سوغات شهرکرد چیست و از کجا بخریم؟

0

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر سفری، بازارگردی و خرید سوغاتی‌ها و صنایع دستی بومی آن منطقه است. آیا به شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده‌اید؟ آیا آوازه خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی بسیار زیبای این شهر را شنیده‌اید؟ این شهر زیبا و دوست‌داشتنی با قدمتی چندین ساله، همواره مرکز توجه طبیعت‌دوستان و علاقه‌مندان به بناهای تاریخی بوده و به‌عنوان یکی از پرترددترین شهرها در غرب ایران شناخته می‌شود. در این مقاله ره بال آسمان قصد داریم ضمن معرفی سوغات شهرکرد، شما را با مهم‌ترین مراکز خرید سوغاتی در این شهر آشنا کنیم. پس اگر قصد خرید بلیط هواپیما شهرکرد و سفر به این شهر جذاب را دارید، خواندن ادامه این مطلب را از دست ندهید.

سوغات شهرکرد | خوراکی های خوشمزه

اول از همه برسیم به بخش جذاب شکم‌گردی. بخش اعظمی از سوغات شهرکرد مربوط به محصولات محلی باغات و مزارع این استان است. ممکن است بعضی از این خوراکی‌ها را تا به حال در شهر خودتان نیز خورده باشید؛ اما قطعاً خرید این سوغاتی‌ها از بازار سنتی و بومی شهرکرد، حس و حال دیگری دارد.

گز بلداجی | سوغات شیرین شهرکرد

گز بلداجی نوعی گز محلی است که از شیره سفید رنگی به نام انگبین تهیه می‌شود و دارای دو نوع پسته‌ای و بادامی است. شیره انگبین، نوعی ماده با خاصیت فراوان است که از کوهستان‌های این منطقه جمع‌آوری شده و در بسیاری از غذاهای محلی و خوراکی‌های سنتی استفاده می‌شود. خوب است بدانید نام این سوغات شهرکرد از منطقه‌ای به نام بلداجی در شهرستان بروجن گرفته شده است که از دیرباز به‌عنوان معروف‌ترین تولیدکننده‌ گز در ایران بوده.

پولکی | شکلاتی خوشمزه در طعم‌های متنوع

پولکی، نوعی آبنبات دایره‌ای شکل است که در طعم‌های بسیار متنوع و خوشمزه تهیه می‌شود. این شکلات‌های سکه‌ای یکی از اصلی‌ترین سوغاتی‌های شهرکرد بوده و در طعم‌های کنجدی، لیمویی، لیمو عمانی، پسته‌ای، ساده‌ای و… تولید می‌شود. پولکی علاوه بر اینکه یک محصول کاملاً مصرفی بوده و به‌صورت مداوم و روزانه استفاده می‌شود، به‌عنوان سوغات شهرکرد با استقبال خوب گردشگران ایرانی و خارجی نیز مواجه شده است. به همین دلیل این سوغات شهر کرد به‌صورت گسترده و عمده در کارگاه‌های مخصوص و پیشرفته تولید می‌شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر به شهرکرد سفر کردید، حتماً این سوغاتی مخصوص را خریداری کرده و با چای میل کنید. 

گردو | صرف یک صبحانه مقوی با گردوی مرغوب شهرکرد

شهرکرد، شهری با بیش از ۷هزار هکتار باغ گردو و یکی از اصلی‌ترین تولیدکننده‌های گردو در کشور است. کاربرد گسترده، خواص زیاد و کیفیت بی‌نظیر گردوی شهرکرد، نقش بسیار مهمی در سطح رفاه اقتصادی مردم بومی این شهر داشته است. 

بادام | مقوی و پرطرفدار

شهرت و کیفیت بادام شهرکرد، بر هیچکس پوشیده نیست. در مزارع کوهستانی شهر سامان در نزدیکی شهرکرد، چندین هکتار باغ بادام وجود دارد که در آن‌ها انواع بادام‌های مامایی، ربیعی، شاهرودی، سنگی، محبی و سفید کشت می‌شود. بادام‌های مرغوب شهرکرد، به تمامی کشور فرستاده می‌شود و بخش زیادی از صادرات بادام ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس و هند را به خودش اختصاص داده است. 

نان کاکولی | خوشمزه‌ای مقوی در سوغات شهرکرد

یکی از رسوم محلی مردم شهرکرد، کاکولی پزون است. کاکولی، نوعی نان محلی است که در شب ۲۷ماه رمضان به مناسبت شب قدر در خانه‌‌ها پخته شده و برای برآورده شدن حاجت‌ها در بین مردم توزیع می‌شود. خمیر کاکولی از شیر، آرد، گردو، کشمش و بادام تهیه شده و از زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران و زیره برای روی آن استفاده می‌شود. نان کاکولی که معمولاً در تنورهای سنتی پخته می‌شود، یکی از خاص‌ترین سوغات شهرکرد بوده که طعم بسیار خاص و دلچسبی دارد. 

قره قروت (قارا) | ترشی محبوب کودکان و بزرگسالان

دامپروری، یکی از پررونق‌ترین مشاغل استان چهارمحال و بختیاری است. از این رو لبنیات محلی و محصولات حیوانی، به یکی از اصلی‌ترین سوغات شهرکرد تبدیل شده است. قره قروت‌های محلی این استان که به قارا شهرت دارد، فراورده‌های لبنی ترشی هستند که از شیر و ماست محلی تهیه می‌شوند. حتی فکر کردن به این قره قروت‌های خوشمزه، آب را از دهان جاری کرده و مردم را به خرید آن ترغیب می‌کند. علاوه بر قره قروت‌های رایج شهرکرد که طعم بسیار ترشی دارند، قره قروت‌های دیگری نیز وجود دارد که از آب پنیر تهیه شده و طعم شیرین‌تری دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد سفر به این استان و بازدید از جاهای دیدنی شهرکرد را دارید، حتما این خوراکی‌های ترش پرطرفدار را نیز امتحان کنید. 

کشک | سرشار از کلسیم

همان طور که گفتیم تولید محصولات دامی و لبنی با شهرکرد عجین شده است. کشک نیز یکی دیگر از سوغات محلی و بسیار معروف شهرکرد بوده که کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. کمتر کسی پیدا می‌شود که به شهرکرد سفر کند و از کشک‌های مرغوب و بسیار خوشمزه آن برای خود و اطرافیانش خریداری نکند. کره و پنیر گاوی و گوسفندی نیز از دیگر تولیدات لبنی این استان بوده که توجه گردشگران را به خودش جلب کرده است. پس اگر راهی شهرکرد شدید، از این منابع سرشار کلسیم غافل نشوید. 

عسل شهرکرد | محصولی طبیعی در دل کوهستان‌های شهرکرد

شهرکرد، معروف به بام ایران از مرتفع‌ترین شهرهای ایران در شمال رشته کوه‌های زاگرس است. قرارگیری در منطقه کوهستانی، پوشش گیاهی غنی و رطوبت کم، شرایط بسیار ایده‌آلی را برای تولید عسل مرغوب فراهم کرده است. خوب است بدانید اغلب کندوداران استان چهارمحال و بختیاری اغلب در شهرستان‌های کوهرنگ، بروجن، لردگان و سامان به جمع‌آوری عسل طبیعی مشغول هستند.

گیاهان دارویی | گل سرسبد سوغات شهرکرد

با توجه به مرتفع بودن و آب‌وهوای کوهستانی شهرکرد، گیاهان دارویی به‌وفور در این مناطق یافت می‌شود و جایگاه ویژه‌ای در برنامه غذایی مردم محلی دارد. از مهم‌ترین گیاهان دارویی منطقه چهارمحال و بختیاری می‌توان به قارچ، پرموسیر، ریواس، شیرین بیان، کاسنی، بابونه، آویشن و زنجبیل اشاره کرد. همچنین از برخی گیاهان کوهستانی این منطقه نظیر سلمان تره، اوماج، ترشک، پاکلاغ، موچه، شنگ، کنگر، کرفس کوهی و چاوه به‌عنوان چاشنی و طعم‌دهنده در غذاهای محلی استفاده می‌شود. 

سوغات شهرکرد | صنایع دستی

از بخش خوراکی‌ها و شکم‌گردی که عبور کنیم، می‌رسیم به دست‌سازه‌های سنتی شهرکرد. مردم هنرمند و محلی شهرکرد از با الهام از سنت چندین ساله این شهر، صنایع دستی بسیار زیبا و منحصربه‌فردی خلق می‌کنند که زبانزد مردم در سراسر دنیاست. حال که به شهرکرد آمده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم هرگز از این دست‌سازه‌های دیدنی غافل نشوید تا یادگاری اصیل از این شهر در خانه خود داشته باشید.

گبه | مشهورترین دست‌سازه محلی شهرکرد

در استان چهارمحال و بختیاری علاوه بر قالی‌بافی، نوعی دیگر از بافته‌های سنتی به نام گلیم و گبه شهرت بسیار زیادی دارد. برای بافت گبه از پشم بهاره گوسفند به‌صورت دست‌ریس استفاده شده و به‌صورت ریز بافت یا درشت بافت بافته می‌شوند. این قالیچه‌های کوچک در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار زیبایی بافته شده که معمولاً اغلب آن‌ها الهام گرفته از طبیعت و پدیده‌های طبیعی هستند.

چوقا | لباسی اصیل و ماندگار

چوقا یا چوخا یکی دیگر از صنایع دستی اصیل عشایر و مردم محلی شهرکرد است. چوقا، نوعی لباس سنتی اقوام ایرانی به خصوص ایل بختیاری است که حتماً تا به حال نمونه‌هایی از آن را در جشنواره‌های مد و لباس اقوام دیده‌اید. زنان هنرمند و زحمتکش بختیاری با دستان خود بر روی دارهای تکنفره، این لباس‌های پشمی مردانه را می‌بافند. چوقا معمولاً سفید رنگ بوده و دارای خطوط تیره در قسمت بالایی آن است. از معروف‌ترین چوقاها که بیانگر فرهنگ مردم این خطه است، می‌توان به کیارسی باف اشاره کرد که زنان کیارسی آن را می‌بافند. 

خرسک و جاجیم بختیاری | تلفیقی از رنگ و طبیعت

خرسک، نوعی قالی سنتی و بسیار پرکاربرد بختیاری است که پرزهای آن گرفته نمی‌شود. این قالی‌ها که معمولا بسیار درشت بافت هستند؛ برای پوشاندن سطوح ناهموار زمین استفاده می شود. نکته جالب در بافت خرسک این است که هیچ نقشه از پیش تعیین‌شده‌ای ندارند و بافندگان با هنر ذهن خود و الهام از طبیعت، طرح و رنگ آن را انتخاب می‌کنند. جاجیم نیز فرشی دست‌بافت است که از نوارهای باریک و رنگارنگ تشکیل شده است. جاجیم بختیاری به‌صورت صاف و یکدست بافته شده و به‌عنوان روانداز، زیرانداز، رخت‌خواب‌پیچ و… استفاده می‌شود و می‌تواند گزینه بسیار مناسبی به‌عنوان سوغات شهرکرد باشد. 

نمد شهرکرد | قدیمی و همچنان محبوب

استان چهارمحال و بختیاری، قطب تولید نمد در کشور بوده و نمدمالی در آن قدمتی دیرینه دارد. نمدمالی یکی از قدیمی‌ترین فعالیت‌های مردان بختیاری بوده که در گذشته به‌صورت دسته‌جمعی و به شیوه سنتی رواج داشته است. امروزه به دلیل استقبال از این محصولات نمدیَ، علاوه بر تولید نمد به شیوه سنتی، کارگاه‌های صنعتی نیز برای تولید این سوغات شهرکرد به وجود آمده است. فرش‌ها و کلاه‌های نمدی در شکل‌های و طرح‌های بسیار گوناگون در بازارهای محلی این شهر، هر گردشگری را مجذوب و شیفته خودش می‌کند.

سوغات شهرکرد را از کجا تهیه کنیم؟

ممکن است به‌عنوان یک گردشگر که برای اولین‌بار به شهرکرد سفر می‌کنید، برای پیدا کردن یک مرکز خرید مناسب خرید سوغات شهرکرد دچار سردرگمی شوید. ما اینجاییم که بگوییم لازم نیست نگران باشید؛ زیرا در این بخش مقاله می‌خواهیم به‌صورت مختصر شما را با چند نمونه از مراکز خرید شهرکرد آشنا کنیم. شما می‌توانید برای خرید به بازارهای سنتی شهرکرد یا بازارهای مدرن آن بروید. در ادامه به چند تا از این بازارها اشاره کرده‌ایم.

  • بازارهای سنتی شهرکرد
    • بازار بزرگ شهرکرد؛
    • بازارچه لحاف‌دوزان.
  • مراکز خرید مدرن شهرکرد
    • مجتمع تجاری میلاد؛
    • مجتمع تجاری خدماتی امام صادق (ع)؛
    • بازارچه دائمی صنایع دستی.

حال که با سوغات شهرکرد و صنایع دستی محلی این شهر آشنا شدید، وقت آن رسیده که به بازارگردی را شروع کنید. قدم زدن در بازار سنتی شهرکرد، حسی بسیار نوستالژی همراه با آرامش را در آدم زنده می‌کند. استشمام عطر خوراکی‌های محلی و بازدید از صنایع چشم‌نواز این شهر، روح آدمی را نوازش کرده و حس و حال تازه‌ای در فرد ایجاد می‌کند. فراموش نکنید در بخش نظرات به ما بگویید که کدام یک از سوغات شهرکرد برای شما جذابیت بیشتری داشت؟ اگر شما اهل شهرکرد بودید، کدام سوغات را برای هدیه دادن به گردشگران انتخاب می‌کردید؟

به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد سفر به این شهر محبوب را دارید، حتماً سری به مجله گردشگری ره بال آسمان بزنید و از دیگر مقالات مرتبط در زمینه راهنمای سفر شهرکرد استفاده کنید. همچنین برای خرید بلیط اتوبوس شهرکرد یا رزرو هتل در این شهر، می‌توانید از آفرها و پیشنهادهای ویژه این سایت استفاده کنید. 

گز بلداجی، پولکی، گردو، بادام، عسل، نان کاکولی و گیاهان دارویی از مهم‌ترین سوغاتی‌های این شهر است.

خرسک، نوعی قالی سنتی و بسیار پرکاربرد بختیاری است که پرزهای آن گرفته نمی‌شود.

بازار بزرگ شهرکرد، بازارچه لحاف‌دوزان، مجتمع تجاری میلاد، مجتمع تجاری خدماتی امام صادق (ع) و بازارچه دائمی صنایع دستی، مهم‌ترین مراکز خرید سوغاتی در شهرکرد است.

از مهم‌ترین صنایع دستی این استان می‌توان به نمد، خرسک، جاجیم، چوقا و گبه اشاره کرد.

از آنجایی که گز بلداجی یکی از مهم‌ترین سوغات شهرکرد است، در تمامی فروشگاه‌ها و مراکز خرید سطح شهر یافت می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.