پارک های استان اردبیل | دستگاه‌های اکسیژن‌ساز طبیعی شهر

4

شهر اردبیل شهری زیبا و جذاب است که سفر به آن لحظه‌ای برای شما بدون خاطره نخواهد بود. از بناهای تاریخی اردبیل گرفته تا طبیعت سرسبز و چشم‌نوازش، هر کدام به نوعی برای مسافران دلبری می‌کنند. در این میان پارک های اردبیل هم سهم چشمگیری در جذب مخاطب دارند. آب‌وهوای خوب اردبیل باعث شده است که جای‌جای استان فضای سرسبز و زیبایی ایجاد شود. غالب این فضاها خانوادگی هستند و جایی که از پیر و جوان را سرگرم می‌کند. جذابیت این مکان‌ها باعث شده است که ما در این مقاله به معرفی پارک های اردبیل بپردازیم. اگر دوست دارید در هوای صاف و سالم نفس بکشید، کافی است خود را با خرید بلیطی مانند بلیط هواپیما اردبیل به این شهر برسانید.

پارک دریاچه شورابیل

اگر به نقشه اردبیل نگاه کنید، پارک دریاچه شورابیل را درست وسط شهر می‌بینید. کمی هم آن‌طرف‌تر دانشگاه مقدسی اردبیلی است. برای همین هم هست که رفت‌وآمد به این پارک برای همه آسان است. این موضوع باعث شده که افراد بسیاری این پارک را برای گذران اوقات فراغت خود انتخاب کنند. شهرداری هم از محبوبیت این پارک استفاده کرده و دست به احداث و ایجاد فضاهای سرگرمی فوق‌العاده‌ای زده است. در یک بازی برد برد، همین حرکت شهرداری باعث شده پارک دریاچه شورابیل جای ویژه‌ای در دل مردم باز کند.

به این پارک که بروید می‌توانید از تفریحات متنوع و مهیجش استفاده کنید. در مقاله دریاچه شورابیل اردبیل مفصل درباره امکانات و تفریحات پارک صحبت کرده‌ایم. مطمئن باشید که پس از مطالعه مقاله، یک دل نه صد دل عاشق دیدن این دریاچه می‌شوید. همین قدر برایتان بگوییم که از کودک خردسال گرفته تا افراد بسیار مسن و ناتوان می‌توانند به پارک بروند و به سهم خود سرگرم شوند. اگر قبلاً این پارک را دیده‌اید که چه بهتر؛ ولی اگر تابه‌حال به دیدنش نرفته‌اید، یکی از روزهای سال را برای دیدنش وقت بگذارید. به غیر از زمستان که سرمایش استخوان‌سوز می‌شود، در بقیه روزهای سال، این دریاچه مثل یک تردست ماهر، زیبایی‌های خاصی برایتان رو می‌کند که انگشت‌به‌دهان می‌مانید.

آدرس: اردبیل، جنوب شرقی شهر، دریاچه شورابیل

پارک جنگلی خیاو چای

پارک جنگلی که اسمش رویش هست. هر کجای دنیا که باشید، یک پارک جنگلی می‌تواند شما را تا ساعت‌ها مسحور و سرگرم خود کند. قدم‌زدن در میان انبوه درختان و گوش‌دادن به صدای پرندگان و شنیدن صدای رقص برگ درختان در باد، تجربه‌هایی هستند که فقط و فقط در جنگل یا پارک‌های جنگلی رخ می‌دهد. یکی از پارک های اردبیل هم خوشبختانه این امتیاز بزرگ را دارد و به اسم پارک جنگلی خیاوچای یا پارک جنگلی مشگین شهر شناخته می‌شود. این پارک بیضی ۳۰۰کیلومتری در حاشیه رودخانه خیاوچایی ایجاد شده است.‌ بی‌دلیل نیست که از قدیم گفته‌اند هرجا آب باشد، آبادی هم هست. از آبادانی و طراوت این پارک در خطوط بعد بیشتر برایتان می‌گوییم.

شهرت پارک جنگلی خیاوچای به پل معلق مشگین شهر است. عبور از این پل یکی از مهیج‌ترین تفریحات و تجربیات عمرتان خواهد بود. البته زیپ لاین این مجموعه هم لحظاتی پر از ترشح آدرنالین در مغزتان برایتان رقم خواهد زد. توصیه ما به شما این است که به محض اینکه ماشینتان را در پارکینگ پارک کردید، هم‌زمان با بستن در و قفل‌کردن ماشین، دغدغه‌های روزانه‌تان را دور بریزید و فقط به خوشگذرانی فکر کنید. خبر خوب اینکه اینجا رستوران و کافی شاپ هم هست. برای همین هم بدون اینکه نگران دوربودنتان از رستوران های اردبیل باشید، می‌توانید یک روز کامل در این پارک تفریح کنید. شهربازی، زمین اسکیت، آبشار مصنوعی، مسیر پیاده‌روی، زمین بازی و هر چه بخواهید اینجا محیاست تا بهانه‌ای برای کسالت برایتان نماند.

آدرس: اردبیل، مشکین شهر، خیابان نواب، رودخانه خیاوچای، پارک جنگلی خیاوچای

پارک جنگلی تپه نرگس

درباره خوبی‌های پارک جنگلی در پاراگراف قبل گفتیم و تکرارش بی‌شک ذهنتان را مکدر می‌کند. برای همین هم خیلی خلاصه و مفید می‌گوییم که اگر گذرتان به بیله سوار اردبیل افتاد، بازدید از تپه باستانی نرگس را از دست ندهید. همان حوالی یک پارک جنگلی هم هست که با نام تپه نرگس اسم و رسم پیدا کرده است.  این پارک چند خصوصیت دارد که آن را از سایر پارک های اردبیل متمایز می‌کند. اول اینکه پارک در تپه‌ای واقع شده است که زمانی ساسانیان در آن زندگی می‌کردند و آثاری از حضورشان را در آن باقی گذاشته‌اند. دیگر اینکه این پارک نزدیک‌ترین پارک جنگلی به مرز کشور آذربایجان است.

پیشنهاد می‌کنیم به بلندای تپه که رفتید، چشمانتان را ببندید و در حالی که نسیم خنک صورتتان را نوازش می‌کند، تصور کنید که ایران به سال‌های پیش بازگشته است و شما دست در دست آذری‌های مهربان با لباس‌های سنتی زیبا دور آتش جمع شده‌اید و دارید سرود شب چله می‌خوانید. دست می‌زنید و پای می‌کوبید و در انتهای جشن، خودتان را به چند دانه انار و چند قاچ لبوی داغ مهمان می‌کنید. البته جاذبه‌های پارک به این تصورات و تخیلات نیست. اینجا یک مسیر طولانی و ایمن برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری دارد. فکرش را بکنید پاییز باشد و زمین پوشیده از برگ درختان و شما دست در دست محبوب، در این پارک زیبا قدم بزنید. خیالش هم آدم را سر ذوق می‌آورد.

آدرس: اردبیل، منطقه بیله سوار، فلکه شهرداری، خیابان امیرکبیر

پارک جنگلی فندقلو

اسم پارک جنگلی فندقلو رازش را جار می‌زند. اینجا تا دلتان بخواهد درخت فندق پیدا می‌شود و مگر می‌شود جایی فندق باشد و سنجاب‌های بامزه نباشند؟ جنگل فندقلو و پارک جنگلی آن بی‌هیچ اغراقی یک تکه از بهشت است که خدا روی زمین جا گذاشته است. شاهد مدعایمان هم درختان هیرکانی است که نژادشان به میلیون‌ها سال پیش و زمان دایناسورها می‌رسد. اینجا که بیایید، انگار پا به جهانی دیگر گذاشته‌اید. یکی از راه‌های ورودش هم استفاده از تله کابین حیران است. این تله کابین طولانی‌ترین مسیر را بین تله کابین های ایران دارد؛ اما آنقدر مسیرش دلچسب است که ذره‌ای گذر زمان را حس نمی‌کنید.

اگر حوصله تجربه هیجان را ندارید یا از ارتفاع می‌ترسید، به زمین زیبای جنگل پناه ببرید. بهار که بشود، زمین اینجا سفره‌ای زیبا از سوسن‌های چلچراغ پهن می‌کند تا دل از مسافران ببرد. تردید نکنید، در این فصل هم گیاهان بوی تازگی می‌دهند و هم سوسن‌ها به شما خوشامد می‌‌گویند. اگر دوست دارید بهارتان متفاوت از هر سال باشد، بین پارک های اردبیل و اطرافش، بازدید از پارک جنگلی فندقلو را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهید.

آدرس: اردبیل، جاده آستارا به سمت نمین

پارک بانوان نسترن

یکی از دغدغه‌های خانم‌ها در هر شهری این است که نمی‌توانند با خیال راحت در پارک‌ها و فضاهای سبز به ورزش و بدنسازی بپردازند. در واقع شرکت در باشگاه‌های ورزشی ممکن است از نظر مالی یا زمانی با درآمد یا ساعات کار خیلی از خانم‌ها مطابقت نداشته باشد. از سوی دیگر بسیاری از مادران نمی‌توانند بچه‌هایشان را با خود به باشگاه‌ها ببرند. برای همین هم در برخی از شهرها این فرهنگ خوب و ارزشمند احداث پارک مخصوص بانوان اجرا شده است. این طرح خوب و بجا به خیلی از خانم‌ها کمک کرده است که بدون دغدغه و مزاحمت در فضای سبز قدم بزنند، بدوند، ورزش کنند و از بودن در کنار فرزندان دلبندشان لذت ببرند.

شهر اردبیل هم از آن دسته شهرهایی است که به این نیاز بانوان پرداخته است. در پارک نسترن اردبیل، خانم‌ها با خیال راحت حجابشان را برمی‌دارند و به ورزش‌های محبوبشان می‌پردازند. البته یک عده هم عصرانه‌شان را با خودشان می‌آورند و آزاد و رها، صدای خنده‌هایشان را به طبیعت اطراف هدیه می‌کنند. این پارک در بین محلی‌ها به پارک فرهنگسرا و پارک داش کسن هم معروف است؛ پس اگر این دو نام را هم شنیدید، خیلی تعجب نکنید.

آدرس: اردبیل، خیابان شهید داور یسری، کوچه یسری ۱۴، نسترن، نسترن ۲

پارک استاد شهریار

آذربایجان است و نور دیده‌اش، استاد شاعر عاشق محبوب، شهریار عزیز. با این همه محبوبیتی که شهریار در منطقه آذربایجان دارد، بعید نیست یکی از پارک های اردبیل هم به نام ایشان سند بخورد. پارک استاد شهریار هم در مشگین شهر است و نزدیکی‌اش به پارک سرباز و چند هتل معروف این شهر باعث شده که مردم از آن استقبال ویژه‌ای کنند. شما می‌توانید بعد از بازدید از آبشار کرکوی یا سنگ نوشته شاپور، به پارک استاد شهریار اردبیل بروید و استراحت کنید. بساط پیک‌نیک هم با خودتان ببرید. زیر اندازتان را پهن کنید و از تمیزی هوای پارک لذت ببرید.

آدرس: اردبیل، مشکین شهر، خیابان قاسمیه

پارک سرباز اردبیل

تا پارک استاد شهریار که آمده‌اید. چند متر آن‌طرف‌تر حتماً متوجه حضور پادگان نظامی‌ می‌شوید و در همان حوالی هم یک پارک ساده بی‌شیله‌پیله هم می‌بینید. اسم اینجا پارک سرباز است. این پارک چند سالی است که احداث شده است و در همین چند سال اشک‌ها و لبخندهای فراوانی را ثبت کرده. چه بسیار صدای تپش قلب مادران بی‌قرار و دلتنگ را شنیده و چه بسا آرزوهای کوتاه و بلندی را که شنیده است. قضیه از این قرار است که این پارک را درست نزدیک پادگان شهر ایجاد کرده‌اند. روزهایی ک خانواده‌ها به دیدن عزیزانشان در پادگان می‌رفتند، چند لحظه‌ای را روی نیمکت‌هایش می‌نشستند یا زیراندازی گوشه‌ای پهن می‌کردند و از لحظات کنار هم بودن لذت می‌بردند. اینجا از آن دست پارک های اردبیل است که اگر روزی پای سخنش بنشینید، هزاران خاطره جذاب برایتان تعریف می‌کند.

آدرس: اردبیل، مشکین شهر، خیابان امام خمینی، روبه‌روی پادگان شهید بیگلری

مجموعه مینی گلف سما

برای عاشقان بازی گلف این مژده را داریم که در شهر اردبیل، مجموعه جالبی برای این بازی راه‌اندازی شده است. در این مجموعه زمین مناسبی برای بازی گلف در نظر گرفته شده است. حتماً خیلی از شماها می‌دانید که بازی گلف به صبر و حوصله و زمان زیاد نیاز دارد. به همین دلیل هم مدیران مجموعه در کنار تفریح و ورزش سالم به تغذیه سالم مراجعان خود هم فکر کرده‌اند. در این مجموعه می‌توانید از خدمات پذیرایی رستوران‌ و کافی‌شاپ استفاده کنید. شاید پیش خودتان فکر کنید که گلف یک بازی مجردی است و جایی برای خانواده‌ها در این مجموعه نیست. در حالی که مینی گلف سما محیطی امن و شاد برای همه اعضای خانواده تدارک دیده است.

آدرس: اردبیل، شهرک سبلان، فاز ۱

نی نی پارک اردبیل

از اسم نی نی پارک اردبیل می‌توانید به هویتش پی ببرید. اینجا یک پارک سرپوشیده است که برای کودکان ۴ تا ۷ سال طراحی‌اش کرده‌اند. اینجا اولین پارک تخصصی هوشی و حرکتی استان اردبیل است. در واقع بازی‌هایی که در این پارک در اختیار بچه‌ها قرار می‌گیرد، در نهایت به رشد فکری و عاطفی کودکان می‌انجامد. شما هم اگر دوست دارید کودکی باهوش و خلاق داشته باشید، حتماً به این پارک سری بزنید. وارد مجموعه که بشوید چند بازی ر هیجان مثل ترامپولین، اتاق شن، استخر توپ، اتاق نقاشی و بازی‌های مهیج دیگر در انتظار شماست. همه این بازی‌ها را با هزینه بسیار ناچیز می‌توانید انجام دهید و یک روز شاد به کودکتان هدیه کنید. ورودی پارک تا سال ۹۹، حدود ۸هزارتومان بود.

آدرس: اردبیل، بلوار شهدا، بین چهارراه حافظ و ایستگاه سرعین

پارک کاج اردبیل

تصویری از پارک کاج اردبیل

یکی دیگر از پارک های اردبیل که چندان هم معروف نیست، پارک کاج است. از تصاویرش پیداست که این پارک به دلیل داشتن تعداد فراوانی کاج به این نام معروف شده است. برای دیدن این پارک هم باید به پارس آباد بروید. می‌دانید که این شهر آب‌وهوای بسیار سردی دارد. برای همین هم اگر در روزهای سرد سال به پارک رفتید، به میزان کافی لباس گرم با خودتان ببرید. در پاییز و زمستان، پارک‌ها از همیشه سردتر هستند. در روزهای دیگر سال هم این پارک میزبان خوبی برای پیک‌نیک عصر شماست. به اندازه پارک‌های دیگر نمی‌توان از اینجا توقع داشت؛ اما برای رفع دلتنگی، جای خوبی برای قدم‌زدن است.

آدرس: اردبیل، پارس آباد، خیابان شورا

پارک جانبازان

تصویری از پارک جانبازارن

یکی دیگر از پارک های اردبیل که از قضای روزگار در پارس آباد است، پارک جانبازان این شهر است. تصاویر پارک گویای این مطلب است که عمر چندانی از تأسیسش نمی‌گذرد. پارک را به این دلیل جانبازان نامیدند که در کنار بلوار جانبازان است. اینجا هم می‌توانید یک دورهمی دوستانه یا خانوادگی ترتیب دهید و لحظات زیبایی را با هم بگذرانید.

آدرس: اردبیل، پارس آباد، بلوار جانبازان

پارک چمران خلخال

یکی از پارک های اردبیل به نام شهید شجاع دفاع مقدس، مصطفی چمران نام گرفته است. فضای این پارک بسیار زیبا و روح‌نواز است تا جایی که حتی حس طراوت و شادی را می‌توان از عکس‌هایش نیز حس کرد. از قضای روزگار این پارک به پارک ترافیک هم نزدیک است و فاصله چندانی هم با روستای اندبیل ندارد. جاده رؤیایی اسالم به خلخال هم در ۴کیلومتری این پارک است. در واقع جمعی از خوب‌های روزگار در حوالی این پارک کنار هم جمع شده‌اند تا به شما انرژی و نشاط بدهند. اگر گذرتان به خلخال افتاد، حتماً قطاب مخصوص این شهر را بخرید و در پارک چمران روی نیمکت بنشینید و دلی از عزا دربیاورید. ببی‌شک تجربه شیرینی می‌شود نوشیدن یک چای تازه‌دم و خوردن شیرینی مخصوص خلخال.

آدرس: اردبیل، خلخال، بلوار ۳۰ متری

در این نوشته شما را با معروف‌ترین پارک های اردبیل آشنا کردیم. امیدواریم در فرصتی که دست داد، توانسته باشید حس‌وحال هوای صاف و پاک این محوطه‌ها را لمس و درک کرده باشید. اگر می‌خواهید با روشی ارزان‌تر به این شهر سفر کنید و از طبیعت و هوای خوبش بهره‌مند شوید، خرید بلیط اتوبوس را پیشنهاد می‌کنیم. آیا شما هم قبلاً به اردبیل سفر کرده‌اید؟ تجربه حضور در این پارک‌ها را داشته‌اید؟ اگر بخواهید از یک تا صد به آن‌ها نمره بدهید، هر کدام چه امتیازی می‌گیرند؟ نظراتتان را برای ره بال آسمان بنویسید تا به سلیقه‌های شما بیشتر آشنا شویم.

شورابیل در بخش جنوبی اردبیل قرار دارد و بزرگ‌ترین پارک شهر است.

پارک جنگلی تپه نرگس، پارک جنگلی خیاو چایی، پارک جنگلی فندقلو

تله کابین مشهور اردبیل در پارک خیاو چایی یا همان وارک مشکین شهر است.

بله. نی‌نی پارک به‌صورت تخصصی برای کودکان ۳ تا ۷ سال طراحی شده است.

بله، پارک بانوان نسترن مخصوص خانم‌هاست.

4 نظرات
  1. سمیه می گوید

    سلاااام
    واقعا هر قسمتیش رو که می خونم دلم میخواد برم و لذت دیدن اون منطقه رو تجربه کنم
    به امید روزهای بدون دغدغه و سفر و طبیعت گردی

    1. بانو تقیان می گوید

      حقیقتاً پارک‌های جنگلی اربیل، تکه‌ای از بهشته. بهتون توصیه می‌کنم حتماً به دیدنش برین و در کنارش از جاذبه‌های جاده اسالم به خلخال هم بهره ببرید.

  2. میم می گوید

    درود، وققتون بخیر

    خسته نباشید، جسارتا یک نکته به چشمم اومد
    بنده از پارک استاد شهریار اردبیل اطلاعی ندارم اما عکسی که گذاشته شده مربوط به بوستان استاد شهریار کرج هستش… این رو مطمئنم 🙂

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      ممنونم برای توضیحی که دادید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.