چرخ و فلک چشم دبی | مرتفع‌ترین چرخ‌و‌فلک در جهان

0

شهر مدرن و توریستی دبی، سال‌هاست که با ساخت سازه‌های غول‌پیکر و سر‌به‌فلک‌کشیده و اجرای پروژه‌های بلند‌پروازانه، مردم جهان را شگفت‌زده می‌کند و سالانه میلیون‌ها گردشگر را به سوی خود می‌کشاند. تاکنون بار‌ها شاهد درخشش نام این شهر در کتاب ثبت رکورد‌های جهانی گینس بوده‌ایم. این بار نوبت آن رسیده تا از دبی به‌عنوان شهری که عظیم‌ترین و مرتفع‌ترین چرخ‌و‌فلک در جهان را در خود جای داده است، یاد کنیم. چندی پیش از چرخ و فلک چشم دبی یا چرخ و فلک عین دبی در عروس کشور امارات، رو‌نمایی شد و بار دیگر نام این شهر در تمام جهان بر سر زبان‌ها افتاد. 

از‌این‌رو ما در این مطلب قصد داریم به‌طور مفصل در‌خصوص این سازه شگفت‌انگیز صحبت کرده و تمامی اطلاعات لازم برای بازدید از این اعجوبه و سفر به‌سوی آسمان، با سوار شدن در کابین‌های این فانفار را در اختیارتان قرار دهیم. در نتیجه اگر قصد سفر به شهر آسمان‌خراش‌ها و بازدید از جاهای دیدنی دبی و سازه‌های منحصر‌به‌‌فرد آن را دارید، در این مطلب همراه ما باشید تا سوار بر مرکب قلم، سری به بزرگ ترین چرخ و فلک دنیا بزنیم. 

چرخ و فلک چشم دبی کجاست؟

عکس موقعیت چرخ و فلک چشم دبی

چرخ و فلک عین دبی در جزیره‌ای مصنوعی به نام بلو واترز (Bluewaters Island) احداث شده است. گفتنی است که جزیره بلو واترز در منطقه دبی مارینا (Dubai Marina) و آب‌های خلیج فارس قرار دارد. این جزیره جزء محبوب‌ترین و جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در کشور امارات بوده و علاوه‌بر آنکه بزرگ‌ترین چرخ و فلک دنیا را در قلب خود جای داده است، دارای مراکز تفریحی متعدد، هتل‌های لوکس، کلوپ‌های ساحلی، فروشگاه‌ها و… است. 

معرفی چرخ و فلک چشم دبی | سفر به آسمان با سازه‌ای عظیم‌الجثه و غول‌پیکر 

همان طور که گفتیم، چرخ و فلک یا فانفار عین دبی (Ain Dubai) سازه‌ای عظیم و مرتفع بوده که عنوان بلندترین چرخ و فلک دنیا را به خود اختصاص داده است. با‌توجه به عظمت این چرخو فلک و دور‌نمای آن، می‌توان گفت که «چشم دبی»‌ نامی بسیار برازنده برای آن است؛ چرا‌که وقتی از فاصله‌ای دور به آن نگاه کنید، گویی در حال تماشای چشمی بزرگ هستید. گفتنی است که این سازه به لحاظ ابعاد و پروسه ساخت، در میان مهندسان جهان، بسیار ستایش شده و تحت توجه قرار گرفته و عنوان «سازه‌ای بی‌سابقه در دنیای مهندسی» را از آن خود کرده است. 

عکس معرفی چرخ و فلک چشم دبی

با سوار شدن در این چرخ و فلک عظیم می‌توانید به‌سوی آسمان‌ها سفر کنید؛ چرا‌که ارتفاع آن چیزی حدود ۲۵۰ متر (۸۲۰ فوت) است! گفتنی است که این فانفار غول‌پیکر دارای ۴۸ اتاقک بوده که این اتاقک‌ها می‌توانند به‌صورت هم‌زمان ۱۴۰۰ نفر را درون خود جای داده و لذت تماشای چشم‌اندازی ۳۶۰ درجه و خیره‌کننده را به آن‌ها هدیه دهند. ویژگی دیگر این چرخ و فلک این است که حرکتی بسیار آهسته دارد و سفری دل‌پذیر را برای مسافران خود رقم می‌زند. یک دور چرخش کامل این فانفار حدود ۴۸ دقیقه طول می‌کشد؛ از‌این‌رو شما با سوار شدن در آن می‌توانید از حضور در دل آسمان شهر دبی و تماشای منظره‌هایی مسحور‌کننده، نهایت لذت را برده و لحظات منحصر‌به‌فردی را برای خود خلق کنید. 

عکس چرخ و فلک چشم دبی

در‌نهایت باید اشاره کنیم که اتاقک‌های این سازه عظیم را شرکت «هیوندای» ساخته و فضای درون آن‌ها بسیار زیبا، مدرن و راحت است. همچنین درون اتاقک‌ها امکانات ویژه‌ای از قبیل کاناپه‌های نرم و راحت، میز، تهویه هوا، کفپوش‌های چوبی و… قرار داده شده است؛ از‌این‌رو سفر درون آن‌ها بسیار راحت و دل‌چسب بوده و به‌هیچ‌وجه شما را خسته نمی‌کند. 

تاریخچه ساخت و سازنده چرخ و فلک عین دبی | سازه‌ای کم‌نظیر در جهان

عکس تاریخچه ساخت و سازنده چرخ و فلک عین دبی

پروژه ساخت این سازه عظیم و مجذوب‌کننده در سال ۲۰۱۳ آغاز شد. خوب است بدانید که ساخت این فانفار عظیم بر‌عهده کمپانی هلندی به نام «Hyundai Engineering and Construction» بود. از آنجایی که قرار بود سازه‌ای به این عظمت روی جزیره‌ای مصنوعی احداث شود، لازم بود که با لای‌روبی جزیره و مستحکم‌کردن خاک آن به روش‌های نوین، بستری مناسب برای ساخت این چرخ و فلک ۲۵۰‌متری، ایجاد شود. این فرآیند حدود ۲ سال زمان برد. در ادامه در سال ۲۰۱۵ پروژه ساخت سازه اصلی کلید خورد. در نهایت این پروژه در سال ۲۰۲۱ به پایان رسید و در روز پنج‌شنبه، ۲۱ اکتبر افتتاح شد. بدون شک ساخت چرخ و فلک چشم دبی نیز با هدف گسترش صنعت گردشگری در شهر توریستی دبی انجام شد و پیش‌بینی می‌شود که این سازه جذاب و منحصر‌به‌فرد، سالانه ۱ تا ۳ میلیون گردشگر را از سراسر دنیا به‌سوی خود جذب کند. 

جالب است بدانید که در ساخت چرخ و فلک عین دبی از ۹ هزار تن آهن استفاده شده است! بدون شک اگر بگوییم که این مقدار آهن از آهن به‌کار‌برده شده در برج ایفل نیز بیشتر است، شگفت‌زده خواهید شد. وزن این سازه غول‌پیکر نیز بیش از ۸ ایرباس A380s (حدود ۱۰ هزار تن) است. همچنین برای پشتیبانی و نگهداری از این فانفار مرتفع و سنگین، از پایه‌های ۷ هزار تنی استفاده شده که به‌خوبی این سازه را حمایت می‌کنند. گفتنی است که این فانفار به‌لحاظ امنیت و استحکام جزء بهترین سازه‌ها در شهر آسمان‌خراش‌ها و حتی جهان است؛ زیرا در برابر طوفان‌های شن و زلزله‌های شدید، بسیار مقاوم بوده و تمامی کابین‌های آن به یک دستگاه ژنراتور برق اضطراری مجهز هستند. 

مقایسه چرخ و فلک چشم دبی با سایر چرخ‌و‌فلک‌های بلند دنیا | برنده رقابت‌ها!

  • چرخ‌و‌فلک چشم لندن

جالب است بدانید که چرخ و فلک چشم دبی با الهام از چرخ و فلک معروف چشم لندن، طراحی و ساخته شده است. ارتفاع فانفار چشم لندن ۲۰۳ متر است. خوب است بگوییم که این چرخ و فلک پیش از آنکه عین دبی ساخته شود، بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین چرخ و فلک در جهان بود و اکنون امتیاز و رتبه خود را به فانفار چشم دبی بخشیده است. 

  • چرخ‌و‌فلک لاس وگاس نودا

تا پیش از اکتبر سال ۲۰۲۱، فانفار لاس  وگاس نوادا با ۱۶۷ متر ارتفاع نیز همچون فانفار چشم لندن، به دلیل ارتفاع و عظمت کم‌نظیرش، جزء معروف‌ترین چرخ‌و‌فلک‌های مرتفع در دنیا به‌شمار می‌آمد؛‌ اما اکنون با رونمایی از چرخ‌و‌فلک عین دبی، تمام توجه‌ها به‌سوی این سازه غول‌پیکر جلب شده است. این سازه جذاب و شگفت‌انگیز سبب شده تا بار دیگر نام شهر دبی، به‌عنوان شهری پیشتاز در ساخت عظیم‌ترین سازه‌ها بدرخشد.  

انواع کابین‌های چرخ و فلک چشم دبی | مقایسه و بررسی ویژگی‌ها، امکانات و خدمات

کابین‌های چرخ و فلک عین دبی، مشابه هم نبوده و هر‌کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌ها، امکانات و خدمات متفاوتی هستند؛ از‌این‌رو شما می‌توانید بر‌اساس نیاز، سلیقه و بودجه خود، کابین دلخواهتان را انتخاب کنید. در ادامه برای راهنمایی دقیق‌تر شما به‌منظور انتخاب کابین، برای رزرو یا خرید بلیط، در‌خصوص کابین‌های مختلف این چرخ‌و‌فلک شگفت‌انگیز توضیح داده‌ایم.

  • کابین بیسیک (استاندارد) چرخ و فلک عین دبی 

کابین‌های بیسیک و استاندارد (Basic) ساده‌ترین کابین‌های این چرخ و فلک هستند که در آن‌ها امکانات و خدمات خاصی برای مسافران ارائه نمی‌شود. شما با سوار‌شدن در این کابین‌ها می‌توانید به‌سوی آسمان دبی سفر کرده و از تماشای چشم‌انداز بی‌نظیر آن لذت ببرید. گفتنی است که ظرفیت کابین‌های بیسیک، حد‌اکثر ۴۰ نفر بوده و خوردن خوراکی و نوشیدنی در آن‌ها ممنوع است. 

  • کابین لانژ پلاس

عکس کابین لانژ پلاس

کابین‌های لانژ پلاس، به‌لحاظ ظاهر و امکانات، شباهت زیادی به کابین‌های بیسیک دارند. تنها تفاوت کابین‌های لانژ پلاس با کابین‌های بیسیک این است که دارندگان بلیط کابین لانژ پلاس می‌توانند از سالن ورودی رو به دریا سوار چرخ و فلک چشم دبی شوند. همچنین برای مسافران کابین‌های لانژ پلاس یک نوع نوشیدنی خانگی نیز سرو می‌شود. 

  • کابین وایب پلاس

عکس کابین وایب پلاس

دارندگان بلیط کابین‌های وایب پلاس نیز می‌توانند از سالن ورودی رو به دریا سوار فانفار عین دبی شوند. میهمانان این کابین‌ها می‌توانند از میان نوشیدنی‌های الکی و غیر‌الکلی که برایشان سرو می‌شوند، دو نوشیدنی انتخاب کرده و در طول سفر دلنشین خود میل کنند. گفتنی است که با داشتن بلیط کابین‌های وایب پلاس می‌توانید بدون ایستادن در صف، از بازرسی امنیتی گذر کنید. همچنین مهمانان این کابین‌ها می‌توانند در سالن انتظار، از نوشیدنی‌ها و تنقلات موجود به‌صورت رایگان میل کنند. 

نکته: فقط افراد بیش از ۲۱ سال مجاز به تهیه بلیط کابین‌های وایب پلاس و سوار‌شدن در آن‌ها هستند. 
  • کابین پرمیوم چرخ و فلک چشم دبی 

برای مهمانان کابین‌های پرمیوم این فانفار، در طول سفر ۳ نوع نوشیدنی سرو می‌شود و مهمانان می‌تواند نوشیدنی دلخواه خود را از میان آن‌ها انتخاب کنند. ورودی این کابین‌ها از سمت سالن ورودی رو به دریا بوده و دارندگان بلیط کابین‌های پرمیوم می‌توانند مدت حضور خود را در این سالن، تمدید کنند. 

  • کابین خانوادگی و کابین خانوادگی پلاس چرخ و فلک عین دبی 

 

کابین‌های خانوادگی و کابین‌های خانوادگی پلاس فانفار عین دبی، برای خانواده‌های ۴‌نفره طراحی شده‌‌اند؛ از‌این‌رو اگر می‌خواهید همراه خانواده خود سوار این چرخ‌و‌فلک منحصر‌به‌فرد شوید، می‌توانید برای رزرو این کابین‌ها اقدام کنید. تفاوت کابین‌های خانوادگی و کابین‌های خانوادگی پلاس این است که در کابین‌های خانوادگی، هیچ نوع خوراکی یا نوشیدنی برای مهمانان سرو نمی‌شود؛‌ اما در‌صورت رزرو کابین خانوادگی پلاس می‌توانید یک میان‌وعده و یک نوشیدنی به دل‌خواه خود انتخاب کرده و همراه با خانواده خود میل کنید. 

نکته: اگر اعضای خانواده شما بیشتر از ۴ نفر هستند، می‌توانید علاوه‌بر رزرو کابین‌های خانوادگی، بلیط اضافه نیز تهیه کنید. 
  • کابین سلبریت کلوپ (کابین جشن)

عکس کابین سلبریت کلوپ (کابین جشن)

اگر حسابی پولتان از پارو بالا می‌رود و می‌خواهید مهمانی‌های خودمانی، گرد‌همایی‌های کوچک، جلسات کاری یا… را در کابین‌های چرخ و فلک چشم دبی برگزار کنید، می‌توانید کابین‌های خصوصی سلبریت کلوپ را با قیمتی گزاف، رزرو کنید. گفتنی است که در‌صورت رزرو این کابین‌ها توسط شما، هیچکس به جز افرادی که خودتان دعوت کرده و در لیست قرار داده‌اید، اجازه ورود به کابین شما را ندارد. همچنین خوب است اشاره کنیم که در کابین‌های سلبریت کلوپ، از شما و مهمانان شما با غذا‌های لذیذ و نوشیدنی‌های گوارا نیز پذیرایی می‌شود. 

  • کابین سلبریت پلاس (جشن پلاس)

عکس کابین سلبریت پلاس (جشن پلاس)

کابین‌های سلبریت پلاس، گران‌ترین کابین‌های این چرخ‌و‌فلک هستند. این کابین‌ها به افراد ثروتمند این امکان را می‌دهند تا جشن‌ها و مهمانی‌های مجلل خود را در فضایی متفاوت، بر‌فراز شهر دبی و در دل آسمان‌، برگزار کنند. حد‌اکثر ظرفیت این کابین‌ها ۴۰ نفر است. امکانات و خدمات کابین‌های سلبریت پلاس نیز شامل سرو غذا‌های متنوع، میان‌وعده‌های مختلف و انواع نوشیدنی می‌شود. همچنین گفتنی است که این کابین‌ها، متصدی کافه مخصوص نیز دارند.

مسیر دسترسی به چرخ و فلک عین دبی | سفر به سوی لذت و هیجان

برای رسیدن به چشم دبی، ابتدای باید خود را به ساحل جمیرا برسانید. دسترسی به این ساحل، هم از طریق خودرو شخصی و هم از طریق وسایل نقلیه عمومی، از جمله تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و مترو امکان‌پذیر است. پلی ۲۶۵‌متری که مخصوص پیاده‌روی است، ساحل جمیرا را به جزیره بلو واترز، که فانفار چشم دبی در آن قرار دارد، متصل می‌کند. از‌این‌رو شما می‌توانید پس از رسیدن به ساحل جمیرا، با کمی پیاده‌روی در مسیر زیبای این پل، به مرتفع‌ترین چرخ‌و‌فلک جهان برسید.

هزینه بلیط کابین بیسیک (استاندارد)برای بزرگسالان ۱۳۰ درهم امارات و برای کودکان بین ۳ تا ۱۲ سال ۱۰۰ درهم امارات
هزینه بلیط کابین لانژ پلاس۱۷۵ درهم امارات
هزینه بلیط کابین وایب پلاس۲۰۰ درهم امارات
هزینه بلیط کابین پرمیومبالغ‌بر ۳۸۰ درهم امارات
هزینه رزرو کابین خانوادگی۳۷۰ درهم امارات
هزینه رزرو کابین خانوادگی پلاس۴۵۰ درهم امارات
هزینه رزرو کابین سلبریت کلوپ (کابین جشن)بالغ‌بر ۱۸۰۰ درهم امارات
هزینه رزرو کابین سلبریت پلاس (جشن پلاس)بالغ‌بر ۴۷۰۰ درهم امارات
شماره تماس97144280411+
وبسایتaindubai.com
آدرسامارت، دبی، جزیره‌ ی مصنوعی بلو واترز، منطقه دبی مارینا
نکته: سوار شدن در کابین بیسیک در زمان غروب آفتاب، هزینه بیشتری دارد. 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، بار دیگر راهی شهر پر‌آوازه و توریستی دبی شده و این بار از بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین چرخ و فلک دنیا در این شهر دیدن کردیم. مشخصاً چرخ و فلک چشم دبی، تنها سازه شگفت‌انگیز و منحصر‌به‌فرد این شهر نیست؛ از این‌رو توصیه می‌کنیم که اگر قصد سفر به این شهر پر‌آوازه را دارید، پیش از عزیمت راهنمای سفر دبی را مطالعه کرده تا ضمن کسب اطلاعاتی کاربردی برای سفر به این شهر، با دیگر جاذبه‌های دیدنی آن نیز آشنا شوید. در نهایت فراموش نکنید که اگر تا‌کنون تجربه سفر به این شهر توریستی و بازدید از جاذبه‌های منحصر‌به‌فرد آن، به‌خصوص چرخ و فلک عین دبی را داشته‌اید، تجربیات و نظرات ارزشمند خود را در بخش نظرات، با ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما به اشتراک بگذارید.

چرخ و فلک عین دبی در جزیره‌ای مصنوعی به نام بلو واترز (Bluewaters Island)، واقع در منطقه دبی مارینا (Dubai Marina) احداث شده است

ارتفاع این چرخ و فلک مرتفع ۲۵۰ متر (۸۲۰ فوت) است.

هزینه خرید بلیط و رزرو کابین‌های مختلف این چرخ و فلک متفاوت بوده و از ۱۷۵ تا ۴۷۰۰ درهم امارات، متغیر است.

پروژه ساخت این سازه عظیم‌الجثه در سال ۲۰۱۳ کلید خورد و در سال ۲۰۲۱ پایان یافت.

این چرخ و فلک دارای ۴۸ کابین بوده که ظرفیت آن‌ها در مجموع ۱۴۰۰ نفر است.

یک دور چرخش کامل این فانفار چشم دبی حدود ۴۸ دقیقه طول می‌کشد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.