برج آتش نشانی تبریز | اولین آتش نشانی ایران

0

همان‌گونه که هر عمل عکس‌العمل دارد، هر دانشی هم بهائی دارد. با کشف‌شدن آتش مشکلات ناشی از آتش‌سوزی شروع شد. انسان اولیه امکانات کم و علم ناقص خود را برای پیشگیری یا حل مشکلات آتش به کار می‌بست. با پیشرفت زمان، روش غلبه بر مشکلات هم پیشرفت کرد. یکی از این پیشرفت‌ها ساخته‌شدن برج آتش نشانی تبریز است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این برج، اولین آتش نشانی ایران است؛ پس با ما همراه شوید تا با این ساختمان کاربردی بیشتر آشنا شوید.

برج آتش نشانی دقیقاً کجاست؟

عکس مسیر دسترسی به برج آتش نشانی تبریز

استان آذربایجان شرقی بناها و ساختمان‌های بسیاری دارد که خبر از کهن‌بودن این استان می‌دهند. برج آتش نشانی تبریز یکی از این بناهاست. برای رسیدن به برج به سمت خیابان خاقانی تبریز حرکت کنید. نبش خیابان خاقانی و بهادری برج را می‌بینید. بنا تقریباً در وسط تبریز قدیم ساخته شده است.

آشنایی با برج آتش نشانی

اگر راهنمای سفر به تبریز را مطالعه کنید، حتماً برج آتش نشانی تبریز را در قسمت جاهای دیدنی تبریز پیدا می‌کنید. برج یانقین نام دیگر این بناست‌. معنای کلمه یانقین آتش و آتش‌سوزی است. برج ارتفاع 23متری دارد که برای تسلط به شهر در آن زمان کافی بود. وقتی از فاصله‌ دور به برج نگاه کنید، به رنگ سرخ آجری دیده می‌شود، که نشان‌دهنده جنس آجری آن است. این بنا در زمان خود اولین و مجهزترین مرکز اطفاء حریق محسوب می‌شده است. شاید از خود بپرسید یک برج چگونه به خاموش‌کردن آتش کمک می‌کند؟ در هر زمان، روز و شب، تابستان سوزان یا یخبندان زمستان، ساختمان نگهبان داشته است. برای اینکه دیده‌بان بر شهر مسلط باشد، ۸ نورگیر در محل دیده‌بانی ساخته شده است.

هر موقع که نگهبان دود می‌دید زنگ برنزی و بزرگ بالای سر خود را به صدا در می‌آورد و محل دقیق آتش‌سوزی را به افراد پایین گزارش می‌داد. استفاده از زنگ دو علت داشت، یکی صدایی شبیه آژیر که برای اعلام خطر است و دیگری برای راحتی کار دیده‌بان؛ چراکه پایین‌آمدن با عجله از پله‌های مارپیچ حلزونی شکل اصلاً کار عقلانی نبوده و نیست. آتش‌نشان‌ها با اطلاع‌ پیداکردن از محل دقیق حادثه، به‌سرعت به محل وقوع می‌رفتند. برای خاموش‌کردن آتش از آب ‌انبار همسایگان استفاده می‌کردند تا بشکه‌های همراه خود را آب کنند.

تاریخچه برج آتش نشانی تبریز

برج اواخر دوره قاجار در سال 1221 به دستور شوروی ساخته شد؛ چرا شوروی؟ چون تبریز برای تزار روسیه اهمیت زیادی داشت؛ پس باید فکری برای امنیت این قطب مهم انجام می‌داد. این برج نماد آتش‌نشانی ایران به حساب می‌آید. پمپ‌های برنزی یا مسی دو طرفه تمام تجهیزات آتش‌نشان‌های قاجاری بود. این وسایل امروزه در موزه‌ آتش‌نشانی تبریز نگه‌داری می‌شود. لازم است ذکر کنیم این بنا در میراث فرهنگی و صنایع گردشگری کشور به ثبت رسیده ‌است.

جاهای دیدنی اطراف برج آتش نشانی تبریز

  • ائل گلی

نمایی از ائل گلی تبریز

ائل گلی یا شاه گلی، نام باغی در 7کیلومتری مرکز شهر است. نام این باغ زیبا در زبان شیرین ترکی به معنای استخر شاه است. لطافت هوا در بهار و تابستان مسافران را از سراسر ایران به این باغ باصفا می‌کشاند. باغ در زمستان یخ می‌زند و بلورهایی از یخ را به گردشگران نشان می‌دهد. شما می‌توانید دو روی سکه‌ زیبای طبیعت را ببینید. خاطرات تابستان گُل‌گُلی یا زمستان برفی سوغات تبریز کهن برای شماست.

  • مسجد جامع تبریز

نمایی از مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز  یک مسجد معمولی نیست. مکانی است که هنر با دین گره خورده و معجزه کرده است. جامع کبیری از دیگر نام‌های مسجد است؛ ولی از همان زمان ساخت، مسجد جامع نام گرفت. این مسجد کهن مربوط به دوره سلجوقی است که گذر زمان بر ارزش آن اضافه کرده است.

  • ارگ علیشاه

بازدید از ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه یا ارگ تبریز از دور قابل تشخیص است و این تنها بنای دارای این خصوصیت در تبریز قدیم است. این بنا در ابتدا مسجد بوده است ولی امروزه با نام ارگ شناخته می‌شود. ارگ به ثبت ملی رسیده است. متأسفانه جور زمانه از این بنای با عظمت و خیره‌کننده فقط دیواری به جا گذاشته است. بازدید از این ارگ، بازدید از یک دیوار نیست، دیدن عظمت و قدرت هنر ایران است.

  • مسجد کبود

تصویری از مسجد کبود

مسجد کبود یکی از چهار مسجد با کاشی‌کاری آبی در جهان است. به علت آبی‌بودن کاشی‌ها به آن مسجد کبود می‌گویند. بافت این مسجد بسیار ظریف و با لطافت است؛ چراکه در ساخت این مسجد همسر یا دختر جهانشاه، پادشاه قراقویونلو نقش مؤثری داشته‌ است. این مسجد علاوه بر بافت زیبای ظاهر از شکل هندسی زیبا هم برخوردار است.

  • بازار تبریز

نمایی از بازار بزرگ تبریز

بازار تبریز وسیع‌ترین مجموعه به‌هم‌پیوسته جهان و یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است. این بازار از زنده‌ترین بازارهای ایران است. زنده‌بودن به‌راستی که برازنده این بازار است. هر نقطه بازار نشانی از خاطره و اصالت دارد. بازار در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

بهترین زمان بازدید از برج آتش نشانی تبریز

عکس بهترین زمان بازدید از برج آتش نشانی تبریز

تبریز شهری در شمال غرب ایران است که آب‌وهوایی سرد دارد. بارش برف در فصل‌های آخر سال حتمی است؛ اگر با هوای سرد رابطه‌ خوبی ندارید، بهتر است در تابستان سفر کنید.

مسیر دسترسی به برج آتش نشانی تبریز

برای رسیدن به برج می‌توانید از خودروی شخصی استفاده کنید. خیابان خاقانی یک‌طرفه است، پس بهتر است از میدان دانشسرا استفاده کنید. این مسیر جای پارک ندارد. در صورت تمایل از وسایل نقلیه‌ عمومی استفاه کنید. اتوبوس شما را در پایانه خاقانی پیاده می‌کند که 7 دقیقه پیاده‌روی دارد. با BRT در ایستگاه مسجد کبود پیاده شوید و یک‌ ربع پیاده‌روی کنید تا به برج برسید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرس استان آذربایجان شرقی، تبریز، نبش خیابان خاقانی و بهادری

این هم از اولین مرکز آتش نشانی ایران. گردش در تبریز لذت‌بخش است. بعد از بازدید از بناهای تبریز کهن، سری هم به رستوران‌ های تبریز بزنید. فرهنگ تبریز در غذاهای این دیار مهربان هم پیداست. در پایان سفرتان هم تجربه خود را با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

به استان آذربایجان شرقی، تبریز، نبش خیابان خاقانی و بهادری بروید.

خیابان خاقانی یک‌طرفه بوده و جای پارک ندارد. بهتر است از BRT یا اتوبوس استفاده کنید.

بازدید از داخل برج امکان‌پذیر نیست. بازدید از خارج برج هم نیاز به تهیه بلیط ندارد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.