اقامتگاه های بومگردی طبس | ستاره هایی در دل کویر

0

طبس شهرستانی کوچک با تاریخ و فرهنگی وسیع و ارزشمند است. این شهرستان در فلات مرکزی ایران قرار دارد و جاهای دیدنی بسیاری را در خود جای داده است که همه ساله مسافران زیادی را به‌ سوی خود می‌کشانند؛ مسافرانی که می‌خواهند فرهنگ و سنت این خطه را با پوست و گوشت لمس کنند. همین موضوع سبب شده تا بازار اقامتگاه بوم گردی طبس داغ باشد و بهترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی را بتوان در این شهرستان پیدا کرد. در این مطلب می‌خواهیم چندی از برترین و معروف‌ترین اقامتگاه‌های بوم گردی طبس را به شما معرفی کنیم و با شما همراه شویم برای انتخاب اقامتگاهتان. پس پیش از آنکه برای خرید بلیط هواپیما طبس یا خرید بلیط قطار طبس اقدام کنید، این مطلب را مطالعه کرده و مناسب‌ترین اقامتگاه بوم گردی طبس برای خودتان را برگزینید.

فهرست مطالب

زائرسرای آستان امامزاده حسین | اقامتگاهی در دل امامزاده

آرامگاه امامزاده حسین بن موسی از اصلی‌ترین و مهمترین جاهای دیدنی و زیارتی شهر طبس است و اکثر مسافرانی که راهی این شهر می‌شوند، قصد زیارت این بارگاه را دارند. پس با این وجود، چه مکانی بهتر از زائرسرای آستان حسین بن موسی برای اقامت؟! این اقامتگاه که درست در قلب امامزاده قرار دارد، نزدیک‌ترین اقامتگاه طبس به امامزاده شمرده می‌شود و میزبان بسیاری از زائران شهر طبس است.

درون این زائرسرا واحدهای اقامتی خوبی به چشم می‌خورد. از امکانات اینجا نیز به می‌توان دو سقاخانه آب شیرین، آشپزخانه‌های عمومی مجهز برای پخت‌وپز غذا، فروشگاه‌های مواد غذایی و محصولات فرهنگی، دارالشفاء، گرمابه رضوان و سرویس بهداشتی، پارک بازی برای سرگرمی کودکان، پارکینگ و فضای سبز اشاره کرد. از طرفی این اقامتگاه نمایی خوب از باغ رضوان را نیز در معرض دید میهمانان می‌گذارد.

آدرس: طبس، آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع)

اقامتگاه بوم گردی ستاره کویر حلوان | محبوبترین اقامتگاه بوم گردی طبس برای کویرنوردان

حلوان نام روستایی است که در 90کیلومتری شهر طبس. این روستا در منطقه‌ای کویری قرار دارد و دو جاذبه اصلی آن کویر و غاری در همان نزدیکی‌ها هستند. با وجود این جاذبه‌ها، روستای حلوان همواره مسافران خود را داشته است و عده زیادی راهی این روستا شده و شب را در اینجا سپری می‌کند. در روستای حلوان 3 اقامتگاه بومگردی وجود دارد و ستاره کویر حلوان یکی از آن‌ها است. این اقامتگاه بومگردی از سال 1394 فعالیتش را آغاز کرده است و به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین اقامتگاه‌های بومگردی طبس شناخته می‌شود. این اقامتگاه 6 باب اتاق دارد و این اتاق‌ها به‌زیبایی دورتادور حیاطی قرار گرفته‌اند. باید بدانید اتاق‌های اینجا به تخت و تلویزیون مجهز نیستند و بعضی از آن‌ها حمام و دستشویی هم ندارند. برای استفاده از سرویس بهداشتی و حمام باید به حیاط اقامتگاه مراجعه کنید.

آدرس: طبس، روستای حلوان

اقامتگاه بوم گردی انتظام دیهوک | مکانی دل انگیز در قلب کویر

اقامتگاه بوم‌گردی انتظام در شهر تاریخی دیهوک جا خوش کرده است و میزبان مسافران این شهر می‌شود. از شهر دیهوک تا طبس تقریباً 84 کیلومتر فاصله است که یک ساعتی زمان برای رانندگی می‌برد. جالب آنکه سه اقامتگاه بوم گردی طبس درون شهر دیهوک قرار دارند و این نشان می‌دهد که مسافران زیادی به این منطقه می‌آیند و خواهان روزهای خوشی در این خطه هستند.

باغ سرای انتظام در نواحی مرکزی شهر قرار دارد و 12 اتاق در متراژهای متفاوت را در خود جای داده است. درون هیچ یک از این اتاق‌ها سرویس تخت خواب وجود ندارند و حمام و سرویس بهداشتی هم به‌صورت عمومی و مشترک است و در محوطه اقامتگاه قرار دارد. با رزرو اتاق در این اقامتگاه بوم گردی طبس امکان آن را دارید که از چشمه آبگرم منطقه، دریاچه، شنزارها، زمین‌های نمکی و نیزارهای دیهوک دیدن کنید و فرصتی جذاب برای اقامت شبانه در کویر داشته باشید.

آدرس: طبس ، دیهوک ، بافت تاریخی دیهوک

اقامتگاه بوم گردی عمو نوروز | ساختمانی با معماری تاریخی و زیبا

این اقامتگاه بوم گردی طبس در 16کیلومتری غرب شهر قرار دارد و در بنایی با قدمت 70 سال فعالیتش را ادامه می‌دهد. در اقامتگاه عمو نوروز 27 باب اتاق قرار دارد و همه این اتاق‌ها در ساختمانی با معماری چشمگیر و زیبا پذیرای میهمانان خواهند بود. بد نیست اشاره کنیم که با اقامت در این مکان زیبا، علاوه بر گذراندن شب‌های به‌یادماندنی می‌توان به تماشای جاذبه‌هایی مثل روستای ازمیغان، نیاز و مهربانی و همین طور چشمه مرتضی علی رفت.

آدرس: 16کیلومتری غرب شهر طبس، کیلومتر 11 جاده طبس به اصفهان، روستای کردآباد

اقامتگاه بوم گردی علی بابا حلوان | دیگر ستاره روستای حلوان

بالاتر اشاره کردیم که 3 اقامتگاه بوم گردی طبس در روستای حلوان قرار دارند؛ علی بابا یکی از این اقامتگاه‌هاست. علی بابا در نواحی جنوب شرقی روستا و در فاصله کمی از جاده حودار قرار دارد. این اقامتگاه بوم گردی طبس 8 اتاق دارد و می‌تواند میزبان 60 نفر مسافر باشد. جالب آنکه با اقامت در علی بابا به شما فرصت یک شترسواری و اسب‌سواری رایگان را می‌دهند و همین طور امکان گشت‌وگذار با موتور چهار چرخ (با پرداخت هزینه) نیز برایتان مهیاست.

آدرس: شهر طبس، ورودی روستای حلوان، اولین کوچه سمت چپ، امام حسین 1

اقامتگاه بوم گردی نخل و نرگس کریت | قدیمی ترین اقامتگاه بوم گردی طبس

نخل و نرگس یکی از خاص‌ترین و قدیمی‌ترین اقامتگاه‌های طبس است چرا که درون یک کاروانسرای قدیمی پربا شده است. این اقامتگاه در روستای کریت قرار دارد و فاصله‌اش تا شهر طبس حدود 19 کیلومتر است. قدمت کاروانسرا به 300 سال پیش باز می‌گردد و در گذشته‌ای دور در اطراف آن دو آب انبار نیز وجود داشته؛ اما اقامتگاه بوم‌گردی نخل و نرگس کارش را از سال 1394 آغاز کرده است. با اقامت در این مکان امکان بازدید از جاذبه‌های روستا مانند آب انبارها، حمام روستا، کاه شور و قبرهای سپردنی را دارید.

آدرس: شهر طبس، بافت قدیم روستای کریت (کیلومتر 13 جاده طبس – بیرجند)

اقامتگاه بوم گردی آق سید ذبیح الله ازمیغان | اقامت در دل روستایی سرسبز

این اقامتگاه در روستای ازمیغان شهرستان طبس قرار دارد و از اینجا تا شهر طبس حدود 40 کیلومتر فاصله است. با وجود آنکه روستای ازمیغان در منطقه‌ای کویری قرار دارد؛ اما از طبیعت سرسبزی برخوردار است. پس با رزرو اتاق در اقامتگاه بوم‌گردی آق سید ذبیح الله فرصت گشت‌وگذار در طبیعت سرسبز این خطه را خواهید داشت. بد نیست بدانید قدمت این اقامتگاه به دوران پهلوی بازمی‌گردد. در این اقامتگاه 4 اتاق وجود دارد و خانه‌های بومی آن بسیار قدیمی هستند که حال‌و‌هوایی تاریخی را برایتان تداعی می‌کنند.

آدرس: شهر طبس، گلشن، روستای ازمیغان (کیلومتر 25 جاده بشرویه)

اقامتگاه بوم گردی نایبند | زیباترین اقامتگاه بوم گردی طبس

این مکان دورترین اقامتگاه بوم گردی طبس به خود شهر است و درون روستای نایبند و در فاصله 210 کیلومتری از طبس قرار دارد.  با وجود این فاصله زیاد شاید برایتان سؤال باشد که چرا اقامتگاه بومگردی نایبند را انتخاب کنیم؟ در پاسخ باید بدانید که اینجا را می‌توان زیباترین اقامتگاه بوم گردی طبس دانست؛ چرا که روستای نایبند مانند ماسوله معماری پلکانی دارد و این اقامتگاه در بالای روستا جا خوش کرده است و منظره‌ای بی‌نظیر از طبیعت اطراف را پیش رویتان می‌گذارد.

آدرس: شهر دیهوک، جاده طبس- راو، روستای نایبند

اقامتگاه بوم گردی بافت تاریخی اصفهک | اقامت در کهن ترین روستای طبس

این اقامتگاه بوم‌گردی همان طور که از نامش پیداست در بافت تاریخی روستای اصفهک قرار گرفته است که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین روستاهای طبس شناخته می‌شود. جالب آنکه اقامتگاه بوم‌گردی اصفهک مجموعه‌ای از 6 اقامتگاه به نام‌های ساباط، کویر، سرای حجی پدر، برات الله، پی باغ و سراچه را شامل می‌شود که در جای جای بافت تاریخی میزبان مسافران می‌شوند. روستای اصفهک در فاصله 40 کیلومتری از شهر طبس قرار دارد و برای رسیدن به اقامتگاه بوم‌گردی روستا باید این مسافت را از شهر طبس بپمایید.

آدرس: 43 کیلومتری جنوب شهر طبس، روستای اصفهک، بافت تاریخی اصفهک

اقامتگاه بوم گردی ناردون ازمیغان | اقامتگاهی در میان باغ ها و نخلستان ها

ناردون یکی دیگر از اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستای سرسبز و چشم‌نواز ازمیغان است. این اقامتگاه بنایی زیبا و تماشایی دارد و محوطه آن با سنگفرش پوشیده شده است. حوضچه آب، دیوارهای کاه‌گلی و پنجره‌های چوبی نیز زیبایی اینجا را دوچندان کرده‌اند. همچنین در این اقامتگاه یک شومینه هیزمی وجود دارد که در شب‌های سرد، گرمتان می‌کند و امکان باربیکیو را برایتان مهیا می‌سازد.

آدرس: طبس ، روستای ازمیغان ، روستای ازمیغان

اقامتگاه بوم گردی هشت طاق | تازه ترین اقامتگاه بوم گردی طبس

هشت طاق در روستای جوخواه قرار دارد و در فاصله 21کیلومتری از شهر طبس است. این عمارت تاریخی 140 سال قدمت دارد و یکی از ساختمان‌هایی است که از زلزله 57 طبس جان سالم به‌در برد. البته این بنا نیز آسیب‌هایی دیده بود و در سال 96 بازسازی‌هایی در آن صورت گرفت. هشت طاق از سال 1397 به‌عنوان اقامتگاه کار خودش را آغاز کرده است و جدیدترین اقامتگاه بوم گردی طبس به حساب می‌آید. درون این مکان نخل‌های زیبای خرما، حوض فیروزه‌ای رنگ و تخت‌های سنتی وجود دارند که فضایی دل‌انگیز و به‌یادماندنی به وجود آورده‌اند.

آدرس: طبس، روستای جوخواه، کیلومتر 15 جاده تهران – اصفهان، روستای جوخواه، جنب کاروانسرای تاریخی

اقامتگاه بوم گردی و عشایری دیکاکو | نزدیکترین اقامتگاه بوم گردی طبس به کال جنی

کال جنی یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی طبس است که به‌خاطر اسمش از ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران محسوب می‌شود. البته وقتی به دیدن این دره بروید، متوجه می‌شوید که به غیر از اسمش، هیچ چیز ترسناکی وجود ندارد. به همین خاطر اکثر گردشگران در سفرشان به این خطه، برنامه بازدید از این دره بهشتی را نیز می‌چینند. با این حساب اقامت در اقامتگاه بوم‌گردی و عشایری دیکاکو گزینه خوبی برای مسافران خواهد بود. این اقامتگاه فقط 12 کیلومتر تا کال جنی طبس یا دره جن‌ها فاصله دارد و در 22 کیلومتری شهر طبس واقع شده است. اقامتگاه دیکاکو از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده است و 4 چادر عشایری دارد که اقامتی متفاوت و خاطره‌انگیز را برای گردشگران رقم می‌زنند.

آدرس: طبس ، 22 کیلومتری طبس، کال جنی طبس

اقامتگاه بوم گردی نسترن حلوان | اقامتگاهی برای گردشگران خارجی

روستای گردشگری حلوان یک اقامتگاه بوم‌گردی دیگر به نام نسترن را نیز در خود جای داده است. این اقامتگاه معماری سنتی و قدیمی دارد و نخل‌های زیبای خرما منظره زیبایی در آن به وجود آورده‌اند. در این اقامتگاه 5 اتاق و حیاطی دلباز و وسیع وجود دارد و پرسنل آن به زبان انگلیسی مسلط هستند. پس اینجا برای اقامت میهمانان خارجی هم گزینه خوبی شمرده می‌شود.

آدرس: طبس، روستای حلوان

اقامتگاه بوم گردی کاروانسرای کلمرد | بزرگترین اقامتگاه بوم گردی طبس

یکی دیگر از اقامتگاه‌های بوم‌گردی شمال شرق ایران و شهر طبس کلمرد نام دارد. اینجا بزرگ‌ترین و ایزوله‌ترین اقامتگاه‌ طبس است و در 80کیلومتری این شهر واقع شده است. کاروانسرای کلمرد از دو بخش قدیمی‌تر و جدیدتر تشکیل شده است و قدمت بخش قدیمی آن به دوران عباسی و بخش جدیدتر به زمان قاجار برمی‌گردد. متاسفانه ساختمان قدیمی که قدمتی 200 ساله داشته در حال حاضر خراب شده است؛ اما ساختمان 120 ساله کاروانسرا این روزها به‌عنوان اقامتگاه میزبان گردشگران است.

آدرس: طبس، جاده قدیم طبس یزد، کیلومتر 80

اقامتگاه بوم گردی و مجموعه تاریخی چپیله | مکانی برای اقامت و خرید کردن

اقامتگاه بومگردی چپیله در شهر دیهوک قرار دارد و با 6 اتاق، فروشگاه صنایع دستی و بخشی که به تولید عرقیات گیاهی اختصاص دارد از مسافران پذیرایی می‌کند. در این اقامتگاه می‌توان فرایند تهیه عرقیات را تماشا کرد و مرغوب‌ترین محصولاتی را خریداری کرد که در پیش چشم تولید می‌شوند.

آدرس: طبس، دیهوک، مجموعه تاریخی چپیله

اقامتگاه بوم گردی پشت کاریز | جایی برای تجربه های تازه

پشت کاریز در شهر عشق آباد طبس قرار گرفته است و تا طبس 131 کیلومتر فاصله دارد. بنای این اقامتگاه 150 سال قدمت دارد و با بازسازی‌هایی که در آن صورت گرفته است از سال 1397 میزبان گردشگران است. این اقامتگاه 8 اتاق دارد و تفریحاتی مانند آفرود، موتور چهارچرخ، شتر و الاغ سواری در کویر حسن آباد را برای مسافران فراهم می‌آورد. در این مجموعه موسیقی زنده و رقص محلی هم برگزار می‌شود. از دیگر جذابیت‌های اینجا باید به رصدخانه‌ای اشاره کرد که فرصت تماشای آسمان کویر را در اختیار مسافران می‌گذارد.

آدرس: طبس، عشق آباد، روستای آبخورگ

اقامتگاه بوم گردی آستو | اقامتگاه بوم گردی طبس در دل رمل های کویری

اقامتگاه بومگردی آستو نیز در شهر عشق آباد قرار دارد. برای رسیدن به اینجا باید به روستای حسن آباد اعتماد رفت. از آنجایی که آستو در فاصله بسیار کمی از رمل‌های کویری بنا شده است، می‌توانید به‌سادگی به این منطقه رفته و از گشت‌وگذار در رمل‌ها لذت ببرید. آستو 4 اتاق دارد و پارکینگ، کافه، فروشگاه سوغات از امکانات این اقامتگاه بوم گردی طبس هستند. باید اشاره کنیم پرسنل اینجا به زبان انگلیسی تسلط دارند پس امکان پذیرایی از گردشگران خارجی هم فراهم است.

آدرس: طبس، عشق آباد، روستای حسن آباد اعتماد

اقامتگاه بوم گردی ایراوه پیرحاجات | مکانی با حال و هوای خوش روستا

اقامتگاه بوم گردی ایراوه پیرحاجات فضایی کاملاً سنتی دارد و از بیرون نمی‌توان آن را از دیگر خانه‌های روستا تشخیص داد. پنجره‌های این خانه زیبا با رنگ‌های شاد و دلنشنین تزیین شده‌اند و همان حس خانه‌های قدیمی را دارند. اتاق‌ها نیز حس زیبای روستایی‌نشینی را برای مسافران تداعی می‌کنند.

آدرس: طبس، روستای پیرحاجات، روستای پیرحاجات، ضلع جنوبی قلعه

اقامتگاه بوم گردی خانه جان عشق آباد | اقامت در نزدیکی جاذبه های طبس

خانه جان در روستای چهارچرخ عشق آباد قرار گرفته است و حدوداً 130 کیلومتر تا طبس فاصله دارد. با اقامت در این مکان زیبا می‌توان به جاذبه‌هایی مانند چاه کویر، کویر کامرانیه، کاروانسرای خان، کال جنی، روستای دیدنی ازمیغان، چشمه مرتضی علی، باغ گلشن طبس، رودخانه نمک، طاق شاه عباسی، سد کریت، ارگ طبس، کویر حلوان و قلعه اسماعیلیان دسترسی داشت و به‌خوبی به جاهای دیدنی طبس سر زد.

آدرس: طبس، عشق آباد، روستای چاه چرخ

اقامتگاه بوم گردی سرای حجی پدر اصفهک | بهشتی برای چشیدن غذاهای خراسانی

اقامتگاه بومگردی سرای حجی پدر در روستای اصفهک قرار دارد و با 6 باب اتاق آماده پذیرایی از میهمانان است. در این اقامتگاه فرصت چشیدن انواع غذاهای سنتی منطقه وجود دارد و می‌توان از طعم لذیذ خوراکی‌های استان خراسان جنوبی لذت برد. سرای حجی پدر در 36کیلومتری شهر طبس واقع شده است و انتخاب خوبی برای سفر در فصل‌های سرد سال و کویرنوردی در این فصل‌ها به حساب می‌آید.

آدرس: دیهوک، روستای زیبای اصفهک

اقامتگاه بوم گردی ترنج | نزدکترین اقامتگاه بوم گردی طبس

اقامتگاه بومگردی ترنج در روستای دشتغران یا دشتقران قرار دارد و فاصله‌اش تا شهر طبس فقط 4 کیلومتر است. این اقامتگاه در خانه‌ای 250متری برپا شده است و با امکاناتی نظیر آشپزخانه، باربیکیو، پارکینگ غیر مسقف، سرویس بهداشتی اشتراک و مستقل و حمام مستقل از میهمانان پذیرایی می‌کند.

آدرس: طبس، جاده طبس به یزد، روستای دشتقران

و در آخر

در این مطلب به معرفی چندی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی طبس پرداختیم. دیدیم که چه طیف وسیعی از اقامتگاه‌ها در این شهرستان قرار دارند و چه تفاوت‌های جالبی در میانشان وجود دارد. به نظر شما کدامیک از مکان‌های بالا برای اقامت شبانه مناسب‌تر است؟ کدام اقامتگاه بوم گردی طبس شما را بیشتر برای سفر به این ناحیه وسوسه کرد؟ آیا به نظر شما هیچ‌یک از این اقامتگاه‌ها ارزش آن را دارد که در ماه جاری اقدام به خرید بلیط اتوبوس طبس یا خرید بلیط هواپیما و قطار کنید و راهی سفر به این منطقه شوید؟ منتظر دیدگاه شما در ره بال آسمان هستیم.

اقامتگاه بوم‌گردی و عشایری دیکاکو نزدیکترین اقامتگاه به کال جنی است و در چادرهای عشایری پذیرای مسافران می‌شود.

اقامتگاه بوم‌گردی ترنج تنها 4 کیلومتر با طبس فاصله دارد و زائرسرای آستان حضرت حسین-بن-موسی الکاظم(ع) هم درون شهر طبس واقع شده است.

در روستای حلوان 3 اقامتگاه به نام‌های ستاره حلوان، علی بابا و نسترن وجود دارند.

اقامتگاه بوم‌گردی بافت تاریخی اصفهک بهترین مکان برای اقامت در این روستا است. این مکان مجموعه‌ای از 6 اقامتگاه به نام‌های ساباط، کویر، سرای حجی پدر، برات الله، پی باغ و سراچه است که در جای جای بافت تاریخی روستا میزبان مسافران می‌شوند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.