جاهای دیدنی اراک | جاذبه‌هایی که تمامی ندارند

2

جاهای دیدنی اراک آن‌قدر زیاد است که برای بازدید از آن‌ها باید برنامه‌ای چندروزه بچینید. نمی‌شود جاذبه‌های طبیعی و بناهای تاریخی‌اش را وصف کرد. اراک شهری تاریخی با فرهنگی غنی است. هر گوشه از این شهر تاریخی دیدن دارد. اگر برای این سفر مشتاق هستید، با خرید بلیط هواپیما اراک خودتان را به این شهر زیبا برسانید. شاید هم سفرهای زمینی حس‌وحال بهتری به شما بدهد. می‌توانید با خرید بلیط قطار اراک از سایت ره بال آسمان سفری دلنشین را تجربه کنید.

فهرست مطالب

جاهای دیدنی طبیعی اراک

  • آبشار مزرعه | از خوش‌آب‌وهواترین جاهای دیدنی اراک

برای بازدید از اراک که رفتید، خوب است به شمال غرب شهر هم سری بزنید. باغ‌ها و مزرعه‌های بین مسیرش هم تماشایی است. بعد از گذشتن از روستای کیشان، چشم‌اندازی از دامنه کوه‌ها با پوششی استپی می‌بینید. در این منطقه کوهستانی آبشارها و چشمه‌های متعددی جاری است. یکی از جاذبه ‌های گردشگری این منطقه، آبشار مزرعه است. این آبشار از بلندی‌های رشته‌کوه قوشاداغ به پایین می‌ریزد و در مسیرش به باغ‌ها و مزرعه‌ها می‌رسد. این منطقه به خاطر وجود چشمه‌ها و آبشارها، آب‌وهوای خوبی هم دارد. گردشگرها و مردم بومی در ایام تعطیلات عید و آخر هفته‌ها به کنار این آبشار می‌روند. نفسی تازه می‌کنند و از زیبایی‌های آبشار مزرعه لذت می‌برند. بازدید از این آبشار هزینه‌ای ندارد.

آدرس: استان مرکزی، اراک، سه‌راهی خنداب
  • تالاب میقان اراک یا نمکزار فراهان | از زیباترین جاهای دیدنی اراک

اگر به تماشای پرندگان علاقه دارید، به بازدید از تالاب میقان اراک بروید. در گذشته بومی‌ها این تالاب را به نمکزار فراهان می‌شناختند. وسعت این تالاب به 25 هزار هکتار می‌رسد. تالاب میقان از سه بخش کریستالین یک، کریستالین دو و بخشی کویری به وجود آمده است. کافی است در نیمه‌های پاییز به این تالاب سری بزنید تا درناهای زیبا را ببینید. آب‌وهوای اراک در این زمان از سال متعادل است و پرنده‌های زیادی به این تالاب کوچ می‌کنند. اگر دستی بر حرفه عکاسی دارید، عکس‌هایتان از چشم‌انداز شگفت‌انگیز تالاب تماشایی می‌شود. در این تالاب، چاله‌های نمکی وجود دارد که از آن‌ها نمک استخراج می‌کنند. می‌توانید در اطراف تالاب میقان پوشش گیاهی مختلفی را هم تماشا کنید. هزینه بازدید از این تالاب زیبا رایگان است.

آدرس: استان مرکزی، 15کیلومتری شمال شرقی اراک، جنوب غربی داوود آباد، نزدیک به روستاهای راهزان، ده نمک و طرمزد
  • روستای هزاوه | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اراک

همه اراک را به هوای خشک و گرمش می‌شناسند؛ اما در اطراف این شهر روستاهای خوش‌آب‌وهوا هم هست. موقعیت روستای هزاوه اراک در دامنه کوه است. به همین خاطر در روزهای گرم سال هوایی معتدل و خنک دارد. در بهار فرشی قرمز از گل‌های شقایق در دامنه کوه‌های اطراف پهن می‌ود. تصورش را کنید. گشت‌وگذار در دشت‌های شقایق چقدر حس‌وحال خوبی دارد. وجود چشمه‌های پرآب هم زیبایی این روستا را چندین برابر می‌کند.
شغل اصلی روستایی‌ها کشاورزی‌است. می‌توانید در هر بخش از روستای هزاوه باغ‌های انگور را تماشا کنید. روستای هزاوه، پیشینه تاریخی هم دارد. مقبره شاه احمد در بلندترین بخش روستا است که قدمتش به دوره ایلخانی می‌رسد. بعد از گذشت چندین سال، در دوره صفوی این مقبره را بازسازی کردند و به‌شکل امروزی‌اش در آمد. در روستای هزاوه افراد مشهوری مثل امیرکبیر و میرزا ابوالقاسم قائم مقام و… پرورش یافته‌اند.

آدرس: استان مرکزی، اراک، بخش مرکزی، دهستان امیریه، روستای هزاوه
  • چشمه چپقلی | چشمه‌ای درمانی از جاهای دیدنی اراک

دیگر می‌دانید که چشمه‌های معدنی سرشار از مواد معدنی است. چشمه چپقلی یکی از چشمه‌های معروف شهر اراک است که از کوه سفیدخانی سرچشمه می‌گیرد. این چشمه در نزدیکی روستای رباط میل جاری است که گردشگرهای زیادی برای بازدید از آن تا روستا می‌روند. طبیعت اطراف چشمه چپقلی زیبا و تماشایی است. اگر کمی از آب این چشمه امتحان کنید، سبکی و طعم خوبش را حس می‌کنید.

مواد معدنی موجود در آب این چشمه بیماری‌های پوستی، کلیوی، ورم‌های کبدی و مشکلات گوارشی را درمان می‌کند. می‌توانید کنار این چشمه چادری برپا کنید و چند ساعتی را در طبیعت بگذرانید. آب‌وهوا هم دل‌پذیر است و صدای آب آرامشی خالص را به شما منتقل می‌کند. اطراف این چشمه بکر است و هیچ امکاناتی تفریحی پیدا نمی‌کنید. به همین خاطر اگر قصد کمپ‌کردن دارید، وسایل ضروری را فراموش نکنید.

آدرس: استان مرکزی، اراک، روستای رباط میل
  • چشمه کیخسرو | حمام کیخسرو

یکی از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی اراک چشمه کیسخرو است. این چشمه از دامنه کوه راسبند سرچشمه می‌گیرد و در روزهای بهار، بیشترین آبدهی را دارد. اگر در این زمان به نزدیکی این چشمه بروید، طبیعی زیبا و چشمگیر را می‌بینید. این چشمه داستانی قدیمی هم دارد. می‌گویند کیخسرو قبل از رفتن به غار، در آب این رود حمام کرده است. بازدید از این چشمه هزینه‌ای ندارد.

آدرس: استان مرکزی، اراک، هفت‌کیلومتر شمال غرب شازند
  • غار سفیدخانی یا عین هو | از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی اراک

در دامنه کوه سفید خانی غاری به وجود آمده است که گردشگرهای زیادی برای بازدید از آن می‌روند. تماشای طبیعت اطراف غار با چشمه‌های روانش سفرتان را دل‌پذیر می‌کند. دهانه غار برآمدگی بزرگی دارد که بلندایش به ۸ ‌متر می‌رسد. این برآمدگی بزرگ به دودکش جن معروف است. یادتان نرود که برای بازدید از غار سفیدخانی، تجهیزات لازم را با خوتان ببرید. در داخل غار چاله و چاه‌هایی هست که بدون وسایل ضروری نمی‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. در فصل زمستان تمام بخش‌های کوه سفیدپوش می‌شود. به همین خاطر به این کوه سفیدخانی می‌گویند. بهترین زمان بازدید از این غار بهار و تابستان است.

آدرس: استان مرکزی، 18کیلومتری جنوب غربی اراک، کوه سفیدخانی
  • منطقه‌حفاظت‌شده هفتاد قله | از زیباترین جاهای دیدنی اراک

در نزدیکی شهر اراک، کوه‌هایی زنجیروار به هم متصل هستند که به آن‌ها هفتاد قله می‌گویند. این قله‌ها کنار هم قابی تماشایی از طبیعت اراک را نشان می‌دهند. منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله پناهگاهی امن برای تعدادی از حیوان‌ها است. به همین خاطر دانش‌پژوه‌ها و محقق‌ها برای انجام آزمایش‌های مختلف به این منطقه می‌روند. در این منطقه می‌توانید از تماشای قوچ‌ها، بزها و میش‌ها لذت ببرید. حواستان به خزندگان هم باشد.

در دامنه این کوه‌ها چشمه‌های متعددی در جریان است. شاید در زمان پیاده‌روی سنگاب‌هایی را هم ببینید. با شروع بهار دامنه کوه‌ها سرسبز می‌شود و گیاهان مختلفی می‌روید. از دیگر دیدنی‌های این منطقه، کتیبه‌های تاریخی است. باستان‌شناس‌ها 62 کتیبه تاریخی با قدمتی 400ساله را در این کوه‌ها پیدا کرده‌اند. بد نیست برنامه پیک‌نیکی بچینید و به بازدید از این منطقه زیبا بروید. برای بازدید از این منطقه لازم نیست هزینه‌ای بپردازید.

آدرس: استان مرکزی، 25کیلومتری شمال شرقی اراک
  • منطقه نمونه گردشگری دره گردو | از خوش‌‌آب‌وهواترین جاهای دیدنی اراک

برای گشت‌وگذار در طبیعت تماشایی اراک، بد نیست به منطقه نمونه گردشگری دره گردو سری بزنید. دامنه کوه‌ها سبز است و در همه جای این منطقه می‌شود درخت‌های بلندقامت گردو را دید. به همین خاطر اسم دره را دره گردو گذاشته‌اند. منطقه گردشگری گردو در بین جاهای دیدنی اراک آب‌وهوایی معتدل و خنک دارد. خیلی از خانواده‌ها و کوه‌نوردها در تعطیلات آخر هفته به این منطقه دل‌انگیز می‌روند و ساعتی را در طبیت می‌گذرانند.

آدرس: استان مرکزی، اراک، دهستان سده

بناهای تاریخی اراک

  • امامزاده ابراهیم | امامزاده‌ای با کاشی‌های زرد

امامزاده ابراهیم یکی از جاهای دیدنی اراک است و برای بومی‌ها ارزش و جایگاه مهمی دارد. آن‌ها بسیاری از مراسم‌های مذهبی را در این امامزاده برگزار می‌کنند. قدمت ساخت بنای امامزاده به دوره صفوی می‌رسد. معماری چشمگیر این بنا توجه گردشگرها را به خودش جلب می‌کند. گنبد زیبای این امامزاده مخروطی است و کاشی‌های آبی و زرد هم جلوه بیشتری به آن داده‌اند. محلی‌ها می‌گویند در این محل، سه شخص را به اسم‌های امامزاده ابراهیم، امامزاده صالح و امامزاده جعفر دفن کرده‌اند. در امامزاده ابراهیم، می‌توانید از بقعه بی‌بی صفیه خاتون هم بازدید کنید. تمامی این افراد از نوادگان امام موسی کاظم(ع) هستند.

آدرس: استان مرکزی، 45کیلومتری شمال شهر اراک، روستای مشهد الکوبه
  • بقعه پیرمرادآباد | از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اراک

یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی اراک، بقعه پیرمرادآباد است. قدمت این بقعه به قرن هشتم هجری قمری می‌رسد. سبک خاص این بنا مهارت معمارهای دوره سلجوقی را نشان می‌دهد. آن‌ها این سازه را به‌شکل چند ضلعی منتظم ساخته‌اند. این بنا بلندایی 14متری دارد و از 12 پایه تشکیل می‌شود. بلندای گنبد زیبایش به ۵ متر می‌رسد که بسیار تماشایی است. بقعه پیرمراد را به سبک معماری گره چینی و فقط با گچ، ساروج و آجر ساخته‌اند. آجرهای دیوار بیرونی بنا را با ظرافت تمام چیده‌اند. فضای داخلی بقعه هم جالب و دیدنی است. بازدید از این بخشش با شما باشد.

آدرس: استان مرکزی، 14کیلومتری شمال شرقی اراک، ۴کیلومتری شمال شرقی مشهد میقان، روستای مرادآباد
  • خانه آقا محسن عراقی | خانه‌ای بسیار قدیمی

خانه آقا محسن عراقی یکی دیگر از خانه‌های تاریخی اراک است که قدمتش به دوره قاجار می‌رسد. این خانه متعلق به محسن سلطان آبادی عراقی، یکی از مجتهدهای اراکی بود. عمارت محسن عراقی معماری چشمگیری دارد؛ اما بعد از گذشت این سال‌ها بخش‌هایی از این بنا رو به تخریب‌شدن است. این روزها سازمان میراث فرهنگی در این فکر است که برای مرمت و بازسازی این عمارت برنامه‌ای بچیند.

آدرس: استان مرکزی، اراک
  • خانه حسن پور | شرکت قدیمی بافت فرش

خانه حسن پور از جاهای دیدنی اراک است که در هر دوره کاربرد ویژه‌ای داشت. این خانه را در زمان حکومت احمد شاه قاجار ساختند. در ابتدا این خانه، شرکت بافت فرش بود؛ اما بعد از گذشت چند سال، آن را به مدرسه مجیدی تبدیل کردند. این عمارت در دوره‌ای دیگر محل سکونت مرحوم جواد حسن پور و خانواده‌اش بود. در سال 1347 سازمان میراث فرهنگی این خانه را از نوادگان جواد حسن پور خرید و بازسازی کرد. در حال حاضر این خانه موزه‌ای از آثار قدیمی اراک، ظرف‌های سفالی و سرامیکی و بخشی از آثار هنرمندها است. این عمارت سبک زیبایی از معماری زمان قاجار را نشان می‌دهد.

عمارت حسن پور گچ‌بری‌ها و کاشی‌کاری‌های چشمگیری دارد. بازدید از این خانه مثل سفر در اعماق تاریخ است. می‌توانید همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها از این موزه از ۸ صبح تا ساعت ۸ شب دیدن کنید.

آدس: استان مرکزی، اراک، بعد از چهارسوق بازار، اولین گذر در طرف چپ، روبه‌روی گذر مدرسه سپهداری
  • روستای تاریخی انجدان، غار آسیلی انجدان و مقبره‌شاه قلندر | از خوش‌آب‌وهواترین جاهای دیدنی اراک

بی‌تردید می‌توانید بخشی از تاریخ و فرهنگ اصیل مردم اراک را در روستاهای قدیمی ببینید. روستای تاریخی انجدان، روستایی توریستی است که گردشگرهای زیادی از آن دیدن می‌کنند. این روستا بیشتر از هزار سال قدمت دارد. بعد از حمله مغول‌ها، اسمائیلیان در این منطقه حکومت می‌کردند. از بناهای تاریخی روستا، مقبره شاه قلندر است که آن را به شاه غریب می‌شناسند. شاه قلندر یکی از پیشوایان فرقه اسمائیلیه بود. قدمت این بنای تاریخی به زمان صفویان می‌رسد.

از بخش‌های جذاب روستا، طبیعت بی‌نظیر و جاذبه‌های دیدنی‌اش است. در این روستا کاروان‌سرا و قلعه‌های زیادی را ساخته‌بودند که دیگر نمی‌توانید اثری از آن‌ها ببینید. در دامنه کوه‌های نزدیک به روستا غارهایی به اسم آسیلی، طاق رچه، میلانون، گیوه کیش و شغال دره وجود دارد. تا روستای انجدان که رفتید، سری هم به آن‌ها بزنید. هم فال است و هم تماشا! غارنوردهای زیادی هم برای بازدید از این غارها مشتاق هستند. از چشمه‌های معروف در نزدیکی انجدان، چشمه‌آبسرد است. جالب است بدانید در اطراف این این روستا گیاهی به اسم انگدان به‌وفور رشد می‌کند. روستایی‌ها از این گیاه، انگرود یا آنغوزه می‌گیرند که در صنعت داروسازی کاربرد زیادی دارد.

آدرس: استان مرکزی، 31کیلومتری شرق اراک، جاده امان آباد، روستای انجدان
  • قلعه حاج وکیل یا عمارت کلاه فرنگی | از زیباترین جاهای دیدنی اراک

اگر برای تماشای بناهای تاریخی اراک مشتاق هستید، پیشنهاد می‌کنم از عمارت کلاه‌فرنگی دیدن کنید. در زمان قاجار شرکتی انگلیسی به اسم زیگلر این بنا را ساخت. عمارت کلاه فرنگی از بخش‌های مختلفی مثل ایوان، شبستان، بالاخانه و حیاط تشکیل می‌شود. بعد از ورشکستگی این شرکت در ایران، حاج محمد حسین وکیل این بنا را خرید. از این زمان بومی‌ها این عمارت را به قلعه حاج وکیل می‌شناختند. قلعه حاج وکیل معماری زیبایی دارد. طاق‌ها و بخشی از ستون‌های خانه را با کاشی‌های زیبا تزیین کرده‌اند. کلاه فرنگی عمارت هم بخش تماشایی آن است. امروزه عمارت کلاه فرنگی را به دانشگاه علمی کاربردی صنایع دستی تبدیل کرده‌اند.

آدرس: استان مرکزی، اراک، خیابان چمران، کوچه وکیل
  • قنات ابراهیم آباد | از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اراک

اراک از بخش‌های کم‌آب ایران است. به همین خاطر می‌شود آثاری از قدیمی‌ترین قنات‌ها را در اطراف این شهر دید. قنات ابراهیم آباد از جاهای دیدنی اراک است که قدمتش به اواخر دوره قاجار می‌رسد. این قنات 11کیومتری از کوه‌های هفتادقله سرچشمه می‌گیرد. آب از کانال‌های زیرزمینی می‌گذرد و به روستای ابراهیم آباد می‌رسد. آب این قنات 96 هکتار از زمین‌های کشاورزی را سیراب می‌کند. قنات ابراهیم آباد از یک رشته اصلی و دو رشته فرعی تشکیل می‌شود. مادر چاه قنات، مخروطی است و عمقی به اندازه 110 ذرع دارد.

آدرس: استان مرکزی، اراک، بخش مرکزی، روستای ابراهیم آباد
  • کاروانسرای شاه عباسی | از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اراک

در نزیکی کوه‌های هفتادقله کاروان‌سرایی قدیمی از زمان صفویان به‌ جا مانده است. به داخل این کاروان‌سرا که بروید، چهار ایوان در هر طرفش می‌بینید که به آن سبک چهارایوانی می‌گویند. در هر طرف ایوان حجره‌های کوچکی هست که روزگاری مسافرها در آن استراحت می‌کردند. حیاط مرکزی کاروان‌سرا هم جایی برای تجمع مسافرها بود. با گذشت سال‌های طولانی، کاروانسرای شاه عباسی رو به تخریب‌شدن است و متأسفانه کسی به آن توجه نمی‌کند.

آدرس: استان مرکزی، 35کیلومتری شهر اراک، روستای کاروان‌سرا
  • کلیسا امانوئیل (گورستان ارامنه) | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اراک

در بازدید از بناهای تاریخی، کلیساگردی حس‌وحالی متفاوت دارد. در سفرتان به اراک می‌توانید به بازدید از کلیسای امانوئیل بروید. بومی‌ها این کلیسا را به گورستان ارامنه هم می‌شناسند. ساخت این کلیسا به سال 1321 برمی‌گردد. کشیش این کلیسا شخصی به اسم رهچرا است.

آدرس: استان مرکزی، اراک، حدفاصل پل برق و پل فرنگی
  • کلیسای مسروپ مقدس | از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اراک

کلیسای مسروپ مقدس از جذاب‌ترین بناهای تاریخی اراک است. قدمت این کلیسا به بیش از 100 سال می‌رسد و آن را در زمان قاجار ساخته‌اند. در ساخت این کلیسا ارامنه کزاز، کمره هفت جامپلق و بور با هم همکاری کردند. فضای داخلی کلیسای مسروپ مقدس بسیار تماشایی است. این بنا بخش‌های مختلفی مثل مدرسه، سالن اجتماعات، سالن کلیسا و خانه کشیش دارد. در حیاط کلیسا می‌توانید یادبودی از شهدای ارمنی را در ۸ سال جنگ تحمیلی ببینید. روی سردر این کلیسا نوشته‌ای را به زبان ارمنی نوشته‌اند. کلیسای مسروپ مقدس مشهد و کلیسای مسروپ اهواز از دیگر کلیساهای تاریخی ایران هستن که با همین نام فعالیت می‌کنند.

آدرس: استان مرکزی، اراک، خیابان چمران
  • مجموعه تاریخی بازار اراک | از زیباترین جاهای دیدنی اراک

بازار تاریخی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اراک است. این بازار را در زمان فتحعلی شاه قاجار و به سبک قجری ساخته‌اند. معماری فضای داخلی بازار آن‌قدر زیباست که نمی‌شود از آن چشم برداشت. بلندای دیوارهای بازار به ۷ متر می‌رسد. بازار تاریخی اراک سرپوشیده است و طولی یک‌کیلومتری دارد. طاق‌های بلند هم جذابیت این بازار را چند برابر کرده است. به بازار تاریخی اراک که رفتید، نگاهی به سقفش هم بیندازید. تقارن‌های هندسی در چهارسوق بازار و بخش‌های مختلف آن شگفت‌انگیز است. می‌توانید از هر زاویه عکس‌های تماشایی بگیرید. ساعتی را در این بازار قد بزنید و از دیدن حجره‌های قدیمی لذت ببرید. برای بازدید از تیمچه‌ها به دو طرف بازار بروید. تیمچه کاشانی‌ها فرش‌های برجسته و دست‌بافت دارد. در تیمچه مهر هم صنایع‌دستی اراک را می‌فروشند.

آدرس: استان مرکزی، اراک، خیابان امام
  • مدرسه سپهداری | از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اراک

به بازدید از بازار اراک که رفتید، سری هم به مدرسه سپهداری بزنید. این مدرسه یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اراک و از جاذبه های گردشگری در این شهر است. این مدرسه را در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته‌اند. یوسف خان سپهدار، یکی از اقوام فتحعلی شاه بود که وظیفه ساخت این مدرسه را بر عهده گرفت. مدرسه سپهداری اولین مدرسه برای یادگیری علوم دینی در اراک است. سبک معماری این بنا را از معماری صفوی الهام گرفته‌اند که جذابیت زیادی دارد.

آدرس: استان مرکزی، بافت قدیمی اراک، جنب بازار اراک
  • مقبره آقا نورالدین عراقی | مقبره قجری

آقا نورالدین عراقی از مجتهدهای دینی در اراک بود. آن را بعد از فوتش در گورستان تاریخی اراک به خاک سپردند و مقبره‌ای برایش ساختند. امروزه مقبره آقا نورالدین عراقی یکی از جاهای دیدنی اراک است. ساخت این مقبره به اواخر دوره قاجار می‌رسد؛ البته با گذشت سال‌ها بخشی از این سازه رو به تخریب‌شدن است.

آدرس: استان مرکزی، در 100متری مصلای اراک

موزه های اراک

  • حمام چهارفصل یا موزه مردم‌شناسی | از زیباترین جاهای دیدنی اراک

از زیباترین بناهای تاریخی در اراک، حمام چهارفصل است. قدمت ساخت این بنا به زمان قاجار می‌رسد. جالب است بدانید، روی کاشی‌های حمام طرحی از چهارفصل را کشیده‌اند. به همین خاطر این حمام به چهارفصل معروف است. کاشی‌کاری‌های حمام آن‌قدر زیباست که توجه هرکسی را جلب می‌کند. کمی سرتان را بلند کنید و به سقف حمام نگاهی بیندازید. قابی تماشایی از رنگ‌های آبی با نقش‌ونگارهایی کم‌نظیر در پیش چشم‌هایتان است. امروزه در بخش‌های مختلف حمام بخشی از آداب و رسوم اراک را به تصویر کشیده‌اند. می‌توان از آثار سفالی به‌جامانده تا نوع پوشش این منطقه را در این موزه از مجموعه موزه های اراک ببینید. این موزه از ساعت 9 صبح تا 19 باز است. برای بازدید از آن باید ۴هزار تومان بپردازید.

آدرس: استان مرکزی، اراک، ضلع شرقی خیابان دکتر بهشتی، حدفاصل میدان هفت تیر و میدان شهدا
  • موزه آموزش و پرورش اراک | از جالب‌ترین جاهای دیدنی اراک

موزه آموزش‌وپرورش یکی از جاهای دیدنی اراک است که بیشتر دانش‌آموزها از آن بازدید می‌کنند. در این موزه، عکس شهدای نوجوان و یادگاری‌هایشان و مدال‌های گروه‌های دانش‌آموزی منطقه نگهداری می‌کنند. پژوهش‌سرایی به اسم خلیج فارس هم در این موزه فعالیت می‌کند. می‌توانید در این موزه همراه با کودکان از نمایشگاه مواد مخدر دیدن کنید. آن‌ها هم نسبت به این موضوع هشیارتر می‌شوند.

آدرس: استان مرکزی، اراک، میدان شهدا، ابتدای پل خیبر، کوچه آموزش‌و‌پرورش
  • موزه تاریخ طبیعی دانشگاه اراک | از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اراک

موزه مثل گنجینه‌ای از اطلاعات است که تماشای این گنجینه‌ها آدم را سر شوق می‌آورد. اگر به درس زیست علاقه دارید، تماشای موزه تاریخ طبیعی دانشگاه اراک برایتان لذت‌بخش می‌شود. گروه زیست‌شناسی دانشگاه موزه تاریخ طبیعی را اداره می‌کند. از غرفه‌های آناتومی تا انگل‌شناسی و ژنتیک، هرکدام کتابی ارزشمند است. می‌توانید انواع پرندگان، پستانداران، ماهی‌ها و مرجان‌ها و… را در این موزه ببینید.

آدرس: استان مرکزی، اراک، میدان بسیج، بلوار کربلا، دانشگاه اراک
  • موزه تنوع زیستی اراک (موزه حیات وحش اراک) | از بهترین جاهای دیدنی اراک

دنیای حیوان‌ها آن‌قدر متنوع است که هنوز هم بسیاری از آن‌ها را نمی‌دانیم. برای تماشای جانورها می‌توانید از موزه حیات ‌وحش اراک دیدن کنید. این موزه را به موزه تنوع زیستی اراک هم می‌شناسند. انواع حیوان‌های خشک‌شده را در این موزه نگهداری می‌کنند. این موزه سه‌طبقه بخش‌های مختلفی برای پرندگان، پستاندارن، جانوران بی‌مهره ، کانی‌ها و… دارد.

آدرس: استان مرکزی، اراک، تقاطع محیط‌زیست، خیابان بهشت، مرکز تحقیقات زیست‌ محیطی در اداره کل حفاظت محیط‌ زیست مرکزی
  • موزه دفاع مقدس استان مرکزی | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اراک

باغ‌موزه دفاع مقدس یکی از جاهای دیدنی اراک است که در آن یاد و خاطره شهدا را زنده نگه می‌دارند. در بخشی از این موزه فضای جنگ را شبه‌سازی کرده‌اند. در آمفی‌تئاتر این موزه فیلم‌های دوران جنگ را پخش می‌کنند. خوب است به غرفه‌های موزه هم سری بزنید. کتاب‌های مربوط به زمان جنگ را در آنجا می‌فروشند. اگر دیدن صلاح‌ها و ماشین‌های جنگی برایتان جذاب است، می‌توانید نمونه‌هایی از آن‌ها در موزه دفاع مقدس استان مرکزی ببینید. این موزه در ایام‌های خاص هم برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌کند.

آدرس: استان مرکزی، اراک، خیابان قائم مقام، کنار استخر شهرداری
  • موزه سلطان آباد | موزه ای با 3 تالار

هر چه از تاریخی‌بودن اراک بگویم، کم گفته‌ام. می‌شود این موضوع را از موزه‌های شهر فهمید. در سفرتان به این شهر خوب است نگاهی به راهنمای سفر اراک بیندازید تا بیشتر با موزه‌های شهر آشنا بشوید. موزه سلطان آباد از دیگر جاهای دیدنی اراک است. در این موزه از اشیاء قدیمی و آثار تاریخی نگهداری می‌کنند. وسعت این موزه حدود 130 مترمربع است و 3 تالار دارد. در این موزه صنایع‌دستی مختلفی در بخش‌های خوش‌نویسی، سوزن‌دوزی و فلزکاری را به نمایش گذاشته‌اند.

آدرس: استان مرکزی، اراک
  • موزه سنگ و گوهر جهان بین اراک | از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی اراک

تماشای سنگ‌های قیمتی و مراحل ساخت و تراشیدنشان برای خیلی از افراد جذاب است. در سفرتان می‌توانید از موزه سنگ و گوهر جهان بین اراک دیدن کنید. در این موزه از سنگ‌های قیمتی و نایاب و کانی‌هایی مثل یاقوت سرخ، یاقوت کبود و عقیق نگهداری می‌کنند. از دیگر کانی‌های موجود در موزه آلوامارین، مالاکیت، مگنتیت، اسپردومن، آمتیسیت، آماپونیت و کوارتز است. بی‌تردید تماشای این جواهرات پرزرق‌وبرق شما را سر ذوق می‌آورد. کنار بخش موزه، آزمایشگاه و کارگاه سنگ‌تراشی هم برپاست. اگر به شناخت سنگ‌های زینتی هم علاقه‌مندید، کلاس‌های آموزشی هم می‌گذارند. این موزه صبح‌ها از ساعت ۸ تا 13:30 و عصرها از 15:30 تا 20 باز است.

آدرس: استان مرکزی، اراک، شهرک شهید بهشتی فاز دو، کوچه خرداد هفت

  • موزه شهدای اراک | خاطرات دفاع مقدس

اگر دوست دارید، بخشی از خاطرات دفاع مقدس و هشت‌سال جنگ تحمیلی را تماشا کنید، به موزه شهدای اراک بروید. بنیاد امور ایثاگرها، برای زنده‌نگه‌داشتن خاطره شهدا در اراک موزه‌ای را به اسم آن‌ها بنا کرده است. در این موزه وصیت‌نامه شهدا و وسایل به‌جامانده از آن‌ها را به بقیه نشان می‌دهند. عکس‌ها هم یاد و خاطره آن‌ها را زنده نگه می‌دارد. این موزه از جاهای دیدنی اراک است که حال‌وهوای هشت سال جنگ تحمیلی را یادآوری می‌کند. ساعت کاری موزه از 9 صبح تا 18 عصر است.

آدرس: استان مرکزی، اراک، خیابان امام خمینی(ره)، کانون فرهنگی تربیتی امام علی(ع)، روبه‌روی سالن ورزشی 22 بهمن
  • موزه مفاخر اراک | از زیباترین جاهای دیدنی اراک

اراک شهری با فرهنگی غنی و افرادی بزرگ است. مفاخر بسیاری در زمینه‌های مذهبی و علمی در این شهر زندگی می‌کردند. به همین خاطر به این شهر لقب آفتاب را ‌می‌دهند. در اواخر حکومت قاجار، سید حسین خاکباز، پسر حاج حسین خاکباز محسنی اراکی عمارتی را بنا کرد. او معماری و طرح خانه را به مهندسی روس سپرد. به همین خاطر این عمارت، معماری زیبا و شگفت‌انگیزی دارد. ساختمان موزه مفاخر اراک، دوطبقه است و ایوان دل‌گشایی در طقه دوم ساخته‌اند. گچ‌بری‌های روی ستون‌ها و پنجره‌هایش توجه همه را به خود جلب می‌کند. به داخل ساختمان که بروید، مجسمه‌هایی از افراد مشهور می‌بینید. زندگی‌نامه همه را هم نوشته‌اند. اگر برای بازدید از این موزه مشتاق هستید، از ساعت ۸ صبح تا 18 غروب باز است. بازدید از این موزه هزینه کمی هم دارد که برای گردشگرهای خارجی بیشتر می‌شود.

آدرس: استان مرکزی، اراک، انتهای خیابان شهید بهشتی، نرسیده به خیابان شریعتی

جاذبه های تفریحی اراک

  • باغ وحش و پارک جنگلی شهید باهنر اراک | زیباترین پارک اراک

بی‌تردید بازدید از حیوان‌ها برای کودکان جذابیت زیادی دارد. در سفرتان به اراک می‌توانید به باغ وحش شهید باهنر بروید و از حیوان‌ها دیدنی کنید. با انجام عملیات درخت‌کاری در سال‌های قبل، جنگلی سرسبز هم به وجود آمده است. می‌توانید بعد از بازدید از باغ‌وحش در پارک جنگلی شهید باهنر کمپ کنید و ساعتی خوش را در آن بگذرانید. به خاطر وجود درخت‌ها این منطقه آب‌وهوایش هم از مرکز شهر بهتر است.

آدرس: استان مرکزی، جنوب شرقی اراک
  • برج شیشه (ارگ حکومتی اراک) | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اراک

از دیگر بناهای به‌جامانده از دوره قاجار، ارگ حکومتی اراک است. این ارگ را در زمان فتحعلی شاه قاجار در مرکز شهر ساخته‌اند. در آن زمان حاکم اراک در این ارگ زندگی می‌کرد. این ارگ بخش‌های مختلفی مثل عمارت نظامیه، برج شیشه، خانه سپهدار و… داشت. برج شیشه بنایی سه‌طبقه‌ای بود که دو طبقه بالایی‌اش را با کاشی‌های زیبا تزیین کرده‌ بودند. زمانی که نور خورشید به کاشی‌ها می‌تابید، برج درخشش خاصی داشت. به همین خاطر اسمش را برج شیشه گذاشتند. در حال حاضر بیشتر بخش‌های این ارگ از بین رفته است؛ اما هنوز می‌توانید بخشی از خانه سپهدار را ببینید.

آدرس: استان مرکزی، اراک، خیابان ادب جو
  • پیست اسکی پاکل شازند | از بهترین جاهای دیدنی اراک در زمستان

اگر به بازی‌های زمستانه علاقه دارید، بد نیست به پیست اسکی پاکل شازند سری بزنید. پیست اسکی پاکل شازند از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف اراک است. در این پیست اسکی امکانات مختلفی را برای گردش و تفریح فراهم کرده‌اند. تیوپ‌سواری از بازی‌های هیجان‌انگیز در این پیست است که بیشتر جوانان آن را امتحان می‌کنند. این پیست بالابرهای آموزشی و تله‌کابین هم دارد. بعد از تفریح و بازی به رستوران یا کافی‌شاپ پیست بروید و خودتان را به خوردن غذایی دل‌پذیر مهمان کنید. اگر برای بازدید از این پیست مشتاق هستید، با خرید بلیط اتوبوس اراک خودتان را به این شهر برسانید. پیست پکل شازند در فصل‌های زمستان و اوایل بهار فعالیت می‌کند.

آدرس: استان مرکزی، 55کیلومتری شهر اراک، 25کیلومتری شهر شازند
  • شهر بازی لاله اراک | از مهیج‌ترین جاهای دیدنی اراک

شهربازی لاله انتخاب خوبی برای بازی و تفریح در اراک است. این شهربازی از جاهای دیدنی اراک است که بومی‌ها و گردشگرها در آخر هفته‌ها و تعطیلات به آنجا می‌روند. شهربازی لاله اراک امکانات خوبی برای تفریح و سرگرمی کودکان و جوانان دارد. بلندای مونوریلش به ۶ متر می‌رسد و می‌توانید اوج هیجان را با آن تجربه کنید. در این شهربازی چرخ‌وفلک و سورتمه هم فراهم است. از بابت امنیت وسایل‌های بازی خیالتان راحت باشد. امنیت وسایل بازی را هرساله چک می‌کنند. در نزدیکی شهربازی چند رستوران معروف هم هست. دیگر چه از این بهتر!

آدرس: استان مرکزی، اراک، جنب هتل باغ پنج‌ستاره امیرکبیر

اراک شهری تماشایی است. برای بازدید از جاهای دیدنی اراک باید سفری چندروزه را برنامه‌ریزی کنید. امیدواریم از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده باشید. اگر در سفرهای قبل به این جاهای دیدنی رفته‌اید، تجربه‌هایتان خواندنی است. در کامنت‌ها منتظرتان هستیم.

کاروان‌سرای شاه عباسی. بقعه پیرمرادآباد

کلیسا امانوئیل (گورستان ارامنه)، کلیسای مسروپ مقدس

موزه آموزش و پرورش اراک، موزه تاریخ طبیعی دانشگاه اراک، موزه تنوع زیستی اراک، موزه دفاع مقدس استان مرکزی، موزه سلطان اباد، موزه سنگ و گوهر اراک، موزه شهدای اراک، موزه مفاخر اراک.

2 نظرات
  1. محمد گودرزی می گوید

    باسلام
    از مقاله کامل شما در مورد شهر اراک که انسان را بی نیاز از نوشتارهای دیگر ساخته ودارای استغنای اطلاعات میباشد سپاسگزارم، عکس های زیبا وچشم نواز که چشم بینند گان را مسحور خود می کندبر ارزش و اعتبار آن افزوده است، سلیقه خوب و زیبا دیدن که جای خود دارد، با آرزوی بهترین ها برای سر کار عالی
    سعادت وسلامت حضرتعالی را از خداوند بزرگ خواهانم.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. ما هم از شما ممنونیم بابت انژی مثبتی که دادید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.