منطقه گردشگری دهبکری | روستایی زیبا در دل کوه

0

امروز قصد داریم تا سری به جنوب شرق ایران و استان کرمان بزنیم. خب قطعاً شهر کرمان که جزو مهم‌ترین شهرهای گردشگری و توریستی ایران است؛ اما آیا می‌دانید که در نزدیکی همین کرمان خودمان، روستایی زیبا با نام روستای دهبکری وجود دارد که آنقدر زیباست که آن را با نام منطقه گردشگری دهبکری نیز می‌شناسند؟ هر وجب از خاک این استان شما را به شکلی خاص شگفت‌زده می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با این روستای زیبا بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا در منطقه گردشگری دهبکری روستایی زیبا با طبیعت عالی را بهتر بشناسید.

روستای دهبکری کجاست؟

روستای زیبای دهبکری از توابع بخش مرکزی شهرستان بم است که در مرز بین بم و شهرستان جیرفت قرار دارد. برای دسترسی به روستای گردشگری دهبکری، باید خودتان را به 50کیلومتری جنوب‌غرب شهر بم برسانید. روستای دیدنی دهبکری از شمال، شمال‌شرق و شرق به دهستان حوه و از سمت غرب به دهستان گور محدوده می‌شود. در بخش جنوب‌شرقی روستا کوه برفور، در بخش شرقی روستا کوه‌های چال و در سمت غرب روستا کوه سولو قرار دارند. پس این روستا از هر طرف با کوه‌های مرتفع و بزرگ محصور شده است. منطقه گردشگری دهبکری جزو مناطق سرد و کوهستانی است و در بخش کوهپایه قرار دارد.

معرفی روستای دهبکری

همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، روستای دهبکری جزو مناطق کوهستانی است. ارتفاع این روستا از سطح دریا به حدود 2،500 متر می‌رسد. هوای این روستا در فصل زمستان بسیار سرد است و در اکثر روزهای فصل زمستان، روستای دهبکری یخبندان‌های شدید و برف را تجربه می‌کند. در عین حال تابستان‌های این روستا هوا بسیار لطیف و دوست‌داشتنی است و جزو مناطق ییلاقی به حساب می‌آید. منطقه گردشگری دهبکری را جزو جاهای دیدنی اطراف کرمان می‌دانند و مردم کرمان نیز در تابستان برای فرار از گرما سری به دهبکری می‌زنند.

جالب است بدانید قدمت این روستا به بیش از 2 قرن پیش باز می‌گردد. اگر به‌دنبال دلیل نام‌گذاری این روستا هستید، باید بدانید نام روستا را از نام بزرگان طایفه‌ای معروف انتخاب کرده‌اند. مردم این روستا به زبان فارسی و با گویش شیرینی کرمانی صحبت می‌کنند. تمام جمعیت مردم مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. همان طور که حدس می‌زنید، این منطقه خاکی حاصلخیز دارد. با توجه به آب‌وهوای کوهستانی و وجود منابع آب کافی، بسیاری از مردم روستا به مشغال مرتبط با زراعت و باقداری مشغول هستند. در این منطقه گندم، جو، هلو، آلوچه، آلبالو، بادام، انار، سیب، انجیر و گردو برداشت می‌شود. برخی دیگر به شغل دامداری مشغول هستند و اقدام به فروش محصولات خود از قبیل روغن حیوانی، پنیر، کشک، شیر و البته گوشت می‌کنند. گردو و بادام، آلوچه و آلبالوی جزو مهم‌ترین سوغات این روستا هستند.

رسم و رسوم روستای دهبکری

مردم روستای دهبکری از نظر آداب و رسوم شباهت بسیاری به مردم کرمان دارند. از نظر مراسم آیینی، مراسم شب یلدا در بین مردم این روستا از اهمیت خاصی برخوردار است. مردم منطقه گردشگری دهبکری در این شب به خانه بزرگان خانواده می‌روند. بزرگان نیز با آجیل شب چله، هندوانه و انار از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. در این شب رسم است که اعضای خانواده دیوان حافظ و شاهنامه می‌خوانند و حافظ را به شاخه نباتش قسم می‌دهند تا گره از کارشان باز کند. همچنین مردم در این شب اعتقاد دارند که گنج بزرگ قارون روی یک شتر در حرکت است. امکان دارد که ساربان این قافله به‌صورت تصادفی جلوی خانه کسی توقف کند و به او مقداری از گنج را هدیه دهد. به همین خاطر تا دم صبح بیدار می‌مانند. در کوچه و خیابان نیز صدای آواز و اشعار محلی مردم این روستا به گوش می‌رسد.

از طرف دیگر همان طور که اشاره کردیم، مردم این روستا شیعه جعفری هستند. همان طور که آن‌ها به جشن و پایکوبی در شب یلدا اهمیت می‌دهند، مراسم عزاداری سالار شهیدان را نیز به نحو احسن برگزار می‌کنند. در ماه محرم و صفر تمام مردم این روستا عزادار هستند و بر سردر خانه‌های خود پرچم مشکی می‌کوبند. مراسم روز عاشورا و تاسوعا نیز با شدت و جدیت تمام در این روستا برگزار می‌شود.

معماری خانه‌های روستای دهبکری

از نظر معماری، خانه‌های روستای دهبکری دارای خانه‌های ساده روستایی هستند. اکثر خانه‌ها نوسازی شده‌اند و خبری از سبک ساخت سنتی خانه‌ها در این روستا نیست. در ساخت خانه‌ها از مصالحی همانند آهن، آجر، چوب، سنگ و سیمان استفاده می‌کنند. بیشتر خانه‌ها یک یا دو طبقه هستند. خانه‌ها دیوارهای بسیار زخیم و قطور دارند تا اجازه ورود سرما به داخل را ندهد. اکثر خانه‌ها نمای سنگ یا سیمان دارند. از نظر بافت نیز این روستا بافتی بسیار متراکم دارد. خانه‌ها در کنار یکدیگر قرار دارند و فاصله‌ای بین خانه‌ها به چشم نمی‌خورد. این موضوع هم دلالت بر کمبود زمین مسکونی در روستا دارد و هم اینکه با خالی نبودن اطراف خانه، فضای داخل خانه گرم‌تر خواهد شد.

جاهای دیدنی روستای دهبکری

دهبکری را با نام منطقه گردشگری دهبکری می‌شناسند. پس باید انتظار جاهای دیدنی طبیعی مختلفی را در این روستا داشته باشید. در این بخش قصد داریم تا مختصری از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری دهبکری را به شما عزیزان معرفی کنیم.

  • آبشار بیدزاغ

آبشار بیدزاغ جزو زیباترین جاهای دیدنی منطقه گردشگری دهبکری است. نام این آبشار حتی در میان جاهای دیدنی کرمان نیز به چشم می‌خورد. در بخش جنوبی روستا و سمت چپ تونل سنگی که مسیر جیرفت از داخل آن عبور می‌کند، آبشار دهبکری به چشم می‌خورد.  آبشار بیدزاغ از 3 آبشار کوچک و بزرگ مختلف به وجود می‌آید. دو آبشار در سمت پایین و آبشار دیگر که ارتفاع بیشتری دارد در سمت بالا و نزدیک کوه برقو قرار دارد. باید بدانید که در بین مردم محلی، این آبشارها را با نام آبشارهای دغوییه نیز می‌شناسند.

  • قله‌های مرتفع اطراف روستا

همان طور که در بخش ابتدایی مقاله اشاره کردیم، منطقه گردشگری دهبکری در بین کوه‌های مختلف محصور شده است. قله‌هایی بسیاری از این کوه‌ها، دارای پتانسیل مناسبی برای ورزش‌ کوهنوردی و صخره‌نوردی هستند. قله علم‌شاه برای مثال با ارتفاع حدود 3،700 متر از سطح دریا، بلندترین قله رشته‌کوه جنوبی است. این قله در فاصله 60کیلومتری جیرفت قرار دارد. برای دسترسی به این رشته‌کوه مسیر کوهنوردی را باید از مرغک آغاز کرد. این مسیر بعد از حدود 250 کیلومتر به دریاچه زیبای جازموریان ختم می‌شود. این مسیر کوهنوردی حرفه‌ای در بین ورزشکاران متخصص بسیار شهرت دارد.

  • سد بیدان

تصویری از سد بیدان

دریاچه سد بیدان از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی روستای دهبکری به حساب می‌آید. سد بیدان در ارتفاعات این روستا قرار دارد. پس برای دسترسی به آن باید از مسیرهایی با شیب تند و کوهستانی عبور کنید. در طول مسیر از ابشارهای متعدد دیدن خواهید کرد و از میان طبیعتی بکر عبور می‌کند. در نهایت وقتی به سد بیدان برسید، می‌توانید علاوه‌بر تماشای زیبایی سد، از چشم‌اندازی که پیش رویتان قرار دارد نیز نهایت لذت را ببرید.

امکانات گردشگری روستای دهبکری

با وجود پتانسیل عالی گردشگری این روستا، متأسفانه خبری از امکانات رفاهی، تفریحی و گردشگری برای مسافران وجود ندارد. البته باید بدانید که در این روستا می‌توانید از آب لوله‌کشی، گاز، برق، آنتن‌دهی موبایل، دستگاه خودپرداز و از این قبیل امکانات رفاهی بهره‌مند شوید.

اقامت در روستای دهبکری

در روستای دهبکری خبری از هتل یا مسافرخانه نیست؛ اما می‌توانید در خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت کنید. البته اگر اهل ماجراجویی باشید، در قسمت‌های طبیعی منطقه گردشگری دهبکری، امکان کمپ در طبیعت نیز وجود دارد. برای این کار بهتر است به‌صورت گروهی سفر کنید و تجهیزات کامل همراه داشته باشید. همچنین همان طور که انتظار دارید، کمپ در تابستان فقط امکان دارد.

بهترین زمان بازدید از روستا

همان طور که انتظار می‌رود، بهترین زمان بازدید از روستا، فصل تابستان است. این روستا جزو مناطق سرد و کوهستانی به حساب می‌آید. به همین خاطر زمستان‌های بسیار سردی را تجربه می‌کند. تقریباً از اواسط آبان هوا به‌تدریج سرد می‌شود و سرما تا اوایل فروردین ماه نیز ادامه دارد. پس از اوایل خرداد تا اواخر شهریور بهترین زمان بازدید از این روستا خواهد بود. اگر به‌دنبال طبیعت‌گردی و کمپ در طبیعت هستید، باید بدانید که فقط شب‌های تابستان برای کمپ در طبیعت مناسب هستند. در غیر این صورت حتی از شدت سرمای بهار یا پاییز نیز اذیت می‌شوید.

مسیر دسترسی به روستا

مسیر دسترسی به این روستا بسیار سرراست است. این روستا در حدفاصل بین بم و جیرفت قرار دارد. به همین خاطر برخی گردشگران این روستا را جزو جاهای دیدنی بم نیز می‌شناسند. برای دسترسی به روستای دهبکری باید خودتان را به 50کیلومتری جنوب‌غرب بم برسانید. البته هم از جیرفت و هم از بم می‌توانید به این روستا دسترسی پیدا کنید. مسیر دسترسی به روستا نیز کیفیت مناسبی دارد و آسفالته است.

نکات بازدید از روستای دهبکری

  • در فصل تابستان می‌توانید انواع میوه ارگانیک را از باغ مردم محلی تهیه و با این کار کمکی به اقتصاد مردم بومی کنید؛
  • طبیعت این منطقه بسیار بکر است. تلاش کنید تا از بخش‌های مختلف طبیعت این روستا دیدن کنید؛
  • زمستان‌های این روستا بسیار سرد است. بهتر است فقط تابستان را برای بازدید از آن انتخاب کنید؛
  • در حین بازدید باید حتماً به فرهنگ مردم بومی اهمیت دهید؛
  • بد نیست شب یلدا سری به این روستا بزنید.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظرتان درباره منطقه گردشگری دهبکری چسیت؟ به نظرتان چطور می‌توان به صنعت گردشگری این روستا کمک کرد؟ با توجه به پتانسیل گردشگری استان کرمان، به نظرتان می‌توان یک تور بوم‌گردی عالی برای بازدید از اکثر جاهای دیدنی کرمان راه انداخت؟ اگر این طور فکر می‌کنید، به نظرتان بازدید از کدام شهرهای این استان را باید در برنامه سفر قرار داد؟

روستای دهبکری در فاصله 50کیلومتری جنوب‌غرب بم قرار دارد.

تابستان بهترین زمان بازدید از این روستا است.

بادام، گردو و آلبالو بهترین سوغات این روستا هستند.

برای دسترسی به این روستا از مسیر آسفالته جیرفت یا بم می‌توانید استفاده کنید.

آبشار بیدزاغ مهم‌ترین جاذبه منطقه گردشگری دهبکری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.