آبشار آب ملخ اصفهان | ترسناک و شگفت‌انگیز

17

ما ایرانی‌ها علاقه خاصی به مکان‌ها و فیلم‌های ترسناک و مخوف داریم، با این که ترس تمام وجودمان را فرا می‌گیرد؛ اما دست از ترشح آدرنالین نمی‌کشیم. آب ملخ هم یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان است که شوق هر یک از ما را بر می‌انگیزد تا از آب اسرارآمیز و جادویی‌اش دیدن کنیم. آبشار آب ملخ در شهر سمیرم دنیایی ماورایی دارد. سمیرم به منطقه آب‌های خروشان ملقب است. در بسیاری از مناطق دیدنی این شهر، آب از دل زمین می‌جوشد و زمین را به رنگ آسمان آبی کرده است. معجزه‌ای الهی در طبیعت آبشار آب ملخ سمیرم شاهد رخ دادن است که نظیرش را تا به الآن ندیدیم و نشنیدیم. با خواندن این مقاله به دنیای شیرین آب ملخ و شگفتی‌های بی‌نظیرش پی می‌برید.

آبشار آب ملخ کجاست؟

عکس روستای آب ملخ

استان اصفهان با دنیای سرشار از جاذبه‌های گردشگری، شهرستان سمیرم و آبشار آب ملخ را در حاکمیت توریستی خود قرار داده است. همه‌ساله سیل عظیم مردم برای بازدید از جاهای دیدنی اصفهان کوله بار سفر می‌بندند و ایران‌گردی را شروع می‌کنند. شما هم برای رفتن به این آبشار باید از سمت اصفهان به سوی شهر سمیرم حرکت کنید. از اصفهان تا این شهر حدوداً 3 ساعت فاصله و از سمیرم تا آبشار حدوداً 55 دقیقه فاصله دارید. شهر سمیرم در منطقه خودش مادر چشمه‌ها و آبشارهای زیادی است. باید رانندگی کنید تا به روستای آب ملخ برسید. ماشینتان را در روستا پارک کنید و کمی پیاده‌روی کنید تا به آبشار ترسناک آب ملخ با طبیعت بکر و سرشار از شگفتی برسید. روستای آب ملخ در شمالی‌ترین قسمت از خط‌الرأس کوه باشکوه دنا قرار گرفته شده است.

آشنایی با آبشار آب ملخ

اسمش برای خانم‌ها کمی ترسناک است؛ اما برخلاف نامش بسیار جذاب و دیدنی است. نترسید. علت آنکه آبشار به آب ملخ نام‌گذاری شده این است که با دارابودن ترکیبات خاصی موجب ازبین‌رفتن ملخ‌ها و آفت‌های زیان‌آور کشاورزی شده است. آبشار از 2 بخش سرچشمه و طاقدیسی تشکیل شده و از جوشش آب از دل و جان کوه سرچشمه شکل گرفته است. بخش زیرین سرچشمه، طاقدیسی‌های سبزرنگ خزه‌پوش نقاشی شده قرار دارد. اگر بخواهم طاقدیسی را توصیفش کنم بهتر است بگویم به رسم ادب و احترام سر تعظیم روی رودخانه ماربر فرود آورده است. آبشار حدود 50 متر ارتفاع دارد و از چپ و راستش آب فرود می‌آید. این آبشار در روستایی است که نعمت‌های خدا در آن فراوان است و  مردمان دوست‌داشتنی، سخاوتمند و دلیر بختیاری در آن زندگی می‌کنند.

داستان ها و افسانه های آبشار

عکس افسانه های آبشار اب ملخ

نام دیگر این آبشار «تخت سلیمان» است. تکه سنگی بزرگ دو طرف، دره را به هم متصل کرده است. قدیمی‌ترها این سنگ را محل استراحت حضرت سلیمان می‌دانند؛ ازاین‌رو برایشان منشأ خیر و برکت بوده و بسیار قابل احترام است. افسانه شنیدنی دیگری هم از این آبشار به گوش می‌رسد. به گفته بزرگ‌ترهای روستا، سال‌ها پیش ملخ‌ها به زمین‌های کشاورزی هجوم می‌آورند و مردم با استفاده از آب این آبشار آن‌ها را از بین می‌برند.

امکانات گردشگری آبشار آب ملخ

عکس شهرستان سمیرم

در این روستا تلفن همراه شما به‌راحتی آنتن می‌دهد و به شبکه دسترسی دارید. با توجه به اینکه آبشار منطقه‌ای بکر و سرشار از زیبایی است، برای از بین نرفتن بافت طبیعی که دارد امکاناتی همچون کمپ، فروشگاه و غذاخوری در اختیار شما نیست. برای بهره‌مندی از خدمات بهتر است به روستاهای اطراف یا شهرستان سمیرم بروید.

جاذبه های گردشگری آبشار

  • ناپدید شدن آب آبشار

عکس تخته سنگ ابشار اب ملخ

در سرچشمه آبشار، آب برای لحظاتی ناپدید و کمی جلوتر در مسیر خود هویدا می‌شود. به گفته ساکنان، در صدها سال پیش، طی ریزش کوه تخته سنگ بزرگی بر دو لبه رود فرود می‌آید و این اتفاق باعث می‌شود از جاری‌شدن آب جلوگیری ‌کند. به مرور زمان آب با قدرت فرسایش خود توانسته است صخره‌ها را بشکافد و تونلی حدوداً 80متری حفر کند.

  • پرتگاه نفس گیر آبشار

آبشار آب ملخ اصفهان با وجود پرتگاه و دره‌ای که دارد یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران است. با اینکه زیبایی‌اش را نمی‌توان وصف کرد؛ اما همه ساله خیلی از مردم را برای پیاده‌روی بر روی لبه پرتگاه وسوسه می‌کند. گویی با دیدنش هوش از سر می‌پَرد و جان از تن می‌رود. لطفاً اگر کوه‌نورد ماهری نیستید، از پرتگاه دوری کنید.

  • ماهیگیری در رودخانه

عکس ماهیگیری در رودخانه ابشار آب ملخ

رود ماربر آب شفاف و زلالی دارد؛ پس با تجهیزات مناسب ماهیگیری به این سفر بروید. این امکان برای شما فراهم است که به‌راحتی آبشار آب ملخ سمیرم ماهیگیری کنید و از فضا حسابی لذت ببرید.

  • طبیعت گردی و پیاده روی

عکس طبیعت گردی و پیاده روی در ابشار اب ملخ

در مسیر رسیدن به آبشار آب ملخ اصفهان باغ‌های متعدد و درختان سرسبز را می‌بینید. صدای آب در تمام طول مسیر گوشتان را نوازش می‌کند. عطر گیاهان کوهستانی در هوا پیچیده است و صدای پرندگان آرامش را به ارمغان می‌آورد. قبول دارید پیاده‌روی در این فضا حسابی می‌چسبد؟

بهترین زمان سفر

عکس بهترین زمان سفر به آبشار

به نظر من خدا بهار و تابستان را آفریده تا به بازدید آبشاری همچون آب ملخ برویم. از اواسط فصل بهار تا پایان تابستان بهترین زمان بازدید از این منطقه هستند. از اوایل پاییز خنکی هوا مثال‌زدنی نیست. این منطقه از آب‌وهوای کوهستانی برخوردار است. فصل پاییز و زمستان را بعلت سرمای فراوانی که دارد پیشنهاد نمی‌دهیم؛ چون راه آبشار در سرمای زمستان بسته می‌شود؛ بنابراین سفر بسیار دشوار است، مگر اینکه طبیعت‌گرد ماهری باشید.

جاهای دیدنی اطراف آبشار آب ملخ

  • روستای نیمروز

آفتاب با تمام زیبایی‌ که دارد آرزو به دل مانده است تا کمی بیشتر بتواند نیمروز را با دل سیر ببیند. داستان از این قرار است که دره‌ها از تابش آفتاب بیشتر از 3 ساعت در طول روز ممانعت می‌کنند. در پس این شگفتی، این روستا به نیمروز معروف شده است که به‌‌راحتی می‌توانید طلوع و غروب خورشید را نظاره کنید. این روستا نیز یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی ایران است.

  • غار دَنگِزلو

تصویر را نگاه کنید. هوای خنک و بوی رطوبت را از قندیل‌ها می‌توانید احساس کنید؟ در منطقه پادنای سمیرم، روستایی به ‎‌نام دَنگِزلو، غار باورنکردنی را در دل خود جای داده است. غار دنگزلو چند تالاب دارد. برای دیدن تالاب‌ها باید از قایق بادی استفاده کنید. آب‎‌هایی که از روی قندیل‌ها به زمین ریخته می‌شوند، فضا را برای ماندن و لذت‌بردن مهیا می‌کند.

  • آبشار سمیرم

نمایی از آبشار سمیرم

در 4کیلومتری شرق سمیرم و در 160کیلومتری شهر اصفهان آبشار سمیرم واقع شده است. عروس زاگرس دامنش را بر پهنه طبیعت پهن کرده و آب‌ها را به رقص در آورده است. این آبشار در عین ناباوری از بین دو صخره می‌گذرد و همه را بهت‌زده می‌کند. ارتفاع آبشار سمیرم حدوداً 35 متر است. اطراف آبشار برای توریست‌های گرامی تمامی امکانات رفاهی از قبیل فروشگاه، رستوران، سرویس بهداشتی، باربیکیو و محل استراحت مهیاست.

  • چشمه ناز

عکس چشمه ناز

همان طور که از اسمش پیداست بسیار ناز دارد و فراوان دلبری می‌کند. چشمه ناز در 19کیلومتری جنوب شرقی روستا ونک از توابع شهرستان سمیرم قرار دارد. آب این چشمه در طی مسیر دل صخره‌ها را شکافته و حرکت پلکانی زیبایی از خود به نمایش گذاشته است.

  • پارک دریاچه | محیطی دلنشین

عکس پارک دریاچه سمیرم

پارک دریاچه‌ دنج و آرام است که در میان درختان خوش‌قامت، حال‌وهوای عجیبی به جانتان می‌نشاند. قایق‌سواری جزو تفریحات این پارک محسوب می‌شود. پارک دریاچه در جنوب شهر سمیرم در خیابان شورا واقع شده است.

اقامت در اطراف آبشار

آبشار آب ملخ یکی از آرامش بخش ترین مناطق ایران ولی برای اقامت در نزدیکی آن مکانی وجود ندارد. برای اینکه شب را سپری کنید باید به روستای آب‌ملخ بروید. در این روستا می‌توانید خانه یا اتاق‌های محلی را از مردمان روستا اجاره کنید. اگر به دنبال اقامتگاه‌های مجهزتر هستید، به سمیرم بروید تا از اقامتگاه بوم‌گردی و هتل‌های شهر استفاده کنید.

مسیر دسترسی

فاصله اصفهان تا آبشار آب ملخ حدوداً 220 کیلومتر و فاصله سمیرم تا آبشار حدوداً 56 کیلومتر است. برای رفتن به آبشار باید جاده سمیرم-یاسوج را انتخاب کنید که در مجاورت روستای آب ملخ است. برای اینکه دسترسی آسان به مسیر داشته باشید، لوکیشن را برایتان قرار داده‌ایم.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان اصفهان، مسیر سمیرم- یاسوج

افتخارمان این است که شما همراهیمان می‎‌کنید. ما هم در تلاشیم تا از طریق مطالب ارزشمند، شما را راهی مکان‌های جذاب گردشگری کنیم. با ره بال آسمان چشم‌بسته سفر کنید. ما حواسمان شش‌دانگ به شما هست. روزگارتان شاد باد.

غار دنگزلو، آبشار سمیرم، روستا خفر، آبشار بی‌بی سیدان، چشمه‌ ناز

شهر نیمروز، پرتگاه نفس‌گیر آبشار، ماهیگیری در رودخانه، طبیعت‌گردی و پیاده‌روی

3.7/5 (7 نظر)
17 نظرات
  1. محمد می گوید

    کی گفته اب ملخ رایگانه؟ ۴۰هزارتومان ورودی گرفتند. سرویس بهداشتی هاش از زمان قاجارتا الان تمیز نشده بود. واقعا با این همه اب و عظمت این باید باشد طبیعت ما؟ حیف ازاین همه وقت تلف .کردن ک ادم میزارد پا میشه میره ی همچین جاهای کثیفی. حداقل جاده شو درست کنید. ۳۰دیقه باماشین باید بریم تو خاک

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. از اینکه تجربه تلخی داشتید، بسیار ناراحت شدیم. پیامتون رو اینجا می‌گذاریم، شاید مسئولان مجموعه ببینند. به امید اینکه سایر گشت‌وگذارهاتون دل‌چسب باشه.

    2. مهدی موسوی می گوید

      سلام عزیزان من اهل روستای آبملخ هستم
      عابدی جان شما میری تو طبیعت اشغال می‌ریزی جمع نمیکنی مگه مردم بیکارن برن اشغالای شما رو جمع کنن و از ماشین های شما مواظبت کنن بعدشم اونجا زمین مردمه و اگه میخوایید پول ندید ماشینتون رو تو زمین مردم پارک نکنید اجباری هم نیست
      در ضمن تا نصف جاده آسفالت شده و دستشویی هاش کاملا درسته اگه کثیفش نکنید

      1. بانو تقیان می گوید

        جناب آقای موسوی عزیز، ممننیم برای توضیحاتتون.

  2. abedi می گوید

    ابشار قشنگی هست ولی کنار امامزاده که جای پارک ماشبنها هست مردم روستا بدون هیج مجوزی .پول زور میگیرن که ماشین دارید پارک میکنید از روستا ما دارید رد میشید ما میتونیم اجازه ندیم از روستا ما رد شید از هر ماشینی ۶۰ هزار تومن پول میگرفتند.جای تاسف داره این نعمت و زیبای برای چنین مردمی باشه

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز

      اون‌طور که اهالی دارن صحبت می‌کنند، پولی که از شما دریافت می‌شه برای حق استفاده از پارکینگه و چندان دور از ذهن هم نیست. البته من تجربه سفر به این منطقه رو ندارم و نمی‌تونم قضاوت درستی داشته باشم.

    2. مجتبی حجازی می گوید

      سلام و درود از اینکه وقت میزارید و سایت خودتون رو به روز نگه می‌دارید و اطلاعات کامل و خودمونی رو در اختیار مردم میزارید سپاس فراوان رو دارم.

      مجتبی حجازی
      فیشر اصفهان

  3. مهران می گوید

    سلام
    من اولین بار سال ۷۶ و آخرین بار سال۸۰ به آب ملخ رفتم ، تواین چند سال ۹ بار رفتم .
    هر وقت میرفتیم فقط خودمون بودیم و تعداد کمی از کوه نورد ها ، جاده ی بسیار خطر ناکی داشت تا آبشار و حتی قسمت هایی میشد که باید از تنه های درخت که فاصله ی دوتا پرتگاه را به هم وصل کرده بودند عبور میکردی ، از سرویس بهداشتی و این حرفها خبری نبود. یه خونه بیشتر نداشت ، اونم خونه آقا سید که پسرش اسمش حمید بود و با ما رفیق شده بود.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنونیم برای توضیحاتی که دادید.

  4. میثم می گوید

    سلام وقت بخیر
    در این وضع اقتصادی و روز به روز پایین آمدن توان مالی مردم ،می‌بایست که صاحب مال از مال خود نگهداری کند . حالا قراره ماشین را رها کنی بری واسه طبیعت گردی یا باید ریسک دزدیده شدن و یا قطعاتی از ماشین را بپذیری یا ماشین را به اهالی اونجا بسپاری با پرداخت هزینه .
    در خصوص سرویس بهداشتی هم از اول که ساختن کثیف نبوده خود گردشگران زحمتش را کشیدند و نگهداری سرویس بهداشتی هم هزینه دارد . شما که دادت هواست برای ۴۰ هزار تومن آیا برای سرویس بهداشتی هزینه ای هم دادی ؟

  5. مریم صالحی مبارکه می گوید

    سلام دوستان .. طبیعت گردی قوانین و مقررات خودشو داره ..اول اینکه باید مثل خونه ی خودت تمیز نگهش داری و در سرویس بهداشتی به جز جای کفش .. کثیفی دیگه ای بجا نذاری .. در فضای نشیمن و آب هم زباله نریزید.. بطری ها ..نایلون ها.. پوست پفک و چیپس و…. و پسماندهای غذا را بهمراه خود به شهر ببرید و در سطل زباله بندازید.. برای سرویس بهداشتی هم اگر نفری ۱۰۰۰تومن بگیرن و یک نفر مسئول بشه تمیز کنه ممنون میشیم .. در مورد مسیر هم باید بگم که معمولا مسیرهای سخت کمتر رسیدگی میشه و باید این را پذیرفت که ممکنه آسفالت نباشه.. ولی اگر شهرداری و راهداری زحمت بکشن و مسیر را هموارتر کنن ممنون میشیم .. پارکینگ هم که همه جاپول میگیرن و جای گلایه نیست.. سپاس از شما که در نگهداری طبیعت بکر ایران زمین میکوشید

  6. مریم صالحی مبارکه می گوید

    سلام دوستان .. طبیعت گردی قوانین و مقررات خودشو داره ..اول اینکه باید مثل خونه ی خودت تمیز نگهش داری و در سرویس بهداشتی به جز جای کفش .. کثیفی دیگه ای بجا نذاری .. در فضای نشیمن و آب هم زباله نریزید.. بطری ها ..نایلون ها.. پوست پفک و چیپس و…. و پسماندهای غذا را بهمراه خود به شهر ببرید و در سطل زباله بندازید.. برای سرویس بهداشتی هم اگر نفری ۱۰۰۰تومن بگیرن و یک نفر مسئول بشه تمیز کنه ممنون میشیم .. در مورد مسیر هم باید بگم که معمولا مسیرهای سخت کمتر رسیدگی میشه و باید این را پذیرفت که ممکنه آسفالت نباشه.. ولی اگر شهرداری و راهداری زحمت بکشن و مسیر را هموارتر کنن ممنون میشیم .. پارکینگ هم که همه جاپول میگیرن و جای گلایه نیست.. سپاس از شما که در نگهداری طبیعت بکر ایران زمین میکوشید.. حتما با خودتون چادر ببرید که اگر مکان استراحت پیدا نکردید از چادر کمپ استفاده کنید

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام مریم عزیز. برای توضیحات خوبتون ممنونیم.

  7. زهرا می گوید

    سلام خدمت دوستان من اهل شهر سمیرم هستم و میخواستم خدممتون عرض کنم ک در شمال و یا جنوب و یا شهرهای قدیمی و جزیره های ایران برای انجام کوچک ترین تفریح باید ده ها میلیون هزینه کنید الان شما برای ۶۰تومن پول پارکینگ ک جنابعالی ماشینتو گذاشتی تو زمین مردپ اینطور ناراضی هستی حلشا ب طبیعت گردی ک شما میکنید تا حالا فکر کردین ک تو ارتفتع ۲۴۵۰متری مردم ابن شهر چطور زندگی میکنند ک انتظار جاده کشی و آسفالت کردن هم دارید مسئولین این شهر عرضه و توانایی آسفالت کردن خیابون های اصلی شهرو ندارن چ برسه ب اون روستای دور افتاده…خدمت هموطنان عزیزم عرض کنم ک اگر جاده و مسیر و نبود امکانات در این ارتفاع و در کوهپایه دنا و تو این دره ک سالیانه حداقل جون ۷ ۸تا ادمو میگیره اینقدر شمارو اذیت میکنه میتونید تشریف ببرید جایی ک صاف هست و آسفالت هست و برای پارکینگش ۶۰تومن ازت نمیگیرن ولی اگه قدر طبیعت ب این زیبایی رو میدونی و وقتی میای تازه دلت ب حال هموطنی ک داره توی این امکانات و مسیر های صعب العبور و سخت زندگی میکنه میسوزه بیا قدمت سر چشم ۶۰تومن پارکینگتم من خودم میدم

  8. یوسفی می گوید

    به آبشار آب ملخ را در تاریخ 14.7.1402 رفتم
    از نظر طبیعت بی نظیر ولی حد اقل امکانات شامل دستشویی سالم جاده آسفالت و سالم پارکینگ درست و حسابی ندارد
    فقط خوب پول ورودی میگیرن
    در کل ارزش دیدن ندارد

  9. یوسفی می گوید

    من به آبشار آب ملخ در تاریخ 14.7.1402 رفتم
    از نظر طبیعت بی نظیر ولی حد اقل امکانات شامل دستشویی سالم جاده آسفالت و سالم پارکینگ درست و حسابی ندارد
    فقط خوب پول ورودی میگیرن
    در کل ارزش دیدن ندارد

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. ممنونیم که تجربه‌تون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.