پارک های جنگلی تهران | ریه‌های تنفسی پایتخت

0

مردم پایتخت شلوغ و آلوده‌ای مانند تهران، تک‌تک نفس‌های خودشان را مدیون ریه‌های تنفسی شهر، یعنی پارک‌های جنگلی هستند. متأسفانه جنگل‌های زیبا و تماشایی دیروز، جای خود را به شهرهای بزرگ و برج‌های سربه‌فلک‌کشیده امروزی داده‌اند. شهرها جای درختان را گرفته‌اند و تنفس را برای انسان دشوار کرده‌اند. تنها بقایای آن جنگل‌های بی‌نقص، پارک‌های جنگلی زیبایی هستند که در دل این شهرهای آجری و بی‌احساس، بخشی را به خود اختصاص داده‌اند. امروز قصد داریم تا درباره پارک های جنگلی تهران صحبت کنیم؛ جایی که در آن می‌توانید آرامش را تجربه کنید و از اکسیژن خالص لذت ببرید و به جای صدای بوق خودرو، از صدای آواز پرندگان سرمست شوید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران در پاییز، روی لینک زیر کلیک کنید:

پارک جنگلی چیتگر تهران

پارک جنگلی چیتگر جزو معروف ترین پارک های جنگلی تهران به حساب می‌آید. قدمت این پارک زیبا و وسیع به دوران پهلوی دوم و سال 1342 بازمی‌گردد. این پارک در امتداد شرقی – غربی و در ارتفاع 1235متری از سطح دریا واقع شده است. پارک جنگلی چیتگر دارای پستی‌وبلندی‌های بسیاری است و همین موضوع فضایی خاص و تماشایی به آن می‌دهد. این بوستان حدود 874هکتار وسعت دارد و در مسیر عبور مسیل چیتگر واقع شده است. این مسیل پارک جنگلی چیتگر را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند. چیتگر فضایی بزرگ و زیبا دارد و دارای بخش ورزشی و پیست مخصوص دوچرخه‌سواری است. به همین خاطر صبح‌های جمعه می‌توانید ورزش‌کارانی را ببینید که برای رکاب‌زدن در پیست دوچرخه‌سواری، عازم پارک جنگلی چیتگر می‌شوند. فضای پارک کاملاً امن و خانوادگی است و برای پیک‌نیک‌های آخر هفته نیز جان می‌دهد.

آدرس: بزرگ‌راه تهران- کرج، بعد از خروجی شهرک راه‌آهن
برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

پارک جنگلی لویزان تهران

پارک جنگلی لویزان جزو زیباترین پارک های جنگلی تهران به حساب می‌آید. این پارک در بخش شرقی تهران قرار دارد و آن را با نام شیان نیز می‌شناسند. پارک جنگلی لویزان یا همان شیان را جزو بام‌های تهران می‌دانند. این پارک ارتفاع بسیاری دارد و جزو پارک‌های جنگلی کوهستانی به شمار می‌آید. بلوار هنگام از میان پارک جنگلی لویزان عبور می‌کند و آن را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است. اگر قصد تماشای مناظر خیره‌کننده از تهران در بام شیان را دارید، بهتر است به بخش غربی پارک مراجعه کنید. مسیر دسترسی به بام شیان شیب تندی دارد. به همین خاطر ورزش‌کاران در ساعات ابتدایی صبح، برای انجام ورزش صبحگاهی و به چالش کشیدن آمادگی جسمانیشان، عازم پارک جنگلی لویزان می‌شوند. در بخش غربی پارک رستورانی زیبا به چشم می‌خورد که در ارتفاعات قرار دارد.

آدرس: تهران، شمال‌شرق تهران، اتوبان هنگام، بالاتر از چهارراه استقلال

پارک جنگلی طالقانی تهران

پارک طالقانی را می‌توان زیباترین پارک جنگلی پایتخت دانست. این پارک جنگلی زیبا در نزدیکی شمال شهر و خیابان جردن قرار دارد. قدمت این پارک به دوران بعد انقلاب بازمی‌گردد. البته پیش از انقلاب نیز در این مکان باغ و بستان زیبایی وجود داشت که جزو املاک بانک کشاورزی بود. این پارک وسعت بسیاری دارد و شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. امکانات ورزشی این پارک جنگلی متنوع و کامل است و همه‌روزه افراد بسیاری برای ورزش به این پارک می‌آیند.

مسیر چوبی یا همان راه چوبی که در بخش غربی پارک قرار دارد، جزو زیباترین بخش‌های پارک جنگلی طالقانی به حساب می‌آید و پاتوق عکاسان است. همچنین در این پارک می‌توانید سری به پل طبیعت و پارک آب و آتش بزنید که در چند قدمی پارک جنگلی طالقانی قرار دارند. همچنین بد نیست بدانید بزرگترین پرچم ایران با 150 متر طول و 250تن وزن در این پارک قرار دارد. جالب است بدانید این پرچم سومین پرجم بزرگ دنیا به شمار می‌آید.

آدرس: تهران، منطقه سه، بزرگ‌راه حقانی، بعد از پل بزرگ‌راه مدرس

پارک جنگلی سوهانک تهران

پارک جنگلی سوهانک جزو پارک‌های جنگلی کمتر‌شناخته‌شده تهران به حساب می‌آید. این پارک 400هکتار وسعت دارد و در محله سوهانک واقع شده است. این پارک در ارتفاع 1،750‌متری از سطح دریا قرار دارد. به همین خاطر زمانی که خودتان را به ارتفاعات پارک جنگلی سوهانک برسانید، شاهد مناظری خیره‌کننده و تماشایی از تهران خواهید بود. پوشش گیاهی این پارک جنگلی بسیار متنوع است و شامل درختان مختلفی از جمله ارغوان، کاج، زبان گنجشک، توت، بادام، آیلان توس، سرو نقره‌ای، عر عر، سنجد، سرو و کاج سیاه می‌شود. فضای پارک کاملاً ایمن و خانوادگی است. بد نیست بدانید در بخش‌های کوهستانی، همه‌ساله می‌توانید شاهد حضور پرندگان مهاجری همانند غازهای وحشی نیز باشید. فضای پارک به‌حدی زیباست که دیگر احساس نمی‌کنید در پایتخت حضور دارید. انگار که به دل جنگل زده‌اید و در حال ماجراجویی هستید.

آدرس: تهران، بزرگ‌راه ارتش، امتداد جاده لشگرک، ضلع شمالی جاده، محله سوهانک

پارک سرخه حصار تهران

پارک سرخه حصار را می‌توان مهم‌ترین پارک جنگلی شرق تهران دانست. جالب است بدانید قدمت این پارک جنگلی زیبا به دوران قاجار بازمی‌گردد. این پارک وسعت بسیاری دارد و بخشی از آن در گذشته شکارگاه پادشاهان قاجار بوده است. هنوز هم عمارت‌های متعلق به آن دوران در پارک سرخه حصار وجود دارند. سرخه حصار، یک پارک کوهستانی است. زمانی که خودتان را به ارتفاعات پارک برسانید، می‌توانید شاهد مناظری زیبا از تهران باشید. در این پارک پیست مخصوص دوچرخه‌سواری وجود دارد و حتی می‌توانید از آن دوچرخه کرایه کنید. فضای داخلی پارک بسیار زیباست و مسیرکشی مناسبی دارد. همچنین امنیت در این پارک جنگلی به‌خوبی برقرار می‌شود و برای پیک‌نیک‌های خانوادگی جان می‌دهد. فصل بهار بهترین زمان بازدید از این پارک محسوب می‌شود. در پارک امکانات کاملی از قبیل آلاچیق، سرویس بهداشتی، بوفه و… نیز تعبیه شده‌اند.

آدرس: تهران، شمال‌شرق تهران، پارک جنگلی سرخه حصار

پارک جنگلی وردآورد تهران

پارک جنگلی وردآورد رتبه دوم در بین بزرگترین پارک های جنگلی تهران و ایران را به خود اختصاص داده است. این پارک جنگلی کمتر‌شناخته‌شده، در بخش غربی تهران و نزدیکی کوه‌های وردآورد قرار دارد. از نظر تقسیم‌های شهرداری، پارک جنگلی وردآورد در منطقه 22 تهران واقع شده است. این پارک جنگلی زیبا در سال 1370 به بهره‌برداری رسید. در پارک جنگلی وردآورد، درختان متعددی از جمله پسته، سنجد، بادام کوهی، سرو، کاج و.. به چشم می‌خورند. فضای داخلی پارک کاملاً خانوادگی و امن است و می‌توانید از امکانات مختلف آن بهره‌مند شوید. گردشگران می‌توانند از زمین بازی کودکان، زمین ورزشی، آلاچیق، سکوی سینمایی، مبلمان پارکی، سرویس بهداشتی، غرفه، بوفه، رستوران و پیست دوچرخه‌سواری استفاده کنند. توجه داشته باشید که پارک جنگلی وردآورد در ارتفاعات قرار دارد و به همین خاطر در فصل زمستان بسیار سرد است.

آدرس: تهران، وردآورد، روبه‌روی ايستگاه تقليل فشار گاز

پارک جنگلی توسکا تهران

زمانی که صحبت از برترین پارک های جنگلی تهران به میان می‌آید، شاید کمتر کسی از جنوب شهر یاد کند. این در حالی است که پارک جنگلی توسکا واقع در محله کیانشهر، جزو زیباترین و برترین پارک‌های جنگلی تهران به حساب می‌آید. این پارک جنگلی در سال 1376 به بهره‌برداری رسید. زمانی که روی نقشه تهران به کیانشهر نگاه کنید، شاهد منطقه‌ای سبز و زیبا خواهید بود. پارک بانوان پردیس، پارک جنگلی توسکا و فضاهای سبز دیگر، این بخش سرسبز و زیبا را روی نقشه به وجود می‌آورند. در پارک جنگلی توسکا انواع امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. فضای داخلی پارک کاملاً امن و خانوادگی است. به همین خاطر در ایام آخر هفته، خانواده‌های بسیاری برای تفریح و پیک‌نیک این پارک را انتخاب می‌کنند. فضای داخلی پارک بسیار تماشایی و زیباست و با حضور در آن حالتان خوش می‌شود.

آدرس: تهران، بزرگ‌راه آزادگان، کیانشهر جنوبی، پارک جنگلی توسکا

پارک جنگلی پردیسان تهران

پارک جنگلی پردیسان تهران جزو جدیدترین پارک‌های جنگلی پایتخت به حساب می‌آید. این پارک در منطقه دو تهران و ضلع شمالی بزرگ‌راه حکیم قرار دارد. پارک جنگلی پردیسان در سال 1393 به بهره‌برداری رسید. البته باید بدانید برنامه ساخت این پارک به دوران پهلوی دوم بازمی‌گردد. این پارک جاذبه‌های دیدنی مختلفی دارد. در این پارک جنگلی می‌توانید از مرکز بازپروری حیات وحش، موزه تنوع زیستی، موزه ملی آب و… دیدن کنید. در پارک جنگلی پردیسان می‌توانید در زمین بازی کودکان، مسیر پیاده‌روی، مسیر مخصوص دوچرخه‌سواری و البته زمین بادبادک‌ها تفریح روز خود را کامل کنید. زمین بادبادک‌ها در ایام آخر هفته بسیار شلوغ می‌شود. زمین بادبادک‌ها سن‌وسال نمی‌شناسد. به همین خاطر اگر عاشق بادبادک‌بازی هستید، حتماً سری به این زمین بزنید. پارک پردیسان 300هکتار وسعت دارد و جزو بزرگترین پارک های جنگلی تهران به شمار می‌آید.

آدرس: ضلع شمالی بزرگ‌راه حکیم، بین شیخ فضل‌الله و یادگار امام

پارک جنگلی غزال (تلو) تهران

برخی پارک های جنگلی تهران بسیار گمنام باقی مانده‌اند. پارک جنگلی غزال که به پارک جنگلی تلو نیز شهرت دارد، جزو همین پارک‌های جنگلی گمنام و کمتر‌شناخته‌شده تهران به حساب می‌آید. این پارک در 5‌کیلومتری جاده تلو قرار دارد. اگر به گشت‌و‌گذار در طبیعت بکر علاقه‌مند هستید، بهتر است سری به پارک جنگلی تلو بزنید. پوشش گیاهی این پارک جنگلی عمدتاً شامل درختان سوزنی پهن برگ و سوزنی می‌شود. جالب است بدانید در این پارک جنگلی حیواناتی همانند شغال، خرگوش، روباه و کبک زندگی می‌کنند.

فضای داخلی پارک جنگلی تلو اصلاً شباهتی به پارک‌های جنگلی داخل شهری ندارد. در اصل انگار به دل جنگل زده‌اید و می‌توانید از سکوت آن لذت ببرید. پروژه ساخت این پارک جنگلی از اوایل دهه 80 شمسی آغاز شد. در حال حاضر این پارک جنگلی حدود 10میلیون مترمربع وسعت دارد. در این پارک می‌توانید از امکانات مختلف همانند پاراگلایدر، جامپینگ، سورتمه‌سواری، تنیس روی میز، زمین بدمینتون، میز شطرنج، بخش بدنسازی، فوتبال دستی، اسب‌دوانی، صخره‌نوردی و… لذت ببرید.

آدرس: تهران، اتوبان بابایی شرق، جاده تلو

پارک جنگلی خُجیر تهران

دقیقاً در بخش شمالی بزرگ‌راه بابایی، در میان شلوغی و سروصدای پایتخت، پارک جنگلی طبیعی و بسیار زیبایی وجود دارد که مثال آن در تهران نیست. این پارک جنگلی در نزدیکی پارک ملی سرخه حصار قرار دارد و بخشی از منطقه حفاظت‌شده جاجرود به حساب می‌آید. پارک جنگلی خجیر جزو مناطق شکار ممنوع است و به همین خاطر حیوانات با آسودگی خاطر در آن زندگی می‌کنند. باید بدانید با توجه به آنکه پارک جنگلی خجیر جزو پارک‌های ملی و حفاظت‌شده است، امکان پیک‌نیک در آن وجود ندارد. همچنین برای بازدید از آن، باید مجوزهای لازم را دریافت کنید. در این پارک می‌توانید شاهد گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری باشید. انواع مختلف حیوانات در این منطقه زندگی می‌کنند و به‌نوعی از نظر حیات وحش، بازدید از پارک جنگلی خجیر یک برنامه مستند کامل خواهد بود.

آدرس: تهران، انتهای اتوبان بابایی

پارک جنگلی خرگوش دره تهران

اگر ساکن غرب تهران هستید و در ایام آخر هفته به‌دنبال مکانی آرام برای تفریح و خوش‌گذرانی می‌گردید، می‌توانید از شلوغی پارک جنگلی چیتگر، به پارک جنگلی خرگوش دره پناه بیاورید. این پارک جنگلی فاصله چندانی تا چیتگر ندارد. پارک جنگلی خرگوش دره تهران در سال 1386 به بهره‌برداری رسید و امکان بازدید از آن برای عموم مردم فراهم شد. فضای داخلی پارک جنگلی خرگوش دره بسیار آرامش‌بخش و دوست‌داشتنی است. کمتر کسی این پارک جنگلی زیبا را می‌شناسند و به همین خاطر هنوز هم آرام و خلوت باقی مانده است. حتی بسیاری از حیوانات و پرندگان، پارک جنگلی خرگوش دره را به‌عنوان خانه خود انتخاب کرده‌اند. پس فقط کافی است چشمان خود را ببندید، نسیم خنک جنگل را روی صورتتان احساس کنید و از صدای آواز پرندگان لذت ببرید. در این پارک امکاناتی از قبیل آلاچیق و سرویس بهداشتی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

آدرس: تهران، شمال اتوبان تهران-کرج، پس از بلوار غربی استادیوم آزادی

پارک جنگلی لَتمال تهران

حتی شاید اهالی پایتخت نیز نام پارک جنگلی لتمال را نشنیده باشند. این پارک جنگلی در ارتفاع 1800متری از سطح دریا واقع شده است و آب‌وهوایی سرد و کوهستانی دارد. زمانی که خودتان را به ارتفاعات پارک جنگلی لتمال برسانید، با چهره‌ای زیبا و دوست‌داشتنی از پایتخت رو‌به‌رو خواهید شد. پارک جنگی لتمان در سال 1372 رسماً به بهره‌برداری رسید. این پارک در مسیر بادهای شرقی – غربی تهران قرار دارد. به همین خاطر در اکثر مواقع دارای هوایی بسیار پاک و سرشار از اکسیژن خالص است. در این پارک جنگلی می‌توانید شاهد وجود درختانی از قبیل توت، ارغوان، کاج و زبان گنجشک باشید. این پارک بسیار دنج و آرام است و برخی ورزش‌کاران آن را برای پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری انتخاب می‌کنند. توجه داشته باشید که پارک جنگلی لتمال در فصل زمستان بسیار سرد می‌شود و بهترین گزینه برای پیک‌نیک‌های تابستانی به حساب می‌آید.

آدرس: بزرگ‌راه همت (شرق به غرب)، بعد از بزرگ‌راه آزادگان، بلوار کاشان، بوستان جنگلی لتمال کن

پارک جنگلی افرا تهران

پارک جنگلی افرا در بخش جنوب‌غربی تهران واقع شده است. این پارک جنگلی در فهرست برترین پارک‌های جنگلی تهران قرار می‌گیرد و فضایی بسیار دنج و آرام دارد. این بوستان در مسیر تهران – قم است. به همین خاطر بهترین مکان برای استراحت مسافران به حساب می‌آید. در پارک جنگلی افرا امکان استفاده از امکانات ورزشی، رفاهی و خدماتی متعددی وجود دارد. فضای پارک کاملاً امن و خانوادگی است. به همین خاطر در ایام آخر هفته می‌توانید شاهد حضور خانواده‌هایی باشید که برای استراحت و پیک‌نیک به این پارک آمده‌اند. گردشگران می‌توانند از امکاناتی همانند زمین فوتبال، زمین بازی کودکان، آلاچیق، سرویس بهداشتی، بوفه و… بهره‌مند شوند.

آدرس: شهرک رسالت، میدان جهاد (تقاطع بزرگ‌راه شهید کاظمی و آزادگان)

پارک کوهسار تهران

پارک جنگلی کوهسار در بخش شمال‌غربی پایتخت و کنار دامنه‌های رشته‌کوه البرز قرار دارد. این پارک جزو پارک‌های جنگلی کوهستانی تهران به حساب می‌آید. پارک کوهسار جزو پارک‌های کمتر‌شناخته‌شده است. به همین خاطر در اکثر مواقع خبری از شلوغی و ازدحام جمعیت در این پارک جنگلی نیست. زمانی که خودتان را به بخش‌های بالایی پارک برسانید، می‌توانید شاهد مناظری خیره‌کننده و 360 درجه از تهران باشید. این پارک حدود 6هزار هکتار وسعت دارد و شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در این پارک بسیار پرطرفدار است و حسابی سرتان را گرم می‌کند. توجه داشته باشید پارک کوهسار تهران در فصل زمستان بسیار سرد می‌شود. پس بهترین زمان برای بازدید از پارک کوهسار، بهار و تابستان است.

آدرس: بزرگ‌راه آبشناسان، میدان اول شهران شمالی، انتهای بلوار شهران، روبروی پمپ بنزین

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظرتان درباره پارک های جنگلی تهران چیست؟ آیا تجربه حضور در هیچ‌یک را داشته‌اید؟ به نظرتان بهترین پارک جنگلی تهران کدام است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

سرخه حصار را می‌توان بهترین پارک جنگلی شرق تهران دانست.

چیتگر را می‌توان بهترین پارک جنگلی غرب تهران دانست.

پارک جنگلی افرا را می‌توان بهترین پارک جنگلی جنوب تهران دانست.

پارک جنگلی طالقانی را می‌توان بهترین پارک جنگلی شمال تهران دانست.

جدیدترین پارک جنگلی تهران، پارک پردیسان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.