجارت از طریق دریا، باعث شده بود بین این دو کشور پیوندهای عمیق ایجاد شود. در بین شهرهای ایران، دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان سهم بیشتری در پذیرایی از این مسافران و تاجران داشت. همه می‌دانیم که در آن زمان‌ها امکانات حمل‌ونقل به پیشرفتگی الآن نبود و گاهی لازم می‌شد که هر مسافر مدت طولانی در شهری ساکن شود. برخی از هندوها نیز کلاً مقیم ایران شده بودند.

معبد هندوها بندعباس

تاجران و مقیمان هندی که مدت زیادی در بندرعباس بودند، گاهی لازم داشتند برای اجرای مناسک دینی خود به جایی بروند. تا مدت‌ها کاروانسرایی در شهر، مأمن آن‌ها بود تا اینکه در سال ۱۳۰۰قمری یا همان ۱۲۷۰خورشیدی، در دوره حکمرانی محمد حسن خان سعدالملک، چند نفر از تاجران هندی، با کمک‌ها و هدایایی که از کشورشان آورده بودند، معبدی زیبا برای خودشان بنا کردند. این معبد به مدت ۴۴ سال، محلی برای عبادت و رازونیاز هندوهای مقیم ایران بود. در دوران پهلوی اول بود که هندوها از این شهر رفتند و محراب و بت‌های معبد را نیز با خودشان بردند. معبد تا چند سالی به حال خود رها و به مخروبه‌ای تبدیل شد، تا اینکه سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۷۷، آن را دو بار مرمت کرد تا برای بازدید علاقه‌مندان آماده شود.

معبد هندوها یا بت گوران؟ | کدام درست است؟

معبد هندوها

یادتان هست در مقدمه گفتیم که اینجا در بین محلی‌ها به بت گوران مشهور است؟ می‌دانید علتش چیست؟ برایتان می‌گوییم. مردم بندرعباس در زبان محلی خود به زرتشتیان یا هندوها گبر یا گور می‌گویند. برای همین هم هست که معبد هندوها در زبان محلی این مردم، به بت گوران یا همان بتکده هندوها شهرت پیدا کرده است. با این توضیح اگر از راننده یا هر فرد محلی دیگر این نام را شنیدید، تعجب نکنید یا خیال کنید که جای دیگری را به شما آدرس داده‌اند.

معماری معبد هندوها | بنایی با جلوه‌های زیبا

معبد هندوها

یکی از دلایلی که مردم را به تماشای معبد هندوها ترغیب می‌کند، معماری زیبای آن مخصوصاً در دل شب است. برای ساختن این معبد ترکیبی از لاشه سنگ، ملات ساروج و گل، خاک، گچ ضخیم، سنگ خاص مرجانی و گچ لویی استفاده کرده‌اند. بنا شکلی مخروطی دارد با نمای سفید و جذاب و کنگره‌ها و شیارهایش بسیار زیبا و چشم‌نواز است. برای توصیف این معبد، از هسته آن شروع می‌کنیم. در دل معبد یک اتاق چهارگوشه است که در اطرافش طاقچه‌های فراوان وجود دارد. در دوران گذشته، در هر طاقچه، بتی برای پرستش وجود داشته است.

معبد هندوها

اطراف اتاق هم چهار راهرو هست که برای زیارت بهتر زائران در نظر گرفته شده بود. در برخی از آن‌ها هم حجره‌هایی برای سکونت دانش‌پذیران برهمنی وجود داشته است. در یکی از راهروها نیز پله‌هایی مارپیچی وجود دارد که به سقف معبد می‌رسد. معماری سقف معبد، ترکیبی از هندی و ایرانی است. اساس سقف به شکل ذوزنقه و با برش‌های خاص است و شبیه به بناهای اسلامی، چهار نورگیر در سقف دارد. برجک‌های عجیب و زیبای سقف، خودشان‌ به‌تنهایی می‌توانند لحظاتی شما را مبهوت خود کنند. میله بلندی که در مرکز این ۷۲ برجک دیده می‌شود، نشانه‌ای از حقیقت محور زمین و آسمان است.

بخش‌های مختلف معبد هندوها | هر مکانی به حکمتی

معبد هندوها

گفتیم که در اطراف اتاق اصلی معبد، راهروهایی هست. این راهروها را تعبیه کرده‌اند تا زائران به‌راحتی بتوانند در اطراف اتاق اصلی و حول محور بت بزرگشان طواف کنند. در اتاق‌هایی از راهروها نیز طلبه‌های برهنمی مشغول تحصیل یا استراحت بوده‌اند. روی دیوارهای برخی از این اتاق‌ها تصاویر مذهبی جالبی نقش بسته است. برای مثال شما می‌توانید تصاویر مربوط به کریشنا را ببینید. این اتاق‌ها گاهی برای رفاه حال زايران یا استراحتشان نیز استفاده می‌شده است.

جاهای دیدنی نزدیک به معبد هندوها | یک تیر و چند نشان

به معبد هندوها یا بت گوران که سر زدید، می‌توانید به بازار روز بندرعباس هم سری بزنید. اینجا یکی از زنده‌ترین بازارهای بندرعباس است که مایحتاج اصلی و ضروری مردم در آن دادوستد می‌شود. بی‌شک می‌توانید چند تایی از زیباترین سوغات بندرعباس را هم اینچا پیدا کنید. اگر کفش راحت و حال و حوصله پیاده‌روی دارید، حدود یک و نیم کیلومتر آن‌طرف‌تر، به حمام گله داری بندرعباس هم سری بزنید. در مقاله‌ای دیگر، درباره این حمام به‌تفصیل نوشته‌ایم.

اگر هم دلتان تماشای دریا و قدم‌زدن در ساحل خواست که لازم است سوار ماشین شخصی‌تان شوید یا تاکسی بگیرید و تا ساحل سورو بروید. اینجا یکی از زیباترین سواحل بندرعباس است که دیدنش شما را سرحال می‌آورد. امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری در این ساحل وجود دارد که روز شما و خانواده‌تان را می‌سازد. از معبد تا ساحل سورو حدود ۶ کیلومتر راه است. راستی از میان هتل های بندرعباس، هتل آتیلار نزدیک‌ترین هتل به این معبد است که حدود از ۱۰۰ متر با آن فاصله دارد.

بهترین زمان بازدید از معبد هندوها | کی برای سفر بهتره؟

معبد هندوها

هوا که گرم شود، شهرهای جنوب ایران از همه زودتر خبردار می‌شوند. هوای شرجی و دمای زیاد بندرعباس در روزهای پایانی بهار تا آغاز پاییز باعث می‌شود کمتر مسافری به این شهر سفر کند. البته اگر ساکن شهری با همین آب‌وهوا باشید، می‌توانید گرمای این شهر را تاب بیاورید. در غیر این صورت پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن معبد هندوها یا سایر جاذبه های گردشگری بندرعباس، دور چند ماه گرم سال را خط بکشید. اواخر پاییز، زمستان و اوایل بهار، موقعیت‌های خوبی برای سفر به بندرعباس و تماشای بت گوران آن است. ساعات اولیه روز که هوا خوب است و شب‌هایی که نورپرازی معبد به اوج خودش می‌رسد هم زمان مناسبی برای بازدید محسوب می‌شود.

اطلاعات بازدید از معبد هندوها بندرعباس | ساعت و هزینه بازدید

معبد هندوها

آدرسبندرعباس، بلوار امام خمینی، چهار راه برق، روبه‌روی بازار روز
ساعات بازدیدهمه روزه به‌جز روزهای تعطیل رسمی، ساعت ۸ تا ۱۸
هزینه بازدید۵هزار تومان
زمان کافی برای بازدیدیک تا دو ساعت

مسیر دسترسی به معبد هندوها بندرعباس | از کجا بریم بهتره؟

گفتیم که معبد هندوها درست روبه‌روی بازار روز بندرعباس است. بازار روز هم در بلوار امام خمینی قرار دارد. اگر با ماشین شخصی‌تان عازم سفر شده‌اید، نقشه بالا را باز کنید و از روی آن آدرستان را پیدا کنید. اگر هم وسیله شخصی ندارید، کافی است تاکسی اینترنتی بگیرید. در بخش جست‌وجوی مقصد، نام معبد را وارد کنید. اینجا آنقدر معروف هست که اپلیکیشن بفهمد شما را به کدام سمت ببرد. راستی ما در نوشته مجزایی، چند اپلیکیشن کاربردی برای سفر به شما معرفی کرده‌ایم. خواندنش خالی از لطف نیست.

در این نوشته به دیدار معبد هندوها رفتیم. از تاریخچه و معماری‌اش برایتان گفتیم. اطلاعات بازدید و جاهای دیدنی نزدیکش را به شما معرفی کردیم تا اگر دلتان خواست سری به آنجا بزنید. حالا نوبت شماست که برایمان بگویید که چه تجربه یا اطلاعاتی از این معبد زیبا دارید. ما در تیم ره بال آسمان بسیار خرسند می‌شویم توصیف این معبد را از زبان شما بشنویم. این محبت را از ما دریغ نکنید.

معبد هندوهای بندر عباس در بلوار امام خمینی، چهارراه برق، روبه‌روی بازار روز بندر عباس قرار دارد.

معبد هندوهای بندر عباس در سال ۱۳۱۰ هجری قمری، برابر با ۱۲۷۰ خورشیدی، در زمان حکومت محمدحسن خان سعدالملک بنا شد.

همه‌روزه، به‌جز تعطیلات رسمی، از ساعت ۸ تا ۱۸.

بهای بلیط معبد هندوهای بندر عباس (در سال ۱۴۰۰) پنج هزار تومان است.

5/5 (1 نظر)
4 نظرات
  1. زهرا می گوید

    چقدر خوبه که جاهای دیدنی و گردشگری را که کمتر شناخته شده است معرفی میکنید ، اغلب وقتی سفر میریم به یه سری جاهایی سر میزنیم که معروف هستن و شاید بارها از اون مکان دیدن کرده باشیم ولی با معرفی جاهای جدید و کمتر شناخته شده لذت سفر هم چند برابر میشه ، ممنون بابت مقاله خوب تون .

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم زهرای عزیز و خوشحالیم که این نوشته رو دوست داشتید. پیام خوب شما به ما و تیم نویسندگان ره بال آسمان، انرژی می‌ده.

  2. ستایش می گوید

    من که به شخصه بازار را به موزه و جاهای تاریخی ترجیح میدم ، آخه این جور جاها یه حس غربت به آدم دست میده ، ولی بازار به خصوص واسه خانم ها پر از حس شور و نشاط هست . ?

    1. بانو تقیان می گوید

      بله ستایش عزیز، ما خانم ها عاشق بازار هستیم و این انکارنکردنیه؛ ولی خب موزه و بنای تاریخی هم جذابیت خودش رو داره، به شرط اینکه با ابزار چند ده سال پیش بهش نگاه کنی نه ابزارهای ساختمان‌سازی الان.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.