کاخ عالی قاپو اصفهان | درگاه بلند معماری و طرب

6

اسم اصفهان که می‌آید، تصویری از هنر، معماری و اصالت ایرانی در ذهنمان شکل می‌گیرد. امروز هم می‌خواهیم چند ساعتی را در بنایی قدم بزنیم که در قلب اصفهان پا برجاست. کاخ عالی قاپو یادآور روزهای پرشکوه ایران است و در خشت به خشتش می‌شود هنر ایرانی را به تماشا نشست.

فهرست مطالب

کاخ عالی قاپو کجاست؟

تصویری زیبا از میدان نقش جهان در اصفهان

عالی قاپو از جاهای دیدنی اصفهان است. برای بازید از این کاخ باید به طرف مرکز ایران بروید. بعد از رسیدن به اصفهان تابلوهای راهنمایی‌رانندگی شما را به طرف نقش جهان هدایت می‌کنند. راه را ادامه بدهید تا به میدان نقش جهان برسید. می‌توانید عالی قاپو را در ضلع غربی این میدان و روبه‌روی مسجد شیخ لطف الله ببینید.

معرفی کاخ عالی قاپو اصفهان

نمایی از عمارت عالی قاپو در اصفهان

عالی قاپو یکی از باشکوه‌ترین بناهای تاریخی اصفهان است؛ پس خودتان را برای دیدن شاهکاری در این شهر آماده کنید. اگر از دور هم به این بنا نگاه کنید، محو در زیبایی و معماریش می‌شوید. شاید هم دلتان خواست به این بنای چندطبقه سری بزنید و از ایوانش دیدن کنید. این ایوان چشم‌اندازی رو به نقش جهان دارد. اگر اصفهان نصف جهان باشد؛ پس نیمی از جهان حالا زیر پای شماست. این کاخ شاهکاری به‌جامانده از معماری دوره صفویان است. در آن زمان درِ ورودی این عمارت، دروازه اصلی به میدان نقشه جهان بود. به همین خاطر معماری اصیل ایرانی را در این بنا به کار بردند تا عظمت حکومت صفوی را نشان بدهند. از همین جا اهمیت این بنا در دوره خودش پیداست.

عالی قاپو

  • معنی

جالب است بدانید در گذشته این کاخ اسم‌های دیگری هم داشت. آن را به دولت‌خانه مبارکه نقش جهان و قصر دولت‌خانه می‌شناختند؛ اما در حال حاضر این عمارت به عالی قاپو معروف است. هر بخش از این اسم معنای متفاوتی دارد. عالی به معنی «بلند» و قاپو در زبان ترکی به معنی «در» است. به همین خاطر عالی قاپو را «درگاه بلند» یا «درِ بلند» معنی می‌کنند. در نگاه اول این اسم به ظاهر دروازه اشاره دارد؛ اما شاید اینجا همان درگاه عالی برای صفویان است و اسم آن نشانه جایگاه ویژه آن است.

  • اسم‌های دیگر

عکس کاخ عالی قاپو

قدیم‌ترها به این عمارت، آلاقاپو، آلا قاپی و آل قاپی هم می‌گفتند. آلاقاپو از دو بخش آلا و قاپو تشکیل می‌شود. آلا در زبان ترکی معنی رنگارنگ می‌دهند. قاپو را هم که کمی قبل‌تر گفتیم. روی‌هم‌رفته معنی اسم این بنا «درِ رنگارنگ» می‌شود. کنجکاو بودیم که چرا در وسط اصفهان اسمی ترکی برای این بنا انتخاب کرده‌اند. تاریخ را جست‌وجو کردیم و متوجه شدیم مؤسس حکومت صفویان شخصی ترک‌زبان و اهل اردبیل بود. به همین خاطر اسم این بنا ریشه در زبان ترکی دارد.

تاریخچه عمارت عالی قاپو اصفهان

قدمت کاخ عالی قاپوی اصفهان به دوره صفویان و به سال‌های 971 تا 977 هجری شمسی بر می‌گردد. در آن سال‌ها صفویان اصفهان را برای پایتختی خود انتخاب کرده بودند. ساخت این عمارت از زمان شاه عباس اول شروع شد. بخشی از آن را در دوره شاه عباس دوم ساختند؛ اما مرمت و تزیین کاخ عالی قاپو اصفهان به زمان شاه سلطان حسین می‌رسد. محقق‌ها از کتیبه‌های روی دیوار عمارت متوجه شدند که ساخت عالی قاپو در 5 مرحله بود. در این دوره 100ساله بخش‌های مختلفی به این بنا اضافه کردند.

مراحل ساخت عمارت عالی قاپو

  • مرحله اول، ساخت بنای اولیه کاخ عالی قاپو

دستور ساخت این بنا را شاه عباس اول داد. در زمان حیات شاه عباس، بنای اولیه و عمارتی دوطبقه‌ای را ساختند. شاه عباس قصد داشت که عالی قاپو راه ارتباطی با دیگر کاخ‌ها و راهی برای واردشدن به این میدان شود. فقط درباریان شاه اجازه گذشتن از این دروازه را داشتند. آن‌ها از مهمان‌های خارجی پادشاه در جلوی دروازه با مراسمی تشریفاتی استقبال می‌کردند. گاهی هم برای انجام کارهای اداری مجوز عبور از دروازه را می‌گرفتند. در بنای اولیه عمارت، بخشی را هم برای استراحت پادشاه ساخته بودند که شاه عباس در آن از مهمان‌هایش پذیرایی می‌کرد. در آن زمان حجره‌های اطراف میدان هنوز یک‌طبقه بودند. به همین خاطر شاه عباس از طبقه دوم دید خوبی به آن‌ها داشت.

  • مرحله دوم، ساخت ایوان عمارت عالی قاپو اصفهان

عکس ساخت ایوان عمارت عالی قاپو اصفهان

با رواج شهرنشینی، اهمیت پایتخت هم بیشتر شد. شاه عباس تصمیم گرفت تا مقر پادشاهی‌اش را گسترش بدهد. در این دوره طبقه‌های سوم، چهارم و نیم‌طبقه پنجم را به کاخ عالی قاپو اصفهان اضافه کردند. ایوان زیبای عالی قاپو را هم در همین زمان ساختند که مشرف به میدان نقش جهان است. بر ورودی عمارت هم دستی کشیدند و با طرح و نقشی زیبا جلوه بیشتری به آن دادند. ظاهر عمارت در این مرحله شباهت بیشتری به مدل امروزی‌اش پیدا کرد. از طرفی حکومت صفویان هم در اوج درخشش بود و عالی قاپو نمادی از شکوه این حکومت است.

  • مرحله سوم، ساخت آخرین طبقه

عکس آخرین طبقه عمارت عالی قاپو اصفهان

می‌دانید که پادشاهان چقدر به تشریفات اهمیت می‌دادند. در مرحله سوم تصمیم گرفتند که طبقه ششم را به عمارت اضافه کنند. با ساخت این طبقه، اتاق‌های بیشتری هم برای مهمان‌ها مهیا کردند. در طبقه ششم سالنی به اسم «موسیقی» ساختند که معماریش با طبقه‌های دیگر فرق داشت. با ساخت این سالن نوای ساز و موسیقی هم در کاخ طنین‌انداز شد. اینجا بود که عالی قاپو معماری و طرب را به تاروپود تاریخش گره زد.

  • مرحله چهارم، گسترش ایوان

ایوان رو به باغ نقش جهان اهمیت زیادی برای شاه داشت؛ اما کوچک بود. شاه دوست داشت با درباریان و مهمان‌هایش بنشیند و قلیانی چاق کند. گز و چایش را بخورد و از دیدن مسابقه‌های چوگان در میدان لذت ببرد. مراسم مهم دیگر را هم در نقش جهان برگزار می‌کردند و شاه از بالای عمارت آن‌ها را تماشا می‌کرد. به همین خاطر دستور داد تا ایوان را بزرگ‌تر کنند و فضای نشستن بیشتر شود. معمارها ایوان را تا 7 متر جلوتر از حجره‌های اطراف گسترش دادند و بخش ورودی هم بزرگ‌تر شد.

  • مرحله پنجم، ستون‌های ایوان عالی قاپو و ساخت سیستم آب‌رسانی

عکس ستون‌های ایوان عالی قاپو و ساخت سیستم آب‌رسانی

در آخرین مرحله ستون‌ها و سقف ایوان را هم اضافه کردند. ایوان عمارت عالی قاپو 18ستون دارد. معمارها سقف ایوان را هم از چوب ساختند. ارتفاع هر ستون به 20 متر می‌رسد. ساخت راه‌پله‌ای باریک، مسیر دسترسی به ایوان عمارت را هم آسان کرد.
یکی از جالب‌ترین بخش‌های این بنا، سیستم آب‌رسانی‌ آن بود. در همان زمان این سیستم را طوری طراحی کردند که تمام طبقه‌ها به آب دسترسی داشته باشند.

تخریب عمارت عالی قاپوی اصفهان

عکس تخریب عمارت عالی قاپو

بعد از گذشت چند سال ستون‌ها، سقف و گچ‌بری‌های عمارت رو به فرسودگی رفت؛ البته تخریب این عمارت فقط به‌صورت طبیعی نبود. حمله افغان‌ها، جنگ‌های داخلی، بی‌لیاقتی بعضی از پادشاه‌ها و انتقال پایتخت از اصفهان در تخریب این بنا تأثیر بسیاری گذاشت. بخش بزرگی از تخریب بنای عالی قاپو به زمان سلطنت ناصرالدین شاه برمی‌‌گردد. در آن زمان ظل السلطان حاکم اصفهان بود. او از سلسله صفوی کینه بدی داشت. به همین خاطر تصمیم گرفت تمام آثار به‌جامانده از آن دوره را تخریب کند.

عکس ظل السلطان

ظل السلطان کاخ سعادت آباد، کاخ آیینه خانه، عمارت نمکدان، کوشک هفت دست و… را از بین برد. همچنین قصد داشت به عالی قاپو و چهل ستون هم آسیب برساند. تاجرهای اصفهانی سعی کردند با پرداخت پول او را منصرف کنند؛ اما اثری نداشت و کینه ظل اسلطان شتری بود. او تمام آیینه‌کاری‌های عالی قاپو و چهل ستون را از بین برد و روی نقاشی‌ها را با گچ پوشاند.

مرمت کاخ عالی قاپو

مرمت عالی قاپو از زمان شاه سلطان حسین شروع و در دوره‌های مختلف تکرار شد. آخرین بازسازی‌ها در سال‌های اخیر بوده است و حدود 12 سال طول کشید. از سال 1384 داربست‌هایی در بخش ایوان نصب کردند. با کمک آن‌ها کمی استحکام ساختمان را افزایش دادند. همچنین دیوارها را مرمت و این بنای ارزشمند را بازسازی کردند.

معماری کاخ عالی قاپو اصفهان

بنای عالی قاپو مساحتی به اندازه 1800 مترمربع دارد و بلندی آن به 48 متر می‌رسد. به هر طبقه از عمارت عالی قاپو که بروید، معماری خاص و متفاوتی را می‌بینید. شاه عباس بهترین معمارهای آن زمان را برای ساخت این کاخ انتخاب کرد.

شاید برایتان عجیب باشد؛ اما اگر از هر طرف به این کاخ نگاه کنید، فقط تعدادی از طبقه‌ها را می‌بینید. از میدان نقش جهان، عمارت دوطبقه به نظر می‌رسد. اگر کمی جلوتر بروید، از طرف راست و چپ سه طبقه از کاخ مشخص می‌شود. از نمای پشتی کاخ هم که نگاه کنید، بنایی 5طبقه‌ای را می‌بینید؛ اما در اصل ساختمان عالی قاپو 6طبقه است.

  • ورودی‌های عمارت عالی قاپو

ورودی هر عمارت اولین جایی است به چشم می‌آید. شاه عباس هم قصد داشت دروازه‌ای باشکوه برای مقر پادشاهی‌اش بسازد. از طرفی این دروازه راهی برای رفتن به بخش‌های دیگر میدان مثل تالار تیموری، تالار سرپوشیده، رکیب خانه و… بود. جالب است بدانید عمارت عالی قاپو چهار در دیگر هم دارد. می‌توانید در ضلع شمالی، درِ چهار حوض را پیدا کنید. درِ شاهی هم در بخش غربی عالی قاپو است. آن را مشرف به دروازه دولت یا دروازه شهر ساخته‌اند. درِ حرم‌سرا و درِ مطبخ یا جبه خانه از دیگر درهای این کاخ است.

  • سردر ورودی کاخ عالی قاپوی اصفهان

معماری دروازه به‌قدری زیباست که توجه همه را به خودش جلب می‌کند. اگر کمی دقت کنید، آثاری از یک کتیبه‌ در سردر ورودی کاخ مشخص است. ورودی عمارت را با سنگ‌های مرمر سنگ‌فرش کرده‌اند. در آن زمان شاه عباس از این ورودی می‌گذشت و قدرتش را به رخ می‌کشید. افرادی که درخواستی از شاه داشتند روی این آستانه سجده می‌کردند و آن را می‌بوسیدند. این کار نشانه‌ای برای احترام به شاه بود. فقط کافی بود که کسی قدمی با کفش روی این سنگ بگذارد. آن وقت نگهبان در، از خجالتش در می‌آمد و کتکی نوش جانش می‌کرد.

  • درِ ورودی کاخ عالی قاپو

روایت جالبی هم درباره درِ ورودی این کاخ در کتاب‌‌ها نوشته‌اند. شاه عباس در دوره حکومتش دری از جنس نقره به حرم امام علی(ع) پیشکش کرد. در برابر این کار، درِ قبلی بارگاه را به شاه ایران هدیه دادند. خادم‌های شاه هم در را به اصفهان آورند و در ورودی عالی قاپو نصب کردند. به همین خاطر همه مردم ارادت خاصی به درِ عمارت داشتند.

  • طبقه‌های مختلف عمارت عالی قاپو

عالی قاپو بلندترین کاخ در دوره صفویه بود. می‌شود این عمارت را به دو بخش ورودی و ساختمان اصلی تقسیم کرد. ورودی این بنا اهمیت ویژه‌ای در گذشته داشت. به همین خاطر آن را وسیع ساخته‌اند. بین بخش ورودی و ساختمان اصلی کمی فاصله است که آن را با طاق‌های جناغی پوشانده‌اند. این طاق‌ها در طبقه‌های بعدی هم هستند؛ اما نسب به ورودی کوچک‌ترند. از بخش ورودی که بگذرید، به راهروی شمالی_جنوبی عمارت می‌رسید. این راهرو شما را به ساختمان اصلی کاخ می‌رساند.

  • پله‌های مارپیچ کاخ عالی قاپو

عکس پله‌های مارپیچ کاخ عالی قاپو

سه راه‌پله طبقه‌های مختلف عمارت را به هم وصل کرده‌اند. دو تا از راه‌پله‌ها را با ظرافت تمام به‌صورت مارپیچ طراحی و اجرا کردند. می‌توانید آن‌ها را در بخش غربی ورودی پیدا کنید. این راه‌پله‌ها کمی تنگ است و پله‌ها هم ارتفاع زیادی دارند. بد نیست برای بالارفتن از آن‌ها کمی احتیاط کنید. از هر پله که بالا می‌روید، حس‌وحال عمارت شما را به گذشته‌ها می‌برد.

عکس کاشی‌های آبی و زرد پله‌های مارپیچ کاخ عالی قاپو

شاه و خانواده‌اش از راه‌پله سوم استفاده می‌کردند. به همین خاطر آن را به راهروی شاهی می‌شناسند. پله‌های این راه‌پله به‌صورت زیگزاگ است و در هر طبقه پاگرد دارد. کاشی‌کاری‌های این راه‌پله مثل تابلویی از نقاشی است. تمام پله‌ها و پاگردها را با کف‌پوشی از کاشی‌های آبی و زرد و گل‌های اسلیمی تزیین کرده‌اند. بی‌دلیل نبود که اسمش را راهروی شاهی گذاشتند.

کاربرد طبقه‌های مختلف کاخ عالی قاپو

هر طبقه از کاخ، سالن‌های پذیرایی و اتاق‌ها تشکیل شده‌اند. سالن‌ها در وسط و اتاق‌ها در اطرف آن‌ها هستند. طبقه‌ اول دو سالن و چند اتاق دارد. این طبقه بیشتر برای کارهای اداری و حکومتی بود. به همین خاطر آن را به صدر خانه یا کشیک خانه می‌شناختند. گشتی در آن بزنید و از سالن‌هایش دیدن کنید. در طبقه‌های بعدی تعداد سالن و اتاق‌ها بیشتر است.

ایوان عمارت عالی قاپو

عکس چشم انداز ایوان عمارت عالی قاپو

بدون شک شما هم برای تماشای ایوان زیبای عالی قاپو مشتاق هستید. بالارفتن از پله‌های عالی قاپو کمی سخت است؛ اما به دیدن تالار پذیرایی شاه می‌ارزد. ایوان کاخ دقیقاً بالای بخش ورودی و در طبقه سوم است. چشم‌هایتان را لحظه‌ای ببندید و بعد باز کنید. نمی‌شود چشم‌انداز نقش جهان را در یک قاب توصیف کرد. احتمالاً به شاه عباس هم حق بدهید که نمی‌توانست از این چشم‌انداز دل بکند.

عکس چشم انداز ایوان عمارت عالی قاپو

مسجد زیبای شیخ لطف‌الله درست روبه‌رویتان است. از آن بالا می‌شود کل نقش جهان را دید. درشکه‌ها دور میدان می‌چرخند و گردشگرها هم در رفت‌وآمدند. بازدیدکننده‌ها در سکوت عجیبی هستند. انگار عظمت این تصویر نفس همه را در سینه حبس کرده است. صدای شات دوربین‌ها از هر گوشه‌ای به گوش می‌رسد. دوربینتان را بیرون بیاورید و شما هم تصویری از این قاب زیبا ثبت کنید.

  • تزیینات ایوان

زیبایی ایوان عالی قاپو به همین‌ها ختم نمی‌شود. اگر بخواهم از نقش‌ونگارهای ایوانش بگویم، مثنوی هفتاد من است. بیشتر آیینه‌کاری‌ستون‌ها از بین رفته است؛ اما سقف ایوان همچنان زیبایی‌اش را دارد. در بین طرح‌ها می‌شود کاشی‌های هفت‌رنگ، نقش‌های اسلیمی، نقاشی‌های گل‌وبوته را تماشا کرد. سقف تالار پشت ایوان هم پر از این طرح و نقش‌هاست.

  • ایوان پشتی طبقه سوم

عکس وان پشتی طبقه سوم

 

در بخش پشتی طبقه سوم، ایوان کوچک دیگری است که شاید خیلی‌ها متوجهش نشوند. این ایوان چشم‌اندازی به خیابان پشتی و گنبد توحید خانه دارد.

  • حوضچه ایوان

در دوره شاه سلطان حسین حوضچه‌ای از جنس مرمر و مس در وسط ایوان عالی قاپو ساختند. آب این حوض با دم و بازدم هوا پر و خالی می‌شود. معمارهای عالی قاپو فکر همه جایش را کرده بودند. سیستم این حوض به‌صورتی بود که آب را به طبقه‌های دیگر هدایت می‌کرد. فواره زیبایی در وسط حوض وجود داشت که این روزها خبری از آن نیست. دیگر می‌دانید که تابستان‌های اصفهان گرم است. وجود آب، هوای خنکی را در ایوان عمارت به جریان می‌انداخت و لذت نشستن در آنجا را بیشتر می‌کرد.

اتاق موسیقی کاخ عالی قاپو

بخش‌ها را یکی‌یکی جلو رفتیم تا به آخرین طبقه برسیم. سالن موسیقی از زیباترین بخش‌های عمارت عالی قاپو اصفهان است. کافی است سرتان را کمی بالا ببرید تا گچ‌بری‌های برجسته‌‌اش را ببینید. از همین سالن می‌شود به اهمیت موسیقی در آن زمان  پی برد. این طبقه سه اتاق دارد که دو تا از آن‌ها را بزرگ‌تر ساختند.

عکس اتاق موسیقی کاخ عالی قاپو

در ساخت سالن موسیقی، معماری خاصی به کار بردند که هرکسی را کنجکاو می‌کند. نوازندگان در این سالن جمع می‌شدند و با هم ساز می‌نواختند. صدای ساز از حفره‌های دیوار به طبقه‌های دیگر عمارت می‌رسید و در تمام عمارت پخش می‌شد. طراحی سالن موسیقی با این ویژگی خاص در زمان خودش بی‌نظیر بود. البته طرح‌های سقف و دیوار، اکوی صدا را می‌گرفت و چیزی شبیه استودیو ایجاد می‌کرد.

تمام دیوارهای سالن پر از نقش‌ونگار است. هرکسی در همان لحظه ورود محو تماشای آن‌ها می‌شود؛ البته از بناهای اصفهان نمی‌شود انتظار دیگری داشت. مقرنس‌کاری‌ها و نقاشی‌های روی دیوار سالن تماشایی است. روی تمام بخش‌ها طرح‌ساز و جام را به شکل زیبایی حکاکی کرده‌اند. سبک نقاشی‌های سالن موسیقی با دیگر بخش‌ها متفاوت است. این نقاشی‌ها مدرن‌تر به نظر می‌رسد و در آن هنر غربی و ایرانی را ترکیب کرده‌اند.

تزئینات و نقاشی‌های داخل کاخ عالی قاپو

عالی قاپو به تزییات داخلی و نگارگری‌هایش معروف است. کافی است کمی از سبک هنرها سر در بیاورید تا شیفته لایه‌چینی‌ها، تذهیب‌ها و مقرنس‌های چندضلعی‌اش بشوید. اسم دیگر سبک تذهیب، طلاکاری است. بعد از لایه‌چینی شیارها را با آب‌طلا می‌پوشانند تا درخشش خاصی پیدا کند. در تزیین تالارها از سبک کشته بری هم استفاده کردند. کشته بری نوعی گچ‌بری است که از دور شبیه به نقاشی به نظر می‌رسد.

در کتیبه‌های باقی‌مانده اسمی از نقاش‌ها و معمارهای این عمارت پیدا نکردند؛ اما بخشی از نقاشی‌های تالار کار هنرمند معروف رضا عباسی است. رضا عباسی از نقاش‌های بزرگ دوره صفوی بود. می‌توانید در طبقه‌های اول، دوم، چهارم و پنجم بخشی از نقاشی‌های این هنرمند را ببینید. تابلوهای مینیاتوری این استاد برای همه جذاب و دیدنی است. نقاشی طبقه‌های سوم و ششم سبک متفاوتی دارد و مدرن‌تر از طبقه‌های دیگر است. روی تمامی نقاشی‌ها محلول تثبیت‌کننده زده‌اند تا بعد از هزارسال این هنر اصیل سالم باقی بماند.

بناهای شبیه به عمارت عالی قاپو اصفهان

عکس عالی قاپو قزوین

به نظر می‌رسد اسم عالی قاپو برای صفویان ارزشمند بود. در قزوین و تبریز هم می‌شود بنایی به این اسم را دید؛ البته نقشه اولیه کاخ‌ها شباهتی هم به هم دارد. پایتخت صفویان در ابتدا قزوین بود. شاه طهماسب صفوی دستور ساخت بنایی شبیه به عالی قاپو را داد. این بنا در زمان شاه عباس تکمیل شد. بعد از تغییردادن پایتخت، شاه عباس هنوز دلش پیش عمارت عالی قاپو مانده بود. به همین خاطر دستور داد بنای جدیدی شبیه به عالی قاپوی قزوین در اصفهان هم بسازند؛ البته بنای عالی قاپوی اصفهان مجلل‌تر از قزوین است.

بناهای تاریخی اطراف عالی قاپو

جاهای دیدنی اصفهان کم نیست. هر گوشه از این شهر تماشایی است. بهتر است از قبل، راهنمای سفر اصفهان را بخوانید. جاهای دلخواهتان را انتخاب کنید و برنامه منظمی برای بازدیدشان بچینید. عالی قاپو بخشی از میدان نقش جهان است؛ پس در کنارش سری هم به دیگر بناهای تاریخی میدان بزنید.

  • مسجد شیخ لطف الله

تصویری از مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله از جاذبه‌های گردشگری اصفهان است. نقش‌های روی گنبد، طاق‌ها و فضای داخلی‌اش شاهکاری از دوره صفویه را نشان می‌دهد. خوب که دقت کنید متوجه می‌شوید که مسجد شیخ لطف الله مناره‌ و حیاط ندارد. این بنا، مسجد اختصاصی خانواده شاه بود که از زیر زمین به عالی قاپو راه داشت. طرح طاووس مسجد شیخ لطف الله در جهان مشهور است. اگر جای مناسبی برای عکاسی می‌خواهید، جلوی ورودی مسجد انتخاب خوبی است.

  • مسجد جامع عباسی

مسجد امام

از دیگر مسجدهای دوره صفوی، مسجد امام یا مسجد شاه عباسی است. می‌توانید اثر هنری علیرضا عباسی در کتیبه‌های سردر مسجد را ببینید. یکی از ویژگی‌های جالب این مسجد بازتاب صدا در زیر گنبد است.

  • سردر قیصریه

سردر قیصریه در بخش شمالی میدان نقش جهان است. ورودی بازار هم از کنار همین سردر شروع می‌شود. در زمان قاجار این بخش از بازار را تخریب کرده بودند.

  • حجره‌های اطراف میدان

در گشت‌وگذار از این میدان، سری هم به حجره‌های اطراف بزنید. چرخیدن در حجره‌های قدیمی اصفهان لذت‌بخش است. در هر حجره صنایع دستی اصفهان، ظروف مسی و قالیچه‌های دست‌بافت را به نمایش گذاشته‌اند. فروشنده‌ها با لهجه شیرین اصفهانی از شما استقبال می‌کنند.

بهترین زمان بازدید

عکس بهترین زمان بازدید کاخ عالی قاپو

اصفهان از شهرهای کویری ایران است. تابستان‌های گرم و زمستان‌های سردی دارد. برای سفر به اصفهان فصل بهار و پاییز را انتخاب کنید. هوای معتدل‌تری دارد و گشت‌وگذار در آن زمان هم دلنشین است.

اقامتگاه

سفر به اصفهان که یک‌روزه نمی‌شود. برای اقامت هم تا دلتان بخواهد هتل و مهمان‌پذیر در شهر هست. در اطراف میدان نقش جهان هتل‌های خوبی برای اقامت مهیاست. اسم نزدیک‌ترین هتل‌ها را برایتان می‌گذارم.

  • هتل هشت بهشت؛
  • هتل صفوی؛
  • هتل ستاره؛
  • هتل عباسی.

مسیر دسترسی

برای بازدید از عمارت عالی قاپو باید به استان اصفهان سفر کنید. به این شهر که رسیدید، مسیر را تا میدان نقش جهان ادامه دهید. نقش جهان در طرف شمال و در مرکز اصلی شهر اصفهان است. به خیابان حافظ که بروید، از طرف شرق به نقش جهان می‌رسید. مسیر دیگر هم از خیابان استانداری اصفهان است. از این مسیر به طرف خیابان سپه بروید. خیابان سپه از طرف غرب به میدان نقش جهان منتهی می‌شود. یادتان باشد در این خیابان پارکینگ هم وجود دارد. می‌توانید عالی قاپو اصفهان را در ضلع غربی میدان نقش جهان پیدا کنید.

اگر با خیابان‌های شهر ناآشنا هستید، تکنولوژی کارتان را راحت می‌کند. کافی است اسم میدان را در گوگل‌مپ جست‌وجو کنید تا مسیر برایتان مشخص شود. اگر خودرو شخصی هم همراهتان نبود، نگران نباشید. مترو، تاکسی‌ها و اتوبوس‌های بی آر تی در سطح شهر فراهم است.

هزینه بازدیدگردشگر داخلی: 5000 تومان، گردشگر خارجی: 50000 تومان
ساعت بازدیدفصل بهار و تابستان 9 صبح تا 18 عصر. در پاییز و زمستان از 9 صبح تا 16 عصر
شماره تماس03132225958
آدرساصفهان. ضلع غربی میدان نقش جهان

می‌شود نیمی از زیبایی‌های نصف جهان را در کاخ عالی قاپو پیدا کرد. تلاش کردیم در این سفر مجازی با ره بال آسمان کمی از زیبایی‌های اصفهان را نشانتان دهیم. اگر مشتاق دیدن این عمارت شده‌اید، در اولین فرصت سری به آن بزنید. شاید در سفرهای قبل از عالی قاپو دیدن کرده‌اید. تجربه‌هایتان خواندنی‌است. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

اصفهان. ضلع غربی میدان نقش جهان

برای هر گردشگر داخلی 5000 تومان و برای هر گردشگر خارجی 50000 تومان است.

در بهار و تابستان از 9 صبح تا 18 عصر. در پاییز و زمستان از 9 صبح تا 16 عصر.

 

5/5 (3 نظر)
6 نظرات
  1. شاهین می گوید

    من سه بار عالی قاپو رو دیدم و هر سه بار لذت بردم. اینکه در گذشته فکر همه چیز رو می‌کردند و برای ساختن یه عمارت همه ذوق و هنرشون رو به کار می‌بردند، حیرت‌انگیزه. حیف که اتاق موسیقی بسته است.

    1. بانو تقیان می گوید

      بله شاهین عزیز، عالی‌قاپو سراسر مدیریت معماری و هنره. البته اتاق موسیقی رو بستند به این دلیل که خیلی احتمال تخریبش زیاده یا…؟ نمی‌دونم!

  2. فاطی‌ماه?? می گوید

    به نظرم جای قشنگیه ولی من رفتم فضای خیلی خیلی منفی داشت در حدی که من فقط تا طبقه اول تونستم برم و توی راه پله ها هم سرگیجه بدی گرفتم کلا راه پله خیلی تاریک بود و باعث سرگیجه و نفس تنگی میشد بعدم که تالار موسیقی رو بستن… به نظرتون چرا؟
    یا چرا 6 طبقه اس؟ 6 مگه عدد……نیست؟ خلاصه بگم وقتی خواستید از پله ها رد بشید خیلی مواظب باشید…

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، اتفاقاً پل‌های مجموعه هم پهن هستند و هم فاصله‌دار و پاگردهای خوبی هم برای تجدید قوا دارند. به‌نظرم نباید خیلی سریع بالا می‌رفتید. خود پله‌ها با کاشی‌های زیباشون سوژه خوبی برای موندن و عکاسی هستند. در طول روز هم نور خوبی دارن و تاریک نیستند.
      البته برای برگشتن ممکنه از پله‌های مارپیچی پایین اومده باشید که حقیقتاً اذیت‌کننده هستند؛ مخصوصاً اگه فوبیای تاریکی با کمی تنگی نفس داشته باشید.

      پیشنهادم اینه که موقع برگشتن هم با مأمورای بخش صحبت کنید و از همون مسیر رفتن استفاده کنید.

      تالار موسیقی ظرافت خیلی خاصی داره که ممکنه ازدیاد بازدیدکننده‌ها بهش آسیب بزنه؛ مخصوصاً اینکه در تزئیناتش از ورقه‌های طلا هم استفاده شده!

  3. سارا می گوید

    سلام من شنیدم پله های کاخ عالی قاپوس سست است و نمیشه از آن دیدن کرد درسته

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام سارا عزیز، من این خبر رو نشنیدن و ضمن اینکه پله‌های کاخ اونقدر زیاد یا باریک نیست که ضربه‌ای که بنا بزنه. بهتره با شماره‌های داخل مقاله تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.