پل زمان خان شهرکرد | پلی که زاینده رود به آن تعظیم می‌کند

0

پل زمان خان شهرکرد، یکی از قدیمی ترین پل های ایران است. این پل با ۲ دهانه و ۳۰ متر طول،‌ به‌عنوان شاهکاری از معماری ایرانیان قدیم شناخته می‌شود. پل زما‌ن‌‌ خان بر روی رودخانه زاینده‌رود جریان دارد. این ویژگی‌ها، پل زمان خان را به یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد تبدیل کرده است. خوشبختانه شهرکرد تا جایی که دلتان بخواهد جای دیدنی دارد. به لطف این شرایط سیاحت در این پل و گشت‌و‌گذار در جاهای نزدیک آن حسابی به گردشگران خوش می‌‌گذرد. از آنجایی که رسم داریم همیشه بهترین اطلاعات گردشگری را در اختیار همراهان خود قرار دهیم، در ادامه اطلاعات جالبی درباره این پل قدیمی آماده کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب تا انتها، گردشگری خاطره‌سازی را در پل زمان خان سامان تجربه کنید.

پل زمان خان کجاست؟

پل زمان خان شهر کرد

برای شما گفتیم که پل زمان خان بر روی زاینده‌رود کشیده شده است. همان‌گونه که می‌دانید، زاینده‌رود، طولانی‌ترین رود در مرکز ایران است. این رود چیزی حدود ۴۰۰ کیلومتر درازا دارد. ناگفته پیداست بر روی رودی با چنین عظمتی، پل‌های زیادی کشیده شده. معروف‌ترین این پل‌ها، سی‌و‌سه‌پل و پل خواجو است. پل دیگری که بر روی زاینده‌رود کشیده شده و کمتر نام آن را می‌شنویم، پلی است که آن را با نام زمان خان می‌شناسند. این پل در روزگاران نسبتاً دور، شاهراهی حیاتی برای اتصال میان قسمت‌های مهم فلات مرکزی ایران بود. پلی که از آن صحبت می‌کنیم در شهر سامان قرار دارد. شهر سامان یکی از جاهای دیدنی استان چهارمحال و بختیاری است. سامان در ۲۲کیلومتری شمال شرقی شهرکرد و ۸۵کیلومتری غرب اصفهان واقع شده است.

پل زمان خان شهر کرد

این پل یکی از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد است و  با این حساب آدرسش را باید از استان چهارمحال و بختیاری بدهیم. این پل در فاصله‌ای حدود ۲۷ کیلومتر از شمال شهرکرد و ۵.۲ کیلومتر از شهرستان سامان خودنمایی می‌کند. اگر مبدأ گردشگری شما را تهران قرار دهیم، از این شهر تا پل قدیمی زمان خان شهرکرد چیزی حدود ۵۱۰ کیلومتر فاصله دارید. این فاصله را در عرض حدود ۵ تا نهایتاً ۶ ساعت طی خواهید کرد.

تاریخچه پل زمان خان شهرکرد

تاریخچه پل زمان خان شهر کرد

برای آشنایی با تاریخچه پل قدیمی زمان‌ خان، خالی از لطف نیست اگر نگاهی به تاریخچه شهرستان سامان بیندازیم. این شهرستان از دیرباز تاکنون به عنوان یکی از مراکز گردشگری و تجارت در استان چهارمحال و بختیاری شناخته می‌شود. به همین دلیل در روزگاران دور، پلی بزرگ بر روی رودخانه زاینده‌رود در این ناحیه بنا شد. این پل در کنار تجارت، جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ مردمان شهرستان سامان دارد. اهمیت پل قدیمی زمان خان به اندازه‌ای است که دهقان سامانی، یکی از شاعران معروف دوران قاجار، شعری در وصف آن سروده. ساخت این پل به یکی از سرداران ایل قشقایی نسبت داده می‌‌شود. در روزگاران قدیم، زمانی که صفویان بر ایران حکم می‌راندند، سرداری از ایل قشقایی با نام زمان خان، بر منطقه چهارمحال و بختیاری کنونی فرمانروایی می‌‌کرد.

تاریخچه پل زمان خان شهر کرد

در آن زمان، اهالی ایل قشقایی برای ییلاق و قشلاق و عبور از قسمت‌های مختلف چهارمحال و بختیاری امروزی، مشکلات زیادی داشتند. به همین دلیل زمان خان، فرمان ساخت پلی بزرگ را بر روی زاینده‌ رود صادر می‌کند. تاریخ‌شناسان زمان ساخت پل را به ۱۰۲۲ قمری نسبت می‌دهند. این پل در منطقه سامان کنونی ساخته شد. از آن زمان سال‌های زیادی گذشت و گذر روزگار اوضاع پل را نابسامان کرد. با این حال از آنجایی که این پل اهمیت زیادی در ارتباط میان قسمت‌های مهم چهار محال و بختیاری داشت، در ۱۲۰۲،‌۱۳۲۹ و ۱۳۲۱ شمسی خورشیدی مرمت شد. پلی که از آن صحبت می‌کنیم، اکنون با دیوار سنگی مقاوم شده و به‌خوبی قدرت تحمل آب‌ خروشان زاینده‌رود را دارد.

داستان جالبی درباره پل زمان خان سامان

تاریخچه پل زمان خان شهر کرد

جالب است بدانید زمان خان، فردی که برای ساخت این پل همت گذاشت، در کنار جایگاه‌ای ویژه در سازوکار پادشاهی صفوی، چهره‌ای شناخته‌شده در طایفه «نفر» به حساب می‌آمد. جالب‌تر اینکه افراد زیادی از ایل «نفر» در دوره‌های صفوی، افشار، زندیه و قاجار سِمَت‌های دولتی و مهم داشتند. هنوز هم اعضای طایفه نفر در منطقه مرودشت زندگی می‌کنند. داستان جالبی درباره ساخت پل قدیمی زمان خان وجود دارد که خواندن آن خالی از لطف نیست. همان‌گونه که گفتیم، عشایر برای ییلاق‌و‌ قشلاق باید از زاینده رود گذر می‌کردند. از قضای روزگاری در یکی از این گذرها، کودک یکی از عشایر به زاینده رود می‌افتد و آب، این طفل بیچاره را با خود می‌برد.

پل زمان خان

مادر این کودک پس از جست‌وجویی دشوار، پیکر بی‌جان فرزندش را در کنار زاینده رود پیدا می‌کند. این مادر که از شرایط دشوار عبور عشایر از زاینده رود به تنگ آمده بود، پیکر کودکش را پیش زمان خان می‌برد و از وی می‌پرسد تا چه زمانی باید مادران داغدار غرقِ فرزندانشان در زاینده رود باشند. قلب زمان خان با دیدن این مادر به درد می‌آید و فرمانی برای ساخت پلی بزرگ روی زاینده‌ رود صادر می‌کند. اکنون مالکیت پل زمان خان سامان در اختیار اداره میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که درآمد حاصل از بازدید از پل زمان خان پس از کشاورزی، مهم‌ترین منبع درآمد شهرستان سامان به حساب می‌‌آید. سالانه گردشگران بی‌شماری برای گشت‌و‌گذار در این شهر و بازدید از پل قدیمی زمان خان راهی سامان می‌شوند.

معماری پل زمان خان شهرکرد

پل زمان خان

برای شما گفتیم که پل قدیمی زمان خان در دوران صفوی ساخته شد. با این حال معماری آن به پل‌های دوران ساسانی شبیه است. این شباهت به اندازه‌ای است که بعضی از تاریخ‌شناسان، پل قدیمی زمان خان را بازمانده‌ پل‌هایی می‌دانند که در دوران ساسانیان در منطقه ساخته شده. جالب است بدانید قبل از صفویان، پادشاهان دیگر نیز پل‌های زیادی بر روی زاینده‌ رود ساختند. این پل‌ها مقامت لازم را نداشت و در برابر سیل و آب‌ خروشان زاینده‌ رود دوام نمی‌آوردند.

پل زمان خان

به همین منظور معماران دوران صوفی برای ساخت این پل خلاقیت نشان دادند. پلی که از آن صحبت می‌کنیم در منطقه‌ای بین دو پیچ رودخانه ساخته شده است. به لطف این جانمایی، پل  زمان خان شهرکرد در برابر امواج خروشان زاینده رود در فصل‌های بارندگی دوام می‌آورد. جالب‌تر اینکه این پل ابتدا یک دهانه ورودی برای گذر آب داشت. پس از مدتی در دوران قاجار دهانه‌ای دیگر به پل اضافه شد.

پل زمان خان

ابعاد این دهانه‌ها برابر نیست. یکی از دهانه‌های زیر پل زمان خان شهرکرد ۵ متر عرض دارد و دهانه دیگر ۵.۶ متر. بین این ۲ دهانه، ستونی قوسی‌شکل ساخته شده و دریچه‌ای توخالی و کوچک در بالای پل مشاهده می‌شود. به لطف این دریچه، پل وزن کمتری پیدا کرده تا جلوی رانش و خرابی آن گرفته شود. معماران قدیم برای ساخت این پل از آجر پخته، ساروج و گچ کمک گرفته‌اند. در قسمت‌های مختلف پل، طاق‌های ضربی کار گذاشته شده تا مقاومت آن افزایش یابد. پل زمان خان بر روی صخره‌ای بزرگ بنا شده است. این صخره در کنار استحکام پل، به‌عنوان موج‌شکن در برابر امواج خروشان زاینده رود عمل می‌کند. پل زمان خان سامان در ارتفاع ۱۲متری از سطح زاینده رود قرار دارد و با ۳۲ متر طول و ۴.۵ متر پهنا، یکی از بزرگ‌ترین پل‌ های غرب ایران است.

تفریحات پل زمان خان شهرکرد

اگر خاطرتان باشد اشاره کردیم که پل زمان خان یکی از منابع اصلی درآمد شهر سامان به حساب می‌آید. به همین دلیل مسئولان این شهر تفریحات مختلفی را در گوشه‌و‌کنار پل تدارک دیده‌اند تا به گردشگرانِ این ناحیه حسابی خوش بگذرد. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی پل زمان خان سامان شدید، با انجام تفریحات زیر حسابی خودتان را مشغول کنید.

ماهیگیری

ماهیگیری در پل زمان خان شهر کرد

رودخانه های ایران شرایطی مناسب برای زندگی انواع ماهی‌های خوشمزه فراهم کرده‌اند. برای نمونه می‌توان به قزل آلای وحشی اشاره کرد که در زاینده رود رشد می‌کند. قزل آلای وحشی با قزل آلایی که تاکنون خورده‌اید فرق می‌کند. این ماهی گوشتی صورتی‌رنگ دارد و طعم آن بسیار خوشمزه‌تر است. اگر اهل ماهیگیری هستید و از خوردن قزل آلا سیر نمی‌شوید، در سفر به شهرکرد حتماً‌ قلاب ماهیگیری همراه ببرید. ناگفته نماند قزل آلای خوشمزه‌ای که صحبتش شد در این منطقه فروخته می‌شود. به همین دلیل اگر حوصله ماهی‌گیری ندارید، باز هم پیشنهاد می‌کنیم قزل آلای تازه بگیرید و به بدن بزنید.

شنا

شنا در پل زمان خان شهر کرد

زاینده رود به اندازه‌ای زیباست که حیف است از آن گذر کنید و تنی به آب نزنید. این رودخانه در فصل‌های بی‌باران، آرام است. در نتیجه اگر شنا بلد هستید، آب‌تنی در زاینده رود را به برنامه گردشگری خود در پل قدیمی زمان خان اضافه کند. ناگفته نماند حتی شناگران حرفه‌ای نیز در فصل‌های پربارش وارد زاینده رود نمی‌شوند. امواج خروشان این رودخانه تاکنون شناگران بی‌شماری را به کام مرگ کشانده است.

پیک نیک

پیک نیک در پل زمان خان شهر کرد

شهرستان سامان به اندازه‌ای آب‌و‌هوای خوش و طبیعت سرسبز دارد که به نگین گردشگری چهار محال و بختیاری تبدیل شده است. گردشگرانی را سراغ داریم که فقط به دلیل آب‌و‌هوای خوش این منطقه راهی سامان و جاهای دیدنی اطراف آن می‌شوند. این شرایط پیک‌ نیک را به تفریحی رایج در بین گردشگران پل زمان خان شهرکرد تبدیل کرده است. در روزهای تعطیل خانواده‌های زیادی را می‌بینید که در اطراف پل نشسته‌اند و بساط چای و منقل کبابشان به راه است.

عکاسی

عکاسی در پل زمان خان شهر کرد

گردشگری می‌کنیم تا احساس خوبی را از حضور در طبیعت تجربه کنیم. با این حال وقتی از سفر باز می‌گردیم، دلمان دوباره هوای خاطره‌های خوش سفر می‌کند. بهترین روش برای یادآوری این خاطره‌ها، عکاسی است. با عکاسی، خاطره‌های سفر برای همیشه ماندگار می‌شود. خوشبختانه طبیعت سرسبز و زیبای اطراف پل زمان خان سامان، جان می‌دهد برای عکس‌های خاطره‌ساز. اگر تعریف‌هایی که از جاذبه‌های تاریخی این پل و طبیعت زیبای اطراف آن کردیم، شما را به هوس انداخت تا در اولین فرصت بار سفر ببندید و راهی این ناحیه شوید، حتماً گوشی هوشمند با دوربین باکیفیت یا دوربین عکاسی همراه ببرید و خاطره‌های سفر خود را برای همیشه ماندگار کنید.

رفتینگ پل زمان خان شهرکرد

رفتینگ پل زمان خان شهر کرد

بهترین رودخانه های ایران برای رفتینگ در گوشه‌وکنار این سرزمین پراکنده‌اند. یکی از این رودخانه‌ها که آوازه آن به گوش رفتینگ‌سوارها رسیده، زاینده رود است. برای همراهانی که نمی‌دانند رفتینگ چیست، باید بگوییم منظور از رفتینگ، قایق‌های بزرگ بادی است که بین ۴ تا ۱۸ نفر ظرفیت دارد. این قایق‌ها به اندازه‌ای محکم است که در برخورد‌ شدید با صخره‌ها سوراخ نمی‌شود. علاقه‌مندان رفتینگ بهتر از ما می‌دانند که زاینده رود، یکی از بهترین رودخانه های ایران برای رفتینگ است.

رفتینگ پل زمان خان شهر کرد

اگر اهل ماجراجویی هستید و می‌خواهید در سفر به غرب ایران، هیجانی خاص را در آب‌های خروشان زاینده رود تجربه کنید، رفتینگ پل زمان خان شهرکرد را به برنامه گردشگری خود در این منطقه اضافه نمایید. خوشبختانه رفتینگ در این منطقه نسبت به دیگر جاهای زاینده رود، راحت‌تر است. اگر تجربه‌ای برای رفتینگ ندارید، غم به دلتان راه ندهید. رفتینگ در این منطقه به لحاظ قیمت نیز ارزان‌تر است. از آنجایی که رفتینگ، ورزشی آبی است، پیشنهاد می‌کنیم بهار را برای سفر به پل زمان خان سامان انتخاب کنید. زاینده‌ رود در بهار آبی خروشان دارد.

رفتینگ پل زمان خان سامان

برای رفتینگ در این منطقه، سه مسیر پیش روی شما قرار دارد. مسیر اول از پل زمان خان آغاز و به پل چلوان ختم می‌شود. این مسیر حدود ۳ کیلومتر طول دارد. رفتینگ در مسیری که به آن اشاره کردیم حدود نیم‌ساعت طول می‌کشد و نسبت به مسیرهای دیگر راحت‌تر است. مسیر دیگر از بابا پیر احمد آغاز می‌شود و به پل می‌رسد. این مسیر حدوداً ۸ کیلومتر درازا دارد. رفتینگ از بابا پیر احمد به سمت پل حدود یک ساعت‌‌ونیم طول می‌کشد. سومین مسیر که سخت‌ترین آن‌هاست، از سوادجان آغاز می‌شود به سمت پل ادامه پیدا می‌کند. در این مسیر باید حدود ۱۷ کیلومتر رفتینگ‌سواری کنید. این مسیر ۵ ساعت طول می‌کشد. اگر تجربه‌ای در رفتینگ ندارید، مسیر اول انتخاب بهتری برای شماست.

امکانات تفریحی اطراف پل زمان خان شهرکرد

امکانات تفریحی اطراف پل زمان خان شهر کرد

اجازه دهید خیالتان را راحت کنیم که اطراف این پل هر ویژگی رفاهی که فکرش را بکنید وجود دارد. سرویس بهداشتی، پارکینگ، صندلی و آب لوله‌کشی از امکاناتی است که در این پل مشاهده می‌شود. در فاصله‌ای نزدیک به پل زمان خان آلاچیق‌های بزرگی نصب شده است. گردشگران در این آلاچیق‌ها اتراق می‌کنند و با برپاکردن منقل، غذایی جانانه به بدن می‌زنند. در این منطقه رستورانی اعیانی با غذاهای شاهانه وجود دارد. کافه‌ای شیک با نوشیدنی‌های گوارا نیز در اطراف پل زمان خان شهرکرد خودنمایی می‌کند. به امکاناتی که اشاره کردیم، مکان مخصوص بازی کودکان، فروشگاه سوغات شهرکرد و چایخانه را هم اضافه کند.

 پل زمان خان شهرکرد

ناگفته نماند که در اطراف این پل خبری از کیوسک نگهبانی و امکانات امنیتی نیست. با این حال شرایط کمپ‌زدن در اطراف پل وجود دارد. خوشبختانه در همسایگی این پل چندین اقامتگاه و هتل تعبیه شده است. در ادامه درباره اقامت در این منطقه بیشتر صحبت می‌کنیم.

اقامت در اطراف پل زمان خان شهرکرد

نکات مهم در زمان بازدید از پل زمان خان سامان

فقط ۸۰۰ متر دورتر از پل، دهکده‌ای گردشگری با نام زاگرس وجود دارد. در این دهکده تا چشم کار می‌کند، ویلاهای اقامتی صف کشیده‌اند. هتل رفاه گستر و هتل بومگردی از هتل‌هایی است که فاصله بسیار کمی با پل دارد. بیشتر اقامتگاه‌ها و هتل‌های این منطقه نمایی تماشایی به زاینده رود و پل زمان خان دارند. در فاصله‌ای نسبتاً نزدیک با پل، روستایی با نام کاهکش خودنمایی می‌کند. در این روستا اقامتگاه بومگردی گینای وجود دارد. اگر هیچ کدام از این مکان‌های اقامتی به دل شما ننشست، نگران نباشید؛ زیرا به لطف فاصله کم این پل تا شهرکرد، می‌توانید شب را در یکی از هتل های این شهر سپری کنید. هتل آزادی، هتل دیبا، هتل دامون و هتل جهانگردی از بهترین هتل های شهرکرد هستند که فاصله کمی با پل قدیمی زمان خان دارند.

بهترین زمان بازدید از پل زمان خان شهرکرد

بهترین زمان بازدید از پل زمان خان شهر کرد

قانون نانوشته‌ای درباره گردشگری وجود دارد که بر اساس آن، هر کجا که با آب سروکار داشته باشد، در بهار تماشایی‌تر است. به همین دلیل اگر می‌خواهید حسابی در پل زمان خان به شما خوش بگذرد، بهار را در تقویم گردشگری خود برای سفر به این منطقه علامت بزنید. از طرف دیگر همان‌گونه که اشاره کردیم، زاینده رود در بهار پر آب‌تر است و رفتینگ در آن بیشتر خوش می‌گذرد. انصافاً باید گفت آب و هوای این ناحیه در تابستان آنقدر گرم نیست که امکان گردشگری در آن وجود نداشته باشد. البته زاینده رود در تابستان به اندازه بهار خروشان‌ نیست. پاییز که فرا رسید، مناطق اطراف پل زمان خان سامان حسابی سرد می‌شود. اگر سرمایی هستید، بهتر است سفر خود را به فصل‌های گرم‌تر سال موکول کنید. زمستان نیز این ناحیه به اندازه‌ای سرد می‌شود که پرنده در آن پر نمی‌زند.

نکات مهم در زمان بازدید از پل زمان خان شهرکرد

نکات مهم در زمان بازدید از پل زمان خان سامان

منطقه‌ای که پل زمان خان در آن قرار دارد در روزهای آخر هفته پر از گردشگران محلی و کشوری می‌شود. توصیه می‌کنیم اواسط هفته را برای سفر به این ناحیه انتخاب کنید. اگر هم اواخر هفته عزم گشت‌و‌گذار در این پل را داشتید، صبح خروس‌خان راهی این ناحیه شوید تا در ترافیک گیر نکنید و جای پارک مناسب گیرتان بیاید. کرم ضد‌ آفتاب، کلاه آفتابگیر، لباس اضافه، کفش راحتی، زیرانداز، پیک‌ نیک و لوازم روشن‌کردن آتش، مدارک شناسایی و کمک‌های اولیه از لوازمی است که در سفر به پل زمان خان بهتر است همراه داشته باشید.

جاهای دیدنی اطراف پل زمان خان شهرکرد

آسیاب آبی

در همسایگی پل چشمتان به آسیاب آبی قدیمی روشن می‌شود. این آسیاب آبی در دوران قاجار ساخته شده است. وجود چنین آسیابی در کنار پل، جاذبه‌های گردشگری این منطقه را دوچندان کرده است. این آسیاب در ۱۳۸۷در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد تا همانند پلی که در کنار آن قرار دارد، آینه‌ای تمام‌نما از فرهنگ مردمان روزگاران قدیم را پیش روی علاقه‌مندان تاریخ چهارمحال و بختیاری قرار دهد.

روستای هوره

روستای هوره

هوره، روستایی کوهستانی با تاریخچه‌ای غنی است. باستان‌شناسان دیرینگی این روستا را به حدود ۷۰۰ سال پیش تخمین زده‌اند. روستای هوره به اندازه‌ای تماشایی است که به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کرده. این روستا جاهای دیدنی زیادی دارد که معروف‌ترین آن‌ها، پل سنگی هوره است. ساخت این پل در ۱۳۳۸ به پایان رسیده و یکی از آثار باستانی ارزشمند این ناحیه به حساب می‌آید. روستای هوره حدود ۱۲.۵ کیلومتر از پل تاریخی زمان خان دورتر است.

مسجد جامع سامان

مسجد جامع سامان

تاریخ ساخت مسجد جامع سامان به دوران قاجار باز می‌گردد. این مسجد زیربنایی مستطیلی دارد و هشت ستون در زیر گنبد آن قرار گرفته‌اند. برای ساخت مسجد جامع سامان از مصالحی مانند آجر، گچ و ساروج کمک گرفته شده است. مسجد جامع سامان حدود ۵.۳ کیلومتر با پل قدیمی زمان خان فاصله دارد.

قلعه چالشتر

قلعه چالشتر که محلی‌ها به آن قلعه خدا رحم خان نیز می‌گویند، در زمان قاجار ساخته شده است. این قلعه ستون‌های سنگی زیبایی دارد و دیوارنگاره‌های قدیمی در گوشه‌و‌کنار آن خودنمایی می‌کند. این قلعه به همراه بنای تاریخی خانه ستوده چالشتری که فاصله کمی با آن دارد، اکنون به موزه‌هایی زیبا تبدیل شده‌اند. در گردشگری از قلعه چالشتر فرصتی برای سیاحت در موزه‌ مردم‌شناسی چالشتر، موزه حمام خان چالشتر و موزه آثار سنگی چالشتر پیدا می‌کنید. قلعه چالشتر حدود ۱۹ کیلومتر از پل تاریخی زمان خان دورتر است.

روستای مارکده

مارکده، یکی از زیباترین روستاهای چهارمحال و بختیاری است. این روستا به گونه‌ای قرار دارد که در هر کجای آن قرار بگیرید، نمایی تماشایی به زاینده رود پیش رویتان خودنمایی می‌کند. روستای مارکده مردمان باصفایی دارد. زیبایی‌های مارکده به اندازه‌ای است که ارزش دارد یکی دو روز از سفر خود را به گردشگری در این منطقه اختصاص دهید. به لحاظ اقامت نیز غمتان نباشد. اهالی روستا با کمال میل اتاق و لوازم ضروری برای گذران شب را با قیمتی منصفانه در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. روستای مارکده ۲۹.۳ کیلومتر از پل قدیمی زمان خان دورتر است. راستی اگر به گزش حشرات حساسیت دارید، هنگام رفتن به روستا، حتماً پماد ضدگزش با خودتان داشته باشید.

مسیر دسترسی به پل زمان خان شهرکرد

برای شما گفتیم که پل زمان خان در سامان، یکی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. شهرکرد به‌عنوان مرکز چهارمحال و بختیاری چیزی حدود ۳۰ کیلومتر از پل قدیمی زمان خان دورتر است. چنین فاصله‌ای را در عرض حدود ۴۰ دقیقه طی خواهید کرد. پس از اینکه به شهر کرد رسیدید، باید راه شهرستان سامان را در پیش بگیرید. به سامان که رسیدید، راهی بلوار جانبازان شوید. این بلوار را ادامه دهید و تابلوهای راهنما را دنبال کنید تا به روستای ایل بیگی برسید. این روستا، ورودی پل قدیمی زمان خان به حساب می‌آید. پل زمان خان سامان حدود ۲۲ کیلومتر از شهرکرد دورتر است. این پل چیزی حدود ۱۰۵ کیلومتر با اصفهان و ۵۰۸ کیلومتر با تهران فاصله دارد.

پل زمان خان شهرکرد مکانی ایدئال برای گردشگرانی است که می‌خواهند سفری در تاریخ ایران داشته باشند و از طبیعت زیبای نیز لذت ببرند. گشت‌و‌گذار در این پل به لطف جاذبه‌های تاریخی و طبیعی برای گردشگران هم فال است و هم تماشا. امیدواریم اطلاعاتی که از پل زمان خان سامان با شما مطرح کردیم، لطف گشت‌و‌گذار در این ناحیه را برایتان دوچندان کند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرینی از سفر به غرب ایران دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبانمان به اشتراک بگذارید.

پل زمان خان در ۲۷کیلومتری شمال شهرکرد و ۵.۲ کیلومتری شهر سامان قرار دارد.

پل زمان خان در دوران صفویان ساخته شده و زاینده رود از زیر آن عبور می‌کند. در کنار این جاذبه‌های تاریخی، اطراف این پل جاهای دیدنی زیادی وجود دارد.

در اطراف این پل تمامی امکانات رفاهی لازم برای گردشگری وجود دارد.

رفتینگ، پیک‌نیک، گردشگری تاریخی و ماهیگیری از تفریحاتی است که در پل زمان خان شهر کرد انتظار گردشگران را می‌کشد.

پل زمان خان شهرکرد در بهار هر سال از همیشه زیباتر است.

آسیاب آبی، روستای هوره، مسجد جامع سامان، قلعه چالشتر و روستای مارکده از جاهای دیدنی است که فاصله کمی با پل زمان خان شهر کرد دارد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.