قلعه روملی حصار استانبول | یادگاری با‌شکوه از سلطان محمد عثمانی

0

استانبول شهری است که زیبایی‌های آن زبانزد مردمان جهان است. سالانه میلیون‌ها گردشگر برای بازدید از جاهای دیدنی استانبول، از جاذبه‌های با‌شکوه و حیرت‌انگیز باستانی گرفته تا طبیعت بی‌نظیر و رؤیایی‌اش، به این شهر سفر می‌کنند. قلعه روملی حصار (Rumelihisarı) نیز از جمله جاذبه‌های باستانی پر‌اهمیت و تماشایی این مهد گردشگری در خاور‌میانه است. این دژ عظیم مقصدی مناسب برای گردشگرانی است که به تاریخ علاقه‌مند هستند؛ چرا‌که آجر‌به‌آجر بنای این قلعه، شاهد رویداد‌های مهم تاریخی در این منطقه بوده‌ و خود نیز نقشی مؤثر در وقوع آن‌ها داشته است. از‌این‌رو اگر شما نیز از عاشقان تاریخ و روایت‌های جذاب آن هستید و تماشای بنا‌های باستانی منحصر‌به‌فرد شما را به‌وجد می‌آورد، در این مطلب با ما همراه باشید تا با این دژ تاریخی پر‌اهمیت در شهر توریستی استانبول آشنا شوید. 

قلعه روملی حصار کجاست؟

عکس قلعه روملی حصار در استانبول

قلعه روملی حصار در بخش شمالی شهر استانبول، پایتخت کشور توریستی کشور ترکیه واقع شده است. خوب است اشاره کنیم که این قلعه تاریخی و پر‌اهمیت، در ساحل تنگه بسفر قرار دارد که پلی میان قاره‌های اروپا و آسیاست. 

معرفی قلعه روملی حصار | سازه‌ای پر‌اهمیت در منطقه‌ای استراتژیک

قلعه روملی حصار استانبول از مهم‌ترین، مشهور‌ترین و پر‌بازدید‌ترین جاهای دیدنی استانبول است. این قلعه از گذشته تا به امروز، چه به‌لحاظ نظامی، چه به‌لحاظ توریستی، اهمیت بسیاری داشته و دارد. در‌واقع این بنای باستانی عظیم از‌ جمله نماد‌های مهم شهر استانبول است که تاریخ پر‌فراز‌و‌نشیب این شهر و تنگه بسفر را به رخ می‌کشد. در نتیجه کمتر گردشگری وجود دارد که بدون بازدید از این جاذبه پر‌شکوه و پر‌اهمیت، شهر زیبای استانبول را بدرود بگوید. 

قدمت قلعه روملی حصار استانبول | بنایی حیرت‌انگیز با قدمتی بالغ‌بر ۵ قرن

عکس قلعه روملی حصار استانبول

بنای قلعه روملی حصار استانبول به دستور محمد فاتح دوم، پادشاه بزرگ و پر‌افتخار دولت عثمانی در سال ۱۴۵۲ میلادی ساخته شد. اما بگذارید به همین جمله بسنده نکرده و با سفر به قلب تاریخ پر‌فراز‌و‌نشیب حکومت عثمانی، علت ساخت این دژ عظیم و پر‌اهمیت را در داستان‌های تاریخی کشف کنیم. محمد فاتح دوم عثمانی، شاهزاده‌ای بود که در سنین جوانی به پادشاهی رسید. او با‌وجود سن کمی که داشت، توانست افتخارات بسیاری را کسب کند. محمد فاتح دوم عثمانی کسی بود که با فتح قسطنطنیه، امپراتوری بیزانس (امپراتوری روم شرقی) را پایان بخشید و با فتح صربستان، بوسنی، آلبانی و آسیای کوچک، مرز‌های امپراتوری عثمانی را گسترش داد. 

عکس قدیمی قلعه روملی حصار استانبول

شاید بپرسید که محمد فاتح دوم چگونه توانست بر امپراتوری روم شرقی فائق آید؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که او از موقعیت حساس و پر‌اهمیت تنگه بسفر آگاهی کامل داشت و به همین منظور دستور ساخت دژ عظیم روملی حصار در ساحل تنگه بسفر را صادر کرد. او به‌قدری در ساخت این قلعه مصمم بود که مسئولیت ساخت آن را بر‌عهده ۳ وزیر خود گذاشت و به آن‌ها هشدار داد که تمام‌نشدن ساخت این قلعه در زمان مقرر، منجر به مرگ آن‌ها خواهد شد. همین امر باعث شد تا ساخت این قلعه عظیم و حیرت‌انگیز تنها در عرض ۴ ماه انجام شود!

عکس قدیمی قلعه روملی حصار استانبول

سر‌انجام وی از این قلعه و قلعه آنادولو حصار (قلعه آناتولی)، که در ساحل مقابل تنگه بسفر قرار داشت، برای قطع ارتباط نظامی و کمک‌های تجاری و دریایی به قسطنطنیه استفاده کرد که در آن زمان بخش مهمی از قلمرو رومی‌ها بود. این محاصره از جمله عوامل اصلی موفقیت سلطان محمد فاتح برای فتح قسطنطنیه بود و پس از فتح این بخش مهم از قلمرو امپراتوری روم شرقی، بر‌اندازی آن کار دشواری نبود!

دژ روملی حصار پس از فتح قسطنطنیه 

عکس دژ روملی حصار استانبول

پادشاهان عثمانی پس از فتح قسطنطنیه از قلعه روملی حصار به‌منظور نظارت بر عبور‌و‌مرور‌هایی که از طریق تنگه بسفر انجام می‌شد، استفاده می‌کردند. همچنین خوب است اشاره کنیم که در آن زمان از برج‌های این دژ به‌عنوان زندان نیز استفاده می‌شد. پس از آن در سال ۱۵۰۹، زلزله‌ای ویرانگر این دژ عظیم و با‌شکوه را نشانه گرفت و صدمات زیادی بر بنای آن وارد کرد. بعد‌ها فرآیند مرمت و بازسازی این قلعه به دستور حکومت وقت استانبول صورت گرفت و تا سال‌ها از آن برای کاربری‌های مختلف، استفاده می‌شد. امروزه این دژ نظامی و داستان‌های تاریخی متعددی که در دل دارد، به موزه‌ای برای بازدید عموم مردم تبدیل شده است. همچنین از فضای بیرونی این بنای ارزشمند باستانی برای برگزاری کنسرت‌های فصلی، فستیوال‌های هنری و برخی رویدادهای خاص استفاده می‌شود. 

ویژگی‌های معماری قلعه روملی حصار | شاهکاری مبهوت‌کننده

با اهمیت تاریخی قلعه روملی حصار استانبول و نقش کلیدی و مؤثر آن در تاریخ ترکیه، آشنا شدید و حالا وقت آن رسیده تا این سازه پر‌اهمیت را به‌لحاظ معماری نیز از نظر بگذرانیم. این دژ عظیم از چندین برج کوچک‌و‌بزرگ و چندین دروازه و ساختمان تشکیل شده است. جالب است بدانید که اشکال برج‌های این دژ با هم متفاوت است؛ به‌طور مثال یکی از برج‌ها به شکل منشوری چهارگوش است و برخی به شکل منشور‌های شش‌گوش و برخی دیگر نیز به شکل استوانه ساخته شده‌اند. تمامی این برج‌ها به واسطه دیواری بلند و مستحکم، به هم متصل شده‌اند.

چیزی که در‌خصوص طراحی و معماری این دژ هر‌کسی را به‌وجد می‌آورد، این است که اگر از زاویه بالا به کل بنای قلعه بنگرید، متوجه خواهید شد که چیدمان برج‌ها و دیوار‌ها به‌شکلی است که نشانگر نام «محمد» به زبان عربی باشند. بسیاری بر این باورند که این طراحی و معماری با هدف زنده نگه داشتن نام سلطان محمد فاتح دوم انجام شده است. برخی دیگر نیز می‌گویند که این قلعه به نام حضرت محمد (ص) بنا شده است. 

بخش‌های مختلف دژ روملی حصار استانبول | از برج‌های مرتفع تا مسجد و زندان

عکس اسلحه خانه و ادوات جنگی  قلعه روملی حصار استانبول

بخش‌های مختلف قلعه روملی حصار استانبول شامل ۳ برج مرتفع و عظیم، ۱ برج کوچک، ۱۳ سنگر دیده‌بانی، ۲ مسجد، زندان، انبار مهمات، آب‌انبار، اسلحه خانه و ادوات جنگی، خانه‌های چوبی برای سربازان، ۳ آبنما می‌شود. همچنین این دژ دارای ۳ دروازه اصلی و ۲ دروازه مخفی است که در گذشته از یکی از دروازه‌های مخفی برای دسترسی به انبار آذوقه استفاده می‌شد. بگذارید در ادامه راجع‌به برخی از بخش‌های مهم این دژ مفصل‌تر توضیح دهیم:

  • برج ساروجا پاشا (Saruca pasha) 

مرتفع‌ترین و عظیم‌ترین برج این قلعه، ساروجا پاشا نام دارد که امروزه به‌منظور زنده نگه داشتن یاد سلطان محمد فاتح دوم، از آن با نام «فاتح» یاد می‌شود. این برج استوانه‌ای شکل، دارای ۹ طبقه بوده و ارتفاع آن به ۲۸ متر و قطر آن به ۲۳.۳ متر می‌رسد. همچنین خوب است اشاره کنیم که ضخامت دیوار‌های این بنا چیزی حدود ۷ متر است. 

  • برج خلیل پاشا (Halil pasha)

دومین برج این قلعه، خلیل پاشا است که به شکل منشوری ۱۲گوشه طراحی و بنا شده است. این برج در مرکز قلعه و در‌نزدیکی دریا قرار دارد و ارتفاع آن به ۲۲ متر می‌رسد؛‌ از‌این‌رو در قسمت بالای این برج چشم‌اندازی خیره‌کننده از دریا به چشم می‌خورد. 

  • برج زانوس پاشا (Zağanos pasha)

برج زانوس پاشا با ارتفاع ۲۱ متر، سومین برج اصلی دژ روملی حصار است. قطر این برج ۸ طبقه‌ای ۲۶.۷ متر بوده و دارای دیوار‌هایی به ضخامت ۵.۷ دهم متر است. 

  • برج‌های فرعی و دیوار‌ها 

سه برج اصلی به وسیله ۱۴ برج فرعی دیگر و دیوار‌هایی ضخیم و مستحکم به هم متصل شده‌اند. جالب است بدانید که اشکال برج‌های فرعی یا همان سنگر‌های دیده‌بانی نیز شباهتی به هم ندارند و برخی از آن‌ها به شکل استوانه، برخی دیگر به چند منشور‌های چند‌گوشه و برخی نیز چهارگوشه‌اند. خوب است اشاره کنیم که کاربری این برج‌ها در گذشته، محافظت از ۳ برج اصلی دژ روملی حصار بوده است. 

بهترین زمان بازدید از قلعه روملی حصار استانبول | خلق تجربه‌ای بی‌نظیر 

عکس بهترین زمان بازدید از قلعه روملی حصار در استانبول

امکان بازدید از قلعه روملی حصار در تمام روزهای سال وجود داشته و تفاوتی ندارد که شما چه فصل یا چه ماهی را برای بازدید از این مجموعه انتخاب کنید؛ چرا‌که موزه آن در محیطی سر‌بسته قرار دارد و به‌دلیل عظمت بنا، ازدحام گردشگران در فصول به‌خصوصی از سال، مزاحم شما نخواهد شد. اما بد نیست که در این بخش بهترین زمان سفر به استانبول برای تجربه سفری دلپذیر و بازدید از جاهای دیدنی ترکیه را ذکر کنیم.

عکس بهترین زمان بازدید از قلعه روملی حصار در استانبول

در‌ واقع اگر می‌خواهید سفری مقرون‌به‌صرفه در آب‌و‌هوایی مطلوب و معتدل را در استانبول تجربه کنید، خوب است که ماه‌های مهر تا آذر را برای سفر به این شهر در تقویم خود علامت بزنید. این قلعه به لطف وجود نور‌پردازی‌های هنرمندانه و زیبا، در تاریکی شب نیز بسیار تماشایی است؛ با‌این‌حال توصیه ما به شما این است که زمانی که هنوز هوا روشن است برای رفتن به‌سوی این دژ و بازدید از آن اقدام کنید. 

نکات مهم هنگام بازدید از قلعه روملی حصار |‌ هر‌آنچه باید بدانید

  • خوب است بدانید که برای رسیدن به بخش بالای قلعه باید از پله‌هایی نه‌چندان استاندارد و امن، بالا بروید؛ از‌این‌رو دقت داشته باشید که برای بازدید از این دژ کفش‌های راحت و مناسبی بپوشید. 
  • به همراه داشتن خوراکی به‌هنگام ورود به این جاذبه تاریخی ممنوع است. 

جاهای دیدنی اطراف دژ روملی حصار | گشت‌و‌گذار در سواحل تنگه بسفر استانبول

از جمله دغدغه‌های گردشگران این است که از تمام لحظات سفر خود استفاده کرده و از تمام جاذبه‌های گردشگری مقصد سفرشان بازدید کنند. اطلاع از جاذبه‌های گردشگری که در نزدیکی هم قرار دارند، به شما کمک می‌کند تا بتوانید از فرصت خود استفاده کرده و با یک تیر چند نشان بزنید و در یک روز از چندین جاذبه گردشگری دیدن کنید. از‌این‌رو ما در این بخش جاهای دیدنی اطراف قلعه روملی حصار استانبول را ذکر کرده‌ایم:

  • قلعه آنادولو | Anatolian Fortress
  • عمارت کوچوکسو | Göksu Mahallesi
  • پارک فاتح کورسو | Otağtepe Fatih Grove
  • پارک ببک | Bebek Park
  • دهکده آرناووت کوی | Arnavutköy

مسیر دسترسی به قلعه روملی حصار استانبول | راهنمای کامل و کاربردی

اگر خودرو شخصی در اختیار ندارد، می‌توانید برای دسترسی به قلعه روملی حصار استانبول از وسایل نقلیه عمومی، از جمله تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید. باید اشاره کنیم که در کنار این دژ تاریخی ایستگاه اتوبوسی به همین نام (روملی حصار) قرار دارد؛ از‌این‌رو اگر انتخاب شما برای رسیدن به این جاذبه باستانی اتوبوس‌های خطی است، باید سوار اتوبوس‌های E25 شوید که در ایستگاه روملی حصار توقف دارد. از‌سوی دیگر اگر انتخاب شما تاکسی است، فقط کافی است مقصد خود را به راننده تاکسی اعلام کنید؛‌ چرا‌که مردمان استانبول به‌خوبی با این دژ عظیم و تاریخی آشنایی دارند. 

هزینه بازدید18 لیر ترکیه
ساعت بازدید9 صبح تا 5 عصر
شماره تماس902122635305+
آدرسترکیه، استان استانبول، شهر ساریر، خیابان یحیی کمال

حال که در این مطلب بر بال نوشته‌ای در مجله گردشگری ره بال آسمان، به شهر توریستی استانبول، واقع در کشور ترکیه سفر کرده و بر‌فراز تنگه بسفر، از بنای قلعه روملی حصار دیدن کرده و سرگذشت آن را شنیدید، وقت آن رسیده تا برای دیدن این بنای باستانی منحصر‌به‌فرد و پر‌اهمیت بارو‌بندیل خود را بسته برای تجربه سفری پر‌ماجرا به شهر استانبول بروید. در این میان باید اشاره کنیم که شما می‌توانید پیش از سفر، راهنمای سفر به استانبول را نیز مطالعه کنید تا چراغ راه شما برای تجربه سفری راحت، دل‌پذیر و خاطره‌انگیز باشد. در‌ نهایت فراموش نکنید که اگر تاکنون تجربه بازدید از این جاذبه تماشایی و پر‌شکوه را داشته‌اید، تجربیات و نظرات خود را در این خصوص با ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما به اشتراک بگذارید.

این قلعه تاریخی با‌شکوه در ساحل تنگه بسفر، واقع در شهر توریستی استانبول، قرار دارد.

این قلعه تاریخی و پر‌اهمیت در سال ۱۴۵۲ ساخته شد.

جالب است بدانید که فرایند ساخت چنین بنای با‌عظمتی تنها ۴ ماه زمان برد.

ساخت قلعه روملی حصار استانبول به دستور محمد فاتح دوم، پادشاه بزرگ و تأثیر‌گذار حکومت عثمانی، صورت گرفت.

بازدید از این جاذبه باستانی کشور ترکیه از سه‌شنبه تا یک‌شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ امکان‌پذیر است. خوب است اشاره کنیم که این مجموعه تاریخی در روز‌های دوشنبه تعطیل است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.