جشنواره گل های الف در پیست دیزین | مهمانی گل‌های بهشتی

1

پیست اسکی دیزین یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است که سالانه گردشگران متعددی را از سراسر ایران به‌ خود جذب می‌کند. رویدادهایی مانند جشنواره گل های الف، این پیست را به یکی از رؤیایی‌ترین مکان‌های تفریحی و گردشگری تبدیل کرده است. چه در زمستان روی برق سفید برف‌ها سر بخورید یا در تابستان در دشت گل‌های رنگارنگ و جادویی‌اش غرق شوید، دیزین در تمام سال حرفی برای گفتن دارد. منطقه دیزین در سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ شناسایی و در ۱۳۴۸ اولین دستگاه‌های بالابر در آن نصب شد. دیزین جاذبه‌ها و امکانات رفاهی گوناگونی دارد که می‌توانند خاطرات هیجان‌انگیزی را برای شما رقم بزنند. شاید شما هم قصد سفر به این مجموعه سرگرم‌کننده، مخصوصاً در زمان برگزاری جشنواره رویایی‌اش را داشته باشید. پس این مطلب را از دست ندهید و پس از آشنایی بیشتر با این مجموعه، خود را برای سفری خارق‌العاده آماده کنید.

پیست اسکی دیزین کجاست؟

پیست اسکی دیزین یکی از پیست های اسکی تهران است که در ۷۴کیلومتری شهر کرج قرار گرفته است. این پیست حدود ۱۲۳ کیلومتر از جاده چالوس و ۷۱ کیلومتر از مسیر شمشک فاصله دارد. مسیر جاده چالوس، بسیار راحت و سرراست بوده و حدوداً دو ساعت و نیم طول می‌کشد. مسیر شمشک کوتاه‌تر از جاده چالوس است و شما می‌توانید این مسیر را در نصف زمان مسیر چالوس طی کنید. البته این جاده با با کوچک‌ترین بارش برف بسته می‌شود و دسترسی به آن راحت نیست.

جشنواره گل های الف | جامه مسحورکننده پیست اسکی دیزین

عکس گل‌های گوناگون جشنواره گل های الف دیزین

یکی از رویدادهای افسانه‌ای که سالانه گردشگران متعددی را به استان البرز جذب می‌کند، برگزاری جشنواره گل های الف در پیست اسکی دیزین است. این جشنواره خیره‌کننده از اول خرداد شروع شده و تا مهرماه ادامه دارد. این جشنواره مهمانی عظیمی متشکل از بیش از ۱۲ میلیون گل‌های گوناگون نظیر کوکب، بنفشه، قرنفل، لاله، داوودی، سینره و ستاره‌ای است. در این جشنواره تا جایی که چشم کار می‌کند، گل‌های رنگارنگ دیده می‌شود و در ۵ ماهی که این جشنواره برگزار می‌شود، می‌توان تا حدی قدم زدن در بهشت را تجربه کرد.

علی اکبر پهلوانی، برگزارکننده جشنواره گل های الف است که تجربه برگزاری جشنواره باغ لاله کندر و لاله‌های پارک چمران کرج را نیز دارد. پهلوانی اعتقاد دارد که تاکنون هیچ رویداد گل‌کاری در کل ایران به این وسعت انجام نشده است. با اجرای این رویداد جادویی در دیزین، استان البرز به پایتخت گل ایران تبدیل شده است. پس می‌توان امیدوار بود، به‌زودی گردشگران متعددی از سراسر ایران و حتی خارج از ایران، به این استان جذب خواهند شد.

گل‌ها برای عمر طولانی‌تر و کیفیت رشد بیشتر، به رطوبت مناسب و هوای خنک نیاز دارند. ازاین‌رو ارتفاع ۳هزار متری کوهستان، بهترین محل برای ایجاد دشت گل محسوب می‌شود. خوشبختانه، دشت‌های بالای پیست اسکی دربندسر و پیست اسکی دیزین، برای کاشت گل‌های جشنواره مخصوصاً گل‌های لاله، بی‌نقص و ایدئال هستند.

مسیر دسترسی به جشنواره هم فال است و هم تماشا. برای رسیدن به این دشت‌ها، باید از تله‌کابین استفاده کنید که خود یکی از رؤیایی‌ترین لحظات سفر شما خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم فرصت را از دست ندهید و هم‌اکنون برای سفر خود به بهشت گل‌های البرز اقدام کنید. بی‌شک خاطرات این سفر را هیچ‌گاه از یاد نخواهید برد.

جاذبه‌های پیست اسکی دیزین | نغمه شادی در هر فصل سال

عکس باغ لاله گچسر

پیست‌های اسکی گوناگونی اطراف تهران وجود دارند؛ اما تقریباً هیچ‌کدام با پیست اسکی دیزین مقایسه کردنی نیستند. حتی جشنواره‌های گل متنوعی مانند باغ لاله گچسر در کرج و تهران برگزار می‌شوند؛ ولی جشنواره گل های الف دیزین یک سر و گردن از بقیه بالاتر است. دیزین ۲۳ پیست متفاوت دارد که پیست مبتدی‌ها و حرفه‌ای‌ها جدا از هم است؛ زیرا پیست حرفه‌ای‌ها شیب تندی دارد و ممکن است خطرناک باشد.

  • تفریحات تابستانی

عکس پیست چمن دیزین

شاید فکر کنید که در روزهای تابستانی پیست دیزین بلااستفاده است؛ اما این طور نیست. دیزین، پیست چمن نیز دارد که در تابستان‌ها گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کند. طول این پیست ۶۵۰ متر است و در جنوب رستوران چمن و شمال غرب دفتر مدیریت قرار دارد. بالای رستوران چمن نیز جاذبه‌های مانند پیست یو و اسنوپارک قرار گرفته است. پیست چمن سالانه میزبان مسابقات مخصوص‌به‌خودش است که طرفداران بسیاری دارد.

  • مسابقات هیجان‌انگیز و آموزش اسکی

عکس مسابقات در پیست اسکی دیزین

یکی از هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های پیست اسکی دیزین، مسابقات کشوری است. سالانه افراد بسیاری برای تماشای مسابقات چمن یا اسنوبورد عازم دیزین می‌شوند. حس جادویی رقص باد در موها و تماشای مناظر تسکین‌دهنده هنگام اسکی کردن، هر فردی را عاشق این ورزش می‌کنند. خوشبختانه، مدرسه‌ای برای آموزش اسکی در دیزین وجود دارد که آلپاین و اسنوبورد در آن آموزش داده می‌شود.

آلپاین اسکی با دو تخته و دو چوب است و از اسنوبورد هزینه بیشتری دارد. اسنوبورد فقط با یک تخته چوب انجام می‌شود.
  • تله کابین

عکس تله کابین پیست اسکی دیزین

تله کابین های دیزین که در جشنواره گل های الف نیز به کار می‌روند، جزء پرطرفدارترین جاذبه‌های این منطقه هستند. از جمله این تله‌کابین‌ها می‌توان به تله‌کابین قله با ۴۳۰ متر، تله‌کابین دره با ۵۱۰ متر و تله‌کابین چمن با ۳۸۰ متر ارتفاع اشاره کرد.

علاوه بر این‌ها، تفریحات متعدد دیگری مانند تنیس، کایت‌سواری، تیراندازی با کمان، پاراگلایدر و دوچرخه‌سواری در کوه و کوه‌نوردی در دیزین وجود دارد.

امکانات پیست اسکی دیزین | فراتر از نیاز و تصور

عکس تله‌سیژ پیست اسکی دیزین

هرچند جشنواره گل های الف، به‌خودی‌خود جذابیت بسیاری دارد؛ اما یکی دیگر از دلایل محبوبیت پیست اسکی دیزین، امکانات رفاهی و تفریحی متعدد آن است.

دیزین دارای ۲۳ پیست اسکی است که معروف‌ترین آن‌ها شامل پیست یو، پیست چمن و پیست اسنوپارک می‌شوند. علاوه بر این، ۷ تله اسکی بشقابی شامل سی چال، پشت ویل، چمن، دوبل مایر، گوزنی، مبتدی و یک تله اسکی چکشی در این مجموعه موجود است. ۲ تله‌سیژ چمن و قله و ۴ تله‌کابین قله، شاله، دره و چمن نیز جزء امکانات تفریحی دیزین هستند. فرق تله‌سیژ با تله‌کابین این است که تله‌سیژ فقط از نیمکت و محافظ تشکیل شده و اتاقکی مانند تله‌کابین ندارد.

پیست دیزین امکانات رفاهی متعددی نیز دارد. از جمله این امکانات می‌توان به ۱۹ کلبه، ۲ هتل و ۵ رستوران اشاره کرد. رستوران چمن در ارتفاع ۲۶۰۰متری و رستوران شاله در ارتفاع ۲۹۰۰متری، جزء جذاب‌ترین و بهترین رستوران‌های منطقه هستند.

اقامت در اطراف دیزین | حس ناب هتل‌گردی

چندین هتل در اطراف پیست اسکی دیزین وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید. پس اگر قصد بازدید از جشنواره گل‌های الف را دارید، بهتر است علاوه بر بلیط آن، اتاق هتلتان را نیز رزرو کنید. در ادامه تعدادی از این هتل‌های خوش‌نام را بررسی می‌کنیم:

  • هتل گچسر

عکس هتل گچسر

این هتل پیش از خروجی جاده چالوس به سمت پیست دیزین، در مسیر حرکت از تهران به دیزین قرار دارد. این هتل حدود ۱۴ کیلومتر تا پیست فاصله دارد و جزء بهترین گزینه‌های اسکی‌بازها به‌شمار می‌رود.

  • هتل گاجره

عکس هتل گاجره

حدود ۱۱ کیلومتر پس از هتل گچسر، هتل گاجره قرار گرفته است. این هتل بزرگ‌ترین مجموعه اقامتی اطراف تهران محسوب می‌شود. از مزیت‌های این هتل می‌توان به صبحانه رایگان، سرویس رایگان به پیست دیزین و محیطی سرسبز و رؤیایی با قیمتی مناسب اشاره کرد.

شله دیزین

 یکی از محبوب‌ترین اقامتگاه‌های هتل دیزین، شله‌های آن است. به کلبه‌های کوچک چوبی که آشپزخانه، سرویس بهداشتی و سیستم گرمایشی دارند، شله می‌گویند. اقامت در شله‌ها می‌تواند تجربه‌ای خاص و باورنکردنی باشد. پس پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.

دیدنی‌های اطراف دیزین | پرده آخر تئاتر سفر

اکنون که خودتان را در جشنواره گل های الف غرق کردید و هیجان تفریحات پیست اسکی دیزین را چشیدید، وقت آن رسیده سراغ دیدنی‌های اطراف دیزین بروید. خوشبختانه، دیزین به پایتخت نزدیک است و شما می‌توانید جاهای تفریحی تهران را برای مقصد بعدی خود در نظر بگیرید. علاوه بر آن پیست اسکی شمشک، امامزاده محمد، روستای امامه، پیست اسکی دربندسر و قله سرکچال گزینه‌های دیگری هستند که می‌توانید به آن‌ها سر بزنید و خاطرات خوشی را ثبت کنید.

دسترسی به پیست دیزین جشنواره گل های الف

شما می‌توانید از دو مسیر به پیست اسکی دیزین و جشنواره گل های الف دسترسی پیدا کنید:

مسیر اول: در این مسیر باید از کرج شروع به حرکت کنید. وارد جاده کرج-چالوس شوید. پس از ۶۵ کیلومتر و رد کردن گچسر، جاده فرعی‌ پیش روی شما قرار می‌گیرد. با طی کردن این جاده، پس از روستای ولایت وارد دیزین خواهید شد.

مسیر دوم: در این مسیر از لویزان حرکت خود را آغاز کنید و به‌سمت فشم بروید. پس از آن، در مسیر راه میگون پیش بروید. پس از طی کردن مسافت کمی، به شمشک و سپس به دیزین خواهید رسید.

عکس مسیردوم پیست دیزین

دقت کنید که مسیر اول هموارتر و پرترددتر است؛ پس اگر حرکت از مسیر دوم را در نظر دارید، بهتر است پیش از راه افتادن از باز بودن مسیر مطمئن شوید.

هزینه پیست اسکی دیزینشنبه تا چهارشنبه 150000 تومان و پنج شنبه و جمعه و تعطیلات رسمی 180000 تومان
هزینه بلیط جشنواره گلهای الف70000 تومان
ساعت دسترسی به پیست دیزین8 صبح تا 4 عصر
سایت جشنواره گلهای الفalefflower.com
سایت پیست دیزینskicomplex.ir
شماره تماس02635215041
آدرساستان البرز، شهرستان کرج، منطقه گاجره

حال که با ره بال آسمان در سفر به پیست اسکی دیزین و رویارویی با دشت جشنواره گل های الف همراه بودید، وقت آن رسیده که سفر حقیقی خود را آغاز کنید. آیا تا به‌حال نام این جشنواره و این پیست اسکی را شنیده بودید؟ نظر شما درباره تأثیر این جشنواره روی گسترش گردشگری چیست؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را با ما به‌اشتراک بگذارید.

اوایل آذرماه تا اواخر اردیبهشت‌ماه.

بله. پیست مخصوص افراد مبتدی با شیب کمتر، جدا از پیست‌های حرفه‌ای موجود است.

4/5 (4 نظر)
1 نظر
  1. مهناز می گوید

    چه جالب بود. انگاری در کنار پیست، این منطقه خودش به اندازه کافی زیبایی و جذابیت داره‌ و برای یه پیک‌نیک یه روزه هم باید مناسب باشه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.