ساختمان شهرداری ارومیه | یادگار دوران پهلوی 

0

ساختمان شهرداری ارومیه از جمله جاهای دیدنی ارومیه است. این ساختمان یکی از ساختمان‌های شاخص در شمال غرب ایران محسوب می‌شود. هنگامی که وارد میدان انقلاب ارومیه می‌شویم، سه بنای بسیار مهم و تاریخی به چشممان می‌خورد. یکی از این سه بنا، ساختمان شهرداری ارومیه است. این ساختمان با معماری قدیمی، داستان‌های بسیاری را در سینه سنگی خود نگه داشته است. این ساختمان، اولین بنای بلدیه یا همان شهرداری در شهر ارومیه است. تا پیش از ساخت این بنا، خبری از شهرداری در ارومیه نبود؛ پس می‌توانید حدس بزنید که عمارت شهرداری ارومیه تا چه حد اهمیت دارد. اگر شما هم به شناخت بیشتر این عمارت زیبا علاقه‌مند هستید، در این مقاله با ما همراه باشید تا ساختمان شهرداری ارومیه را به‌خوبی بشناسید.

ساختمان شهرداری ارومیه کجاست؟

ساختمان شهرداری ارومیه در میدان ایالات یا همان میدان انقلاب این شهر قرار دارد. دسترسی به آن بسیار ساده است.

تاریخچه ساختمان شهرداری ارومیه

ساختمان شهرداری ارومیه

خب حتماً شما هم کنجکاو هستید که ابتدا به سراغ سجل یا همان شناسنامه ساختمان برویم. در بخش سال تولد، عدد 1307 هجری شمسی نوشته شده است! این یعنی چند وقت دیگر می‌توانیم تولد 100 سالگی این بنا را با هم جشن بگیریم! ساختمان شهرداری ارومیه در دوران پهلوی اول و به دستور شخص رضاخان بنا شد. پروژه ساخت عمارت شهرداری ارومیه را به یکی از بهترین معماران آن دوران واگذار کردند. همان طور که اشاره کردیم، عمارت شهرداری ارومیه، داستان‌های بسیاری دارد که تعریف کند. وقتی پای صحبت آن بنشینید، خاطراتی از بمباران پادگان ارومیه به دست ارتش روسیه در سال 1320 را به یاد می‌آورد. دورانی که روسیه بخش‌هایی از ایران را به بهانه‌ جنگ جهانی دوم اشغال کرده بود.

عمارت شهرداری ارومیه

در همان دوران بود که بخش جنوبی نمای ساختمان شهرداری آسیب دید. خوشبختانه در آن دوران یک معمار زبردست ارمنی، مسئول بازسازی مجدد این ساختمان زیبا شد. پس از مرمت، ساختمان شهرداری نفسی تازه کشید. جالب است بدانید که در دوران انقلاب اسلامی، میدان انقلاب ارومیه مبدأ بسیاری از تظاهرات‌های مردمی بود. به همین خاطر بعد از انقلاب این میدان را به این نام تغییر دادند. در تصاویر قدیمی می‌توانید مشاهده کنید که بسیاری از سخنران‌های انقلابی، از بالکن همین عمارت برای صحبت‌کردن با مردم استفاده می‌کردند. خلاصه که این عمارت زیبا، تاریخ پرفرازونشیبی را به جان خود دیده است.

معماری ساختمان شهرداری ارومیه

ساختمان شهرداری ارومیه

همان طور که در چند خط قبل‌تر گفتیم، این عمارت زیبا به دست معماری برجسته در ایران بنا شد؛ اما وظیفه طراحی آن به عهده او نبود. در حقیقت طراحی این ساختمان زیبا را آلمانی‌ها به عهده گرفتند. طراحی این بنا از تصویر یک عقاب با بال‌های گشوده الهام گرفته‌ شده است. در آن دوران عقاب، نمادی از کشور آلمان بود. حتی در طرح پرچم آن‌ها نیز تصویر عقاب به چشم می‌خورد. به‌دلیل رعایت‌کردن این طرح در محور عرضی بنا، تقارنی زیبا به چشم می‌خورد. همچنین بخش‌هایی از پلان دارای زاویه 45 درجه است. این طرح از نظر ظاهری، شباهت بسیاری به عمارت شهرداری تبریز نیز دارد.

ساختمان شهرداری ارومیه

در طراحی و معماری این ساختمان، ظرافت‌های پنهان بسیاری وجود دارد. خب آلمان‌ها استاد مهندسی و رعایت نکات ظریف در دنیا هستند. برای مثال ارتفاع پنجره‌ها از کف، 85 سانتی‌متر است. به این ترتیب حتی کسی که روی صندلی روبه‌وری پنجره‌ها بنشیند، به‌راحتی می‌تواند از منظره بیرون لذت ببرد. از طرف دیگر، جرز پنجره‌ها از داخل به خارج هستند. این موضوع نیز به‌خاطر هدایت بیشتر نور خورشید به داخل ساختمان است. ارومیه شهری سرد است و به همین خاطر چنین طراحی خاصی در بنای این عمارت به کار برده‌اند. در بخش ورودی می‌توانید شاهد برجستگی‌های عمودی و همچنین اریب در طرفین باشید. به این ترتیب از یکنواختی سطح خارجی ساختمان کاسته می‌شود و به آن ابهت بیشتری می‌دهد.

مصالح ساختمان شهرداری ارومیه

در ساخت این بنای عظیم و زیبا، از مصالح مختلفی از قبیل سنگ، آجر و چوب استفاده کرده‌اند. البته در بخش‌هایی از آن، مصالح فلزی نیز به چشم می‌خورد؛ اما معماران بیشتر تلاش کردند تا از مصالح سنتی و در عین حال مقاوم در ساخت بنا استفاده کنند.

بخش های مختلف ساختمان شهرداری ارومیه

ساختمان شهرداری ارومیه

ساختمان شهرداری ارومیه دارای سه طبقه زیرزمین، طبقه همکف و طبقه اول است. سرسرا و فضاهای اداری عمارت در طبقه همکف قرار دارند. در طبقه اول می‌توانید از سالن اجتماعات و فضاهای اداری دیدن کنید. موتورخانه مجموعه نیز در زیرزمین قرار دارد. برای دسترسی به طبقه اول از طبقه همکف می‌توانید از دو ردیف پله استفاده نمایید که در ضلع عریض ساختمان به یکدیگر متصل می‌شوند. این بنا دارای یک درب ورودی اصلی در بخش شمالی و سه درب ورودی فرعی از بخش جنوب‌شرقی است.

جاهای دیدنی نزدیک به عمارت شهرداری ارومیه

تصویری از مجتمع تجاری امیرکبیر

دور میدان انقلاب که ساختمان شهرداری ارومیه در آن قرار دارد، چند ساختمان قدیمی دیگر به چشم می‌خورد. ساختمان شهربانی و ستاد لشگر 64 نیز از جمله بناهای مهم تاریخی هستند. همچنین ساختمان دادگستری نیز در نزدیکی این عمارت بزرگ قرار دارد؛ پس می‌توانید چند ساعتی را پیاده دور این میدان باشید و از عمارت‌های مهم ارومیه دیدن کنید. این عمارت‌ها از جمله بناهای مهم و ارزشمند در تمام استان آذربایجان غربی به حساب می‌آیند. در راهنمای سفر ارومیه، همیشه از این سه بنا در کنار هم یاد می‌شود. همچنین باید بدانید که برخی مراکز خرید ارومیه همانند مرکز خرید امیرکبیر و… در نزدیکی این میدان قرار دارند؛ پس برای پاساژگردی و خرید سوغات ارومیه می‌توانید سری به این مراکز خرید بزنید.

نکات بازدید از ساختمان شهرداری ارومیه

عمارت شهرداری ارومیه

  • نورپردازی عمارت شهرداری ارومیه در طول شب بسیار زیباست؛ پس بهتر است حتی اگر در طول روز یک بار از این عمارت دیدن کردید، در طول شب نیز سری به آن بزنید. قطعاً از این بابت پشیمان نخواهید شد و می‌توانید تصاویر یادگاری بسیاری بگیرید؛
  • در بازدید از عمارت شهرداری ارومیه، سری به دو ساختمان قدیمی دیگر که در میدان انقلاب قرار دارند نیز بزنید. به این ترتیب می‌توانید یک برنامه سفر کامل داشته باشید؛
  • جالب است بدانید که هنوز هم از این عمارت به‌عنوان شهرداری ارومیه استفاده می‌کنند. به همین خاطر امکان بازدید از بخش‌های اداری مجموعه وجود ندارد؛
  • بسیاری از رستوران های ارومیه در نزدیکی میدان انقلاب قرار دارند؛ پس می‌توانید بعد از بازدید خود سری به آن بزنید؛
  • میدان انقلاب از جمله میادین مهم ارومیه به حساب می‌آید. به همین خاطر برخی مراکز خرید ارومیه و هتل های ارومیه نیز در نزدیکی آن قرار دارند؛

مسیر دسترسی ساختمان شهرداری ارومیه

میدان انقلاب ارومیه از جمله مهم‌ترین و معروف‌ترین میادین در تمام ارومیه به حساب می‌آید. به همین خاطر از هر جای ارومیه که سوار تاکسی شوید و از راننده بخواهید که شما را به میدان انقلاب برساند، به‌راحتی به این میدان دسترسی پیدا خواهید کرد. برای دسترسی به میدان انقلاب با ماشین شخصی، بهتر است ابتدا بزرگراه باهنر را پیدا کنید. این بزرگراه از جمله بزرگراه‌های اصلی ارومیه به حساب می‌آید. از بزرگراه باهنر وارد خروجی خیابان مدرس شوید. مسیر را مستقیم ادامه دهید تا به میدان انقلاب برسید. به یاد داشته باشید که در نزدیکی این میدان معمولاً جای پارک خودرو پیدا نمی‌شود؛ پس بهتر است از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. بهترین وسیله نقلیه، اتوبوس است. ایستگاه اتوبوس خیابان امام، در کمترین فاصله از میدان انقلاب قرار دارد.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، با ساختمان شهرداری ارومیه هم آشنا شدیم. به نظرتان زیباترین جای دیدنی ارومیه کدام است؟ آیا تا کنون از این شهر زیبا دیدن کرده‌اید؟ اگر تجربه سفر به این شهر را داشته‌اید، تجربه خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید. همه ما عاشق خواندن سفرنامه جذاب شما عزیزان هستیم.

ساختمان شهرداری ارومیه در میدان انقلاب این شهر قرار دارد.

خیر، این ساختمان هنوز هم مقر شهرداری ارومیه است؛ پس امکان بازدید از بخش‌های اداری آن بدون هماهنگی وجود ندارد.

بازدید از این ساختمان رایگان است.

این ساختمان در دوران پهلوی اول و سال 1307 ساخته شده است.

ایستگاه اتوبوس خیابان امام در کمترین فاصله به میدان انقلاب قرار دارد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.