دریاچه مصنوعی آویدر مازندران | دریاچه دست‌ساز بشر

3

سرزمینمان، ایران، زیبایی‌های بسیاری را در خود جای داده است و با سر زدن به هرگوشه آن می‌توان این زیبایی‌ها را از نظر گذراند. در شمال ایران و خطه مازندران نیز بخشی از این مناظر زیبا و طبیعت چشم‌نواز قرار گرفته است. در این مطلب می‌خواهیم به دریاچه مصنوعی آویدر مازندران نگاهی بیندازیم و شما را برای سفر به این گوشه کشورمان ترغیب کنیم. دریاچه آویدر در سال‌های اخیر به مقصدی محبوب برای گشت‌وگذار و سفرهای یک روزه تبدیل شده است و در این مطلب متوجه دلیل این محبوبیت می‌شویم. با ما همراه بمانید و ادامه مطلب را از دست ندهید.

دریاچه آویدر کجاست؟

عکس دریاچه زیبای آویدر

دریاچه مصنوعی آویدر در استان مازندران و 30 کیلومتری شرق نوشهر واقع شده است. این دریاچه زیبا فاصله کمی تا پارک جنگلی سیسنگان و حتی ساحل سیسنگان دارد و در مجاورت روستای ملاکلا است.

معرفی دریاچه مصنوعی آویدر

در میان طبیعت چشم‌نواز و سرسبز خطه مازندران، دریاچه‌ای زیبا به نام آویدر وجود دارد که با نام‌های آبیدر و سد صلاح الدین کلا نیز شناخته می‌شود. دریاچه آویدر ۱۲۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مساحتش به ۳۸ هکتار می‌رسد. این دریاچه زیستگاه خوبی برای موجودات آبزی به حساب می‌آید و می‌توان در آن شاهد گونه‌‌هایی از ماهی‌ها و قورباغه‌ها بود. جالب آنکه در میان این دریاچه جزیره کوچکی وجود دارد که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. در گذشته این جزیره یک تپه بوده و حالا با شکل‌گیری سد آویدر به جزیره‌ای در دل دریاچه تبدیل شده و سوژه بسیاری از عکس های دریاچه است. دورتادور این جزیره کوچک درختان سرسبزی وجود دارد و از دور مانند جنگلی کوچک چشم‌نوازی می‌کند. در اطراف سد آویدر قایق‌های کرایه‌ای وجود دارند و به کمک آن‌ها می‌توانید به سمت این جزیره رفته و از نزدیک آن را ببینید.

دلیل شکل گیری دریاچه آویدر

این دریاچه ماهیتی مصنوعی دارد و در وهله اول، در اثر ساخت سد و آبگیر صلاح الدین‌کلا در مسیر رودخانه کجور به وجود آمده است. در سال 1372 بود که شرکت آب منطقه‌ای به منظور تأمین آب برای کشاورزان، سد مذکور را بنا کرد و در اثر ساخت این سد، دریاچه دیدنی آویدر در دل طبیعت شکل گرفت.

تفریحات سد آویدر

از زمانی که سد آویدر در میان جنگل‌های مازندران پدید آمد به تفرجگاهی برای مسافران تبدیل شد و به مرور زمان، تفریحات و امکانات این تفرجگاه بیشتر و بیشتر شدند.

  • سوارکاری، پیاده روی و پیک نیک

در حال حاضر در کنار سد آویدر فرصتی برای اسب‌سواری وجود دارد و شما می‌توانید با اسب‌های کرایه‌ای در محدوده اطراف دریاچه به سوارکاری بپردازید. پیاده‌روی و پیک‌نیک کنار دریاچه هم از فعالیت‌های لذت‌بخش این خطه هستند و حال خوبی را به گردشگران هدیه می‌کنند. اگر امکانات لازم برای باربیکیو را با خود آورده باشید می‌توانید از کباب‌کردن ماهی هم در این منطقه لذت ببرید.

ماهیگیری و قایق سواری

در دریاچه آویدر امکان ماهیگیری هم وجود دارد؛ اما در اینجا لوازم و تجهیزات برای ماهیگیری نیست و باید این وسایل را با خود به همراه داشته باشید. در ضمن در اطراف دریاچه قایق‌های کرایه‌ای هم وجود دارند و می‌توانید با آن‌ها به دل دریاچه بزنید و از قایق‌سواری لذت ببرید. باید اشاره کنیم که قایق‌سواری از محبوب‌ترین تفریحات اینجاست و می‌توانید به کمک قایق‌های کرایه‌ای سرتاسر دریاچه را طی کرده و طبیعت اطراف را تماشا کنید. لازم به ذکر است که قایق‌های کرایه‌ای این دریاچه هم دونفره و هم چهارنفره هستند.

دیگر تفریحات سد آویدر

از تفریحات آبی دیگر دریاچه مصنوعی آویدر باید به کیبل اسکی اشاره کنیم. کیبل اسکی یا همان کابل اسکی نوعی اسکی روی آب است که به مهارت خاصی نیاز ندارد. همچنین امکاناتی نظیر کلایمکس یا عینک‌های واقعیت مجازی و پارک بادی کودکان هم در اطراف دریاچه سد آویدر دیده می‌شوند. در آخر باید تأکید کنیم که عکاسی از سد آویدر و طبیعت کم‌نظیر اطراف را فراموش نکنید.

امکانات گردشگری دریاچه مصنوعی آویدر

  • آلاچیق‌های اجاره‌ای؛
  • سرویس بهداشتی؛
  • کافه؛
  • سفره‌خانه؛
  • رستوران؛
  • سوپرمارکت؛
  • فروشگاه لوازم اسکی روی آب.

جاهای دیدنی اطراف سد آویدر

نکات مهم برای بازدید از دریاچه مصنوعی آویدر

  • جاده رسیدن به دریاچه آویدر چندان دشوار نیست و به‌راحتی می‌توانید با خودروی شخصی خود به اینجا بیایید.
  • شناکردن درون سد آویدر ممنوع است؛ پس از این کار اجتناب کنید.
  • درون دریاچه آویدر امکان استفاده از قایق‌های بادی وجود ندارد و ممنوع است.
  • در نظر داشته باشید که سد آویدر در وهله اول یک سد آبی است؛ پس در حفظ سلامت و تمیزی آب کوشا باشید.
  • این مکان زیستگاه بسیاری از موجودات شده است، لطفاً مراقب موجودات اطرافتان باشید.
  • زباله‌های خود را در طبیعت اینجا رها نکنید و فقط رد پای خود را به جا بگذارید.

بهترین زمان بازدید از سد آویدر

دریاچه سد آویدر بالاتر از سطح دریا و در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. به همین خاطر از نواحی ییلاقی به حساب می‌آید و در فصول گرم سال مقصد مناسبی برای سفر است. بیشتر مسافرانی که راهی سد آویدر می‌شوند فصل‌های بهار و تابستان را انتخاب می‌کنند. در این فصل‌ها می‌توانید از سرسبزی منطقه لذت ببرید و با خیالی راحت به طبیعت‌گردی در محیط اطراف دریاچه بپردازید. البته از طرفی پاییز نیز زیبایی‌های خود را در آویدر دارد و درختانی که به رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد در می‌آیند، جلوه‌ای تماشایی به این خطه می‌بخشند. البته زمستان فصل مناسبی برای گشت‌وگذار در کنار سد آویدر نیست و ممکن است سرمای هوا و بارش‌های زمستانی شما را اذیت کنند.

اقامت در اطراف دریاچه مصنوعی آویدر

در اطراف سد آویدر فضاهایی برای کمپینگ و چادر زدن وجود دارد و برای اقامت شبانه می‌توانید به کمپ هم فکر کنید. همین طور از آنجایی که به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان مسافران زیادی به این خطه سرسبز می‌آیند، اقامتگاه‌های بومگردی، ویلا و سوییت‌های متعددی در نواحی اطراف و شهرهای نوشهر و رویان وجود دارند. پس شما می‌توانید شب خود را در این مکان‌ها سپری کنید و در طول روز از به آویدر آمده و به خوشگذرانی در اطراف این دریاچه بپردازید.

مسیر دسترسی به دریاچه آویدر

فاصله تهران تا دریاچه آویدر حدود 200 کیلومتر است و تقریباً 3 ساعت و 20 دقیقه طول می‌کشد تا از پایتخت به سمت دریاچه حرکت کرد. بنابراین بسیاری از پایتخت‌نشین‌ها سد آویدر را از جاهای دیدنی اطراف تهران به حساب می‌آورند و برای سفر یک‌روزه راهی اینجا می‌شوند. برای رسیدن به این دریاچه می‌توانید خود را به شهر نوشهر یا رویان برسانید و مسیر را به سمت روستای صلاح الدین کلا طی کنید تا به تابلوی سد خاکی برسید. از آن پس با گذر از روستاهای اولیا و ملاکلا دریاچه آویدر را خواهید دید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان مازندران، 30 کیلومتری شرق نوشهر، مجاور روستای ملاکلا

به معرفی سد آویدر مازندران پرداختیم که به‌عنوان سد آبیدر هم شناخته می‌شود. از چگونگی شکل‌گیری آن گفتیم و دلیل اصلی به وجود آمدن آن را برایتان شرح دادیم. همین طور به تفریحات اطراف این دریاچه پرداختیم و توضیح دادیم که چه خوشگذرانی‌هایی در اینجا می‌توانید داشته باشید. در آخر هم مسیر دسترسی به دریاچه را ذکر کردیم تا بتوانید به‌راحتی به این مکان رفته و سفر خوشی را در پیش داشته باشید؟ آیا شما تاکنون از دریاچه آویدر بازدید کرده‌اید؟ کدامیک از تفریحات این دریاچه برای شما لذت‌بخش‌تر بوده است؟ اگر به اینجا رفته‌اید کمی از تجربه سفر خود و ازرش بازدید از این دریاچه بگویید. منتظر دیدگاه و نظرات شما در ره بال آسمان هستیم.

دریاچه آویدر در استان مازندران و 30 کیلومتری شرق نوشهر قرار دارد. همینطور این دریاچه فاصله کمی تا پارک جنگلی سیسنگان دارد.

بوفه، آلاچیق، سرویس بهداشتی، فضایی برای پارک خودرو، کافی شاپ و رستوران و … از امکانات این دریاچه هستند.

ماهیگیری با آوردن تجهیزات، پیک‌نیک و پیاده‌روی، اسب‌سواری، قایق‌سواری، کیبل اسکی و … از تفریحات این دریاچه هستند.

به هیچ وجه، این دریاچه در حقیقت یک سد آبی است و شنا کردن در آن ممنوع است.

دریاچه آویدر در اثر ایجاد یک سد آبی به وجود آمده است و جزیره میان آن، در حقیقت یک تپه بوده که حالا با آبگیر شدن اینجا به دریاچه تبدیل شده است.

4.5/5 (2 نظر)
3 نظرات
  1. سعید می گوید

    ممنون بابت معرفی دقیق و با جزئیات کامل ???

    1. بانو تقیان می گوید

      سعید عزیز، ممنونیم برای توصیف خوبتون. خوشحالیم که مقاله بهتون حس خوب داده.

  2. سپهر می گوید

    سلام چه نوع ماهی در دریاچه هست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.