پارک امیرگان استانبول | پارک لاله سردار ایرانی

0

به هر جای دنیا که بروید، طبیعت، تصویر زیبایی از خودش را نشانتان می‌دهد. این روزها گردشگر‌های زیادی قصد سفر به استانبول را دارند. اگر شما هم دوست دارید به این شهر زیبا سفر کنید، پیشنهاد ما بازدید از پارک امیرگان استانبول است.

پارک امیرگان استانبول کجاست؟

پارک اِمیرگان، از معروف‌ترین جاهای دیدنی استانبول است. برای بازدید از این پارک، بعد از رسیدن به ترکیه، به طرف شهر استانبول بروید. می‌توانید در بخش اروپایی بُسفُر (Bosphorus) و در منطقه ساری‌یر (Sarıyer) این پارک را پیدا کنید.

پارک امیرگان استانبول در تاریخ

عکس پارک امیرگان استانبول در تاریخ

این پارک از قدیمی‌ترین پارک های استانبول است و تاریخچه دور‌ودرازی دارد. قدمت پارک امیرگان استانبول، به اواسط قرن شانزدهم می‌رسد. در آن زمان نیسانجی فریدون بی، صدراعظم ترکیه بود. او این پارک را از پادشاه هدیه گرفته بود. به همین خاطر تا مدت‌ها پارک امیرگان را به اسم «پارک صدراعظم» هم می‌شناختند. در قرن هفدهم سلطان مراد چهارم حکومت را به دست گرفت. او در زمان سلطنتش، کل این پارک را به سرداری ایرانی به اسم «امیرگونه خان» هدیه داد. امیرگونه خان یکی از سردارهای زمان صفویه بود و اسم خودش را بر پارک گذاشت. در سال‌های بعد این اسم از اِمیرگونه به اِمیرگان تغییر پیدا کرد.

  • ساخت عمارت در پارک امیرگان

سلطان مراد چهارم، در جنگ با عثمانی‌ها مقاومتی نکرد و قلعه‌اش را هم تسلیم آن‌ها کرد. بعد از این اتفاق، پارک بین پادشاه‌های عثمانی دست‌به‌دست چرخید تا به خدیوا اسماعیل پاشا رسید. خدیوا اسماعیل پاشا، در آن زمان حاکم عثمانی مصر و سودان هم بود. او در سال 1860 سه عمارت چوبی در پارک امیرگان ساخت که امروزه یکی از بناهای تاریخی این پارک هستند.

  • امیرگان در دست شهرداری

عکس بازسازی امیرگان دست شهرداری

بعد از مرگ اسماعیل پاشا، وارثانش پارک را به یک تاجر اسلحه به اسم لطفی توزان فروختند. تا سال 1940 افراد مختلفی مالک این پارک بودند؛ اما بعد از سال 1940 پارک به دست شهرداری استانبول افتاد. شهرداری هم پارک امیرگان را به‌عنوان فضای عمومی معرفی کرد تا همه بتوانند از آن استفاده کنند. شهرداری عمارت‌های 200ساله پارک را بازسازی کرد. امروزه در این عمارت‌ها جشن‌های عروسی یا مهمانی برگزار می‌کنند و بخشی هم کافه‌تریا و رستوران است.

بخش‌های مختلف پارک

عکس تابلو ورودی پارک امیرگان

پارک امیرگان استانبول وسعتی 470هزار مترمربعی دارد. به لطف دریای سیاه و بادهای موسمی، باران در بیشتر ماه‌های سال مهمان استانبول است. به همین خاطر در پارک امیرگان استانبول درخت‌ها و گل‌های متنوعی روییده‌اند. هر طرفی که سر بچرخانید، ردیف‌هایی از گل‌های رنگارنگ لاله را می‌بینید. تالاب‌ها هم زیبایی پارک امیرگان را چند برابر کرده است. بعضی از گردشگرها، مشتاق بازدید از عمارت‌های چوبی پارک هستند و برای دیدن آن‌ها تا امیرگان می‌روند. برای هر عمارت، رنگ خاصی در نظر گرفته‌اند که بنا به اسم همان رنگ معروف است.

  • عمارت زرد

عکس عمارت زرد پارک امیرگان

تا مرکز پارک که قدم بزنید، عمارت زرد را می‌بینید. قبل از هر چیزی شیفته ورودی و نمای بیرونی این عمارت می‌شوید. اهل هنر و معماری که باشید، نقش‌های کارشده روی طاق‌‌ها و نرده‌ها شما را به یاد معماری عثمانی می‌اندازد. اسماعیل پاشا، معماری این بنا را به عهده «سرکیس بالیان» گذاشته بود. سرکیس بالیان معمار دربار بود و در کارش همتا نداشت. او تمام تلاشش را کرد تا زیباترین نقش‌ها را در ساخت این بنا به کار ببرد.

  • معماری عمارت زرد پارک امیرگان

عکس معماری عمارت زرد پارک امیرگان

عمارت زرد ۲طبقه است و زیرزمین هم دارد. مساحت کل خانه به اندازه 400 مترمربع است. طبقه اول ۴ اتاق، آشپزخانه و هال دارد و در طبقه دوم ۳ اتاق با سالنی بزرگ ساخته‌اند. سقف‌های عمارت را با رنگ روغن نقاشی کرده‌اند. گچ‌بری‌های عمارت هم معماری سنتی عثمانی را نشان می‌دهد. در گذشته، این عمارت اقامتگاه مهمان‌های پادشاه بود. پادشاه برای شکار به این منطقه می‌آمد و شب را در این عمارت اقامت می‌کرد.

اگر برای دیدن این عمارت رفتید، سری به تراس طبقه دوم هم بزنید. این تراس چشم‌اندازی رو به بسفر دارد که تماشایی است. امروزه از این عمارت به‌عنوان مکانی تفریحی استفاده می‌کنند. در حیاطش، میز وصندلی‌هایی برای پذیرایی مهمان‌ها گذاشته‌اند که برای مراسم‌ها اجاره می‌دهند.

  • عمارت صورتی

می‌توانید در 150متری عمارت زرد، عمارت صورتی را پیدا کنید. عمارت صورتی، دومین بنای چوبی و زیبای پارک امیرگان است. پنجره‌های بلند و سفیدش ترکیب رنگی خوبی در کنار دیواره‌های صورتی دارد. شاید دیدن تعداد درهای ورودی این عمارت برایتان عجیب باشد. اولین در،  ورودی اصلی عمارت است. کارکنان عمارت هم، در ورودی مخصوص خودشان را دارند. سومین در عمارت، دری است که به اتاق مخفی می‌رسد. در طبقه اول این خانه، سالنی بزرگ و ۲ اتاق وجود دارد.

عکس ورودی پارک پارک امیرگان

امروزه در این عمارت کافه‌تریایی راه‌اندازی کرده‌اند؛ البته یادتان باشد که فقط روزهای آخر هفته باز است. مردم محلی یا گردشگرها در حیاط عمارت می‌نشینند و از خوردن نوشیدنی لذت می‌برند. حتی مراسم عروسی و جشن‌ هم در این عمارت برگزار می‌شود.

  • عمارت سفید

عکس عمارت سفید پارک امیرگان

عمارت سفید پارک امیرگان هم فاصله زیادی تا بقیه عمارت‌ها ندارد. حدود 150 متر که از عمارت زرد دور شوید، عمارت سفید را می‌بینید. سبک‌های مختلف معماری، جذابیت این بناها را بیشتر کرده است. عمارت سفید را به سبک نئوکلاسیک ساخته‌اند. این بنای ۲طبقه، ستون‌های بلند و پنجره‌های باریکی دارد که دیدنی است. در این عمارت هم می‌توانید در بخش کافه‌تریا یا رستوران وقت بگذارید. در منوی رستوران غذاهای معروف ترک‌عثمانی هم دارند.

جاذبه‌های پارک امیرگان

  • طبیعت دیدنی پارک امیرگان

عکس طبیعت دیدنی پارک امیرگان

پارک امیرگان شبیه بهشتی کوچک در دل شهر استانبول است. نمی‌شود از درخت‌های سرسبز و بلندقامت و گل‌کاری‌های بی‌نظیرش چشم برداشت. تنوع گیاهان این باغ بیشتر از 200 نوع است. درخت‌هایی مثل صنوبر، سرو، چنار، کاج سنگی، کاج آبی و کاج سفید در این باغ پرورش داده‌اند. بدون شک از زیبایی‌های این باغ سیر نمی‌شوید و دلتان می‌خواهد ساعت‌ها در آن گشت بزنید. همین زیبایی‌ها باعث شده این پارک به پاتوق مردم استانبول در اوقات فراغتشان تبدیل شود.

  • پیاده‌روی

عکس پیاده‌روی در پارک امیرگان استانبول

در بین بخش‌های گل‌کاری، مسیرهایی برای رفت‌وآمد و پیاده‌روی مشخص کرده‌اند. پیاده‌روی‌کردن در این باغ پرگل، حس سرزندگی را به شما هدیه می‌دهد. عده‌ای روی نیمکت‌های باغ نشسته‌اند و گرم صحبت‌کردن هستند. شاید بعضی افراد را هم ببینید که زیر سایه درختان مشغول کتاب‌ خواندند.

  • پیک‌نیک

عکس آلاچیق‌های پارک امیرگان استانبول

در پارک امیرگان استانبول، همه چیز برای پیک‌نیک مهیاست. آلاچیق‌هایی در پارک تعبیه کرده‌اند و می‌توانید زیراندازیتان را آنجا بیندازید و از آفتاب فرار کنید. کودکان هم در زمین‌های بازی مشغول تفریح هستند.

  • عکاسی

عکس عکاسی در پارک امیرگان استانبول

عکاس حرفه‌ای باشید یا آماتور، فرقی ندارد. بخش‌های مختلف باغ به‌حدی جذاب است که ناخودآگاه دلتان می‌خواهد عکسی بگیرید. عمارت‌های پارک امیرگان هم فضای مناسبی برای عکس‌هایتان می‌شود. تردید نکنید و گوشیتان را بردارید. به امتحان‌کردنش می‌ارزد.

  • جشنواره گل‌های لاله در پارک امیرگان

عکس جشنواره گل‌های لاله در پارک امیرگان

بخش زیادی از زیبایی پارک امیرگان استانبول، مدیون گل‌های لاله است. پارک امیرگان به «پارک گل لاله» هم معروف است. در اواسط بهار و شروع ماه آوریل، همه مردم شهر منتظر جشنواره لاله‌ها هستند. این روزها گردشگرهای زیادی هم برای شرکت در این جشنواره به استانبول می‌روند؛ البته در ایران هم باغ گل لاله‌های گچسر معروف است. باغ لاله هرجای دنیا که باشد، تماشایی و دل‌انگیز است.

تاریخچه کاشت لاله‌ها در پارک امیرگان

عکس لاله‌ها در پارک امیرگان

کاشت لاله‌ها در پارک امیرگان به دهه 1960 بر می‌گردد. در آن زمان فقط در بخشی از پارک، گل‌های لاله کاشتند؛ اما نمی‌دانستند که در آینده امیرگان بهشتی از لاله‌های رنگارنگ می‌شود. سال 2005 اولین جشنواره گل لاله در این پارک برگزار شد. خیلی از مردم و گردشگرها از آن استقبال کردند. به همین خاطر شهرداری استانبول برنامه‌ای هرساله برای این جشن در نظر گرفت.

جاهای دیدنی نزدیک پارک امیرگان

قبل از مسافرت خوب است از مقاله جاهای دیدنی ترکیه استفاده کنید. بهتر است برنامه مشخصی داشته باشید تا سفرتان لذت‌بخش شود. استانبول جاهای دیدنی زیادی دارد. چند جای معروف و دیدنی استانبول را برایتان می‌گذارم.

  • مسجد اورتاکوی

عکس مسجد اورتاکوی

مسجد اورتاکوی یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی ترکیه است که فاصله زیادی تا پارک امیرگان ندارد. معماری بی‌نظیر این مسجد از شاهکارهای زمان حکومت سلطان عبدالمجید است. اگر به عکاسی از بناهای قدیمی علاقه‌مند هستید، چشم‌انداز مسجد اورتاکوی انتخاب خوبی می‌شود.

  • مسجد رستم پاشا

مسجدهای ترکیه از دیدنی‌ترین جاهای این کشور هستند. رستم پاشا معماری مسجدش را بر عهده سینان، ماهرترین معمار دربار گذاشت. معماری چشمگیر مسجد رستم پاشا به‌حدی است که محو تماشای آن می‌شوید. همچنین در سفرتان خوب است از مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان، کاخ دلما باغچه، روملی حصار، کلیسای چورا و… دیدن کنید.

بهترین زمان بازدید

عکس بهترین زمان بازدید پارک امیرگان

پاییز و زمستان‌های استانبول ابری و بارانی است؛ اما با شروع بهار هوایش معتدل و آفتابی می‌شود. از بهترین زمان‌های بازدید از پارک امیرگان استانبول، زمان برگزاری جشنواره لاله‌هاست. این جشنواره در نزدیکی ماه آوریل برگزار می‌شود. حواستان باشد این ماه، از اواسط فروردین تا نیمه اردیبهشت ادامه دارد. تابستان‌های ترکیه هم به خاطر وجود ساحل‌دریا و آب‌وهوای خوبش، تماشایی است.

اقامتگاه‌های نزدیک به پارک امیرگان استانبول

برای انتخاب اقامتگاه می‌توانید از راهنمای سفر استانبول، کمک بگیرید. استانبول شهری توریستی است؛ پس هتل‌های مختلفی دارد. کمی که بگردید می‌شود جایی با هزینه کمتر هم اجاره کرد. اسم چند هتل این شهر را برایتان می‌گذارم.

  • هتل سوییس اوتل د بسفروس Swissotel The Bosphorus Istanbul؛
  • هتل گرند حیات استانبول Grand Hyatt Istanbul؛
  • هتل ببک استانبول Bebek Hotel؛
  • هتل مارمارا تاکسیم استانبول The Marmara Taksim.

مسیر دسترسی

برای رفتن به پارک امیرگان، بعد از رسیدن به استانبول، با اتوبوس‌های شهری به طرف حومه شهر بروید. استانبول کارت هم که داشته باشید، در هزینه‌های حمل‌ونقل صرفه‌جویی می‌شود. این پارک در منطقه اروپایی بُسفُر و ساری‌یر است و فاصله زیادی تا تنگه بسفر ندارد. اگر در بشیکتاش اقامت دارید، با خط اتوبوس‌رانی 40B به این پارک بروید. خط‌های اتوبوس‌رانی 40، T40 و T42 هم شما را از تکسیم به پارک امیرگان می‌رساند. در کاباتاش هم خط‌های اتوبوس‌رانی 22، 22RE و 25Eبرای جابه‌جایی مسارفرها به امیرگان مهیاست.

هزینه بازدیدرایگان
هزینه پارکینگ10 لیر
ساعت بازدید7 صبح تا 10:30 شب
آدرسReşitpaşa Mahallesi, Emirgan Sk., 34467 Sarıyer/İstanbul, Turkey

پارک امیرگان استانبول، باغی زیبا و هزار رنگ است. هر چه از این پارک می‌دانستیم برایتان گفتیم. امیداریم از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده باشید. اگر در سفرهای قبل به این پارک رفته‌اید، تجربه‌هایتان باید خواندنی باشد. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

کشور ترکیه، شهر استانبول، منطقه بسفر بخش ساری‌یر

خیر هزینه ورودی رایگان است.

بله. آلاچیق، مسیرهای پیاده‌روی، کافه تریا، رستوران و پارکینگ دارد.

بله. از تکسیم، بشیکتاش و کاباتاش خط‌های اتوبوسرانی وجود دارد.

بهار به‌ویژه در جشنواره لاله‌ها و تابستان.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.