جاهای دیدنی دزفول به همراه همه توضیحاتی که لازم دارید

0

در این مقاله قصد داریم سراغ آن دسته از جاهای دیدنی دزفول برویم که بازدید از آن‌ها حسابی شگفت‌زده‌تان خواهد کرد. فکرش را بکنید هزاران سال پیش مردمان جنوب در حوالی رودخانه دز، سنگ بنای کاشانه‌‌هایشان را گذاشتند تا این منطقه امروز در بین ایرانی‌ها با عنوان شهر تاریخی دزفول شناخته شود. به‌خاطر برکت آب رودخانه دز، آبادانی این شهر روزبه‌روز رونق گرفت و حاصلش شد طبیعتی خارق‌العاده که مثالش را در دیگر شهرهای ایران پیدا نمی‌کنید. علاوه‌براین قدمت و تاریخچه طولانی دزفول هم دست‌اندرکار شده و شاهکارهای صنعتی و معماری متنوعی در این شهر به یادگار گذاشته است. این شهر مثل گنجینه‌ای تاریخی است که هرچه از عمرش بگذرد، قدر و قیمتش نزد گردشگران و مسافران بیشتر می‌شود.

فهرست مطالب

طبیعت دزفول

طبیعت دزفول

سرسبزی خاک دزفول در بین شهرهای جنوبی زبانزد است. به این ترتیب طبیعت این شهر هم دست‌کمی از تاریخچه آن ندارد و این شهر را به مقصد توریستی عالی در جنوب تبدیل کرده است. در ادامه برخی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی دزفول را معرفی می‌کنیم که می‌توانید برای تعطیلات تابستانه یا اوقات فراغتتان به آنجا بروید و در میان آرامش و طراوتشان نفسی تازه کنید. برای سفر دزفول به اطلاعات جامع‌تری از هزینه‌ها و مسیر دسترسی نیاز دارید؟ مقاله راهنمای سفر دزفول برای شماست.

رودخانه دز

رودخانه دز از جاهای دیدنی دزفول

رودخانه دز نمایشگاهی چشم‌نواز از جریان زلال چشمه‌های زاگرس بر بستر صخره‌ای شهر دزفول است. در فصل تابستان که آفتاب داغ، تاب و توان را از شهروندان و گردشگران دزفولی می‌گیرد، این خنکای رودخانه دز است که جان تازه‌ای به شهر می‌بخشد. در حاشیه این جاذبه فوق‌العاده تفرجگاه‌های متفاوتی مثل پارک ساحلی دولت، علی کله و چال کندی هم تجهیز و راه‌‌اندازی شده‌اند تا بازدیدکنندگان بتوانند در سایه‌سار آن‌ها خستگی در کنند.

رودخانه دز از جاهای دیدنی دزفول

به‌عنوان مثال پارک ساحلی دولت امکاناتی مثل رستوران، آلاچیق، ورزش‌های آبی و زمین‌های بازی دارد که اسباب تفریح و خوش‌گذرانی‌تان را فراهم می‌کند. با استفاده از قایق می‌توانید از رودخانه دز به منطقه صخره‌ای چال کندی برسید و با بازی‌های آبی‌اش، آدرنالین خونتان را به اوج برسانید.

اطلاعات بازدید رودخانه دز دزفول

آدرساستان خوزستان، شمال دزفول، رودخانه دز
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۳ تا ۴ ساعت 
ساعت بازدید۲۴ساعته
هزینهرایگان
سختی سفر☐ ۱ از ۵  ☐ ۲ از ۵    ⬛️ ۳ از ۵   ☐ ۴ از ۵     ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد  ☐ فقط خانواده ☐ فقط ورزشکاران  ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار ☐ تابستان   ☐ پاییز   ⬛️ زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات ⬛️ همه امکانات ☐ سوپرمارکت ☐ آلاچیق
وضعیت جاده⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ⬛️ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

دره کول خرسان

دره کول خرسان از جاذبه های دیدنی دزفول

اگر به دنبال تجربه‌ای جدید از یک سفر ماجراجویانه و هیجان‌انگیز هستید، دره کول خرسان یکی از جاهای دیدنی دزفول است که شما را به دنیایی ماورایی و رؤیایی می‌برد. همین که قدم به این دره عجیب و خیره‌کننده می‌گذارید، صخره‌های عظیم آن شما را در بر می‌گیرند، انگار که در آغوش طبیعتی بکر و ناشناخته فرو می‌روید. یک انسان نهایتاً‌ ۲متری را در مقابل صخره‌هایی ۲۰۰متری تصور کنید. پیاده‌روی در مقیاسی به این بزرگی و عظمت، تجربه‌ای هول‌انگیز و به‌یادماندنی از طبیعت‌گردی برایتان می‌سازد.

دره کول خرسان و چالش‌ها برای طبیعت‌گردان حرفه‌ای

این دره ۲۵ کیلومتر با شهر فاصله دارد و به‌خاطر مسیر دشوارش، بیشتر برای طبیعت‌گردان حرفه‌ای مناسب است. راه رسیدن به کول خرسان به دقت و صبر نیاز دارد و پیاده‌روی در این مسیر سخت، چالشی بزرگ برای علاقه‌مندان به طبیعت است. همچنین فراموش نکنید که همراه داشتن تجهیزات ایمنی، مانند کلاه ایمنی، ضروری است تا از خطر سقوط سنگ‌های غافل‌گیرکننده در امان باشید.

شگفتی‌های دره کول خرسان

کول خرسان یکی از آن مناطقی است که هر گوشه‌اش با زیبایی‌هایی خیره‌کننده شما را شگفت‌زده می‌کند. از چشمه‌های خنک گرفته تا آبشارهای بلندقامت و رودهای جاری، همه‌چیز در این دره دست به دست هم می‌دهد تا تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از طبیعت دزفول داشته باشید. در بعضی قسمت‌ها، عرض دره آنقدر کم می‌شود که حتی نور خورشید هم نمی‌تواند به داخل نفوذ کند، و شما مجبور خواهید بود به‌صورت تک‌نفره از این مسیر عبور کنید.

کفپوش این دره از شن، ماسه و سنگ است و به‌خاطر وجود چشمه‌های طبیعی، جریان آب در قسمت‌های مختلف آن همچنان زنده و جاری است. انتهای این مسیر ماجراجویانه شما را به رودخانه خروشان دز می‌رساند؛ نقطه‌ای که می‌توانید تنی به آب بزنید و حس رهایی از هیجان‌های روزمره را تجربه کنید.

نکات ایمنی و زمان مناسب برای بازدید از کول خرسان

تجهیزات ایمنی لازم برای رفتن به دره کول خرسان دزفول

اگر شما یک طبیعت‌گرد آماتور هستید، حتماً با یک راهنما به دره کول خرسان سفر کنید؛ چرا که سهل‌انگاری در این سفر می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. بهترین زمان برای بازدید از این دره تماشایی اواسط خرداد است؛ زمانی که بارش‌ها کاهش یافته و خطر سیلاب کمتر است. با این حال، همیشه شرایط آب‌وهوایی را بررسی کنید تا وسط سیلاب‌های ناگهانی گیر نیفتید.

دره کول خرسان در فصل زمستان هوای سرد و غیرمنتظره‌ای دارد و تفاوت دمای آن با دزفول ممکن است شما را غافل‌گیر کند؛ بنابراین بهتر است در فصل‌های سرد از رفتن به این منطقه خودداری کنید. برای رسیدن به این دره دیدنی باید از دزفول به سمت جاده شهیون بروید و پس از عبور از روستای بیشه‌بزان، یک پیاده‌روی طولانی و پرهیجان را تا رسیدن به مقصد آغاز کنید. این ماجراجویی در دل طبیعت بکر و وحشی دزفول، تجربه‌ای است که هیچ‌گاه از خاطرتان محو نمی‌شود.

اطلاعات بازدید کول خرسان دزفول

آدرساستان خوزستان، ۳۲ کیلومتری شمال دزفول
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت 
ساعت بازدید۲۴ساعته
هزینهرایگان
سختی سفر☐ ۱ از ۵  ☐ ۲ از ۵    ☐ ۳ از ۵   ☐ ۴ از ۵     ⬛️ ۵ از ۵
مناسب برای☐ همه افراد   ☐ فقط خانواده ⬛️ فقط ورزشکاران و طبیعت‌گردهای حرفه‌ای  ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار ⬛️ تابستان   ☐ پاییز   ☐ زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال
امکانات رفاهی⬛️ فاقد امکانات ☐ همه امکانات ☐ سوپرمارکت ☐ آلاچیق
وضعیت جاده⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ⬛️ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

آبشار شوی

آبشار شوی از جاهای دیدنی دزفول

یکی دیگر جاهای دیدنی دزفول که چشم هر گردشگری را مات و مبهوت خود می‌کند، آبشار شوی است. این آبشار خوش‌قدوقامت، همانند شاهکاری از دل طبیعت، در بهار به اوج زیبایی خود می‌رسد. آبشار شوی مانند نگینی در دل زاگرس می‌درخشد و چنان جادویی دارد که حتی به‌عنوان یکی از آثار ملی و طبیعی ایران ثبت شده است. وقتی برای اولین‌بار در برابر عظمت آن می‌ایستید، انگار که به نیاگارای ایران رسیده‌اید. البته جای تعجب هم ندارد؛ چون آبشار شوی به نیاگارای ایران معروف است.

آبشار شوی از جاذبه های طبیعی دزفول

این آبشار از دل کوه‌های زاگرس می‌جوشد، در مسیر خود با رودخانه دز پیوند می‌خورد و سرانجام خود را به دریاچه سد دز می‌رساند. ارتفاع و عرض آبشار شوی هیبتی دارد که نفس را در سینه‌تان حبس می‌کند؛ انگار که طبیعت با دستان خود یک تابلوی باشکوه را خلق کرده باشد. مسیر رسیدن به شوی نیز چیزی از زیبایی آن کم ندارد؛ کوه‌های زاگرس و مناظر زیبایی که سر راهتان ظاهر می‌شوند، لحظات شما را شیرین‌تر خواهند کرد.

آبشار سنگ مار و پیش‌درآمدی به شوی بزرگ

پیش از اینکه به شوی اصلی برسید، با آبشاری کوچک‌تر به نام سنگ مار، یا به عبارتی شوی دوم، مواجه می‌شوید. این آبشار کوچک‌تر، با صدای ملایمش، شما را برای دیدن شکوه اصلی آماده می‌کند. از سنگ مار تا آبشار شوی فقط ۱۵ دقیقه پیاده‌روی لازم است؛ اما همین مسیر کوتاه هم پر از زیبایی است که نمی‌توان چشم از آن برداشت.

مسیر دسترسی به آبشار شوی

آبشار شوی از جاهای دیدنی دزفول

برای رسیدن به این ماجراجویی طبیعی، ابتدا باید به منطقه شهیون بروید. در طول جاده شهیون، تابلویی را خواهید دید که شما را به سمت آبشار شوی هدایت می‌کند. پس از تغییر مسیر به سوی این تابلو، یک جاده خاکی به طول حدود ۳۰ کیلومتر پیش رویتان خواهد بود. شاید رانندگی در این مسیر با ماشین‌های سواری کمی زمان‌بر و دشوار باشد؛ اما ارزشش را دارد. پس از پایان جاده، باید پیاده‌روی خود را آغاز کنید. آبشار شوی، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی دزفول است و سفری فراموش‌نشدنی را برای هر طبیعت‌گرد ماجراجویی رقم خواهد زد.

اطلاعات بازدید آبشار شوی دزفول

آدرساستان خوزستان، شهرستان دزفول، بخش شهیون، روستای شوی
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت 
ساعت بازدید۲۴ساعته
هزینهرایگان
سختی سفر☐ ۱ از ۵  ☐ ۲ از ۵    ⬛️ ۳ از ۵   ☐ ۴ از ۵     ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده ☐ فقط ورزشکاران  ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار ☐ تابستان   ☐ پاییز   ⬛️ زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال
امکانات رفاهی⬛️ فاقد امکانات ☐ همه امکانات ☐ سوپرمارکت ☐ آلاچیق
وضعیت جاده⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ⬛️ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

دریاچه شهیون

دریاچه شهیون از جاهای دیدنی دزفول

اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت از جاهای دیدنی دزفول هستید، حتماً دریاچه شهیون را در لیست ماجراجویی‌های خود قرار دهید. این دریاچه، مثل نگینی در میان کوه‌های زاگرس، شما را به سفری هیجان‌انگیز و تماشایی دعوت می‌کند. درست در نزدیکی روستای پامنار، جایی که آبی آرام دریاچه با آسمان آبی تلاقی می‌کند، زیبایی خیره‌کننده‌ای در انتظارتان است.

دریاچه شهیون از جاهای دیدنی دزفول

همین که به دریاچه شهیون نزدیک می‌شوید، حس ماجراجویی درونتان زنده می‌شود. این دریاچه وسیع، که آب خود را از ارتفاعات الیگودرز و اراک می‌گیرد، با وسعت ۶هزار هکتاری خود در دل طبیعت دزفول می‌درخشد. در برخی نقاط عمق آن به ۵۰ متر می‌رسد؛ انگار که در دل دریا قدم گذاشته‌اید. وقتی از اینجا دیدن می‌کنید، شانس تجربه قایق‌سواری روی آب‌های آرام و ماهیگیری در میان طبیعت بکر را هم دارید. شاید همین حس هم‌رنگی با طبیعت است که هر بازدیدکننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

جزایر تماشایی شهیون | بهشتی در میان آب

جزایر دریاچه شهیون از جاهای دیدنی دزفول

تصور کنید قایق‌سواری در میان آب‌های درخشان دریاچه هستید و ناگهان جزایر کوچک و بزرگی پیش رویتان ظاهر می‌شوند. این جزایر مثل شهرک‌های سبز کوچکی در پهنه دریاچه سد دز به نظر می‌رسند. بزرگ‌ترین آن‌ها مساحتی برابر با ۶۰هزار متر مربع دارد و با درختان بادام کوهی، کُنار و بید، به طراوت و سرسبزی این منطقه افزوده‌اند. در اینجا روباه‌ها، خرگوش‌ها، کبک‌ها و پرندگان دریایی زندگی می‌کنند. هر بار که نگاهتان را به اطراف می‌چرخانید، قاب‌های زیبایی از زندگی و طبیعت در برابر چشمانتان به تصویر کشیده می‌شود.

مسیر دسترسی به دریاچه شهیون

مسیر دسترسی دریاچه شهیون از جاهای دیدنی دزفول

راه رسیدن به دریاچه، خودش یک داستان جداست. از دزفول که راه بیفتید، باید وارد جاده شهیون شوید. همین که از روستای بیشه‌بزان عبور می‌کنید، طبیعت بی‌نظیر دزفول شما را به دریاچه هدایت می‌کند. جاده‌ای خاکی در پیش دارید که هر پیچ و تاب آن، منظره‌ای تازه به شما نشان می‌دهد. شاید راه رسیدن طولانی به نظر بیاید؛ اما به محض رسیدن به این بهشت آبی، خستگی راه از تنتان بیرون خواهد رفت. اینجاست که می‌توانید آرام بنشینید، به صدای آب گوش کنید و از طبیعت بکر دزفول لذت ببرید.

اطلاعات بازدید دریاچه شهیون

آدرس استان خوزستان، ۲۳ کیلومتری شمال شرق اندیمشک، مجاور روستای پامنار
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین 3 تا 4 ساعت 
ساعت بازدید۲۴ساعته
هزینهرایگان
سختی سفر☐ ۱ از ۵  ☐ ۲ از ۵    ⬛️ ۳ از ۵   ☐ ۴ از ۵     ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده ☐ فقط ورزشکاران  ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار ☐ تابستان   ☐ پاییز   ⬛️ زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات ⬛️ همه امکانات ☐ سوپرمارکت ☐ آلاچیق
وضعیت جاده⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ⬛️ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

دره توبیرون

دره توبیرون از جاهای دیدنی دزفول

یکی از دیگر جاهای دیدنی دزفول که در شمال شرق شهر و در بخش سردشت قرار دارد، دره توبیرون است. این دره خنک و روح‌نواز در فاصله حدود ۲۸کیلومتری از مرکز دزفول جا خوش کرده و یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌رود. نام عجیب و بامعنای توبیرون، یادآور خنکای دل‌چسب این دره است؛ جایی که با ورود به آن، انگار گرمای تابستان به‌کلی فراموش می‌شود.

دره توبیرون از جاذبه‌های طبیعی دزفول

محلی‌ها معتقدند که توبیرون به‌خاطر دمای کم و خاصیت خنک‌کنندگی‌اش، تب و گرمای بدن را کاهش می‌دهد و به همین دلیل، نام توبیرون، به‌معنای «جایی که تب را بیرون می‌کند» به آن اختصاص داده‌اند. این دره یکی از بهترین مکان‌ها برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای تابستان دزفول است. وقتی دمای محیط بیرون از دره به بیش از۴۰ درجه می‌رسد، هوای دره همچنان خنک و مطبوع است و از ۲۵ درجه بیشتر نمی‌شود.

جاذبه‌های دیدنی دره توبیرون

دره توبیرون دزفول

وقتی وارد این دره ماورایی می‌شوید، دیواره‌های سربه‌‌فلک‌کشیده آن که با خزه‌های سبز پوشیده شده‌اند، شما را به وجد می‌آورند. از هر گوشه دره، صدای قطرات زلال آب را خواهید شنید که از دل صخره‌ها می‌چکند یا خنکی‌شان را روی صورتتان احساس می‌کنید. این صخره‌ها که از ماسه‌سنگ‌های قدیمی تشکیل شده‌اند، طی هزاران سال با فرسایش آب به چنین اشکال زیبایی درآمده‌اند.

با قدم‌زدن در این تونل طبیعی، به‌زودی خواهید دید که باد خنکی در میان دره وزیدن می‌گیرد و گرمای طاقت‌فرسای بیرون را از خاطرتان می‌برد. جریان آب باریکی که تا مچ پاهایتان بالا می‌آید، تجربه‌ای لذت‌بخش در گرمای تابستان است. سایه دیوارهای بلند دره شما را از تابش خورشید محافظت می‌کند و محیطی خنک و آرام برایتان فراهم می‌آورد. در برخی قسمت‌ها، درختان انگور و انجیر وحشی با شاخه‌های پر از برگ، فضای دره را زیباتر کرده‌اند. دوربین خود را آماده کنید؛ چراکه هر گوشه از این مسیر وسوسه‌تان می‌کند که عکسی به یادگار بگیرید.

بیشه توبیرون و نقطه اوج ماجراجویی

بیشه توبیرون دزفول

وقتی به بخش بیشه‌وار دره توبیرون می‌رسید، حجم آبی که به پایین سرازیر می‌شود، شما را غافل‌گیر خواهد کرد. این بیشه، همچون یک دوش طبیعی خنک، شما را سرحال می‌آورد و خستگی مسیر را از تن می‌زداید.

مسیر دسترسی به دره توبیرون

مسیر دسترسی دره توبیرون دزفول

بهترین زمان برای بازدید از دره توبیرون، از اردیبهشت تا شهریور است. در این بازه زمانی، دمای داخل دره نسبت به محیط بیرونی بسیار خنک‌تر است و تجربه‌ای آرامش‌بخش را به شما هدیه می‌دهد؛ اما در فصول سرد سال به این دره نروید، چراکه دمای آن به شدت پایین خواهد آمد و از هوای معتدل دزفول خبری نخواهد بود.

برای رسیدن به دره توبیرون، می‌توانید از جاده دزفول به سردشت یا جاده دزفول به شهیون استفاده کنید. اگر مسیر شهیون را انتخاب کردید، آماده باشید که پیاده‌روی بیشتری در پیش دارید. همچنین به دلیل باریکی و سختی مسیر، بهتر است از وسایل نقلیه محلی استفاده کنید تا سفری ایمن و راحت تجربه کنید.

اطلاعات بازدید دره توبیرون دزفول

آدرسدزفول، بخش سردشت، دره توبیرون
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت 
ساعت بازدید۲۴ساعته
هزینهرایگان
سختی سفر☐ ۱ از ۵  ☐ ۲ از ۵    ⬛️ ۳ از ۵   ☐ ۴ از ۵     ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده ☐ فقط ورزشکاران  ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار ⬛️ تابستان   ☐ پاییز   ☐ زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال
امکانات رفاهی⬛️ فاقد امکانات ☐ همه امکانات ☐ سوپرمارکت ☐ آلاچیق
وضعیت جاده⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ⬛️ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

تفریحگاه ساحلی دز (علی کله)

بهترین تفریحات ساحلی دزفول را در مجاورت رودخانه دز و در تفریحگاه ساحلی آن پیدا می‌کنید. این تفریحگاه که در میان جاهای دیدنی دزفول سرآمد است با نام تفریحگاه ساحلی علی کله هم شناخته می‌شود. تفریحگاه ساحلی دز فضایی زیبا و چشم‌نواز دارد که برای گذراندن تعطیلات یا اوقات فراغت گردشگران مناسب است. اگر خانوادگی یا با جمعی از دوستان به این مرکز تفریحی می‌روید، به شما مژده می‌دهیم که امکانات تفریحی بسیاری چشم‌انتظارتان هستند. امکاناتی مثل قایق‌رانی، ماهیگیری، فضاهای سبز وسیع برای کمپینگ و پیک‌نیک، محیطی شاد و راحت برایتان فراهم می‌کنند تا حسابی خوش بگذرانید.

اطلاعات بازدید تفریحگاه ساحلی دز

آدرساستان خوزستان، شمال دزفول، قسمت جنوبی سد دز
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت 
ساعت بازدید۲۴ساعته
هزینهرایگان
سختی سفر☐ ۱ از ۵  ⬛️ ۲ از ۵    ☐ ۳ از ۵   ☐ ۴ از ۵     ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده ☐ فقط ورزشکاران  ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار ☐ تابستان   ⬛️ پاییز   ☐ زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات ⬛️ همه امکانات ☐ سوپرمارکت ☐ آلاچیق
وضعیت جاده⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ⬛️ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

دریاچه تمی

درباره دریاچه تمی دزفول

در این مرحله از ماجراجویی‌هایمان در جاهای دیدنی دزفول، سراغ دریاچه تمی می‌رویم که از بزرگ‌ترین دریاچه‌های کوهستانی ایران است. این دریاچه در تأمین آبش از کوه‌ها و یخچال‌های اطرافش کمک می‌گیرد. برف یخچال‌ها که در گرمای هوای دزفول آب می‌شوند و سیلاب‌های فصلی، راهشان را به سمت دریاچه تمی باز می‌کنند تا این دریاچه پرآب‌تر از قبل شود. برخلاف سایر دریاچه‌ها که معمولاً به رودخانه یا دریا می‌ریزند، دریاچه تمی به‌خاطر موقعیت جغرافیایی خاصش روی زمین جریان ندارد. همین موضوع باعث شده تا این دریاچه بدون آبزی و با محیط بسته باشد.

دیدنی‌های دریاچه تمی دزفول

چمن‌زارها، دشت‌های موز و تمی و  مرتع‌های وسیع اطراف دریاچه محلی عالی برای اردو زدن عشایر و حتی گردشگرانی است که می‌خواهند مدتی کنار این دریاچه چادر بزنند. بهترین فصل برای بازدید از دریاچه تمی و تماشای انعکاس آسمان آبی و دشت‌های سبز در این دریاچه، فصل بهار و به‌خصوص ماه‌های فروردین تا اردیبهشت است.

مسیر دسترسی دریاچه تمی

تصویری از دریاچه تمی

مسیر دریاچه تمی از میان جنگل‌ها و از کنار چشمه‌ها و آب‌های معدنی خوش‌گوار می‌گذرد. برای رسیدن به این دریاچه، بهترین مسیر رفتن به شمال‌شرقی دزفول و بخش شهیون دهستان دره‌کاید است. از آنجا می‌توانید از مردم محلی کمک بگیرید و راهتان را به سمت دریاچه پیدا کنید. حدوداً به یک ساعت پیاده‌روی نیاز دارید تا به دریاچه تمی برسید؛ پس با برداشتن یک کوله‌پشتی مجهز و تجهیزات پیاده‌روی، برای پیمودن این مسیر آماده شوید.

اطلاعات بازدید دریاچه تمی دزفول

آدرسشهرستان دزفول، جاده بازفت، جاده هالکان، جاده سربویر
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت 
ساعت بازدید۲۴ساعته
هزینهرایگان
سختی سفر☐ ۱ از ۵  ☐ ۲ از ۵    ⬛️ ۳ از ۵   ☐ ۴ از ۵     ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده ☐ فقط ورزشکاران  ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار ☐ تابستان   ⬛️ پاییز   ☐ زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال
امکانات رفاهی⬛️ فاقد امکانات ☐ همه امکانات ☐ سوپرمارکت ☐ آلاچیق
وضعیت جاده⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ⬛️ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک ⬛️ مناسب عکاسی

دره چال کندی

در بازدید از جاهای دیدنی دزفول قرار است شما را به جایی ببریم که آب زلالش باعث می‌شود تا عمق ۳۰ متری رودخانه‌اش را هم ببینید. دره چال کندی، پناهگاه امن این آب جاری است. این دره در فاصله شمال شهر دزفول و شمال شرق اندیمشک قرار گرفته است. جالب است بدانید نام این در ابتدا چال قندی بوده است و به مرور زمان به چال کندی تبدیل شده. وقتی به این دره نزدیک می‌شوید دیواره‌های صخره‌ای بلند و تخته‌سنگ‌های رسوبی را می‌بیند که دورتادور دره را مثل دژی محکم نگه داشته‌اند. در میان این صخره‌های بلند و آسمان‌خراش، رودی زلال و عمیق جاری است که در بعضی نقاط عمقش به ۳۰ متر هم می‌رسد.

بکر بودن دره و گذشت سالیان سال از جاری بودن این رود باعث شده تا آب این رود آنقدر زلال باشد که کف آن را ببینید. اهالی دره چال کندی در سالیان دور، اتاقک‌های غارمانندی روی صخره‌های این دره حفر کرده‌اند. این اتاقک‌های خنک «کت» نام دارند و به‌عنوان پناهگاهی برای استراحت و اتراق استفاده می‌شدند. پیشنهاد می‌کنیم ساعت‌های اولیه روز و ایام خلوت سال به دره چال کندی بروید تا بتوانید از آرامش و سکوت این دره برای تماشای شکوه طبیعت و ماهیگیری بهره ببرید. قایق‌سواری، شنا، غواصی، واترجامپ، جت‌اسکی، شاتل‌سواری و صخره‌نوردی از تفریحات پرطرفدار گردشگران در بازدید از این دره است.

اطلاعات بازدید دره چال کندی دزفول

آدرساستان خوزستان، شهرستان دزفول، شمال شرقی اندیمشک، جاده سد دز
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت 
ساعت بازدید۲۴ساعته
هزینهرایگان
سختی سفر☐ ۱ از ۵  ☐ ۲ از ۵    ⬛️ ۳ از ۵   ☐ ۴ از ۵     ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده ☐ فقط ورزشکاران  ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار ⬛️ تابستان   ☐ پاییز   ☐ زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال
امکانات رفاهی⬛️ فاقد امکانات ☐ همه امکانات ☐ سوپرمارکت ☐ آلاچیق
وضعیت جاده⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ⬛️ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

بیشه عباس آباد

بیشه عباس آباد از جاهای دیدنی دزفول

بیشه عباس آباد در امتداد رودخانه دز و در ۱۰کیلومتری جنوب‌غرب دزفول قرار گرفته است. این بیشه که در واقع قسمتی از جنگل‌های دز را در بر می‌گیرد، محل رشد گیاهان متنوع، بوته‌ها، درختچه‌ها و درختان بید، خرزهره، تمشک وحشی، گز و بوته‌ای معروف به نام ملی است. به بیشه عباس آباد که می‌روید حتماً پرنده بامزه‌ای به اسم دراج را هم خواهید دید. این بیشه همچنین زیستگاه پرندگان زیادی مثل حواصیل، اردک وحشی، لک‌لک، عقاب، جغد، بوف و دیدمک و پرندگان مهاجر دیگر است.

بیشه عباس آباد دزفول

جالب است بدانید که از نیزارهای این اطراف هم برای ساخت قلم‌نی دزفولی استفاده می‌شود. اگر خوش‌شانس باشید، در گشت‌وگذار بیشه عباس‌آباد چشمتان به جمال آهوی ایرانی به نام مارال هم روشن می‌شود. حیوانات دیگری مثل کفتار، گرگ، سگ آبی و موش خرما هم در این بیشه زندگی می‌کنند.

اطلاعات بازدید بیشه عباس آباد دزفول

آدرس خوزستان، ۱۰کیلومتری جنوب‌غرب دزفول
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت 
ساعت بازدید۲۴ساعته
هزینهرایگان
سختی سفر☐ ۱ از ۵  ☐ ۲ از ۵    ⬛️ ۳ از ۵   ☐ ۴ از ۵     ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده ☐ فقط ورزشکاران  ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار ⬛️ تابستان   ☐ پاییز   ☐ زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال
امکانات رفاهی⬛️ فاقد امکانات ☐ همه امکانات ☐ سوپرمارکت ☐ آلاچیق
وضعیت جاده⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ⬛️ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

پارک جنگلی شقایق

پارک جنگلی شقایق از جاهای دیدنی دزفول

پارک جنگلی شقایق هم از آن جاهای دیدنی دزفول است که ناشناخته و بکر باقی مانده است. خصوصاً اگر دوست دارید از شلوغی روزمره و سروصدای شهر دور شوید و در میان درختان و نسیم خنک جنگل به آرامش خیال برسید، یکی از بهترین پیشنهادها رفتن به پارک جنگلی شقایق است. آبشار شقایق هم درست وسط این پارک جنگلی جا خوش کرده است تا طراوت و تازگی آب را میهمان جان‌هایتان کند. کمی که در این پارک قدم بزنید و نوازش آب را روی پاهایتان حس کنید، تازه متوجه می‌شوید که سفر آن هم طبیعت بکری مثل دزفول چقدر دل‌چسب و دل‌خواه است.

اطلاعات بازدید پارک جنگلی شقایق دزفول

آدرسخوزستان، جاده سردشت، حدود ۴۰ کیلومتری دزفول
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت 
ساعت بازدید۲۴ساعته
هزینهرایگان
سختی سفر☐ ۱ از ۵  ☐ ۲ از ۵    ⬛️ ۳ از ۵   ☐ ۴ از ۵     ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده ☐ فقط ورزشکاران  ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار ☐ تابستان   ⬛️ پاییز   ☐ زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال
امکانات رفاهی⬛️ فاقد امکانات ☐ همه امکانات ☐ سوپرمارکت ☐ آلاچیق
وضعیت جاده⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ⬛️ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

پارک ساحلی رعنا

پارک ساحلی رعنا از جاهای دیدنی دزفول

پارک ساحلی رعنا، سال ۱۳۸۰ در سواحل رودخانه دز راه‌اندازی شد تا اسباب تفریح و خوش‌گذرانی گردشگران و شهروندان خوزستانی را فراهم کند. این پارک ساحلی در فاصله پل قدیم و جدید شهر دزفول راه‌اندازی شده است و حدود ۸ هکتار وسعت دارد. از ابتدا تا انتهای پارک ساحلی رعنا، مسیرهایی برای دوچرخه‌سواری در نظر گرفته شده تا با خیال آسوده و دور از شلوغی ماشین‌ها و ترافیک در هوای ساحل، پا در رکاب دوچرخه‌تان شوید.

پارک رعنا شانس این را دارد تا در جوار رودخانه دز، آب‌وهوای خنک و پاکیزه‌ای داشته باشد. سکوهای آلاچیق‌مانند در کنار پارک ساحلی هم ردیف شده‌اند تا پناه امنی برای پیک‌نیک، کمپ شبانه در کنار ساحل و آب‌تنی در کانال‌ها و استخرها باشند. وقتی از درهای ورودی پارک ساحلی رعنا عبور می‌کنید متوجه آسیاب‌های بادی تاریخی می‌شوید که در بالاسر ورودی‌ها و حتی داخل پارک جا داده شده‌اند. این آسیاب‌های بادی نمادی از تاریخ و صنعت شهر دزفول هستند و به جذابیت این پارک اضافه می‌کنند.

اطلاعات بازدید پارک ساحلی رعنا دزفول

آدرسخوزستان، دزفول، میان پل قدیم و جدید شهر دزفول
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت 
ساعت بازدید۲۴ساعته
هزینهرایگان
سختی سفر⬛️ ۱ از ۵  ☐ ۲ از ۵    ☐ ۳ از ۵   ☐ ۴ از ۵     ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده ☐ فقط ورزشکاران  ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار ☐ تابستان   ⬛️ پاییز   ☐ زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال
امکانات رفاهی⬛️ فاقد امکانات ⬛️ همه امکانات ☐ سوپرمارکت ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ⬛️ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ⬛️ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

روستای پامنار

روستای پامنار دزفول

یکی دیگر از جاهای دیدنی دزفول که ارزش طبیعی دارد، روستای خوش‌آب‌وهوای پامنار است. این روستا در دامنه‌های باشکوه زاگرس و در فاصله‌ای حدود ۴۵کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. این روستای زیبا که در دل طبیعت خیره‌کننده جای گرفته، به لطف جریان دو رود خروشان دز و کرخه، رنگی سبز و زندگی‌بخش به خود گرفته است. طبیعت اینجا سرشار از تازگی و طراوت است و هر گوشه از آن، مانند تصویری از بهشت به نظر می‌رسد. در پامنار می‌توانید هوایی پاک و ناب را استشمام کنید و در طبیعتی بکر و دست‌نخورده آن قدم بزنید.

روستای پامنار از جاهای دیدنی دزفول

این روستا با آرامش دل‌نشینش، گویی شما را به دنیای ساده و بی‌آلایش زندگی روستایی دعوت می‌کند؛ جایی که صدای باد در لابه‌لای درختان و جریان آرام رودخانه، آرامش بی‌نظیری به شما هدیه می‌دهد. یکی از زیبایی‌های فراموش‌نشدنی پامنار، غروب‌های دیدنی آن است. وقتی خورشید نارنجی‌رنگ در افق کوهستان فرو می‌رود، منظره‌ای رؤیایی خلق می‌شود که دل هر بیننده‌ای را می‌برد.

روستای پامنار دزفول

این نمایش دل‌نشین در شب با آسمانی پرستاره ادامه پیدا می‌کند. زیر نور ستارگان می‌توانید لحظاتی سخرانگیز را سپری کنید. اگر اهل ماجراجویی هستید، اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی این روستا می‌تواند تجربه‌ای خاص و خاطره‌انگیز از زندگی ساده روستایی برای شما رقم بزند.

جاذبه های گردشگری اطراف پامنار

روستای پامنار دزفول

علاوه بر طبیعت بکر روستای پامنار، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دیگری هم در اطراف آن قرار دارد که این منطقه را به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده‌اند. یکی از این جاذبه‌ها، قلعه شاداب است که در نزدیکی روستا واقع شده و قدمتی تاریخی دارد. همچنین، گورستانی تاریخی و دریاچه شهیون نیز از دیگر مکان‌های دیدنی اطراف پامنار به شمار می‌آیند که ارزش بازدید دارند.

مسیر دسترسی به روستای پامنار

روستای پامنار از جاهای دیدنی دزفول

بهترین زمان برای سفر به روستای پامنار، فصل بهار و اواخر زمستان است؛ زمانی که طبیعت با سرسبزی و هوای خنکش شما را به سوی خود فرا می‌خواند. برای رسیدن به این روستای زیبا، از دزفول وارد جاده شهیون شوید و پس از عبور از روستای بیشه‌بزان، به روستای اسلام‌آباد برسید. در اینجا، یک دو راهی پیش روی شما قرار دارد که مسیر سمت چپ به روستای پامنار ختم می‌شود.

اطلاعات بازدید روستای پامنار دزفول

آدرساستان خوزستان، شهرستان دزفول، بخش شهیون، روستای گردشگری پامنار
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت 
ساعت بازدید۲۴ساعته
هزینهرایگان
سختی سفر☐ ۱ از ۵  ⬛️ ۲ از ۵    ☐ ۳ از ۵   ☐ ۴ از ۵     ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده ☐ فقط ورزشکاران  ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار ☐ تابستان   ⬛️ پاییز   ☐ زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات ⬛️ همه امکانات ☐ سوپرمارکت ☐ آلاچیق
وضعیت جاده⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ⬛️ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

جاذبه های تاریخی دزفول

جاهای تاریخی دزفول

حالا وقتش است که سراغ جاذبه‌های تاریخی دزفول برویم و گشتی در تاریخ و سرگذشت این شهر بزنیم. دزفول شهری است که توانسته با ابتکار عمل مردمانش، صنعت، هنر، معماری و سبک زندگی نو و متفاوتی را در کنار سواحل رودخانه دز بسازد. مثلاً سازه‌های آبی و پل‌های مستحکمی در گوشه و کنار این شهر می‌بینید که باورتان نمی‌شود این سازه‌ها به سالیان دوری مثل دوره ساسانی یا حتی صفوی و پهلوی برگردد. در ادامه چندتا از بهترین هنرمندی‌های صنعتگران دزفول که قدمت تاریخی دارند را معرفی می‌کنیم.

بافت تاریخی دزفول

بافت تاریخی دزفول

در میان جاهای دیدنی دزفول، شما با بناهای تاریخی آجری زیادی روبه‌رو خواهید شد که همچون شناسنامه‌ای برای این شهر باستانی عمل می‌کنند. بافت تاریخی دزفول پر از گذرگاه‌های سرپوشیده و معروف به «ساباط» و بناهای قدیمی است که با ردیف‌های متوالی آجر ساخته شده‌اند. به‌خاطر این سازه‌های آجری، دزفول به‌عنوان «موزه آجری ایران» شناخته می‌شود. قدمت بافت قدیمی دزفول به ۵هزار سال پیش برمی‌گردد و از ۲۸ محله تشکیل شده است.

بافت تاریخی دزفول

وسعت بخش تاریخی دزفول بیش از ۲۰۰ هکتار است و خانه‌ها، حمام‌ها، مساجد، گذرگاه‌ها و دیگر سازه‌ها با تراش‌های آجر و چیدمان خاص آن‌ها تزیین شده‌اند. این معماری منحصر‌به‌فرد، یادآور هنر و ذوق سازندگان قدیمی این سرزمین است. در ادامه، به معرفی چند نمونه از مشهورترین بناهای تاریخی دزفول خواهیم پرداخت. این بناها نه‌تنها گواهی بر تاریخ غنی این منطقه هستند بلکه فرصتی برای مسافران به‌منظور کشف فرهنگ و تمدن غنی ایران را فراهم می‌کنند. با سفر به دزفول، شما می‌توانید قدم در تاریخ بگذارید و با زیبایی‌های این بناها آشنا شوید.

آسیاب‌های آبی دزفول (موزه آب دزفول)

آسیاب های آبی از آثار تاریخی دزفول

یکی از افتخارآمیزترین جاهای دیدنی دزفول، آسیاب‌های آبی این شهر است که بر روی رود دز بنا شده‌ و در میان دیگر سازه‌های معماری ایران ممتاز است. این آسیاب‌ها از زمان ساسانی در این شهر ساخته شده‌اند و با پل قدیمی دزفول هم‌دوره هستند؛ اما بیشتر سازه‌های آبی موجود در دزفول متعلق به دوره‌های صفوی و قاجار هستند. آسیاب‌های آبی دزفول با استفاده از قلوه‌سنگ‌های رودخانه، آجر و ملات ساروج ساخته شده‌اند و معماری آن‌ها با شیوه بومی دزفول هم‌خوانی دارد. آثار باقی‌مانده از این آسیاب‌ها در سه قسمت از رود دز قرار دارند:

  • کنار پل قدیم؛
  • زیر پل جدید دزفول؛
  • جنوب تفرجگاه ساحلی علی‌کله.

مسیر دسترسی به آسیاب‌های آبی دزفول

مسیر دسترسی آسیاب های آبی دزفول

برای تماشای این سازه‌های تاریخی، ابتدا باید به دزفول بروید. خودتان را به رود دز و خیابان ساحلی در این شهر برسانید. در محدوده پل قدیمی، پل دوم و تفرجگاه ساحلی علی‌کله می‌توانید بخش‌هایی از سازه باستانی آسیاب آبی را مشاهده کنید و از زیبایی‌های تاریخی و طبیعی این مکان لذت ببرید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید۲۴ساعته
آدرسدزفول، رودخانه دز

 

قنات قمش چوقابافان

قنات قمش چوقابافان از آثار تاریخی دزفول

دزفول یکی از شهرهای تاریخی ایران است که حفر قنات در آن قدمتی بسیاری دارد. «قمش» نام نوعی قنات در این شهر است که دزفولی‌ها برای هدایت آب رود به سمت شهر آن‌ها را در کنار رود دز حفر کرده‌اند. با استفاده از این قنات‌ها، مردم توانستند نیاز خود به ذخایر آب‌های زیرزمینی را کاهش دهند و با خلاقیت خود، بافت خاک را تا حد ممکن سالم نگه دارند.

قنات قمش چوقابافان دزفول

قنات قمش چوقابافان یا قمش مومنان دزفول یکی از این قنات‌هاست که به یکی از دیدنی‌های این شهر تبدیل شده است. این قنات با سربطاقی سنگی و آجری‌اش و عطر خاک نم‌زده آغاز می‌شود و پس از عبور از حدود ۷۰ پله، به سرزمینی نورانی و رنگارنگ می‌رسد. این مسیر طولانی با رنگ‌های مختلف به زیبایی آراسته شده و از آنجا که فقط ۳۰۰ متر از آن برای بازدید آماده شده است، تجربه‌ای بی‌نظیر از دنیای زیرزمینی دزفول را ارائه می‌دهد.

مسیر دسترسی به قنات قمش چوقابافان

برای بازدید از قنات قمش چوقابافان، ابتدا باید به خیابان طالقانی دزفول بروید. این قنات در پشت بقعه سید محمود و در کنار مسجد شیدانه امام رضا (ع) واقع شده است. گشت‌وگذار در این قنات نه‌تنها شما را با تاریخ و مهندسی آب ایران آشنا می‌کند، بلکه فرصتی است برای تجربه‌ فضایی متفاوت و دل‌نشین.

هزینه ورودی۱۰هزار تومان
شماره تماس09169407945
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا 9 شب
آدرساستان خوزستان، دزفول، خیابان طالقانی، پشت بقعه سید محمود، جنب مسجد و شیدانه امام رضا (ع)

حمام تاریخی کرناسیون (موزه مردم شناسی دزفول)

حمام تاریخی کرناسیون از آثار تاریخی دزفول

موزه مردم‌شناسی دزفول یکی دیگر از جاهای دیدنی دزفول است که هر گردشگری باید حتماً از آن بازدید کند. ماجراجویی در این موزه، فرصتی بی‌نظیر برای شناختن فرهنگ و تاریخ مردمان دیار دزفول و شیوه زندگی آنان در گذشته است. موزه مردم‌شناسی دزفول در بنای قدیمی حمام “کرناسیان” واقع شده که خود بازمانده‌ای از اواخر دوران زندیه است. این حمام به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و پس از بازسازی، به موزه تبدیل شده است.

حمام تاریخی کرناسیون از جاهای دیدنی دزفول

با ورود به این موزه، شما با نمای آجری زیبا و ویژگی‌های معماری خاص این حمام که شامل سردر کوچک، ستون‌ها و سقف‌های قوس‌دار است، مواجه خواهید شد. این عناصر معماری نمایانگر ذوق و سلیقه هنرمندان گذشته در دزفول هستند. در این جاذبه گردشگری، شما می‌توانید با انواع مشاغل قدیمی دزفولی‌ها و شیوه زندگی گذشتگان آشنا شوید. از آثار فرهنگی و تاریخی گرفته تا ابزار و وسایل قدیمی، همه چیز در این موزه برای شما روایتگر داستان‌هایی از زندگی روزمره و آیین‌های مردمان این دیار خواهد بود.

مسیر دسترسی به موزه مردم‌شناسی دزفول

موزه مردم شناسی دزفول

برای رفتن به موزه مردم‌شناسی دزفول، باید به بافت قدیمی دزفول بروید. موزه در حاشیه رود دز و در خیابان ساحلی، در محله کرناسیان واقع شده است. با ورود به این محله، به آسانی می‌توانید بنای تاریخی حمام کرناسیان و موزه مردم‌شناسی را پیدا کنید. در این سفر به دزفول، حتماً از این موزه دیدن کنید و با فرهنگ غنی و تاریخ این دیار آشنا شوید.

هزینه ورودی10هزار تومان
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر
آدرسخوزستان، دزفول، مرکز محله کرناسیون

 

قنات قمش چوقابافان

قنات قمش چوقابافان از آثار تاریخی دزفول

دزفول یکی از شهرهای تاریخی ایران است که حفر قنات در آن قدمتی بسیاری دارد. «قمش» نام نوعی قنات در این شهر است که دزفولی‌ها برای هدایت آب رود به سمت شهر آن‌ها را در کنار رود دز حفر کرده‌اند. با استفاده از این قنات‌ها، مردم توانستند نیاز خود به ذخایر آب‌های زیرزمینی را کاهش دهند و با خلاقیت خود، بافت خاک را تا حد ممکن سالم نگه دارند.

قنات قمش چوقابافان دزفول

قنات قمش چوقابافان یا قمش مومنان دزفول یکی از این قنات‌هاست که به یکی از دیدنی‌های این شهر تبدیل شده است. این قنات با سربطاقی سنگی و آجری‌اش و عطر خاک نم‌زده آغاز می‌شود و پس از عبور از حدود ۷۰ پله، به سرزمینی نورانی و رنگارنگ می‌رسد. این مسیر طولانی با رنگ‌های مختلف به زیبایی آراسته شده و از آنجا که فقط ۳۰۰ متر از آن برای بازدید آماده شده است، تجربه‌ای بی‌نظیر از دنیای زیرزمینی دزفول را ارائه می‌دهد.

مسیر دسترسی به قنات قمش چوقابافان

برای بازدید از قنات قمش چوقابافان، ابتدا باید به خیابان طالقانی دزفول بروید. این قنات در پشت بقعه سید محمود و در کنار مسجد شیدانه امام رضا (ع) واقع شده است. گشت‌وگذار در این قنات نه‌تنها شما را با تاریخ و مهندسی آب ایران آشنا می‌کند، بلکه فرصتی است برای تجربه‌ فضایی متفاوت و دل‌نشین.

هزینه ورودی۱۰هزار تومان
شماره تماس09169407945
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا 9 شب
آدرساستان خوزستان، دزفول، خیابان طالقانی، پشت بقعه سید محمود، جنب مسجد و شیدانه امام رضا (ع)

حمام تاریخی کرناسیون (موزه مردم شناسی دزفول)

حمام تاریخی کرناسیون از آثار تاریخی دزفول

موزه مردم‌شناسی دزفول یکی دیگر از جاهای دیدنی دزفول است که هر گردشگری باید حتماً از آن بازدید کند. ماجراجویی در این موزه، فرصتی بی‌نظیر برای شناختن فرهنگ و تاریخ مردمان دیار دزفول و شیوه زندگی آنان در گذشته است. موزه مردم‌شناسی دزفول در بنای قدیمی حمام “کرناسیان” واقع شده که خود بازمانده‌ای از اواخر دوران زندیه است. این حمام به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و پس از بازسازی، به موزه تبدیل شده است.

حمام تاریخی کرناسیون از جاهای دیدنی دزفول

با ورود به این موزه، شما با نمای آجری زیبا و ویژگی‌های معماری خاص این حمام که شامل سردر کوچک، ستون‌ها و سقف‌های قوس‌دار است، مواجه خواهید شد. این عناصر معماری نمایانگر ذوق و سلیقه هنرمندان گذشته در دزفول هستند. در این جاذبه گردشگری، شما می‌توانید با انواع مشاغل قدیمی دزفولی‌ها و شیوه زندگی گذشتگان آشنا شوید. از آثار فرهنگی و تاریخی گرفته تا ابزار و وسایل قدیمی، همه چیز در این موزه برای شما روایتگر داستان‌هایی از زندگی روزمره و آیین‌های مردمان این دیار خواهد بود.

مسیر دسترسی به موزه مردم‌شناسی دزفول

موزه مردم شناسی دزفول

برای رفتن به موزه مردم‌شناسی دزفول، باید به بافت قدیمی دزفول بروید. موزه در حاشیه رود دز و در خیابان ساحلی، در محله کرناسیان واقع شده است. با ورود به این محله، به آسانی می‌توانید بنای تاریخی حمام کرناسیان و موزه مردم‌شناسی را پیدا کنید. در این سفر به دزفول، حتماً از این موزه دیدن کنید و با فرهنگ غنی و تاریخ این دیار آشنا شوید.

هزینه ورودی10هزار تومان
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر
آدرسخوزستان، دزفول، مرکز محله کرناسیون

پل قدیمی دزفول یا پل رومی

پل قدیمی دزفول

حالا وقت آن رسیده که به یکی از مکان‌های دیدنی دزفول با رنگ‌وبوی تاریخی بروید: پل قدیمی دزفول. این پل که بیش از ۱۷ قرن قدمت دارد، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های جهان به شمار می‌آید. پل قدیمی دزفول در زمان «شاپور اول ساسانی» به دست اسیران رومی بنا شده و در دوره‌های مختلفی مانند عضدالدوله دیلمی، صفوی و پهلوی نیز بازسازی شده است. شاپور ساسانی قلعه‌ای در نزدیکی این پل بنا کرد تا از این سازه محافظت کند؛ اما امروزه فقط زمین این قلعه باقی مانده که به «محله قلعه» معروف است.

پل قدیمی از آثار تاریخی دزفول

این پل به‌عنوان یک راه اصلی بین شرق و غرب دزفول، مسیر عبور و مرور بین دو منطقه «جندی شاپور» و «بین‌النهرین» بوده است. سازه باستانی پل بر روی رودخانه دز قرار دارد و جنس آن از سنگ ساروج و آهک ساخته شده است. پایه‌های اصلی پل با اصول معماری ساسانی و طاق‌نماها با معماری صفوی هم‌خوانی دارد. سطح پل به دلیل استفاده از مصالح روز، نشان‌دهنده بازسازی در دوران پهلوی است. برای حفظ این سازه تاریخی، چند سالی است که رفت‌وآمد خودروها روی سطح پل ممنوع شده و فقط عابران پیاده مجاز به عبور از آن هستند.

پل تاریخی دزفول

گشت‌وگذار در مناطق گردشگری دزفول با قدم‌زدن روی این پل باستانی و تماشای شهر از فراز آن کامل می‌شود. صدای آرامش‌بخش جریان آب دز حس خوبی در وجودتان زنده می‌کند و تماشای گوشه‌وکنار دزفول با موسیقی متن این رود پرخروش، فراموش‌نشدنی خواهد بود.

مسیر دسترسی به پل قدیمی دزفول

پل قدیمی دزفول

برای تماشای پل قدیمی، به سمت مرکز شهر و خیابان ساحلی در حاشیه رودخانه دز حرکت کنید و از زیبایی‌های این سازه تاریخی لذت ببرید.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید۲۴ساعته
آدرسخوزستان، دزفول، رودخانه دز، بین بوستان ساحلی رعنا و بوستان ولیعصر

بقعه یعقوب لیث صفاری

آرامگاه یعقوب لیث صفاری از جاهای دیدنی دزفول

یکی از مناطق تاریخی و گردشگری دزفول که حس ماجراجویی در دل تاریخ را درونتان بیدار می‌کند، آرامگاه یعقوب لیث صفاری است. این پادشاه بزرگ و بنیان‌گذار سلسله صفاریان، به‌واسطه حیات‌بخشیدن به زبان فارسی، در تاریخ ایران نامی جاودانه از خود به جا گذاشته است. یعقوب لیث، با شجاعت و دلیری خلیفه عباسی را شکست داد و نه‌تنها زبان فارسی را زنده نگه داشت، بلکه تحولی عمیق در میان مردم و درباریان به وجود آورد. به گفته‌ تاریخ‌نگاران، او به هیچ‌وجه اجازه نداد که زبان فارسی در دربارش نادیده گرفته شود و این باعث خشم بسیاری از درباریان شد.

بقعه آرامگاه یعقوب لیث صفاری از جاهای دیدنی دزفول

اکنون اگر به سمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری بروید، معماری این بنای باستانی شما را مجذوب خود خواهد کرد. گنبد مخروطی و دندانه‌دار آن به‌گونه‌ای طراحی شده که خود به ویژگی مهمی برای این مکان تاریخی تبدیل شده است. این آرامگاه به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مهم دزفول، در کنار باقی‌مانده‌های جندی شاپور، نمایانگر تاریخ و هنر معماری ایران است.

مسیر دسترسی به آرامگاه یعقوب لیث صفاری

آرامگاه یعقوب لیث صفاری دزفول

سفر به این مکان تاریخی، سفری به دنیای گذشته است. برای رسیدن به آرامگاه یعقوب لیث صفاری، باید به روستای شاه آباد بروید. این بقعه در فاصله تقریبی ۱۰ کیلومتر از دزفول واقع شده است. مسیر خود را از جاده دزفول به شوشتر آغاز کنید و بعد از گذر از منطقه سیاه منصور، در سمت راست جاده، به مسیری می‌رسید که شما را به این روستای تاریخی و آرامگاه یعقوب لیث هدایت می‌کند.

هزینه ورودیرایگان
شماره تماس09162610481
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷
آدرس استان خوزستان، ۱۰ کیلومتری جاده دزفول به شوشتر، روستای شاه ابوالقاسم (شاه آباد)

مسجد جامع دزفول

مسجد جامع از جاهای دیدنی دزفول

مسجد جامع دزفول یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این شهر است که تاریخ غنی و معماری زیبا آن، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. این مسجد به‌عنوان اولین و قدیمی‌ترین مسجد دزفول شناخته می‌شود که ارزش تاریخی و مذهبی فراوانی برای مردم شهر دارد. معماری مسجد جامع دزفول، یادآور سبک معماری ساسانی است و بنا به گفته‌ها، اصلی‌ترین سازه آن در سال‌های سوم و چهارم هجری ساخته شده است. برخی تاریخ‌شناسان معتقدند که ساخت آن در سال هفتم هجری آغاز شده است. این مسجد در طول تاریخ بارها بازسازی و تکمیل شده است؛ به‌ویژه در دوران صفویه و قاجاریه.

مسجد جامع دزفول

از جمله تغییرات مهمی که در این بنا رخ داده است می‌توان به ایوان شرقی، سردر، گلدسته و تزیینات داخلی و بیرونی اشاره کرد. مصالح اصلی به‌کاررفته در ساخت این مسجد شامل آجر، خشت، گل، ملات ماسه و آهک می‌شود. مسجد جامع دزفول یک صحن بزرگ، نمازخانه، محراب و دو شبستان دارد که ستون‌های فراوان و سقف‌های گنبدی و سنتی آن زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند. هنر کاشی‌کاری با رنگ‌های لاجوردی، فیروزه‌ای، سفید و سیاه نیز از جمله تزیینات چشمگیر این مسجد است که هر بیننده‌ای را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

مسیر دسترسی به مسجد جامع دزفول

برای رسیدن به مسجد جامع دزفول، ابتدا باید به سمت میدان امام خمینی بروید. کمی بالاتر از میدان، در خیابان امام خمینی شمالی، کوچه‌ای به‌نام مسجد جامع وجود دارد که شما را به سمت این بنای تاریخی هدایت می‌کند. در بازدید از دزفول، حتماً زمان کافی را برای تماشای این مسجد اختصاص دهید و از زیبایی و تاریخچه آن بهره‌مند شوید.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید۲۴ساعته
آدرس خوزستان، دزفول، خیابان امام خمینی شمالی

آرامگاه صوفی احمد

آرامگاه صوفی احمد از جاهای دیدنی دزفول

منطقه صوفی احمد یکی از زیباترین و بکرترین جاهای دیدنی دزفول است که در شمال این شهرستان قرار دارد. این منطقه که همچون نگینی در دل طبیعت کوهستانی می‌درخشد، با چشم‌اندازهای سرسبز و هوای پاک خود، هر مسافری را مسحور می‌کند. صوفی احمد یکی از قدیمی‌ترین و خوش‌آب‌وهواترین روستاهای شمال دزفول است که در کنار رودخانه‌ای پرآب و در دل دره‌ای زیبا شکل گرفته است.

این روستا که در بخش شهیون و منطقه‌ای به نام بوسونک واقع شده، به لطف طبیعت بکر و منحصربه‌فردش، مقصد محبوب طبیعت‌گردان و عاشقان کوه‌نوردی است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه، آرامگاه صوفی احمد است که در این بهشت کوهستانی آرام گرفته و نام روستا نیز از این بقعه باارزش گرفته شده است.

مسیر دسترسی به منطقه صوفی احمد

بهار بهترین زمان سفر به این منطقه سرسبز و دل‌انگیز است. برای رسیدن به این منطقه زیبا، ابتدا باید به بخش شهیون بروید. سپس در جاده اصلی شهیون، مسیر فرعی منتهی به روستای حسن‌آقا را دنبال کنید. پس از عبور از این روستا و ادامه مسیر به سمت روستای دارک، دره‌ای سرسبز و خیره‌کننده در منطقه بوسونک در انتظار شماست که شما را به آرامگاه صوفی احمد می‌رساند.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید۲۴ساعته
آدرساستان خوزستان،
دزفول،منطقه صوفی احمد

خانه تاریخی سوزنگر

خانه تاریخی سوزنگر از آثار تاریخی دزفول

خانه تاریخی سوزنگر یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر دزفول است که با معماری خاص و تزیینات چشمگیر خود، تصویری زیبا از تاریخ و فرهنگ این شهر را به نمایش می‌گذارد. این بنا متعلق به دوران قاجار است و نمایانگر ذوق هنری و مهارت معماران آن زمان است. دزفول به شهر بناهای آجری شهرت دارد و خانه سوزنگر نیز نمونه‌ای برجسته از این نوع معماری است. معمار این خانه با دقت و ظرافت خاصی آجرها را در اندازه‌های مختلف تراش داده و خانه‌ای متفاوت و هنری خلق کرده است.

خانه تاریخی سوزنگر دزفول

درب چوبی ساده و تزیینات آجری سردر آن، ترکیبی زیبا و جذاب را به وجود آورده که بازدیدکنندگان را به وجد می‌آورد. بعد از عبور از در چوبی و ورود به هشتی، با بنایی دوطبقه مواجه می‌شوید که هر گوشه آن دنیایی از زیبایی و هنر را به نمایش می‌گذارد. درهای چوبی اتاق‌ها و تزیینات آجری که در گوشه‌وکنار این بنا وجود دارد، به شما حس زندگی در دوران قاجار را منتقل می‌کند.

مسیر دسترسی به خانه تاریخی سوزنگر

خانه تاریخی سوزنگر از جاهای دیدنی دزفول

برای دسترسی به خانه تاریخی سوزنگر، باید به سمت میدان امام خمینی در نزدیکی رود دز بروید. سپس وارد خیابان طالقانی شوید و با عبور از کوچه‌پس‌کوچه‌های متصل به این خیابان، به کوچه شهدا برسید که خانه تاریخی سوزنگر در آن واقع شده است. بازدید از این خانه تاریخی فرصتی است برای غوطه‌ور شدن در تاریخ و فرهنگ دزفول و تماشای هنر و زیبایی‌های معماری ایرانی در دل این بنا؛ پس حتماً زمانی را برای کشف و تجربه این جاذبه منحصربه‌فرد اختصاص دهید.

هزینه ورودیدر ایام نوروز: ۳۰هزار تومان
شماره تماس09014986640
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۲۰ شب
آدرسخوزستان، دزفول، محله مياندره

خانه تاریخی تیزنو

خانه تاریخی تیزنو از جاهای دیدنی دزفول

خانه تاریخی تیزنو یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی دزفول است که در دل کوچه‌پس‌کوچه‌های محله قلعه پنهان شده و قدمتی کهن و جذاب دارد. این بنا با تاریخچه‌ای غنی و معماری خاص، نمایانگر هنر و فرهنگ ایرانی در دوران‌های گذشته است. سازه اصلی خانه تیزنو در دوران صفویه ساخته شده و با آجر به عنوان مصالح اصلی، به زیبایی هرچه تمام‌تر طراحی شده است. این خانه دوطبقه به‌گونه‌ای طراحی شده که با شرایط آب‌وهوایی دزفول هم‌خوانی دارد و در دوران قاجار نیز تغییراتی در آن اعمال شده است.

خانه تاریخی تیزنو از آثار تاریخی دزفول

خانه تاریخی تیزنو شامل بخش‌های متنوعی است:

  • هشت در ورودی که به زیبایی این بنا افزوده است؛
  • یک ایوان اصلی در طبقه همکف که محلی برای تجمع و گفتگو بوده است؛
  • دو ایوان فرعی در طبقه اول که نمایی جذاب به ساختمان می‌بخشد؛
  • اتاق‌هایی که در ایوان‌ها قرار دارند و فضای دل‌نشینی را فراهم می‌کنند؛
  • شبستان و فضای راهرو و پاگرد که با طراحی خاص خود، حس آرامش و صمیمیت را در دل این بنا القا می‌کند.

امروزه این خانه در اختیار اداره میراث فرهنگی دزفول قرار دارد و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسیر دسترسی به خانه تاریخی تیزنو

برای دسترسی به خانه تاریخی تیزنو، باید وارد محله قلعه شوید. این بنا در ضلع شرقی میدان اصلی محله، در خیابان ساحلی و نزدیک به مسجد قلعه واقع شده است. بازدید از خانه تاریخی تیزنو فرصتی برای شناخت بیشتر از فرهنگ و تاریخ دزفول و تماشای هنری است که در هر گوشه این بنا نهفته است. از این رو، اگر به دنبال تجربه‌ای فراموش‌نشدنی در دزفول هستید، حتماً به این مکان سر بزنید.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدیدساعت بازدید از این موزه مشخص نیست. بهتر است قبل از رفتن برای بازدید از سازمان میراث فرهنگی دزفول زمان بازدید از این خانه را جویا شوید.
آدرساستان خوزستان، دزفول، ضلع شرقی میدان اصلی محله قلعه

بازار کهنه دزفول

بازار قدیمی دزفول یکی از جاذبه‌های دیدنی و مهم این شهر است که با فضایی رنگارنگ و پرشور، حس و حال خاصی به بازدیدکنندگان می‌بخشد. این بازار که به بازار کهنه دزفول نیز مشهور است، با قدمتی کهن، نشان‌دهنده تاریخ و فرهنگ غنی این منطقه است و در محله قلعه واقع شده است. این بازار یکی از پرقدمت‌ترین سازه‌های تاریخی دزفول محسوب می‌شود و به‌عنوان مرکز اصلی تجارت در شهر به شمار می‌آید. بازار قدیمی دزفول از چهار راسته اصلی و موازی تشکیل شده که هر یک به صنف خاصی اختصاص یافته است.

اصناف متنوعی چون آهنگران، بزازان، خراطان، زرگران، و خرده‌فروشان در این راسته‌ها فعال هستند و این تنوع به زنده نگه‌داشتن حال‌و‌هوای کسب‌وکارهای قدیمی کمک می‌کند. معماری خاص و سنتی بازار قدیمی دزفول، با در نظر گرفتن نوع مشاغل فعال در آن، به این مکان حس و حال تاریخی می‌بخشد. وجود کاروانسرا در این بازار، حس حضور در بازارهای قدیمی را تقویت کرده و باعث می‌شود که گشت‌وگذار در بازار کهنه دزفول چیزی فراتر از یک بازارگردی باشد. این تجربه، نوعی ماجراجویی در دل تاریخ و فرهنگ این شهر است.

علاوه بر این، صنایع دستی زیبای دزفول، از جمله گلیم، سجاده، زیراندازهای نمدی، و سبدهای حصیری مزین به کامواهای رنگی، سوغاتی‌های جذابی هستند که می‌توانید از این شهر به یادگار ببرید. همچنین، هنر خراطی در دزفول رواج دارد و اشیای چوبی زیبایی همچون شمعدان و قلیان چوبی نیز به عنوان نمونه‌هایی از صنایع دستی این شهر تولید می‌شود.

مسیر دسترسی به بازار قدیمی دزفول

برای بازدید از بازار قدیمی دزفول، باید به مرکز شهر و محله قلعه بروید. این بازار در حاشیه بلوار شریعتی، مابین خیابان امام خمینی شمالی و میدان آیت‌الله معزی واقع شده است. بازار قدیمی دزفول با تنوع و جذابیت‌های خود، مکانی است که نباید در سفر به این شهر تاریخی از دست بدهید. حتماً تجربه‌ی گشت‌وگذار در این بازار را امتحان کنید و با فرهنگ و تاریخ این منطقه بیشتر آشنا شوید.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب
آدرس استان خوزستان، دزفول، خیابان امام خمینی شمالی

دژ محمد علی خان بختیاری

یکی از زیباترین جاذبه‌های دزفول، دژ محمد علی خان، معروف به دژ علی مردان خان است. این دژه که شانه به شانه کوه‌های هفت‌تنان قرار گرفته، با ارتفاع ۱۵۵۰متری خود مات و مبهوتتان می‌کند. دژ محمد علی خان، در دوره قاجار محلی برای مبارزات میان محمدعلی خان اول، علیه ظلم و تجاوز خانلرمیرزا احتشام الدوله، حاکم وقت لرستان و خوزستان بوده است. تاریخ‌شناسان معتقدند به همین دلیل این دژ را به نام دژ محمد علی خان می‌شناسند.

دژ محمد‌علی خان از آثار تاریخی دزفول

موقعیت خاص این دژ و استحکام فوق‌العاده آن، این محل را به پناهگاهی امن و مقاوم در برابر حملات دشمن تبدیل کرده است. جالب است بدانید دژ محمدعلی خان فقط یک در ورودی و خروجی دارد. در دامنه این دژ آبشار دوقلویی جاری می‌شود که اطراف آن را به پاتوقی عالی برای کمپینگ و چادر زدن تبدیل می‌کند. اگر هم دوست دارید شب را کنار دشت سرسبز و آب‌وهوای کوهستانی این منطقه بگذرانید، کمپ مقابل آبشار دوقلوی دژ محمد‌علی خان، میزبان شماست.

آدرسخوزستان، شهرستان دزفول، ٢۵ کیلومتری شمال شهر سردشت و ۶۵ کیلومتری شمال دزفول
ساعت بازدید۲۴ساعته
هزینهرایگان

شهر باستانی جندی شاپور

شهر باستانی گندی شاپور از آثار تاریخی دزفول

منطقه باستانی گُندی شاپور یا همان جندی شاپور، یکی از شاهکارهای دوران ساسانی است که به دستور شاپور یکم بنا شده و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی دزفول شناخته می‌شود. تاریخ‌نگاران و پژوهشگران بسیاری بر این باورند که این شهر باستانی در میان دزفول و شوشتر، به‌ویژه در روستای شاه آباد قرار دارد. با این حال، در این میان نظرات متنوعی وجود دارد و برخی از پژوهشگران ارتباط بین گُندی شاپور و روستای شاه آباد را زیر سوال برده‌اند.

شهر باستانی گندی شاپور از جاهای دیدنی دزفول

شهر گُندی شاپور، به‌عنوان مرکز علم جهان در تاریخ، نخستین دانشگاه را در خود جای داده و به علم پزشکی توجه ویژه‌ای کرده است. شاپور شاه برای غنی‌تر کردن منابع علمی شهر، دستور داد تا کتاب‌های پزشکی را از زبان‌های یونانی، رومی و هندی به زبان پهلوی ساسانی ترجمه کنند و به کتابخانه‌ بزرگ این شهر اضافه کنند. این حرکت نه‌تنها به گسترش علم در گُندی شاپور کمک کرد، بلکه باعث رشد علم پزشکی در ایران باستان شد.

شهر باستانی گندی شاپور از جاهای تاریخی دزفول

در کنار دانشگاه، یک بیمارستان نیز ساخته شد که علم پزشکی را در این شهر به اوج خود رساند. این بیمارستان به مرکز تجمع پزشکان زبردست ایرانی، یونانی و هندی تبدیل شد و امکان تبادل دانش و تجربیات علمی در زمینه پزشکی را فراهم کرد.

مسیر دسترسی به بقایای احتمالی شهر گندی شاپور

شهر باستانی جندی شاپور از جاهای دیدنی دزفول

اگر شما نیز به تماشای بقایای احتمالی این شهر باستانی علاقه‌مند هستید، باید به سمت روستای شاه آباد حرکت کنید. بقایای این شهر در شمال غربی شوشتر و جنوب شرقی دزفول واقع شده است. برای رسیدن به این منطقه، از دزفول به سمت شوشتر حرکت کنید. پس از ورود به جاده دزفول به شوشتر، بعد از گذر از منطقه سیاه منصور، به مسیری برمی‌خورید که شما را به گُندی شاپور هدایت می‌کند.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید۲۴ساعته
آدرسخوزستان، دزفول، روستای شاه آباد (شاه ابوالقاسم)

سخن پایانی

طبیعت بکر و سرگذشت پرماجرای دزفول، هنرنمایی‌های طبیعی و تاریخی فراوانی در این شهر به یادگار گذاشته‌اند. به همین خاطر جاهای دیدنی دزفول خیلی بیشتر از آن تعدادی هستند که در این مقاله ازشان گفتیم. شمایی که همسفر و همراه ره بال آسمان هستید، برایمان بنویسید؛ جاذبه دیدنی دیگری از دزفول می‌شناسید که سفر به دزفول را برایمان شیرین‌تر کند؟ از تجربه‌هایتان در سفر به این شهر برایمان بنویسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.