غذاهای سنتی اصفهان | نصف جهان خوشمزه و خوردنی

0

افرادی که به اصفهان سفر می‌کنند به غیر از جاهای دیدنی اصفهان، عاشق غذاهای سنتی اصفهان می‌شوند. غذاهایی که طعم زندگی دارند و رنگ و بویشان هوش را از سر گردشگران می‌برد. غذاهایی که خبر از سبک زندگی گذشتگان این مردم می‌دهد. بیشتر افراد فقط بریان را می‌شناسند و با دیگر غذاهای سنتی اصفهان آشنا نیستند. آن دسته از افراد که غذاها را می‌شناسند به دنبال آشنایی بیشتر و تجربه بیشتر هستند. عضو هر دسته که باشید این مقاله مناسبتان خواهد بود؛ پس مانند همیشه همراه با ره بال اصفهان شوید تا به قسمت خوشمزه زندگی یعنی معرفی غذا بپردازیم.

بریان

بریان معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای سنتی اصفهان است. ماده اصلی این غذا جگر سفید و گوشت سر دست گوسفند است. افرادی که علاقه بسیاری به گوشت قرمز دارند حتماً این غذا را امتحان کنند. با خوردن این غذا طیف جذابی از مزه‌ها را تجربه می‌کنید که مانندش را به غیر از بریان در هیچ غذا دیگری پیدا نمی کنید. شاید اصلاً هدف شما از خرید بلیط هواپیما اصفهان حضور در بهترین بریانی‌ اصفهان باشد.

اشکنه

برخلاف بریان که بسیار شناخته شده است، اشکنه در میان نسل امروزی خیلی معروف نیست و طرفدار ندارد؛ پس این وظیفه ما دوستداران غذاست که غذاهای سنتی اصفهان را معرفی کنیم. اشکنه را با مواد متفاوتی تهیه می‌کنند که هر کدام طعم و رنگ خاص خود را دارد. معروف‌ترین اشکنه، اشکنه گوجه فرنگی، اشکنه کشک و اشکنه عدس است. جالب این است که نمی‌توانید انتخاب کنید کدام طعم بهتری دارد. پای ثابت همه این اشکنه‌ها، آب و تخم مرغ است.

شله بریان با زیره

اگر بشنویم که یک مکان تاریخی قدمت 200 ساله دارد تعجب نمی‌کنیم؛ اما اگر کسی به ما بگوید که در مرکز ایران غذایی به قدمت 200 سال وجود دارد حتماً متعجب می‌شویم. شله بریان زیره غذایی قدیمی است. بگذارید بهتر بگوییم قدیمی‌ترین گزینه در میان غذاهای سنتی اصفهان شله بریان است. شله بریان به‌عنوان خوراکی تقویت‌کننده در فصول سرد سال در اصفهان پخته می‌شد تا به مردمان زحمت‌کش نیرو بدهد. گوشت دنده یا گردن و برنج محلی که برنج لنجان نامیده می‌شود دو ماده اصلی این غذا هستند.

آش شله قلمکار

شله قلمکار آشی مذهبی به حساب می‌آید. در میان غذاهای سنتی اصفهان بیشتر شله قلمکار به‌عنوان نذری استفاده می‌شده. در ماه‌های رمضان و محرم استفاده از شله قلمکار رایح بوده است. پختن این آش مانند آش بادمجان کار هر کسی نیست؛ پس بهتر است رستورانی را که برای امتحان این غذا انتخاب می‌کنید با تجربه باشد؛ پس حتماً قبل از شروع سفر، جست‌وجو برای رستوران سنتی خوب را آغاز کنید.

آش اوماج

هر غذا نقش خاص خود را دارد. آش اوماج دکتر غذاهای سنتی اصفهان محسوب می‌شده و می‌شود. این آش برای درمان سرماخوردگی معجزه می‌کند. از آنجایی که حادثه خبر نمی‌کند، حتماً قبل از سفر به اصفهان رستوران‌هایی که این آش را می‌پزند شناسایی کنید. البته باید ذکر کنیم که این آش برای افراد گیاه‌خوار انتخابی عالی است؛ چراکه در این آش خبری از گوشت نیست. در تهیه اوماج اصفهانی سبزی آش محلی، عدس، آرد و ادویه استفاده می‌شود.

اوماج اسفناج

اوماج را در قسمت بالا معرفی کردیم. غذاهای سنتی اصفهان را به روش‌های مختلفی تهیه می‌کنند که هر کدام رنگ و بوی متفاوت و فوق‌العاده‌ای دارند. در تهیه اوماج مواد را به یک نسبت استفاده می‌کنند مگر اینکه بخواهند خاصیت یک ماده نمود بیشتری داشته باشد. اوماج اسفناج و اوماج چغندر معروف‌ترین نوع اوماج هستند. این دو اوماج مانند اوماج معمولی تهیه می‌شوند با این تفاوت که نسبت مواد تغییر کرده و بعضی مواد بیشتر است.

کله جوش

افرادی که سیر هستند رغبت چندانی به غذا نشان نمی‌دهند؛ اما همیشه استثناء وجود دارد. هستند غذاهایی که سیر را گرسنه می‌کنند. غذاهای سنتی اصفهان هر سیری را گرسنه می‌کنند. یکی از غذاهای خوشمزه اصفهانی کله جوش است که در گذشته بیشترین حضور را در خانه‌های مردم داشته است. این غذای خوشمزه به‌آسانی تهیه می‌شود. پایه ثابت این غذا کشک، پیاز داغ و گردو است. البته بعضی افراد به‌جای کشک از ماست چکیده یا ماست مخصوص تهیه کشک استفاده می‌کنند.

یخنی لوبیا و گوشت

نام دیگر این غذا که در میان اصفهانی‌ها بیشتر شناخته شده است آب‌گوشت لوبیا است. یخنی را با گوشت بدون استخوان گوسفند و با برنج نیم‌دانه می‌پزند تا حدی که حسابی له شود و خورد همدیگر رود. بعضی از غذاهای سنتی اصفهان فراموش شده است؛ اما آب‌گوشت غذایی است که هنوز مهمان سفره‌های با برکت اصفهانی‌هاست. اگر در سفرتان به اصفهان مهمان یک اصفهانی بودید، حتماً درخواست کنید این غذا را برای شما تهیه کنند تا تفاوت غذای خانگی با غذای رستورانی را متوجه شوید.

کوکو قندی

غذاهای سنتی اصفهان طیف گسترده‌ای در طعم‌ها دارند. از غذاهای ملس بگیر تا غذاهای شیرین، همه در غذاهای اصفهان پیدا می‌شوند. کوکو قندی یکی از این غذاهاست که طعم شیرین دارد. البته شیرینی کوکو در این حد نیست که دل را بزند و آزاردهنده باشد. کوکو قندی تلفیقی از کیک و کوکو سیب است. برای تردشدن بیشتر کوکو بعد از پخت، به آن شهد اضافه می‌کنند. این شهد مخلوطی از شکر و زغفران است به شکلی خاص تهیه می‌شود.

آش سماق

بعضی از غذاهای سنتی اصفهان مانند آش سماق با سایر مناطق کشور مشترک است البته اشتراک دو غذا به این معنی نیست که هر دو منطقه مانند هم یک غذا را بپزند. مردم هر ناحیه با توجه به طبع و سلیقه خود در غذا مواد را کم و زیاد می‌کنند؛ پس اگر آش سماق تویسرکان و اصفهان را تجربه کنید، ممکن است تشخیص ندهید که این دو غذا یکی است. ترشی سماق همراه با طعم خوب گوشت و برنج آش سماق را به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین غذاهای اصفهان تبدیل کرده است.

ماش و قمری

حلیم ماش و قمری نمونه مقوی غذاهای سنتی اصفهان است. موادی که برای تهیه ماش و قمری استفاده می‌شوند سرشار از کلسیم، آهن، کربوهیدرات و ویتامین C هستند. این حلیم را می‌توانید به‌عنوان یک پیش‌غذا یا یک وعده غذای مقوی استفاده کنید. مانند همیشه انتخاب با شماست که چه زمانی را برای امتحان این غذا انتخاب کنید. قمری، برنج و ماش مواد اصلی برای تهیه این حلیم مقوی و با خاصیت است.

قیمه ریزه نخودچی

بعضی غذاهای جایگاه خود را در سفره اصفهانی‌ها حفظ کرده‌اند. یکی از غذاهای سنتی اصفهان که هنوز جایگاه خود را حفظ کرده، قیمه ریزه است. عنصر اصلی این غذا گوشت قرمز است. علت استفاده آرد نخودچی در این غذا این است که گوشت و دیگر مواد را به هم بچسباند. قیمه ریزه توپ‌های کوچک گوشتی است که در میان آن گاهی گردو یا برنج نیم‌دانه هم پیدا می‌شود. این ترکیب، خوراکی دوست‌داشتنی برای کودکان است.

به پلو

به پلو در میان غذاهای سنتی اصفهان که طعم شیرین دارند قرار می‌گیرد. شیرینی این غذا بسیار کم است و شما را آزار نمی‌دهد. در این پلو طعم خوش به با طعم مرغ مخلوط شده است. با خوردن این پلو لبخندی که ناشی از حس رضایت است را می‌زنید. گاهی اصفهانی‌ها به را به شکل خورش می‌پزند که مزه جالب و خوبی دارد. این خورش با برنج یا بدون برنج خورده می‌شود.

خورش به آلو

در قسمت بالا به شما خورش به را به صورت مختصر معرفی کردیم ولی حالا می‌خواهیم به شکلی مفصل درباره این خورش صحبت کنیم. این خورش می‌تواند به شما برای رهایی از شر سرماخوردگی و بعضی بیماری‌های گوارشی کمک کند. این خورش نقش پرستار را در غذاهای سنتی اصفهان بازی می‌کند. البته باید ذکر کنیم که این خورش انعطاف بسیاری در دستور پخت دارد. برای پخت این خورش معمولاً از گوشت قرمز استفاده می‌شود؛ اما بعضی رستوران‌ها این غذا را با گوشت مرغ می‌پزند تا دل مشتریان خود را به دست آورند.

نخود آب

نخود آب غذایی است که بیشتر افراد آن را متعلق به استان‌‌های جنوبی می‌دانند؛ اما باید بدانید که استان اصفهان هم نخود آب دارد. نخود آب از غذاهای سنتی اصفهان و مناسب زمستان است. ماده اصلی این غذا نخود است. این غذا را بیشتر اوقات بدون گوشت می‌پزند؛ اما اگر دوست‌دارید طعم دیگری از نخود آب را تجربه کنید می‌توانید نخود آب با گوشت را امتحان کنید. غذایی که گوشت ندارد و فقط نخود است چگونه می‌تواند خوش‌مزه باشد؟ علت اصلی مزه خوب این غذا ادویه‌ها و سبزی‌های خشکی است که به آن اضافه می‌شود.

کباب مشتی

کباب مشتی از آن دسته غذاهای سنتی اصفهان که طعمی ملس دارد. البته این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کبابتان ترش باشد یا ملس. کباب مشتی به کباب زردک هم معروف است. زردک چیست؟ زردک یا همان هویج زرد است که بومی ایران بوده و در این کشور کاشته می‌شود و خاصیت دارویی دارد. این هویج خوش‌مزه همراه با گوشت قرمز، کباب مشتی را تشکیل می‌دهند. کباب مشتی کوچک است و در مشت جا می‌شود به همین علت کباب مشتی نام گرفته است.

کوفته شوید باقالی

کوفته شوید باقالی یکی از غذاهای سنتی اصفهان است که بعضی رستوران های اصفهان آن را می‌پزند. از نام کوفته پیداست که از چه موادی تشکیل شده است، برنج، شوید و باقالی. بیشتر طعم خوش این غذا به علت باقالی موجود در آن است؛ اما افرادی که مشکل قلبی یا بیماری‌های مربوط به آهن خون مانند فاویسم دارند بهتر است هرگز این غذا را امتحان نکنند. باقالی موجود در این غذا برای این افراد حکم سم دارد. این کوفته خوش‌مزه را کردهای مهربان کمی متفاوت از اصفهانی‌ها می‌پزند.

تاس کباب

تاس کباب با گوشت یا بدون گوشت؟ یکی از غذاهای سنتی اصفهان که با گوشت یا بدون گوشت هم خوش‌مزه است تاس کباب نام دارد. البته گول اسم کباب را نخورید. این غذا را با گوشت قرمز، گوجه فرنگی، سیب زمینی و هویج می‌پزند؛ پس درصد کمی از این غذا گوشت است. این نکته به این معنی نیست که تاس کباب مزه بدی داشته باشد، برعکس غذایی بسیار خوش‌طعم است. بعضی هتل های سنتی اصفهان این غذا را با مرغ می‌پزند که طعم خوبی دارد.

کوفته کشک

کوفته برنجی و کشک رقیب سرسخت کوفته تبریزی به حساب می‌آید. خلاقیت اصفهانی‌ها نه فقط در ساختمان‌سازی بلکه در تلفیق مز‌ه‌های مختلف غذاهای سنتی اصفهان نمود دارد. گاهی متضادها با یکدیگر نتیجه بهتری می‌دهند مانند کوفته که طعم شیرین آلو با با طعم ترش کشک طعمی تکرار نشدنی به یادگار می‌گذارد. جدای از ظاهر خوب این غذا، طعم خاصش هم حیرت‌آور است. کشک نقش سس را برای این کوفته دارد. یعنی ابتدا کوفته پخته می‌شود و در مرحله آخر کشک به آن اضافه می‌شود.

کباب حسینی

افرادی که کباب حسینی را تجربه کرده‌ باشند، با یا‌دآوری مزه خوب این غذا یاد بهشت می‌افتند. کباب حسینی را با گوشت گوسفند تهیه می‌کنند. در حین پختن کباب به آن سس مخصوص اضافه می‌شود تا طعم این کباب را فراموش نشدنی کند. این سس مصنوعی نیست. مواد به کار رفته در این سس همان مواد طبیعی است که پخت کباب از آن استفاده شده است. در گذشته برای پختن کباب حسینی از ترکه انار استفاده می‌کردند؛ اما امروزه سیخ‌های چوبی مخصوص کباب یا سیخ‌های فلزی خیلی کوتاه و باریک جای آن را گرفته‌اند.

حلیم بادمجان

مثل خیلی‌ شهرهای دیگر که یک غذا یا دسر، پایه ثابت سفره آ‌ن‌ها در ماه مبارک رمضان است، حلیم بادمجان نیز غذای سنتی اصفهان و مهمان همیشگی سفره افطار است. حتی با شنیدن نام حلیم بادمجان بوی پیاز داغ معرکه‌ای که دارد برایمان زنده شد. بعضی هتل های اصفهان از این حلیم به‌عنوان صبحانه برای مهمانان استفاده می‌کنند. برنج، بادمجان، گوشت و کشک مواد اصلی این حلیم پرطرفدار هستند. در صورتی که صبح یا غروب دلتان حلیم خواست می‌توانید به اولین حلیم فروشی سر راهتان بروید. اکثر حلیم فروشان اصفهانی در پخت این غذا تجربه دارند.

حلیم عدسی با گوشت

حلیم عدسی با گوشت یکی دیگر از غذاهای سنتی اصفهان است که هیچ عاملی نتوانسته آن را از سفره اصفهانی‌ها حذف کند. وقتی برای خرید حلیم بادمجان به حلیم فروشی سر می‌زنید حسی شما را وادار می‌کند حلیم عدس با گوشت هم بخرید. این حلیم پر از عدس و گوشت برای افرادی که کم خونی دارند معجزه می‌کند. این حلیم از معدود غذاهایی است که بیشتر افراد به آن علاقه دارند و از خوردن آن لذت می‌برند. علت این خوش‌نامی تجربه خوبی است که افراد از امتحان آن به دست آورده‌اند.

حلیم شیر

داشتن صبحانه کامل برای اینکه روزی پر انرژی داشته باشید واجب است؛ اگر روز پر مشغله شما یکی از روزهای ماه رمضان باشد که دیگر هیچ. شاید با شنیدن نام شیر در این حلیم تصور کنید که ضعف و دل‌ریسه می‌آورد. نکته مهم این است که گول اسم این حلیم را نخورید. ماده اصلی این حلیم گندم، گوشت و مقدار کمی شیر است. این نمونه از غذاهای سنتی اصفهان سرشار از مواد مغذی و مفید است؛ پس خوردن حلیم شیر را در لیست کارهای مربوط به اصفهان‌گردی قرار دهید و تا وقتی که انجام ندادید از اصفهان خارج نشوید.

حلیم سبزی

حلیم سبزی یا آش سبزی از میان تمام غذاهای سنتی اصفهان بیشترین شباهت را به شله قلمکار دارد. گوشت، سبزی آش و برنج اصلی‌ترین مواد برای داشتن یک حلیم سبزی عالی است. مردم اصفهان تجربه و تبحری عالی در پخت این حلیم دارند. بوی سبزی و پیاز داغ این حلیم هوش را از سر رهگذران می‌برد. با عبور از کنار حلیم فروشی انگار اختیار قدم‌های خود را از دست می‌دهید و وارد حلیم فروشی می‌شوید. در آخر هم مقداری آش سبزی سفارش می‌دهید. این تجربه یکی از بهترین نتیجه‌هایی است که با کمک شامه‌تان به دست می‌آورید.

خورش آلوچه (خورش نعنا جعفری)

خورش آلوچه، یکی دیگر از غذاهای سنتی اصفهان است که با شنیدن نامش هم دهان آدم آب می‌افتد. این خورش ترش و پر گوشت است و دلم آدم برایش ضعف می‌رود. آلوچه و گوشت با سبزی‌های خوش عطر و بو مخلوط می‌شوند و ترش‌ترین غذا را به وجود می‌آورند. اینجاست که باید گفت عجب رنگ و بویی دارد این غذا. حتی اگر به اصفهان سفر نکنید می‌توانید این غذا را تجربه کنید. چگونه؟ این غذا دستور پخت آسانی دارد که می‌توانید به‌راحتی در خانه آن را تهیه کنید و از خورش آلوچه دستپخت خودتان لذت ببرید.

خوراکی‌های خاص اصفهانی

تا به این قسمت ما به شما غذاهای سنتی اصفهان را معرفی کردیم؛ ولی شما باید بدانید که در اصفهان بعضی خوراکی ها هستند که نمی‌توان به آن‌ها نام غذا داد. این خوراکی‌های خاص در خانواده‌ها، رستوران‌ها و هتل‌های سنتی پخته می‌شوند. تجربه این خوراکی‌ها می‌تواند نظر شما را درباره تنقلات تغییر دهد. با تجربه هر کدام از خوراکی‌های زیر به این باور می‌رسید که مواد مغذی می‌توانند در حد عسل شیرین و به اندازه دیگر تنقلات خوش‌مزه باشند. البته باید ذکر کنیم که بعضی از این خوراکی‌ها مانند کاچی و گداخته در خانه‌های اصفهان پیدا می‌شود؛ ولی مغازه‌ها این خوراکی‌ها را نمی‌فروشند.

کاچی هفت دختر

رسم است که در خانه بعضی از اصفهانی‌ها در روز سه شنبه کاچی پخته شود. به احتمال زیاد شما هم می‌دانید در پشت هر رسمی می‌توان داستان زیبایی پیدا کرد. دوست دارید داستان این رسم را بشنوید؟ همراه ما باشید. نقل است که در گذشته دختری به اجبار نامادری خود به چراگاه می‌رفت. در این رفتن‌ و آمدن‌ها پسر پادشاه عاشق این دختر می‌شود و تصمیم به ازدواج با او می‌گیرد؛ اما با مخالفت خانواده خود روبه‌رو می‌شود. دختر ناامید از همه جا به نیت برآورده‌شدن آرزویش کاچی می‌پزد و حاجت خود را از خدا می‌گیرد. بعد از آن رسم می‌شود که هفت دختر دور از چشم آسمان کاچی می‌پزند. به همین علت به این کاچی هفت دختر یا بی بی حور می‌گویند. نکته مهم در پخت کاچی این است که نباید چشم آسمان یا پسر بچه به آن بخورد و مردان خانه و غریبه‌ها نمی‌توانند از این کاچی بخورند. هیچ کدام از غذاهای سنتی اصفهان داستانی به این زیبایی ندارند.

خورش ماست

با شنیدن نام خورش ماست،شاید غذایی رنگ پریده و سفید در نظرتان می‌آید؛ ولی باید به شما بگوییم که این تصوری اشتباه است. خورشت ماست از خوراکی محبوبی‌ است که می‌توانید همراه با غذاهای سنتی اصفهان آن را سفارش دهید. ظاهر این خورشت بسیار شبیه شله زرد است با این تفاوت که ماست و گوشت دارد. طعم این خورش چیزی مابین شیرین و شور است. خورش ماست تنها خورشی است که به‌عنوان دسر استفاده می‌شود؛ اما مصرف آن به‌عنوان وعده اصلی به شما انرژی می‌دهد. اگر با خرید بلیط قطار اصفهان یا خرید بلیط اتوبوس اصفهان قصد سفر دارید، می‌توانید از بسته‌های پرس‌شده یا اصطلاحاً وکیوم خورش ماست برای میان‌وعده و توی راهی تهیه کنید.

باقلوا با دوغ

عصرهای خنک در اصفهان بدون حضور این زوج محبوب معنا ندارد. شاید شما به تجربه غذاهای سنتی اصفهان قانع باشید؛ اما باید بدانید که این قناعت اشتباه محض است. باقلوا ابتدا متعلق به جنوب کشور بود؛ اما 40 سال پیش پخت آن در اصفهان رایج شد. مردم خلاق اصفهان باقلوا را همراه با دوغ مصرف می‌کنند؛ اما چرا؟ باقلوا اصفهان با باقلواهای جنوب و یزد تفاوت دارد. باقلواهای اصفهانی بسیار چرب، شیرین و بزرگ هستند. در وسط این باقلوا دارچین و مغزیجات ریخته می‌شود. دوغ‌های محلی بسیار ترش هستند. علت به وجود آمدن این ترکیب عجیب ایجاد اعتدال بدن است. طبع بسیار گرم باقلوا با کمک طبع بسیار سرد دوغ خنثی می‌شود.

گوشفیل با دوغ

این ترکیب میان مردم بیشتر از باقلوا با دوغ شناخته شده است. مردم با سفر به دیگر شهرهای سنتی این ترکیب را تجربه می‌کنند؛ اما باید بدانید که هر گلی بوی خاص خود را دارد و هر شهری خوراکی‌های خاص خود را. گوشفیل از زمان صفوی در اصفهان پخته می‌شده است. این شیرینی با قدمت برای نسل جدید و قدیم اصفهان پر از خاطره است. البته باید این نکته را ذکر کنیم که گوشفیل یک شیرینی معمولی نیست. در ترکیبات گوشفیل مواد مغذی بسیاری مانند زعفران به کار رفته است که به آن طبعی گرم می‌دهد. برای جلوگیری از جوش‌زدن و تعدیل طبع بدنتان از دوغ بیشتری استفاده کنید. در صورتی که قصد احترام به خواسته‌های شکم خود را دارید بعد از امتحان غذاهای سنتی اصفهان گوشفیل با دوغ را امتحان کنید.

فرنی

غذاهای سنتی اصفهان و جاهای دیدنی اصفهان تنها جاذبه‌های این شهر نیستند. خوراکی‌هایی مانند فرنی است که اصفهان را به شهری خوش‌مزه تبدیل کرده است. فرنی یکی از خوراکی‌ها و دسرهای محبوب اصفهان است که معمولاً در کنار خوراکی‌های دیگر مانند گوشفیل و باقلوا به فروش می‌رسد. این دسر را می‌توانید بعد از یک پیاده‌روی جانانه در اصفهان تهیه کنید و از طعم و بافت محشری که دارد لذت ببرید. فرنی با آرد گندم، آرد برنج و نشاسه پخته می‌شود. بیشتر فروشگاه‌ها برای بهترشدن طعم و خاصیت فرنی به آن شیره خرما یا انگور اضافه می‌کنند. درصورتی که شیرینی زیاد دوست ندارید می‌توانید از شیره استفاده نکنید. این دسر سرد یکی از لذت‌هایی است که باید در زندگی تجربه‌ کنید.

گداخته

گداخته معجونی گرم و بسیار مقوی است که در رسم‌های مختلف اصفهانی‌ها مثل غذای زائو یا غذای اولین صبحانه عروس و داماد حضوری پر رنگ دارد. این معجون عالی را بعضی افراد به‌عنوان غذا استفاده می‌کنند چراکه به اندازه غذاهای سنتی اصفهان مقوی و پرخاصیت است. آرد گندم، خرما خارک، نارگیل و انواع مغزیجات در تهیه این معجون به کار برده می‌شود. بنا به طبع افراد می‌توان درصد شیرینی این معجون را با کمک نبات زیاد کرد. افرادی که بدنی ضعیف دارند بعد از خوردن این معجون تغیر را در بدن خود حس می‌کنند. انگار که مانند نام این خوراکی بدنشان گداخته شده است.

بعد از یک روز پر از گشت‌و‌گذار هیچ چیز به اندازه یک غذای خوب حال آدم را جا نمی‌آورد و خستگی را از تن و بدن آدم بیرون نمی‌کند. به همین علت ما در ره بال آسمان تصمیم گرفتیم به شما غذاها و خوراکی‌های اصفهان را معرفی کنیم. ما به اندازه توان خود به معرفی غذاهای سنتی اصفهان پرداختیم. امیدواریم با خاطره‌های خوب از شهر نصف جهان به شهر خود بازگردید. برای تجربه سفر بهتر، خواندن مقاله راهنمای سفر اصفهان را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم. ما را از خاطرات و نظرات زیبای خود محروم نکنید و این خاطرات را با ما به اشتراک بگذارید.

 

معروف‌ترین غذای اصفهان بریان است.

اکثر رستوران‌های معروف غذاهای سنتی دارند. حلیم‌ها و آش‌هایی که معرفی کردیم را می‌توانید از حلیم فروشی‌ها تهیه کنید.

بعضی از خوراکی‌ها مانند گداخته و کاچی فروخته نمی‌شوند. باقی خوراکی‌ها را می‌توانید از مغازه‌ها تهیه کنید.

توریست‌ها اگر گیاه‌خوار نباشند علاقه بسیاری به بریان، آش‌ها و حلیم‌ها دارند.

بله به غیر از خوراکی‌های ذکر شده توریست‌ها طرفدار بستنی و فالوده هم هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.