سوغات اراک | خوشمزه‌هایی متفاوت با همه جا

0

اراک بزرگ‌ترین شهر و مرکز استان مرکزی است که به‌عنوان پایتخت صنعتی ایران نیز شناخته می‌شود. با شنیدن نام اراک معمولاً صنعت و کارخانه‌های بزرگ و صنایع سنگین از ذهنمان می‌گذرد؛ اما اراک جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که سوغات اراک یکی از آن‌هاست. با شناخت این سوغات خوشمزه حتماً برنامه و اولویت‌بندی سفرتان تغیییر می‌کند و با رفتن به بازار سرپوشیده اراک دست پر به شهرتان برمی‌گردید. از لذت‌بخش‌ترین لحظات سفر، بازارگردی و خرید سوغات است. سوغات اراک را خوراکی‌ها و صنایع دستی تشکیل می‌دهند. به‌دلیل آب و هوا و موقعیت خاص جغرافیایی، محصولات کشاورزی و باغی، بخش عمده‌ای از سوغات اراک را در بر می‌گیرد. با ما همراه باشید تا هنگام بازارگردی و خرید سوغات اراک، علاوه‌بر صرفه‌جویی در وقت بدون دغدغه بهترین‌ها را تهیه کنید.

سوغات خوراکی اراک

یکی از شیرین‌ترین و لذت‌بخش‌ترین قسمت سفر، رفتن به بازار و خرید سوغات است. این سوغات گاه خوراکی‌های لذیذ و محصولات کشاورزی و باغی است و گاهی نیز صنایع دستی یک منطقه است. سوغات اراک مجموعه‌ای را شامل می‌شود که هر شخص با هرسلیقه‌ای دست خالی از خرید برنمی‌گردد.

انار | صد دانه یاقوت زیبا

انار این میوه بهشتی، یکی از اصلی‌ترین سوغات اراک است. این میوه خوشمزه و خوش‌رنگ نگین سوغات اراک است و شما می‌توانید به‌راحتی دیگر فرآورده‌های انار مانند آب انار و رب انار را در اراک پیدا کنید و به‌عنوان سوغات برای عزیزانتان ببرید. اگر در فصل پاییز به اراک سفر کردید، حتماً به شما توصیه می‌کنیم برای گرفتن عکس یادگاری به باغ‌های انار سری بزنید؛ در فصل پاییز درختان انار جشنواره‌ای از رنگ‌های مختلف پاییزی دارند و می‌توانید تصاویری خارق‌العاده به یادگار ثبت کنید.

گردو | خوشمزه‌ترین سوغات اراک

گردو هم از دیگر محصولات کشاورزی و باغی است که جزو سوغات اراک و استان مرکزی است. وقتی به اراک سفر می‌کنید در گوشه‌گوشه شهر درختان گردو را می‌بینید که سر به فلک کشیده‌اند. درختان گردو در اراک علاوه بر محصولشان به جاذبه‌ای گردشگری نیز تبدیل شده‌اند. حجم زیاد درختان گردو در منطقه جنوبی اراک، منطقه‌ای تفریحی و گردشگری با نام دره گردو پدید آورده است، در سفرتان به اراک سری به این فضای رؤیایی بزنید.

انگور و کشمش | رفیق‌های چند ساله

از دیگر محصولات کشاورزی و باغی در اراک انگور است. از این میوه خوشمزه می‌توان محصولات گوناگونی تهیه کرد که هرکدام خود خواص، طعم و مزه منحصربه‌فردی دارد. در اراک علاوه بر انگور محصولاتی مثل کشمش، مویز، سرکه و شیره انگور را می‌توانید به‌عنوان سوغات اراک برای نزدیکان خود هدیه ببرید. بیشترین حجم انگور در روستای هزاوه اراک و تاکستان‌های آن به عمل می‌آید. هر سال در هزاوه، جشنواره‌ انگور برگزار می‌شود و انگور و سایر فرآورده‌های تولیدی این محصول به‌عنوان سوغات اراک و استان مرکزی در این جشنواره به گردشگران و بازدیدکنندگان عرضه می‌شود. با خرید بلیط قطار اراک می‌توانید در این جشنواره شرکت کنید.

نان فطیر | نانی منحصربه‌فرد در سوغات اراک

نان فطیر در بیشتر شهرهای کشور تهیه و استفاده می‌شود؛ اما دستور پخت و نحوه تهیه آن با هم متفاوت است؛ به همین دلیل در هر شهر فطیر با طعم و مزه متفاوت وجود دارد. یکی از تفاوت‌های این نان سنتی با فطیر دیگر شهرها، پخت آن بدون خمیرمایه است که آن را با دیگر شهرها کاملاً متمایز می‌کند. این نان سنتی در اراک برکت سفره است و در مناسبت‌های مختلف به‌عنوان شیرینی در سر سفره مردم وجود دارد. نان فطیر را برای عزیزانتان سوغات ببرید تا طعم و مزه‌ای متفاوت را تجربه کنند و تا مدت‌ها در خاطرشان بماند.

شیرینی گوش فیل | شیرینی خیلی شیرین!

از متفاوت‌ترین سوغات اراک با نام و ظاهری بامزه، شیرینی گوش فیل است. این شیرینی پس از پخت کاملاً شبیه گوش فیل می‌شود. دستور پخت و نحوه تهیه آن کاملاً بومی است و از بهترین و سالم‌ترین مواد تهیه می‌شود. این شیرینی ارگانیک بسیار ترد است و طعمی بسیار دلنشین دارد. این شیرینی محلی خیلی شیرین را برای دوستان و اقوام سوغات ببرید و آن‌ها را نیز در این طعم دلنشین سهیم کنید.

جوزغند | میوه‌ای که میوه نیست!

جوزغند از دیگر سوغات اراک است که جزو سوغات خوراکی و شیرینی‌های محلی محسوب می‌شود. این شیرینی دستور تهیه خاصی دارد و فرآیند تولید آن چند روزی زمان می‌برد. در تهیه این شیرینی سنتی از میوه‌ آلگ استفاده می‌شود که طعمی ملس به شیرینی می‌دهد. به دلیل فرآیند پرزحمت و طولانی تولید، این شیرینی نسبت به دیگر سوغات خوراکی گران‌تر است.

باسلوق | پرزحمت‌ترین سوغات اراک

باسلوق از دیگر شیرینی‌های محلی اراک است. این شیرینی محلی خوشمزه معمولاً در روستای هزاوه تهیه می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده این شیرینی از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد است. شیره انگور و انواع مغز و خشکبار در این شیرینی طعمی شگفت‌انگیز به این شیرینی می‌بخشد. فرایند تولید باسلوق طولانی است و حدود سه ماه طول می‌کشد. این شیرینی محلی لذیذ، به دلیل مواد باکیفیت، زمان‌بر بودن و شیوه خاص تولید، جزو سوغات گران اراک است. اگر مسیرتان به اراک نزدیک است، با خرید بلیط اتوبوس اراک می‌توانید برای تعطیلات نوروز به این شهر پرتلاش سفر کنید و انواع خوارکی‌های ارگانیک، لذیذ، خوشمزه و تازه را به‌عنوان سوغات اراک تهیه کنید.

ترخینه | آشی برای عصر پاییز

ترخینه یکی از آش‌های اصیل و سنتی ایرانی است. ماده اصلی تشکیل‌دهنده ترخینه، بلغور گندم پخته‌ و خشک‌شده است. بر اساس رسمی قدیمی مردم اراک آش ترخینه دوغ را در روزهایی که همگی دور هم جمع می‌شوند، مثل روز اول عید نوروز و سیزده‌به‌در برای ناهار آماده و میل می‌کنند. اگر قصد دارید این آش سنتی خوشمزه را سوغات ببرید فقط کافی است ترخینه را به‌عنوان سوغات اراک تهیه کنید و دستور پخت را از محلی‌ها بپرسید و هنگامی‌که به شهرتان برگشتید این آش لذیذ را آماده و نوش جان کنید.

لبنیات اراک | ارگانیک و سالم

لبنیات هم از لذیذترین و خوشمزه‌ترین سوغات اراک است. بهترین و باکیفیت‌ترین لبنیات محلی مخصوص شهر آشتیان اراک است. به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و وجود چراگاه‌های طبیعی دامپروری در این منطقه پررونق است و می‌توانید لبنیات ارگانیک، سالم و بسیار لذیذ را به‌عنوان سوغات اراک در سفرتان تهیه کنید.

صنایع دستی اراک

در کنار سوغات خوراکی‌ خوشمزه‌، نباید از صنایع دستی، به‌عنوان سوغات اراک غافل شویم. اگر به بازار سرپوشیده اراک سری بزنید می‌توانید تمام صنایع دستی اراک را ببینید. با ما همراه باشید تا صنایع دستی اراک را به شما معرفی کنیم تا در سفرتان به اراک خریدی آسان را تجربه کنید.

صابون | یار چند صد ساله اراک

صابون آشتیان قدمتی دیرینه در اراک دارد و از موادی کاملاً طبیعی تهیه می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده این صابون‌های سنتی کاملاً طبیعی و سالم است و از هیچ‌گونه مواد شیمیایی و نگهدارنده استفاده نمی‌شود. این صابون با توجه به این که از موادی کاملاً طبیعی و ارگانیک تهیه شده است، بسیار سالم است و خواص درمانی نیز دارد. می‌توانید این صابون‌های طبیعی را به‌عنوان سوغات اراک در بازار سرپوشیده اراک تهیه کنید.

قالی ساروق | خاص‌ترین سوغات اراک

قالی ساروق از شناخته‌شده‌ترین فرش‌های دستباف ایرانی است. یکی از معروف‌ترین سوغات اراک، قالی ساروق است. علت نام‌گذاری این قالی، روستاهای ساروق و جیریا در شمال اراک هستند. از گذشته کل این منطقه با نام ساروق شهرت داشته است، که مهد تولید قالی‌های دستبافت است. قالی‌ها را اهالی این روستا می‌بافند. استفاده از رنگ‌های سنتی طبیعی و گیاهی، نوع بافت و نقش و نگار منحصربه‌فرد قالی ساروق باعث جذابیت و شهرت جهانی این قالی دستباف شده است.

گیوه | پاپوشی که مناسب توست

یکی دیگر از صنایع دستی اراک که سوغات اراک نیز محسوب می‌شود گیوه است. صنعت و هنر گیوه‌دوزی قدمتی دیرینه دارد و به عصر قاجار بر می‌گردد. مهد این صنعت و هنر در اراک، سنجان است. این صنعت در سال‌های 2010 و 2012 از سمت سازمان جهانی یونسکو تأییدیه اصالت و کیفیت دریافت کرده است. گیوه، نوعی کفش یا پاپوش است که در تمام فصل‌ها قابل استفاده است. به‌دلیل مدل بافت، جنس و الیاف که بخش رویه آن الیاف پنبه‌ای و زیره آن چرم است، گیوه راست و چپ ندارد و پا به هیچ عنوان در آن عرق نمی‌کند. اکنون تنها در برخی از شهرستان‌ها و روستاها از آن استفاده می‌شود.

تراش سنگ‌های قیمتی | هنری ظریف و زیبا در سوغات اراک

هنر سنگ‌تراشی پیشینه‌ای تاریخی دارد. سنگ‌های نیمه‌قیمتی و قیمتی به دو شکل کلی به‌عنوان نگین در زیورآلات یا به‌صورت فرم‌های فانتزی استفاده می‌شوند. سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی به شکل خام استفاده نمی‌شوند. برای استفاده، این سنگ‌ها باید برش خورده و تراش داده شوند تا به شکل و اندازه مدنظر درآیند. پس از آن سنگ‌ها پولیش می‌شود تا جلوه و درخشش پیدا کنند. از این سنگ‌ها برای استفاده در زیور آلاتی مثل گوشواره، گردنبند، آویز و دستبند استفاده می‌شود. در سال ۱۳۹۰، موزه سنگ و گوهر جهان‌بین اراک در این شهر تأسیس شد. در این موزه دیدنی از مجموعه موزه های اراک، انواع مختلفی از مواد معدنی وجود دارد. این موزه شامل بخشی برای خرید و فروش مواد معدنی و سنگ‌های قیمتی است. اگر به اراک سفر کردید توصیه می‌کنیم به این موزه سری بزنید و از سنگ‌های معدنی و قیمتی آن دیدن کنید.

تذهیب | هنر طلاکاری بدون طلا!

هنر تذهيب جزو هنرهای نگارگری محسوب می‌شود. تذهیب به معنای طلاکاری است. در اوایل دوره اسلامی، تذهیب برای تزیین قرآن استفاده می‌شد. در ادامه این هنر برای تزئین و زیباسازی کتب و اجسام به کار گرفته شد. این هنر در حال حاضر در بسیاری از شهرهای استان مرکزی و مشخصاً در اراک در حال پیشرفت است و هنرمندان فعال در این رشته اکثراً شاگردان استادان به نام ایرانی هستند. در سفرتان به اراک می‌توانید از این صنایع دستی بسیار زیبا و ارزشمند به عنوان سوغات اراک برای عزیزانتان تهیه کنید.

مسگری | صنعتی پر صدا و پر خاصیت

مسگری در اراک از صنایع دستی با قدمتی دیرینه است. هر سال گردشگران زیادی در کنار تماشای طبیعت و جاذبه‌های اراک، از دست سازه‌های مسی به‌عنوان سوغات اراک برای اقوام و دوستان یادگاری می‌برند. در سفرتان به اراک انواع ظروف مسی و حتی ترکیب مس و سنگ‌های قیمتی و زینتی به‌عنوان زیورآلات جزو صنایع دستی و سوغات اراک در دسترس است.

در این نوشته با سوغات اراک آشنا شدید. شما چند تا از این سوغاتی‌ها را از قبل می‌شناختید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید. ضمناً اگر هم دوست دارید با جاهای دیدنی اراک آشنا شوید یا چیزی شبیه راهنمای سفر اراک داشته باشید که چم‌وخم سفر به این شهر را برایتان بیشتر توضیح دهد، حتماً بقیه مقاله‌های مجله گردشگری ره بال آسمان را دنبال کنید. در این بلاگ از مراکز خرید اراک گرفته تا رستوران های اراک و هتل های اراک را برایتان آورده‌ایم.

باسلوق، جوزغند، گوش فیل

از شیرینی‌های محلی اراک با طعمی ملس که از میوه آلگ تهیه می‌شود.

از شیرینی‌های محلی اراک که از شیره انگور و انواع مغز تهیه می‌شود.

بازار سرپوشیده اراک.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.