جاهای دیدنی گرمسار | راهنمای سفر به گرمسار

0

گرمسار یکی از شهرهای استان سمنان و مرکز شهرستانی به همین نام است که در بخش مرکزی ایران قرار گرفته است. قدمت این شهر تاریخی به دوران اشکانیان باز می‌گردد. این شهر به سبب قرارگرفتن در دل کویر، لقب سرزمین خورشید درخشان را یدک می‌کشد. ما امروز قصد داریم به این شهر سفر کنیم. همراه ما باشید تا با جاهای دیدنی گرمسار بیشتر آشنا شوید.

فهرست مطالب

گرمسار کجاست؟

گرمسار در غربی‌تر‌‌ین نقطه استان سمنان قرار گرفته و از شمال با دماوند، از جنوب با شهرستان‌های اردستان و کاشان، از شرق با شهرستان سمنان و از غرب با شهرستان‌های ورامین و قم همسایه است. این شهر روی یکی از رودخانه‌های دائمی این شهرستان یعنی مخروط افکنه حبله‌رود واقع شده و سه جهت آن در محاصره رشته‌کوه‌ها قرار گرفته است. در واقع فقط قسمت جنوبی آن به سبب قرارگرفتن در حاشیه کویر باز است.

بهترین زمان سفر به گرمسار

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

شهرستان گرمسار، تنوع هوایی کاملاً متفاوتی دارد و این تنوع در دو فصل تابستان و زمستان به‌شدت محسوس است. برخورد و تأثیری که دو اقلیم کویر و کوه‌های البرز بر یکدیگر می‌گذارند، نقش بسزایی در تعیین آب‌وهوای گرمسار دارد و به‌طور کل، تغییرات فصلی در گرمسار بسیار زیاد است. در این شهر میزان بارش و تغییرات جوی کم است و اگر بارندگی هم صورت بگیرد، اوایل بهار و گاهی اوقات نیز در برخی از روزهای تابستان است. این منطقه تابستان‌هایی بسیار گرم و خشک دارد و زمستان‌های آن نسبتاً سرد و بارانی است. با این توضیحات ما بهار را به‌عنوان بهترین زمان برای سفر به گرمسار به شما پیشنهاد می‌کنیم.

طبیعت گرمسار

  • پوشش گیاهی

تصویری از طبیعت سرسبز گرمسار

قبل از سفر به گرمسار بد نیست درباره طبیعت این شهر بیشتر بدانید. درباره پوشش گیاهی این شهر باید گفت وجود رودخانه‌های دائمی و زمین‌های حاصلخیز و مستعد گرمسار، موجب شده است که گرمسار بر خلاف کویری‌بودنش، از پوشش گیاهی غنی و متنوعی برخوردار باشد. بوته شور، بوته‌های خار، درخت گز و نی‌زار از جمله گیاهانی هستند که در جنوب گرمسار دیده می‌شوند.

تصویری از غروب آفتاب پارک ملی کویر گرمسار

پارک ملی کویر هم به‌عنوان یکی از منابع طبیعی گرمسار، حاوی مجموعه با ارزشی از انواع گونه‌های گیاهی و دارویی است. از جمله آن‌ها انواع گون و درمنه، گرگ تیغ، بنه، تاغ، گز، ‌شور، اشنیان،‌ قیچ، خنجک، نی، ساز، افدرا، خارشتر، جگن و … هستند. گونه‌های مختلف درخت آکاسیا، یکی دیگر از گیاهان باارزش منطقه گرمسار است که در شرایط خشک و نیمه‌خشک رشد می‌کند و خواص دارویی فراوانی دارد.

پوشش جانوری

تصویری از گونه حیوانی در پارک ملی کویر گرمسار

پارک ملی کویر در محدوده شهرستان گرمسار، یکی از مناطق مهم زندگی جانوران محسوب می‌شود. این پارک، به‌دلیل برخورداری از دشت‌های گسترده، ارتفاعات متعدد و پوشش‌گیاهی متنوع، یکی از زیستگاه‌های اصلی حیوانات نادر است. وجود قوچ و میش وحشی، گربه شنی، کل، بز، جبیر و یوزپلنگ ایرانی این منطقه را به یکی از پارک‌های جانوری مهم دنیا تبدیل کرده است. علاوه بر این، پارک ملی کویر یکی از اصلی‌تر‌‌ین مناطق زندگی گورهای ایرانی است که نسل آن‌ها براثر عوامل مختلفی در حال انقراض است. حداقل ۱۱ گونه از خانواده گربه‌سانان، سگ‌سانان و کفتارها نیز در این پارک ملی زندگی می‌کنند. پستاندارانی مثل کفتار، گرگ، شغال، خرگوش، روباه شنی، پلنگ ایرانی و کاراکال در کنار پرندگانی مثل هوبره، دلیجه، باقرقره، تیهو، سارگپه، د‌ال و کوکر دیگر جانورانی هستند که در این منطقه یافت می‌شوند.

جاهای دیدنی گرمسار

  • کوه اژدها

تصویری از کوه اژدها

یکی از جاهای دیدنی گرمسار، کوه اژدها است که در 11کیلومتری غرب گرمسار و در دهستان لجران در مرکز ایران قرار دارد. این کوه با ارتفاع ۱۲۶۵ متر به سبب چین‌خوردگی‌های منحصربه‌فردی که دارد یکی از پدیده‌های نادر زمین‌شناسی است. رنگ چین‌خوردگی‌ها‌‌ی این کوه، آن را از هر کوه دیگری متمایز می‌کند. دلیل این چین‌خوردگی‌ها در واقع نیروهایی است که از دو جهت به این کوه وارد شده و نوارهای قرمز، قهوه‌ای و سفید رنگ را موج‌وار به یکدیگر تنیده است.

تصویری از کوه اژدها در گرمسار

این موضوع موجب شده است ساختار متفاوتی روی این کوه شکل بگیرد و روی آن تصویری شبیه اژدها دیده شود. به همین خاطر عده‌ای معتقدند که قهرمان اساطیری شاهنامه، یعنی رستم، در این مکان با اژدها درگیر شده و بر اثر پرتاب جسد اژدها به روی کوه، این نقش‌ها روی آن حک شده است!

  • تونل نمکی

تصویری از معدن نمک در گرمسار

یکی دیگر از جاهای دیدنی گرمسار که هر ساله گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کند، معادن نمک است. روستای پاده از توابع بخش آرادان شهرستان گرمسار، یکی از مناطقی است که می‌توان معادن نمک بسیاری را در آن‌ مشاهده کرد. این معادن در واقع گنبدهای نمکی با پوشش گچ و نمک هستند که نوع استخراج نمک از آن‌ها باعث شکل‌گیری غارهای زیبایی شده است.

نمایی از دیواره های غار نمک گرمسار

در این غار‌ها، دیواره‌هایی از جنس نمک وجود دارند که از سرتاسر آن‌ها قندیل‌هایی از جنس نمک آویزان است و جلوه زیبایی به این تونل‌ها بخشیده است. معدن نمک کوهدشت کهن و معدن نمک سالار نیز از دیگر معدن‌های نمکی زیبای گرمسار هستند.

  • آبشار نمکی

تصویری از آبشار نمکی گرمسار

همیشه نام آبشار که می‌آید صدایی غرنده از سقوط آب بر روی زمین و سنگ‌ها و صخره‌ها در ذهن آدم می‌پیچد. اما برخی از آبشارها هم هستند که آب ندارند. شاید برای شما هم شنیدن این مطلب جالب باشد. در گرمسار آبشارهایی هستند که از بلورهای نمکی تشکیل‌شده‌اند. این آبشارها به‌شدت زیبا و چشم‌نوازند. آبشار نمکی گرمسار در پارک ملی کویر این شهر قرار دارد. سرچشمه این آبشار، چشمه آب شور ملک آباد است که در ادامه مسیر به ریگ جن هم می‌رسد. قندیل‌ها و بلورهای زیبای نمک از تپه‌ای سرازیر شده‌اند و شکوه طبیعت را به رخ می‌کشند.

  • بنه کوه

تصویری از بنه کوه گرمسار

بنه کوه از جاذبه‌های گردشگری گرمسار است که نه‌تنها به لحاظ زیبایی طبیعی، بلکه به‌خاطر قرارگرفتن در سر راه جاده باستانی گرمسار به مازندران، از اهمیت تاریخی بسیاری هم برخودار است. طبیعت زیبا و عبور از رودخانه حبله‌رود، یکی دیگر از جذابیت‌های این منطقه است. بنه کوه در بخش انتهایی رودخانه حبله‌رود واقع شده است و برای رسیدن به آن باید از پلی عبور کرد که روی این رودخانه قرار دارد.

تصویری از طبیعت بنه کوه گرمسار

علاوه بر این، غار نمکی (غار جادو) واقع در نزدیکی بنه کوه و همین طور قلعه‌های باستانی «استوناوند، ریگ تپه و قلعه گبری» از دیگر جاذبه‌های این منطقه هستند. همچنین در اطراف این کوه، گیاهان متنوعی مثل ریواس رشد می‌کنند که برای علاقه‌مندان به گیاهان دارویی، بسیار جذاب است.

  • تپه های مریخی

تپه های مریخی در شرق شهرستان آرادان و در حدفاصل ایوانکی و گرمسار قرار گرفته‌اند و یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای شهرستان گرمسار محسوب می‌شوند. این تپه‌ها در حقیقت پدیده‌ای زمین‎‌شناختی هستند که به‌دلیل جنس خاک، نمک و عملیات فرسایش آب به وجود آمده‌اند و فقط مختص مناطق کویری و نیمه‌کویری هستند. جالب است بدانید که کوه های مریخی چابهار نیز شباهت‌هایی با دره ایوانکی گرمسار دارد.

  • کویر ‌ریگ جن

تصویری از کویر ریگ جن گرمسار

کویر ‌ریگ جن، مثلث برمودا یا اسرارآمیز‌تر‌‌ین منطقه ایران است که در شرق منطقه حفاظت‌شده کویر و در شمال انارک و غرب جندق قرار گرفته است. این کویر یکی از کویرهای شگفت‌انگیز و‌ تر‌‌سناک ایران است که در سرتاسر آن هیچ نشانه‌ای از حیات یافت نمی‌شود. مردم محلی معتقدند که کویر ریگ جن سرزمینی نفرین‌شده است که شیطان و ارواح پلید در آن حکومت می‌کنند؛ پس هر کس به آنجا برود زنده برنمی‌گردد.

تصویری از کویر ریگ جن گرمسار

اما علت اصلی این اتفاق، وجود تپه‌های شنی و باتلاق‌های نمک فراوان در این منطقه است که در کسری از ثانیه هر موجود جاندار یا بی‌جانی را به قعر خود فرو می‌برد. تپه‌های ماسه‌ای برخان و تپه‌های ماسه‌ای هرمی را می‌توان در سراسر این کویر مشاهده کرد. هرچند تپه‌ها، رمل‌های شنی و همین طور آسمان پرستاره شب در این کویر رمزآلود دیدنی است؛ اما پیشنهاد می‌کنیم با تجهیرات لازم و در کنار طبیعت‌گردان حرفه‌ای و کویرشناسان متخصص به این منطقه سفر کنید. توجه داشته باشید که این منطقه می‌تواند با همه زیبایی‌هایش خطرناک باشد و خاطره‌ای تلخ را برای شما رقم بزند.

  • تنگه ظلمات

در ادامه کویرگردی در گرمسار به دیوارهای عظیمی برخورد می‌کنید که گاهی ارتفاعشان به ۳۰ متر هم می‌رسد. این دیوارها در طول زمان و در اثر فرسایش خاک به وجود آمده است. جالب است که از تنگه حدود ۲ کیلومتر امتداد دارد. به علت ارتفاع زیاد دیوارهایش، همواره سایه خنکی در دل کویر به مهمانانش هدیه می‌کند. در سفر به گرمسار، دیدن این جاذبه نیز خالی از لطف نیست.

تاریخچه گرمسار

تصویری از روستاهای گرمسار

وجود آثار تاریخی متعدد در این شهرستان و موقعیت جغرافیایی و استراتژیک آن، حاکی از تاریخ و پیشینه کهن این شهر است. این امر نشان می‌دهد که گرمسار در دوران مختلف تاریخی، در مرکز توجه حکومت‌های مختلف قرار داشته است. سلوکی‌ها شهری به اسم «خاراکس» در این منطقه ساختند. این شهر در زمان اشکانیان به «خواران» معروف بود و سمنانی‌ها هنوز هم به آن خواره می‌گویند. به سبب قرارگرفتن این شهر در حاشیه کویر، گرمسار به این نام معروف شده است. ریشه این نام از خورشید یا ماه گرفته شده، این نام از اوستا برداشت شده و به همین دلیل است که گرمسار را سرزمین خورشید تابان یا ماه تابان می‌نامند.

بناهای تاریخی گرمسار

  • موزه اقوام (خانه باقری ها)

تصویری از موزه اقوم گرمسار

در بلوار آیت الله کاشانی و خیابان سلمان فارسی گرمسار، خانه‌ای قدیمی متعلق به یکی از خان‌های دوره قاجار وجود دارد. این خانه دو طبقه دارد که سرتاسر با خشت خام ساخته شده است. آب‌انبار، حمام قدیمی و اتاق‌هایی به سبک سنتی، از زیبایی‌های خانه است. در چند سال اخیر این خانه به موزه اقوام تبدیل شده است. در این موزه می‌توانید علاوه بر لذت‌بردن از ساختمان قدیمی بنا، با آداب و رسوم اقوام مختلف ساکن در گرمسار آشنا شوید.

  • کاروانسرای عین الرشید

کاروانسرای عین الرشید یکی از جاذبه‌های تاریخی گرمسار است که در منطقه سیاه کوه واقع شده و تاریخ آن مربوط به دوره ایلخانی است. این کاروانسرا در فاصله میانی دریاچه نمک و کویر قرار گرفته است. در ۲کیلومتری آنجا نیز کاروانسرای قصر بهرام را می‌توان مشاهده کرد. این کاروانسرا 86 متر طول و حداکثر 47 متر عرض دارد و از ۲ حیاط بزرگ تشکیل شده است. همین طور ۲ تالار در ۲ طرف ایوان ورودی وجود دارد که هر کدام ۵ در رو به حیاط دارند.

تصویری از کاروانسرای عین الرشید گرمسار

یک چشمه بزرگ آب شیرین نیز بین کاروانسرا و پست نگهبانی شکارگاه قرار گرفته است که آب آن برای آبیاری درختان و گل‌های باغ استفاده می‌شده است و امروز جز خار و خاشاک چیزی از آن باقی نمانده است. برای پی‌ها و سکوهای این کاروانسرا از سنگ و برای سقف‌ها و دیوارهای آن از آجر استفاده شده بود که البته بر اثر گذر زمان آسیب‌های فراوانی دیده‌اند و متأسفانه بیشتر پوشش آن فروریخته است.

  • کاروانسرای قصر بهرام

کاروانسرای قصر بهرام، از جمله بناهای تاریخی مربوط به دوره ساسانی است که به دست شاه بهرام ساسانی یا بهرام گور ساخته شده و بعدها شاه عباس صفوی آن را بازسازی کرده است. این کاروانسرا در نزدیکی جاده سنگ‌فرش قرار گرفته و در روزگاران گذشته، محل گذر کاروان‌ها‌‌ی بسیاری بود و به همین دلیل از کاروان‌های متعددی میزبانی می‌کرده است.

تصویری از کاروانسرای قصر بهرام

بنای این کاروانسرا چهار گوش است و چند برج با دو دروازه شمالی و جنوبی دارد. همین طور در نمای بیرونی آن از سنگ‌های بزرگ آهکی سفیدرنگی استفاده شده است. این سنگ ها را از کوه‌های مجاور آورده و بعد از صیقل‌دادن در این بنا استفاده کرده‌اند.  موقعیت خوب جغرافیایی این کاروانسرا در کنار عواملی مثل هوای پاک و نبودن آلودگی، آن را به یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای مشاهده آسمان پر ستاره شب تبدیل کرده است. خیلی از پژوهشگران و منجمان شب را در این کاروانسرا سپری می‌کنند تا آسمان را رصد کرده و از دیدن شب در دل کویر لذت ببرند.

  • جاده سنگفرش سیاه کوه

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی گرمسار، جاده سنگفرشی است که در منطقه سیاه کوه گرمسار، در دشت کویر نمک قرار دارد. این جاده از دریاچه نمک تا دامغان، در دوره صفوی و به دستور شاه عباس ساخته ‌شد. هدف ساختن این بود که کاروانیانی که در این مسیر به باتلاق‌ها و نمکزارهای جنوب گرمسار برمی‌خوردند، از گزند سیلاب‌ها و زمین‌های گل‌آلود و چسبناک در فصل‌های بارانی، در امان باشند و به سلامتی به مقصد خود برسند.

این جاده 35 کیلومتر طول و 5 متر عرض دارد که سرتاسر آن را با قلوه سنگ‌های قهوه‌ای استخراج شده از سیاه کوه و ملات آهک فرش کرده‌اند. هنوز هم می‌توان بقایای دو پل سنگی را روی این جاده مشاهده کرد و از تعداد دهنه‌های آن‌ها متوجه شد که در فصل بهار و پاییز، چه سیلاب عظیمی در این دشت وسیع به راه می‌افتاده است.

  • قلعه استوناوند

یکی دیگر از مکان‌های تاریخی گرمسار، قلعه استوناوند است که در منطقه بنه کوه گرمسار و روی کوه‌های شرق رودخانه حبله‌رود، در مرز قسمت انحرافی رودخانه‌ و ایستگاه راه‌آهن بنه کوه قرار گرفته است. این قلعه یکی از بناهای قدیمی شهرستان گرمسار است که قدمت آن به بیش از ۳هزار و ۸۰۰ سال پیش می‌رسد. به سبب اهمیت نظامی قلعه، در دوران مختلف همواره در مرکز توجه حکام وقت قرار می‌گرفته است. برج‌ها و باروهای دیدبانی این قلعه روی تمام دره و حاشیه‌های جنوبی رودخانه تا زمین‌های هموار قسمت شمالی کویر تسلط دارد.

تصویری از قلعه استوناوند گرمسار

موقعیت جغرافیایی و ناهمواری‌های اطراف قلعه نیز موجب شده است که دسترسی به سطوح فوقانی و داخل دژ غیرممکن باشد. جالب است بدانید که طبق افسانه‌های ایرانی، این قلعه محل زندانی‌شدن ضحاک به دست فریدون بوده است. این بنا را یک بار اسماعیلیان بازسازی کرده و از آن به‌عنوان پناهگاه نظامی خود استفاده کرده‌اند.

  • قصر حرمسرا

تصویری از قصر حرمسرا گرمسار

دیگر بنای تاریخی گرمسار، قصر حرمسرا است که در یک کیلومتری جنوب شرقی قصر بهرام قرار گرفته و قدمت آن مربوط به دوره شاه عباس صفوی است. از اسم این بنا این گونه بر می‌آید که در ایام مسافرت خاندان سلطنتی، این قصر به‌عنوان حرمسرا و در باقی اوقات، محل سکونت شکارچیان سلطنتی محسوب می‌شد. چشمه‌های واقع در دامنه سیاه کوه، آب این بنا را تأمین می‌کردند. در واقع آب با گذر از یک دره و کانال به حوض داخل قصر رسیده و آن را پر می‌کرد. یک تالار بزرگ و ۲ ایوان در کنار ۲ اتاق بخش‌های تشکیل‌دهنده این قصر بودند. البته همه این‌ها امروزه کاملاً از بین رفته‌اند و فقط می‌توان بقایای آن‌ها را مشاهده کرد.

اماکن مذهبی گرمسار

  • امامزاده شمس الدین و اسماعیل

یکی از اماکن مذهبی شهرستان گرمسار، ‌امامزاده شمس‌الدین و اسماعیل است. این بقعه از بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجار است و در 3کیلومتری شمال غربی گرمسار قرار دارد. این ‌امامزاده متعلق به دو نفر از فرزندان امام موسی کاظم (ع) به نام‌های شمس الدین و اسماعیل است. این بقعه مستطیل‌شکل، وسط صحن بزرگی به مساحت ۱۰هزار متر مربع واقع شده است در واقع هر دوی این ‌امامزاده‌ها در دو اطاق جداگانه قرار گرفته‌اند و بین آن‌ها به‌وسیله یک دیوار جدا می‌شود. البته هر کدام از این‌ها گنبد جداگانه دارند که سطح داخلیشان با ظرافت گچ‌کاری و پر شده است.

  • ‌امامزاده سلطان شاه نظر

تصویری از امامزاده سلطان شاه نظر

امامزاده سلطان شاه نظر در بخش آرادان و در ۱۵کیلومترى جنوب شرقى گرمسار قرار دارد. این بقعه حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و تاریخ آن به اوایل دوره قاجار برمی‌گردد. معماری این ‌امامزاده در نوع خود جالب بوده و دارای طاق‌هاى جناقى و گنبدى مخروطی است که داخل آن گچ‌بری‌های جالبی دارد. این بقعه روی تپه‌ای بنا شده که قدمت آن به دوران قبل از اسلام برمی‌گردد و از دور نمای زیبایی دارد.

  • بقعه متبرکه ‌امامزاده علی اکبر

تصویری از امام زاده علی اکبر گرمسار

بقعه متبرکه ‌امامزاده علی اکبر، یکی دیگر از اماکن مذهبی گرمسار است که در ۱۴کیلومتری جنوب شرقی گرمسار و در روستای ‌امامزاده علی اکبر شهرستان آرادان واقع شده است. طبق شواهد، قدمت این بقعه به حدود 850 سال قبل بر می‌گردد. البته گنبد آن را مربوط به دوره ایلخانی و ورودی آن و رواق‌های پیوست و هشتی آن را مربوط به دوران قاجار می‌دانند. همه ساله در ایام ۲۱ ماه مبارک رمضان و ۲۸ صفر و ماه محرم، این ‌امامزاده در این روستای کم‌جمعیت مملو از زائران می‌شود.

فرهنگ و هنر

  • مشاهیر

دکتر پرویز کردوانی یکی از مفاخر و مشاهیر شهرستان گرمسار است که به‌عنوان پدر کویرشناسی ایران و جغرافی‌دان مطرح ایرانی دارنده مدال ملی و نشان عالی دانش در ایران است. ایشان به‌عنوان چهره ماندگار در زمینه جغرافیا، تلاش‌های بسیاری در این زمینه کرده‌اند. یکی دیگر از چهره‌های ماندگار شهرستان گرمسار، دکتر سید محمود طباطبایی، جراح مغز و اعصاب است که علاوه بر پزشکی، مدیر عامل انجمن پوکی استخوان ایران و مدیر عامل بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی مهراد بوده و مقالات و تألیفات بسیاری را در زمینه پزشکی ارائه داده است. از دیگر چهره‌های فاخر و برجسته گرمسار می‌توان به مرحوم علی پازوکی اشاره کرد که از افراد مؤثر در علم حشره‌شناسی و آفات گیاهی کشور به شمار می‌رفت و آثار و تألیفات ارزشمندی از او به یادگار مانده است.

  • زبان

مردم شهرستان گرمسار به زبان فارسی صحبت می‌کنند، اما در مرکز و روستاهای بخش ایوانکی، به سبب سکونت تات‌ها، زبان تاتی رایج است. علاوه بر این زبان اقوام الیکایی و مازنی در این شهرستان، زبان مازندرانی است.

  • لباس محلی

پوشش سنتی مردم استان سمنان و شهرستان گرمسار در نهایت زیبایی و سادگی نمادی از پوشش اصیل اسلامی است که متأسفانه امروزه به دست فراموشی سپرده شده است. به جز در مناطق روستایی و عشایرنشین، کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که از این لباس‌ها استفاده کند. بیشتر بانوان محلی تن‌پوش پیراهن مانندی به اسم شوی می‌پوشند که روی آن شلیته می‌آید. همین‌طور روسری زنان این منطقه نوعی سرپوش معروف به چارقد است که طرح و جنس آن‌ها متفاوت است و در رنگ‌های مختلف با توجه به سلایق و سن و سال افراد وجود دارد. لباس یا دامن با اسم «فراخ شوال سرپاره دار»، شال بلند ابریشمی و چادری به اسم سرگیرا از دیگر پوشاک سنتی زنان این منطقه است.

مردان نیز پوشش ساده‌تر‌‌ی دارند که به سرپوش و کت چقا معروف است. گاهی سرپوش مردانه، تن‌پوش تابستانی، تن‌پوش زمستانی، پاپوش، شلوار کمری و گیوه نیز با توجه به گرمی یا سردی هوا بر تن می‌کنند.

  • غذاهای محلی

غذاهای سنتی همواره به‌عنوان یکی از نمایندگان فرهنگی بومی شهرها ارزشمند بوده و شهرستان گرمسار نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از غذاهای بومی معروف گرمسار، ته‌چین گوشت است که یکی از قدیمی‌تر‌‌ین غذاهای اعیانی مناطق مرکزی ایران محسوب می‌شود و بیشتر در مراسم عروسی، ولیمه‌های زائران و نذری طبخ می‌شود. این غذای چرب و پرکالری با گوشت گوسفند درست می‌شود.

تصویری از ته چین گوشت غذای محلی سمنان

قرمه یکی دیگر از غذاهای بومی گرمسار است که در آن قطعات ریز سرخ شده گوشت را در شکمبه تمیز شده دام می‌ریزند و به این طریق تا یک سال از آن استفاده می‌کنند. از دیگر غذاهای سنتی گرمسار می‌توان به آب دوغ، کاچی و گور ماست اشاره کرد که با دستورهای مختلف طبخ می‌شوند و از غذاهای بومی و خوشمزه گرمسار هستند. نان تفتن، جزک نون، نان جو و کلوا به‌عنوان نان‌های سنتی گرمسار و فطیر، اگردک و کاک نیز از نان شیرینی‌های خوشمزه گرمسار هستند.

اقامت در گرمسار

تصویری از ختل سنتی ستاره کویر گرمسار

برای اقامت در گرمسار می‌توان به هتل سنتی ستاره کویر گرمسار، در منطقه حاجی آباد اشاره کرد که بنای آن قدمت 100ساله دارد و از امکانات خوبی برخودار است. هتل سه ستاره شهر آفتاب نیز دیگر هتل گرمسار است که در اتوبان تهران به مشهد واقع شده و با داشتن امکانات مناسب و فضای آرام و دل‌نشین می‌تواند گزینه خوبی برای اقامت در این شهر باشد. چنانچه قصد داشته باشید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی بمانید، می‌توانید به اقامتگاه بوم‌گردی قصر شیرین در روستای کوشک مراجعه کنید که قدمتی 80ساله دارد و با قرارگرفتن در یک شهر کویری باصفا و داشتن امکانات مناسب می‌تواند محل خوبی برای اقامت شما باشد.

سوغات گرمسار

تصویری از گلیم سوغات گرمسار

در کنار صنایع دستی همچون قالی‌بافی، گلیم‌بافی، پارچه‌بافی، سفالگری، درودگری، خورجین‌بافی، منبت‌کاری، جاجیم‌بافی و معرق‌کاری، میوه‌هایی مثل انار و رب انار، خربزه‌های شیرین و محصولات لبنی از سوغاتی‌های شهرستان گرمسار هستند.

مراکز خرید گرمسار

تصویری از پاساژ کشمیر گرمسار

در گرمسار چندین مرکز خرید وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به مرکز خرید کشمیر، مرکز خرید ‌هایلند و پاساژ ارس اشاره کرد.

مسیرهای دسترسی

  • مسیر زمینی

فاصله گرمسار تا مرکز استان ۱۱۰ کیلومتر و تا تهران ۹۵ کیلومتر است و به همین خاطر کسانی که از غرب و از سمت تهران به گرمسار می‌روند می‌توانند بعد از گذشتن از ایوانکی از طریق جاده ۴۴ (جاده تهران ـ مشهد) وارد این شهر شوند. همین طور مسافران سمنان از سمت شرق می‌توانند به وسیله جاده ۴۴ به گرمسار برسند. کسانی هم که از سمت جنوب و شهر قم قصد دارند به گرمسار بروند، باید از جاده منشعب‌شده از بزرگراه خلیج فارس (جاده تهران ـ قم) خود را به گرمسار برسانند.

  • راه آهن

گرمسار در مسیر راه آهن مشهد و سمنان قرار دارد و به خط آهن سراسری متصل است.

شهر گرمسار فاقد فرودگاه است.

اگر اهل تاریخ و هیجان هستید، سفر به گرمسار و بازدید از جاذبه های آن را از دست ندهید. باز هم توصیه می‌کنیم که اگر در کنار بازدید از جاهای دیدنی گرمسار دوست دارید به کویر ریگ جن سری بزنید، تنها نروید و همه جوانب احتیاط را رعایت کنید. شما به گرمسار سفر کرده‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، تجربه‌های سفرتان را برای ما و همراهان ره بال آسمان بنویسید.

گرمسار یکی از شهرهای استان سمنان است که در مرکز این شهر قرار دارد.

بهار بهترین زمان سفر به گرمسار است.

کوه اژدها، تونل نمکی، کویر ریگ جن، تپه مریخی، تنگه ظلمات و غیره.

هتل سنتی ستاره کویر گرمسار، در منطقه حاجی آباد، هتل سه ستاره شهر آفتاب در اتوبان تهران به مشهد و اقامتگاه بوم‌گردی قصر شیرین در روستای کوشک، گزینه‌های خوبی برای اقامت هستند.

در کنار صنایع دستی همچون قالی‌بافی، گلیم‌بافی، پارچه‌بافی، سفالگری، درودگری، خورجین‌بافی، منبت‌کاری، جاجیم‌بافی و معرق‌کاری، میوه‌هایی مثل انار و رب انار، خربزه‌های شیرین و محصولات لبنی از سوغاتی‌های شهرستان گرمسار هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.