گردشگاه بابا امان | تماشای درختان ۴۰۰ساله بجنورد

0

مسافران و زائرانی که به مشهد مقدس سفر می‌کنند، اغلب از تفرجگاه بابا امان در شهر بجنورد دیدن می‌کنند. گردشگاه بابا امان یکی از دیدنی‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق طبیعت‌گردی شمال شرق ایران است. ‌برای زائران مشهد مقدس، این تفرجگاه محل مناسبی برای استراحت و تفریح است. گردشگاه بابا امان یکی از جاهای دیدنی بجنورد به شمار می‌رود. این مکان با داشتن آبشارهای مصنوعی، فضایی دل‌نشین و خاطره‌انگیز دارد. در این مقاله، شما را با گردشگاه بابا امان بیشتر آشنا می‌کنیم. اگر به مشهد و همچنین استان خراسان شمالی سفری داشتید، حتماً از این گردشگاه نیز بازدید کنید.

گردشگاه بابا امان کجاست؟

تصویری از روستای بابا امان

گردشگاه بابا امان در۱۰کیلومتری جاده بجنورد به مشهد است. این پارک چشم‌نواز در نزدیکی روستایی که آن هم بابا امان نام دارد قرار دارد. این تفرجگاه برای مسافران و گردشگرانی که به مشهد مقدس سفر می‌کنند مکانی نزدیک محسوب می‌شود.

آشنایی با شخص بابا امان | وجه تسمیه این مکان دیدنی

تصویری از طبیعت بابا امان

درباره وجه تسمیه بابا امان باید بگوییم ناصرالدین شاه در سفرنامه دوم خود به خراسان چنین می‌نویسد که در روزگار گذشته، امامزاده‌ای به ده بابا امان رفته بود. اهالی آن روستا قصد داشتند امامزاده را بکشند؛ اما امامزاده از دست آنان فرار کرد و خود را به پیرمردی رساند و به دامان او پناه برد. امامزاده به پیرمرد چنین گفته بود «بابا امان!» منتها آن پیرمرد سنگدل سر آن امامزاده را از بدن جدا می‌کند. از آن پس، به این روستا بابا امان گفته می‌شود.

جاذبه های گردشگری بابا امان | خاطره‌انگیز و تماشایی

تفرجگاه بابا امان با داشتن چندین استخر و پارک جنگلی که در حدود ۴۰۰ هزار اصله درخت دارد از خاطره‌انگیزترین و تماشایی‌ترین نقاط طبیعی محسوب می‌شود. وقتی در گردشگاه بابا امان قدم‌ می‌زنید، از دیدن تنوع درختانی همچون اقاقیا، چنار، زالزالک، بید، کنارک و زردآلو حیرت‌زده می‌شوید.

  • طبیعت و پوشش گیاهی | ناب و تماشایی

نمایی پاییزی از درختان پارک بابا امان بجنورد

پوشش گیاهی این پارک ۲۵۰ هکتار را از آن خود کرده است. درختان آن بعضاً قدمتی ۴۰۰ساله دارند. در تابستان می‌توانید به پارک تفریحی بابا امان بروید و برای رهایی از گرمای آزاردهنده، زیر سایه درختان تنومندش بنشینید. آن موقع از احساس هوای خنک و دل‌پذیر لذت بسیاری را خواهید برد.

از کنار پارک بابا امان شاخه‌ای از رود اترک جاری است. این رود صحنه‌ای تماشایی و فوق‌العاده را ایجاد کرده است. افراد علاقه‌مند می‌توانند با داشتن وسایل لازم لذت ماهیگیری را نیز در این رودخانه بچشند.
  • چشمه های بابا امان | جوشیده از دل کوه

چشمه‌های بابا امان از جلوه‌های طبیعت بی‌مثال در این پارک به شمار می‌رود. این چشمه‌ها از جای‌جای پارک تفریحی بابا امان از دل زمین سر برمی‌آورد و چشم‌اندازی بی‌نظیر از طبیعت را به تصویر می‌کشد. آب روان و گوارای این چشمه‌ها، در کنار سرسبزی درختان و چمنزارها، چیزی است که توصیف آن را کسی که از آن دیدن کرده است می‌تواند بازگو کند.

یکی از چشمه‌های این پارک دل‌انگیز که چشمه بابا امان نام دارد، آب معدنی دارد. در هر ثانیه ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر آب از این چشمه جاری است. چشمه بابا امان از چهار نقطه مختلف می‌جوشد. آب آن به داخل استخرهایی ریخته می‌شود که در سطوح مختلف ساخته شده‌اند. در آب چشمه بابا امان مواد معدنی همچون سولفاته کلسیک و سدیک موجود است. این مواد خاصیت درمانی و دفع‌کننده سموم دارند. همین خواص درمانی چشمه بابا امان سبب شده گردشگران برای استفاده از آن راهی پارک بابا امان شوند.

  • حیات وحش گردشگاه بابا امان | جذاب و مهیج

برای دوستداران حیات وحش که به گردشگاه بابا امان می‌روند خبر خوشی داریم. در بابا امان بجنورد، حیات‌وحشی زیبا و تماشایی به وسعت ۳۵۰ هکتار ایجاد شده است. در این حیات‌وحش حیوانات مختلفی از گونه‌های متنوع همانند قوچ اوریال، آهو، میش،گوزن زرد و قوچ کوهی نگهداری می‌شود. همگی آن‌ها از گونه‌های کمیاب و شاخص‌اند. این حیوانات به‌صورت آزادانه در پارک رها شده‌اند و صحنه‌های زیبایی از حیات وحش را برای علاقه‌مندان ایجاد کرده‌اند.

  • آرامگاه شاهزاده اسماعیل | زیارت در کنار سیاحت

بر بالای یکی از تپه‌های گردشگاه بابا امان، آرامگاه امامزاده‌ای به نام شاهزاده اسماعیل قرار دارد. ایشان یکی از فرزندان منسوب به امام موسی کاظم (ع) هستند. این امامزاده همان کسی است که نام روستای بابا امان از حادثه‌ای که برای وی اتفاق افتاده گرفته شده است. گنبد فیروزه‌ای‌رنگی بر بالای بقعه ساخته شده است که نمای زیبا و خاطره‌انگیزی را از این آرامگاه پدید می‌آورد.

گردشگران و مسافران می‌توانند با زیارت این امامزاده روح و جان خود را طراوتی تازه ببخشند و خاطره گردش در گردشگاه بابا امان را لذت‌بخش‌تر کنند.

خدمات رفاهی و امکانات گردشگاه بابا امان | بسیار مجهز و گردشگرپذیر

در گردشگاه بابا امان امکانات مطلوبی برای رفاه حال گردشگران و مسافران تدارک دیده شده است. در آن حد که شاید قبل از ورود به این پارک تصور نمی‌کردید که وجود داشته باشد. منتها وقتی وارد این پارک می‌شوید، از وجود این امکانات تعجب خواهید کرد.

تصویری از خدمات رفاهی و امکانات گردشگاه بابا امان

این پارک از امکاناتی همانند هتل، نانوایی، رستوران و بوفه، جای پارک، نمایشگاه‌های فصلی، مجتمع اقامتی، باشگاه پینت‌بال، مسجد و سینمای شش‌بعدی برخوردار است. اگر مدتی در گردشگاه بابا امان به گردش و تفریح پرداختید و احساس خستگی کردید، مکان مناسبی برای استراحت و نوشیدن چای داغ و خوش‌طعم فراهم شده است که نام آن مکان قوری و سماور است.

این مکان به این دلیل قوری و سماور نامیده می‌شود که نمادی از قوری و سماور به‌شکل ماکتی بزرگ که بیش از ۴ متر ارتفاع دارد در آنجا نصب شده است.

اقامتگاه بابا امان | اقامتی به‌یادماندنی و آرامش‌بخش

تصویری از کمپینگ بابا امان

اگر به گردشگاه بابا امان سفر کردید، نگران اقامتتان نباشید. در نزدیکی بابا امان بجنورد، اقامتگاه بابا امان احداث شده است. این اقامتگاه امکانات متنوعی همانند پارکینگ، روزنامه رایگان، رستوران، کتابخانه، نمازخانه و صبحانه رایگان دارد. به هنگام صرف وعده صبحانه در اقامتگاه بابا امان شما صبحانه دل‌چسب و لذیذی را میل خواهید کرد. در منوی این وعده، خوراکی‌هایی همانند نان ایرانی، املت، گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ آب‌پز، کره و مربا، لوبیا، عسل، پنیر، قهوه، نسکافه، خامه، چای، نیمرو و املت قارچ سرو می‌شود.

با صرف چنین وعده صبحانه‌ای شما روزتان را با انرژی مضاعفی شروع خواهید کرد و به گردش و تفریح در پارک تفریحی بابا امان خواهید پرداخت.

تفریحات و جاهای دیدنی نزدیک تفرجگاه بابا امان

هنگام گردش و تفریح گردشگاه بابا امان، اگر دلتان بخواهد می‌توانید به جاهای دیدنی و تفریحی نزدیک به آن هم بروید و سفرتان را به شهر بجنورد تکمیل کنید. در ادامه، به‌طور مختصری این جاهای دیدنی و تفریحی را معرفی می‌کنیم.

  • تفرجگاه بش قارداش | محلی برای گذران اوقات فراغت

یکی از جاهای دیدنی و گردشگری بجنورد تفرجگاه بش قارداش است. این تفرجگاه در ابتدای جاده بجنورد به اسفراین و در کیلومتر ۷ این جاده است. «بش قارداش» واژه‌ای ترکی به‌معنای «پنج برادر» است. تفرجگاه بش قارداش از بهترین محل‌ها برای گذران اوقات فراغت و ایام تعطیل برای مسافران و گردشگران است.

در ایام بهار، تفرجگاه بش قارداش زیبایی فوق‌العاده‌ای را به خود می‌گیرد. با ورود مسافران و گردشگران شورونشاط دوچندانی در این پارک برقرار می‌شود. اگر در فصل تابستان به تفرجگاه بش قارداش سفر کردید و هوا مطلوب بود، می‌توانید تنی به آب بزنید و از شنا و تفریح در استخر بسیار بزرگ این تفرجگاه شنا لذا ببرید و لحظات خاطره‌انگیزی را برای خود رقم بزنید.

  • روستای ‌چناران | لذت تماشای درختان چنار

تصویری از روستای چناران

یکی دیگر از جاهای دیدنی بجنورد روستای چناران است که از توابع این شهرستان محسوب می‌شود. طبیعت این روستا به‌قدری دل‌انگیز و زیباست که هنگام ایام تعطیل و آخرهفته‌ها مردم بسیاری برای گردش و تفریح در طبیعت سرسبز و با طراوت این روستا به آنجا می‌روند.

تصویری از طبیعت سرسبز روستای چناران

نام ‌روستای چناران به‌علت درختان چنار فراوانی بوده که در این روستا روییده است. تماشای زندگی سنتی و ساده مردمان روستای چناران به‌قدری خاطره‌انگیز است که ارزش آن را دارد یک بار هم که شده به این روستا بروید و خانه‌ها و زندگی سنتی مردمان این روستا را تماشا کنید.

چشمه‌ای که به‌صورت نهر کوچکی از کنار روستا جاری است زیبایی و چشم‌انداز کم‌نظیری را به این روستا بخشیده. زنان این روستا همه‌روزه برای شست‌وشوی لباس‌ها و ظروف خود در کنار این نهر گرد هم می‌آیند.
  • دره زوارم شیروان | حس ناب لمس طبیعت

یکی از دره های خراسان شمالی دره زوارم در شیروان است. پس از بازدید از گردشگاه بابا امان می‌توانید از آن دیدن کنید. این دره زیبا در ۲۸کیلومتری جنوب غربی شیروان قرار دارد و برای طبیعت‌گردی یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. دره زوارم یکی از مکان های دیدنی شیروان است. با گردش و تفریح در آن می‌توانید طبیعت زنده را لمس کنید و از دیدن منظره زیبای آن بسیار لذت ببرید.

  • آبشار حمید | جذاب و مهیج

یکی دیگر از جاهای دیدنی خراسان شمالی آبشار حمید بجنورد است. این آبشار در شرق شهر بجنورد و در نزدیکی روستایی به نام حمید قرار دارد. سرچشمه آبشار حمید از روستایی به نام آبچور آغاز می‌شود. پس از کیلومترها مسیر و جریان‌داشتن از نقاط مختلف نیز در پایانِ دره‌ای پرپیج‌وخم از ارتفاع ۲۵متری دو کوه سنگی به پایین فرومی‌ریزد.

گردش و تفریح در اطراف آبشار حمید و دیدن سرسبزی گیاهان و درختان بلندقامت در نوع خود بسیار خاطره‌انگیز و لذت‌بخش است.

مسیر دسترسی به گردشگاه بابا امان

برای دسترسی به بابا امان بجنورد کافی است خود را از طریق هوایی یا زمینی به شهر بجنورد برسانید و از آنجا با طی‌کردن ۱۰ کیلومتر مسافت به این پارک دسترسی پیدا کنید.

هزینه ورودی:رایگان
ساعات دسترسی:۲۴ساعته
آدرس:خراسان شمالی، بجنورد، ۱۰کیلومتری جاده بجنورد به مشهد

در سفر به خراسان شمالی، جاهای دیدنی متنوع و زیبایی در انتظار شماست. طبیعت این استان در نوع خود کم‌نظیر و دوست‌داشتنی است. در این مقاله، گردشگاه بابا امان را بررسی کردیم. این تفرجگاه مقصد بسیاری از دوستداران طبیعت و طبیعت‌گردی است. با گردش و تفریح در این پارک خاطره‌انگیز، بی‌گمان خاطراتی را به یادگار نگاه خواهید داشت که هیچ‌گاه فراموش نخواهید کرد. در سفرتان به مشهد، اگر سری هم به پارک بابا امان بزنید، خالی از لطف نخواهد بود. اگر هم تاکنون از این تفرجگاه دل‌انگیز بازدید داشته‌اید، خوش‌حال می‌شویم خاطرات سفر خود را با ره بال آسمان در میان بگذارید.

در استان خراسان شمالی، در ۱۰کیلومتری جاده بجنورد به مشهد است.

فصل بهار بهترین زمان برای گردش و تفریح در این گردشگاه است.

وسایلی از جمله کوله‌پشتی، کفش مناسب، عینک آفتابی، لباس مخصوص شنا، غذای کافی، نقشه، عابربانک و لوازم شخصی.

اقامتگاه بابا امان که در نزدیکی این پارک احداث شده است. همچنین، هتل‌ها و مهمانسراهای شهر بجنورد هم گزینه‌های خوبی‌اند.

1/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.