موزه های زنجان | مروری بر تاریخ منطقه‌ای کهن

0

اگر قصد خرید بلیط هواپیما زنجان را دارید و عازم این شهر زیبا هستید، بهتر است ابتدا یک لیست کامل از جاهای دیدنی زنجان تهیه کنید. استان زنجان قدمت تاریخی بسیاری دارد. به همین خاطر موزه‌های متعددی در این شهر وجود دارند. در سفر به هر شهر و دیاری، باید سری به موزه‌های آن شهر بزنید تا فرهنگ و تاریخ آن منطقه را بهتر بشناسید. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم تا شما را هرچه بیشتر با موزه های زنجان آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا سفری ارزشمند و تاریخی به شهر زیبای زنجان را تجربه کنید.

موزه باستان شناسی مردان نمکی زنجان

عکس موزه باستان شناسی مردان نمکی یکی از موزه های زنجان

موزه باستان شناسی مردان نمکی یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی زنجان است. در سفر به زنجان حتماً گذرتان به محله‌های قدیمی این شهر می‌افتد. در عبور از محله دالان آلتی، در بخش شمالی سبزه میدان و کنار مسجد جامع، موزه باستان شناسی مردان نمکی زنجان به چشم می‌خورد. این موزه را با نام عمارت ذوالفغاری نیز می‌شناسند. دلیل این نام‌گذاری آن است که موزه باستان شناسی مردان نمکی زنجان در عمارت قدیمی متعلق به قاجار قرار دارد که آن را با نام عمارت ذوالفغاری می‌شناسند. در موزه مردان نمکی زنجان می‌توانید شاهد جسدهایی بسیار عجیب باشید؛ جسدهای کارگرانی که در معدن نمک حضور داشتند و زیر آوار جان باختند. البته یکی از این مردان نمکی را به موزه ایران باستان تهران واقع در خیابان 30تیر انتقال داده‌اند. با این حال تعداد دیگری از مردان نمکی را می‌توانید مشاهده کنید. ظاهر این موزه شاید کمی ترسناک باشد؛ اما بعد از مدتی به آن عادت می‌کنید. بازدید از این موزه را حتماً باید در برنامه سفرتان قرار دهید. قطعاً یکی از عجیب‌ترین بخش‌های سفرتان را بازدید از این موزه تشکیل می‌دهد.

اطلاعات بازدید از موزه باستان شناسی مردان نمکی زنجان

آدرساستان زنجان، زنجان، سیزه میدان، خیابان زینبیه
شماره تماس02433334717
ساعت بازدید8 صبح تا 17 عصر
هزینه بازدید2 هزار تومان

موزه مردم شناسی رختشویخانه زنجان

عکس موزه مردم شناسی رختشویخانه یکی از موزه های زنجان

اگر پای صحبت مادربزرگ خود بنشینید، خاطرات بسیار عجیب برایتان تعریف می‌کند. خاطراتی که شاید دیگر برای کسی نمود واقعی نداشته باشد. در حالی که نوه‌ها با تعجب به مادربزرگ خود نگاه می‌کنند، با خود می‌گویند که مگر می‌شود؟ مثلاً اینکه با 6 بچه قد و نیم‌قد، ده‌ها لگن لباس را روی سر خود بگذارند و از این سمت شهر به آن سمت شهر بروند تا لباس‌های خود را بشویند، سپس آب بکشند و همراه خود به خانه بازگردند. موزه رختشویخانه زنجان جایی است که این داستان قدیمی را به تصویر می‌کشد. موزه مردم شناسی رختشویخانه زنجان در ساختمانی قرار دارد که در گذشته داخل آن لباس می‌شستند.

عکس موزه مردم شناسی رختشویخانه یکی از موزه های زنجان

البته فکر نکنید که کسی بود در ازای دریافت پول لباس می‌شست. نه! بلکه مردم خودشان به اینجا می‌آمدند و تجهیزاتی از قبیل آب در اختیار آن‌ها بود تا بتوانند لباس‌هایشان را بشویند. این موزه با توجه به اینکه در ساختمانی قرار دارد، حس نوستالژی را در دیگران بر می‌انگیزد. فضای داخلی موزه را نیز با مجسمه‌های مومی به فضایی خاص تبدیل کرده‌اند تا راوی داستان‌های گذشته باشد. بازدید از این موزه برای بسیاری از افراد یادآور خاطرات خواهد بود. در ضمن این موزه در فاصله کمی از هتل پارک قرار دارد که یکی از بهترین هتل های زنجان است.

اطلاعات بازدید از موزه مردم شناسی رختشویخانه زنجان

آدرسزنجان، خیابان سعدی، کوچه رختشویخانه
شماره تماس02433326020
ساعت بازدید9 صبح تا 17 عصر
هزینه بازدید3هزار تومان

موزه دانشگاه زنجان

عکس موزه دانشگاه یکی از موزه های زنجان

موزه دانشگاه زنجان یکی دیگر از موزه های زنجان است که ارزش بازدید دارد. همان طور که تصور می‌کنید، موزه دانشگاه زنجان در ساختمان دانشگاه زنجان قرار دارد. بخشی از این دانشگاه را به محل برگزاری این موزه اختصاص داده‌اند. در این موزه می‌توانید شاهد ظروف سفالی قدیمی تا چرتکه‌های دوران قاجار باشید. همچنین این موزه قالب فرهنگی دارد و شما را با تاریخ و فرهنگ این منطقه بیشتر آشنا می‌کند.

اطلاعات بازدید از موزه دانشگاه زنجان

آدرسزنجان، بلوار دانشگاه، دانشگاه زنجان
شماره تماس02433054243
ساعت بازدید8 صبح تا 17
هزینه بازدیدرایگان

موزه خانه توفیقی زنجان

عکس موزه خانه توفیقی یکی از موزه های زنجان

خانه توفیقی یکی از خانه‌های قدیمی زنجان است که در بافت قدیمی این شهر قرار دارد. این خانه در یکی از محله‌های معروف زنجان، یعنی محله غریبیه بالا واقع شده است که آن را با نام محله خرابه رجی نیز می‌شناسند. قدمت این خانه به دوران قاجار و اوایل دوره پهلوی باز می‌گردد. این خانه ظاهری بسیار زیبا دارد و تزئینات خاصی در آن به کار رفته است. خانه توفیقی زنجان در حال حاضر جزو آثار ملی ایران است و در حال حاضر آن را به موزه تبدیل کرده‌اند.

اطلاعات بازدید از موزه خانه توفیقی زنجان

آدرسزنجان، خیابان امام خمینی، خیابان خواجه نصیرالدین طوسی
ساعت بازدید8 صبح تا 19 عصر
هزینه بازدید2 هزار تومان

موزه تاریخ طبیعی زنجان

موزه تاریخ طبیعی یکی دیگر از موزه های زنجان است که ارزش بازدید دارد. زنجان در یک منطقه طبیعی بسیار خاص قرار دارد. این شهر از سمتی در همسایگی آذربایجان و از سمتی در همسایگی استان گیلان قرار دارد. به همین خاطر دارای بافت جنگلی و کوهستانی بسیار خاص است. همین موضوع باعث شده تا پوشش گیاهی و جانوری خاصی در این منطقه وجود داشته باشد. از‌این‌رو در سال 1373، موزه تاریخ طبیعی زنجان در این شهر افتتاح شد. در این موزه هم می‌توانید با پوشش جانروی منطقه آشنا شوید و هم انواع سنگواره قدیمی که در این منطقه کشف شده است را از نزدیک ببینید.

اطلاعات بازدید از موزه تاریخ طبیعی

آدرسزنجان، ابتدای جاده تبریز، پارک جنگلی ارم
شماره تماس02415241001
ساعت بازدیدروزهای هفته ۱۴-۸ و جمعه‌ها ۱۹-۱۶
هزینه بازدید25هزار تومان

گرمابه سنتی میرلی زنجان

عکس گرمابه سنتی میرلی یکی از موزه های زنجان

در گذشته حمام‌ها اهمیت بسیاری داشتند. به‌جز افراد ثروتمند، خان‌ها، شاهزاده‌ها و افراد وابسته به دولت، کسانی نبودند که در خانه خود حمام شخصی داشته باشند. به همین خاطر همه مردم برای استحمام در طول هفته به گرمابه عمومی می‌رفتند. تا همین چند سال پیش نیز مردم برای استحمام به حمام‌های عمومی نمره می‌رفتند. در حال حاضر بسیاری از حمام‌های قدیمی را بازسازی کرده و به موزه تبدیل کرده‌اند. گرمابه سنتی میرلی زنجان یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی زنجان است. این موزه در محله اصغریه قرار دارد. همچنین برخی از بهترین رستوران های زنجان که غذاهای سنتی ارائه می‌دهند نیز در همین محله قرار دارند.

اطلاعات بازدید از گرمابه سنتی میرلی زنجان

آدرساستان زنجان، زنجان، فردوسی، کاشانی/ضیایی، شیخ الاسلام
شماره تماس02433322364
ساعت بازدید8 صبح تا 17 عصر
هزینه بازدید2 هزار تومان

موزه صنایع دستی عمارت دارایی زنجان

عمارت دارایی یکی از قدیمی‌ترین عمارت‌های زنجان است. قدمت این عمارت به دوران قاجار باز می‌گردد. عمارت دارایی پلانی مستطیل‌شکل دارد و در دل باغی بسیار بزرگ به مساحت 18هزار مترمربع قرار گرفته است. معماری این عمارت بیشتر به سبک پهلوی نزدیک است. در سال 1390، این عمارت را به محل برگزاری موزه دائمی هنرهای سنتی و صنایع‌دستی این شهر تبدیل کردند. در این موزه می‌توانید شاهد انواع ظورف مسی قلمزنی‌شده متعلق به دوران قاجار، شمشیر، گلیم، چاقو، ملیله‌کاری و … باشید. این موزه برای کسانی که به‌دنبال انتخاب سوغات زنجان برای عزیزان خود هستند، بهترین گزینه محسوب می‌شود. البته توجه داشته باشید که امکان خرید از این موزه وجود ندارد.

اطلاعات بازدید از موزه صنایع دستی عمارت دارایی زنجان

آدرسزنجان، ضلع شمالی مجموعه تاریخی سبزه میدان و قسمت غربی خیابان طالقانی
ساعت بازدید8 صبح تا 17 عصر
هزینه بازدید3 هزار تومان

موزه سنگ نوشته های تاریخی زنجان

موزه سنگ نوشته های تاریخی زنجان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین موزه های زنجان است. این موزه همان طور که از نامش مشخص است، محل نگهداری انواع سنگ‌نوشته محسوب می‌شود. در گذشته پیش از آنکه کاغذ ابداع شود، روی سنگ مردم حکاکی می‌کردند. این موزه محل نگهداری از این کتیبه‌‌های قدیمی است. کتیبه‌هایی که صدها سال قدمت دارند. موزه سنگ نوشته های تاریخی زنجان از نظر تاریخی بسیار ارزشمند است. روی تمامی این کتیبه‌ها تحقیقات بسیاری انجام داده‌اند و اطلاعات مفید بسیاری از آن‌ها به دست آورده‌اند.

آدرسزنجان، امجدیه، خیابان امام خمینی، مقبره مرحوم ابوالقاسم مجتهد
ساعت بازدید8 صبح تا 17 عصر
هزینه بازدید3 هزار تومان

موزه صنعت و معدن زنجان

عکس موزه صنعت ومعدن یکی از موزه های زنجان

موزه صنعت و معدن زنجان در ساختمانی قدیمی قرار دارد. ساختمانی که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد و در حال تخریب بود. این ساختمان را بعد بازسازی به اتاق بازرگانی زنجان تبدیل کردند. بعد از مدتی، مالکیت این موزه دچار مشکل شد. پس از آن تصمیم گرفتند تا عمارت را به موزه صنعت و معدن زنجان تبدیل کنند. در حال حاضر حتی برخی رویدادهای فرهنگی در این موزه برگزار می‌شود.

آدرسزنجان، خیابان صفا
ساعت بازدید8 صبح تا 17 عصر
هزینه بازدید2 هزار تومان

موزه نسخ خطی زنجان

عکس موزه نسخ خطی یکی از موزه های زنجان

موزه نسخ خطی زنجان یکی از خاص‌ترین موزه های زنجان است. این موزه در آرامگاه میرزا مهدی قرار دارد. بنای آرامگاه در محوطه‌ای به وسعت 700 مترمربع واقع شده است. این آرامگاه یک درب ورودی بسیار زیبا با پلان پنج‌ضلعی دارد. بخشی از این آرامگاه را به موزه نسخ خطی زنجان تبدیل کرده‌اند. همان طور که می‌توانید تصور کنید، انواع نسخ خطی و کتاب‌های ارزشمند در این موزه نگهداری می‌شود.

اطلاعات بازدید از موزه نسخ خطی زنجان

آدرسزنجان، بلوار استقلال، روبروی شهرداری ناحيه ۲، مقبره ميرزا مهدی
ساعت بازدید8 صبح تا 17 عصر
هزینه بازدید3هزار تومان

موزه آثار شهدای زنجان

عکس موزه آثار شهدای یکی از موزه های زنجان

موزه آثار شهدای زنجان را می‌توان به نوعی موزه دفاع مقدس زنجان دانست. این موزه در منزل مسکونی مرحوم علی اکبر توفیقی، شهردار زنجان قرار دارد. موزه آثار شهدای زنجان در سال 1378 افتتاح شد. همان طور که حدس می‌زنید، موزه آثار شهدای زنجان محل نگهداری از یادگاری شهدای 8 سال دفاع مقدس است. یادگارهایی که کمک می‌کنند تا یاد و خاطره این عزیزان را فراموش نکنیم. در نظر داشته باشید که برخی از بهترین مراکز خرید زنجان در همین محله قرار دارند؛ پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید.

آدرسزنجان، خیابان خواجه نصیر طوسی
ساعت بازدید8 صبح تا 17 عصر به‌جز روزهای تعطیل
هزینه بازدیدرایگان

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، کدام یک از موزه های زنجان را می‌شناختید؟ به نظرتان بهترین موزه زنجان کدام است؟ می‌دانید که با خرید بلیط اتوبوس زنجان می‌توانید در کمترین زمان و با حداقل هزینه خودتان را به زنجان برسانید؛ پس تعلل نکنید و خودتان را برای یک موزه‌گردی اساسی مهیا کنید.

موزه مردان نمکی معروف ترین موزه زنجان است.

موزه دارایی قدیمی ترین موزه زنجان است.

موزه تاریخ طبیعی زنجان برای نوجوانان نیز جذابیت دارد.

موزه مردم شناسی رختشویخانه زنجان خاص ترین موزه این شهر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.