آبشار سمیرم | عروسی رعنا در لباس آب

4

آبشار سمیرم اصفهان یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید در روزهای گرم تابستان به آن پناه ببرید و خستگی یک هفته تلاش و کارتان را از تن بیرون کنید. فکرش را بکنید که پس از چند روز تلاش روزمره، به آغوش مادر طبیعت بروید و در هوای پاکش نفس بکشید. اصلاً بهار و تابستان که می‌شود همه دلشان می‌خواهد به طبیعت پناه ببرند و تنی به آب بزنند. پیدا کردن جاهایی مثل آبشار سمیرم که هم هوایی با‌طراوت و دل‌نشین داشته باشد و هم امکانات کافی برای رفاه و استراحت، در روزهای گرم تابستان، هم سخت است و هم نیست. سخت است، اگر قلقش را ندانید و آسان است، اگر تا پایان این نوشته همراه ما باشید و با چند و چون گردش در کنار آبشار سمیرم آشنا شوید.

آبشار سمیرم اصفهان کجاست؟

عکس موقعیت آبشار سمیرم اصفهان

اگر نوشته مربوط به جاهای دیدنی سمیرم را خوانده باشید، می دانید که این شهرستان را به چشمه‌ها و آبشارهای متعددش می‌شناسند. در بین همه این عروسان زیبا، یکی از همه رعناتر و بلندقامت‌تر است و مردم آن را به نام آبشار سمیرم می‌شناسند. برای دیدن این آبشار باید به ۴کیلومتری شرق سمیرم بروید. اگر از سمت تهران یا شهرهای شمالی به سمیرم می‌روید، باید به سمت جنوب استان اصفهان رانندگی کنید. فاصله سمیرم تا اصفهان حدود ۱۶۰ کیلومتر است. اگر هم از شهرهای جنوبی مثل شیراز عازم سمیرم هستید، قبل از رسیدن به اصفهان، وارد این شهرستان می‌شوید.

آشنایی با آبشار سمیرم

عکس آشنایی با آبشار سمیرم اصفهان

گفتیم که آبشار سمیرم عروس رعنای این شهر است. دلیلش هم این است که این آبشار بنا به گزارش اهالی، تا چند سال پیش ۷۵ متر و در سال‌های اخیر حدود ۳۵ و گاهی ۴۵ متر ارتفاع داشته است. آبدهی آبشار حدود ۲متر مکعب در ثانیه است. این میزان در روزهای ابتدایی سال بیشتر می‌شود و با نزدیک‌تر شدن تابستان و پاییز به حداقل خود می‌رسد و بازی قایم‌باشک این آبشار و نازهای زنانه‌اش هر سال ادامه دارد.

هر سالی که زمستانش پر بارش باشد، آبشار دامنش را پرچین‌ و شکن‌تر می‌کند. در سال‌هایی هم که آسمان و زمین با همدیگر قهر می‌کنند و ابرها پا به خاک نمی‌گذارند، عروس زیبای ما نیز افسرده و تنها می‌شود و گوشه‌های دامنش را کم‌کم جمع می‌کند. در آن سال‌ها از عشوه و شکوه رعنای سمیرم خبر چندانی نیست؛ اما مردم این شهر عروسک زیبایشان را در هر رخت و لباسی دوست دارند و به هر بهانه‌ای به دیدارش می‌روند. البته نه‌فقط اهالی سمیرم، بلکه هر کسی نام و آوازه آبشار را شنیده است، عاشقش شده و به دیدنش رفته است. به‌دلیل همین استقبال‌ها هم سازمان میراث فرهنگی، در بیستمین روز از بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹، نام آبشار سمیرم را در ردیف ۹۱ فهرست ثبت آثار طبیعی ایران قرار داد.

جاذبه های گردشگری آبشار سمیرم

عکس جاذبه های گردشگری آبشار سمیرم اصفهان

مسیر رسیدن به آبشار سمیرم اصفهان بسیار سرراست است و تقریباً تا چند قدمی آن را می‌توانید با ماشین شخصی‌تان بروید. در مسیر از باغ‌های زیبای سیب گذر می‌کنید و خانه‌های پلکانی زیبای شهر را می‌بینید. گاهی در مسیر، زنان ترک قشقایی را می‌بینید که با لباس‌های چند رنگ و زیبایشان کنار خانه نشسته یا ایستاده‌اند و با دوک‌هایشان پشم گوسفندها را می‌ریسند. هر چه به آبشار نزدیک‌تر می‌شوید، صدای آب و طراوت حاصل از حضورش بیشتر می‌شود. ماشینتان را در پارکینگ می‌گذارید و باقی مسیر را پیاده می‌روید. مردم خوب منطقه، تا چند قدمی این آبشار، سکوها و آلاچیق‌های زیبا تعبیه کرده‌اند تا شما با خیال راحت زیراندازتان را پهن کنید و بساط پیک‌نیکتان را دورتان بچینید. صدای آب، هوای دل‌انگیز کوهپایه‌های زاگرس و اکسیژنی که در هوای شهر کمتر یافت می‌شود، دست‌به‌دست هم می‌دهند تا روز زیبایی برایتان بسازند.

امکانات رفاهی آبشار سمیرم

عکس امکانات رفاهی آبشار سمیرم اصفهان

گفتیم که قبل از رسیدن به آبشار، یک پارکینگ وجود دارد که می‌توانید ماشینتان را آنجا بگذارید و باقی راه را پیاده بروید. همان حوالی یک زمین بازی برای بچه‌ها هست که با چند تاب و سرسره کودکانتان را سرگرم می‌کند. روبه‌روی پارکینگ هم سرویس بهداشتی تعبیه کرده‌اند. در مسیر رسیدن به آبشار نیز یکی‌دو رستوران کوچک و چند دکه وجود دارد. اگر ذغال کبابتان را جا گذاشته‌اید، گاز اجاق پیک‌نیکتان تمام شده، خوراکی‌ها و تنقلاتتان کم است یا می‌خواهید بچه‌تان را با یک عروسک یا اسباب‌بازی برای چند ساعتی سرگرم کنید، دکه‌ها به کارتان می‌آید. در تمامی مسیر هم سطل‌های زباله گذاشته‌اند که مجبور نشوید زباله‌هایتان را تا خانه با خودتان برگردانید.

بهترین زمان بازدید از آبشار سمیرم

آب‌وهوای شهرستان سمیرم سرد و کوهستانی است. سردی هوا تا حدی است که حتی اگر در روزهای اول بهار هم بخواهید به آبشار سر بزنید، مجبور می‌شوید لباس‌های زمستانی‌ به تن کنید. از روزهای میانی اردیبهشت تا پایان تابستان هوا معتدل‌تر است. هر چه به سمت پاییز پیش بروید، جبروت زاگرس بیشتر نمایان می‌شود و سردی هوا خودش را بیشتر نشان می‌دهد. با این توضیحات برای اینکه با خیال جمع از مطبوعی هوا به دیدن آبشار سمیرم بروید، نیمه بهار تا پایان تابستان را برای سفرتان انتخاب کنید. البته این نکته را هم فراموش نکنید که در روزهای منتهی به آخر هفته، جای سوزن‌انداختن در کنار آبشار پیدا نمی‌شود. اگر حوصله ازدحام را ندارید، یکی از روزهای وسط هفته را برای گردشتان انتخاب کنید تا از شنیدن صدای آب بیشتر لذت ببرید.

تجهیزات لازم برای بازدید از آبشار سمیرم

عکس تجهیزات لازم برای بازدید از آبشار سمیرم

گفتیم که در اطراف آبشار سمیرم چند دکه هست که می‌توانید مایحتاج دم دستی‌تان را با خودتان ببرید. مسیر سرراست است و همه افراد با هر سنی می‌توانند خودشان را تا بخشی از سکوها و آلاچیق‌های اطراف آبشار برسانند. آنچه بیشتر نیاز شماست، وسایل شخصی‌تان است. کرم ضد آفتاب، لباس اضافه، کفش راحت برای پیاده‌روی و یک گوشی یا دوربین خوب برای ثبت لحظه‌هایتان، وسایلی هستند که بهتر است با خودتان داشته باشید.

کمپ شبانه کنار آبشار سمیرم

ماندن شبانه در کنار آبشار سمیرم هم لذت دیگری دارد. خیلی از خانواده‌ها چادر و و سایل کمپ می‌آوردند و تا صبح کنار آبشار می‌مانند. خیلی‌ها هم رغبتی به این کار ندارند. یکی از دلایلش سرمای هوا حتی در شب‌های تابستان است. آن‌هایی که کمی حساس هستند، بی‌شک با سرماخوردگی به خانه‌شان برمی‌گردند. علت‌ مهم‌تر این موضوع خطر حضور حیوانات درنده است. آبشار در دل رشته کوه‌ای زاگرس قرار دارد و بی‌تردید در این منطقه حضور شغال، روباه، سگ و حتی گرگ کاملاً طبیعی است. به همین دلیل است که می‌گوییم اگر اهل ماجراجویی هستید و تجهیزات کمپینگ و شب‌مانی دارید، حتماً با گروه همراه شوید و بی‌گدار به آب نزنید تا سفرتان خاطرات تلخی به همراه خود نیاورد.

جاهای دیدنی اطراف آبشار سمیرم

شاید اگر به نقشه سمیرم نگاه کنید، وسعت چندانی چشمتان را نگیرد؛ اما همین وسعت اندک به برکت حضور چندین و چند آبشار، باغ‌های سیب و زردآلو، بناهای تاریخی و چند جاذبه طبیعی دیگر به یکی از قطب‌های گردشگری استان اصفهان تبدیل شده است. در ادامه شما را با چند تا از جاهای دیدنی اطراف سمیرم آشنا می‌کنیم.

  • پارک دریاچه سمیرم

عکس پارک دریاچه سمیرم

نزدیک‌ترین جایی که بعد از دیدن آبشار می‌توانید به آن سربزنید، پارک دریاچه سمیرم است. برای رسیدن به پارک باید سراغ خیابان شورا را بگیرید. گوگل‌مپ گوشی‌تان که فعال باشد، کارتان راحت‌تر است. در غیر این صورت، از اهالی بپرسید تا راهنمایی‌تان کنند. به پارک که برسید، تفریحاتی مثل قایق‌سواری را می‌توانید تجربه کنید. وسایل بازی برای کودکان هم مهیاست و سرگرمشان می‌کند. در اطراف پارک هم بوفه و رستوران وجود دارد. با این توضیح می‌توانید یک عصر دل‌نشین هم در کنار پارک تجربه کنید.

  • چشمه چالقفا

عکس چشمه چالقفا سمیرم

می‌دانید که سمیرم یکی از مناطق ییلاقی استان اصفهان است. عشایر قشقایی در کوچ بهارانه خود به این منطقه می‌آیند و در زمستان‌های سرد به سمت شیراز و اهواز کوچ می‌کنند. یکی از ییلاقات بسیار خوش‌آب‌وهوا و زیبای منطقه، چالقفا است. این ییلاق پوشیده از گل‌های زیبا و گیاهان دارویی معطر است. در همان حوالی هم چشمه‌ای بسیار زیبا با آبی بسیار گوارا وجود دارد که حتی خستگی یک سال دوندگی‌های شهری را از تنتان در می آورد. اگر در یکی از روزهای تابستان به سمیرم رفته‌اید، این ییلاق زیبا را از دست ندهید. برای رفتن به چالقفا باید به سمت غرب سمیرم بروید. نقشه دقیقش را در ادامه برایتان می گذاریم که مسیر را راحت‌تر پیدا کنید.

  • چشمه ناز ونک

عکس چشمه ناز ونک سمیرم

نام چشمه ناز ونک سمیرم، معرف خودش است. این چشمه بسیار ناز و زیباست و بسیار ناز دارد. در واقع برای دیدن این چشمه طناز باید از رودخانه ونک بگذرید و این موضوع، کار را برای کودکان و افراد سالمند سخت می‌کند. به عبارت دیگر دیدن چشمه ناز ونک برای جوانان چست‌وچابک میسرتر است تا سایر افراد. اگر شما هم در دسته این جوانان پر شر و شور هستید، دیدن چشمه ناز ونک را از دست ندهید. حضور چشمه باعث سرسبزی محیط اطرافش شده است و حال دلتان را بسیار بهاری و زنده می‌کند.

  • آبشار آب ملخ

عکس آبشار آب ملخ

شاید شنیدن نام آبشار آب ملخ باعث تعجبتان شود. این آبشار به دلیل داستان نام‌گذاری‌اش به یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی ایران تبدیل شده است. باور مردم بر این است که مواد معدنی موجود در آب این آبشار، باعث دفع ملخ و حشرات مضر کشاورزی می‌شود. به همین دلیل است که نام آب ملخ را روی این آبشار گذاشته‌اند. کشاورزان منطقه هنوز هم معتقدند که این اب برای دفع حشرات مفید است؛ به همین دلیل هم اصرار دارند مزارعشان را با آن آبیاری کنند.

به دیدن آبشار آب ملخ که رفتید، خیلی محتاط باشید. پشت این پدیده زیبا و عجیب، پرتگاه بیسار مهیب و خطرناکی است که تاکنون چند نفر ماجراجو را به کام مرگ کشانده است. توصیه اکید می‌کنیم که از سر کنجکاوی سر پر سودایتان  را به زیر بیندازید و به دیدن آبشار و زیبایی‌های بی‌شمار اطرافش بسنده کنید و خودتان را به باد هلاک ندهید. آبشار آب ملخ بسیار معروف است. اگر می‌خواهید  به دیدنش بروید، وارد جاده سمیرم یاسوج شوید. کمی که جلوتر برانید، تابلوی آبشار شما را به سوی خود می‌خواند. آدرس گوگلی‌اش را هم می‌گذاریم که راه را بهتر پیدا کنید.

  • آبشار بی بی سیدان

عکس آبشار بی بی سیدان

حالا که تا آبشار آب ملخ آمده‌اید، حیف است که آبشار بی بی سیدان را نبینید. شاید اگر به دیدن این آبشار بروید، دلتان بخواهد مدت اقامتتان در شهرستان سمیرم را چند روز بیشتر کنید. آبشار بی بی سیدان در روستایی به همین نام قرار گرفته است. به عکس‌هایش که نگاه کنید، طراوت و شادابی‌ محیط به زبان بی‌زبانی به شما می‌گوید که چه میزان از زیبایی را می‌توانید اطرافش پیدا کنید.

البته قبل از رفتن یک نکته باریک‌تر ز مو برایتان بگوییم و آن اینکه اگر خاطر ماشینتان برایتان عزیز است یا ماشینتان پا به سن گذاشته و چرخ‌هایش هر جایی به‌خوبی نمی‌چرخد، سراغ این آبشار نروید. جاده روستا خاکی است و تا خود آبشار باید شیشه‌های ماشین را بالا بکشید تا گرد و خاک گلوی نازنینتان را آزرده نکند. اگر هم مثل ما دلتان همین خطرها و هیجانات را می‌خواهد، بسم الله. این شما و این نقشه راه آبشار بی بی سیدان سمیرم.

  • روستای خفر

عکس روستای خفر

جاهای دیدنی اطراف اصفهان، یکی از دیگری زیباتر است. در این میان شهرستان سمیرم و مناطق اطرافش سهم بسزایی در جاهای دیدنی طبیعی و ییلاقی دارند. آب‌وهوای سرد و مطبوع این مناطق در تابستان، جان‌پناه دل‌چسبی برای افرادی است که گرمای هوای طاقتشان را بریده است. در میان همه این مناطق بکر و زیبا، روستای خفر جایی است که به جهنم سفید معروف شده و در اکثر روزهای سال، هوای بسیار سردی را تجربه می‌کند. میزان بارش برف در این مطقه بسیار زیاد است و در اکثر روزهای سال لباس سفید بر تن دارد. شدت بارش برف و شدت سرمای هوا باعث شده است نام جهنم سفید و سرد را به این منطقه بدهند.

اکثر ورزشکارانی که به کوه‌نوردی می‌پردازند، روستای خفر را به کوه‌های زیبایش می‌شناسند. غار یخی و غار کیخسرو از معروف ترین و زیباترین غارهای ایران است که در این روستا وجود دارد. از قضای روزگار آبشاری هم در روستا هست که با نام آبشار خفر می‌شناسندش. تنگه دنا آسا هم خوراک ماجراجوهایی است که حتی کوه‌نوردی هم نمی‌تواند طبع سرکششان را رام کند. برای دیدن روستای خفر باید به سمت جنوب سمیرم بروید.

اطلاعات بازدید از آبشار سمیرم

آدرساستان اصفهان، شهرستان سمیرم، جاده آبشار
هزینه ورودی۵هزار تومان برای پارکینگ
روزهای بازدیدهمه‌روزه

مسیر دسترسی آبشار سمیرم

همان اوایل مقاله گفتیم که اگر مسیرتان از اصفهان می‌گذرد، باید وارد جاده شیراز شوید. بعد از گذر از شهرضا، مسیر را به سمت جنوب‌شرقی استان ادامه دهید تا به سمیرم برسید. در همان ابتدای شهر، سراغ جاده آبشار را بگیرید و در ادامه راه، از خیابان مولوی و بلوار دنا بگذرید. سه کیلومتر که در جاده آبشار رانندگی کنید، به محدوده آبشار سمیرم می‌رسید. تابلوهای موجود در راه شما را تا پای آبشار هدایت می‌کنند.

در این مقاله به دیدن آبشار سمیرم اصفهان رفتیم. در اطرافش قدم زدیم و حال‌وهوایی عوض کردیم. از امکاناتش گفتیم و جاهای دیدنی اطرافش را به شما معرفی کردیم. ما هرچه در چنته داشتیم برای معرفی این عروس زیبا رو کردیم. حالا نوبت شماست که از حس و حالتان بگویید. از اینکه این نوشته چقدر توانست آبشار را وصف کند یا شوق سفر را در دل شما زنده کند. اگر قرار باشد از یک تا پنج، به این نوشته امتیاز دهید، چه عددی را انتخاب می‌کنید؟ در بخش نظرات برای دوستانتان در ره بال آسمان، از حس یا تجربه سفرتان بگویید و هر چقدر که مقاله را دوست داشتید، به همان میزان، ستاره‌های بخش نظرات را رنگی کنید.

استان اصفهان، شهرستان سمیرم، انتهای جاده آبشار

یکی‌دو رستوران، چند دکه، سرویس بهداشتی، آلاچیق و سکو، زمین بازی کودکان

اواسط بهار و تابستان. البته روزهای وسط هفته خلوت‌تر است.

بله. البته بهتر است به‌صورت گروهی کمپ بزنید و تنها نمانید.

پارک دریاچه سمیرم، روستای خفر، آبشار آب ملخ، آبشار بی بی سیدان، دریاچه سد حنا و غیره.

حدود ۵هزار تومان برای ورودی پارکینگ باید بپردازید.

 

5/5 (2 نظر)
4 نظرات
  1. محمد می گوید

    والا چند سال پیش که رفتیم سمیرم،آبشارش خیلی کم آب بود،محدوده اطراف آبشار هم از نظر نظافت و رسیدگی خیلی مناسب گردشگری نبود،به نظرم مناطق گردشگری نیازمند رسیدگی زیاد هست،بهرحال همیشه برای سفر،دنبال بهترین انتخاب هستیم.

  2. محمد می گوید

    چند سال پیش که رفتیم سمیرم،آبشارش خیلی کم آب بود،محدوده اطراف آبشار هم از نظر نظافت و رسیدگی خیلی مناسب گردشگری نبود،به نظرم مناطق گردشگری نیازمند رسیدگی زیاد هست،بهرحال همیشه برای سفر،دنبال بهترین انتخاب هستیم.

    1. بانو تقیان می گوید

      محمد عزیز، منم با نظر شما موافقم. منم در آخرین سفرم به آبشار، متوجه اثرات خشکسالی شدم.
      البته محیط خیلی نامناسب نبود، مخصوصا اینکه سکوهای صافی اطراف آبشار هست که می‌شه راحت روش نشست.
      و اینکه ما مردم باید خودمون فکر تمیزی تفرجگاه‌ها باشیم.

  3. Siros می گوید

    حیف این آبشار که مدیریت درستی نداره 50تومن ورودی میگیرن تا هشت ساعت بعدساعتی پنج تومن اضافه میشه کسانی که درب ورود ایستادن و پول میگیرن خیلی بدحرف میزنن طوری که میخواستم باهاشون درگیربشم نظافت افتضاح همه اطراف رو آشغال گرفته بوی تعفن و مگس حالتو بهم میزند خلاصه کل عواملی که آنجا کار میکنم باید عوض بشن و آدمای متعهد باید مشغول بکار شن تا این محیط زیبا برای شما یک سفر خاطره انگیز بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.