بستکیه دبی | ایرانی کوچک در دبی

0

بستکیه دبی در بین تمامی محله‌های این شهر زیبایی‌ خاصی دارد. خاص‌بودن زیبایی بستکیه به این دلیل است که معماری بناهای آن به سبک خانه‌های جنوب ایران ساخته شده است. به لطف این شرایط گردشگران با حضور در بستکیه حال‌و‌هوای خیابان‌های زیبای جنوب کشور در ذهنشان تداعی می‌شود. بستکیه که به آن الفهیدی هم می‌گویند، به لحاظ تاریخی و فرهنگی نیز رنگ‌و‌بوی زندگی مردمان دبی قدیم می‌دهد. سبک‌و‌سیاق قدیمی بستکیه باعث شده تا گردشگران پس از گشت‌و‌گذار در خیابان‌های مدرن دبی، تجربه‌ای متفاوت از گردشگری را در بستکیه امتحان کنند. از آنجایی که مطمئن هستیم گشت‌و‌گذار در بستکیه به گردشگران ایرانی حسابی خوش می‌گذرد، برای شما اطلاعات سودمندی از این منطقه آماده کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این اطلاعات یکی از بهترین دبی‌گردی‌های خود را تجربه کنید.

بستکیه کجاست؟

برای رسیدن به بستکیه باید راه خور دبی را در پیش بگیرید. به نزدیکی این محل که برسید معماری ساختمان‌ها تفاوت پیدا می‌کند و رنگ‌ورویی ایرانی به خود می‌گیرد. تغییر بافت معماری ساختمان‌ها از این حکایت دارد که به بستکیه نزدیک شده‌اید. این روزها جمعیت زیادی در بستکیه زندگی نمی‌کند. با این حال تا دلتان بخواهد در بستکیه ساختمان‌های قدیمی و جاهای دیدنی وجود دارد. برای آشنایی با جغرافیا دبی و راحت‌تر پیداکردن محله‌های این شهر بهتر است حتماً‌ نگاهی به مطلب راهنمای سفر دبی بیندازید.

قدمت بستکیه دبی به چه زمانی برمی‌گردد؟

اگر تاکنون راهی استان هرمزگان شده باشید به احتمال زیاد اسم بستک به گوش شما خورده است. بستک یکی از شهرهای جنوب ایران است که در هرمزگان واقع شده. همان‌گونه که حدس زده‌اید، ارتباط مستقیمی میان بستک هرمزگان و بستکیه دبی وجود دارد. برای آن دسته از گردشگرانی که کنجکاویشان گُل کرده باید بگوییم توانگران بستک در سال ۱۸۹۰ میلادی راه دبی را در پیش گرفتند. این افراد در یکی از مناطق نزدیک دریا سکنی گزیدند. حضور ایرانی‌های اهل بستک در این منطقه از دبی باعث شد تا محلی‌های آن زمان به این ناحیه بستکیه دبی بگویند.

معماری محله بستکیه چگونه است؟

به لحاظ معماری، ساختمان‌های بستکیه با بناهای بستک ایران مو نمی‌زند. گردشگران علاقه‌مند به معماری جنوب ایران به‌خوبی با مصالح ساختمانی به‌خدمت‌گرفته‌شده در عمارت‌های قدیمی آشنا هستند. در خانه‌های قدیمی جنوب ایران با مصالحی مانند سنگ‌های مرجانی، آهک، گچ و چوب درختان نخل روبه‌‌رو هستیم. این مصالح دقیقاً‌ در ساخت خانه‌های بستکیه نیز استفاده شده است. از طرف دیگر از آنجایی که بیشتر خانه‌های بستکیه را ایرانی‌ها بنا کرده‌اند، این منازل معماری کاملاً‌ ایرانی دارد. سقف خانه‌های منطقه بستکیه از چوب ساخته شده و شاخه‌های نخل خرما در آن مشاهده می‌شود. این خانه‌ها حتی به لحاظ تزئینات داخلی نیز شباهت‌های زیادی با ساختمان‌های جنوب ایران دارند. حتی گچ‌کاری‌ها و شیشه‌های رنگارنگ خانه‌های بستکیه نیز با ساختمان‌های هرمزگان قدیم شباهت دارد.

ایرانی‌های قدیمِ منطقه بستکیه دبی برای فرار از گرما،‌ بادگیرهای بلندی مانند چیزی که در خانه‌های یزد قدیم می‌بینیم در این محله بنا کرده‌اند. به لطف این ویژگی‌، حال‌و‌هوای معماری ایرانی از فاصله‌ای دور از بستکیه خودنمایی می‌کند. بادگیرهایی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم در کنار خنک‌‌کردن منزل، به لحاظ زیباشناختی نیز حکایت از توانگری مالک منزل داشتند. تمامی این شرایط دست‌به‌دست هم داده تا بستکیه دبی به رغم عربی‌بودن، حس‌و‌حالی ایرانی داشته باشد. جالب است بدانید اماراتی‌ها با افتخار از بستکیه یاد می‌کنند و زیبایی‌های این ناحیه را محصول دست خودشان می‌دانند. با این حال امکان ندارد کسی از این محله گذر کند و متوجه حال‌و‌هوای معماری ایرانی در بستکیه نشود.

بین بستکیه دبی و بندر کنگ در ایران چه شباهت هایی هست؟

بندر کنگ یکی از بنادر مهم در روزگاران قدیم به حساب می‌آید. این بندر به لحاظ تاریخی نیز یکی از قدیمی‌ترین بندرهای ایران شناخته می‌شود. بند کنگ چیزی حدود ۵ کیلومتر مساحت دارد. در گوشه‌و‌کنار این بندر ساختمان‌هایی با معماری جنوبی مشاهده می‌شود. بندر کنگ در دوران گذشته به اندازه‌ای اهمیت داشت که نزدیک به ۳۰ کشتی در آن پهلو می‌گرفتند. این بندر در بین دریانوردان قدیم با بستکیه دبی مقایسه می‌شود. در هر دو مکان شاهد ساختمان‌هایی با معماری یک‌شکل هستیم. از طرف دیگر بادگیرهای بلندی نیز در بندر کنگ خودنمایی می‌کند. همان‌گونه که اشاره کردیم نظیر این بادگیرها در ساختمان‌های بستکیه نیز مشاهده می‌شود.

جاذبه های گردشگری بستکیه چیست؟

انصافاً باید اعتراف کرد بستکیه زرق‌وبرق دیگر جاهای دیدنی دبی را ندارد. این مکان به لحاظ امکانات رفاهی نیز برای زندگی در دبی مناسب نیست. به همین دلیل بستکیه روزگار کم‌رونقی را به لحاظ زندگی نسبت به گذشته تجربه می‌کند. با این حال گذشت زمان این منطقه را به ناحیه‌ای گردشگری تبدیل کرده است. چندین جاذبه تماشایی گردشگری در بستکیه دبی وجود دارد که به گشت‌و‌گذار در این منطقه می‌ارزد.

  • موزه الفهیدی

برای شما گفتیم که بستکیه نقش مهمی در روزگاران قدیم دبی داشته است. به همین دلیل در همسایگی این منطقه قلعه‌ای باشکوه بنا شده بود. این قلعه در کنار محافظت از جان‌و‌مال مردمان بستکیه، دیگر جاهای دبی را نیز پاسبانی می‌کرد. قلعه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم امروزه بازنشست شده و روزهای آرامی را می‌گذراند. این قلعه در منطقه بستکیه دبی با نام قلعه الفهیدی دبی شناخته می‌شود. قلعه الفهیدی برای مدت زیادی انبار اسلحه دبی بود. مدت‌ها نیز این قلعه کاربرد زندان داشت. به همین دلیل رازهای زیادی را در سینه نگه می‌دارد. جایگاه ویژه قلعه الفهیدی باعث شد تا شیخ راشد بن سعید المکتوم، فرمان مرمت قلعه الفهیدی را صادر کند. این قلعه پس از بازسازی در سال ۱۹۷۱، به موزه الفهیدی تغییر کاربری دارد.

سلاح‌های دست‌ساز، نقشه‌های دبی قدیم، عتیقه‌جات باقیمانده از روزگاران کهن و لوازم زندگی باستانی از چیزهایی است که در موزه الفهیدی خودنمایی می‌کند. گشت‌و‌گذار در این موزه چشم‌اندازی کامل از فرهنگ مردمان دبی قدیم پیش روی شما قرار می‌دهد. به لطف این اطلاعات، در کنار آشنایی با تاریخچه محله بستکیه دبی، دید بهتری درباره دیگر جاهای دیدنی این شهر نیز پیدا خواهید کرد. ناگفته نماند موزه الفهیدی در بین مردمان منطقه با نام موزه دبی نیز شناخته می‌شود.

  • بازار نساجی بستکیه

اگر می‌‌‌خواهید دبی‌گردی شما لذت خاصی نسبت به دیگر گردشگران داشته باشد، حتماً‌ سری به بازار نساجی بستکیه بزنید. این بازار حال‌و‌هوای بازارهای قدیمی ایرانِ خودمان را دارد. در بازار نساجی بستکیه، بهترین پارچه‌های دستباف، ماشینی و صنایع‌دستی دبی فروخته می‌شود. فروشنده‌های این بازار نیز نسبت به دیگر بازارهای دبی انصاف‌ بیشتری دارند. حجره‌های قدیمی، فروشنده‌های خوش‌انصاف و پارچه‌های ناب، بازار نساجی بستکیه را به مقصد اول گردشگرانی تبدیل کرده که در کنار گردشگری می‌خواهند لذت خرید را در بازاری سنتی تجربه کنند.

  • موزه قهوه بستکیه

اکثر ساکنان دبی به‌شدت قهوه‌خور هستند. مردمان این منطقه از دیرباز تاکنون نوشیدن قهوه را روشی برای رفع خستگی می‌دانند. جالب است بدانید قهوه به اندازه‌ای جایگاه در بین مردمان دبی دارد که موزه‌ای با همین نام در بستکیه راه‌اندازی شده است. در این موزه تاریخچه‌ای از مصرف قهوه در دبی از دیرباز تاکنون پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد. نزدیک به ۳۰۰ ظرف عتیقه در موزه قهوه بستکیه نگهداری می‌شود. در قسمتی از این موزه نیز قهوه‌های خوشمزه با روش‌های ناب عربی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید کام خود را در بستکیه دبی شیرین کنید، حتماً‌ سری به موزه قهوه بستکیه بزنید و با خوردن قهوه‌های تلخ یا شیرین، خستگی را از تن بیرون کنید.

  • مرکز شیخ محمدی

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، مرکزی برای انتقال فرهنگ مردمان دبی به گردشگران راه‌اندازی کرده است. این مرکز با نام شیخ محمدی در بستکیه دبی قرار دارد. مرکز شیخ محمدی در واقع عمارتی قدیمی است که بادگیری بلند دارد. با گردشگری در مرکز شیخ محمدی می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. از یک طرف فرصتی برای آشنایی با فرهنگ مردمان دبی پیدا کرده و از طرف دیگر در یکی از بناهای قدیمی منطقه بستکیه دبی گشت‌و‌گذار کنید.

  • گالری های نقاشی

محله بستکیه این روزها به مرکز هنرمندان دبی تبدیل شده است. در گوشه‌و‌کنار این محله گالری های نقاشی خودنمایی می‌کند. در این گالری‌ها آثاری از هنرمندان دبی و دیگر کشورهای جهان فروخته می‌شود. هنردوستان نیز با حضور در گالری های نقاشی بستکیه، با آثار دیگر هنرمندان آشنا می‌شوند و تبادل نظر می‌کنند. اگر اهل هنر هستید، گالری های نقاشی بستکیه همان‌ جایی است که دنبال آن می‌گردید.

مغازه های ایرانی

برای شما گفتیم که بستکیه را ایرانی‌‌ها درست کرده‌اند. به رغم گذشت سال‌های زیاد هنوز هم ایرانی‌ها در این منطقه حضور دارند. این حضور مانند روزهای اولیه بستکیه نیست؛ اما باز هم مغازه‌های ایرانی در گوشه‌و‌کنار بستکیه خودنمایی می‌کند. از آنجایی که ایرانی‌ها همیشه هوای هموطنان خود را دارند، خرید از مغازه های ایرانی بستکیه فرصتی است تا سوغات دبی را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

مسجد جمیرا

حتی اگر تاکنون به دبی سفر نکرده باشید، باز هم محال است که تعریف‌های مسجد جمیرا به گوش شما نخورده باشد. این مسجد به اندازه‌ای معروف است که به نمادی از دبی تبدیل شده. خوشبختانه مسجد جمیرا فاصله کمی با بستکیه دارد. به همین دلیل حیف است سری به بستکیه بزنید و از مسجد جمیرا دیدن نکنید. همان‌گونه که از نام مسجد جمیرا پیداست، این مسجد در منطقه جمیرا دبی واقع شده است. جمیرا از قدیم تاکنون یکی از مناطق اعیان‌نشین دبی به حساب می‌آید. به همین دلیل در سال ۱۹۶۰ مسجدی بزرگ در این منطقه با نام مسجد جمیرا ساخته شد. این مسجد مدتی بعد گسترش پیدا کرد تا به یکی از بزرگ‌ترین مساجد دبی تبدیل شود. زیبایی‌‌های مسجد جمیرا به اندازه‌ای است که حتی اگر اهل مسجدگردی هم نباشید، باز هم در کنار بازدید از محله بستکیه، گشت‌و‌گذار در مسجد جمیرا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

چه جشنواره ها و نمایشگاه هایی در بستکیه اجرا می‌شود؟

رمضان جایگاه ویژه‌‌ای در فرهنگ مردمان دبی دارد. به همین دلیل با آغاز رمضان، دبی رنگ‌و‌بویی متفاوت پیدا می‌‌کند. با این حال از آنجایی که گردشگران بی‌شماری با آئین‌های متفاوت از دبی دیدن می‌کنند، بعضی از این گردشگران با رمضان آشنایی ندارند. به همین منظور مدیران گردشگری دبی جشنواره‌‌های فرهنگی برای آشنایی گردشگران با ماه رمضان برگزار می‌کنند. یکی از این مراسم‌ها، جشنواره رمضان در مرکز شیخ محمد بستکیه است. در این جشنواره سفره‌های افطاری پهن می‌شود تا گردشگران با خوردن افطاری، اطلاعات بیشتری از ماه رمضان بدست بیاورند. جالب است بدانید جشنواره رمضان مرکز شیخ محمد بستکیه طرفداران زیادی دارد. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم قبل از حضور در این جشنواره حتماً جا رزرو کنید.

بهترین زمان بازدید از بستکیه دبی چه فصلی است؟

بستکیه دبی همانند دیگر منطقه‌های این شهر بهاری نسبتاً‌ خنک دارد. با فرارسیدن تابستان، بستکیه حسابی گرم‌و‌سوزان می‌شود. پاییز که از راه می‌رسد، هوای بستکیه کمی متعادل‌تر به نظر می‌رسد. زمستان نیز بستکیه آب‌و‌هوایی نسبتاً خنک، اما خشک دارد. بهترین زمان سفر به دبی و گردشگری در خیابان‌های بستکیه، فصل‌های خنکی مانند بهار یا پاییز است.

نامبستکیه دوبی
تلفن تماس97180033222+
آدرسBur Dubai - Al Hamriya - Dubai - امارات متحدهٔ عربی
رنج قیمتگران

چگونه خودمان را به بستکیه برسانیم؟

برای رسیدن به منطقه بستکیه دبی کافی است سوار مترو الغَبيبَتُن شوید و با پیاده شدن در ایستگاه فهیدی، پس از گشت‌و‌گذار در موزه فهیدی به بستکیه برسید.

بستکیه دبی از آن دسته محله‌هایی است که اگر راهی امارت شوید و سری به آن نزنید، دبی‌گردی را تمام‌و‌کمال انجام نداده‌اید. امیدواریم اطلاعاتی که از بستکیه با شما در میان گذاشتیم، گشت‌و‌گذار در بستکیه را به خاطره‌ای خوش در سفر دبی شما تبدیل کند. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربه سودمندی از سفر به دبی دارید، این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

محله بستکیه در همسایگی خور دبی قرار دارد.

این محله به لحاظ تاریخی حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد.

مهم‌ترین ویژگی بستکیه دبی، حضور ایرانی‌ها در این منطقه و عمارت‌هایی است که طراحی جنوبی دارد.

مرکز شیخ محمدی و موزه الفهیدی از معرو‌ف‌ترین جاهای دیدنی دبی به حساب می‌آیند.

فصل‌های خنک مانند پاییز و بهار زمان مناسبی برای گردشگری در محله بستکیه دبی است.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.